Kasvissyöjä ja rauta

aneeminen

Mistä kasvissyöjä saisi tehokkaasti rautaa ruokavalioonsa ja niin, että se myös imeytyisi hyvin?

55

7008

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hb 165

      Riippuu vähän minkä sortin kasvissyöjä on. Jos ihan vegaaniksi heittäytyy, niin se on tasapainoilua aliravitsemustilassa, vaikkakin ulkomuoto olisikin normaalipainoisen tai jopa lihavankin.

      • Lanttu586

        Olen ollut n. 15 vuotta kasvissyöjä ja tästä ajasta kuutisen vuotta vegaani. Viimeksi kun kävin terveystarkastuksessa, kaikki mahdolliset arvot olivat täysin kohdillaan, hemoglobiini jossain 130 paikkeilla (naisilla normaalin alaraja 117).

        Itse asiassa uskomusten vastaisesti ruokavalio vaikuttaa rauta-arvoihin verrattain vähän. Hemoglobiiniarvot ovat aina yksilölliset, joillakin luonnostaan matalat ja joillakin korkeat. Hemoglobiinipitoisuutta kohottaa tiettyjen ruokien lisäksi esimerkiksi runsas liikuntaharjoittelu. Myös esim. vuoristossa elävillä ihmisillä keskimääräinen hemoglobiinipitoisuus on tasankomaiden asukkaita korkeampi.

        Raudan imeytymiseen vaikuttavat myös lukuisat muut tekijät ruokavaliossa kuin raudan saanti sinänsä. Kuten tuossa alla todettiin, esim. maito haittaa raudan imeytymistä, eli siltä osin on jopa parempi, jos on vegaani.


      • Päinvastoin
        Lanttu586 kirjoitti:

        Olen ollut n. 15 vuotta kasvissyöjä ja tästä ajasta kuutisen vuotta vegaani. Viimeksi kun kävin terveystarkastuksessa, kaikki mahdolliset arvot olivat täysin kohdillaan, hemoglobiini jossain 130 paikkeilla (naisilla normaalin alaraja 117).

        Itse asiassa uskomusten vastaisesti ruokavalio vaikuttaa rauta-arvoihin verrattain vähän. Hemoglobiiniarvot ovat aina yksilölliset, joillakin luonnostaan matalat ja joillakin korkeat. Hemoglobiinipitoisuutta kohottaa tiettyjen ruokien lisäksi esimerkiksi runsas liikuntaharjoittelu. Myös esim. vuoristossa elävillä ihmisillä keskimääräinen hemoglobiinipitoisuus on tasankomaiden asukkaita korkeampi.

        Raudan imeytymiseen vaikuttavat myös lukuisat muut tekijät ruokavaliossa kuin raudan saanti sinänsä. Kuten tuossa alla todettiin, esim. maito haittaa raudan imeytymistä, eli siltä osin on jopa parempi, jos on vegaani.

        Liikunta ei, vastoin joidenkin uskomuksia, kohota hemoglobiinia. Päinvastoin, liikunta laskee hemoglobiinia (ei yleensä tosin valtavasti).

        Vuoristossa elävillä on korkeampi hemoglobiini, koska hapen määrä on vähäisempi, joten elimistö lisää hemoglobiinia, jotta tärkeät elimistön osat saisi riittävästi. Hemoglobiini siis nousee vuoristossa, vaikka ei harrastaisikaan urheilua ja siksi urheilijat pitävät korkeiden paikkojen leirejä tai ovat happiteltassa.


      • Tarkennuksena
        Päinvastoin kirjoitti:

        Liikunta ei, vastoin joidenkin uskomuksia, kohota hemoglobiinia. Päinvastoin, liikunta laskee hemoglobiinia (ei yleensä tosin valtavasti).

        Vuoristossa elävillä on korkeampi hemoglobiini, koska hapen määrä on vähäisempi, joten elimistö lisää hemoglobiinia, jotta tärkeät elimistön osat saisi riittävästi. Hemoglobiini siis nousee vuoristossa, vaikka ei harrastaisikaan urheilua ja siksi urheilijat pitävät korkeiden paikkojen leirejä tai ovat happiteltassa.

        Syy, miksi taas huippu-urheilijoilla on usein korkea hemoglobiini, taas on yksinkertainen. Näillä urheilijoilla on jo luontaisesti korkea hemoglobiini ja se on auttanut heitä menestymään urheilussa. Tai sitten he ovat käyttäneet dopingia. Alhaisella hemoglobiinilla on vaikea ylipäätään koskaan menestyä kestävyysurheilussa, oikein alhaisella käytännössä mahdotonta ilman dopingia.


      • Lissu-vanhapiika

        SYÖ BROGGOLIA ! Suosittelen broggoli-soppaa !


      • toinen lissu
        Lissu-vanhapiika kirjoitti:

        SYÖ BROGGOLIA ! Suosittelen broggoli-soppaa !

        Suosittelen myös parsakaalia, nokkosta ja pinaattia. Kasvissyöjänä hb-arvot aina yli 130.


      • Anonyymi
        Lanttu586 kirjoitti:

        Olen ollut n. 15 vuotta kasvissyöjä ja tästä ajasta kuutisen vuotta vegaani. Viimeksi kun kävin terveystarkastuksessa, kaikki mahdolliset arvot olivat täysin kohdillaan, hemoglobiini jossain 130 paikkeilla (naisilla normaalin alaraja 117).

        Itse asiassa uskomusten vastaisesti ruokavalio vaikuttaa rauta-arvoihin verrattain vähän. Hemoglobiiniarvot ovat aina yksilölliset, joillakin luonnostaan matalat ja joillakin korkeat. Hemoglobiinipitoisuutta kohottaa tiettyjen ruokien lisäksi esimerkiksi runsas liikuntaharjoittelu. Myös esim. vuoristossa elävillä ihmisillä keskimääräinen hemoglobiinipitoisuus on tasankomaiden asukkaita korkeampi.

        Raudan imeytymiseen vaikuttavat myös lukuisat muut tekijät ruokavaliossa kuin raudan saanti sinänsä. Kuten tuossa alla todettiin, esim. maito haittaa raudan imeytymistä, eli siltä osin on jopa parempi, jos on vegaani.

        "Raudan imeytymiseen vaikuttavat myös lukuisat muut tekijät ruokavaliossa kuin raudan saanti sinänsä. "

        Viljoissa on rautaa kohtalaisen paljon.
        Sen saa helposti imeytyvään muotoon:
        -hapattamalla esim ruisleipä tai muu juurella tehty leipä
        -idättämällä
        -puuroksi keitettäessä pistää jauhot/hiutaleet tunniksi tai kahdeksi kylmään veteen ja antaa seoksen hiljalleen lämmetä ja hautua lieden pienillä säädöllä
        -syömällä myös valkosipulia ja sipulia, jotka parantavat raudan ja sinkin imeytymistä
        -syömällä nokkosen, voikukan ym lehtiä. Niitä voi kuivattaa talveksi ja lisätä ko viherjauhoa esim leipiin.


      • Anonyymi
        Lanttu586 kirjoitti:

        Olen ollut n. 15 vuotta kasvissyöjä ja tästä ajasta kuutisen vuotta vegaani. Viimeksi kun kävin terveystarkastuksessa, kaikki mahdolliset arvot olivat täysin kohdillaan, hemoglobiini jossain 130 paikkeilla (naisilla normaalin alaraja 117).

        Itse asiassa uskomusten vastaisesti ruokavalio vaikuttaa rauta-arvoihin verrattain vähän. Hemoglobiiniarvot ovat aina yksilölliset, joillakin luonnostaan matalat ja joillakin korkeat. Hemoglobiinipitoisuutta kohottaa tiettyjen ruokien lisäksi esimerkiksi runsas liikuntaharjoittelu. Myös esim. vuoristossa elävillä ihmisillä keskimääräinen hemoglobiinipitoisuus on tasankomaiden asukkaita korkeampi.

        Raudan imeytymiseen vaikuttavat myös lukuisat muut tekijät ruokavaliossa kuin raudan saanti sinänsä. Kuten tuossa alla todettiin, esim. maito haittaa raudan imeytymistä, eli siltä osin on jopa parempi, jos on vegaani.

        Itse käytän maitotuotteita ja hemoglobiinini on 145-150. Pitäisi varmaan alkaa lisätä maitotuotteiden käyttöä.


    • Persiljaa

      Hyviä raudan lähteitä ovat aprikoosit,banaanit,rusinat,kokojyväviljat,pinaatti,siemenet,linssit ja ruisleipä. Rauta imeytyy parhaiten,kun seuralaisena on myös C-vitamiinia. Maidonjuonti taas heikentää raudan imeytymistä.

    • Myy4567

      Täysjyväviljavalmisteet, pavut, siemenet ja nokkonen. Viljassa olevan kasviperäisen raudan imeytymistä edistää c-vitamiinin samanaikainen nauttiminen eli puuron kanssa marjoja ja leivän kanssa kasviksia.

      Imeytymistä estävät puolestaan mm. tee, kahvi ja maitotuotteet.

      • 6789000

        Viljat ei vaan sovi suurimmalle osalle suomalaisista, mutta sitä ei useinkaan näe ennen kuin jättäää viljat pois ruokavaliostaan. Minä söin ennen monta leipää päivässä, ja voin ihan ookoosti. Kun jätin viljat pois, olo parani valtavasti ja muutama kilo tippui kuin itsestään, enkä ollut likimainkaan ylipainoinen.

        Viljat ovat yksi suurimmista syistä suomalaisten sairastumiseen alkoholin, tupakan ja liiallisen sokerin mussuttamisen ohella.


    • veggie____
    • rautaruoat

      Yllämainittujen lisäksi auringonkukan-, seesamin- ja hampunsiemenet.

    • aneeminen

      Kiitos hyvistä vinkeistä!

      Sehän tässä jännää onkin kun tuntuu etten muuta syökään kuin päivittäin kokojyväviljoja (puuroa marjoja, ruisleipää, mysliä), viikoittain kidneypapuja ja punasia linssejä, pinaattia ja joskus vaihtelevasti spirulinaa. Liikuntaa en harrasta, mutta teen fyysisesti raskasta työtä.

      Imeytymistä varmaan haittaa kaurajuoma, johon on lisätty kalsiumia, joten pitänee vaihtaa se vaikka appelsiinituoremehuun ja puuro tehdä veteen. Mutta pitäis sitä kalsiumiakin jostain saada. Maitotuotteita syön ihan minimaalisesti jos ollenkaan.

      Tietenkin suuresti vaikuttaa myös se, että menetän todella runsaasti verta joka kuukausi sattuneesta syystä.

      Lihan poisjättäminen ruokavaliosta ei sinänsä ole vaikuttanut anemiaani, koska minulla oli anemiaa jo ollessani lihansyöjä muutama vuosi sitten.

      Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että hemoglobiiniarvo olisi yksilöllistä eikä ruokavalio vaikuttaisi siihen niin oleellisesti. Olisi kiva saada asiasta lisätietoa. Kukaan terveydenhoitoammattilainen ei ole koskaan siitä mitään maininnut. Olisi myös kiva tietää mitä vaikutuksia anemialla on pitkällä tähtäimellä? Itse en ole huomannut voinnissani mitään erikoista kuten väsymystä.

      Mutta nyt syön kiltisti Retaferiä.

      • Sedä

        Kaurajuoma on ihan hyvä, mutta sen haitat kannattaa minimoida juomalla se pelkiltään kun rautapitoisesta ateriasta on pitkä aika. Esim viimeisenä illalla?


      • karvahiiri

        Kannattaisi hoidattaa se syy eli hankkia esimerkiksi hormonikierukka tai pillerit, jotka vie vuodon pieniksi.
        Tai Cyklokapronia vuodon aikaan pienentämään vuotoa.
        Oletko käynyt gynekologilla?

        Maitoa voit käyttää tai kalkkia noin 2 tuntia - raudan syönnin.


      • toinen lissu

        Kasviksista(vihreistä) saa rautaa, mutta kannattaa miettiä, minkä kanssa mitäkin syö.
        Itse olen yrittänyt ajoittaa bc-vitamiinit raudan aamuun ja ad-vitamiinit rasvat proteiinin iltaan. Kertokaa parempia vinkkejä?


      • aapee
        karvahiiri kirjoitti:

        Kannattaisi hoidattaa se syy eli hankkia esimerkiksi hormonikierukka tai pillerit, jotka vie vuodon pieniksi.
        Tai Cyklokapronia vuodon aikaan pienentämään vuotoa.
        Oletko käynyt gynekologilla?

        Maitoa voit käyttää tai kalkkia noin 2 tuntia - raudan syönnin.

        Runsaat menkathan ei ole mikään ongelma, ainakaan mulle, joten niitä ei tarvitse erityisesti "hoitaa". En aio alkaa ottamaan mitään hormoneja ellei ole kyse hengenhädästä. Cyklokapronkaan ei kuulosta ihan luonnolliselta ja jos se muodostaa verenhyytymistä niin se aiheuttaa kipuja ja pahoinvointia eikä siksi sovi.


      • Jos sinulla

        on anemia, en suosittele kasvissyönnin jatkamista maailman tappiin asti kaiken uhallakin. Mieti itse, paljonko olet valmis uhraamaan aatteen vuoksi. Anemian pahentuessa elimistö sopeutuu siihen niin, että itsekin menin lopulta lääkäriin sen vuoksi, että tuntui kuin olisi ollut jatkuva pala kurkussa. En muka ollut juurikaan väsynyt. Syyksi paljastui hb 64, mikä on jo hengenvaarallinen tila.

        Retafer on suolistoa ärsyttävä ja huonosti imeytyvä. Jos sinulla on runsaat kuukautiset, et ehkä pysty syömällä tasaamaan joka kuukauden menetystä ilman rautavalmistetta ja silloin valmisteen pitää imeytyä hyvin.

        Valitettavasti lihan hemirauta on paremmin imeytyvää kuin kasvisten ja rautapurkkien Fe2-rauta. Hemirautaa saa pillereinä, mutta siitä en mene takuuseen mistä se on tehty. Hyvä on myös luontaistuotekauppojen Kräuterblusaft, mutta sitä on otettava enemmän kuin ohjeessa sanotaan jos sinulla on anemia.


      • vaihdevuosissa

        Joskus opiskeluaikoinani polille tuli pahasti anemisoitunut nainen. Nainen oli korkeasti koulutettu ja taatusti sekasyöjä, joten kasvissyönnin lopettaminen ei ole ratkaisu anemiaan. Hänen hempparinsa oli muuten alle 30. Jo pelkän verikokeen otto oli siinä vaiheessa hengenvaarallista, ja vaati aikamoiset turvatoimet.

        Meillä suvussa kaikki naiset ovat anemisoituneet vaihdevuosissa. On vain vaikeaa saada riittävästi rautaa, jos vuotaa kuin seula. Monella imeytyminen myös heikkenee iän myötä, tosin yleensä vasta vanhusiässä. Ei kasvissyönnistä tarvitse luopua anemian pelon vuoksi! Jos on herkkä anemisoitumaan, tarvitsee myös hoitoa, vaikka olisi sekasyöjä. Mummolleni on ruoka aina maistunut paremminkin kuin hyvin, ja hemppari on ollut matala aina.

        Raudan imeytymiseen vaikuttavat todella monet asiat. Kaikki eivät myöskään parhaitakaan rautavalmisteita siedä, vaan saavat sietämättömiä sivuoireita. On olemassa myös pistoshoitoja ja muita veri- ja rautatankkauksen muotoja.

        Hyytymistä voimistavia lääkkeitä en minäkään ottaisi (järjetöntä, kun suvussa on runsaasti veritulppia). Hormonikierukka on mielestäni ok, mutta sen asennus ei todellakaan ole, joten...


    • xrtyu rt

      Esimerkiksi lihasta!!

      • Koo-Rauta

        Ja rautakaupasta


      • Kuivattu nokkonen on paras tapa nostaa hemoglobiinia, sitä voi hankkia esim luontaistuotekaupasta. Itse ostan Lidlistä kreikkalaista jogurtttia( kalsium ), jossa on rasvaa 10 %, lisään siihen luomumysliä ja kotimaisia marjoja ja teelusikallinen kuivattua nokkosta, sitä nautin joka aamupalalla, jaksaa ja veriarvot paranevat.
        Kokemusta on, sillä harrastan maratonjuoksua ja seuraan veriarvoja säännölliseti kilpailukauden aikana


      • Voi kuule
        kjh1 kirjoitti:

        Kuivattu nokkonen on paras tapa nostaa hemoglobiinia, sitä voi hankkia esim luontaistuotekaupasta. Itse ostan Lidlistä kreikkalaista jogurtttia( kalsium ), jossa on rasvaa 10 %, lisään siihen luomumysliä ja kotimaisia marjoja ja teelusikallinen kuivattua nokkosta, sitä nautin joka aamupalalla, jaksaa ja veriarvot paranevat.
        Kokemusta on, sillä harrastan maratonjuoksua ja seuraan veriarvoja säännölliseti kilpailukauden aikana

        kun se rauta ei imeydy jos syöt samalla kalsiumia!


    • terve vege
    • Iron man

      Varma paikka raudan saantiin on sepän paja. Antavat mielellään romurautaa pois.

    • Pprmntt

      Itse olen ollut kasvissyöjä 20 vuotta, siitä puolet vegaani ja hemoglobiinini on ollut aina hyvä, vaikka välillä ruokavalio on ollut kiireen vuoksi vähän yksipuolinen ja minullakin on pitkät ja runsaat menkat. Myös kauramaitoa kaytän paljon päivittäin. Uskon että hemoglobiini on monen tekijän summa. Muistelisin että kilpirauhasen vajaatoiminta olisi yhteydessä raudan puutteeseen? Siitä tulisi mieleen että käytätkö jodioitua suolaa? Itse huomasin että en saanut mistään jodia kun en syö edes muiden tekemiä ruokia. Entä B12?

      Olen myös kuullut että joku oli saanut hemoglobiiniaan nostettua piparminttuteellä.

    • vinkkejä

      Pinaatti, nokkonen, levä (spirulina)

      • asdfasdfa1

        Adukin spirulina ja chorella.


      • aasdfasdfa1
        asdfasdfa1 kirjoitti:

        Adukin spirulina ja chorella.

        Kirjoitusvirhe, tarkoitin chlorella.


    • imbsillisyörehuja

      syökää sikaa,syökää sikaa(vanha mainos)...
      sika on sikahyvää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

    • jcfoedmocimeiocvmefo

      K-Raudasta tai rautiasta

    • shellinkuivaaja3000

      Punttisalilta löytyy rautaaa jauzaaa.

      Muuten pinaatissa on paljon ruoka-aineista ainakin. Siis tuorepinaattia ei sitä pakastettua hienonnettua oksennuksenmakuista sotkua.

    • attention whore

      Yksinkertaista. Lakkaa kerjäämästä huomiota omavalintaisella "erityisruokavaliolla" ja syö lihaa.

    • aapeen tilannerapsa

      Kiitos lisävinkeistä sekä huonoista vitseistä. Yritin etsiä chlorellaa (mikä on ilmeisesti kaikkien rautaruokien äiti) tabletteina, mutta sitä sai vain jauheena, joten tyydyn edelleen spirulinaan, mutta säännöllisesti ja kaksinkertaisella annoksella aikaisempaan verrattuna, noin 9tbl päivässä. Vois syödä varmaan enemmänkin. Lisäsin mulpereita, joissa yhdistyy c-vit. ja rauta sekä noin 1-2 rkl hampunsiemenrouhetta päivittäiseen ateriointiin. Pidän kalsiumin minimissä nyt toistaiseksi kunnes seurantajakso on ohi. Sitten olen nauttinut paljon ruokasuklaata eli raakasuklaata, jossa myös yhdistyy c-vit. ja rauta. Otan päivittäin erikseen b-12-vitamiinia. Ja vähensin teen juontia, jota olen aikaisemmin litkinyt kai ihan liikaa, vaikka en tiedä vaikuttaako kofeiinittomat mausteteet ja yrttiteet raudan imeytymiseen, mutta kuitenkin runsas neste vähentää rautaa. Pitää vielä ottaa selvää tuosta jodista.

      • aasdfasdfa1

    • kuukkel3
    • vegema

      Punaisia linssejä!

    • veggsa

      Olen vegaaniksi alkanut (n. 9kk sitten) 13- vuotias tyttö. Terveystarkastuksessa hemoglobiini oli 120. Terveystarkastaja sanoi, että se on hieman liian vähän (?). Liikun ihan kamalasti ja kunto on aika kova, joten ei sitten tullut sille terkkarille mieleen, että voisi johtua siitä. Ruisleipää syön ihan kiitettävästi ja muitakin täysjyvätuotteita paljon, joissa on ei-hemirautaa, mutta kannattaako lisätä myös raakaa pinaattia tai linssejä (olen syönyt satunnaisesti)? Lähes kaikissa kasvikunnan tuotteissa, joissa on rautaa, on myös kalsiumia, joten rauta ei imeydy niin hyvin. Ainakin varmaan kannattaa syödä niitä C-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita samalla kertaa, kun ei-hemirautaa sisältäviä? Imeytyy paremmin? Kannattaako ottaa ihan rautalisää?

      • kas_vi

        Syö monipuolisesti palkokasveja ja viljaa. Voit tehdä erilaisia salaatteja. Muna-maito turvaa vitamiinien saannin mutta jos olet kokonaan ilman eläinperäsiä tuotteita, niin täytyy ottaa tärkeät ravintolisät,, ainakin B12.


      • kas_vi kirjoitti:

        Syö monipuolisesti palkokasveja ja viljaa. Voit tehdä erilaisia salaatteja. Muna-maito turvaa vitamiinien saannin mutta jos olet kokonaan ilman eläinperäsiä tuotteita, niin täytyy ottaa tärkeät ravintolisät,, ainakin B12.

        Maidosta ei ole raudansaannille mitän hyötyä -pikemminkin haittaa. Maitoa syövä kasvissyöjä mättää pahimmillaan suuren määrän maitotuotteita joka ruualla, ja niiden kalsium ja maitoproteiinit estää tehokkaasti kasviraudan imeytymistä. Vegaanilla raudansaannista huolehtiminen siksi helpompaa :P

        Runsas liikkuminen aiheuttaa tosiaan, että tarvitset enemmän rautaa. Kannattaa suosia siis esimerkiksi linssejä, ja nokkonen on ihan lyömätöntä superruokaa jota kannattaa kerätä pakkaseen! Kaupungissakin voi huoletta poimia, kunhan ei vilkkaan tien poskesta tai pahimmista koiranpissatuspaikoista :)


    • KasvisKääk

      Minulla oli kamala turvotus päällä ja kuinkas ollakaan syynä raudan puute: arvo oli 70 ja kasvisruualla olen pärjännyt kolme vuotta. Vasta viikko sitten lääkäritarkastuksessa tämä tuli ilmi, vaikka olen rampannut koko kesän vastaanotolla. Hemmetti, mitä ammattitaitoa löytyy . No, nesteenpoistolääke ja rautalääke siihen päälle ja viikon kuluttua enää pelkkää rautakapseli aamulla tyhjään masuun, otan sen ihan heti herättyäni. Turvotusta ei enää ole.

      Olen jo lähempänä 60 vuotta, enkä vaihda enää liharuokiin. Ja todellakin olen hankala asiakas kun ulkona käydään syömässä: en allergian takia myöskään voi syödä mangoa enkä rucolaa ja kihdin takia joudun välttämään esim. vihreitä vihanneksia jne. On siellä ulkona aina saanut jotain ruokaa, kun on toisen kanssa menossa, jolle kelpaa kaikki. Jos olen menossa hyksin, olen joutunut kääntymään seuraavaan paikkaan, näinkin käynyt, tai sitten eivät halunneet yksinäistä syömään.

    • ___________________

      Olen lakto-ovo-vege ja käytän paljon maitotuotteita jugurtin ja juuston muodossa. Hemoglobiini oli pari viikkoa sitten 143. Kuukautisetkin on runsaat, joten aika lailla yksilöllistä taitaa tuo olla. Eksä söi paljon lihaa, mutta jo armeijassa hänelle oli sanottu, että kannattaa syödä rautalisää, koska hemoglobiini on alhainen. Lääkäri oli sanonut, että joillakuilla se vain synnynnäisesti on.

    • Vaihdevuosissa
    • Vaihdevuosissa

      Toinen mielenkiintoinen linkki vielä mutkistamaan asioita.

      https://www.studio55.fi/terveys/article/raudanpuutteeseen-voi-tottua-tietamattaan-sekoitetaan-kilpirauhasen-vajaatoimintaan/5976202

      Itselläni muuten hemmparit ovat olleet aina hyvät. Hiljalleen aloin saada kuukautisten aikaan todella ikäviä oireita. Pyörrytystä, huimausta, tunnetta sydämen pysähtymisestä jne. Olen syönyt mietoja lisäravinnarautoja nyt noin vuoden. Ferritiini mitattiin elämäni ensimmäisen kerran nyt. Se oli 20 (viitearvo 5 - 100). Väittäisin, että olen kärsinyt piilevästä anemiasta, joka on hitaasti korjautunut, mutta rautavarastot ovat yhä heikonpuoleiset.

    • KuiveloNyström

      Ammu naulapyssyllä iso naula päähäsi. Siinä sitä rautaa sitten on.

    • Anonyymi

      Hemoglobiini oli mittauksissa 130 kun normaalin alaraja on 134.
      Sain satikutia siitä kun kerroin että olen kasvissyöjä ja että lihaa vaan lautaselle.
      Söin ihan kunnolla ja käytin rautalisää. Aloin ihmettelemään kun kun kunto vain heikkeni vaikka yritin keventää harjoittelua. Ennen kasvissyöjäksi ryhtymistä söin lihaa puolisen kiloa päivässä ja rauta nousi ja jaksoi juosta kilometrejä eikä tullut edes hiki.

      Nyt olen ollut rautakuurilla, sisäelimiä ja lihaa 500g viikossa, kalaa pari kolme kertaa viikossa ja puoli rasiaa munia viikossa. Nyt on hemoglobiini 150. Maitoa en käytä enää lainkaan, enkä kahvia enkä teetä enkä muutakaan mikä haittaa raudan imeytymistä.

      En suosittele kasvissyöntiä kenellekään.

    • Anonyymi

      Soijalla, jossa on rautaa saman verran kuin naudan maksassa. Kyytipojaksi tietty jotain C-vitamiinipitoista, että imeytyy. Hernekin on varsin hyvä raudan lähde, kunhan saa myös C:tä.

      Mulla oli lapsena perinteisellä suomalaisella ruualla hemoglobiini aina 100-120 tasolla. Kasvissyöjänä on ollut aina 130-140 tasolla.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Ottaa päähän kun ihmiset aina vain valehtelvat suolisto24 sivulla eivätkä puhu enää totta kuin reilut 15-20 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Ottaa päähän kun ihmiset aina vain valehtelvat suolisto24 sivulla eivätkä puhu enää totta kuin reilut 15-20 vuotta sitten.

        Älä kiukuttele! Ett voi tosiasioille mitään, vaikka kuinka sua ottaa pattiin. Luepa vähän noita rautapitoisuuksia eri elintarvikkeissa. Mulla on taulukoita. Etsi sinäkin itse taulukot.


    • Anonyymi

      Syö salassa verilättyjä ja maksamakkaraa. Ei sitä tarvitse kaikille kertoa.

      • Anonyymi

        Tunnettu vegaaanivaikuttaja kertoi videolla syöneensä kalaa ja kananmunia kahden kuukauden ajan. Hän perusteli kalan syömistä terveysongelmilla. Ei terveydellä kannata leikkiä. Kyllä vegaanikin voi syödä lihaa silloin tällöin jotta pysyy kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnettu vegaaanivaikuttaja kertoi videolla syöneensä kalaa ja kananmunia kahden kuukauden ajan. Hän perusteli kalan syömistä terveysongelmilla. Ei terveydellä kannata leikkiä. Kyllä vegaanikin voi syödä lihaa silloin tällöin jotta pysyy kunnossa.

        Lihassa ei ole mitään ihmisen terveydelle välttämätöntä ainesosaa, jota ei saisi myös kasvissyöjänä. Itse en ole syönyt lihaa enkä kalaa yli 40 vuoteen. Olen tosin boikotoinut sokeria ja valkoista viljaa vähintään yhtä kauan.

        Terve olen: notkea, virkeä, hyväihoinen ja vahvatukkainen, veriarvot on kunnossa enkä syö muuta lääkettä kuin antihistamiinia allergiaani. Kausi-influenssan sairastin kyllä vuonna 2007. Olin 2 päivää pois töistä. Edellinen sairausloma oli vuonna 1991, 1päivä.

        Toki pitää tietää, mitä syö. Kannattaa syödä useita eri kasviproteiinin lähteitä. Kasviperäinen rauta kaipaa aina C- vitamiinipitoista kaveriksi, jotta se imeytyy. Kantsii perehtyä.

        Kasvisruoka ei todellakaaan ole raastelautanen ja hedelmiä. Itse olen seurannut ravitsemustietoutta jo 50 vuotta, aluksi Pirkka ja Me lehdistä. Myöhemmin ostin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Nykyisin netistä löytyy tarpeeksi tietoa.


    • Anonyymi

      Kasvissyöjä saa rautansa monesta lähteestä ja elimistö on aika taitava imemään tarvitsemansa aineet sieltä, missä sitä suinkin on: vehnänleseistä, palkokasveista, pähkinöistä jne. Tunnetusti c-vitamiini edesauttaa raudan imeytymistä joten syö mitä tahansa, niin kannattaa pitää huolta, että annoksessa on riittävästi c-vitamiinipitoisia kasviksia.

      Omasta kokemuksesta päätellen hemoglobiini on ennen kaikkea perinnöllinen asia, jonka toki huonolla ravinnolla ja päästämällä itsensä rapakuntoon voi pilata, mutta joka pysyy kunnossa ilman ylenpalttista huolenpitoa raudan saannista, jos perintötekijät ovat kohdallaan. Vastaavasti jos on perinnöllisesti anemiaan taipuvainen voi olla vaikea sitä ravinnolla paikata.

      Olen ollut verenluovuttaja koko aikuisikäni ja siksi hemoglobiini on ollut säännöllisessä seurannassa. Sekaravinnon syöjänä hemoglobiinini heilui 160-170 välillä. Nyt olen neljä vuotta ollut käytännössä kasvissyöjä (syön kalaa silloin tällöin, mutta en edes viikottain) ja hemoglobiini on ollut 155 - 165 välillä. Käsittääkseni näihin lukuihin harva pääsee millään ravinnolla, koska kysymys ei ole ravinnosta vaan perimästä - varmaan myös yleiskunnosta.

    • Anonyymi

      Oisko vaikka itse kasvatetusta pinaatista?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe