Helsingin Sanomien maksumuurin kiertäminen rikos?

Jaahas.

Helsingin Sanomat on ottanut verkkosivuillaan käyttöön ns maksumuurin, jolla maksuton uutisten lukeminen rajoitetaan 5 artikkeliin viikossa.

Maksumuuri voidaan kiertää tahattomasti tai tahallisesti käyttäjän järjestelmästä riippuen mm simppelisti aloittamalla uusi selausistunto (selaimen uudelleenkäynnistys ja välimuistin tyhjennys) tai selaimen private-tilassa hesarin uudelleen avaaminen.

Esto voidaan kiertää myös mm estämällä selaimessa kohde hs11.snstatic.fi/webstatic/js/lib/hs-plugins-update3.js tai estämällä koneelle yhteydet kyseisestä osoitteesta.

Muutamat ihmiset vaikuttavat pitävän tällaista maksumuurin kiertämistä rikoksena. HS on verrannut sitä karkin varastamiseen.

Itse en ymmärrä, millä perusteella tällainen maksumuurin tahaton tai tahallinen kiertäminen voisi olla rikos. Lupasin asentaa Ubuntun Windowsin tilalle, jos osoittautuu että olen väärässä.

40

8173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+11

      Heh, onpas HS lähtenyt heikoille jäille. Sopimusrikkomus lähinnä, jos sitäkään. Odotamme mielenkiinnolla, selviävätkö kuivin jaloin.

    • 1+13

      ****Itse en ymmärrä, millä perusteella tällainen maksumuurin tahaton tai tahallinen kiertäminen voisi olla rikos*****

      Mistä olet saanut päähäsi, että kyse olisi rikoksesta ?

      • Jaahas.

        En minä sellaista luule, mutta sellaisiakin ihmisiä on ja hesari itse vertaa sitä karkkivarkauteen.


    • ei mikään rikos

      Ei todellakaan ole rikos jos tuon kiertoon riittää firessäkin poista selaushistoria nappi ja 5 sekuntia taas jatkuu selaaminen normaalisti hesaria lukien vaikka 100 juttua päivässä.Jos salasanan murtaa ja tai muuten pääsee sivustolle toisten tunnuksilla se on tietenkin eriasia.Hesari voi laittaa koko sivunsa maksulliseksi jos se haluaa eli se on ihan siitä kiinni,jotta ei halua vielä kokonaan maksulliseksi.

      • Kertoisitko

        Miten selaushistorian poisto vaikuttaa siihen että voisi lukea maksullisia sivuja?

        Onko mahdollista lukea hs ää poistamalla aina selushistoria?


      • ...
        Kertoisitko kirjoitti:

        Miten selaushistorian poisto vaikuttaa siihen että voisi lukea maksullisia sivuja?

        Onko mahdollista lukea hs ää poistamalla aina selushistoria?

        esim jos evästeet ja/tai muut tilapäistiedostot laskevat luettuja artikkeleita. hs muuri taitaa olla tällainen.

        eihän tuollainen mikään oikea maksumuuri ole, lähinnä suosituksen luonteinen mainosmuuri.


      • Kertoisitko vielä
        ... kirjoitti:

        esim jos evästeet ja/tai muut tilapäistiedostot laskevat luettuja artikkeleita. hs muuri taitaa olla tällainen.

        eihän tuollainen mikään oikea maksumuuri ole, lähinnä suosituksen luonteinen mainosmuuri.

        Jos luen hesaria safarin kautta ipadilla, niin menenkö safarin asetuksiin ja siellä clear history ?

        Entäs kun lukee hesaria sen appsin kautta niin miten se muisti silloin tyhjennetään?


      • nimmimerrkkii
        Kertoisitko kirjoitti:

        Miten selaushistorian poisto vaikuttaa siihen että voisi lukea maksullisia sivuja?

        Onko mahdollista lukea hs ää poistamalla aina selushistoria?

        Ainakin tällähetkellä näin. Itsellä firefoxin asetuksista, että ei säilytä mitään historiatietoja niinkuin jokaisella vähänkään järkevällä netinkäyttäjällä pitäisi ollakin. Ei tarvitse kuin sulkea selain ja avata uudestaan niin maksumuuri on poissa. Jos jossain vaiheessa tulee ip-esto niin mokkulakäyttäjien ei tarvitse kuin avata yhteytensä uudelleen.

        Ei tuohon maksumuuriin tule puremaan kuin kirjautumispakko tai vielä tehokkaampana se, että ilmaisia uutisia ei ole yhtään


      • dippalinssi
        Kertoisitko kirjoitti:

        Miten selaushistorian poisto vaikuttaa siihen että voisi lukea maksullisia sivuja?

        Onko mahdollista lukea hs ää poistamalla aina selushistoria?

        On, asenna Mozilla selaimeen ABP ja blokkaa sen kautta ketjun aloittajan osoittama Javascript-tiedostosto (*.js) - upeasti toimii.


    • pitäköön "tunkkinsa"

      Ei taida olla rikollista poistaa selaushistoria. Se tulee tehtyä aina nettipankissa käynnin yhteydessä, ennen ja jälkeen.
      Hesari saa pitää juutunsa, pärjään ilmankin.

      • too much

        Samaa mieltä. Se 9,90 kuukaudessa lähinnä noista samoista roiskeista, mitkä voi muualta lukea ilmaiseksi eri otsikoilla, on vain ihan liikaa. Voisin maksaa HS.fistä ehkä jonkun 2,90 kuukaudessa.


    • Miten rangaistaan häntä, ken kiertää maksumuurin ja paljastuu luihunpuuhistaan ns. hiiri kädessä? Tuleeko näpistyssakkoja? Entä voiko lehtiyhtiö estää sivuilleen pääsyn niiltä koneilta, joilta muurinmurtajat operoivat? (Tämä koskee lähinnä julkisia koneita mutta myös tilanteita, joissa usea perheenjäsen käy lukemassa valtakunnallista verkkolehteä mutta vain yksi syyllistyy kansalaistottelemattomuuteen.)

      • 12+20

        "Miten rangaistaan häntä, ken kiertää maksumuurin ja paljastuu luihunpuuhistaan ns. hiiri kädessä? Tuleeko näpistyssakkoja?"

        Ketjussa on kymmeneen kertaan todettu ettei ole rikos, joten ei siitä voida silloin rangaista.


      • 12+20
        12+20 kirjoitti:

        "Miten rangaistaan häntä, ken kiertää maksumuurin ja paljastuu luihunpuuhistaan ns. hiiri kädessä? Tuleeko näpistyssakkoja?"

        Ketjussa on kymmeneen kertaan todettu ettei ole rikos, joten ei siitä voida silloin rangaista.

        Tosin riipuu myös siitä, millä tavoin kiertää, mutta pelkästään selaimen selaushistorian tyhjentäminen ei tietenkään riitä rikokseen.


    • paavolainen

      Tämä helsingin pravda sekä mamu hyysärilehdeksikin mainittu saa puolestani lyödä lapun luukulle vaikka heti samat uutishörinät löytyy ilmaiseksi mistä vaan ja jos ei suomeksi niin sitten englanniksi, mailmalla lehtiä riittää.

    • make00090hd

      Niin kyllähän tuo on naurettavin tapa "laskuttaa" sivustosta. Olis ehkä järkevämpää tehdä kaikille ilmainen alue ja sitten jos haluais lukea lisätietoja jostain uutisesta niin siitä sitten pitäis maksaa. Mutta kaipa hesari tietää mitä tee, NOT!

      • Soon niin väärin

        Sellainenhan se oli aikaisemmin, digi-HS, mutta kun kukaan ei maksanut, niin tälläinen versio tuli tilalle.
        Mainoksissa kehutaan New York Times'in vastaavaa sovellusta, siellä on hurjat 560 000 maksavaa nettitilaajaa, on se hurjaa! Amerikassa noin paljon nettitilaajia.


      • make00090hd
        Soon niin väärin kirjoitti:

        Sellainenhan se oli aikaisemmin, digi-HS, mutta kun kukaan ei maksanut, niin tälläinen versio tuli tilalle.
        Mainoksissa kehutaan New York Times'in vastaavaa sovellusta, siellä on hurjat 560 000 maksavaa nettitilaajaa, on se hurjaa! Amerikassa noin paljon nettitilaajia.

        Mitäs ne sitten tekee kun kukaan ei maksa tästäkään??? Veikkaan kyllä, että toi NY Times'in systeemi on paremmin kehitelty kuin tää hesarin.


      • 11+09
        make00090hd kirjoitti:

        Mitäs ne sitten tekee kun kukaan ei maksa tästäkään??? Veikkaan kyllä, että toi NY Times'in systeemi on paremmin kehitelty kuin tää hesarin.

        Kävinpä testaamassa NY Times'a, kymmenkunta uutista luin, eikä mitään maksusta kyselty. On muuten omituisia uutisia, ei tästä pallonpuoliskosta paljoa tietoakaan.


    • Hoh-hoh

      Mie vaan otin keksit pois päältä osoitteeseen hs.fi, niin nyt se sanoo forever, jotta "saat lukea".

      Niin alas en koskaan vajoa, että roskalehdestä jotain maksaisin. Jos se siihen kaatuu, joutaa mennä.

    • jaaajjaaajaaa

      Mulla nettihistoria yms. poistuu aina kun suljen netin, turvallisuussyistä. Joten jos illalla avaan koneen ja pystyn lukemaan loput haluamani uutiset niin olen rikollinen?

      • 13+8

        Jospa vastaisit itse itsellesi ja meille muille, että milloin mielestäsi voidaan puhua rikollisesta tai rikokseen syyllistymisestä ja milloin taas jonkin teon lainvastaisuudesta, ja entäpä sitten sopimusrikkomuksesta?


    • Kleaneri

      Huomasin hyvin yksinkertaisen ja erittäin nopean keinon, jolla tuo maksumuurirajoitus poistuu. Minulla on ollut jo kauan käytössä koneelle kertyvän turhan tietoroskan "puhdistamiseen" päivittäin CCleaner- niminen ilmaisohjelma. Se tyhjää muutamassa sekunnissa koneesta valitut kohteet eri kansioista pois, ml. evästeet, joilla kai tuo muuri tunnistaa koneen? Joka tapauksessa puhdistuksen jälkeen on taas 5 artikkelia käytössä.

      Sinänsä tuo CCleaner-puhdistus pitää muutenkin Windowsin hidastumista kurissa ja kone toimii paremmin.Suosittelen.

    • kuin savolaisvastuu

      HS haluaa siis kriminalisoida koneen välimuistin tyhjentämisen? Sikäli hauskaa että mm. monet pankit nimenomaisesti kehoittavat sellaiseen.

      Miten se voisi olla asiakkaan vastuulla että HS on tehnyt järjestelmänsä uuden piirteen perussuunnittelun virheellisesti.

      • 8+20

        Yrittäkää nyt luopua siitä kriminalisointiajatuksesta, vaikka se kuinka houkuttelisi raflaavuudellaan, vai onko hesari väittänyt sen olevan rikos, josta vaativat rangaistusta.

        Tässä voisi tulla kysymykseen korkeintaan yksityisoikeudellinen sopimusrikkomus, mutta senkin osalta ollaan jo kovin huteralla pohjalla.


    • hesari boikottiin

      Itse olen päättänyt boikotoida Helsingin Sanomia niin kauan, kuin heidän artikkeliensa lukemisesta joutuu maksamaan. Luen mieluummin vaikka YLEstä uutiset.

    • ....,,,,

      Kovin on köyhiä uutiset, ja siten tieto maailman menosta, jos kaikki tietämys on ilmaisen tiedon varassa. Ja sen kyllä huomaa näillä palstoilla.

    • Tekijänoikeudet

      Somalian Sanomilla on varmaan oikeus itse päättää, miten jakaa lehtijuttuja. Tosin ihmetyttää itseäni, miksi joku näkee tarpeelliseksi lukea tuota älyllisen nollatason lehteä edes ilmaiseksi. Itse en ole lukenut edes yhtä juttua jokaiselle sormelle viimeisenä kymmenenä vuotena.

      Täällä blogissa on hyvä kirjoitus "Nettilehtien tulevaisuudesta" 21. marraskuuta päivättynä. Siinä on käsitelty tätä Hyysärin päätöstä:

      http://jukkahankamaki.blogspot.fi/

    • Taikapää

      Saisko ohjetta päivitettyä? Vanhat kikat ei toimi enää.

      • Taikapään päätaika

        Vastaan itselleni.

        Operassa site preferencies; ota käyttöön user.css tiedosto ja lisää sinne:
        #javascript-disabled-error { display: none !important; }
        #container { display: block !important; }


    • jaah?!?

      No itse en ainakaan voi tietää, että kuka mun konetta käyttää, mutta maksan lehti-Hesaristani ihan rahalla, enkä ole koskaan halunnut luoda sinne edes käyttäjätunnusta niiden verkkosivuille, vaikka ne sellaisen luomista mulle on sähköpostiin rasittavuuteen asti tyrkyttäneetkin, joten mielestäni Hesari on ihan hyvä lehti, mutta ne samat jutut jotka luen joka aamu Hesingin Sanomat- paperilehdestä, en tosiaan jaksa enää nettiin niitä mennä kyyläämään. Hesari on usein ahdasmielinen, mutta ei varmaan siinä määrin, että ne nyt alkaisi aiaaa asiakkailtaan ruivata lisää rahaa.

      Olen kohta vuosikymmenen tilannut Hesaria ja se on ihan ok., se lehti, joskin yrjättävän kokoomuslainen. mutta en halua maksaa siitä, että klikkaisin netissä niiden sivuille ja siksi en siellä edes enää käy. Yhtä skitso juttu, kuin se että joku paksubotoxhuuli-keskinkertainen laulaja Chisu haastoi jonkun lapsen oikeuteen tai alkoi edes julkisuudessa mussuttaa, kun joku oli klikannut jotakin netissä. Mitä minusta haluutte: mun mahdollisen pikkusen perintötönön ja mitä lie? EI ole rahaa ja rikoksia en tee, enkä ole rikollinen.

      • -lis.vastineeseen.

        Ja lisään vielä viestiini,.että ne oikeat rikolliset tässä Siuomi24:a ei kunnioita sananvapautta: en kirjoittanut, että itse rikkoisin jotakin v*tun Hesarin maksumuuria ( ei todellakaan kiinnostavaa sellainen).


    • Hesarin maksumuuri

      Itse en pääse lukemaan viiden luetun Helsingin Sanomien uutisen jälkeen uudelleen uutisia, kun olen poistanut selaushistorian. Välimuistia ei ole olemassakaan koko Windows Explorerissa.

      Onko tuo Hesarin maksumuuri jotenkin muuttunut, että sitä ei pysty enää mitenkään kiertämään?

      Minne tieto viidestä luetusta uutisesta Windows Explorerissa päivittyy, koska selaushistoriaa poistamalla ei pysty tätä 5/5 uutista poistamaan lainkaan?

      Vastatkaa joku asiasta jotain tietävä.

      • 13+18

        Tietääkseni Windows Explorer ei ole selain, tarkoitatko kenties Internet Exploreria?

        Ja selain on se ohjelma, jonka käynnistät kun käyt lukemassa esimerkiksi uutisia verkossa. Joka tapauksessa selaimia on tarjolla netissä useita erilaisia, ja niissä on kaikissa selainhistorian poistomahdollisuus, mutta vaatii ensin hieman perehtymistä käyttöön.

        Lisäksi on olemassa myös apuohjelmia, jotka poistavat määriteltyjä kohteita, tosin se vaatii jo jonkin verran tietämystä tietokoneista.


    • arvaaja

      HS:
      "Palvelua voi käyttää veloituksetta käyttörajaan saakka. Käyttöraja on viisi (5) artikkelia kalenteriviikossa. Käyttörajalaskurin kiertäminen tai sen toiminnan estäminen on kiellettyä."

      "Asiakas on korvausvelvollinen Helsingin Sanomille ja suoraan muille tahoille mahdollisista väärinkäytöksistä sekä lain- tai sopimuksenvastaisista toimistaan."

      http://www.hs.fi/kayttoehdot/

      Nyt sitten vain odotellaan, koska HS nostaa ensimmäisen vahingokorvauskanteen sen perusteella, että käyttäjä tyhjentää välimuistin aina 5 artikkelin jälkeen.

      Siinäpä juristeille pähkinä purtavaksi.

      HS:n nettiversion hinta on 9,90 €/kk, joten ei tämä mitään, mutta ne asianajajien palkkiot, jotka häviäjä maksaa...

      https://www.hs.fi/tilaus/

      • arvaaja

        Asiassa on se jännä juttu, että minä tyhjennän joka päivä välimuistin, joten tuo esto ei toimi, joten onko minun syy, jos Käyttörajalaskuri ei toimi minun selaimessani enkä viitsi laskea olenko jo lukenut 5 artikkelia vain enemmän?


    • arvaaja

      Jos levittäisi netissä tietoa siitä, miten HS.fi:n maksumuurin saa kierrettyä, olisko kyseessä rikos (tietoa kiitos, ei mutua)?

      Rikoslaki
      Avunanto
      "Joka ennen rikosta tai sen aikana neuvoin, toimin tai muilla tavoin tahallaan auttaa toista tahallisen rikoksen tai sen rangaistavan yrityksen tekemisessä, tuomitaan avunannosta rikokseen saman lainkohdan mukaan kuin tekijä. Rangaistusta määrättäessä sovelletaan kuitenkin, mitä 6 luvun 8 §:n 1 momentin 3 kohdassa sekä 2 ja 4 momentissa säädetään."

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L5

    • arvaaja

      Mielestäni asia on ihan selvä: minulla on tietoturvasyistä oikeus tyhjentää selaimen välimuisti säännöllisesti - mm. pankithan jopa vaativat tätä verrkopankin käytön jälkeen - ja jos tästä syystä HS:n maksumuuri ei toimi, en ole syyllistynyt mihinkään. HS:n sopimusehdoissa sanotaan, että maksumuurin kiertäminen on kiellettyä, mutta jotta kyseessä olisi sopimusrikkomus eli HS:n käyttöehtojen vastainen toiminta, pitäisi maksumuurin olla sellainen, että se pitää kiertää joillakin erityisillä teknisillä keinoilla. Vrt. suojautun CD/DVD-levyn kopiointi, joka vaatii aina erillisen ohjelman.

      HS ei siis voi asialle mitään. Tiedoksi kuitenkin, että HS.fi:n sisältö ei ole sama kuin painetun Hesarin sisältö, vaan HS.fi:ssä on vain osa sisällöstä. Esim. mielipidesivu puuttuu kokonaan.

      Tosin jos tietää esim. mielipidekirjoituksen otsikon, niin käsittääkseni sen pääsee lukemaan Googlen kautta eli monesti kun kirjoittaa otsikon Googleen, avautuu linkki HS:n "Päivän lehti" -sivulle ja tämä Päivän lehti on se, jossa on korkein maksu ja jossa on sama sisältö kuin painetussa Hesarissa. Tällekään HS ei voi mitään, koska mitään muuria ei ole kierretty.

      Kyseessä on ihan HS:n oma vika. Hyvä näin:)

      • Selaushistoria

        Selaimesta ei voi poistaa välimuistia, pelkästään selaushistoria.


      • 12+18
        Selaushistoria kirjoitti:

        Selaimesta ei voi poistaa välimuistia, pelkästään selaushistoria.

        Tietenkin voi tyhjentää selaimen välimuistin asetuksien kautta. Selaushistoria on ihan eri juttu.

        Hesarin ja muidenkin estojen toiminta perustuu evästeisiin, eli niihin jää tieto näistä käynneistä, kun tyhjäät välimuistin käsin, tai käytät asetusta jossa välimuisti tyhjenee aina suljettaessa, tai käytät yksityistä selaustilaa nämä evästeet ja niiden tiedot poistuvat samalla.
        https://support.mozilla.org/fi/kb/firefoxin-valimuistin-tyhjentaminen

        https://support.google.com/accounts/answer/32050?hl=fi

        https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/opastus/valimuistin-tyhjennys-internet-explorer--selaimella?cid=151526872&srcpl=3


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe