Uskovien kaste näennäisraamatullinen!

terence.hill

Nuorena uskovana luin joskus kahden luterilaisen ja yhden helluntailaisen kirjoittaman kirjan kastenäkemyksistään. (Grönvik, Sinnemäki, Haapala) Luterilaisten osuus kirjassa tuntui vähän selittelyltä ja liirumlaarumilta, Toivo Haapalan näkemys näytti olevan selkeä ja suoraan Raamatusta.

Myöhemmin sain selville, että uskovien kasteeseen liittyy todella omituinen näkemys. Pienten lasten opetetaan pelastuvan ihan sellaisinaan. He eivät ole syntisiä! He eivät tarvitse uudestisyntymistä, kastetta eivätkä uskoa. Tämä ei ole Raamatun opetus. Miksi tässä ollaan näin hakoteillä vapaissa suunnissa? Raamattu opettaa KAIKKIEN ihmisten olevan syntisiä syntymästä asti, ellei jo ennen sitä!

Käytäntönä uskovien kaste vaikuttaa puusta katsoen siltä, että siinähän tehdään niinkuin apostolit tekivät. He menivät jonnekin julistamaan ja kastoivat siellä uskoontulleita. Huolellisemmin asiaa ajatellessa kuitenkaan Apostolien Tekojen kertomukset eivät todista mitään "uskovien kaste"-käytännöstäkään.
Uskovia kastettiin silloin, kun PERUSTETTIIN seurakuntia uusiin paikkoihin.

Vapaiden suuntien opetus, että kristittyihin perheisiin syntyvien lasten kastamista olisi odotettava "ymmärrysikään" saakka, vaatisi tuekseen kertomuksen, että niin seurakunnissa toimittiin, kun lapsia alkoivat tuoreet kristityt saada. Nämä esimerkit Uudesta Testamentista puuttuvat täysin. Niin myös määräykset pantata kristittyjen saaman jälkikasvun kastetta ymmärrysikään.

Ja kastettiinhan Raamatussa monta perhekuntaa. Uskovien kastajat ovat tietävinään, ettei niissä ollut vauvoja. Minä olen melkein varma päinvastaisesta!

Vanhin kristillinen perinnäistieto kertoo myös, että kristittyjen vauvat kastettiin alusta saakka! Tämän tiedon uskovien kastajat haluavat mielellään torjua, pitää sitä salaliittona ja väärennöksenä ja ties minä...

35

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhurskas on elävä uskosta. Ihminen joka uskoo Jeesukseen Kristukseen on syntinen. Ihminen joka on vanhurskas, on syntinen. Ihminen joka uskoo, on syntinen. Ihminen joka ei usko, ei ole vanhurskas.

      • Korjausta; ihminen joka ei usko, on syntinen.


    • mathetes

      Vastausta - terence,lle! :)

      Kirjoitit:
      >>Myöhemmin sain selville, että uskovien kasteeseen liittyy todella omituinen näkemys. Pienten lasten opetetaan pelastuvan ihan sellaisinaan. He eivät ole syntisiä! He eivät tarvitse uudestisyntymistä, kastetta eivätkä uskoa. Tämä ei ole Raamatun opetus. Miksi tässä ollaan näin hakoteillä vapaissa suunnissa? Raamattu opettaa KAIKKIEN ihmisten olevan syntisiä syntymästä asti, ellei jo ennen sitä!Käytäntönä uskovien kaste vaikuttaa puusta katsoen siltä, että siinähän tehdään niinkuin apostolit tekivät. He menivät jonnekin julistamaan ja kastoivat siellä uskoontulleita.>Huolellisemmin asiaa ajatellessa kuitenkaan Apostolien Tekojen kertomukset eivät todista mitään "uskovien kaste"-käytännöstäkään.
      Uskovia kastettiin silloin, kun PERUSTETTIIN seurakuntia uusiin paikkoihin.>Vapaiden suuntien opetus, että kristittyihin perheisiin syntyvien lasten kastamista olisi odotettava "ymmärrysikään" saakka, vaatisi tuekseen kertomuksen, että niin seurakunnissa toimittiin, kun lapsia alkoivat tuoreet kristityt saada. Nämä esimerkit Uudesta Testamentista puuttuvat täysin. Niin myös määräykset pantata kristittyjen saaman jälkikasvun kastetta ymmärrysikään.>Vanhin kristillinen perinnäistieto kertoo myös, että kristittyjen vauvat kastettiin alusta saakka!

    • terence.hill

      UT ei todista puolen sanan vertaa, että kristityissä perheissä olisi jätetty niihin syntyvät lapset kastamatta. Ei yhtään todistusta, ei mitään määräystä! Ymmärtävän iän vaatimus on ihmisten järjen sepitelmä.

      • mathetes

        Vastausta terencelle!

        Kirjoitit:
        >>UT ei todista puolen sanan vertaa, että kristityissä perheissä olisi jätetty niihin syntyvät lapset kastamattaYmmärtävän iän vaatimus on ihmisten järjen sepitelmä.


    • aglius

      Eikä minkäänlaista viittausta mistään, joka edes viitauksenomaisesti puhuisi vauvojen kastamisen puolesta, ja miksi puhuisi, kun sellaisella ei ole mitääntekemistä pelastustien kanssa.

      Minkäänlaista ikärajaa ei ole, kunhan vaan kastettava itse pyytää tulla kstetuksi ja kävelee itse veteen.

      muuten ei ole Raamatussa tervauskieltoakaan eikä hunajalla sivelyä, ei edes vauvasampoosta puhu mitään.

      • error flynn

        Missä kohdassa määrätään kävelemään itse veteen? Ei löydy ainakaan minun raamatustani!


      • terence.hill
        error flynn kirjoitti:

        Missä kohdassa määrätään kävelemään itse veteen? Ei löydy ainakaan minun raamatustani!

        Uskovien kastajat keksivät määräyksiä UT:n kastekertomusten pohjalta. Kuten todettua, kastetapaukset ovat seurakunnan perustamisajoilta kaikki. Eivät ne kerro, miten perheissä seurakunnan sisällä kasteita annettiin jälkikasvulle. Toisen polven kristityille.

        Jos kaupunkiin tulee vakuutusyhtiön edustaja ja avaa sinne uuden konttorin, ei hän ALOITA asiakaspiirin hankkimista vauvoista vaan aikuisista. Myöhemmin asiakkaat voivat kuitenkin perheeseensä syntyville lapsillekin hankkia hyväksi toteamansa vakuutuksen! Ihan yhtä hyvän kuin aikuiselle otettu vakuutus.


      • outo juttu
        terence.hill kirjoitti:

        Uskovien kastajat keksivät määräyksiä UT:n kastekertomusten pohjalta. Kuten todettua, kastetapaukset ovat seurakunnan perustamisajoilta kaikki. Eivät ne kerro, miten perheissä seurakunnan sisällä kasteita annettiin jälkikasvulle. Toisen polven kristityille.

        Jos kaupunkiin tulee vakuutusyhtiön edustaja ja avaa sinne uuden konttorin, ei hän ALOITA asiakaspiirin hankkimista vauvoista vaan aikuisista. Myöhemmin asiakkaat voivat kuitenkin perheeseensä syntyville lapsillekin hankkia hyväksi toteamansa vakuutuksen! Ihan yhtä hyvän kuin aikuiselle otettu vakuutus.

        Miten ne vauvat hankkivat sen vakuutuksen???

        Pelastuukohan autokin, kun sillekin hankitaan vakuutus?

        Muuten, missä kohtaa Raamatussa käsketään muuttamaan kastekäytäntöä
        se jälkeen, kun ihmisiä on tullut uskoon?

        Eikös Jumalan sana OLE MUUTTUMATON?


      • terence.hill
        outo juttu kirjoitti:

        Miten ne vauvat hankkivat sen vakuutuksen???

        Pelastuukohan autokin, kun sillekin hankitaan vakuutus?

        Muuten, missä kohtaa Raamatussa käsketään muuttamaan kastekäytäntöä
        se jälkeen, kun ihmisiä on tullut uskoon?

        Eikös Jumalan sana OLE MUUTTUMATON?

        Missä kohtaa käsketään keksimään sellainen käytäntö, ettei kristittyjen perheiden vauvoja saada kastaa ennenkuin nämä kasvavat ymmärrysikään?

        Apostolien Tekojen kastetapahtumissa ei yhdessäkään olla vielä sellaisissa tilanteissa, että on olemassa seurakunta ja siihen kuuluville kristityille syntyy lapsi ja sitten olisi päätettävä, miten hänen kanssaan toimitaan. Mitään "käytäntöä" ei muuteta mihinkään. Tilanne on aivan eri.

        Sinä et raamatullisena uskovaisena varmaan voi omistaa autoa tai ottaa autokyytiä vastaan keneltäkään. Omistivatko apostolit autoja tai kulkivatko he sellaisilla? Eikös Jumalan sana OLE MUUTTUMATON? Millä oikeudella muutat aitoapostolisen matkaamiskäytännön?


      • mathetes
        error flynn kirjoitti:

        Missä kohdassa määrätään kävelemään itse veteen? Ei löydy ainakaan minun raamatustani!

        Kommenttia errorille!

        Kirjoitit:
        >>Missä kohdassa määrätään kävelemään itse veteen? Ei löydy ainakaan minun raamatustani!


      • error flynn
        terence.hill kirjoitti:

        Missä kohtaa käsketään keksimään sellainen käytäntö, ettei kristittyjen perheiden vauvoja saada kastaa ennenkuin nämä kasvavat ymmärrysikään?

        Apostolien Tekojen kastetapahtumissa ei yhdessäkään olla vielä sellaisissa tilanteissa, että on olemassa seurakunta ja siihen kuuluville kristityille syntyy lapsi ja sitten olisi päätettävä, miten hänen kanssaan toimitaan. Mitään "käytäntöä" ei muuteta mihinkään. Tilanne on aivan eri.

        Sinä et raamatullisena uskovaisena varmaan voi omistaa autoa tai ottaa autokyytiä vastaan keneltäkään. Omistivatko apostolit autoja tai kulkivatko he sellaisilla? Eikös Jumalan sana OLE MUUTTUMATON? Millä oikeudella muutat aitoapostolisen matkaamiskäytännön?

        Niinpä.


      • fsdgrga
        mathetes kirjoitti:

        Kommenttia errorille!

        Kirjoitit:
        >>Missä kohdassa määrätään kävelemään itse veteen? Ei löydy ainakaan minun raamatustani!

        -- Lapsikasteoppi on puhtaasti vain katolisen kirkon aikaansaama kasteoppi!

        Eikö jo viimeistään 200-luvulla ... ei silloin ollut vielä roomalaiskatolista kirkkoa ...


      • Aikaero on suuri
        fsdgrga kirjoitti:

        -- Lapsikasteoppi on puhtaasti vain katolisen kirkon aikaansaama kasteoppi!

        Eikö jo viimeistään 200-luvulla ... ei silloin ollut vielä roomalaiskatolista kirkkoa ...

        Kirkkoisät Origenes ja Ireneus elivät toisella vuosisadalla,Apostolit kastoivat lapsetkin heidän mukaansa,anapabtistien liikkeen syntyaikaa en tarkasti tiedä.


      • suuri ero
        Aikaero on suuri kirjoitti:

        Kirkkoisät Origenes ja Ireneus elivät toisella vuosisadalla,Apostolit kastoivat lapsetkin heidän mukaansa,anapabtistien liikkeen syntyaikaa en tarkasti tiedä.

        Miksihän Origenes vastusti vauvojen kastamista? Hän muuten kuoli v 254, ja silloinhan
        katolinen kirkko oli jo täysin luopumustilassa. Papit , piispat ja paavi määräsi,
        miten pitää uskoa.
        Neitsyt Marian palvominen oli etusijalla.


      • suurensuuri
        suuri ero kirjoitti:

        Miksihän Origenes vastusti vauvojen kastamista? Hän muuten kuoli v 254, ja silloinhan
        katolinen kirkko oli jo täysin luopumustilassa. Papit , piispat ja paavi määräsi,
        miten pitää uskoa.
        Neitsyt Marian palvominen oli etusijalla.

        Origenes olisi mielellään odottanut viivyttänyt vähän kastetta, mutta hän oli silti Raamatun kannalla opettaessaan, että kaste on Jumalan armoteko, jossa ihminen uudestisyntyy, saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen. Origenes ei IKINÄ suositellut keknkään lapsena kastetun menevän uudestikasteelle. Hän hyväksyi vauvojen kastamisen, mutta suositteli kasteen viivyttämistä Silti kasteen oikea olemus, mikä uudestikastajilla on hukassa, oli hänelle selvä.


      • sdffwtr
        error flynn kirjoitti:

        Missä kohdassa määrätään kävelemään itse veteen? Ei löydy ainakaan minun raamatustani!

        Niin, jos ei pysty kävelemään (esimerkiksi rampa), niin ei voi tulla kastetuksi?


      • typerä viesti
        sdffwtr kirjoitti:

        Niin, jos ei pysty kävelemään (esimerkiksi rampa), niin ei voi tulla kastetuksi?

        Olipa typerä kommentti.

        Olen nähnyt, kuin rampa menee rullatuolilla veteen ja siinä hänet nostetaan kastettavaksi!
        HÄN ANTOI KASTAA ITSENSÄ, kuten Paavalia kehoitettiin.


      • tosi suuri
        suurensuuri kirjoitti:

        Origenes olisi mielellään odottanut viivyttänyt vähän kastetta, mutta hän oli silti Raamatun kannalla opettaessaan, että kaste on Jumalan armoteko, jossa ihminen uudestisyntyy, saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen. Origenes ei IKINÄ suositellut keknkään lapsena kastetun menevän uudestikasteelle. Hän hyväksyi vauvojen kastamisen, mutta suositteli kasteen viivyttämistä Silti kasteen oikea olemus, mikä uudestikastajilla on hukassa, oli hänelle selvä.

        Aivan oikein ja Origenes palvoi myös Neitsyt Mariaa, joten miksi ette
        seuraa hänen esimerkkiään?
        Hän kastroi itsensä kuvitellen olevansa pyhempi. Hän sopii hyvin teille esikuvaksi.

        Mutta Origeneshän ei ole Jumala.


      • Sanalle uskollinen
        typerä viesti kirjoitti:

        Olipa typerä kommentti.

        Olen nähnyt, kuin rampa menee rullatuolilla veteen ja siinä hänet nostetaan kastettavaksi!
        HÄN ANTOI KASTAA ITSENSÄ, kuten Paavalia kehoitettiin.

        Oletko Raamatusta lukenut rullatuoleista. Ei sellaista Raamatussa mainitsematonta laitetta saa käyttää!!!!!!!!!!!111


      • ymmärrys hoii!!
        Sanalle uskollinen kirjoitti:

        Oletko Raamatusta lukenut rullatuoleista. Ei sellaista Raamatussa mainitsematonta laitetta saa käyttää!!!!!!!!!!!111

        Missähän se on kielletty?
        Saako pappi ajaa edes autoa mennessään kirkkoon?

        Mutta sinun Raamatussasi on varmaan järjen käyttö kielletty!


      • sdkfjhw
        typerä viesti kirjoitti:

        Olipa typerä kommentti.

        Olen nähnyt, kuin rampa menee rullatuolilla veteen ja siinä hänet nostetaan kastettavaksi!
        HÄN ANTOI KASTAA ITSENSÄ, kuten Paavalia kehoitettiin.

        aglius: "kunhan vaan kastettava itse pyytää tulla kastetuksi ja kävelee itse veteen."

        Mutta tuossahan tuo u-kastaja aglius esittää opetuksensa, että kastettavan pitää itse kävellä veteen! Onko tuosta opetuksesta luovuttu?


      • sarkasmit hukkaan
        ymmärrys hoii!! kirjoitti:

        Missähän se on kielletty?
        Saako pappi ajaa edes autoa mennessään kirkkoon?

        Mutta sinun Raamatussasi on varmaan järjen käyttö kielletty!

        Uudestikastajien tulkinnoissahan järkeä ei saa käyttää. Ette vain johdonmukaisesti hylkää kaikkea järjenkäyttöä vaan valitsette vain kasteesta kertovat raamatunkohdat niiksi, joissa järkeä ette saa käyttää.


    • ffffffffffffffffffff

      Herra = Usko = Kaste

    • aamen aamen !!

      Aamen terence.hill!

    • ovat syntisiä

      -- He eivät ole syntisiä!

      Näkyy käytännössä, että uskovien kaste oppilaisten lapset ovat syntisiä? Monesti näkyvät tekevän pahaa ...

      • uskovana kastettu mi

        -- He eivät ole syntisiä!

        Näkyy käytännössä, että uskovien kaste oppilaisten lapset ovat syntisiä? Monesti näkyvät tekevän pahaa ...


        -- joo, kyllä, muttei ymmärtämättömät vauvat, heistähän kasteasiassa on koko ajan kyse.


    • uibh3hh3

      Luther opettaa apostolien opetuksen mukaisesti näin:

      "Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä."

      Tosiaan, on aivan epäraamatullinen sellainen ehto/vaatimus, että pitäisi olla todella uskoontullut jo ennen kastamista! Toki voi olla (niinkuin Lutherkin toteaa), mutta ei ole siihen ehtoa/vaatimusta!

      • tosi on

        Tuohan on taas sitä typillistä Lutherin sekoilua.
        Hänen varsinaisen oppinsa mukaan kasteessa saadaan usko, mutta tuossa hän
        joutuu tunnustamaan, että joku voi olla uskossa jo ennen kastetta.

        Hän tajuaa sen verran sanaa:
        "Usko tulee kuulemisesta"!

        Mutta kukaan ei tule uskoon jonkun ulkoisen seremonian kautta, joten pakollinen
        lapsikaste ei tuo kenellekkään uskoa.!


      • tosivesi
        tosi on kirjoitti:

        Tuohan on taas sitä typillistä Lutherin sekoilua.
        Hänen varsinaisen oppinsa mukaan kasteessa saadaan usko, mutta tuossa hän
        joutuu tunnustamaan, että joku voi olla uskossa jo ennen kastetta.

        Hän tajuaa sen verran sanaa:
        "Usko tulee kuulemisesta"!

        Mutta kukaan ei tule uskoon jonkun ulkoisen seremonian kautta, joten pakollinen
        lapsikaste ei tuo kenellekkään uskoa.!

        Tämän viestin on kirjoittanut kristittyjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa! Hän pyrkii kaikin keinoin eksyttämään ihmisiä ja saamaan heidät uudestikasteelle. Tämän trollin viestit ovat katkeria eikä niistä kannata välittää. Totuus löytyy Jumalan Sanasta.


      • hkjrhkj
        tosivesi kirjoitti:

        Tämän viestin on kirjoittanut kristittyjä vihaava trolli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa! Hän pyrkii kaikin keinoin eksyttämään ihmisiä ja saamaan heidät uudestikasteelle. Tämän trollin viestit ovat katkeria eikä niistä kannata välittää. Totuus löytyy Jumalan Sanasta.

        Näin tehdään! Ei välitetä tuon uskovia vihaavan trollin kirjoituksista! Totuus löytyy Jumalan sanasta!


      • väärät ehdot pois!

        -- on aivan epäraamatullinen sellainen ehto/vaatimus, että pitäisi olla todella uskoontullut jo ennen kastamista!

        Kohdassa (Mark. 16:15,16) ei esitetä ehtoa/vaatimusta, että pitää olla todella uskoontullut jo ennen kastamista!


      • tjltjl
        hkjrhkj kirjoitti:

        Näin tehdään! Ei välitetä tuon uskovia vihaavan trollin kirjoituksista! Totuus löytyy Jumalan sanasta!

        Olette oikeassa. Ihmettelen miten kauan tämä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä jaksaa täällä mesuta. Pysyisi pois kun ei osaa asiallisesti keskustella.


      • ei ketä tahansa!
        väärät ehdot pois! kirjoitti:

        -- on aivan epäraamatullinen sellainen ehto/vaatimus, että pitäisi olla todella uskoontullut jo ennen kastamista!

        Kohdassa (Mark. 16:15,16) ei esitetä ehtoa/vaatimusta, että pitää olla todella uskoontullut jo ennen kastamista!

        Varmaan pitää vähintään kolme vuotta tarkkailla sellaista, joka sanoo tulleensa uskoon, että onko se todella tullut uskoon vai ei, eikö? Jos ei sittenkään ala tuottaa hedelmää, se ei varmaankaan ole oikeasti tullut uskoon! Ei pidä kastaa ennen täyttä varmuutta siitä onko tullut todella uskoon vai ei. Pitäähän olla oikeasti "uskovan kaste", ei "ehkä uskovan kaste"!


      • yli-kolmevuotias
        ei ketä tahansa! kirjoitti:

        Varmaan pitää vähintään kolme vuotta tarkkailla sellaista, joka sanoo tulleensa uskoon, että onko se todella tullut uskoon vai ei, eikö? Jos ei sittenkään ala tuottaa hedelmää, se ei varmaankaan ole oikeasti tullut uskoon! Ei pidä kastaa ennen täyttä varmuutta siitä onko tullut todella uskoon vai ei. Pitäähän olla oikeasti "uskovan kaste", ei "ehkä uskovan kaste"!

        Tarkoitatko, että alle kolmivuotiaita ei saa kastaa?

        Se voisi olla järkevää, sillä melkein kaikilla, jotka kastetaan vauvana, usko
        katoaa jo siinä iässä!


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe