Pahoinvointi ja Primperan

mznx

Sain neuvolan hoitajan kautta lääkäriltä ilman ihme kommervenkkejä Primperania alkuraskauden pahoinvointiin...Nyt ihmetyttää, miksei sitä määrätä muillekkin? Juuri ystäväni synnytti ja kärsi yli puoleen väliin raskautta järkystä pahoinvoinnista, mitään lääkitystä hänelle ei suositeltu koskaan. Ja nyt olen lukenut monelta muulta samaa...Rupeaa vaan mietutyttämään mikä siinä niin salaperäistä on? Mulle tuonut avun ja pystyn taas töissäkin käymään. Kaipa tuon lääkkeen luulisi turvallinen olevan, jos lääkäri sitä kirjoittaa?

12

6612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfhh

      Siksi, koska raskauden aikana ei tulisi käyttää MITÄÄN lääkettä ilman pakottavaa syytä.


      lisäksi lääkkeen pakkausselsoteessa luke näin: "Ole erityisen varovainen Primperanin suhteen jos olet raskaana. Käytöstä raskauden aikana tulee aina keskustella lääkärin kanssa. (ja jatkuu): Primperania voidaan tarvittaessa käyttää raskauden aikana, mutta käyttö tulee aina harkita tapauskohtaisesti lääkärin kanssa. Lääke siirtyy istukan kautta sikiöön, ja tällöin se saattaa aiheuttaa lääkevaikutuksia sikiöön. (ja jatkuu): Primperan saattaa vaikuttaa haitallisesti kykyysi ajaa autoa tai käyttää koneita."

    • mznx

      Moni kuitenkin käyttää...ja miksi sitä kuitenkin monelle raskaana olevalle lääkäri määrää, jos se olisi kovin vaarallista sikiölle? Onko siis niin, että tiputuksessa makaava äiti on "terveellisempää", kuin esim. Primperania käyttävä? Okei, eihän tämä mikään lääkäripalsta ole...kunhan vaan mielipiteitä ja kokemuksia toivoisin. Itse nyt siis kumminki tuota käytän...ohjeistuksella 1 tbl. tarvittaessa 3 krt pvässä...käytän lääkettä 1/2 tbl. 3 x pvä, jo tuo puolikas määrä auttaa sen verran, että töihin kykenen.

    • dfhh

      "Ja miksi sitä kuitenkin monelle raskaana olevalle lääkäri määrää, jos se olisi kovin vaarallista sikiölle?"

      No miksiköhän? Sen vuoksi, että lääkäri on katsonut että, haitta-hyötysuohde on potilaalle hyvä (eli on ajatellut, että kyseinen potilas hyötyy enemmän lääkkeestä (vaikka se aiheuttaisi haittoja, jos huono tuuri käy) siihen verrattuna, että pahoinvointi jätettäisiin hoitamatta)

    • emetti

      mulla ollu primpern käytössä ennen raskautta emetofobian takia. ja kun raskaaks tulin, kysyin lääkäriltä saanko sitä ottaa jos tulee todella paha olo, ja paniikki. sillon sano että voi käyttää, mutta vain ja ainoastaan satunnaisesti, ja jos pakottava tarve tulee. koko alkuraskauden selvisin ilman, mutta nyt loppupuolella oon joutunu muutaman ottaan. en peräkkäisinä päivinä, enkä edes viikkoina. on kuitenki mun tietääkseni neurolepti, että ite vältän tuota lääkettä loppuun asti. samoin litalginia, jota jossain päin suomee annetaan mutkitta, mutta pakkauksessa selvästi sanotaan että ei suositella. siispä oon sappikohtauksetki menny ilman. mutta primperanin kans saa olla aika varovainen, eikä tosiaan kannata ottaa jos vaan vähä etova olo..

    • hmmm...

      Neurolepti??!!

    • kokenusta on

      Kokemusta löytyy. Käytin primperania viikolta 18 viikolle 24 päivittäin annoksella 1-2 kertaa vuorokausi 1 tabletti, riippuen siitä montako kertaa päivän aikana oksensin.
      Minulle määräsi lääkkeen psykiatri gynekologin neuvosta.
      Sairastuin masennukseen ja uupumukseen, koska ruoka ei pysynyt sisällä ja jouduin osastolle.
      Neuvolassa eivät asiasta välittäneet että ruoka ei sisällä pysy, vaan on normaalia raskaus aikana, mutta yleiskunto fyysisesti ja psyykkisesti laski, lopputuloksena vaikea masennus.
      Koko raskausajan alusta viikolle 32 voin pahoin, mutta nyt kun mennään viikolla 36, niin on kohtalaisen hyvä olo. Masennus parani aika nopeasti, kun sain ruuan pysymään sisällä.
      Eli lääkkeen käytöstä oli minun tapauksessa enemmän hyötyä kuin haittaa.
      Primperania ei saa käyttää raskauden viimeisellä kolmanneksella, silloin viimeistään lääkkeen käyttö lopetettava.

    • emetti
    • hoitaja1

      ööö? primperanin vaikuttava aine on metoklopramidihydrokloridi. miten niin neurolepti? ja wikipedia ei iha paras lähde oo. kannattaisko kattoo vaikka lääkeinfo.fi

      • hoitaja1

        minulla oli mahatauti rv 29, olin oksentanu ja ripuloinu, lämpö oli max. 38 sit otin paracetamolia. seur päivänä menin ea:han ja labroissa oli kalium ja natrium tippunu, crp 80. Sain 1000ml ringeriä ja 10mg i.v. primperania. Pissassa oli ketoaineet 4 plussalla. Pääsin kotiin 5 tunnin päästä. Olo parani. Kotiin sain tab 10mg primperania.


    • jghöh

      Mä luulin että Primperan on vedetty pois markkinoilta, lääkkeen aiheuttamien sivuvaikutusten vuoksi. On käytetty joskus mm. refluksipotilailla. En siis itse söisi, olin sitten raskaana tai en.

      Raskauspahoinvointia voi hoitaa syömällä säännöllisesti ja terveellisesti, oireinalaista ruokaa ja pitämällä vedensokerin tasaisena jne.. pienet ateriat etc. Onhan niitäkin jotka joutuvat pitämään sairaslomaa ja joutuvat tiputukseen.

      • ygä

        Joo varmasti saa hoidettua syömällä...
        mut entäs sitten kun vesikään ei pysy sisällä,ja pelkkä ajatuskin ruokailusta saa sut oksentamaan. Sullei varmaan koskaan ole ollut raskauspahoinvointia,tai voimakasta oksentelua raskauden aikana kun voit latoa tollasia faktoja


    • VIERAILIJA154546

      2014 VUONNA PAKKASUSELOSTEESEEN KIRJOITETTU NÄIN:

      Raskaus ja imetys
      Jos olet raskaana, epäilet olevasi raskaana tai jos suunnittelet lapsen hankkimista, kysy lääkäriltä tai apteekista neuvoa ennen tämän lääkkeen käyttöä. Jos on tarpeellista, Primperan-tablettien käyttäminen raskauden aikana on mahdollista. Lääkäri päättää pitäisikö sinun käyttää tätä lääkettä vai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe