Yrittäjä ei tienaa edes paria tonnia käteen kuussa nykyään?

asdfghjknq

Pitääkö otsikko paikkansa? Vaikka ajaisi suurimman osan vuoroista itse niin siltikin palkka jää noin surkeaksi?

62

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stadilainen pirssi

      Tuskin pitää.

    • Fffff3

      Ei pidä. Tottakai paljon riippuu, kuinka autoasi pyörität.

    • eorighëigoerh

      Jotkut tienaa, jotkut taas ei. Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Yrittäjän tulonmuodostusta ei voi samalla tavalla verrata kun palkansaajan tulonmuodostusta. Samassa kaupungissa autojen liikevaihdoissa voi olla huimia eroja. Heikoin saattaa ajaa vain puolet siitä mitä paras saa aikaiseksi.

      Ihan samat yrittäjyyden lainalaisuudet pätee taksiliikenteeseen kuin muuhunkin yrittämiseen. Toinen menestyy ja toinen taas ei. Onhan LVI-firmojakin mennyt konkurssiin vaikka se kokonaisuudessaan toimialana on yksi suomen kannattavinmmista. Taksiyrityksen, niin kuin muunkin yrityksen pyörittäminen vaatii muutakin taitoa ja tietoa kuin pelkästään kyvyn ajaa autoa paikasta toiseen. Olen vuosien aikana avustanut useita kymmeniä uusia autoilijoita alkuun yritystoiminnassa. Valitettavasti jo alkukeskustelujen aikana pystyy näkemään kuka menestyy ja kuka ei. Kuka on realisti ja kuka haihattelija. Hyvä ajomies ei automaattisesti ole hyvä autoilija.

      Auton rahoituskin vaikuttaa suuresti yrittäjälle itselleen jäävään nettotuloon, eli eri yrittäjät lähtee liikkeelle aina eri lähtökohdista. Se autohan maksetaan voitolla, lainanlyhennykset ei ole vähennyskelpoisia eli osa yrittäjän tulosta on koko ajan kiinni myös kalustossa. Jos tuloslaskelma näyttää esimerkiksi 30 tonnin nettotulosta, mutta lainaa on lyhennettävä 10 tonnia niin ei sille yrittäjälle itselleen jää kuin se 20 tonnia, eli alle 2 tonnia kuussa nostettavaksi omaan käyttöön.

      • renginkengin

        No eihän lainanlyhennystä voi laskea varsinaiseksi menoksi. Sehän on suurelta osin satsaus tulevaisuuteen.
        Lainan korot ja kaluston arvonalenema on kulu, ei lyhennys.


    • johannes

      Autoahan ei edelleenkään makseta voitolla. Auton hinta vähennetään poistoina tuloksesta, ihan määritelmän mukaan. Näin ollen voitosta on pääoman (auton ) hinta) jo poistettu!

      • aä'eroigthaeortih

        Voi miten väärässä oletkaan......

        Poistot ei ole sama asia kun lainan lyhennykset. Poistot voi tehdä myös silloin kun kun kalusto ostetaan ilman velkaa.

        Poisto vähentää verotettavaa tuloa, eli sen vaikutus on sama kuin mitä poiston osuudesta olisi maksettu veroja jos poistoa ei olisi tehty. Jos poisto on vaikkapa 10 tonnia ja veroprosentti 30, niin 3 tonnia on se minkä kympin poistosta saa hyötyä verotuksessa. Lainan lyhennys taas maksetaan kokonaisuudessaan ja se maksetaan voitosta. Siis siitä rahasta joka viivan alle jää. Tämä nyt vaan on näin vaikka kuinka inttäisit. Lainanlyhennystä ei vähennetä verotuksessa.

        Ottakaa nyt hyvät autoilijat selvää näistä asioista. Teillä varmaankin on jokaisella tilitoimisto joka teidän kirjanpidon hoitaa. Kysykää sieltä kuinka laina kirjanpidossa käsitellään ja onko sillä tulosvaikutusta, niin ei tule jatkossa vääriä kuvitelmia.

        Nettotulosta jokainen asuntovelallinenkin lainansa maksaa, ei tämä homma ole sen kummoisempi vaikka elinkeinotoiminnan lainasta kyse onkin.


      • Stadilainen pirssi

        Voi Johannes. Sulla on nyt pikkasen määritelmät hakusessa. Ei poistoja tehdä tuloksesta vaan kalustosta. Jos kaluston edellisen vuoden vähentämätön hankintameno on esim. 10000 € ja poisto max 25% on poisto kirjanpidossa 2500 €. Mikäli auton lainanlyhennykset esim. 700 €/kk yht. 8400 €/ vuosi maksat omasta liikevoitosta auton lainanlyhennyksiä 5900 €/vuosi ja sitä et voi vähentää.


      • renginkengin
        Stadilainen pirssi kirjoitti:

        Voi Johannes. Sulla on nyt pikkasen määritelmät hakusessa. Ei poistoja tehdä tuloksesta vaan kalustosta. Jos kaluston edellisen vuoden vähentämätön hankintameno on esim. 10000 € ja poisto max 25% on poisto kirjanpidossa 2500 €. Mikäli auton lainanlyhennykset esim. 700 €/kk yht. 8400 €/ vuosi maksat omasta liikevoitosta auton lainanlyhennyksiä 5900 €/vuosi ja sitä et voi vähentää.

        Tuohan tarkoittaa, että kyse on aloittelevasta autoilijasta, joka investoi tulevaisuuteensa poistoja kovemmalla lainanlyhentämisellä.
        Eli ei tuota voi suoraan ottaa huomioon yrittäjän tuloja määritettäessä. Ainahan minkä tahansa alan yrittäjä voi investoida vaikka 100% tuloistaan ja valittaa sitten köyhyttään vaikka todelliset tulot olisivat miljoonia.


      • Stadilainen pirssi
        renginkengin kirjoitti:

        Tuohan tarkoittaa, että kyse on aloittelevasta autoilijasta, joka investoi tulevaisuuteensa poistoja kovemmalla lainanlyhentämisellä.
        Eli ei tuota voi suoraan ottaa huomioon yrittäjän tuloja määritettäessä. Ainahan minkä tahansa alan yrittäjä voi investoida vaikka 100% tuloistaan ja valittaa sitten köyhyttään vaikka todelliset tulot olisivat miljoonia.

        Juuri näin. Esimerkkini olikin esimerkki. Yritin vain Johannekselle selittää että poistoja ei tehdä liikevoitosta vaan kalustosta. Jos lainat kalustosta ovat suuremmat kuin poistot, maksat ne itse etkä vähennä verotuksessa. Korjatkaa jos olen väärässä.


      • sdgfhjklö.jhdfg
        Stadilainen pirssi kirjoitti:

        Voi Johannes. Sulla on nyt pikkasen määritelmät hakusessa. Ei poistoja tehdä tuloksesta vaan kalustosta. Jos kaluston edellisen vuoden vähentämätön hankintameno on esim. 10000 € ja poisto max 25% on poisto kirjanpidossa 2500 €. Mikäli auton lainanlyhennykset esim. 700 €/kk yht. 8400 €/ vuosi maksat omasta liikevoitosta auton lainanlyhennyksiä 5900 €/vuosi ja sitä et voi vähentää.

        Hyvä että täällä on sentään joku toinenkin joka on sisäistänyt lainanlyhennysten roolin kirjanpidossa.


      • johannes
        sdgfhjklö.jhdfg kirjoitti:

        Hyvä että täällä on sentään joku toinenkin joka on sisäistänyt lainanlyhennysten roolin kirjanpidossa.

        Ainakaan se toinen ei ole Stadilainen pirssi, joka kovasti koittaa valistaa muita termien käytöstä, vaikka ei näytä itsekään sitä hallitsevan. ja jos hän olisi vaivautunut lukemaan näitä viestejä, olisi hän ehkä pannut merkille, että korjasin jo ajat sitten huonon sanavalintani.

        Mitä tulee tähän:

        "Jos kaluston edellisen vuoden vähentämätön hankintameno on esim. 10000 € ja poisto max 25% on poisto kirjanpidossa 2500 €. Mikäli auton lainanlyhennykset esim. 700 €/kk yht. 8400 €/ vuosi maksat omasta liikevoitosta auton lainanlyhennyksiä 5900 €/vuosi ja sitä et voi vähentää.",

        jonka siis kirjoitti Stadilainen pirssi, niin häneltä on nyt jäänyt pahemman kerran ymmärtämättä, että sillä autolla ajetaan useampia vuosia. Poistoja siis tehdään niinäkin vuosina, kun mahdolliset lainat on maksettu pois.


      • åäerughaerguih
        johannes kirjoitti:

        Ainakaan se toinen ei ole Stadilainen pirssi, joka kovasti koittaa valistaa muita termien käytöstä, vaikka ei näytä itsekään sitä hallitsevan. ja jos hän olisi vaivautunut lukemaan näitä viestejä, olisi hän ehkä pannut merkille, että korjasin jo ajat sitten huonon sanavalintani.

        Mitä tulee tähän:

        "Jos kaluston edellisen vuoden vähentämätön hankintameno on esim. 10000 € ja poisto max 25% on poisto kirjanpidossa 2500 €. Mikäli auton lainanlyhennykset esim. 700 €/kk yht. 8400 €/ vuosi maksat omasta liikevoitosta auton lainanlyhennyksiä 5900 €/vuosi ja sitä et voi vähentää.",

        jonka siis kirjoitti Stadilainen pirssi, niin häneltä on nyt jäänyt pahemman kerran ymmärtämättä, että sillä autolla ajetaan useampia vuosia. Poistoja siis tehdään niinäkin vuosina, kun mahdolliset lainat on maksettu pois.

        Jos sinä taas olisit ymmärtänyt mitä menojäännös tarkoittaa niin tietäisit että kalustossa on aina poistamatonta hankintamenoa jäljellä vaikka autolla ajettaisiin kymmenen vuotta.


      • johannes
        åäerughaerguih kirjoitti:

        Jos sinä taas olisit ymmärtänyt mitä menojäännös tarkoittaa niin tietäisit että kalustossa on aina poistamatonta hankintamenoa jäljellä vaikka autolla ajettaisiin kymmenen vuotta.

        "Jos sinä taas olisit ymmärtänyt mitä menojäännös tarkoittaa niin tietäisit että kalustossa on aina poistamatonta hankintamenoa jäljellä vaikka autolla ajettaisiin kymmenen vuotta."

        Kyllä minä ymmärrän varsin hyvin, sinä mnähtävästi et.

        Ehkäpä sinä voisit miettiä, että mitä tapahtuu tuon kymmenen vuoden jälkeen, tai minkä majan nyt sitten suvaitsetkin valita, kun auto vaijhdetaan uuteen.

        Vinkkinä kysymys, jonka olen tässä yhteydessä ennenkin esittänyt vastausta kuitenkaan saamatta:

        Tarkoittaako poistamatta oleva saamaa kuin poistamatta jäävä?


      • johannes
        johannes kirjoitti:

        "Jos sinä taas olisit ymmärtänyt mitä menojäännös tarkoittaa niin tietäisit että kalustossa on aina poistamatonta hankintamenoa jäljellä vaikka autolla ajettaisiin kymmenen vuotta."

        Kyllä minä ymmärrän varsin hyvin, sinä mnähtävästi et.

        Ehkäpä sinä voisit miettiä, että mitä tapahtuu tuon kymmenen vuoden jälkeen, tai minkä majan nyt sitten suvaitsetkin valita, kun auto vaijhdetaan uuteen.

        Vinkkinä kysymys, jonka olen tässä yhteydessä ennenkin esittänyt vastausta kuitenkaan saamatta:

        Tarkoittaako poistamatta oleva saamaa kuin poistamatta jäävä?

        Vastaus näyttää tälläkin kerralla jäävän saamatta.

        Mistäköhän syystä?


    • Johannes

      Joo, huomaan nyt kirjoittaneeni siten, että väärinkäsitys saattaa syntyä.

      Yllä olevassa kirjoituksessani on tarpeen korjata sana tulos sanalla liikevaihto. Siis poistot vähennetään liikevaihdosta.

      Viestin sisältö ei silti muutu.:
      Autoa ei makseta voitoista.

      • 123321

        "Autoa ei makseta voitoista."

        Juuri näin! Näin ainakin ammatinharjoittajan kirjanpidossa.....

        Tilikauden voitto on todellakin tilikauden voitto.


      • dsfghjkluiöäo
        123321 kirjoitti:

        "Autoa ei makseta voitoista."

        Juuri näin! Näin ainakin ammatinharjoittajan kirjanpidossa.....

        Tilikauden voitto on todellakin tilikauden voitto.

        Mistä se sitten maksetaan?


      • ertyhuiopåoilu

        Kyllä maksetaan


      • äoirgfhaegiorh
        123321 kirjoitti:

        "Autoa ei makseta voitoista."

        Juuri näin! Näin ainakin ammatinharjoittajan kirjanpidossa.....

        Tilikauden voitto on todellakin tilikauden voitto.

        Kannataisi hieman ottaa selvää asioista.


      • 123321
        dsfghjkluiöäo kirjoitti:

        Mistä se sitten maksetaan?

        Hmmmmmm. Taas yksi.

        Ei todellakaan voitosta, josta Johannes jo mainitsi, vaan bruttoansiosta. Kuten tiedät (jos tiedät ja ymmärrät) karkeasti ottaen taksarin ansiot koostuu >Tulot miinus menot<

        Tilikauden voitto on todellakin tilikauden voitto, eikä siitä makseta enää mitään auton kuluja.

        Selvisikö?


      • 123321
        ertyhuiopåoilu kirjoitti:

        Kyllä maksetaan

        Jaa. jos tilikauden voitto on 25.000 eur, siitäkö maksetaan vielä jotain kuluja? Selvennä nyt saatana!

        Taksarit on tolloja tottakai, mutta että ihan umpitolloja, voi vi....


      • rlkgnqeölfdnbqefdoai
        ertyhuiopåoilu kirjoitti:

        Kyllä maksetaan

        Uskomatonta fuulaa!!!!!!!

        Tilikauden lopussa on "tilikauden voitto", ja siitä on maksettu jo auton poistot/hankintakulut.

        Voi, jos joskus jästipäät tekisivät ihan itse, kuten minä, kirjanpitonsa, valkenisi moni asia. Ihan ilmaiseksi, helpolla, eikä tarvitsisi viedä yhdenkertaista kirjanpitoa tilitoimistoille kahdenkertaiseksi tehtäväksi. Kai jotainen satanen kuussa, fyrkkaa on - kai?

        Dorkaa portukkaa!


      • dfghjklöä'ölk,
        123321 kirjoitti:

        Hmmmmmm. Taas yksi.

        Ei todellakaan voitosta, josta Johannes jo mainitsi, vaan bruttoansiosta. Kuten tiedät (jos tiedät ja ymmärrät) karkeasti ottaen taksarin ansiot koostuu >Tulot miinus menot<

        Tilikauden voitto on todellakin tilikauden voitto, eikä siitä makseta enää mitään auton kuluja.

        Selvisikö?

        Kannattaisi pikkasen paremmin perehtyä tähänkin asiaan. On se kumma miten näin yksinkertainen asia on näin vaikea ymmärtää....
        Velat maksetaan voitosta, se tosiasia ei muuksi tällä vänkäämisellä muutu.


      • asdfghjklöä
        123321 kirjoitti:

        Jaa. jos tilikauden voitto on 25.000 eur, siitäkö maksetaan vielä jotain kuluja? Selvennä nyt saatana!

        Taksarit on tolloja tottakai, mutta että ihan umpitolloja, voi vi....

        Lainanlyhennykset maksetaan voitosta. Taksarin vain on se niin helvetin vaikea ymmärtää.

        Kalustosta tehdään suunnitelman mukaiset poistot, jotkä käytännössä on 25% menojäännöksestä. Tähän inttäjät yleensä vetoaa.
        Lainan lyhennys kuitenkin on normaalilla laina-ajalla yleensä enemmän kun vastaavan ajan poistot ja poistojen vaikutus on vain se mitä vastaavasta summasta olisi muutoin veroa maksettu jos poistoja ei olisi tehty. Laina kuitenkin on maksettava kokonaisuudessaan. Poistot kalustosta voi tietenkin tehdä myös silloin kun kalusto on hankittu muulla kuin velalla. Eikä tässä ole kyse mistään pelkästään takseja koskevasta poikkeuksesta vaan on kaikessa yritystoiminnassa olevasta täysin normaalista käytännöstä.

        Lainan lyhennyksen osuus ei vaikuta tulokseen millään lailla, vaan se maksetaan siitä rahasta joka tuloslaskelmalle jää viimeiselle viivalle. Eli yrittäjän tulosta on aina osa kiinni kalustossa. Yrittäjän tulo onkin elinkeinotoiminnan tulo joka on eri asia kun palkansaajan verotettava tulo juuri tuosta kalustosta johtuen. Ne ei siis ole vertailukelpoisia keskenään sellaisenaan.

        Tähänkin kommenttiin tulee vielä vähintään kymmenen vastaväitettä kun kukaan inttäjä ei kuitenkaan vaivaudu ottamaan asiasta selvää.


      • asdfghjklöä'lkj
        rlkgnqeölfdnbqefdoai kirjoitti:

        Uskomatonta fuulaa!!!!!!!

        Tilikauden lopussa on "tilikauden voitto", ja siitä on maksettu jo auton poistot/hankintakulut.

        Voi, jos joskus jästipäät tekisivät ihan itse, kuten minä, kirjanpitonsa, valkenisi moni asia. Ihan ilmaiseksi, helpolla, eikä tarvitsisi viedä yhdenkertaista kirjanpitoa tilitoimistoille kahdenkertaiseksi tehtäväksi. Kai jotainen satanen kuussa, fyrkkaa on - kai?

        Dorkaa portukkaa!

        Olet siis kirjannut lainanlyhennykset kuluksi tuloslaskelmalle niinkö? Toivottavasti kohdallesi ei osu verotarkastusta :)


      • johannes
        asdfghjklöä kirjoitti:

        Lainanlyhennykset maksetaan voitosta. Taksarin vain on se niin helvetin vaikea ymmärtää.

        Kalustosta tehdään suunnitelman mukaiset poistot, jotkä käytännössä on 25% menojäännöksestä. Tähän inttäjät yleensä vetoaa.
        Lainan lyhennys kuitenkin on normaalilla laina-ajalla yleensä enemmän kun vastaavan ajan poistot ja poistojen vaikutus on vain se mitä vastaavasta summasta olisi muutoin veroa maksettu jos poistoja ei olisi tehty. Laina kuitenkin on maksettava kokonaisuudessaan. Poistot kalustosta voi tietenkin tehdä myös silloin kun kalusto on hankittu muulla kuin velalla. Eikä tässä ole kyse mistään pelkästään takseja koskevasta poikkeuksesta vaan on kaikessa yritystoiminnassa olevasta täysin normaalista käytännöstä.

        Lainan lyhennyksen osuus ei vaikuta tulokseen millään lailla, vaan se maksetaan siitä rahasta joka tuloslaskelmalle jää viimeiselle viivalle. Eli yrittäjän tulosta on aina osa kiinni kalustossa. Yrittäjän tulo onkin elinkeinotoiminnan tulo joka on eri asia kun palkansaajan verotettava tulo juuri tuosta kalustosta johtuen. Ne ei siis ole vertailukelpoisia keskenään sellaisenaan.

        Tähänkin kommenttiin tulee vielä vähintään kymmenen vastaväitettä kun kukaan inttäjä ei kuitenkaan vaivaudu ottamaan asiasta selvää.

        kuka on väittänyt, ettei lainaa maksettaisi siitä summasta joka fviimeiselle riville jää? en minä ainakaan!

        Sinä vain et tunnu ymmärtävän (tai vain esität ymmärtämätöntä), että lainan lyhennys on vieraan pääoman palautusta, ei mikään liiketoiminnan kulu.


      • 15+13
        dfghjklöä'ölk, kirjoitti:

        Kannattaisi pikkasen paremmin perehtyä tähänkin asiaan. On se kumma miten näin yksinkertainen asia on näin vaikea ymmärtää....
        Velat maksetaan voitosta, se tosiasia ei muuksi tällä vänkäämisellä muutu.

        Kyse on termien sekaannuksesta. Toiset ymmärtävät kirjanpidon termistöä, esim. mitä eroa on tuotolla ja voitolla, ja toiset eivät ymmärrä vaan käyttävät sanoja kadunmiehen tyyliin. Ei tässä sen suurempaa ristiriitaa ole. Ei kannata vääntää selvää asiaa.


      • Alalla myös
        15+13 kirjoitti:

        Kyse on termien sekaannuksesta. Toiset ymmärtävät kirjanpidon termistöä, esim. mitä eroa on tuotolla ja voitolla, ja toiset eivät ymmärrä vaan käyttävät sanoja kadunmiehen tyyliin. Ei tässä sen suurempaa ristiriitaa ole. Ei kannata vääntää selvää asiaa.

        Miks te jaksatte aina vääntää tästä samasta asiasta? Eikö se oo ihan sama millä kukakin kiesinsä maksaa.
        Mitä tulee alkuperäiseen keskustelunaiheeseen, kyllä jossain pienellä paikkakunnalla 24/7 päivystävällä voi todellakin jäädä vain alle kaks tonnia käteen. Siinä ei paljon markkinoinnit auta, jos kylällä ei ole ketään, kelle markkinoida.


      • sdfghjklöä'kjh
        johannes kirjoitti:

        kuka on väittänyt, ettei lainaa maksettaisi siitä summasta joka fviimeiselle riville jää? en minä ainakaan!

        Sinä vain et tunnu ymmärtävän (tai vain esität ymmärtämätöntä), että lainan lyhennys on vieraan pääoman palautusta, ei mikään liiketoiminnan kulu.

        >kuka on väittänyt, ettei lainaa maksettaisi siitä summasta joka fviimeiselle riville jää? en minä ainakaan!>

        Lue nyt nuo sinun edelliset kirjoituksesi missä parissa eri viestissä väität jotain ihan muuta


      • eoruqgw poqu3epgvlie
        asdfghjklöä'lkj kirjoitti:

        Olet siis kirjannut lainanlyhennykset kuluksi tuloslaskelmalle niinkö? Toivottavasti kohdallesi ei osu verotarkastusta :)

        Jos ostan auton pätkällä, kirjaan hankintahetkellä koko velkaosuuden kuluksi josta asiaankuuluvat kulunvähennykset saan. Lainanlyhennyksiä en tietenkään kirjaa enää mihinkään, olenhan velkaosuuden jo kirjannut kuluksi. Korkokulut ovat suoraan vähennyskelpoisia.

        Ymmärsitkö nyt?

        Tilintarkastuksen olen kokenut kerra, ei huomautettavaa....


      • ertyuiopåoiukyj
        eoruqgw poqu3epgvlie kirjoitti:

        Jos ostan auton pätkällä, kirjaan hankintahetkellä koko velkaosuuden kuluksi josta asiaankuuluvat kulunvähennykset saan. Lainanlyhennyksiä en tietenkään kirjaa enää mihinkään, olenhan velkaosuuden jo kirjannut kuluksi. Korkokulut ovat suoraan vähennyskelpoisia.

        Ymmärsitkö nyt?

        Tilintarkastuksen olen kokenut kerra, ei huomautettavaa....

        >Tilintarkastuksen olen kokenut kerra, ei huomautettavaa....>

        Jos noin olet kaluston ja siitä otetun velan kirjannut niin et varmasti selviä verotarkastuksesta. Älä viitsi puhua paskaa julkisella palstalla.

        Kertakuluna saa kirjata vain sellaisen kaluston jonka hankintahinta on enintään 850€. Sitä kalliimmat kalustohankinnat kirjataan kalustotilille taseeseen ja poistetaan sieltä poistosuunnitelman mukaisesti koneen käyttöaikana. Suurin sallittu poisto on 25% menojäännöksesta. Tästä johtuen poistopohja pienenee joka vuosi kun poistoja tehdään.

        Jos kirjaat koko paskan kerralla kuluksi hankintahetkellä niin se on jo niin suuri moka että siitä ei enää selviä pelkillä veronkorotuksilla vaan tulee vielä kirjanpitorikoksestakin tuomio päälle.


      • lisäys edelliseen
        ertyuiopåoiukyj kirjoitti:

        >Tilintarkastuksen olen kokenut kerra, ei huomautettavaa....>

        Jos noin olet kaluston ja siitä otetun velan kirjannut niin et varmasti selviä verotarkastuksesta. Älä viitsi puhua paskaa julkisella palstalla.

        Kertakuluna saa kirjata vain sellaisen kaluston jonka hankintahinta on enintään 850€. Sitä kalliimmat kalustohankinnat kirjataan kalustotilille taseeseen ja poistetaan sieltä poistosuunnitelman mukaisesti koneen käyttöaikana. Suurin sallittu poisto on 25% menojäännöksesta. Tästä johtuen poistopohja pienenee joka vuosi kun poistoja tehdään.

        Jos kirjaat koko paskan kerralla kuluksi hankintahetkellä niin se on jo niin suuri moka että siitä ei enää selviä pelkillä veronkorotuksilla vaan tulee vielä kirjanpitorikoksestakin tuomio päälle.

        Arvonlisäveron saat tietenkin heti hankintahetkellä vähennettyä, mutta tuloverotuksessa et voi kuvaamallasi tavalla laillisesti toimia.
        Olisiko mahdollista että sinä puhut arvonlisäverosta ja koko muu ketju tuloverosta?
        Jos näin on niin tämäkin keskustelu hyvin tosistaa sen jo tiedossa olevan tosiasian, taksimies ei ole mikään ekonomisti.


      • jahannes
        lisäys edelliseen kirjoitti:

        Arvonlisäveron saat tietenkin heti hankintahetkellä vähennettyä, mutta tuloverotuksessa et voi kuvaamallasi tavalla laillisesti toimia.
        Olisiko mahdollista että sinä puhut arvonlisäverosta ja koko muu ketju tuloverosta?
        Jos näin on niin tämäkin keskustelu hyvin tosistaa sen jo tiedossa olevan tosiasian, taksimies ei ole mikään ekonomisti.

        Kirjoitit asiaa...

        En voi käsittää, miten joku voi edes kuvitella voivansa toimia kuvaillulla tavalla. Johan sen, että pitkävaikutteiset menot, siis koneet, laitteet jne. kirjataan kuluiksi vaikutusaikanaan pienemmissä erissä (postot), oppii alkeisiin tutustumalla kymmenessä minuutissa.

        Voisiko olla mahdollista, että joku kuvittelee narvonlisäveron maksamisen olevan kulu? No, ehkä sekin on mahdollista.

        "Jos näin on niin tämäkin keskustelu hyvin tosistaa sen jo tiedossa olevan tosiasian, taksimies ei ole mikään ekonomisti."

        Älähä yleistä... :)
        Poikkeuksiakin on. Lasketaanko palkkatyöläiset taksimiehiksi...? :)


      • johannes
        15+13 kirjoitti:

        Kyse on termien sekaannuksesta. Toiset ymmärtävät kirjanpidon termistöä, esim. mitä eroa on tuotolla ja voitolla, ja toiset eivät ymmärrä vaan käyttävät sanoja kadunmiehen tyyliin. Ei tässä sen suurempaa ristiriitaa ole. Ei kannata vääntää selvää asiaa.

        Kyllä kyse on hieman muusta kuin vain termien sekaannuksesta. Väittämällä, että auto maksetaan voitosta, ja vielä vetämällä lainanlyhennykset mukaan, yritetään hämärtää todellisuutta, joko tietoisesti tai ymmärtämättömyydestä. Tosiasiassahan voittoa laskettaessa auton kulut on vähennetty liikevaihdosta aivan samalla tavalla kuin mitkä tahansa muutkin kulut (esim. polttoaineet), autoa läheskään aina osteta velalla (tällä tosin ei väittelyn kannalta ole merkitystä), eikä koko uuden auton hintaa investoida auton vaihdon yhteydessä.

        Se on tietenkin totta, että meille ei-kirjanpidon ammatilaisille tulee silloin tällöin lipsahduksia termeissä.


    • 19+18

      Itse ajamalla varmasti tienaa. Järkihän sen sanoo, että yrittäjän ajaessa itse tienaa rengin palkan yrittäjätulon niiltä ajotunneilta, ja normaalisti nämä yhteensä pitäisi olla kyllä enemmän kuin 2000 euroa kuukaudessa. Sitten jos meinaa olla ihan vaan palkkajohtajana yhden auton firmassa renkien hoitaessa ajohommat saattaa 2000 euron "ylimääräisen" palkkasumman tienaaminen kuukaudessa tehdä tiukkaa.

    • osta kalliimpi auto

      osta kalliimpi auto ja nosta pyri saamaan tariffeihin korotusta , sehän varmaan lisää liikevaihtoa.

    • Jos ajat vain itse ,

      Jos ajat vain itse , etkä yritä elättää koko sukua, vaihdat edullisemman auton (vaikka V W) ei tarvii olla mersu, onhan korjaamot myös keksitty. jos tulee vikaa voit pitää lomaa yhden päivän, ei tule kuluja .
      Ajat säästeliäästi ja rauhallisesti, auto kestää.ja bensaa säästyy.

      • .m.m.m.m.m.m.m.m.m.m

        Taas yksi valopää. Mistä teitä sikiää?


    • koopddd

      Miksi taksimiehet ovat niin sosiaalisia....

      -He viettävät aikaansa vw huollossa. :D

      • .m.m.m.m.m.m.m.m.m.m

        "... jos tulee vikaa voit pitää lomaa yhden päivän, ei tule kuluja ....."

        vw huolto on halpaa, ei tule kulujakaan...... :D


    • Taksien määrästä

      Se voi pitää. Ajatellaanpa asiaa seuraavalta kannalta. Ainakin Tampereen seudulla taksilupien määrät pidettiin 2011 ja 2012 vaihtuessa ennallaan. Tämä ei johtunut haluttomuudesta pudottaa aloittaneita yrittäjiä kortistoon, sillä uusiakin yrittäjiä ilmaantui tuolloin.

      Todellisuudessa varsinkin päivisin liikenne voitaisiin hoitaa puolella tai jopa kolmanneksella autoista. Aluetaksi on leikannut taksivuoroja tätä ylitarjontaa vastaavaksi.

      Ainoa aika kun tarvittaisiin lisää autoja kentällä on pe ja la-yöt, kello 4-5. Silloin taksijonot ovat pitkät baarien asiakkaista eikä taksia saa tunteihin. Tämäkin pulma isoksi osaksi varmaan poistuisi, kun baarien aukiolo vapautettaisiin kokonaan.

      • Ulkovuorolaiset

        Toinen hyvä, korjaava seikka muuten olisi kielto yrittäjille ajaa oman vuoron ulkopuolella.

        Esimerkiksi isot taksiyritykset pakottavat kuljettajiaan sopimuksiin, joilla heidät pistetään päivystämään tolpille noiden firmojen vuorojen ulkopuolella. He eivät saa keskukselta hiljaisena aikana ajoja, mutta tolpalla heidät pitää päästää omalla vuorollaan ottamaan asiakkaita.


      • rtyuiopefertyuio
        Ulkovuorolaiset kirjoitti:

        Toinen hyvä, korjaava seikka muuten olisi kielto yrittäjille ajaa oman vuoron ulkopuolella.

        Esimerkiksi isot taksiyritykset pakottavat kuljettajiaan sopimuksiin, joilla heidät pistetään päivystämään tolpille noiden firmojen vuorojen ulkopuolella. He eivät saa keskukselta hiljaisena aikana ajoja, mutta tolpalla heidät pitää päästää omalla vuorollaan ottamaan asiakkaita.

        Meidän keskus ainakin työntää keikkaa 24/7 ihan niin kuin pitääkin. Ei nykyisen lain mukaan keskuksella ole oikeutta rajoittaa yrittämisen vapautta jos keikan syöttäminen vuorottomille on teknisesti hoidettavissa ja mahdollista se teknisesti onkin kaikissa keskuksissa.


      • uutteelliiaass.
        rtyuiopefertyuio kirjoitti:

        Meidän keskus ainakin työntää keikkaa 24/7 ihan niin kuin pitääkin. Ei nykyisen lain mukaan keskuksella ole oikeutta rajoittaa yrittämisen vapautta jos keikan syöttäminen vuorottomille on teknisesti hoidettavissa ja mahdollista se teknisesti onkin kaikissa keskuksissa.

        "......nykyisen lain mukaan keskuksella ole oikeutta rajoittaa yrittämisen vapautta jos keikan syöttäminen vuorottomille on teknisesti hoidettavissa ja mahdollista se teknisesti onkin kaikissa keskuksissa. "

        Mikähän laki? En ole kuullutkaan. Esim. Helsingin taksidata rajoittaa varsin tehokkaasti vuorottomien keikansaantia, oli puikoissa sitten yrittäjä tai palkollinen kuski. Toki vuorottomatkin keikkaa saavat, mikäli ei hakuketjukaan (hakuketju= käy tarkistamassa viereisiä ruutuja) ei löydä vuorollista autoa. Jos tällainen laki todellakin on voimassa, kerro mikä laki, olen kiinnostunut.


      • dfghjklöälkjhg
        uutteelliiaass. kirjoitti:

        "......nykyisen lain mukaan keskuksella ole oikeutta rajoittaa yrittämisen vapautta jos keikan syöttäminen vuorottomille on teknisesti hoidettavissa ja mahdollista se teknisesti onkin kaikissa keskuksissa. "

        Mikähän laki? En ole kuullutkaan. Esim. Helsingin taksidata rajoittaa varsin tehokkaasti vuorottomien keikansaantia, oli puikoissa sitten yrittäjä tai palkollinen kuski. Toki vuorottomatkin keikkaa saavat, mikäli ei hakuketjukaan (hakuketju= käy tarkistamassa viereisiä ruutuja) ei löydä vuorollista autoa. Jos tällainen laki todellakin on voimassa, kerro mikä laki, olen kiinnostunut.

        Taksilaki. Lue viimeinen lause.


        Lainaus laista:

        "15 §
        Tilausvälityskeskus
        Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi kieltää tilausvälityskeskuksen toiminnan, tai jos tällaista toimintaa ei vielä ole aloitettu, kieltää toiminnan aloittamisen taikka määrätä tilausvälityskeskuksen muuttamaan tai korjaamaan epäasiallinen toiminta. Kielto ja määräys ovat voimassa, kunnes puutteet on korjattu. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi asettaa kieltonsa ja määräyksensä tehosteeksi uhkasakon siten kuin uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Tilausvälityskeskuksen toiminta on epäasiallista, jos tilausvälitystoimintaa ei ole järjestetty ympärivuorokautiseksi tai ennakkotilausten vastaanottoa ei ole järjestetty tai jos tilausvälitystoimintaa harjoitettaessa on ilmennyt vakavia ja olennaisia rikkomuksia tai laiminlyöntejä taikka jos tilausvälityskeskus kieltäytyy välittämästä tilauksia ajovuoron ulkopuolella liikennettä harjoittaville taksiluvan haltijoille silloin, kun se on teknisesti mahdollista.


      • dfghjklökjhg
        dfghjklöälkjhg kirjoitti:

        Taksilaki. Lue viimeinen lause.


        Lainaus laista:

        "15 §
        Tilausvälityskeskus
        Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi kieltää tilausvälityskeskuksen toiminnan, tai jos tällaista toimintaa ei vielä ole aloitettu, kieltää toiminnan aloittamisen taikka määrätä tilausvälityskeskuksen muuttamaan tai korjaamaan epäasiallinen toiminta. Kielto ja määräys ovat voimassa, kunnes puutteet on korjattu. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi asettaa kieltonsa ja määräyksensä tehosteeksi uhkasakon siten kuin uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Tilausvälityskeskuksen toiminta on epäasiallista, jos tilausvälitystoimintaa ei ole järjestetty ympärivuorokautiseksi tai ennakkotilausten vastaanottoa ei ole järjestetty tai jos tilausvälitystoimintaa harjoitettaessa on ilmennyt vakavia ja olennaisia rikkomuksia tai laiminlyöntejä taikka jos tilausvälityskeskus kieltäytyy välittämästä tilauksia ajovuoron ulkopuolella liikennettä harjoittaville taksiluvan haltijoille silloin, kun se on teknisesti mahdollista.

        Laki kokonaisuudessaan löytyy finlexistä googlaamalla


      • 12+3
        dfghjklöälkjhg kirjoitti:

        Taksilaki. Lue viimeinen lause.


        Lainaus laista:

        "15 §
        Tilausvälityskeskus
        Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi kieltää tilausvälityskeskuksen toiminnan, tai jos tällaista toimintaa ei vielä ole aloitettu, kieltää toiminnan aloittamisen taikka määrätä tilausvälityskeskuksen muuttamaan tai korjaamaan epäasiallinen toiminta. Kielto ja määräys ovat voimassa, kunnes puutteet on korjattu. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi asettaa kieltonsa ja määräyksensä tehosteeksi uhkasakon siten kuin uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Tilausvälityskeskuksen toiminta on epäasiallista, jos tilausvälitystoimintaa ei ole järjestetty ympärivuorokautiseksi tai ennakkotilausten vastaanottoa ei ole järjestetty tai jos tilausvälitystoimintaa harjoitettaessa on ilmennyt vakavia ja olennaisia rikkomuksia tai laiminlyöntejä taikka jos tilausvälityskeskus kieltäytyy välittämästä tilauksia ajovuoron ulkopuolella liikennettä harjoittaville taksiluvan haltijoille silloin, kun se on teknisesti mahdollista.

        Vau. Eikös tuo tarkoita sitä, että tilausvälityskeskukset rikkovat lakia? Ja käänteisesti, että vuorojärjestelmä pitäisi unohtaa kokonaan?


      • uutteelliiass.
        dfghjklöälkjhg kirjoitti:

        Taksilaki. Lue viimeinen lause.


        Lainaus laista:

        "15 §
        Tilausvälityskeskus
        Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi kieltää tilausvälityskeskuksen toiminnan, tai jos tällaista toimintaa ei vielä ole aloitettu, kieltää toiminnan aloittamisen taikka määrätä tilausvälityskeskuksen muuttamaan tai korjaamaan epäasiallinen toiminta. Kielto ja määräys ovat voimassa, kunnes puutteet on korjattu. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi asettaa kieltonsa ja määräyksensä tehosteeksi uhkasakon siten kuin uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Tilausvälityskeskuksen toiminta on epäasiallista, jos tilausvälitystoimintaa ei ole järjestetty ympärivuorokautiseksi tai ennakkotilausten vastaanottoa ei ole järjestetty tai jos tilausvälitystoimintaa harjoitettaessa on ilmennyt vakavia ja olennaisia rikkomuksia tai laiminlyöntejä taikka jos tilausvälityskeskus kieltäytyy välittämästä tilauksia ajovuoron ulkopuolella liikennettä harjoittaville taksiluvan haltijoille silloin, kun se on teknisesti mahdollista.

        Kiitos. Mielenkiintoista, tuo käytetään tuomarilla ja katsotaan lain tulkinta uudelleen. Nythän HTD toki välittää tilauksia vuoron ulkopuolisillekkin priorisoiden vuorolliset ensin. Onko se riittävää täyttämään lain kirjain? Mahtaako tuo olla jo selvitetty, tietääkö kukaan?


      • åsoirhjtgorithj
        12+3 kirjoitti:

        Vau. Eikös tuo tarkoita sitä, että tilausvälityskeskukset rikkovat lakia? Ja käänteisesti, että vuorojärjestelmä pitäisi unohtaa kokonaan?

        Vuorolista onkin minimilista. Mikään laki ei rajoita ajamasta 24/7 kunhan hoitaa vähintään ne tunnit mitä on paikallisyhdistyksen laatimassa ja ELY keskuksen vahvistamassa listassa. Listan tarkoitus on taata tietty automäärä kaikkina vuorokauden aikoina, myös silloin kun on hiljaista. Kyllä jokainen autoilija ihan itse älyää tuoda autonsa ajoon silloin kun keikaa on tarjolla, hiljaisiin aikoihin tarvitaan pakkoa jos palvelutaso on tarkoitus säilyttää.

        Monilla paikkakunnilla onkin alettu laatimaan todellista minimilistaa siten että listalle on laitettu vain kriittisimmät tunnit vuorokaudesta. Muu aika hoituu normaalilla yrittäjän vapaudella. Helsinki vain tuntuu jämähtäneen vanhoihin juoksuhautoihin.


      • dfghjklöä'ä
        uutteelliiass. kirjoitti:

        Kiitos. Mielenkiintoista, tuo käytetään tuomarilla ja katsotaan lain tulkinta uudelleen. Nythän HTD toki välittää tilauksia vuoron ulkopuolisillekkin priorisoiden vuorolliset ensin. Onko se riittävää täyttämään lain kirjain? Mahtaako tuo olla jo selvitetty, tietääkö kukaan?

        Muistaakseni HTD on käynyt oikeudessa asiasta. Aluksi HTD ei välittänyt keikkaa lainkaan vuoron ulkopuolisille j ajoutui oikeuden päätöksellä alkaa niin tekemään, tosin priorisoiden ensin. Ilmeisesti oikeus hyväksyi menettelyn, tai ainakaan kukaan ei valittanut pidemmälle. Jos joku aloittaisi uuden oikeuskäsittelyn priorisoinnista niin lopputulos saattaisi vielä muuttua.

        Lähitaksi ei priorisoi lainkaan ja laitteet pukkaa keikkaa 24/7 ja mielestäni lähitaksin systeemi toimii helvetin hyvin. Keskuksen tehtävä on välittää kyytejä eikä ottaa toimillaan kantaa järjestöpoliittisiin ratkaisuihin.


    • Itsekäst

      Voi olla, mutta monet yrittäjät omivat esimerkiksi joulun vilkkaimmat ajat sumeilematta itselleen ja kuskit ajavat hiljaiset.

      • etriy7ltyioöyio

        Hahahah, et ole tosissasi?!

        Itse olen ajanut kymmenen viimeistä joulua, uuttavuotta, pääsiäistä, vappua ja juhannusta ja vain siksi että en ole saanut ketään kuljettajaa ajamaan niitä. Kuljettajilla on niin hyvät oltavat että voi järjestään kieltäytyä näistä juhlapäivistä.

        Itseasiassa kuljettajan saanti meilläpäin on helvetin vaikeaa ihan tavalliseen perus viikonloppu vuoroonkin, mutta arkipäivien vuoroihin on tulijoita jonoksi asti. Virastoaika kiinnostaa enemmän kun palkka, näin se on ainakin meillä päin.


      • uutteelliiaass.
        etriy7ltyioöyio kirjoitti:

        Hahahah, et ole tosissasi?!

        Itse olen ajanut kymmenen viimeistä joulua, uuttavuotta, pääsiäistä, vappua ja juhannusta ja vain siksi että en ole saanut ketään kuljettajaa ajamaan niitä. Kuljettajilla on niin hyvät oltavat että voi järjestään kieltäytyä näistä juhlapäivistä.

        Itseasiassa kuljettajan saanti meilläpäin on helvetin vaikeaa ihan tavalliseen perus viikonloppu vuoroonkin, mutta arkipäivien vuoroihin on tulijoita jonoksi asti. Virastoaika kiinnostaa enemmän kun palkka, näin se on ainakin meillä päin.

        Missäs se "teilläpäin" on?

        Kysyy utelias


      • igjsretihjsrtoi
        uutteelliiaass. kirjoitti:

        Missäs se "teilläpäin" on?

        Kysyy utelias

        Helsingin kehyskunta lähitaksin alueella.


      • renginkengin

        Kyllä minä renkinä olen ihan tyytyväinen jos yrittäjä "omii" joulun itselleen.
        Sairas ajattelumallikin tuo. No, kai tuon ymmärtää jos on yksinäinen ja se joulukin menisi samassa vuokrayksiössä kännätessä kuin muutkin vapaat..


    • riistetyt

      pitää paikkansa. Maksuja on niin paljon. On taksi-Datan maksut,taksi-datan ylläpitomaksut,taksi-datan ympäristömaksut,taksi-datan huoltomaksut.taksikortin palvelumaksut jne ja jne...

    • totuus esiin

      Mutta siitä 2000 tuhannesta on vielä maksettava auton lyhennys.Esim. mersussa yleensä 1200 e kuussa. Eli 2000-1200=???. Vieläkö joku haluaa taksiluvat vapaiksi?

      • Nnnn.nnn.nnn.

        Että sä jaksat.......


      • sdfghjkluiölkujyht
        Nnnn.nnn.nnn. kirjoitti:

        Että sä jaksat.......

        Jaksathan sinäkin aina vaan olla se dorka joka inttää selvää asiaa ottamatta selvää sen todellisesta laidasta.


      • ???
        sdfghjkluiölkujyht kirjoitti:

        Jaksathan sinäkin aina vaan olla se dorka joka inttää selvää asiaa ottamatta selvää sen todellisesta laidasta.

        ??


    • järki hoi

      Yrittäjä ei millään tienaa 2000 kuussa koska laitteiden ylläpito huolto ym taksidatan keksimät kulut nielevät leijonaosan ajotuloista. Ei Kai kenenkään elämän tarkoitus voi ills autossa istumista 10 tuntia päivässä.

    • wefdcwwfcccccc

      Yrittäjä joka ei aja:

      - Maksaa rengin palkan eli sen 30-40% tuloista, 2000
      - Auton lainanlyhennyksen 1500
      - Polttoainekulut. 1500
      - Huollot.
      - niin ja verot!
      - ja muitakin menoja varmaan riittää

      Jos kuukauden kassa on 9000 euroa mistä aletaan vähentää niin laskeskelpaapas muille että mitä jää. Itse kun en edes ole taksikuski niin en näistä niin tiedä.

      Ihan mutulla vaan heitin lukuja, saa siinä kassa kilistä ennen kuin tienaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe