Vuokraponi?

velli999

Olisin miettimässä jotain vuokraponia, jota kävisin ratsastamassa 1-2krt viikossa. Olen harrastanut ratsastusta jo useamman vuoden ajan, alkeiskurssi on käyty. Osaan laukan ja puomit ja kaikki siitä alaspäin. Mitä mieltä olette? Voisinko? Mitä kaikkea vuokraamiskertaan liittyy, paljonko yleensä maksaa?

Kiitos!

22

5273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      Se, mitä vuokraponiin vaaditaan riippuu ihan hevosen omistajasta. Toiset ovat valmiit ottamaan hyvin kokemattomankin, toiset haluavat vain sellaisen vuokraajan jolka oikeasti saa hevosen kulkemaan hyvin.

      Noilla taidoilla sinun kannattaa ehdottomasti jatkaa tunneilla käymistä, joko ratsastuskoulussa tai sitten vuokraponin kanssa. Paras olisi, jos voisit käydä 2krt viikossa vuokraponilla ja aina toinen kerta olisi tunti/valmennus (kumpaa nimeä sitten haluatkin käyttää).

      Vuokraajan tehtäviin kuuluu yleensä hevosen hoito ennen ja jälkeen ratsastuksen (harjaus, satulointi, varusteiden laittaminen siisteinä paikoilleen), mahdollisesti jotain pikkuhommia (karsinan siivous, ruokien laittaminen yms.) sekä tietysti ratsastus. Se mitä ratsastaessa saa tehdä, riippuu myös omistajasta. Hyppäämään ei välttämättä pääse.


      Vuokraushinnat on etelä-suomessa yleensä 5-20€/krt. Osaava poni joka asuu maneesittomalla tallilla voisi olla 10-15€. Pohjoisempana on vähän halvempaa.
      Tunti yksityishevosella (opettaja tulee tallille) maksaa opettajasta riippuen 15-70€/h. Kannattaa kysellä vuokrahevosen omistajalta ketä valmentajia tallilla käy ja ketä hän suosittelisi sinulle.

    • Wiiwuz

      Tottakai, jos haluat kehittyä, niin vuokraheppa on järkevä ajatus. Suosittelen, että kysyt tallilta missä ratsastat, niin sieltä jotain ponia/hevosta vuokralle. Mielestäni olisi ainenkin hyvä, ainenkim jos ekan kerran olrt heppaa vuokraamassa, että se olisi jo tuttu. Esimerkiksi joki poni jolla olet aikaisemmin tunneilla. Ja olisihan se varmaan mukavaa, että tallilla olisi tuttua porukkaa. Niin, suosittelen että käyt väh. 2krt/vko ja toisella kerralla itsenäisesti, toisella taas menet ohjatulle ratsastustunnille. Jos käyt vaikka muutaman kuukauden ratsastamassa tällä hevosella/ponilla vain itsenäisesti, etkä olllenkaan tunneilla sillä, niin et pääse kehittymään ratsastuksessa kovin hyvin. Huomioithan, että sinun pitää valita sellainen heppa, jolle saat varusteet yksin ja ongelmitta, satulavyön tarpeeksi kireälle, pääset itse selkään, pystyt pitämään kyseisen hevosen/ponin hallinnassa jne. Jotkut antavat vuokralle ilmaiseksi heppojaan, mutta sitten joudut todennäköisesti tekemään tallitöitä aika paljon. Toki vuokraushintaa voi aina pienentää tallitöillä, esimerkiksi sinun pitää huolehtia: tallin yleinensiisteys, tavarat esim. harjat siellä missä niitten kuuluukin olla, karsinan siisteys, rehun saanti. Hepan omistajan kanssa voitte sitten sopia, mitä tallitöitä sinä teet. Ratsastuskoulussa, missä itse ratsastan maksaa esim. 4krt/vko (yksi ohjattu tunti, kolme itsenäistä) kuukausimaksulla reilu 200€

      Toivottavasti sait tästä apua! :)

    • velli999

      Juu, apua sain. Tallillani ei mielestäni voi vuokrata poneja/hevosia. Ensi keväänä/kesänä ajattelen käydä vuokraamassa jotain joltain muulta. Olisiko ehdotuksia Etelä-Suomesta, Vantaalta jotain tallia, jolla olisi nettisivut ja voisi vuokrailla poneja?

    • _katherine_

      Harvalla ratsastuskoululla annetaan hevosia vuokrauskäyttöön. SRL:n hyväksymillä r-kouluilla ei edes saa antaa, koska SRL:n sääntöjen mukaan r-kouluhevosilla saa ratsastaa vain valvonnassa.

      Ilmaiseksi ei voi antaa vuokralle, koska se ei ole vuokraamista. Vuokraaminen tarkoittaa, että vuokrataan jokin asia (hevonen, auto, elokuva) käyttöön maksua vastaan. Jos saa ratsastaa toisen hevosella ilmaiseksi, se on liikuttamista/hoitamista,


      Huomaa, että yleensä hevosen omistajat etsii vuokraajaa pidemmäksi aikaa. Harva halua vuokraajaa, jokä käy vain sen parin kesäkuukauden ajan. Vuokrahevoseenkin tulee sitoutua. Totta kai, jos hevonen ei sovi, voi vuokrauksen lopettaa, mutta älä lähde vuokraamaan hevosta sillä asenteella, että käyt vain yhden kesän (ellei näin erikseen sovita).


      Helpoiten löydät vuokrahevosen, kun vuokraat yksityiseltä. Katso ilmoituksia esim. hevostalli.net --> markkinat, hevosnetti.com ja tallien ilmoitustauluilta. kysy myös ratsastuksenopettajalta, jos tämä tietää jonkun vuokrattavan ponin.

    • horse_fantasy

      samaa mieltä _katherine_ helpoiden löydät yksityiseltä ja sieltä saa myös puolet halvemmalla. itse sain "vuokra hepan" yksityiseltä tallilta ja saan ratsastaa sillä ilmatteeks jos liikutan sitä, putsaan sen satulan ja suitset n kerran tai kaks kuukauteen, ja harjailen sitä ja yhtä kilpahevosta. ja pääsen myös sillä ilmatteeks kisaamaan jos haluan. ja yks toinen vuokraamani poni se oli ratsastuskoululta niin se maksoi 25e kerta et tässä huomaa eron yksärin ja ratsastuskoulusta. jos ei löydy mistään yksäri tallilta niin mene katsomaan hevostalli. netistä tai muilta hevos sivustoilta että sieltä ainakin pitäsi löytyy. :D

    • hihiiihiponi

      Olisinko valmis vuokrahevoseen tai jopa omaan hevoseen. Olen ratsastanut ja hoitanut 7vuotta ja käynyt leireille. Ratsastus taitoni eivät ole ihan hirveän hyvät verrattuna kauan olen ratsastanut. Olen 14v. Olen hypännyt vain 60cm ja siitä alaspäin,koska ratsastus talleilla jossa olen ratsastanut, niin siellä ei ole ollut mahdollisuutta hypätä kuin ehkä kerran vuodessa. Ja haluisin vuokra/oman ponin kanssa kehittyä esteissä. Koulu sujuu ihan ok. Tallille pääsisin jokapäivä. Ja mikä on halvin päätös:ylläpito,oma tai vuokrahevonen.

      • hihiiihiponi

        niin ja voiko vuokraponia siirtää toiselle tallille? Vai pitääkö silloin ottaa ylläpitohevonen?


    • muuan vain

      Miksi ihmeessä et ole voinut hypätä kuin noin kerran vuodessa? Eikö ole opettajia vai miksi ihmeessä siellä on noin kehno tilanne?

      Jos tarkoituksesi on vuokrata ponia kerran tai pari viikossa, niin tuskinpa kukaan omistaja antaisi viedä poniaan toislle tallille sen takia. Ylläpitohevosen usein saakin, mutta tuskin vuokraamista varten.

      Halvempaa on vuokrata, silloin maksaa vain niistä päivistä kuin hevosta käyttää, eikä siihen liity tallimaksuja tms. Toisaalta yp:n kanssa voi touhuta ja ratsastaa päivittäin, joten minusta on kannattavampaa ottaa yp. Ja jos laskee että vuokra oisi vaikka sen 20e kerralta, nii jos ajattelis päivittäistä touhua, siitä tulis jo niin monta satasta, että siitä maksais tallimaksut moneen kertaan. Tää oli huonosti selitetty, mut toivittavasti tajusit mitä yritän sanoo.

    • hihiiihiponi

      Tajusin tosta ihan hyvin ^^ perheessäni on 2hevosihmistä, minä ja äitini ja sitten yksi hevosallerginen. Nyt pitää vain yrittää suostutella vanhemmat päätökseen, vaikka maksaisin ehkä itse vuokraamisen/ylläpitämisen kulut..:D
      Mutta siis, vuokrahevosen kanssa, voi pitää itsenäisiä tunteja? :)

      Ja, pitäisi mennä 2 kertaa viikossa tunneilla. toinen estetunti, toinen koulutunti. tolloin voin hypätä, mutta muuten emme, ja siitä tulee ihan helkutin kallista jos kokonainen normaali vuos on 600€, niin se 2x= 1200€, että on hintaa.

      • muuan vain

        Kai se riippuu omistajasta antaako hevosta itsenäiseen ratsastukseen?

        Mutta jos olet 14v, miten ajattelit saada tarpeeksi rahaa ylläpitoa varten? Keskimääräiset tallimaksut ovat 450e/kk plus kengitykset n. 8vk välein n. 100e/kerta. Ilman vakituista työpaikkaa et pysty repimään kasaan sellaista summaa vaikka laittaisit talteen jokaisen pennin mitä käsiisi saat, eli käytännössä vanhempasi joutuisivat maksamaan yp:n kulut. Toisaalta jos äitisikin on hevosihmisiä, hänkin hyötyisi siitä... Tunneilla kannattaa käydä joka tapauksessa oli päätöksenne mikä hyvänsä.

        Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen! :)


      • Anonyymi
        muuan vain kirjoitti:

        Kai se riippuu omistajasta antaako hevosta itsenäiseen ratsastukseen?

        Mutta jos olet 14v, miten ajattelit saada tarpeeksi rahaa ylläpitoa varten? Keskimääräiset tallimaksut ovat 450e/kk plus kengitykset n. 8vk välein n. 100e/kerta. Ilman vakituista työpaikkaa et pysty repimään kasaan sellaista summaa vaikka laittaisit talteen jokaisen pennin mitä käsiisi saat, eli käytännössä vanhempasi joutuisivat maksamaan yp:n kulut. Toisaalta jos äitisikin on hevosihmisiä, hänkin hyötyisi siitä... Tunneilla kannattaa käydä joka tapauksessa oli päätöksenne mikä hyvänsä.

        Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen! :)

        Varmaan siis vanhemmat maksaa


    • Vuokrista kaipaava!!!!<3

      Olisin kiinnostunut vuokraamaan ponia tai pientä hevosta lähinnä kentälle ja maastoon, mahdollisuuksiren mukaan myös esteille. :)
      Olen 13 vuotta ja mitoiltani noin 160/40. Ratsastuskokemusta minulla on 4 vuodelta erilaisista ja erikokoisista hevosista ja poneista. Olen vuokrannut aikaisemmin oria, joten kokemukseni ei perustu vai ratsastuskouluun. Minulla on ollut monta hoitoponia, ja on nytkin. Ratsastan tällä hetkellä erittäin kuumaa ja haastavaa ponia Nina Winqvistin valmennuksessa. Saan autokyydin, ja toinen vanhemmistani tulisi joka kerta mukaani. :) Olen luotettava, reipas ja motivoitunut nuori heppatyttö. :)
      Hepan/ponin tulisi olla pääkaupunkiseudulla tai sen lähellä, hieman pidempikään matka ei haittaa, kun saan autokyydin. Muuten ratsulle ei ole sen kummempia vaatimuksia. :)
      Toivoisin, että monet vastaisivat! :D Jos luulet, että sinulla tai tuttavallasi olisi minulle sopiva poni, laita ihmeessä viestiä! :D (sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi alle, niin otan yhteyttä)

    • vuokraponii etsivä

      Mä olisin myös kiinnostunut vuokraamaan ponia tai pientä hevosta oon 12v noin 5vuoden ratsastuskokemusta on. Minulla on hoitoponi jota olen hoitanut jo kauan. Toivoisin ponin olevan Pirkanmaan alueella Olen luotettava ja reipas hevostyttö. Jos tarvitset ponillesi vuokraajaa lähetä sähköpostia!
      [email protected]

    • Anonyymi

      Olisin kiinnostunut vuokraamaan hevosta miellään kiltti ja osaava poni. Maastossa tai kentällä voisin olla, pääsisin vuokraamaan ponia n. 2-3 krt viikossa. Koulua osaan erittäin hyvin ja ratsastusta olen harrastanut 9 v. Etsin uusimaalta, niin onko vinkkejä mistä katsoa?

    • Anonyymi

      Oiskohan Tuusulassa vuokraPONIA? Olen 145-150cm ja paino n. 35kg-40kg! Koulutaso HeC ja ee 60cm re 40cm. Tunneilla käyty n. 1,5v aktiivisesti kerran vk, jokaisella tunnilla olen varustanut, harjannut, yms hepan itse ja yhdellä leirillä oman myös käynyt. Vaikeaa Ponia (päälle käyvää, vaikeita tapoja jne) en vuokraa. Yksi takana, ilman äitiä ei edes saanut olla karsinassa sen ponin kanssa😳. Se vuokraus päättyi valitettavasti nopeaa kun hevonen myytiin:( ihana ponihan se oli vaikkakin hieman höpsö🤣Ainiin, olen 11-vuotias ja tallille pääsisi n. 1-3krt vk

    • Anonyymi

      Hei! Tallilla jolla ratsastan ei voi saada hoito ponia. Joten voiko jollain toisella tallilla saada vaikka ei ratsastaisi siellä tunneilla?

    • Anonyymi

      Olisin etsimässä vuokraponia, oon ratsastanut kohta vuoden alkeiskurssi käyty ja jatko 1 käyty oon pituudelta 148cm osaan kävellä,ravata ja vähän laukata, maa puomit menee ravissa, toivoisin että poni/hevonen olisi pirkanmaalta

      Olisiko musta?
      Hinta 5-25€/pv
      Kävisin joku 1 kertaa kokeilemassa ja sen jälkeen 1/2 kertaa viikko

      • Anonyymi

        jos on ajatuksena vuokrata hevosta/ponia täytyisi vähintään osata hallita hevonen kaikissa askellajeissa, ja muista että pitää myös osata ratsastaa itsenäisesti ilman opettajaa :)


      • Anonyymi

        Sanoisin,että ei kannata vielä sinun hommata vuokralle ponia. Yleisesti kun alkaa vuokraamaan olisi hyvö osata kaikki askellajit hyvin ja ehkä jopa hypötä riippuu toki onko koulupainoitteinen yms


    • Anonyymi

      Tietääkö joku pk seudulta/mahdollisesti Vantaalta jotain paikkaa missä ois poneja/hevosia vailla liikuttajaa ja mitä liikuttajan ja hoitajan tehtäviin kuuluu? Hmmm

    • Anonyymi

      Olisin halukas alkamaan vuokraan jotain ponia niin tiedättekö mistä sais hyvän ponin ? Olen harrastanut ratsastusta jo kolme vuotta ja osaan kaiken koulusta esteisiin mutta maastossa en ole ikinä käynyt . En ole kisannut . Olen 12.v ja 150,4 cm pitkä.

    • Anonyymi

      Ja jos olisi mahdollista niin se poni saisi olla kangasalta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe