AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

Oppisopimus?

39 Vastausta 762 Lukukertaa
Kyselisin mielenkiinnosta, että onko mahdollista opiskella itsensä rekkakuskiksi oppisopimuksella? Minulla on BC-ajokortti ja olen kuorma-autokuskina tällä hetkellä, mutta kiinnostusta olisi päästä ajamaan yhdistelmää. Oppisopimuspaikan löytyminen ei olisi varmaankaan ongelma, kun sukulaisia alalle ja varmasti ottaisivat oppilaakseen mikäli vaan heidän työnantaja suostuu asiaan.

Olen sen verran nuori kaveri, että aikuiskoulutuksiin pääseminen voi olla vielä itselleni aika hankalaa ja perusammattikoulu ei houkuttele usean vuotensa takia, kun itselläni on jo BC-ajokortti, en tarvitsisi muuta kuin rekkakortin. Eli onko mahdollista saada yhdistelmäkortti ja logistiikka-alan perustutkinto oppisopimuksella?
Oikeasti mitä järkeä?

rekan ajamisesta saa 13,33€ tunnissa ja kuormurin ajamisesta 12,53€

Eli kannataako tuon 80 Centin takia käydä niin paljoa koulutuksia?

Silloin aikoinana kuin sai korotettua BC kortin BECE-kortiksi pelkällä teoria ja ajokeella, silloin siinä järkeä saattoi ollakin, kun koko hupi maksoi vain reilu 100€

Ja ei ne rekkakuskin hommat sen leppoisia ole, ei oikeasti kaikki rekkaa ajavat aja vain piiiiiiiitkää matkaa, ja ole päiviä reissussa ja nuku autossa.

Eli aivan turha miettiä tommosia korotuksia, hyöty kun on aika minimaalinen, kyllä sitä "pitkää matkaa" ajetaan pienemmilläkin autoilla, itsekin ajan noin 360 kilsan lenkkiä 10 ja 18 tonnisella (nykyjään 25 tonnisella tilapäisesti), ja jättöpaikkoja on 1 ja jakoja voi olla 0-4 riippuen päivästä, ja jakopaikoissa menee noin 5 min :)
Mahtaisiko olla niin että ne joilla on yhdistelmäkortti niin heillä on jonkinverran enemmän työpaikkoja tarjolla kuin pelkällä kuorma-autolla ajavilla? Sinä voi käydä toteamassa tilanteen vaikka Mol:n sivuilta!

Ja mahtaisiko olla myös niin että "rekkakortillinen" kaveri ansaitsee vuodessa sievoisen summan enemmän Euroja kun maailmalla ajamalla tulee niitä ylityötunteja ja lisiäkin pikkasen erilailla kuin kuorma-autohommissa?! Jos vaikka rekkakuski pariin viikkoon tekee satakin tuntia töitä ja niistä osa on yö-tuntejakin niin se tekee jo sievoisen summan lisää tiliin kuin pelkkää kahdeksaa tuntia ajava kuorma-autokuski. Ja vuodessahan se tekee jo tuhansia Euroja!
"Ja mahtaisiko olla myös niin että "rekkakortillinen" kaveri ansaitsee vuodessa sievoisen summan enemmän"

Olkoon palkkaero 80c tunnissa

Olkoon päivässä 8 tuntia palkallista työtä

Olkoon vuodessa 272 työpäivää (lomaltapaluurahat mukaan lukien

Tuleehan siitä vuotee 1700€ enemmän
Et sitten taida tietää että poistuttaessa työpäivän aikana vakituiselta kotipaikkakunnalta maksetaan päivärahaa. On joko pienempi päiväraha tai jos joutuu yöpymään pois omalta kotipaikkakunnalta maksetaan siitä isompi päiväraha. Rekkakuskit eivät juurikaan tee pelkkää 8-tuntista työpäivää joten tuntimäärät vuodessa ovat aivan eri luokkaa kuin kuorma-autohommissa. Etkä ilmeisesti osaa laskea miten suuren lisän ilta-ja yölisät tekee vuositasolla! Ihan noin omasta kokemuksesta voin sanoa että ihan tavallista on yhdistelmäkuskeille että vuosiansiot ovat luokkaa 37000 - 40000 Euroa. Niihin ei 8-tuntisella kuorma-autohommilla pääse lähellekään. Ja lisäksi vielä se että kun omaa yhdistelmäkortin on työpaikoikkoja radikaalisti enemmän mistä töitä hakee.

Eli E-kortin ajaminen kannattaa AINA,vaikka oppisopimuksenkin kautta!
Oikeastaan itse olen kerran saanut päivärahhoo kun en käynyt leipomolla 10 tuntii, oisko ollut joku 17€ tms. enemmän kuitenkin kuin TES vaatii.

Ja tottakai tekemällä enemmän töitä saa enemmän rahhoo, siinä on vaan se, että arvostaako omaa aikaa tai rahaa.

Sama juttu KA-puolella, esim menemällä töihin firmaan €S@ J@L0N€N (nimi sotkettu ettei €S@ löydä viestiä googlella) pääsee tekemään työpäiviä 5:00-18:00 ja ihan C ja C1 korteilla ;)

Eli palkkaero on niin pieni, ettei ainakaan RAHAN toviossa kannata ruveta ajamaan rekkaa, oikeastaan pakettiautonkuljettajan ja kuorma-auton kuljettajankin palkkaero on melko pieni, mutta tässä C-kortti kannattaa koska vaikka pakettiauton kuljettajan paikkoja onkin auki, niin usein vaaditaan se C-kortti, aika epätodennäköstä päästä pelkällä B-kortilla ajamaan jotain koppapakua työkseen
>> Eli palkkaero on niin pieni, ettei ainakaan RAHAN toviossa kannata ruveta ajamaan rekkaa <<

Näin sanoo ja väittää kaveri joka ei koskaan ole tehnyt päivääkään "rekka"-hommia! Tässä taas puupää väittää asioita joista itsellä ei ole mitään konkreettista tietoa vaan vain palkkataulukon tuijottaminen joka ei kerro kuin minimiperuspalkan. Kun kaveri joka määrittelee tuntipalkan suuruudella sen mikä työ on "hyvin palkattua" niin jokainen varmaan ymmärtää kyseisen apinan kirjoitusten järkevyyden!
Nykyjään on kuule hyvä jos saa sen TES:n mukaisen palkan ja lisät päälle, aika turha ruveta mitään "hyvänmiehenlisiä" pyytämään ainakaan ekoina vuosina
On tietysti ihan omaa tyhmyyttään ja oma häpeä jos suostuu ajamaan alle minimipalkan. Jos työhaastattelussa työnantaja pyytää ajamaan alle Tes-palkan kannattaa jo siinä vaiheessa tehdä selväksi että jos heti palkkanmaksussa pitää alkaa tinkimään niin miten mahtaa ne muut maksut ja velvoitteet mennä eli turha pyytää töihin sellaisen pomon. Tyhjän saa pyytämättäkin. Toisaalta ne maksamatta jääneet liksat voi kyllä sitten jälkikäteen hakea muita kautta jos ei muutenkaan halua polkupalkalla riistäjä-isännällä ajella.
Eiköstä vain kannata mennä töihin, missä sovitaan tuntipalkaksi esim 15€ ja tähän sisältyy sitten yölisät, ylityöt, pyhät yms.

Sitten pari vuotta tekee hommia, ja sitten hakee tohon 15€ päälle yölisät, ylityöt yms. niitä kun ei lain mukaan voi sisällyttää palkkaan
Ja kyllä töitä C-kortillisillekin on, paikat on vain usein aika paskoja tyyliin

"Etsimme luotettavaa kuskia jolla on tilaa digikortilla 10-12h päiville

Odotamme että kuskilla on omat turvakengät

Odotamme täydellistä Turun seudun paikallistuntemusta, ahahah navigaattori ei ole sitä XD

Palkka 11,57€/h

Työaika välillä 5:00-18:00

EMME VASTAA PUHELINTIEDOSTELUIHIN, laita hakemukseesi CV älä todistuksiasi"
NIIIIH, ja saatatte nysvätä tuon ed. mainitutun sitivanne tai 87k.n edessä 83/h nopeutta jolloin ko. pelle soittaa poliisin paikalle ,koska hän epäilee sinun olevan humalassa koska et uskalla ajaa rajoitinta vasten.
Olen kiinnostunut yhdistelmäkortin suorittamisesta, sillä ei ole merkitystä minulle, että onko se jonkun mielestä järkevää tai ei. Joten palataanpa avauksen kysymykseen, johon en ole vielä vastausta saanut...
On olemassa yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinto mutta se vaati jo "rekkakortin" mene aikuiskoulutuskeskuksen hanki ammattipätevyys+CE sieltä saat halvemalla
Jos et ole vielä suorittanut varusmiespalvelusta, hae siellä kuljetuspuolelle ja sitä kautta yhdistelmäkortti.
Tai sit kysyt sukulaisten työnantajalta, sopiiko oppisopimusksella tulla töihin
Minä en saanut armeijasta e-korttia!!! En edes sotilaspassia!! *YÄÄÄ!!!*
Kattoos kaimaa, minäpä sain tuntolevyn
Lisäksi minä en voi saada PELKKÄÄ E-korttia, voin saada vain

BE
CE
C1E
DE
D1E kortin mutta en pelkkää e:tä
Toihan olikin todella tärkeä tieto!! Kukaan ei tuollaista tiennyt!!
Mutta armeijaa en silti pystynyt suorittamaan. *titityy*
Kannattaa ajaa ehdottomasti yhdistelmäkortti jos autohommat kiinnostaa. Itse ajoin lähes kymmenen vuotta kuorma-autolla mm. soraa/maata ja elintarvikkeita jakoautolla mutta kun toisesta firmasta tarjottiin rekkahommia lähdin niihin enkä päivääkään ole katunut. Vaikka muija ja kakarat onkin ja useinkin joutuu olemaan pitkiä päiviä töissä niin se reilusti kuorma-autolla ajamisesta saatua isompi tilipussi kyllä kompensoi tuon kotoa poisolon aikas tarkkaan. Ylityö-ilta-ja yölisät tekevät reilun lisäansion. Kuorma-autohommissa sain vuodessa jotain 27000-29000Euroa vuodessa. Nyt parina viimevuotena tein reilut 41000 Euroa vuoteen. On se reilusti enemmän mitä kotikulmilla kuorma-autolla pyörimisestä maksetaan. No tosin isohko asuntovelka kannustaa niitä töitä tekemäänkin. Niin ja oman E-kortin ajoin Autojoukoissa aikanaan. Siiviiliin sen E:n sain sitten kun armeijan jälkeen olin ajanut kuorma-autoa ammatikseni yli vuoden.
Totta kyllähän lisätkin tietenkin kasvaa myös isomman palkan myötä, sen unohdin kokonaan

esim yölisää saa 16c enemmän

50% ylityöt on 40c enemmän tunnissa

100% ylityöt on 80c enemmän tunnissa

Ja siihen malliin, täälähän päästään jo "kuuhun asti"
Laskepa uudestaan ne ilta-ja yölisät!!

(15% klo 18-21) ja yölisät (20% klo 21-06)
Niin, ja yölisä on rekkamiehellä 16C eli 0,16€ enemmän kuin KA:n kuljettajal
Miettikääpä että tämä Siti-87k ja millä muilla niceillä se täällä kirjoittelekaan niin apina väittää täällä vain faktoja kirjoittelevansa mutta silti ei tiedä edes että miten ylityöt ja ilta-ja yölisät lasketaan! Yölisä 16 centtiä tunnissa lisää??? Wtf??? Siis miten tuollaiseen 16 centin palkanlissään päätyy? Millä laskukaavalla sellainen tulos syntyy? Omaksi onnekseeen tämä ammattikuljettajien sankari ja mestari ei kertomansa mukaan tee ylitöitä eikä vuorolisiä sillä puupää menettäisi typeryydellään ja tietämättömyydellään satoja jollei tuhansia Euroja vuodessa JOS siis ressukka ylitöitä tekisi! Ja Heimo naureskelisi ja hieroisi käsiään kun tämä taapero lähes ilmaiseksi ylitöitään tekisi siis JOS tekisi.
Kuorma-auton kuljettajan palkka 12,53€/h rekan kuljettajan 13,33€

Yölisä on 20% tuntipalkasta

Pysytkö mukana?

KA:n kuljettaja saa siis yölisää (20% tuntipalkasta) 2,506€ tunnissa ja rekan kuljettaja 2,666€ eli rekan kuljettaja saa tunnissa 0,16€ enemmän yölisää kuin kuorma-auton kuljettaja

Tai onko tuo vähennys- yhteen- ja kertolasku liian vaikaa?

Eli ei ne mahd ylityöt/yötyötkään sitä palkkaa "pilviin" nosta

Ja kyllä joskus olen ylitöitä tehnyt, joskus en.

Ja pointti ei ole siinä paljonko rekkakuski saa palkkaa, vaan siinä kuinka paljon ENEMMÄN hän saa verrattuna KA:n kuljettajaan, ja kuten laskukaavat osoittee, erot on mitättömiä
***vetin puupää kun kyse oli siitä että rekkakuskinhommiin kannattaa mennä koska siinä yleensä tulee ylityö-yö-ja-iltalisiä selvästi enemmän kuin jossain pullapakun ajamisesta 8-tuntisen työpäivän tekemisessä. Vuodessa nuo lisät ja ylityöt tekevät useamman tuhatta Euroa lisää palkkaa kuin sinun 8-tuntisellasi. Eli kysymykseen siitä että kannattaakoa lähteä rekkahommiin jos oppisopimuksella vaikka hommiin pääsisi niin sinä pässi selität ettei kannata ainakaan palkan puolesta kun rekkakuskin palkka on jotain 80 Centtiä parempi kuin kuorma-autolla ajettaessa!! Yritä apina pysyä aiheessa edes kun paskaa tälle palstalle FAKTANA yrität suoltaa!! Yritä ****vetin älykääpiö ymmärtää etteä se tuntipalkka ei kerro sitä mitä vuodessa tienaa vaan tehdyt tunnit ja lisät!!!! Eteenkin rekkahommissa tuo on todella merkittävä tekijä eikä joku taulukossa oleva 80 Centin ero tuntia kohti maksetussa rahassa!!!!
Kuorma-autoilla ja rekoilla ajetaan sekä jakeluajoa että pidempä lenkkiä

Kuorma-autoilla ja rekoilla ajetaan myös 8h päivää, sekä pidempää

Eli ei se ole autosta kiinni millaista hommaa on....

Ja kuten laskin TES:istä että palkkaero on minimaalinen, huomaa TYÖEHTOSOPIMUKSESTA en iltalehdestä tai palstan jutuista "useamman tuhatta"

Eli laskin käteen, jos osaat laskea.

ja 80c tunnissa, kahteen viikkoon siis jo 64€ enemmän, uskomatonta.....

Ja kummallakin puolella voi tehdä ylitöitä tai olla tekemättä, firmasta riippuen, toiset arvostaa rahhaa, toiset vapaa-aikaa
Jos ajat yöllä yhden tunnin 12.80 Euron palkalla ilman yölisää ja 25 % lisällä samasta tunnista saat siis 16 Euroa. Onko vaikea laskea? Jos teet vaikka kuusi yötuntia ilman yölisää saat siitä ajasta 76.80 Euroa. Yölisillä samasta kuudesta tunnista saat 96 Euroa. Siis KUUDELTA TUNNILTA SAAT LÄHES 20 Euroa enemmän palkkaa!!! Tämä siis YHDEN KUUDEN TUNNIN YÖTYÖJAKSOLTA!! Jos tekee samaa hommaa samaan aikaan vuorokaudesta vaikka linjaa ajamalla tekee se kaksiviikkoperiodiin 192 Euroa ekstraa!! Siis kahteen viikkoon!! Ja jos ajatellaan että kuussa tekisi vaikka tasan kaksi kaksiviikkoperiodia tuo tekisi siis nuo yötunnit 384 Euron lisän tilipussiin! Eli mistä sä saat 64 Euron lisän kahteen viikkoon??? Yö-ja iltalisillä on helppo saada esim. 250 Euroa lisää kahden viikon tiliin niin laskemalla vaikka että vuodessa tekisi esim. 45 viikkoa töitä tekee se lisillä 11250 Euroa vuodessa lisää peruspalkkaan nähden. Ja huom. huom. tässä laskelmassa ei ole edes ylitöistä maksettua lisärahaa otettu huomioon vaan pelkästää nuo ilta-ja yölisät! No läheskään kaikki eivät tee joka tilijaksoon tuota määrää ilta/yötunteja mutta vaikka tekisi puolet esimerkkimäärästä se tekee vuodessa yli 5600 Euron "bonuksen" vuosiansioihin!! Eli ahkera rekkakuski tekee niin halutessaan ihan helposti lisineen kaikkineen 15000 Euroa suuremman vuosiansion kuin perus 8-tuntista päiväduunia ajava pulla-tai sorakuski noin ihan vaan esimerkiksi! Ilta- ja yövuoroja tekevistä rekkakuskeista suuri osa voi todistaa tämän.

Sulla on kyllä laskutavatkin niin päin percettä kuin olla voi mutta ihmekö se kun tietää kirjoitustesi "älykkyyden" noin muutenkin.
"Eli mistä sä saat 64 Euron lisän kahteen viikkoon???"

Siitä että se on senverran ENEMMÄN mitä KA:n kuljettaja saisi samoilla tunneilla
vittu kun sä et ymmärrä miten edes tuntipalkka lasketaan ilta-ja yötunneilta ja silti täällä selittelet FAKTOJA kertovasi!! Ota selvää vaikka oman firmasi palkanlaskijalta miten ne prosenttilisät siihen peruspalkan päälle lasketaan!! Voi ziisus mikä apina !!
Tuntipalkka on tuntipalkka, yölisä on 20% sen päälle
Ilta-ja yölisäprosentit LISÄTÄÄN PERUSPALKAN PÄÄLLE!!!!

Eli TUNTIPALKKA x 1.25 niin saat esim. yölisän suuruuden laskettua.
Oho oho, sun viestistä saa sen käsityksen et jos tunnissa saa esim 10€ niin yölisä on 12,5€ ja se lisätään tuon kympin päälle :)

Ei ihan, ei ihan
No SINÄ varmasti sen ymmärryksen saatkin mutta normaalijärjellä varustettu kaveri ymmärtää että jos 10 Euroa kerrotaan 1.25:llä niin saadaan yölisän tuntipalkka suoraan. Eli siis 12.5 Euroa/tunti.
Mutta jos tekee nopeammin tuntipalkka lähes tuplautuu, polttoaineen kulutus vähenee lähes olemattomiin ja ajoaikaa säästyy näinollen eläkepäiville mainiosti.
En nyt tiedä tuplaantumisesta

Itse saan "lenkiltä" aina 8h palkan eli noin 104€

Jos käytän lenkillä 8h saan tuntia kohden siis 13€ ja yölisää 8 tunnilta eli yhteensä saan yöstä tällöin 125€

Jos taas käytän lenkkiin 6h (ripeämmällä ajolla) saan tuntia kohden 17,33€ ja yölisää yöstä yhteensä 15,6€ eli yhteensä saan yöstä 119,6€ kun ajan nopeammin

Eli 8 tunnin työllä saan 125€ ja 6 tunnin työllä 119,6€

Todellinen tuntipalkka 8 tunnin yössä (lisät mukaan lukien) on siis 15,625 ja 6 tunnin yössä se on 19,93€ eli ei siis tuplat vaan vajaa neljännes enemmän tunnilta kun ajaa kovaa/sujuvasti

Mutta tuo on niin vaikeaa matematiikkaa, että turha sun sitä pähäillä

Ja totta, kun ajan kovemmin, kuluu polttoainetta tietenkin vähemmän aikaa, mutta sitä kuluu senverran nopeammin (ilmanvastus, viereintävastus yms) että se kompsenoi tuon ajassa voitetun hyödyn kokonaan.

Mutta ethän sinä varmaan ole oikeaa kuorma-autoa (C-luokka) ikinä edes ajanut, rassukka
Minä ajoin ennen umpikaappikuorma-autoa jakotyyppiseessä ajossa. Töihin lähdin aamulla 6.30 ja päivä päättyi klo 16 - 16.30. Tuntipalkkani oli silloin 13.50 Euroa/h. 9 - 10 tuntinen päivä sai mulle rahaa päivässä n. 128 Euroa/pvä. Kuukaudessa siis n. 2820 Euroa.

Nykyään ajan puoliperää kotimaassa n.15 Euroa/h. Kuukaudessa saan ylitöinä,ilta-ja yölisinä sekä puoli-ja täyspäivärahoina kahteen viikkoon n.1650 Euroa bruttona. Tällaiseen tiliin ei edes juurikaan tule edes ylityötunteja vaan alle 90 tuntia/2 viikkoa. Yöpymällä muutama yö autossa täysillä päivärahoilla ja reiluilla ylitöillä saa kuukauteen neljäkin tuhatta Euroa bruttona. Keskimääräisessä kuorma-autohommassa jää vuosiansiot selvästi rekkahommien tasosta.

Yhdistelmäkortin ajaminen kannattaa aina. Siinäkin tapauksessa ettei kyseistä korttia edes tarvitsisi. Minullakin on linja-autokortti vaikken sitä moneen vuoteen ole tarvinnutkaan. Lisäkortti lompakossa ei paina eikä maksa enää mitään mutta avaa aivan eriluokan mahdollisuudet valita mitä työkseen tekee!
Oikeastaan puolikkaan ajamisesta saa 12,82€ tuntii, ei 15 :)

Mutta saa pullan ajamisestakin yli 2 tonnia kahteen viikkoon, ja tässä ei ole edes pelkkää yötä, ei autossa nukkumista, eikä edes järjettömän pitkiä päiviä, ja tämä vain TES:n mukaisella palkalla :)

No anyway, se on oma asia arvostaako rahhaa tai omaa aikaa
Hahaha PAKKO nostaa tätäkin huumori palstaa ;) Vaikkapa muutaman vuoden myöhässä, mutta hämäläinenhän tässä ollaan ;)

Itse olen kanssa suunnitellut ajavani oppisopimuksella E kortin juurikin ja vain tuon 80centin takia hehe no ei vaan. E kortin ajan koska uskon parempiin työmahdollisuuksiin myös tulevaisuudessa. Mitäs sitten jos sattuu olemaan niin että hommat loppuu kuorkki puolelta, mutta onkin E kortti taskussa. Olisiko apua?
Mutta harmi vain toinen ei viitsinyt ajaa e korttia joten nyt hän on työtön. Ai niin unohdin eihän sitä korttia kannata ajaa, ja toinen minkä olen erään kirjoituksista ymmärtänyt on että : JOKAINEN työpaikka maksaa vain ja ainoastaan TESin mukaan. Jos täällä joku kertoo tienaavansa 15€ tunnilta puolikkaan ajosta, kaveri rupeaa nuolemaan sormenpäitä ja klikkailemaan itsensä TESin sivuille, vain tarkistaakseen mitä siellä sanotaan. Voiko olla mahdollista että jossain paikoissa (melkein kaikissa) TES on vain ohjepalkkio, mutta voidaan myös maksaa reilusti enemmän? Ei ei kai tuo on vain unta... Mutta kaikki jotka miettii E korttia niin sanon että kannattaa, vaikkakin EU keksii tuohonkin varmasti jotain lisäsäädöksiä esim telin ajo/huoltokortti hinnaksi laitetaan vaikka 4600€ ja kortti uusittava 5 vuoden välein.. :)

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta