Miten erottaa

luulotautinenko

Voiko reumaa sairastaa vaikkeivat nivelet turpoa? Vain kamalaa kipua.
Lääkärini(?) sanoi että minulla on joko reuma tai fibro.

Siinä sitten odotellaan lisää oireita saapuvaksi.. :(
Olen jäykkä kuin rautakanki, en taivu taaksepäin taikka sivulle, kuin vaivoin ja vähän.
Nivelet kipeät. Kipu vaihtaa paikkaa.
Nyt sormet ovat tosi kipeät, pahiten peukku ja nimetön.
Selkä aina kipeä sekä oikea kyynärpää.
Ei reumatekijää, mutta HLAB27 positiivinen.

Burana kuurin (14pv) söin, muttei poistanut kipua.

24

2148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reumaatikko kans

      En ole lääkäri mutta 17v reumaa sairairastavana voin todeta että oireet ovat hyvin tutut. Reuma on hyvin yksilöllinen.

      Burana on aika karkkia kun on kovat kivut. Oletko pyytänyt lääkäriltäsi jotain (reuma)kipulääkettä? Kuten Arcoxiaa, Mobicia tms?

    • alkuperäinen kirjoit

      Lääkäri määräsi ensin Burana 800mg ja kun se ei tosiaan auttanut määräsi Triptyliä, maksimissaan päiväannoksella 50mg.

      Lääkäri, kun ei oikeen osannut sanoa mikä minua vaivaa, vaikka kaikki oireeni kerroin. Olisi varmasti pitänyt pyytää lähete reumalääkärille.
      Lääkäri sanoi ettei ole aiheellista, kun ei ole tulehtuneita niveliä, vain kipuja..

      • ei arvailla

        Hei "luulotautinen"!
        Hakeudu pikimmiten reumalääkärille!
        He ovat asiantuntijoita näis jutuus,reumatautien kirjo on moninainen.


      • särkee siellä täällä
        ei arvailla kirjoitti:

        Hei "luulotautinen"!
        Hakeudu pikimmiten reumalääkärille!
        He ovat asiantuntijoita näis jutuus,reumatautien kirjo on moninainen.

        Eikös luulotautisen pidä hakeutua luulolääkärille jotta saa apua luulovaivoihinsa?


      • reumaatikko kans

        Olisiko sinulla mahdollisuutta mennä yksityislääkärille? Sinne et tarvitse lähetettä. Reumalääkärin lisäksi myös fysiatri varmaan osaisi neuvoa mistä kyse. Toivottavasti löydät avun!


    • alkuperäinentx

      Täytynee yrittää päästä reumaläärille yksityispuolelle, ellei sitten työterveyden kautta saa lähetettä.
      Siellä kun tämä lääkäri, ei halunnut antaa diagnoosia vielä, vaan halusi odottaa mihin ajan kanssa nämä oireet menevät.
      Toisaalta aika erikoista ettei laita erikoislääkärille, kun on näitä oireita kaikenlaisia.
      Kuitenkin tutkittiin juuri tuo kudostyyppi ja reumatekijä. Reumatekijää ei veressä ole,
      eikä myöskään tulehdusarvot ole koholla

    • samainen tx

      sitäpaitsi, eikö reuma jaeta tulehdukselliseen ja ei -tulehduksellisiin reumasairauksiin. Eli yleislääkärillä ei ole tietoa tästä.

      • Anonyymi

        >>sitäpaitsi, eikö reuma jaeta tulehdukselliseen ja ei -tulehduksellisiin reumasairauksiin. Eli yleislääkärillä ei ole tietoa tästä<<

        Eli, CRP ja LASKO voisivat siis olla normaaliarvojen sisälläkin, vaikka olisikin reuma? Minulla on ollut normaalit arvot ja siksi tarkempiin tutkimuksiin erikoisairaanhoitoon on vaikea päästä. CRP 4 ja LASKO 2 ollut nyt useammassakin verikoetutkimuksessa, vaikka nivelissä molempien reisisien yläosassa kävelyä ja vähänkin pidempiaikaista seisomista haittaavat kivut. Muitakin oireita on kuten pahoja kipuja jaloissa ja käsissä ja ihon kutinaa ja kihelmöintiä. Jänteet lähes kouristelevat toisinaan jaloissa ja käsissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>sitäpaitsi, eikö reuma jaeta tulehdukselliseen ja ei -tulehduksellisiin reumasairauksiin. Eli yleislääkärillä ei ole tietoa tästä<<

        Eli, CRP ja LASKO voisivat siis olla normaaliarvojen sisälläkin, vaikka olisikin reuma? Minulla on ollut normaalit arvot ja siksi tarkempiin tutkimuksiin erikoisairaanhoitoon on vaikea päästä. CRP 4 ja LASKO 2 ollut nyt useammassakin verikoetutkimuksessa, vaikka nivelissä molempien reisisien yläosassa kävelyä ja vähänkin pidempiaikaista seisomista haittaavat kivut. Muitakin oireita on kuten pahoja kipuja jaloissa ja käsissä ja ihon kutinaa ja kihelmöintiä. Jänteet lähes kouristelevat toisinaan jaloissa ja käsissä.

        Yleislääkäri arvauskeskuksessa totesi minulle, ettei voi olla reumaa, kun tulehdusarvot ovat normaalit.
        Se siitä sitten.


    • Mitä tämä voisi olla

      Täällä myös yksi joka epäilee sairastavansa reumaa ??
      Jatkuvasti joku paikka todella sietämättömän kipeä. Nyt viimmeksi kaularanka, joka ei kääntynyt mihinkään suuntaan, edes juotua en lasista saanut, tosi ankarat kivut, ei voinut katsoa TV:tä, ei olla tietokoneella, eikä tehdä mitään. En päässyt omin avuin sänkyyn enkä sieltä pois jne.. Kivut ei helittäneet edes kipupiikistä, eikä rentouttavasta piikistä, eikä lukuisista lääkkeistäkään ollut apua. Todella vaikeaa oli viikon. Ennen tuon alkua olin viikko ennen ollut selittämättömässä kuumeessa 3pv. 38.5astetta.
      Nyt jo paljon parempi, mutta vieläkin kaularankan alueella kipuja ja kankeutta.
      Aiemmin oli myös 2v. tosi kivulias ja vaikea akillesjänteentulehdus,joka laittoi linkuttamaan, ja sitä ennen kantapääntulehdus. Akillesjänteen tulehdus rauhoittunut, mutta vaivaa muuten ja jalkineiden kanssa hankalaa, kun akillesjänteeseen on jäänyt patti.
      On ollut pitkiä ja vaikeita olkapään tulehduksia( 2v.), golfkyynärpäätä, tenniskyynärpäätä, sorminivelissä kipuja ja kaikialla mistä kuvattu on ollut nivelrikkoa. Vasen jalka madaltunut ja jalkaan kehittynyt vaivaisenluu, joka aiemmin oli kipeä. On myös känsää jalkapohjissa madaltumisen seurauksena.
      Äitin ja isäni suvuissa runsaasti eriasteista nivelreumaa, toiset todella vaikeita.
      Nyt jopa serkkuni pienellä pojalla 2v. on todettu reuma.
      Itselläni ainakin crp normaali ja reumaa ei ole todettu verikokeissa.
      Mutta kun se kuulemani mukaan ei ainan näy ?
      Kertokaa te joilla kokemusta reumasta, voisiko tämä kenties olla reumaa?
      Toisessa jalassa on myös ollut vuosia ihottumaa joka kutiaa joskus enemmän joskus vähemmän.

      • nivelpsori2

        Kuullostaa siltä, että sulla on nivelpsori. Se ei näy verikokeissa, ja vain todella taitava lääkäri osaa diagnosoida sen. Oireesi kuullostavat niin tutuilta. Itse sairastin yli 10 vuotta ennen kuin sain diagnoosin. Nyt syön biologista reumalääkettä ja voin paremmin, tosin tänä syksynä kaularanka tulehtui ensimmäistä kertaa. Nyt sekin jo parempi.


      • erpä
        nivelpsori2 kirjoitti:

        Kuullostaa siltä, että sulla on nivelpsori. Se ei näy verikokeissa, ja vain todella taitava lääkäri osaa diagnosoida sen. Oireesi kuullostavat niin tutuilta. Itse sairastin yli 10 vuotta ennen kuin sain diagnoosin. Nyt syön biologista reumalääkettä ja voin paremmin, tosin tänä syksynä kaularanka tulehtui ensimmäistä kertaa. Nyt sekin jo parempi.

        kenelle meistä kirjoitit epäilyksesi


      • Anonyymi

        Nivelpsoriaasi?


    • aravaharava

      Mulla ei ainakaan ollut reumakokeissa mitään, ja crp on normaali eikä nivelet olleet mitenkään kamalan turvoksissa eikä röntgenissä näkynyt mitään. Muttakun useamman buranakuurin jälkeen vaadin päästä magneettikuviin oli tulos sitten selvä nivelreuma..

      Itselläni särki siis peukalon tyvinivelet ja ranteet niin ettei tahtoinut maitopurkkia auki saada...

    • Vinkkejä

      Välttämättä reumalääkärikään ei tee muuta kuin odottaa lisäoireita. Viite reumasairauden suuntaan on se, kun kivut aina vaan jatkuu kuukaudesta toiseen. Toimivampi kipulääke kannattaa hankkia. Ja kokeilla voi kipugeelejäkin ja kylmävoidetta.

      Yksi vinkki on pitää oireista kirjaa ja yrittää kirjata myös se kivun voimakkuus. Sitten kun sinne reumalääkäriin menee on mitä näyttää.

    • Anneli

      Kipujen kirjaamisesta oli minulle ainakin hyötyä. Kirjoitin päivittäin kulloisenkin tilanteen mukaan kivun voimakkuuden, sen vaikutuksen päivittäiseen elämääni, uni yms. sekä kuvailin jos oli kovasti turvotusta taikka muuta poikkeavaa. Siitä oli sitten lääkärin helppo lukea, ja laittaa lähete labrakokeisiin jotka vahvistivat reuma epäilyn.

      • jokuers

        Kovasti tässä ketjussa mainitut oireet kuulostavat tutuilta. Minulle ensimmäiset oireet ilmaantuivat nelisen vuotta sitten ja siitä eteenpäin on esitetty useita arvauksia oireiden taustasta. Minun onneni on ollut, että alkuvaiheessa minulla oli yleislääkäri, joka ei epäillyt oireitani, vaikkei osannutkaan diagnosoida niitä. Laittoi noin puolen vuoden oireilun jälkeen yksityisvastaanotolle reumalääkärille (puoleen vuoteen mahtui lähes oireeton kesä), joka diagnosoi minut terveeksi. Ainoa löydös oli "hyvänlaatuinen yliliikkuvuus" ja hoito-ohjeet omalle lääkärille.

        Eipä hoito-ohjeista (lähinnä verikokeita) ollut mitään apua ja pian sain lähetteen reumapolille. Sielä oli vastassa sama lääkäri, joka oli edelleen sitä mieltä, että valitan turhaan. Otatti kuitenkin lisäverikokeita ja niiden ollessa normaaleita, totesi puhelimessa, että hoidoksi riittää "kun käyt uusimassa kipulääkereseptiä terveyskeskuksessa". Kerrankin sain suuni auki ja sovittiin, että kokeillaan oxia uudelleen (määräsi ekalla käynnillä, mutta maksa-arvot nousivat ja yleislääkäri keskeytti) ja keskustellaan asiasta puhelimessa jonkin ajan kuluttua.

        Tässä välissä ensimmäinen lääkärini "hävisi" ja sainkin puhelinajan toiselle lääkärille, joka halusi nähdä naamakkain. Sillä käynnillä aloitettiin Trexan kokeeksi. Ajatus oli, että jos auttaa, kyseessä lienee reuma. No auttoihan se vähän, muttei tarpeeksi, jotta olisin saanut reumadiagnoosin. Lääkäri heitti ilmoille nivelreuman sijaan selkärankareuman, mutta muuttoni takia sitä ei lähdetty tutkimaan, vaan hoito siirtyi toiseen sairaalaan.

        Ensimmäisen vuoden jälkeen, minua on hoidettu reumaatikkona, mutta kyllä se alussa vaati aika paljon kykyä sanoa vastaan. Jos yleislääkärini olisi pitänyt minua luulosairaana, luultavasti taistelisin edelleen paikastani systeemissäni. Viimeisellä käynnilläni tuon yleislääkärin luona, hän sanoi suoraan, ettei tautiani ole epäillyt kukaan muu kuin minä itse. Oli hienoa kuulla, koska itse epäilin oloani tasaisin välein


    • Haiskahti lievään
    • ketjun aloittaja

      Minulla on nyt sormet niin kipeänä ja varsinkin peukalot, että onnistuin kaatamaan työkaverini päälle kahvit.
      Hirveät omantunnon tuskat ja mietintä mistä johtuu...

    • Tee tuo testi!

      .............jatkuu.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 40. Korvien kutina.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 41. Ihon kutina, kihelmöinti ja pistely. Pahenee suihkussa ja löylyssä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 42. Akne.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 43. Mustelmia (muuten selittämättömiä).
      _|_|_|_|_|_|_|_| 44. >>>>>>>>>>Nivelkipuja, jo pelkkä tiskirätin puristaminen voi olla tuskaa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 45. Lihaskipuja.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 46. Lihasjäykkyyttä, varsinkin aamulla lihasjäykkyys vaikeuttaa kävelyä. Jatkuu...........
      Kokonaan linkissä:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=96

    • Prof. Einstein

      Voi jeesus, mitä peetä taas. Jossei mainosteta luontaistuotteita tai poppamiehiä, niin sitten jotain tällaista. Mitenköhän virallinen ja tieteellinen tuo sivu on?

    • ferritiini koholla

      Minulla ei veressä reumatekijää.
      Särkyjä 10v ajan.
      Tumavasta-aineet maksimissaan.
      Nyt ensimmäistä kertaa otettiin ferritiini koe. Koholla.
      Lisä tutkimuksiin menossa. Onko tulehdus takana vai perinnöllisyys.
      Koholla oleva ferritiini voi oireilla samalla lailla kuin reuma.

    • Moroluru

      Minulla ei diaknoosia vieläkään, arvauskia sen verran enemmmän. Iho-oireet, kynnet ihmeelliset ja kovia nivelkipuja jotka ajoittain helpottuvat. En saa lähetettä, e teenpäin ja lääkäri kirjaa vain valittuja osia lähetteeseen. Kauhea tilanne, en jaksa taistella systeemissä enään. Pelkkää pallottelua, vähättelyä ja tunne että pitäisi jotenkin verellään todistaa että on kipeä. Vaikka kivut ovat nivelissä. Kaikki verenkokeet puhtaat.
      Ajatuksia miten etenen? Vain rahallako saa apua ja mikä erikoislääkäri auttaa nivelpsoriepäilyssä? Reuma vai iholääkäri?
      Kiitoksia asiallisista vastauksista.

    • Anonyymi

      Minuakin kiinnostaisi, että voiko olla kyse nivelreumasta, vaikka tulehdusarvot matalat(crp 4 ja lasko 2), mutta ovat normaalirajojen sisällä. Sitruliinipeptidikin oli normaali. Tilanne on nyt kuitenkin se, että vaikeakävellä paria kilometriä enempää ja jos noin paljon kerralla kävelee, niin koskee jalkojen niveliä seuraavanakin päivänä. Lisäksi jänteet jäykät ja kireät ja ilmeisesti tulehtuneet käsissä ja jaloissa Sormet turvoksissa. Mitä siis pitäisi tehdä tässä tilanteessa kun keskussairaalan lääkärin mukaan pitäisi näkyä veriarvoissa, jos olisi reumaa? Lähete palautettu jo kolmannen kerran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3764
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1853
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1404
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      166
      943
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      893
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      890
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      870
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      848
    Aihe