Stressaamista opiskelemaan pääsystä

Lillukka93

Elikkäs olen 19v tyttö ja kirjoitin nyt keväällä melko surkein paperein: C,C,C,M ja ka. 7.3. Olin masentunut lähes koko lukion ajan ja pinnistelin etten lopettaisi sitä kesken, koska tuppaan tekemään niin joka asiassa. Tykkään kyllä koulusta ja opiskelusta mutta yksinkertaisesti olin vain niin ahdistunut koko ajan kaikesta etten kyennyt parempaan suoritukseen.
Nyt siis ensimmäinen välivuosi puolessa välissä ja olen ollut työharjoittelussa elokuusta lähtien, Olen todella typerä mutta pelkään koko ajan etten pääse minnekkään kouluun mihin haluan. En tiedä kannattaako minun edes hakea amk:hon uudestaan sosiaali- ja terveysalalle sillä alkupisteeni ovat niin kamalat ja pääsykokeissa jo 2 kertaa käyneenä tuntuu etten voi parempia pisteitä edes saada =D. Jotenkin vaan tuntuu että kaikki pisteet vedetään vain jostain hatusta. Olen käynyt matikan kursseja iltalukiossa ja pyrin korottamaan sitä ka:n parantamiseksi. Mutta jotenkin vaan tuntuu siltä että kun lukio on ohi niin ne jotka eivät tiedä mitä haluavat ja joilla nyt ei ole hyvät paperitkaan jäävät vain lillumaan jonnekkin epämääräiseen tietämättömyyden olotilaan missä ei tiedä mitä pitäisi tehdä.

12

1223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeaa on

      Jooo, mulla on sama tilanne. Lukio on kohta käyty.Nyt on vielä viimeiset mahikset vaikuttaa keskiarvoon ja koittaa saada kirjoitukset kunnialla läpi. Mutta jatkosta ei ole mitään tietoa. Pelkään, etten pääse mihinkään ja tuntuu myös siltä, että niitä kiinnostavia vaihtoehtoja ei kovin paljon ole.

    • Lillukka933

      Joo elikkä ajattelin vielä kertoilla sen verran että pääsin opiskelemaan tammikuussa alkavalle yo-linjalle lähihoitajaksi... Ihan hyvä sinäänsä koska se ei estä kouluihin hakemista ja saa vähän pohjaa sosiaali- ja terveys alasta mutta myös opiskelu "kyky" pysyy yllä. Silti jotenkin pelottaa koska en kuitenkin halua jäädä lähihoitajaksi. Haluan kuitenkin tehdä jotain hieman teoreettisempaa työtä ja se lähihoitajan palkkakin on aika kamala kun mietin mitä kaikkea haluaisin elämässäni tehdä =/. Toivottavasti siitä nyt olisi hyötyä myös niiden numeroiden korottamisen kannalta etten joutuisi sitten parin vuoden päästä taas kamppailemaan niiden lukioarvosanojen kanssa.

    • jgpso

      kannattaa käydä se lähihoitajan koulutus, sehän kestää vaan pari vuotta yo-pohjalla. sen kun käyt hyvin ja saat hyvät numerot sieltä, pystyt niillä hakemaan jatkokoulutuksiin eikä tarvii enään lukiopapereista välittää. eli pari vuotta kun pinnistät, niin voit päästä vielä vaikka minne! ja sitten sulla on kuitenkin jo yhden ammatin paperit, joten voit tehdä samalla jatko-opsiskelun aikana oman alan töitä, joka helpottaa aina työnsaantia jatkossa.

    • Neuvoja

      "melko surkein paperein: C,C,C,M ja ka. 7.3."

      Millä tavalla surkeasti? Nuo ovat ihan keskitasoa, ja vastaavat keskiarvoasi. Luulitko todella, että 7.3 keskiarvolla kirjoitetaan pelkkää E:tä tai L:ää?

      Mieti mitä haluat opiskella, ja panosta niihin pääsykokeisiin. Suomen maassa kun nuo typerät pääsykokeet ovat käytössä, niin ota harkintaasi Skotlanti. Jos englanti sujuu, niin Skotlantiin vaan opiskelemaan. EU:n kansalaiset voivat hakea kokonaan vapautusta lukuvuosimaksuista, ja Kela kustantaakin muun elämisen. Pääsykokeita tai haastatteluja ei ole, kuten Suomessa.

      Tai sitten voisit käydä vaikka armeijan vielä.

    • Lillukka933

      Moikkelis. Joo, no siis mielestäni sikäli surkeasti että suurinosa kirjoittaa kuitenkin enemmän kuin tuon neljä ainetta ja yleensä siellä on muutama L tai E jostain "sika helposta aineesta jota en lukenut yhtään". Ja ne (kirjoitus) aineet eivät vastanneet kirjoituksia koska historia 9->c englanti 9->c Matikka 6->M =D. Ja muutenkin koska olen aina tykännyt opiskelusta ja koulusta niin sen kamalan masennuksen vuoksi meni kaikki ihan puihin eivätkä ne viimeiset hyvät arvosaneet paljon korottaneet arvosanoja ja sain tuollaiset paperit. Todellisuudessahan niillä ei ole väliä minulle muutoin kuin siinä etten pääse amk:iin arvosanoiillani kovinkaan helposti =>.
      Ja hassua muuten kun sanoit tuosta armeijasta nimittäin aloitin KaiPr erässä II/12 ja jouduin keskeyttämään marssimurtuman takia. Tuosta olen kyllä oikeasti aika katkera koska se oli minun välivuoden pää suunnitelma ja mahdollisuus vielä miettiä mitä haluan tehdä ja mihin hakea tuon todistuksen takia armeijan antama työkokemus.
      Eikös skotlantiinkin katella tuota yo-tokaria kuitennii vähäsen?

    • Veegeevee92

      Mä oon kans hakenut amk:hon pari kertaa mutten päässyt. Yo-todistus on aika huono, muttei pahimmasta päästä, ja olen paria arvosanaa nyt koittanut korottaa. Tsemppiä sulle ja tiedoksi, että meitä on todellakin muitakin samassa tilanteessa :)! Ei ovet vaan aukee kaikille näköjään... ihan heti ainakaan.

    • a:n paperi lukiosta

      Mitä helevetin järkeä korottaa jotain ylioppilasarvosanoja!?!? Ketään ei ne kiinnosta, panostakaa valintakokeeseen. Ja menkää yliopistoon, eikä mihinkään amikseen!

      ON AJAN HUKKAA KOROTTAA JOTAIN TURHIA YLPPÄRIARVOSANOJA!!!!!

      • Heilutaa

        AMK:ssa yo-arvosanoista ratkaistaan monesti se, saako pääsykokeisiin edes kutsua (C:n papereilla ei suosituimmalle aloille tarvitse kutsua odotella). Yliopistoihin taas valitaan monille aloille puolet yo-kokeiden sekä pääsykoepisteiden yhteispisteillä. Jos siis on välivuosi edessä, niin mielestäni yo-arvosanojen korottaminen on todellakin kannattavaa. Usein kuitenkin yo-kokeista saa helpommin pisteitä kuin pääsykokeesta. Ei niillä yo-papereilla sen kouluun pääsemisen jälkeen tee mitään, mutta on niistä kuitenkin pääsykokeissa hyötyä ja se hyöty kannattaa ottaa. Itse kävin uusimmassa kaksi koetta ja sain pääsykokeissa näillä 12 lisäpistettä edelliseen verrattuna.


      • käytännössä
        Heilutaa kirjoitti:

        AMK:ssa yo-arvosanoista ratkaistaan monesti se, saako pääsykokeisiin edes kutsua (C:n papereilla ei suosituimmalle aloille tarvitse kutsua odotella). Yliopistoihin taas valitaan monille aloille puolet yo-kokeiden sekä pääsykoepisteiden yhteispisteillä. Jos siis on välivuosi edessä, niin mielestäni yo-arvosanojen korottaminen on todellakin kannattavaa. Usein kuitenkin yo-kokeista saa helpommin pisteitä kuin pääsykokeesta. Ei niillä yo-papereilla sen kouluun pääsemisen jälkeen tee mitään, mutta on niistä kuitenkin pääsykokeissa hyötyä ja se hyöty kannattaa ottaa. Itse kävin uusimmassa kaksi koetta ja sain pääsykokeissa näillä 12 lisäpistettä edelliseen verrattuna.

        Joillakin aloilla yliopistossa yhteispistemäärä käytännössä märäytyy niin, että vaikka olisi hyvät lähtöpisteet ylioppilastutkinnosta, niin käytännössä joutuu kuitenkin pärjäämään yhtä hyvin itse pääsykokeessa kuin muutkin. Ei siis voi tuudittautua uskoon, että pääsykokeisiin ei tarvitse kunnolla lukea, koska lähtöpisteet ovat niin hyvät. Ei. Siinä pääsykokeessa täytyy osata yhtä hyvin kuin muutkin ja jos sattuukin pääsemään huonommilla pääsykoepisteillä sisään eikä oikeastaan ole kamalan motivoitunut kyseisestä aineesta, käy niin, että helposti on pihalla kuin lumiukko ja eikä jaksa edes lukea tavallisiinkaan tentteihin kun ei kiinnosta.

        AMK:ssa taas haastattelu pääsykokeissa usein ratkaisee, eli suomeksi sanottuna pärstäkerroin. Vaikka olisi hyvät lähtöpisteet ja tai koepisteet, niin jos haastattelussa ei naama miellytä, niin se laskee helposti pisteitä esim. kymmenillä.


    • 7,3

      C,C,C,M ja keskiarvo 7,3 ovat mielestäni aika hyvin. Ei todellakaan surkeita. Sinuna olisin tyytyväinen tuohon suoritukseen.

    • hakija2

      Itsehän kirjoitin suht hyvin arvosanoin, mutta en (luultavasti) päässyt tänä vuona opiskelemaan, lääkikseen kun hain. Sinäänsä ihan mukava pitää välivuosi ja valmistautua oikein kunnolla ensivuoden kokeisiin.

      YO-Arvosanoja ainakin ajattelin lähteä korottamaan, kenties kirjoitan jopa uuden aineen ''huvikseni''.

    • kyllä kannattaa koro

      Kyllä munkin mielestä niitä yo-arvosanoja kannattaa korottaa jos on edes jonkinlaista uskoa, että pystyy siihen. Itse korotin parin aineen arvosanaa ja pääsin (vihdoin) amk:hon haluamalleni alalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe