Onko kaikki älykkäät ihmiset valtaväestön mielestä hulluja?

YksiHullu.

Olen kiinnostunut lääketieteestä ja psykologiasta. Kun lukee kaiken maailman juttuja mielenterveyshäiriöistä, ei voi muuta sanoa kuin, että kuka on oikeasti terve.

Minä olen saanut varmaan monen mielestä hullun paperit, koska olen pienestä pitäen tottunut tekemään asiat itse ja ajattelemaan asiat itse, minkä takia en mene valtaväestön mukana. En kuitenkaan koe olevani hullu, vaan aivan normaali ihminen. Välttelen ihmisten seuraa, koska pitkästyn helposti muiden seurassa. Minusta on virkistävää kuulla, että joku ihminen kykenee sanomaan mielipiteensä ja perustelemaansa sen ilman syyttelyä.

Yleinen kysymys kuuluukin, että kuka on teidän mielestä terve ja kuka on hullu?

23

1350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • warhammer

      Niin siis aina kun mietin omaa hulluuttani,
      muista jo edesmenneen isoisäni sanat.

      "Ympäristö määrittää hulluutesi,et sinä"

      Ja se on aika tyhjentävästi todettu =)

    • Kysyy enemmän

      Tuo on pelkkä määrittelykysymys ja riippuu siitä, kuinka paljon poikkavaa käytöstä yhteisö kyseisenä ajanhetkenä sietää. Yleensä silloin, kun poikkeava käyttäytyminen ei aiheuta kenellekään fyysistä vahinkoa ja psyykkistäkin vain vähän eikä tuota myöskään aineellista vahinkoa, niin melkoistakin poikkeavuutta sallitaan, jos yhteisöä eivät rasita samaan aikaan muut tekijät.

      Toisaalta voi mukailla toveri Stalinin lausuntoa tähänkin käyttöön: "Ei ole olemassa tervettä ihmistä, on vain huonosti tutkittuja."

    • ...................

      Loistavia vastauksia. Niin se taitaa mennä. Olen itsellenekin tehnyt miljoonia diagnooseja elämäni aikana ja taidan sairastaa niitä kaikkia.

    • ovat

      vähintään outoja. Taviksia pelottaa ajatella asioita laajemmin ja syvemmin. Se voi näet rikkoa heidän mukavan ja pinnallisen olotilansa. Tai sitten vaan ei kapasiteetti riitä syventymiseen. Kyllähän fiksutkin muistaa olleensa joskus lapsia ja naiiveja.

      Oikeasti ns. normien mukaan elävät ihmiset on hulluja, koska elävät kuin paholaiset tietäen tulevaisuuden seuraukset, mutta evvk tai sitten joku luulee oikeasti jonkun ihmeen tapahtuvan ja muuttavan asiat kuin taikaiskusta parempaan..? Hölmöläiset vielä tiukentaa työtahtia ja kiristelee hampaitaan jos joku niin vaan käskee ja ruoskii. Voi pikku karitsoja, päkä päkä pässejä.

      • Monet ne teini-ikäisenä sairastuu maailmanparannustautiin, rupeaa kasvissyöjiksi ynnä muiksi muita paremmiksi ihmisiksi.

        Vanhemmiten siitä yleensä toivutaan.


      • fghjkl1
        kekek-kekek kirjoitti:

        Monet ne teini-ikäisenä sairastuu maailmanparannustautiin, rupeaa kasvissyöjiksi ynnä muiksi muita paremmiksi ihmisiksi.

        Vanhemmiten siitä yleensä toivutaan.

        Teini-ikäinen (tai henkisesti sille tasolle jäänyt) maailmanparantaja ei ole muita parempi ihminen, mutta sellainen jolle on kehittynyt aikuisen ihmisen maailmankuva ja silti haluaa toimia moraalisesti oikein on.

        Leonardo da Vinci ja Einstein muuten rupesivat kasvissyöjiksi vanhemmalla iällä.


    • miten vaan

      Otsikkoon vastaus lienee ei.

      Mutta hullun määritelmä vähän pakenee. Olisit alan opiskelijana voinut muotoilla vähän toisin :) Kai asiaa voi lähestyä, paitsi muiden mielipiteen kautta, niin myös muuten poikkeamana keskiarvosta, tai sitten jonkinlaisella haitta-asteella?

      Valmistuttuasi joudut kuitenkin joskus ehkä ottamaan kantaa. Tyyliin: "Tjaa, etpä sinä ole kuin ihan vähän hullu vaan.. joten ei tuota lääkitystä nyt ehkä niin välttämättä... tarvii. Etköhän tuonkin kanssa pärjäile."

      Toiset ovat harmittomasti hulluja, eli originelleja. Kai oman mielensä järkkymisenkin voi tietyssä määrin itse huomata.

      • Kiintoisaa, miten alan opiskelija olisi muotoillut kysymyksen? Tämä on erittäin mielenkiintoinen näkökohta. Opiskeletko itse psykologiaa?


    • hihhulihei1

      kuka on hullu ja kuka on terve? Mahdotonta vastata voi vastata lyhyesti voi vastata pitkästi mutta oikeaa vastausta ei ole. tai ainakaan tyhjentävää. Terveen ja hullun määritelmä muuttuuu kokoajan ja niin muuttuu monet muutkin määritteet. Yhtenä hyvänä pointtina voi pitää sitä että jos joutuu miettimään näitä asioita paljon voi olla terve mutta hetken pääästä huomaatkin että kaikki hullut näitä asioita pohtii. No sanotaan näin että nyky ihminen pitää pohtijaa viisaana. harvoin pohtijat onnellisesti elelee.

      • hihhulihei2

        Nyt on mukavaa, mutta ei pitkään. kaikki internetit ja ylipäätänsä tiedon saaminen pitäis kieltää. Liika tieto lisää tuskaa senhän te tiedätte. Jos ei tiedettäis mistään mitään oltais paljon onnellisempia. alastomina lehteen kietoutuneena hässittäis toisiamme ympäriinsä niiku eläimet mikäs sen hienompaa. maapalloki pysyis terveenä.


    • Man54made

      Aloittajalla oli ikäänkuin kaksi kysymystä; Otsikko ja tekstin viimeinen lause.

      Ja vastaukseen tulee ongelma; koska "valtaväestö" pitää itseään älykkäämpänä ja fiksumpana kuin "muut"!

      Jos "valtaväestön" ÄÖ laskettaisiin sen mukaan mitä mieltä itsekukin on omasta "ÄÖ";n, niin se olisi PALJON korkeampi kuin se 100.

      Eli, mikä on "hullua"?

      • Aloittaja.

        Jos kirjoitustyyliäni hieman analysoi, niin huomaa, että se on tietoinen ratkaisu tehdä kaksi kysymystä. Joskus kun nimittäin pelkästään kysyy yhden kysymyksen, se tulkitaan väärin. Olenkin kokeillut runsaasti erilaisia kysymystyylejä, jotka eivät aiheuta tulkintaa toisissa.


    • Wisemanh

      Eikös se mee niin, että aina neroja haukutaan hulluiksi.

    • Mane

      Suurin osa ihmisistä on jäänyt lapsen tasolle henkisesti eli eivät ole faktisesti koskaan aikuistuneetkaan, koska eivät kykene ajattelemaan itsenäisesti ja kriittisesti omilla aivoillaan.

      Suurin osa ihmisistä mieluummin kuolee, kuin ajattelee itse. Surullista, mutta totta.

    • kyllästysvaihe

      Googlasin sanat
      ihmiset on hulluja

      Löysin tämän.

      Olen stanan ja vatun kyllästynyt ihmisiin.
      Valtaosa väestä on todella yksinkertaisia ja niiden sula röyhkeys ja vihamielisyys väsyttävät. Harvalla on mitään mielenkiintoista sanottavaa saati sellaista, että siinä tuntisi itsensä turvalliseksi. Tyhmyys jotenkin ruokkii röyhteyttä ja vihamielisyyttä.

      Olen totaalisen kyllästynyt ihmisiin.

      Että...tällainen vaihe tällä kertaa.

    • Tavallinen tallaaja

      Aika hyvä vertailukohta tulis jos kuvitellaan että teet työpaikalla jonkin asian eritavalla, puolet nopeampaa ja/tai helpommin kuin mitä siellä on totuttu 20-50v aikana tekemään.. Osa ajattelee outo linnuksi ja toiset fiksuksi. Kai se on katsojan silmistä kiinni.

      • Nuhapumppu

        Tarinana kuulin koulupojista kauan sitten tukkimetsässä. Poikien urakaksi tuli haalata puita vaikeasta mäkipaikasta tien viereen. Pomo ilmeisesti ajatteli näiden vetävän tukit tielle ja määritteli urakan tämän mukaan.

        Pojat menivätkin konemiesten luokse ja pyysivät täältä vaijeria ja tekivät johteen, johon ripustivat tukit. Taidettiin heitä vähän jopa auttaa kuultuaan tarpeesta. Sopivasti taljalla tukkia kohottamalla peräpää jarrutti maahan ja arvaatte, kuinka urakalle kävi.

        Pomo ei tietenkään luvannut maksaa, koska vilppiä oli tehty työssä. Ei hän kyllä ollut millään tavalla kertonut, kuinka tukit oli ollut saatava alas rinteestä. Sitä en tiedä, kuinka palkanmaksussa lopulta kävi. Tohtorismies kahdessa käyntikortissa mainitussa alassa kertojasta ainakin tuli.

        Riippuu ilmeisesti mitä tekee ja missä, onko hullu vai fiksu. Näitä juttuja pitäisi nyt Suomessa kehittää, tosin keksijä saattaa tehdä itsensä tarpeettomaksi. Tässä tapauksessa kehittäjä on muuttunut hulluksi näin toimittuaan. Siis hulluus ja älykkyys ovat paradoksi näin tulkittuna.


    • Valmis lähtemään

      Entä jos ajattelee koko ajan niin h-vetisti, että elää elämän ikään kuin pikakelauksella? Psykologini totesi, että olin lapsena pieni aikuinen, nuorena ajattelin kuin keski-ikäinen ja nyt neljänkympin lähestyessä olen kuin vanhus. Jo lapsena kyseenalaistin vähän kaiken enkä koskaan suostunut toimimaan lauman mukana miettimättä asiaa ensin monelta kantilta.

      Nykyään olen haluton ja passiivinen, mielestäni elämäni elänyt ja ihan riittävästi nähnyt (enkä pidä siitä mitä olen nähnyt), mutta ympäristö odottaa minun olevan parhaassa työiässä ja kovastikin aktiivinen yhteiskunnan jäsen.

      • erästoinen

        Vanhenin pikaisesti teini-iässä. Kaverit rupes vaikuttamaan niin lapsellisilta. Etäännyin heistä. Olen viihtynyt itseäni vanhempien seurassa. Viihdyn myös yksin. Jep, tuntuu että olen valmis kuolemaan koska tahansa. Olen elänyt riittävästi. Pitäskö hommata itselleen syöpä syömällä roskaruokaa, juomalla viinaa ja tupakoimalla? Oikeasti vietän päihteetöntä elämää.


    • SannaAngel

      Ex mieheni ÄÖ on 172. Hän on hullu narsisti. Kuvittelee olevansa joka asiassa oikeassa ja voivansa kohdella lähimmäisiään miten haluaa. Kun en suostu tottelemaan tätä saatanan palvojaa häneltä menee hermot ja uhkaa kännissä aina hakata minut. Stephen Hawkinin ÄÖ on vain 160. Vuoden olen itse opiskellut näitä asioita ja oppinut myös sen että viisaus ja älykkyys eivät aina asu samassa päässä. Hän saattaa olla älykäs mutta minä olen viisaampi sillä jätin hänet ! :D :D :D

      • viisasriippumaton

        Alkoholisti ei ole viisas.


      • dfgfhfgsjj

        Ei älykkyysosamääriä eri aikoina ja eri maissa voida noin vain vertailla. Kun kävin Suomen Mensan testissä 80-luvulla, Mensan raja oli 148. Itse sain 163. Nyt Mensan sivuilla kerrotaan rajan olevan 130. Onko kansa tyhmistynyt vai käyttääkö Mensa erilaista testiä?

        Tietenkään viisaus ei tarkoita samaa kuin äly. Kolmas, joka näiden kahden kanssa usein sekoitetaan, on kirjanoppineisuus. Ne ovat kyllä kolme ihan eri asiaa. Mainiota, jos ne esiintyvät samassa päässä. No, tuosta kirjanoppineisuudesta nyt en niin tiedä, jos se on vain muiden ajatusten päähänsä pänttäämistä. Jos se taas on oppimista niiltä, jotka ovat kirjoittaneet älyllä, viisaudella ja oppineisuudella, ehkä siitä on hyötyä.


    • fghfgdjgkk

      En tiedä, pidetäänkö minua outona (itsediagnosoidun) assiuden takia vai älykkyyteni. Ehkä molempien. Opiskelujen ja viisauden suhteen olen hyvin keskinkertaisella tasolla. Ehkä äly hyväksytään helpommin niiltä, jotka ovat myös oppineita ja elävät elämänsä viisaasti.

      Itse olen pitänyt itseäni ujona ja sosiaalisesti tumpelona, mutta hiljattain olen alkanut oivaltaa, lopulta, että ujouteni haihtuu heti, kun keskustelukumppani osoittaa älyn merkkejä. Älykkäiden, vilpittömien, ystävällisten ihmisten kanssa keskustelen kuin vanhojen tuttujen, mistä vain. Harmi vaan, että 99.96 prosentilla kansaa on pienempi ÄO kuin minulla. Heitä ei siis usein tapaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe