AKUUTTI 24

Äitimaa

Poikani meni AKUUTTI 24 .....22.9.2012 erittäin pahoinvoivana. Hän oli hetken tiputuksessa ja kotiin. Menimme uudestaan 23.9. Oireet samat. Nyt hän sai Dg. Kurkunpääntulehdus ja hoidoksi uni- ja särkylääkettä. 26.9 löysin hänet melkein kuolleena kotoa ja sitä alkoi kauhumme.
Hän meinasi kuolla ja hän oli tajuttomana tai lääkeunessa yli kuukauden. Ennustetta ei ollut tai että hän herää kasvina jne... Kauhu ja tuska oli meillä sanoin kuvaamaton. Poikani ei kuollut, mutta kuntoutuksesta tulee pitkä.
TAYS on hoitanut KAIKEN ihan superisti, mutta olen aivan kauhuissani, kun hän siirtyy huomenna Lahteen PHKS:n. On vaikea luottaa Phsoteyn toimintaan kaiken tämän jälkeen.
Olen tehnyt ilmoituksen potilasasiamiehelle ja teen tästä hyvin julkisen. Tämä ei enää auta poikaani, mutta toivottavasti jotain muuta.

63

8164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elmo20

      Eli toisin sanoen itse olet mennyt näyttämään vuotavaa nenääsi, kun sinulla on ollut tavallinen flunssa ja valitettavasti olet saanut odottaa muutaman tunnin, kun kaltaisesi viivästyttävät niiden avunsaantia, jotka sitä oikeasti tarvitsevat!

    • tulppaaani

      Ikävää että noin on käynnyt. Paljon voimia sinne . Toivottavasti poika on jo kunnossa.Voin vain kuvitella hätäsi. Itsellänikin lapsi. Tsemppiä

    • minä

      akuutissa on se periaate jos arvot on hyvät niin passitetaan kotiin.mutta kun ihminen itse tuntee että ei olo terve niin pitäis tehdä lisää tukimuksia.

      • Akuutista ei auttaja

        Näin se on, että suppean verikokeen esim. PVK ja mahd. Urikult jälkeen kotiin syömään arperiinia. Jos et itse osaa lukea labroja, olet heitteillä koko lailla. Akuutti 24 myös maksaa ja kaataa keskussairaalan muutenkin pakkasella olevaa taloutta. Ja virheitä on PHKS:n talousasioissa, joita setvitäänkallliisti ulkopuolisin voimin. Virkamäärä kasvaa, monta kertaa enemmän väkeä kuin potilaspaikkoja tai potilaita. Mutta ulospäin puhutaan vaikuttavuudesta ja muusta hölyn pölystä.


      • Tutkinta

        Akuutissa näyttää olevan myös periaate että potilasta voi määräillä ja kohdella täysin mielivaltaisesti .Kysymättä mitään potilaalta ja huutamalla tälle suoraa huutoa sekä painostamalla ja pakottamalla /määräämään hänet sairaala hoitoon .
        Jos itse olisin tehnyt heidän tahtonsa mukaan olisin menettänyt terveyteni ,munuaiseni sekä elämäni .Lääkäriä en siis ollut nähnytkään vaan kaikki määräily tuli hoitajan suulla jota lääkäri ohjeisti .
        Olin vahva ja kauhuissani kun kävelin sieltä ulos ja menin yksityiselle lääkäri asemalle mutta en mehiläiselle .Akuutti 24 on ulkoistettu meikäläiselle.
        Vieläkin saan kauhun tunteita kohtelustani ja kerroin nämä myös nykyiselle erikoislääkärille joka on saanut osaavilla toimillaan taas minut kuntoutumaan .
        Valviraan teen tapahtumasta ilmoituksen nyt kun tiedän akuutti 24 toimista .
        Sinne lähtee samalla ilmoitus myös läheisestäni pikkuisesta .Hänestä laitoin sähköpostia sairaalan johdolle kun morfiinia käyttivät vasta syntyneeseen vauvaan teho-osastolla.


      • Jepajepa123
        Tutkinta kirjoitti:

        Akuutissa näyttää olevan myös periaate että potilasta voi määräillä ja kohdella täysin mielivaltaisesti .Kysymättä mitään potilaalta ja huutamalla tälle suoraa huutoa sekä painostamalla ja pakottamalla /määräämään hänet sairaala hoitoon .
        Jos itse olisin tehnyt heidän tahtonsa mukaan olisin menettänyt terveyteni ,munuaiseni sekä elämäni .Lääkäriä en siis ollut nähnytkään vaan kaikki määräily tuli hoitajan suulla jota lääkäri ohjeisti .
        Olin vahva ja kauhuissani kun kävelin sieltä ulos ja menin yksityiselle lääkäri asemalle mutta en mehiläiselle .Akuutti 24 on ulkoistettu meikäläiselle.
        Vieläkin saan kauhun tunteita kohtelustani ja kerroin nämä myös nykyiselle erikoislääkärille joka on saanut osaavilla toimillaan taas minut kuntoutumaan .
        Valviraan teen tapahtumasta ilmoituksen nyt kun tiedän akuutti 24 toimista .
        Sinne lähtee samalla ilmoitus myös läheisestäni pikkuisesta .Hänestä laitoin sähköpostia sairaalan johdolle kun morfiinia käyttivät vasta syntyneeseen vauvaan teho-osastolla.

        Morfiinia käyttävät muutkin sairaalat vastasyntyneisiin teho-osastolla. Tietyissä tilanteissa.


      • Anonyymi

        isäni kävi eilen. crp 198 ja antibiootit.. tutkimatta kotia. ei saatana mitä toimintaa.. valitus lähtee niin potilasasiamiehelle ja valviiralle.

        ei kuvia mahasta eikä keuhkoista eikä verikokeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        isäni kävi eilen. crp 198 ja antibiootit.. tutkimatta kotia. ei saatana mitä toimintaa.. valitus lähtee niin potilasasiamiehelle ja valviiralle.

        ei kuvia mahasta eikä keuhkoista eikä verikokeita.

        Joo ei ne voi tutkia kun on säästöt hakusessa mutta johtajista ei säästetä kun ne tekee hyvää tulosta ja nostaa hyvää palkkaa ? On pakko säästää potilaista ja hoidosta ei muuta kuin yksityiselle puolelle vaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        isäni kävi eilen. crp 198 ja antibiootit.. tutkimatta kotia. ei saatana mitä toimintaa.. valitus lähtee niin potilasasiamiehelle ja valviiralle.

        ei kuvia mahasta eikä keuhkoista eikä verikokeita.

        Sama Turussa, vääriä diagnooseja, ei tutkita kunnolla, ja lähetetään kotiin vaan - yksin, mm. korkeassa kuumeessa kaatuilemaan... Tai jollekin sanotaan: "Ei ole infarkti, Asperiinia vaan", vaikka potilaalla oli sappirakko pamahtamassa vatsassa, onneksi hän pääsi myöhemmin toista kautta ajoissa leikkaukseen, viime hetkillä. Syöpähoitojen jälkiseurauspotilaat ovat ilmeisesti hebreaa... Tulehdusarvot voivat olla huipussa, nuha, yskä, vatsa tyhjentynyt vauhdilla usean päivän ajan, kaliumarvot laskeneet, rauta-arvot laskeneet mm.,takaraivossa järkyttävä kipu, yli 39'C kuume.. Kokeenottaja sanoi: Munuaisaltaan tulehdus. Lääkäri sanoi vaan: Virtsatulehdus. "Kotiin vaan. Joku mukava naapurinrouva käy varmaan kaupassa..." (Siis millä rahalla, ja tiskaakin vai, siivoaa?!). Myöhemmin selvisi, ettei ollut edes virtsatulehdus!? Tehoton antibiootti vei huonoon kuntoon, korkea kuume jatkui, paino laski. 13 pv:ää sain kotiin onneksi muuta kautta oikeaa lääkitystä, verikokeet, TT-kuvauksen. Olen vieläkin heikossa kunnossa. Oikea virtsatulehdus on n. 3 pv:n lyhyt juttu hoitaa, ei tällainen. Juhannuskin meni sairastaessa, ikinä en ole ollut näin kipeä ja voimaton, näin kauan, en voinut katsoa alussa edes televisiota, lukea kirjaa, lämmittää ruokaa... Tosi traumaattista. En tiedä, koska toivun edes entiselleni.


    • hottentotten

      onko lääkärin määrämä närästyslääke parasta selkäsärkyyn.näin lahdessa terveys asemalla on nuorerelle määrätty.arvatkaa...tepsiko se. näin launeella toimitaan.

      • heimo.holappa

        Kyllä toimi. Ei närästäny.


    • ihantavallinennaisih

      Olen saanut niin huonoa ja epäasiallista kohtelua akuuttu24.llä lahdessa, rttä välillä epäilen heidän ammattitaitoaan ja koulutustaan.
      Minä olen mennyt sinne sydänvaivojen takia, mutta ei se niin kauhean vakavaa ollut verrattuna aineiden käyttäjiin, joita hyysättiin. Minut passitettiin kotiin moitteiden kanssa koska olin tullut heidän työrauhaansa häiritsemään mokomien vaivojen takia.
      Oikeasti hyvin, hyvin huonoa tasoa on hoito siellä.

      • Terveys

        Todellakin,,on huonoa hoitoa ja palvelua Lahden phks:ssä,lääkäreitä ja hoitajia sais pistää pihalle eivät osaa hoitaa hommiaan ja tekevät vain virheitä eikä tietenkään myönnä niitä,,,nauttivat vain hyvää palkaa,,eikä todellakaan ole halua kuunnella potilaan todellisia vaivoja,,,ketähän siellä hoidetaan????kun tuntuu et kipeemmäks ja sairaammaks tulee jo kun näkeekin tietyt tapaukset,,,et HUI kauhia mikä paikka,,


      • ötkö

        Tuurista kiini osuuko oikea lääkäri vai joku muu hoitamaan sinua.Itselläni jalka polvesta turvonnu ja ei pystynyt yhtään varaamaan sille.kävelysauvan kanssa koitin kävellä.Lääkäri laittoi röntgeniin,pikku varvas kuvattiin,Lääkäri katto kuvat ja sanoi ei mitään vikaa,kotiin vaan.


    • Sydänpot. heitteill

      Perhana, olen sydänpotilas ja jonotin PHKS:n jo pari kuukautta, tarjottiin aikaa,joka oli ei kardiologille vaan yleislääkärille. En ottanut tuota aikaa, vaan varasin ajan kardiologille yksityiselle. Ei pääty tähän,ei.

    • Kyrsii

      Vanhuksia ja vammaisia AKUUTTI24 odotuttaa tuntikausia... meillä ennätys 10 h, kun entisessä päivystyksessä 8 h. Sänkyä ei tuoda kun 5 h istumisen jälkeen, kun omainen tiukasti sitä pyytää. Juoksutetaan edestakaisin vanhuksia, eikä oteta kaikkia kokeita. Kun et maksa veroa yhteiskunnalle, ei hoitoa juurikaan saa.

      Kipeät veroa maksavat hoidetaan ensin!!!

    • Minä olen asiakas

      Menin arkiaamuna Akuutti 24 aamuseiskalta vatsakipujen vuoksi. Ensin suoraan labraan ja kun pääsin tuli hoitaja jo vastaan ja eikun mummo petiin ja tippaan. Hetki odotettiin lääkäriä aamupalaverista, hoitajat hoitivat kipulääkityksen ja muut kuviot. Puoli yhdeksältä suljin silmäni leikkaussalissa.
      Päivystyshuone oli täynnä potilaita, joista taisin olla ainoa selvä ja selväjärkinen, muutama huusi humalassa, yksi riehui ja muutama vanhus sekoili omiaan. Arvostan ja kunnioitan henkikökuntaa. Jos kännisiä ei olisi, ei kenenkään tarvitsisi jonottaa.

    • Maiju86

      Akuutti 24:ssä ammattitaidottomia lääkäreitä jotka eivät välitä potilaista! Rahat pois tyhmiltä menetelmä heillä! Paavolan terveysasemalla potilaat otetaan vakavasti. Ite ku viimex akuutissa kävin niin annoin lääkärin kuulla kunniansa ja olen tehnyt huonosta kohtelusta valituksen ylimmälle taholle. Ikinä en enää siihen puljuun mee! Ennemmin kuolen omaan kotiin. Ymmärrän täysin teitä keitä 24 on huonosti kohdellut

      • Ontuva täti

        Akuutissa osaavia ja motivoituneita ja ystävällisiä lääkäreitä ja hoitajia.Polvikivun vuoksi jouduin menemään Akuuttiin ,ja vajaan tunnin kuluessa hoitaja tuli kyselemään ja tiedusteli tarviinko käydä petiin odottelemaan.Lääkärit olivat aivan ystävällisiä ja osaavia. Sain avun .ja arvostan heidän työtään.Kohtelu siellä on varmasti sen mukaista ,minkä ansaitset.Jos menet sinne hillumaan ja vaatimaan erityiskohtelua ,niin toivottavasti sinut pistetään siellä ns. ruotuun.Nuori naislääkäri ja nuori mieslääkäri osasivat asiansa,ja järjestivät asianmukaisen hoidon.


    • Maiju86

      Tuohan on hoitovirhe! Kai olet vaatinut korvauksia tai muuta vastaavaa? Ei niillä lääkäreillä taida olla kunnon koulutustakaan, tyhmiä koko henk.kunta!

    • potilaiden vaatimus!

      Esa Laiho takasi lääkärix Lahteen!

    • Voimia

      PHKS on varmaan Suomen huonoimpia sairaaloita, niin paljon sieltä kuulee. Itsekin ikäväkseni menin sinne leikkaukseen ja pieleen sekin tietysti meni. Kirurgi oli joku hoonoo suomea ilman mitään rasismia mutta ei oikein herättänyt luottamusta. Loppuiäksi sain vaivoja joiden kanssa pitää vain oppia elämään. Valittaa on aivan turhaa koska he pitävät kyllä omistaan huolta niin ettei mitään ole tapahtunut.

      Sama se on koko julkisen puolen sairaanhoito nykyään ihan sekaisin ja tavallisen pulliaisen on ihan turha yrittää saada apua. Aikaisemmin oli jo huonosti asiat ja sitten piti ruveta uudistamaan muka paremmaksi vaikka meni vieläkin huonommaksi. Ei tavallisella ihmisella jolla ei ole rahaa hoitaa itseään kuntoon yksityisellä ole enää mitään toivoa selvitä jos tulee jotain vakavampaa.

      En tiedä miten tuo toimii käytännössä mutta pitäisi olla ainakin teoriassa oikeus nykyään hakeutua muualle hoitoon:

      Vuoden 2014 alusta alkaen potilaalla on oikeus mennä hoitoon mihin tahansa terveysasemalle tai sairaanhoidon yksikköön Suomessa. Hoitopaikka on valittava niin, että se vastaa niitä tarpeita, joita potilaan hoito edellyttää.
      Potilaan pitää ilmoittaa hoitopaikan vaihdosta kirjallisesti hoitovastuussa olevan kunnan terveyskeskukselle sekä valitun kunnan terveyskeskukselle. Hoitovastuu siirtyy valitun kunnan terveyskeskukselle viimeistään kolmen viikon kulutuua ilmoituksen saapumisesta.
      Seuraavan kerran terveyskeskusta voi vaihtaa aikaisintaan vuoden kuluttua edellisestä valinnasta.
      Potilas voi valita yhteisymmärryksessä lähetteen antavan lääkärin kanssa myös erikoissairaanhoidon hoitoyksikön mistä tahansa Suomessa.

      Muu valinnan mahdollisuus

      Potilas voi valita häntä hoitavassa terveydenhuollon yksikössä häntä hoitavan lääkärin tai muun laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön, esimerkiksi sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan, niissä rajoissa kuin terveydenhuollon yksikön tarkoituksenmukainen toiminta sallii valinnan.
      Potilaan jatkohoito on toteutettava siten, että ohjataan häntä aiemmin hoitaneen lääkärin tai hammaslääkärin hoitoon aina kun se on hoidon asianmukaisen järjestämisen kannalta mahdollista.

      http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/hoitopaikan_valinta

    • Nähty on

      Lahti hamuaa kasvua, uusia asukkaita ja toisia kuntia.

      Suurin syy miksi ei kukaan tänne halua on terveydenhoito. Kaikkeen imagon kohentamiseen riittää rahaa vaikka ei tässä enää asukkaatkaan tiedä ollaanko bisnes-,viher- tai ympäristökaupunki vai joku muu. haetaan typeriä kisoja ym. mutta ei riitä rahaa julkiseen terveydenhoitoon.

      Mitä jos päättäjät yrittäisivät saada Lahdelle mainetta laittamalla terveydenhoidon ykkösprioteetiksi. Tietysti he ei ymmärrä mistä valitetaan kun käyvät yksityisillä ja pääsevät jonojen ohi.

      Hoitovirheistä on turha valittaa ja varsinkin jos olet yksin sekä heikko etkä jaksa itse hoitaa asioita niin he potkii vain päähän. Jos olet kakkostasoa eli sinusta ei saa enää rahallista hyötyä niin tervemenoa, hautaan.

      • Viron poikii 24:ssa

        Akuutti oli virolaismiehityksellä ja naisituksella pari viikko sitten, kun mokomaan jouduin hakeutumaan. Kaksi mieslääkäriä ja yksi naislääkäri olivat Virosta. Aivan selviä kieliongelmia, kun kuulin mummon tenttaista: "Mikä on nyt se sinun pahin asia mielessäsi, tai mikä on sellainen, joka häiritsee sinun elämäässi, lääkärit tenttasivat. Eivät osanneet kysyä, mikä sinua vaivaa! Ei oikein tunnu "kotoisalta" tällaiset tilanteet. Jotakin kommunikaatiosta uupui. Onneksi pääsin itse lähtemään, ja terv.keskus tekee puuttuvan tutkimuksen, jota Akuutti ei enää saa kuulemma tehdä. Näin se PHsotey ja etenkin Lahti säästää. Huononnettua hoitoa.
        Lahti vahvistaa imagoaan. Toriparkissa tehdään ylitöitä ja haudataan maahan lahtelaisten verorahoja, hoidot ei pelaa.


    • Asiatkuntoonkiitos

      Todella liian pitkiä aikoja olemme joutuneet odottamaan. Jos menee ilta kymmennen jälkeen ei tunnu pääsevän aamuun mennessä ollenkaan lääkärille. Ilmeisesti vain yksi lääkäri öisin akuutin puolella ja potilaita paljon. Pelkään nykyään että itse tai joku läheiseni joutuu sinne koska jotenkin sellaine olo että aina joutuu odottamaan pitkään.Itse jouduin viime kesänä olemaan päivän akuutissa. Oli ikävä, kun makasin verhon takana kuulin kaikki vaivat ja asiat miitä muilla oli. Eli toisten todella henkilökohtaisia asioita, jotka ei mielestäni kuulu muille. Olen ymmärtänyt, että on joku potilasyksityisyyslaki, mutta olen kai sitten väärässä. Koska siellä oli vain verhot suojana ja joutui kuulemaan kaikkien siinä ympärillä olevien yksityisasiat. Akuutti ei mielestäni kyllä toimi niin kuin pitäisi. Liian paljon asiakkaita ja liian vähän lääkäreitä. Ennen kun päivystys oli kaupungin sairaalassa. Oli enenmän mielestäni iltaisin lääkäreitä. Ainakin mielikuvani on sellainen. Sitten nämä ulkomaalaiset lääkärit. Ovat ystävällisiä, mutta kun se puheen ymmärtäminen on vaikeaa. Kesälläkin minua hoiti ulkomaalainen nais lääkäri, niin hän katsoi välillä puhelimestaa oikean suomenkielisen sanan, kun ei munasarjoja esim osannut sanoa muuten suomeksi.. Muuten hän oli kyllä ystävällinen ihminen ja hoiti hyvin. Voikun tuo paikka saataisiin toimimaan. Säälittää katsoa hoitajia, kun heillä kokoajan kauhea kiire ja me ihmiset valitetaan heille, vaikka eihän se heidän syy ole, että lääkäreitä on niin vähän ja jonot aivan liian pitkiä sinne:/

      • aika noloo

        Olen käynyt pari kertaa Akuutissa vanhusomaiseni saattajana joulukuussa.
        Odotusajat ovat kestäneet noin 8 tuntia.

        Sama mikä minuakin on häirinnyt on se, että kuulee verhon takana olevien yksityisasiat. Intimiteettisuoja ei pelaa potilaan kohdalla.

        Kyseessä on käytävätilan tapainen alue, jossa sänkyjä, ja vastapäätä ovat lääkäreiden huoneet.
        Viimeksi kuulin melko nuoren henkilön sosiaaliturvatunnukset ja elämäntilanteen kaikkineen, kun lääkäri tutki hänet siinä tilassa.
        En ymmärrä, miksi lääkäri ei pyytänyt potilasta vastaanottohuoneeseen.
        Potilas pystyi kävelemään täysin mainiosti ja potilasta oltiin kotiuttamassa.

        Se ei onnistunut kuitenkaan, koska psyykkiset ongelmat tulivat etusijalle.
        Kaiken tämän kuulin siihen verhon taakse: nimen, sotun, elämäntilanteen, intiimit asiat, virtsaamiset, suolen toiminnan y. mitä lääkäri nyt kysyikään.

        Se tila on erittäin ahdas, ja sängyt vieri vieressä, väliä ei ole puolta metriä.
        Tuli nolo olo tämän nuoren miespotilaan puolesta, myötähäpeä lääkärin ajattelemattomasta tenttauksesta.

        Potilas yritti puhua melko matalalla äänellä, etteivät hänen asiansa kuuluisi siihen 30-50cm päähän, mutta mitäs sellainen kangasverhoke estää, sitä paitsi verho liukui jatkuvasti auki lääkärin pyöriessä potilaan ympärillä.

        Samaten toisella puolella makaavan vanhan rouvan kaikki diagnoosit tulivat tiettäväksi kaikille, pissaamisvaivat ja ummetukset ja vaippojen tarve.
        Tämä tila kun ei edes ole tarkkailun aluetta, vaan ihan tarkoitettu lääkärin vastaanotolle jonottamiseen.
        Potilasta ei viedä vastaanottohuoneeseen, vaan tutkimus ja kyselyt tehdään siinä kaikkien kuullen.

        Haluaisiko lääkäri itse tai henkilökunta olla vastaavassa tilanteessa, että täysin vieraat ihmiset kuulevat yksityisyyteen liittyvät asiat?

        Ilmeisesti heillä on niin kiire työssään ja suoriutumispaine, että tällainen unohtuu kokonaan, potilasmassasta tulee pelkkää karjaa... ainakin kiireisimpinä aikoina.

        Ehkä on kyse tilasuunnittelusta, ei ole otettu huomioon yksityisyyden säilyttämistä.
        Noissakin tapauksissa oli kyllä kyse siitä, että kun haluttiin asioiden etenevän nopeasti, niin potilaan ottaminen vastaanottotilaan olisi vienyt aikaa.


    • Maiju86

      Eivät lääkärit aina tajua ottaa semmoisia verikokeita jotka kuuluisi ottaa. Kumminkin kysyvät että mitä lääkkeitä käytät.

      • Hoitsuli23

        Ai ei osaa! Salli mun nauraa. Minä hoitajana joudun olemaan kirstunvartijana kun perusterveistä potilaista ollaan vetämässä hulluja labroja "varmuuden vuoksi". Esimerkkitapaus: 20v nuori tulee kun on painavaa tunnetta rinnalla ja kylkeen pistää. Eilen todettu keuhkokuume, johon antibiootit menossa jo. Yleistila hyvä, kuumelääkettä ei tietenkään ole ottanut vaikka kuumetta. Hoitaja ottaa pika crp joka 19, eli hyvin matala. Eilen ollut crp 21 eli tulehdusarvo laskussa. Silti lääkäri määrännyt peruslabrat eli pvk, crp, k, n, krea ja keuhkokuva. No lopulta potilas lähti kotiin hyvävointisena. Eli hukkaan meni taas rahaa,


      • Anonyymi
        Hoitsuli23 kirjoitti:

        Ai ei osaa! Salli mun nauraa. Minä hoitajana joudun olemaan kirstunvartijana kun perusterveistä potilaista ollaan vetämässä hulluja labroja "varmuuden vuoksi". Esimerkkitapaus: 20v nuori tulee kun on painavaa tunnetta rinnalla ja kylkeen pistää. Eilen todettu keuhkokuume, johon antibiootit menossa jo. Yleistila hyvä, kuumelääkettä ei tietenkään ole ottanut vaikka kuumetta. Hoitaja ottaa pika crp joka 19, eli hyvin matala. Eilen ollut crp 21 eli tulehdusarvo laskussa. Silti lääkäri määrännyt peruslabrat eli pvk, crp, k, n, krea ja keuhkokuva. No lopulta potilas lähti kotiin hyvävointisena. Eli hukkaan meni taas rahaa,

        joo.. ja oma vanha sairas isäni ei saanut ees peruslabroja. palvelukeskuksen lääkäri otti crp joka oli koholla todella paljon. lähtetti akuuttiin.. ja vittu kotia ilman tutkimuksia. tämä ei jää tähän. muutama vuosi sitten kun samaisella ihmisellä oli aivo infarti lääkäri oli tokassut ettei juoppoja hoideta. onneksi selvis sitten kun ambulanssi tilattu ja sitä ennen kaatui kotona... mutta lupaan itse hoitajana että tämä ei jää tähän.


    • Maratato

      Ei koskaan enää Akuuttiin vapaaehtoisesti. Kävin hammaslääkärillä 16.5.16 ja suussani oli 1960 luvulla juuripaikattu hammas iso purenta hammas. Hammas oli mennyt halki juureen asti. Kunnon puudutukset ja hammas irti. Kotona 2pv vuosi verta, sitten vko ibumaxilla 3 tunnin välein ja kuljin jääpussi leuan alla yöt ja päivät. Menin pyytämään 21.5.antibiooteja tai penisilliiniä, koska kipu ei hellitä. Nuori hammaslääkäri totesi, ettei me nykyään suositella antibiootteja. Mitäh ? Ei edes kerran 5 vuoteen. Siis kärsi.
      Hammaslääk. sanoi tutkivansa suun tilanteen, mutta avasikin juuri umpeutuneen hampaan pohjan uudelleen. Lääkelappu suuhun ja huuhteluainetta . Nyt siis sairastan viikon lisää. Kärsi, kärsi kirkkaamman kruunun saat.. Matka tilattu juuri kipu viikoksi. Että silleen ! On tärkeämpää tehdä kuten Valvira opettaa kuin kuunnella potilaan pyyntöä. Mengelen opit ovat tulleet Suomen terveydenhoitoon, katsotaan kauanko kärsii. Toivottavasti oma hammaslääkäri ehtii auttaa seuraavassa hammassäryssäni.
      Kyllä kokeneet hammaslääkärit kuuntelevat potilaan kipu selvitystä ja osaavat auttaa.

    • nyrjähdys

      Ei Akuuttiin hoonokielisiä lääkäreitä tilanne on päivystyksessä muutenkin usein kiireinen siellä pitää olla suomenkielinen lääkäri ettei tule väärinymmärryksiä puolin tai toisin. Jos potilaan pitää yrittää selittää venäjänkielinen ym lääkärille yksinkertaista Suomen sanaa englanniksi tai saksaksi kun lääkäri ei ymmärrä suomeksi niin pieleen menee

    • voihansentään

      Mitäs jos lukisitte itse lääkäreiksi, ei tarttis täällä rutista... ai niin, ei taida järki riittää,sehän selviää kyllä näistä teksteistä

      • Anonyymi

        suomeksi pitää lääkäreiden ymmärtää puhetta eikä arvata mitä potilas kertoo ?
        niin ku appi ukko kuoli 2.2.20 14.08 hoivakodissa niin lääkärin kuolin todistuksessa lukee
        ei juuston muutoksia ?


    • Tämätätäpäivää

      Pelon sekavin tuntein joutuu olemaan ,jos tarvetta Phks;ään on.
      Alavatsa kivun vuoksi olen lopulta joutunut lähetteellä Phks:siin tutkittavaksi. Syys. 15pv. otettiin mahalaukun tähy. Pari koepalaa. Vaikka ei kuulema näkyvää aihetta?
      Sen jälkeen alkoi rinta kipuilu ja vaikeuksia ruuan nielemisessä ja polte mahalaukussa, jos esim lämmintä juo.Sain siis nyt alavatsa kivun lisäksi ylävatsanikin kipeäksi.
      Rytmihäiriöt joista olen joskus kärsinyt, palasivat voimakkaina, rintakipu paheni,kylmä hiki ja voimattomuus.
      Lopulta hakeuduin phk;sin Akuttiin 28.9. Heti yövuorosta päästyäni. (Olen töissä Lahdessa ja asun toisellapaikkakunnalla,joka kuuluu Lahden hoito alueeseen.)
      Minulta otettiin verikoe ja sydänkäyrä. Verenpaineeni ovat normaalisti alle normaalirajan olivat nyt jopa yli 200/110
      Kerroin lääkärille, että olen ottanut äiti-vainajan nitron kielen alle, kun on kipu ylittänyt kestorajan.
      Nuori naislääkäri oli sitä mieltä,että mene valittamaan paikkakuntasi lääkärille ja tutkituta voisko olla astmaa ja jatka äitisi nitrojen syömistä,jos on tarvetta!
      Tiedän ettei ole astmaa !!
      Kerroin lääkärille, että olen työvuorossa seuravana yönä, työni on siis Lahdessa! Vastuullani kolme lasta! Ei tullut sairasloma lappua? En sitä kyllä pyytänytkään!Terve ihminen!!?
      MIETIN voisikko vatsalaukun tähystyksen yhteydessä otettu koepala alue olla tulehtunut? Koska vaivat alkoivat heti sen jälkeen ja ovat pahentuneen ja nostattaneet verenpaineet sekä saaneet aikaan rytmihäiriöt?
      Aloin syömään itsehoitona/ kuurina Buranaa,jos se auttaisi mahdolliseen tulehdukseen!
      Tilanne on hieman helpottunut.
      Akutissa käynti avarsi ainoastaan tietoisuuttani siitä miten Phks:Akuutti voi pahimmillaan toimia.(Uskon että siellä on myös hyvin asiantuntevia,arvostuksensa ansaitsevia Lääkäreitä)
      Sairaanhoitajan sanoi piuhojani pois,että tule vain heti takaisin jos olo pahenee. Selvästikkin hän ymmärsi enemmän lääketieteestä, kuin tämä lääkäri. Elelen nyt Äiti-vainaani nitroilla(lääkärin määräyksestä) ja buranan voimin. Katsotaan miten käy!

      • terkkariinheti

        Tulehduskipulääkkeet aiheuttavat sydänkohtauksen tutkimus sanoo.


      • kierrepullaa

        Ja vatsan verenvuotoa.


    • yksinkertanen

      en tajuu miksi akuutti24 on käytössä mun ilmoitaudut niin et aina pääse lääkärille jos pääset niin jonotus aika on aina noin 6.8 tuntia kun pääset lääkärin vastaa otolle niin mikä sinua odottaa lääkäri on venäläinen tai joku muumaalainen joka ei tiedä mikä on ja määrää väriälääkeitä miksi akuutti ei toimi samalla lailla kuin sillon päivystys oli kaubugin sairaalassa jos oli kauhee jono niin tilattii lisää lääkäreitä ja jonotus purkaantu nopeesti akuutti 24 on aina sama laulu ei ole lääkäreitä jos on niin yleensä 1-2 ja sitten toinen lähtee kotii jää 1 lääkäri ja ihmiset kirookellä on kauheet kivut akuutti24 on tehty siksi että katotaa kuinka ihmisten hermot kestää jonottaa monta tuntia akuutti24 vänentäis saairaanhoitajija niin niiden sijaa sais monta kunnon lääkäreitä eihän sairaanhoitajat tee muuta kuin kävelee ees takas ja toinen hoitja tulee vastaa jolle toinen ojentaa jotain papereita

      • Kiirekö

        Hohhoijaa, kirjoitustyylissä päätellen olet varmasti joku meidän vakioasiakkaista joka a) on humalassa b) aineissa c) kerjäämässä bentsoja. Eli en oleta että sinä kauheasti ymmärrät meidän arjesta yhtään mitään ja kriittisten ihmisten pelastamisesta. Voin vähän valaista, että noin joka toinen päivä meille tulee kriittisesti sairaita AVH eli aivoverenkiertohäiriö potilaita, joiden ennuste riippuu saumattomasta yhteistyötä ja nopeasta hoidosta. Joka päivä tulee kriittisesti sairaita sydänpotilaita, jotka täytyy hoitaa välittömästi sydäninfarktin uhatessa. Samaan aikaan voi tulla hälytys elvytetystä potilaasta, joka taistelee henkiin jäämisestä. Tämän lisäksi ovesta voi astua sisään puukko vatsassa oleva potilas. Lisäksi yhtäkkiä voi tulla ennakkoilmoitus 3 auton kolarista, jossa kyydissä ollut äiti on kuollut, mutta 3 pientä lasta on vakavasti luokkaantunut. Ja kaiken tämän lisäksi tulisi hoitaa 4 päivää lattialla maannutta matalapaineista vanhuspotilasta ne muut 30 valvonnassa olevaa potilasta ne 50 aulassa istuvaa kärsimätöntä flunssa-ja saikkupotilasta. Eli jos näät hoitajien juoksevan ympäriinsä niin niillä on kiire. Ja jos näät niiden istuvan koneella, ne ihan oikeesti tekee töitä eli kirjaa potilaasta. Eli suuret pahoittelut jos flunssasi ei ole ykkösptioriteetti päivystyksessä.


    • Asperiinia

      Olet tainnut saada vääriä lääkkeitä kirjoituksestasi päätellen.

    • Akuutisti

      Avaudunpa nyt vähän itsekin. Itselläni on pahoja selkäkipuja joiden kanssa pärjää mutta ajoittain jos on tehnyt liikaa saattaa selkä ärtyä oikein kunnolla. Yksi päivä alkoi jalat pettää, enkä voinut yhtään seisoa vaan kaaduin lattialle enkä päässyt enää ylös. Oli pakko soittaa ambulanssi, en heti kun en haluaisi vaivata ketään vaan odottelin ensiksi jos vaiva hellittäisi. Raahauduin siinä aikani kuluksi oven eteen lattialle makaamaan niin sain oven avattua. Ambulanssikin tuli aikanaan kiireettömänä kun sanoin 112:seen ettei tässä hengen hätä ole. Ihan mukava kaksikko joka nosti minut pyörätuoliin ja vei ambulanssiin.

      Akuuttiin veivät ja laittoivat paarille makaamaan. Aikaahan siellä sitten kului eikä siinä mitään. Se vähän jäi korpeamaan kun kuulin parin sairaanhoitajan meikäläisestä puhuvan. Puhuivat että mitä sitä tuollaisia ambulanssilla tuodaan ja epäilivät humalaiseksi. Jaksoivat juoruta aikansa kun eivät nähneet että olin kuuloetäisyydellä.

      Sanottakoon nyt että alkoholia en ole juonut vuosikausiin, jo näitten kipulääkkeidenkin takia ei oikein voi. Ei luulisi sairaanhoitajille kuuluvan toisten diagnoosien teko ja siitä juoruileminen. Tuli vähän sellainen toisen luokan kansalaisen olo. Mitä sitten jos olisin juonutkin? kaikille kuuluu käsittääkseni yhtä hyvä hoito? Itse käyttävät lääkkeitä väärin varastaen lääkekaapista tai potilaiden lääkkeitä mitä saa lehdistä aina lukea kun osa jää kiinni.

      Lopulta kun pääsin lääkärille niin antoi hyvän kipupiikin ja aika äkkiä sitä pystyi jo kävelemään. Kiitos vain 112:sen henkilölle, lääkärille ja ambulanssihenkilökunnalle mutta sairaanhoitajille en oikein voi kiitosta antaa. Pitäisi olla enemmän lääkäreitä siellä ilman muuta. Joskus sitä ajattelee että olisi se helppoa kun olisi rahaa niin pääsisi aina yksityiselle jonottamatta.

    • Jooooook

      Hgfhjkc

    • sydänym.pot

      Lisäämpä tähän ketjuun että itse olen saanut AINA asianmukaista hoitoa,muutama ambulanssikyyti ja pojat ovat jo kotona tutkineet tarkoin tilanteeni.Reippaita ja asiansa tuntevia ihmisiä,kukaan ei hakeudu tälle alalle vain huvikseen.
      Olen ollut isoissakin tutkimuksissa ja ei pahaa sanaa sanottavana,käytävillä kyllä näkee ja kuulee kaikenlaista,myöskin verhojen takana maatessa.
      Olen myös antanut julkisesti kiitosta raskasta työtä tekevälle henkilökunnalle,miettikää valittajat jos vaikka asuisitte jossain korvessa metsämökissä ja menette johonkin paikalliseen pikku terv keskukseen,tilanne voisi olla toisenlainen,mutta sielläkin saattee avun,kaupungissa vain on hoitopaikat lähempänä.
      Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

      • Tyytyväinenasiakas

        Myös tyytyväinen. Kuudelta menin ilmoittautumaan, kuvaukseen putkeen ja puoli seitsemältä odotti jo hoitaja odotushuoneessa huutelemassa minua. Makuulle tarkkailuun. Sinne jäi flunssaisena istumaan. Klo 22.00 jälkeen leikkaussaliin. Ei ole valittamista, apu löytyi nopeasti.


      • Tutkinta

        Onko ketään yritetty pakolla/määräämällä jäämään akuutti 24 hoitoon?
        Hoitaja huutanut ja määrännyt että rouva jää nyt tänne?
        Olen lukenut lehdestä että jotain potilasta on etsitty jopa poliisien avulla kun lähtenyt akuutista 24 .
        Oletteko huomanneet että poliisiauto seisoo viereisellä kaistalla valoissa ja taustapeilistä kuinka ambulanssi näkyy .Jos puhelin ei olisi ollut äänettömällä olisin kuullut myös yritykset soitosta.Onneksi nyt näkyvät puhelintiedoissa .
        Ensimmäinen ja viimeinen kerta akuutissa24 minulle .Kaksi arvostettua Erikoislääkäriä on minulle sanonut että jos joskus joudun akuuttiin minun on otettava saattaja mukaan.Ja toinen sanoi että kyseiseen sairaalaan en enää saa mennä .


      • Anonyymi

        Akuutissa käyneenä totean lyhyesti että lääkärin mukaan 37.7 astetta ei ole kuumetta ja pyörtyily silloin tällöin on ihan normaalia että "menehän kotiin siitä valittamasta".


      • Anonyymi

        Vähän aika sittenhän joku mummo ehti kuolla kun akuutissa eivät antaneet tarpeellisia vehkeitä mukaan.


      • Anonyymi

        Ompa typerästi kirjoitettu!!! Toiset kokevat saavansa hyvää hoitoa ja toiset ei. Ei kaikilla ole samaa osaavaa hoitohenkilökuntaa apunaan. Joukkoon mahtuu aina niitä mätiä omenia, jotka pilaavat hoitoyksikön maineen, valitettavasti.

        Asioihin ei tule korjausta, jos niistä ei valiteta ja tuoda julki. Ihmisen pitää pystyä antamaan palautetta asioista ilman, että joku ääliö yrittää niitä peitellä tai estellä!

        Siinä olet oikeassa, että he tekevät tärkeää ja rankkaa työtä. Pitää kuitenkin muistaa, että on hyviä ja sitten on niitä, jotka leikkivät hyvää toisten ihmisten kustannuksella. Siinä on iso ero.


    • Anonyymi

      Ethän sekoita tuota em. Siihen missä potilas kotiutettiin osastolta laitteiden kera, mutta opastus tuli myöhemmin, silti ennen kuolemaa. Ni ihmettelin miten se kuolema on jonkun vika. Ei kai ne ongelmat niin viiveellä tuu jos jotain laitetta ei oo osannu käyttää maanantaina, että kuolee perjantaina vaikka käyttäis oikein keskiviikosta lähtien.
      Näissä jutuissa ja kannanotoissa ei oo päätä eikä häntää. Aina vaan yksi näkökulma ja jälkeenpäin on aika helppo viisastella. Kait nuo hoidot ja arvioinnit menee joidenkin ohjeiden mukaan. Eikä niin mitä kukakin saa päähänsä. Ehkä lääkäri koulussa ne kerrotaan. Eli sinne vaan kuka kokee kiinnostusta.

      • Anonyymi

        Opastus puuttui ja olennainen laitteistus. Ilman hengityslaitetta on vaikea hengittää hengityslaitteen kanssa.Sitä tapaustahan tutkitaan.

        Henkilökunnan mukaanhan jokainen virhe on asiakkaan. Suomessa kova lääkäripula. Mitä nämä terveystalon kreikkalaiset lääkärit jotka veloittavat tervehdyksestä sata euroa.


    • Anonyymi

      Lahdessa välinpitämätöntä toimintaa. Jos valittaa lahden sisällä esim.ylilääkärille ym. Potilasasiamiehelle,niin suojelevat ja puolustelevat vaan. Sen takia huono kohtelu jatkuu. Ottakaa suoraan oikeuskansleriin yhteyttä helsinkiin. Niin ehkä oppivat. Eihän lahtelaisista saa puhua mitään pahaa on lahden mentaliteetti. Olen myös ollut oikeuskansleriin yhteydessä. Muutan lahdesta pois heti kun saan säästettyä rahaa.

    • Anonyymi

      Ja rikosilmoitus poliisille on yksi mahdollisuus.
      Murhan yritys, tapon yritys, tappo, kuolemantuottaminen, pahoinpitely tai lievä pahoinpitely, ruumiinvamman tuottaminen joitain rikosnimikkeitä, joihin terveydenhuolto kuten lääkärit, sairaanhoitajat jne. voivat syyllityä.
      Mutta kun kukaan ei uskalla poliisille rikosilmoitusta tehdä.

    • Anonyymi

      Sama kokemus täällä vaimoni oli hoidossa päksissä sai aivoinfraktin passitettiin sysmän tk . ei voi kuulema tehdä mitään makasi sysmässä 3 kk. siirrettiin hartolaan kotisaloon josta vuoden päästä sysmään saattohoitoo jossa myöhemmin kuoli sa moin tyttäreni kävi päksissä passitettiin kotiin sanottiin lääkäri soittaa kotiin dianoosin ei kuulunut soittoa sitten tyttäreni tiedusteli missä syy ettei soitettu alkoi osaston sihteeri suosastaan vittuilemaan että ei lääkäri soita potilaille mutta ei annettu periksi niin 3 päivän päästä lääkäri soitti ja esitti kaikenlaisia verukkeita puolustukseksi että näin päksissä lienekö säästöt ja yt:t syynä !

      • Anonyymi

        ps: muuten potilas asiamies on hyvinvointi yhtymän palkka listoilla valitukset ei johda mihinkään kokemusta on ?


      • Anonyymi

        eipä se potilas asia mies tee yhtikäs mitään itelläni kun käväsin uniongelmien vuoksi oikein lähetteen lääkärin pakeilla määräsi nukahtamis pillereitä tuli sitten jonkin ajan päästä aika uudestaan sinne no menin ja sanoivat että olen ajokiellossa kun on kuulemma uniapnea minä siihen että mikäs perkeleen uniapnea se semmonen on kun en perkele nuku päivällä saatikka yöllä.siitähän se ralli alkoi että sain sen diaknoosin pois paperistani pahoittelivat kovasti asiaa.


    • Anonyymi

      Aloittajalle ja hänen pojalleen paljon voimia! Lahden PHKS on huono monelta osin vaikka hyvääkin löytyy. Akuutti24 on erityisesti häpeä pilkku! Siellä on välinpitämätöntä ja ammattitaidotonta porukkaa. Lääkärit ei edes aina puhu kunnon suomea, mikä vaikeuttaa entisestään asioiden hoitoa. He eivät tiedä esim. miten yhteistyö terveysasemien kanssa toimii. Puhumattakaan käytännöistä. Potilasta neuvotaan usein väärin ja potilas joutuu lopulta maksaa kahdenkertaisen hinnan hoidosta.

      Potilaan tietoihin usein kirjoitetaan väärää tietoa ja välillä väärä diagnoosi josta saa sitten myöhemmin kärsiä. Ei välitä paskan vertaa tekojen seuraamuksista!

      Valituksen tehdessä, kukaan ei ota vastuuta virheistä ja potilas on se, joka joutuu kärsimään. Lisää vaan stressiä ja epäluottamusta hoitotahoa kohtaan. Lopulta moni vaiva jää hoitamatta, kun ei saa asiallista hoitoa eikä kaikilla todellakaan ole vara maksaa kalliita käyntimaksuja moneen kertaan.

      Niin lääkäreiden kun hoitajien tasossa on parantamisen varaa. Asenteet on huonot, potilaaseen puretaan huonoa oloa ja jne... Asiat voi ilmaista monella eri tapaa, kunnioittavasti ja rakentavasti ilman vittuilua ja ivaa. Tähän valitettavasti vain hyvin harva pystyy.

      Suomessa enää harvoin saa hyvää ja laadukasta hoitoa. Se jo kertoo omaa karua tarinaa miten huonosti terveydenhuollon asiat on! Ja pahemmaksi menee. Kaipa se raha lopulta sanelee tämänkin. Viha alkaa nostamaan päätään!!!!

    • Anonyymi

      Joo toi närästyslääkkeen määrääminen yleislääkkeenä vaikka mihin vaivaan heh, selkäkipuun, rintakipuun, oksennukseen, ym.ym.tutut kertonnu .Ilman tutkimuksia

      • Anonyymi

        Julkinen puoli mennyt säästöjen huumassa ihan perseelleen potilaat joutuu menemään yksityiselle puoilelle koska hoito on siellä kalliimpaa ja myös tehokkaampaa vaikka samat lääkärit ne sielläkin ovat mitkä akuutissakin ovat siellä vasta tiliä tekemässä ja hoitaavat paremmin kun saavat paremman liksan !


    • Anonyymi

      Päijät-Hämeen keskussairaala on Suomen parhaiten tuottava sairaala vuodesta toiseen. Saisitte olla ylpeitä, ettekä aina valittaisi.

      • Anonyymi

        Tuottava siksi kun ne tekee iian vähäisellä työntekijämäärällä työtä. Kaikessa säästetään. Ei tuottava tarkoita sairaanhoidossa mitään hyvää.


    • Anonyymi

      Jokainen sairaalassa nopeasti menehtynyt luo säästöjä, mutta kuolisilmoitukseen ei saa laittaa Päijät-Hämeen keskussairaalaa kuolinpaikaksi, sillä sairaalassa olisi kuulemma tarkoitus parantua eikä kuolla.

    • Anonyymi

      Itse en mene kyseiseen paikkaan enää ikinä; kyse ei ollut hoidon laadusta vaan siitä, että ison salin työntekijät juoruavat työntekonsa lomassa potilaiden henkilökohtaisista ja intiimeistä asioista keskenään siten, että ainakin itse kuulin varsin hyvin mitä siellä kenestäkin puhuttiin. Tämä on äärimmäisen törkeää, ihmisarvoa alentavaa, ja eettisesti väärin. Ammattitaidosta ei tietoakaan, ja näin toimiessaan he lisäksi syyllistyvät virkavirheeseen.

      • Anonyymi

        Kannattaa tehdä rikosilmoitus. Vaikka ollaan Lahdessa niin pitää suomen lakeja noudattaa, eikä käyttäytyä kuin lapset


    • Anonyymi

      Kovissa hammaskivuissa jo monta viikkoa, eikä aikaa saa hammashoitoon vaikka on luvattu, eikä päivystykseen saa mennä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe