Jakohihna

jussikoo1

Huomenta kaikille! Jakohihnan vaihdosta asiaa. Vaihdoin ensimmäistä kertaa itse autooni jakohihnan, kiristinrullan, ohjainrullat ja vesipumpun. Auto on opel vectra b x18xe moottori. Alfamer apuna vaihtoon meni noin 4 h. Alkuperäisosat 125e jäähdytin nestettä momenttiavain 19.90e. Huolto liikkeessä 400e. Jos edes harkitset tekeväsi jakopään rempan itse niin kannustan kyllä yrittämään. Ei ole vaikea homma, kun on vain huolellinen ja pitää akselit merkeissä. Aikaisemmin jakopää vaikutti auton ostopäätökseen ja olin ketjun kannalla, mutta nyt ei olíkestaan ole enää väliä kun ei tarvitse liikkeeseen työntää satoja/tuhansia euroja huollossa.

21

830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Minulla tulee keväällä vastaan sama. Hihna on ostettu Motonetistä, hinta 13,50 €. Kiristinrullaa en vaihda, kun se ei vielä äännä. Tai sittenpä tuon näkee tarviiko vaihtaa vai ei. Vesipumppua en vaihda, sillä on ajettu kuluneen 24 vuoden aikana karvan alle puoli miljoonaa kilometriä ja se on vielä täysin kunnossa. Nesteet vaihtuivat joskus 10 v sitten kun lämmityslaitteen letku meni uusiksi, joten kunnossa ovat nekin.

      Momenttiavainta en työssä tarvitse. Kiristystyökalut tein Haynesin korjausoppaan ohjeen mukaisesti. Moottorin lukitsen työn ajaksi 6 mm pultilla, nokka-akselin sopivalla poranterällä. Aikaahan tuossa tuhraantuu joku pari tuntia, kun pitää purkaa lokarista lähtien roinaa pois tieltä ja samalla tulee tutkailtua, tarviiko tehdä jotain muutakin samoilla vaivoilla.

      Ilman muuta kannattaa tehdä itse ja kunnon korjausopas säästää turhalta miettimiseltä ja turhalta työltä. Ja ne mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut kannattaa tehdä tai ostaa myös.

      • ei juma...

        Halpa hinna,,tehty kiinassa...en laittaisi itse


      • kylmähauraus
        ei juma... kirjoitti:

        Halpa hinna,,tehty kiinassa...en laittaisi itse

        Bochin tuotteet tehdään nykyisin suurelta osin kiinassa.


      • ssdr
        kylmähauraus kirjoitti:

        Bochin tuotteet tehdään nykyisin suurelta osin kiinassa.

        ... mutta Boschin tuotteet Saksassa :)


      • GmbH!
        ssdr kirjoitti:

        ... mutta Boschin tuotteet Saksassa :)

        Boch on nykyään Boschin kova kilpailija - se kiinalainen laatu!


      • Xin Wei Tsao
        GmbH! kirjoitti:

        Boch on nykyään Boschin kova kilpailija - se kiinalainen laatu!

        Monet kiinalaiset Bochin tekeleet on kyllä ihan laadukkaitakin.


      • Lin Pei Wu
        Xin Wei Tsao kirjoitti:

        Monet kiinalaiset Bochin tekeleet on kyllä ihan laadukkaitakin.

        Kiinalaiset Hutstwei'n remmit ovat myös melko laadukkaita - saattavat kestää jopa Bochia kauemmin. Niiden valmistuksessa ei myöskään käytetä lapsityövoimaa - ainakaan yövuoroissa.


      • olet ihana poika
        Lin Pei Wu kirjoitti:

        Kiinalaiset Hutstwei'n remmit ovat myös melko laadukkaita - saattavat kestää jopa Bochia kauemmin. Niiden valmistuksessa ei myöskään käytetä lapsityövoimaa - ainakaan yövuoroissa.

        ihana vastaus ihanan vanhaan ketjuun.


      • Kamlanasser
        olet ihana poika kirjoitti:

        ihana vastaus ihanan vanhaan ketjuun.

        Parempi myöhään kun ei milloinkaan, kuten jo muinaiset assyrialaiset sanoivat.


      • Himmelmann
        Kamlanasser kirjoitti:

        Parempi myöhään kun ei milloinkaan, kuten jo muinaiset assyrialaiset sanoivat.

        Kiinalaiset hihnat ovat kestävämpiä kuin venäläiset. Ladoissa rispaantuu jo 3000 km:n jälkeen.


      • Irma Rötkä
        Himmelmann kirjoitti:

        Kiinalaiset hihnat ovat kestävämpiä kuin venäläiset. Ladoissa rispaantuu jo 3000 km:n jälkeen.

        Tähän ongelmaan auttaa hihnaspray.

        Itse en ole omaan saab 99L autooni vaihtanut hihnaa kertaakaan. Auto on vuosimallia 1983, ostin sen uutena ja ajettu on 480 tuhatta. Kertaakaan ei ole tarvinut öljyä vaihtaa, lisäillyt olen vain kun on tarvetta ollut. Jakohihnaakaan ei ole tarvinnut vaihtaa kuin yhden kerran.

        Suihkutan hihnasprayta jakohihnaan pari kolme kertaa vuodessa, sillä pysyy hihna kunnossa eikä pääse huonoon kuntoon. Biltemassta esimerkiksi voi ostaa hihnaspraytä. Itse olen hihna sprayn kannalla.


    • kötelöintiä

      vaihdon itekkin ooppeliin tuossa joku aika sitten..muuten meni hyvin vaan kiristimen kohdalta meni lohkosta kierteet..joutui laittamaan uudet kierteet ennen kun sai kiristimen pysymään paikallaan..nyt kulkee hihna vähän vinossa mutta onpa tuo jo tuhat km kestäny..

      • ja vedä vittu päähän

        Elä kerro satuja ja jauha paskaa.


    • veto...

      Ooppelin kun vaihtaa jakohihnan niin kannattaa vaihtaa se alavetorullakin saman tien.
      Ylhäällä oleva isompi rulla jossa on hammastus ei kulu niin kuin alavetorulla.
      Alarulla on pienempi ja se kuluu nopeammin. Rulla ei maksa paljoa. Kulunut alarulla syö hihnaa nopeasti ja saattaa vaurioittaa konetta. Yleensä hihnan vaihdossa ei kiinnitetä vetorulliin huomiota kun ovat tummemmat.

      • Fix Or Repair Daily

        Ooppeleistahan nämä jakohihnaongelmat alunperin alkoivatkin. Siihen asti oli yleinen käsitys ja käytäntö, että jakohihna pitää vaihtaa 100.000 km:n välein ilman aikarajoitusta. Opel sitten siirtyi Boschin asemesta käyttämään Hutsuwein hihnoja.


    • lssah

      Haynesin oppaissa tuokin neuvotaan selvemmin ja paremmin kuvin ja ovat 10 euroa halvempiakin. Haynesia saa mm. noista: www.biltema.fi www.ago.fi

    • fordie

      Hyvähyvähyvähyvä pojat. Sitikkamiehentapaan ku huolletaan ja räpelletään ni hyvä tulee. On suhteellisen hyviä syitä miksi vespumppu ja etenkin se kiristin vaihdetaan.

      • Sitikkamies itsekin

        Sitikkamiehellä on se alkuperäinen vesipumppu kestänyt jo 25 vuotta ja puolisen miljoonaa kilometriä ja kestää yhä.
        Eikö muilla?
        Onpa kelvottoman HUONOJA pumppuja jos ei kestä...!
        Vaihtakaa automerkkiä parempaan!


      • turha on tur...

        Jos vesipumppu ei vuoda eikä pidä ääntä, niin miksi pitäisi vaihtaa? Saadaan myytyä osia enemmän? Onhan sekin yksi syy, suhteellisen hyväkin riippuen näkökulmasta.


    • vohkimista !

      veto..
      Taisit käyttää minun aiempaa kommenttiani. Kopsit sen jostain ? Se oli muuten minun kirjoitukseni aiemmista korjausjutuista. Mutta näyttää tuo noinkin toimivan että vaihdetaan vain auton merkkiä ja kopsitaan jonkun hyvä neuvo ? !

      • Ex-voro

        Mistä se pöllittiin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe