Persimon

Samettisen makeita

Voiko persimonin syödä kuorineen päivineen jos sen pesee huolellisesti vai onko parempi syödä ilman kuoria?

Ihanalta maistuvat ♥

39

26148

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten on?

      Voiko Persimonia nauttia yhden päivässä huoleti ,vaikka verensokeri olisikin hiukan koholla, koska Persimon on niin makeaa?

    • hyvä jos osaa

      Mitään hedelmää ei pidä kuoria paitsi tietysti appelsiini, banaani jne. Esim. omenassa suurin osa hyödyllisistä aineista on kuoren yhteydessä. Persimon on parasta niin kypsänä että osaamaton heittäisi sen roskiin pilaantuneena.

      • assssssss

        Tuntuu että en saa joitakin persimoneja (usein Lidl:stä ostettuja) kypsymään ollenkaan. Ne ovat kyllä hyvän värisiä, mutta pysyvät yli viikonkin kovina, raakoina.
        Kerrostalossa lämpöä on n. 21 astetta. Onko tämä liian vähän persimonien kypsymiselle? Olen yrittänyt kypsyttää myös kylpyammeen pohjalla (ei tietysti vettä ammeessa), mutta eipä vain kypsy.
        Parempia kokemuksia on joskus ollut K-kaupan persimoneista.

        Kypsymättömyysongelmia on myös ollut nektariineissa. Mikä on vikana, jos ne jäävät raaoiksi ja pilaantuvat myöhemmin kovina. Ei kai näissä ole jotain säilytysaineita niin paljon, että kypsyminen ei lähde käyntiin.


      • huomattua

        ongelma johtuu siitä että useat hedelmät poimitaan liian raakoina ja tarvitsisivat aurinkoa kypsyäkseen. kuitenkin ne varastoidaan ja pidetään viileässä pitkiä aikoja ja alun perin liian raa'at jäävät "kivettyneiksi"/mätänevät huoneenlämpöön päästyään.


      • ramson

        Olen kokeillut persimonia kahdesti. Ensimmäisellä kerralla oli vatsa kipeä päivän verran. Toisella kerralla useamman päivän. Selvästi ei sovi minulle.


      • Sharoninystävä
        assssssss kirjoitti:

        Tuntuu että en saa joitakin persimoneja (usein Lidl:stä ostettuja) kypsymään ollenkaan. Ne ovat kyllä hyvän värisiä, mutta pysyvät yli viikonkin kovina, raakoina.
        Kerrostalossa lämpöä on n. 21 astetta. Onko tämä liian vähän persimonien kypsymiselle? Olen yrittänyt kypsyttää myös kylpyammeen pohjalla (ei tietysti vettä ammeessa), mutta eipä vain kypsy.
        Parempia kokemuksia on joskus ollut K-kaupan persimoneista.

        Kypsymättömyysongelmia on myös ollut nektariineissa. Mikä on vikana, jos ne jäävät raaoiksi ja pilaantuvat myöhemmin kovina. Ei kai näissä ole jotain säilytysaineita niin paljon, että kypsyminen ei lähde käyntiin.

        Miksi ihmeessä tämä ihminen on yrittänyt kypsyttää persimoneja kylpyammeen pohjalla.....käsittämätöntä........


      • simppelisimon
        assssssss kirjoitti:

        Tuntuu että en saa joitakin persimoneja (usein Lidl:stä ostettuja) kypsymään ollenkaan. Ne ovat kyllä hyvän värisiä, mutta pysyvät yli viikonkin kovina, raakoina.
        Kerrostalossa lämpöä on n. 21 astetta. Onko tämä liian vähän persimonien kypsymiselle? Olen yrittänyt kypsyttää myös kylpyammeen pohjalla (ei tietysti vettä ammeessa), mutta eipä vain kypsy.
        Parempia kokemuksia on joskus ollut K-kaupan persimoneista.

        Kypsymättömyysongelmia on myös ollut nektariineissa. Mikä on vikana, jos ne jäävät raaoiksi ja pilaantuvat myöhemmin kovina. Ei kai näissä ole jotain säilytysaineita niin paljon, että kypsyminen ei lähde käyntiin.

        Yksi keino kasvisten ja hedelmien kypsentämiseen on laittaa muutama banaani niiden rinnalle - banaaneista erittyvä etyleeni-kaasu edesauttaa myös muiden kasvisten ja hedelmien kypsymistä.

        Useimmat hedelmät poimitaan raakoina ihan vain kuljetuksen takia etteivät vaurioituisi, mutta sitten ovatkin mauttoman raakoja. Vain muutaman kerran olen saanut esim. ananasta, joka oli maultaan eritäin hyvää ja mehukasta, kerran ostin päärynöitä, jotka todella olivat nimensä mukaisia eli sweet sensation ja mehut valuivat käsivarsia pitkin.

        Nämä ovat vain muutama esmerkki lukuisten pettymysten joukossa, sillä useimmin etelän hedelmä on pettymys oli se sitten luomua tai ei.


      • Anonyymi
        Sharoninystävä kirjoitti:

        Miksi ihmeessä tämä ihminen on yrittänyt kypsyttää persimoneja kylpyammeen pohjalla.....käsittämätöntä........

        Tunnistan edelleen itseni 12.12.2014 keskustelijaksi assssssss.
        Minulla on ollut joku lämmitin kylpyhuoneen ammeen vierellä, piilossa seinän vieressä, jonka koin lämmittävän kylpyhuoneen ammeen lämpimäksi. Ei toimi kypsytyksessä.

        On edelleen sama ongelma kuin vuosia sitten. Kyseessä taitaa olla taas Lidl:stä ostetut persimonit. Ne ovat usein hyvin surkeita kypsyttää.
        K-kaupan persimonit ovat usein valmiiksi aika kypsiä. Kohta on persimonit olleet 2 viikkoa huoneenlämmössä, eivät ole vieläkään syötäviä. Mökillä pidin niitä kaminan (ei tulta viikkoihin) päällä. Kamina on lähes kiinni sen vierellä olevaa suurta varaavaa takkaa. Sitä lämmitin joulukuussa käytännössä joka päivä. Normaalista korkeammasta lämpötilasta ei ole ollut apua kypsymiseen.

        Eipä ole vieläkään persimonit kypsiä, vaikka tulin mökiltä takaisin su 15.12.2019. Niiden kypsytys on jatkunut täällä Helsingissä ihan huoneenlämmössä, mutta avoimessa kulhossa ilman mitään suljettua movipussia. Taisin kokeilla mökillä laittaa banaaneitakin siihen viereen, mutta ei apua. Ehkä tosiaan, pussi pitäisi olla tiukasti suljettuna ja banaanit sisälle myös.

        Siskolta kuulin sellaista, että persimoneja vosi yrittää kypsyttää kuten sokerijuurikkaita, jotka saavat kärsiä pakkasesta pellolla. Persimonit voisi laittaa jääkaapin pakastelokeroon. En ole vielä kokeillut, se on täynnä ja toiseksikin en tiedä kuinka kauan tarvitaan alle 0 C lämpötilaa.

        Nyt olen 63v ukko, ja hiljattain päässyt eläkkeelle!


      • Anonyymi
        simppelisimon kirjoitti:

        Yksi keino kasvisten ja hedelmien kypsentämiseen on laittaa muutama banaani niiden rinnalle - banaaneista erittyvä etyleeni-kaasu edesauttaa myös muiden kasvisten ja hedelmien kypsymistä.

        Useimmat hedelmät poimitaan raakoina ihan vain kuljetuksen takia etteivät vaurioituisi, mutta sitten ovatkin mauttoman raakoja. Vain muutaman kerran olen saanut esim. ananasta, joka oli maultaan eritäin hyvää ja mehukasta, kerran ostin päärynöitä, jotka todella olivat nimensä mukaisia eli sweet sensation ja mehut valuivat käsivarsia pitkin.

        Nämä ovat vain muutama esmerkki lukuisten pettymysten joukossa, sillä useimmin etelän hedelmä on pettymys oli se sitten luomua tai ei.

        Eikös etyleeniä erity omenoistakin? Minulla ovat kypsyneet noin viikossa jääkaapissa, useimmiten omenia samassa laatikossa, joskus banaaneja. Aika harvoin tosin tulee ostettua, vähän turhankin makeita minun makuuni ja kuoriminen ikävää, kuorineen en viitsisi syödä. Helpoin kuoria kun jakaa neljään osaan ja kuorii sitten. Joissakin kuulema siemeniä joista voi kasvattaa, mutta en ole itse huomannut.


      • Anonyymi
        simppelisimon kirjoitti:

        Yksi keino kasvisten ja hedelmien kypsentämiseen on laittaa muutama banaani niiden rinnalle - banaaneista erittyvä etyleeni-kaasu edesauttaa myös muiden kasvisten ja hedelmien kypsymistä.

        Useimmat hedelmät poimitaan raakoina ihan vain kuljetuksen takia etteivät vaurioituisi, mutta sitten ovatkin mauttoman raakoja. Vain muutaman kerran olen saanut esim. ananasta, joka oli maultaan eritäin hyvää ja mehukasta, kerran ostin päärynöitä, jotka todella olivat nimensä mukaisia eli sweet sensation ja mehut valuivat käsivarsia pitkin.

        Nämä ovat vain muutama esmerkki lukuisten pettymysten joukossa, sillä useimmin etelän hedelmä on pettymys oli se sitten luomua tai ei.

        Omena on hyvä kypsyttämään raakoja hedelmiä.


    • BLOOD IS LIFE

      Älä syö liikaa persimonia se saattaa tehdä elimistöön jonkun karvapalloongelman niin olen kuullu

    • hedelmäasiantuntija

      Persimonia ei pitäisi syödä ollenkaan sen sisältämien rautapitoisuuksien vuoksi persimon sisältää myös aivan liikaa sokeria ihmiselle ja on tämän vuoksi myrkyllistä herkille ihmisille persimonin suuret seleenipitoisuudet voivat aiheuttaa pahoja reagtioita.

      mikäli persimonia erehtyy syömään tulee välttää ehdottomasti porkkanan syömistä samalla viikolla suurten karoteenipitoisuuksien vuoksi.
      Karoteeni voi varastoitua maksaan ja munuaisiin ja imusolmukkeisiin.

      • asssssssssss

        hedelmäasiantuntijalle:

        Älä jauha täyttä paskaa. Em. harhatietosi pitäisi poistaa heti, ettei joku vain usko sitä.


    • keskitasoa20+15=35

      Roope-setähän söi kerran kitkerän persimonin ja nokka kääntyi sisäänpäin. En suosittele.

      • Anonyymi

        Täällä kuule purskahti hörönauru.


    • BLOOD IS LIFE

      Lääkärit ohjelmassa sanottiin niin halusin vaan varottaa ja yhdellä jäi kerran persimonista hampaisiin jotain tahmeeta vähän kun olis liimaa syöny en tiiä johtuko siitä että oli liian raaka vai liian kypsä vai hedelmän sisältämästä parkkihaposta. Ja noihin pariin edelliseen viestiin en sano mitään.

      • assssssssssss

        Joku on vain sanonut että tämä persimon on täysin hapoton hedelmä. Kyllä niitä itse syön useampiakin kerrallaan!


    • ai.kuoritaan.hahhaa

      Paras hedelmä minkä tiedän. Tosi on, että se on parasta kun tottumaton panisi sen roskiin.

      • seitsemästaivas

        Hyvä maukas hedelmä, kaunis tähtikuvio keskellä, ei muuta kuin popsimaan Persimoa! Maailma on täynnä Hedelmiä, voihan niitä maistaa kun ne tänne on rahdattu:)


    • kuorija

      Syön persimot kuorineen, täällä vaan liian raakoja , espanjassa ihanan kypsiä.
      Syön joskus monta päivässä.

    • Cat1001
    • tillvii

      vatsakipu voi johtua myös persimonin sisältämästä kuidusta, varsinkin jos ruokavalio on ollut kovin kuituköyhä.

    • lito

      Persimoni on lempihedelmäni. Eniten käytän sitä leivän pällä ohuina siivuina ja kuorineen. En ole koskaan saanut siitä vatsanpuruja vaikka olen herkkävatsainen. Ostan hedelmät CityMarketista

    • sokkikon

      Parempi on kuoria

      • Anonyymi

        Ei ikinä.


    • Allustiina

      Tulee syötyä useita sesonkiaikana

    • en.ymmärrä

      Kanamunan voi kuoria mutta entäpä kuinka persimonin.

      • yksi-ulkomaalainen

        Laita yöksi pakastimeen ja ota sen siten ja laitat hetkeeksi kuumaan veteen, siten lähtee kuori kuin tomaatilta. Ihan helppo.


      • vaalea.leipä.pitää.kuori
        yksi-ulkomaalainen kirjoitti:

        Laita yöksi pakastimeen ja ota sen siten ja laitat hetkeeksi kuumaan veteen, siten lähtee kuori kuin tomaatilta. Ihan helppo.

        Voi pöljän kevät.


      • duubiduu
        yksi-ulkomaalainen kirjoitti:

        Laita yöksi pakastimeen ja ota sen siten ja laitat hetkeeksi kuumaan veteen, siten lähtee kuori kuin tomaatilta. Ihan helppo.

        Siis ihan oikeesti: kalttaushan tehdään niin, että kiehautetaan se kaltattava tuote ja laitetaan sitten kylmään veteen ja voila, kuori irtoaa helposti :)


    • pakkis23

      Olen syönyt Persimonia jo useana talvena ja en ole yhtäkään kuorinut ainoastaan pessyt huolellisesti lämpimällä vedellä ja nam..nam... hyvää on.

    • stand.up.koomikko

      Ne puheet kuorimisesta on hauskaa huumoria, ei pidä ottaa vakavasti.

      • Anonyymi

        Kananmunan kuorista saa tärkeitä kivennäisaineita.


    • Anonyymi

      Jaa eikös persimon olekaan vihannes, eli voi syödä kuorineen kuten kysyttiin,älykääpiöt alkoivat, kirjoittaa kypsyttämisestä.,jota ei edes kysytty.peskää kuitenkin kunnolla.

    • Anonyymi

      Persimonissa ei ole mitään kuoria!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mulla kypsyi pöydällä abaut kaksi viikkoa. Mun mielestä yliarvostettu hedelmä. Kypsä persikka tai nektariini parempi.

      Tv TimmyH

    • Anonyymi

      Persimon eli kakieli sharon monta nimitystä tästä suositusta hedelmästä. Kypsänä oikein mukavan makuinen.
      Käy smootheihin, jälkiruokiin , jogurtin kera, salaatteihin. Täältäpä jälkiruokaohje jossa tätä hedelmää voi käyttää:
      6 hengelle
      800 gr kuorittuja persimoneja
      60 gr kaakaojauhetta (100% vahvuista)
      Kuori ja paloittele persimot keskikokoisiksi paloiksi ja sekoita ne kermaiseksi massaksi.
      lisää kaakaojauhe ja sekoita sileäksi
      Laita seos anniskelukulhoihin ja peitä alumiinifoliella
      Jäähdytä vähintään 6 tunnin ajan ( mielellään yli yön jääkaapissa)
      Tarjoile ja nauti

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe