Palkkatuki työpaikan palkka?

kaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

hei kyselisin teiltä ketkä olette olleet palkkatuki työssä kuinka paljon saitte kuukaudessa palkkaa yhteensä?
Itselle tarjottiin palkkatuki työpaikkaa jossa olisi ollut palkka 1300e. Mutta en päässyyt siihen. Juttelin erään tuttavani kanssa hän sanoi,että jäi vaan tuhat euroa käteen kuussa ,kun 300euroa jo pelkästään meni veroihin.
Onko se oikeasti näin?

34

4452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Palkkatukipaikassa saat normaalia palkkaa (tai pitäisi saada). Palkkatuki tarkoittaa sitä, että työnantajallesi maksetaan tukea siitä, että palkkaa sinut. Näin ollen työnantajallesi tulee edullisemmaksi palkata sinut kuin sellainen, joka ei saa palkkatukea. Tällä ei ole mitään vaikutusta sinun palkkaasi. Jos palkkasi on 1300 e/kk ja siitä luonnollisesti ja ihan tavallisesti maksat veroja, niin on ihan tyypillistä, että 1000 e jää käteen verojen jälkeen. Pidä vain huoli, että tuo 1300 e/kk on suhteellisen normaali palkka siihen työhön nähden.

      • duskapaanit

        "Jos palkkasi on 1300 e/kk ja siitä luonnollisesti ja ihan tavallisesti maksat veroja, niin on ihan tyypillistä, että 1000 e jää käteen verojen jälkeen"

        Ei siitä nyt ihan 300e veroja mene. Esim. jos asuu Helsingissä, kuuluu ev.lut kirkkoon, ilman mitään kummempia verovähennyksiä, veroprosentti noilla tuloilla on 7% ( TEL 5,15% ja työttömyysvakuutusmaksu 0,6%), kaikkineensa verot ja veroluonteiset maksut siis 12,15% = 158e/kk. 1300:sta jää siis 1142e näppiin.

        Käsittääkseni palkkatukipaikat ovat usein matalapalkkatöitä eli ns. paskaduuneja.


      • Risukasaankin
        duskapaanit kirjoitti:

        "Jos palkkasi on 1300 e/kk ja siitä luonnollisesti ja ihan tavallisesti maksat veroja, niin on ihan tyypillistä, että 1000 e jää käteen verojen jälkeen"

        Ei siitä nyt ihan 300e veroja mene. Esim. jos asuu Helsingissä, kuuluu ev.lut kirkkoon, ilman mitään kummempia verovähennyksiä, veroprosentti noilla tuloilla on 7% ( TEL 5,15% ja työttömyysvakuutusmaksu 0,6%), kaikkineensa verot ja veroluonteiset maksut siis 12,15% = 158e/kk. 1300:sta jää siis 1142e näppiin.

        Käsittääkseni palkkatukipaikat ovat usein matalapalkkatöitä eli ns. paskaduuneja.

        Ei kaikki palkkatukipaikat ole huonoja. Palkkatukipaikan pystyy hankkimaan myös ihan itse. Tai siis pystyy, kuka pystyy. Jos on kovin kauan työttömänä eikä enää löydä paikkaa, niin voi ilmeisesti joutua vähän "kehnompiin" paikkoihin. Vaikkei se aina mene niinkään. Tuttuni (siis en itse) oli ihan hyvässä palkkatukipaikassa muistaakseni 8 kk. Valitettavasti ei se sitten jatkunut. Sen paikan talous meni vähän kuralle eikä hänellä ollut varsinaista alan koulutusta, vaikka hyvin pärjäsikin.


    • Ei ylimääräistä

      Kuitenkin yleensä on niin, että jos ns. työantaja saa palkkatukea työkkäristä vaikkapa 1300 e/kk, niin tuossa on myös työnantajamaksut mukana. Eli palkkasi voisi olla luokkaa 1000 e/kk brutto. Tästä pois vielä vero, niin ollaan aika lähellä realistista tilannetta. Sitten palkan määrää voidaa säännellä työpäivän pituudella. Että normaalisti palkka asettuu sille tasolle, mitä saisi sossustakin toimeentulotukena ja Kelasta asumistukena työttömyyskorvaus. Näin ainakin yhden hengen taloudessa on.

      • guyjlfuy

        Jos palkkasi on tuhat euroa/ kk brutto, niin sitten teet aika lyhkästä työpäivää.


    • kaaaaaaaaaaa

      Olen yksin asuva.
      Minulle sanottiin että palkkatuki työpaikassa olisi työpäivä 8-15 ma-pe

    • AsiaaTutkinut

      "Minulle sanottiin että palkkatuki työpaikassa olisi työpäivä 8-15 ma-pe"

      Eli 6 tuntia työtä ja 1 tunnin ruokatunti.
      Tuo on hyvin yleinen palkkatukityöpaikan työaika. Eli ei tuosta palkkaa paljoa kerry kun työehtosopimuksetkin jo joustavat, että pitkäaikaistyöttömälle (ja vajaakuntoiselle) ei tarvitse maksaa edes alinta työehtosopimuksen mukaista kirjapalkkaa. Eli se niistä TES-palkkatukityöpaikoista - ainakin kunnallisella työnantajalla.

      • Tääki on nähty

        Totta ja lisäksi koeajalta voidaan maksaa palkka harjottelijan palkkana... vaikka sulla olis koulutus ja ammattitutkinto & työkokemusta kyseiseen tehtävään!


    • kaaaaaaa

      Mielestäni kyseisen firma oli juuri näitä hyväksikäyttäjiä. Koska haastelussa haastattelia vielä sanoi,että heillä on ollut usein palkkatuella työkkärin kautta työntekijöitä ja etsivät sitä kautta palkkatuella nuoria töihin heille.
      Eli luulen,että he pitävät tietyn ajan palkkatuella palkattuja "töissä" ,kun työsopimus päättyy ottavat taas työkkäriin yhteyttä ja etsivät taas uusia työntekiöitä palkkatuki työhönsä firmaansa..

    • hoitajana vapaalla

      Olen ollut palkkatukityössä hoitajana. Työaika oli 6 tuntia päivässä ja palkka 1800 euroa. Työ ei mitenkään poikennut normaalista työstä eikä palkkakaan.

      • YYYY

        Maksaako kaupunki noin hyvin?


    • 2424

      Olin palkkatuki töissä sain 3520 euroa kuussa ( ylityöt päälle)

    • ...............

      älä huijaa!

    • Osaisko joku kertoa

      Ajattelin sopia työnantajan kanssa esim. 13 e/h palkan työsopimukseen, tämän jälkeen työnantaja anoo itselleen palkkatukea. Työ aloitetaan kun tuki myönnetään. Onko tällainen mahdollista, vai pitääkö palkka olla tessin mukainen, jotta tuki myönnetään, vai myönnettäisiinkö tuohon vain jotain pieniä rippeitä? Toki voi tehdä sopimuksen tessillä, ja tuon lisäksi tehdä vielä lisäsopimus työnantajan kanssa, että maksaa vaikka 500-1000e nettona palkan päälle. Kyseessä kokopäivätyö.

      • Jo on vaateet

        Totanoin.... ootkohan ollenkaan tietoinen sellaisesta asiasta, että moni palkkatukipaikassa töissä oleva saa oikeasti BROTTONA tuon 500-1000€/kk ja sen lisäksi ei saa edes soviteltua?! Mitä luulet, maksaako yksikään työnantaja sulle vielä extraa, kun toisen palkkatukilaisen saa käytännössä "ilmaiseksi"?!


      • ei saa?
        Jo on vaateet kirjoitti:

        Totanoin.... ootkohan ollenkaan tietoinen sellaisesta asiasta, että moni palkkatukipaikassa töissä oleva saa oikeasti BROTTONA tuon 500-1000€/kk ja sen lisäksi ei saa edes soviteltua?! Mitä luulet, maksaako yksikään työnantaja sulle vielä extraa, kun toisen palkkatukilaisen saa käytännössä "ilmaiseksi"?!

        "500-1000€/kk ja sen lisäksi ei saa edes soviteltua?!"

        Sehän on vain omaa tyhmyyttä jos ei ole soviteltua tuollaisella palkalla hakennut. Työnantajan saama palkkatuki kun ei millään lailla vaikuta työntekijän soviteltuihin tukiin.


      • Näin se vaan oli!
        ei saa? kirjoitti:

        "500-1000€/kk ja sen lisäksi ei saa edes soviteltua?!"

        Sehän on vain omaa tyhmyyttä jos ei ole soviteltua tuollaisella palkalla hakennut. Työnantajan saama palkkatuki kun ei millään lailla vaikuta työntekijän soviteltuihin tukiin.

        Nykyään kuulemma saa soviteltua, mutta aikaisemmin ei saanut. Olen ollut itsekin palkkatukipaikassa, liksa oli bruttona reilu 800€/kk ja netto luonnollisesti aika olematon. Soviteltua työmarkkinatukea ei saanut, koska työnantaja sai palkkatukea. Asia paljastui mulle vasta ensimmäisen tilin tultua maksuun yrittäessäni jättää Kelaan sovitellun hakemusta. Te-toimisto ei asiasta hiiskunut sanaakaan, lähinnä keskittyi uhkailemaan karenssilla, ellen mene tuohon paikkaan. Työaika oli 4,5h/päivä....


      • ennen oli ennen
        Näin se vaan oli! kirjoitti:

        Nykyään kuulemma saa soviteltua, mutta aikaisemmin ei saanut. Olen ollut itsekin palkkatukipaikassa, liksa oli bruttona reilu 800€/kk ja netto luonnollisesti aika olematon. Soviteltua työmarkkinatukea ei saanut, koska työnantaja sai palkkatukea. Asia paljastui mulle vasta ensimmäisen tilin tultua maksuun yrittäessäni jättää Kelaan sovitellun hakemusta. Te-toimisto ei asiasta hiiskunut sanaakaan, lähinnä keskittyi uhkailemaan karenssilla, ellen mene tuohon paikkaan. Työaika oli 4,5h/päivä....

        Juu. Ennen, jos työnantaja sai korkeinta korotettua palkkatukea, ei työntekijällä järjenvastaisesti ollut oikeutta soviteltuihin. Silloinkin asia koski tosiaan vain korkeinta korotettua palkkatukea. Laki on siltäkin osin nykyään oikaistu, että työnantajan tuet eivät vaikuta työntekijän tukiin, kuten kuuluu ollakin.


    • dippadai123

      Muutama vuosi sitten olin. 6 h päivässä oli työtä, ja monesti viikonloppuisinkin muutaman tunnin pätkiä. Käteen jäi n 700 euroa /kk.

    • paskahomma4

      vähän päälle 800e tuli palkkaa ja ei asumistukea ollenkaan!

    • Hieno ehdotus

      Jos saisin 800 e/kk nettona niin tekisin 3h arkisin töitä.
      Hain yhteen duuniin ja palkkatoivomuksena oli 12 e/h. Olin ainoa 300:sta hakijasta,
      jonka kanssa juteltiin palkkatuesta. Tästä aikaa noin puoli vuotta.
      Homma jäi siihen, koska emme olleet varmoja annetaanko sitä tukea ollenkaan, jos sovitaan palkaksi tuollainen tuntipalkka. Voisihan sen sopia niinkin, että ihan tessin palkalla ja kaikki (kokopäivätyö) ja sitten sovitaan heti uusi sopimus jollekin esim. osa-aikatyölle ja niin että varmasti saa sen 12-15 e/h palkkaa suhteutettuna niihin tunteihin.

    • Hoois
    • nostot

      nostot

    • 20 20 40

      20 20 40

    • hattuhauva

      kahta paikkaa tarjottu molemmissa työtunteja n. 30 /viikko. toisessa brutto 1440 e ja toisessa 1300 e, siis todellakin BRUTTO. palkkatuessa paha juttu myös se ettet saa soviteltua työmarkkinatukea jos työaikasi on väh 80% kokoaikaisen työn työajasta. siten saat vain asumistukea, vaikka palkkasi olisi pieni.

      • Huomioikaa tämä

        Kannattaa muistaa, että jo 1300€ bruttoliksa pienentää sitä asumistukea, pahimmassa tapauksessa se syö sen kokonaan. Aikaisemmin soviteltua ei voinut saada lisäksi ollenkaan, vaikka olisi tehnyt vain nelituntista työpäivää...


      • eihhh.......

        "palkkatuessa paha juttu myös se ettet saa soviteltua työmarkkinatukea jos työaikasi on väh 80% kokoaikaisen työn työajasta."

        Ei jumalauta. Kuinka monta kertaa tämäkin pitää selittää. Palkkatuki EI vaikuta MIHINKÄÄN työntekijän etuuksiin. Sovitellut jää saamatta jos työaika on yli 80% alan kokoaikatyöajasta, mutta silläkään ei ole palkkatuen kanssa yhtikäs mitään tekemistä.


    • muistakaa myös tämä

      Huomioikaa myös, että nykyisin myös korkeimman palkkatukityön kaikki työ huomioidaan työssäoloehtoon eli jos töitä vähintään 18h/vko ja siis tes:in mukainen palkka niin saattaa saada sitten ansiosidonnaista kun työt päättyy kun niitä työssäoloviikkoja tulee täyteen vähintään 26 kpl.

      • Kiitti riitti

        Miksihän mulla on sellainen mielikuva, että työsuhteen päätyttyä rahana maksetut lomakorvaukset "vähennettiin työssäoloviikoista" ja näin ollen jäi työssäoloehto täyttymättä... siis tämä joskus aikaisemmin, kun olin vuoden verran töissä palkkatukipaikalla ja vaadittiin vuoden työssäolo sen ehdon täyttymiseksi.


    • kusessaolen

      Sain palkkaa noi 800ekk . Asumistukea en saanut.

    • per.kele.

      Palkkatuella ei kannat töitä tehdä. Ammattimies ei suostu moiseen pas.kaan. Mulle tarjottiin maalarin hommia palkkatuella ja en suostunut. 1300 palkkatukeen. Sanoin että siihen 700 lisää työnantajalta niin tulen hommin eikä se suostunut.

    • justjust1

      Mitä paskaa te tääl oikee lässytätte? Itse olin palkkatuel duunis ja brutto palkka oli noi 1500 lisät ja joka kerta itelle jäi kätee 1300-1400? Huh mitä paskaa

      • Näin se vaan menee

        No sulla on ollut harvinaisen hyvä liksa ja ilmeisesti suht paljon tunteja, monella ei käy niin hyvä mäihä, vaan pienillä viikkotunneilla paiskitaan olemattomalla tuntiliksalla.... ja käteen jää alle tonni.


    • sen verran

      Saan 11€/h. Siihen ei vaikuta se, saako työnantaja minusta palkkatukea vai ei. Vaikka ei saisi, palkka olisi sama.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe