Puolison sukulaiset ottavat pattiin

Mies7771

Olen seurustellut nykyisen avovaimoni kanssa yli viisi vuotta, mutta en pysty sietämään hänen eläkkeellä olevaa isäänsä.

Hänen isänsä on kunnon putkiaivo, joka ei ymmärrä kenenkään muun näkökohtia mihinkään asiaan kuin omansa. Kun on hänen isänsä seurassa joutuu kokoajan varomaan mitä sanoo, että hänen isänsä ei vain loukkaannu.

Lisäksi hänen isänsä olettaa, että olen aina hänen käytettävissään ympäri vuorokauden ihan koska vain hänen elääkkeellä olevalle isälleen sattuu sopimaan. Lisäksi hänen isänsä on ärsyttävä hermoilija, joka eläkkeelläkin pitää omia kukkapenkin parannus projekteja maailman tärkeimpänä asiana. Tärkeämpänä kuin minun työni tai mikään harrastukseni tai oikeastaan mikään mitä teen elämässäni.

Vuosien varrella tämä on johtanut siihen, että jos joudun olemaan hänen isänsä kanssa samassa tilassa en suostu keskustelemaan hänen isälleen yhtään pakollista moita enempää, koska hänen isänsä käy hermoilleni niin paljon, että jos alkaisin jutella hänelle se johtaisi todennäkoisesti vain siihen, että latelisin hänelle suorat sanat siitä, että hänen kukkapenkin rakentelunsa ei kiinnosta minua pätkääkään.

Suhteemme alkuvaiheessa yritin olla kohtelias hänen isälleen vaikka jo silloin en pitänyt hänestä, mutta se johti siihen, että hänen isänsä alkoi kuvitella, että olen hänen paras ystävänsä ja minun pitäisi olla kokoajan käytettävissä hänen apunaan ja seuranpitäjänään ikään kuin minulla ei olisi omaa elämää ollenkaan. Todellisuudessa hänen isänsä seura on aina ollut kuin henkistä perseeseen panoa ja en todellakaan ikinä ole nauttinut hänen seurastaan, koska hänen isänsä kanssa pärjää vain jos kokoajan kuuntelee häntä ja tekee kaiken hänen isänsä ehdoilla ilman omia mielipiteitä. Muuten hänen isänsä loukkaantuu.

Avopuolisoni on alkanut painostaa minua pitämään hänen isästään, mutta eihän se niin voi mennä, että jos jonkun henkilön kanssa oleminen on pelkkää henkistä perseeseen panoa, että painostettuna alkaisi pitää tästä henkilöstä. En jaksa elää koko elämääni siten, että joudun kokoajan teeskentelemään ja esittämään ja olemaan hänen isänsä ehdoilla, että ei vaan tule loukkaantumisia tai hänen pitkävihainen isänsä ei katkaise välejä kokonaan.

Lisäksi minua ärsyttää hänen isässään se, että jos hänen isänsä saa jonkun asian selville elämästämme hän alkaa neuvomaan ja puuttumaan joka asiaan ja en hänen neuvojaan kaipaa, koska pidän niitä täysin arvottomina, josta ei ole mitään hyötyöä mihinkään. Periaatteni onkin, että en kerro hänelle mitään niin eipä hän keksi mitään mistä alkaa jaella arvottomia neuvojaan.

Tämän kaiken lisäksi hänen isässään ärsyttää se, että hän ei ikinä ilmoita etukäteen ollessaan tulossa kylään vaan ilmestyy ennalta arvaamatta oven taakse oli sitten kotona minkälainen kaaos tai olin sitten menossa minne tahansa ikään kuin hänen vieraillunsa ennalta arvaamattomasti olisi se kaikkein tärkein asia. Omat sukulaiseni taas ilmoittavat aina etukäteen jos ovat tulossa.

Jatkuvasti toistusessaan vuosien varrella tämä hänen isänsä yhtäkkiä oven taakse ilmestyminen on alkanut ärsyttää sen verran, että olen saman tien kun hänen isänsä ilmestyy oven taakse lähtenyt lenkille ja kauppaan ja jättänyt avopuolisoni yksin kestitsemään isäänsä. Periaatteella jos hänen isällään on oikeus tulla ilmoittamatta kylään on minullakin oikeus lähteä lenkille tai kaupaan juuri samaan aikaan kun hän tulee ilmoittamatta oven taakse.

Taitaapi pian tulla ero, koska en yksinkertaisesti pysty sietämään avopuolisoni isää ja hänen isänsä on ainoa asia mistä meille tulee jatkuvasti tai on ikinä tullut riitoja. Hänen isänsä on sellainen putkiaivo, että hän ei muutu ja itse taas en jaksa mukauttaa omaa käyttäytymistäni ikuisesti sellaiseksi, että hänen isänsä, joka on jatkuva hermoilija ja ammatti loukkaantuja ei vain loukkaannu kun kuulee suorat sanat.

Että tälläinen parisuhde ongelma.

11

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ryhtiä!

      Opettele sanomaan edes "ei", jos et muuten osaa puhua.

      Yleensä aikuiset ihmiset puhuvat asioista eivätkä tule niitä vain nettiin puhisemaan. Kokeile sen avokkisi kanssa ensin ja sitten vaikka yhdessä molemmat hänen isänsä kanssa. Kyllä senkin pitäis ymmärtää jos yhdessä olette asialla.

      Mitä muuta voisit keksiä tilanteeseen kuin pakenemisen?

      • Mies7771

        Pelkkä ei sanominen ei oikein riitä, koska hänen isänsä on sellainen, että hölisee kokoajan omia juttujaan, mutta ei juuri ollenkaan kuuntele ketään muita. Eikä edes tajua asiaa. Eli en usko, että vaikka kuinka teeskentelisin, että alkaisin koskaan tykätä hänen isänsä seurasta. Jo pelkkä hänen isänsä seuraan meneminen tarkoittaa sitä, että joutuu kuuntelemaan katkeamatonta hölinää henkilöltä, joka ei osaa kuunnella muita ollenkaan.

        Olen tehnyt pitkään asiakaspalvelutyötä ja osaan olla kohtelias, mutta tässäkin on ongelmana se, että jos olen kohtelia vähänkään hänen isänsä alkaa kuvitella, että olemme parhaat kaverit vaikka en hänen isänsä seurasta nauti, joilloin joudun hukkaamaan ainoaa elämääni nykyistäkin enemmän turhuuteen nimeltä puolisoni isä.

        En todellakaan jaksa vetää työroolia enää vapaa-ajallani. Kun en saa siitä edes palkkaa. Hänen isänsä ei siedä muilta sellaista käytöstä kuin miten hän itse kokoajan käyttäytyy eli hölisee kokoajan ei anna suunvuoroa ja ei kuuntele muita, sekä ilmestyy ennalta arvaamattomasti vaatimaan asioita muilta.

        Hänen isällään ei juuri ole ystäviä, koska kukaan sukulaisista ei siedä hänen seuraansa. Enkä ihmettele itsekään en jaksa hänen seuraansa, koskä hänen isänsä on itsepäinen ja vähättelee kaikkien muiden asioita paitsi hänen omat mullan levityksetkin ovat maailman napa ja kaikkein tärkein asia maailmankaikkeudessa ja jos multa hänen mullan levityksensä myöhästyvät tunninkin koko maailmankaikkeus romahtaa.

        Hänen isänsä ei ymmärrä hölkäsen pöläystä työstäni, mutta jos jotakin kautta sattuu kuulemaan siitä hän alkaa paukuttaa neuvojaan, josta ei ole mitään apua työssäni ja en ole mitään neuvoja häneltä kaivannut. Minulla on työssä sata kertaa häntä pätevämpiä ja koulutetumpia henkilöitä joilta kysellä neuvoja jos niitä tarvitsen.

        Pakenen tilanteista oikeastaan vain sen takia, että hänen isänsä on jo niin pitkään käynyt hermoilleni, että todennäköisesti jos joutuisin pakolla viettämään aikaa hänen kanssaan räjähtäisin ja sanoisin suorat sanat. Jokainen minuutti jonka joudun viettämään elämästäni hänen isänsä seurassa on niin hukkaan heitetty minuutti kuin vain voi olla. Eihän tässä tiedä montako vuotta tässä eletään niin en todellakaan halua viimeisiä vuosiani tuhlata kärsien sellaisten ihmisten seurassa, joiden seurasta en saa mitään muuta kuin ärtymyksen.

        Oman näkemykseni mukaan kaikki ihmisuhteet perustuvat siihen, että molemmat kokevat saavansa suhteesta jotain ei siihen, että toinen joutuu kokoajan myötäilemään ja piilottelemaan persoonallisuuttaan, että joku päsmäri ei vain loukkaannu.


      • §1344455666

        valitettavasti ap:n mainitsemia idiootteja on olemassa


    • huvittunut nainen

      Byhyy olet sinäkin ihme porukolli. On täysin oma vikasi kun et pysty sanomaan naisellesi että voisiko hänen isänsä ilmoittaa koska on tulossa tai muuten et pysty hänen kanssaa junailemaan asiaa. Siinä sitten kiukuttelet ja lähdet kauppaa kun et pysty loukkaantumatta kestä häntä. Möllön möllön appi ja sinä olette molemmat ihme stressaavia mörköjä molemmat :)

      • Mies7771

        Hänen isänsä kanssa on mahdoton sopia yhtään mitään, koska hän ei kuuntele eikä hän muista kymmenen minuutin päästä enää yhtään mitään mitä on sovittu.

        Hänen isänsä on saanut aivoverenvuodon joitakin vuosia sitten ja alkaa lähestyä sitä rajaa, joilloin hän päätyy holhouksen alaiseksi vaikka ei itse asiaa tajua. Esim. tämän kaiken lisäksi hänen isänsä on alkanut kuvittelemaan asioita ja luulee, että häneltä varastetaan kokoajan vaikka hän itse unohtelee tavaroitaan kokoajan eri paikkoihin. Hänen isänsä hankki asuntoonsa tuhlaten viimeiset rahat tallentavan kameravalvonta hälytysjärjestelmän, koska oli sitä mieltä, että häneltä varastetaan kokoajan. Tallenteissa ei vain koskaan näy ketään muuta kuin hän itse.

        Minä taas en halua ruveta kenenkään neurologia potilaan omaishoitajaksi ja ympärivuorokautiseksi ymmärtäjäksi ilman, että saan siitä palkkaa. Oma työni on sen verran vaativaa, että tarvitsen vapaa-aikani ihan rentoutumiseen, että jaksan käydä töissä seuraavanakin päivänä.

        Et taida ihan käsittää miten raskasta on elää päästään sairaan sukulaisen kanssa kun luulet, että asiat ratkeavat tuosta vain sopimalla.


      • ...
        Mies7771 kirjoitti:

        Hänen isänsä kanssa on mahdoton sopia yhtään mitään, koska hän ei kuuntele eikä hän muista kymmenen minuutin päästä enää yhtään mitään mitä on sovittu.

        Hänen isänsä on saanut aivoverenvuodon joitakin vuosia sitten ja alkaa lähestyä sitä rajaa, joilloin hän päätyy holhouksen alaiseksi vaikka ei itse asiaa tajua. Esim. tämän kaiken lisäksi hänen isänsä on alkanut kuvittelemaan asioita ja luulee, että häneltä varastetaan kokoajan vaikka hän itse unohtelee tavaroitaan kokoajan eri paikkoihin. Hänen isänsä hankki asuntoonsa tuhlaten viimeiset rahat tallentavan kameravalvonta hälytysjärjestelmän, koska oli sitä mieltä, että häneltä varastetaan kokoajan. Tallenteissa ei vain koskaan näy ketään muuta kuin hän itse.

        Minä taas en halua ruveta kenenkään neurologia potilaan omaishoitajaksi ja ympärivuorokautiseksi ymmärtäjäksi ilman, että saan siitä palkkaa. Oma työni on sen verran vaativaa, että tarvitsen vapaa-aikani ihan rentoutumiseen, että jaksan käydä töissä seuraavanakin päivänä.

        Et taida ihan käsittää miten raskasta on elää päästään sairaan sukulaisen kanssa kun luulet, että asiat ratkeavat tuosta vain sopimalla.

        Itse kerroit appesi sairaudesta vasta tässä kommentissasi. Tähän asti annoit ymmärtää, että hän on terve, mutta ärsyttävä persoona.

        Valitettavasti en kyllä kovin suurta myötätuntoa sinua kohtaan kykene tuntemaan, johtuen omasta empatiakyvyttömyydestäsi. Muutama vuosikymmen eteenpäin, niin alat itse dementoitua. Uskallan epäillä, että tulet tuolloin olemaan yhtä rasittava ihminen, kuin appesi nyt. Dementoituessa ihmisen perusluonteenpiirteet korostuvat. Koska annoit ymmärtää kohteliaan käytöksesi johtuvan vain koulutuksesta, se häviää tyystin, kun dementoidut. Silloin sinusta jää jäljelle vain tämä toisiin ihmisiin ärsyyntyvä minä-minä-valittaja, josta tässä ketjussa saamme lukea.


    • maamerkki89

      No jopas on rankkaa. Voi sinua ressukkaa. Muuta avopuolisosi kanssa 500 km päähän hänen isästään, niin ei tule ehkä niitä ennalta arvaamattomia vierailuja niin usein. Muutenkin muuttaminen muualle avartaa., voi piristää koko suhdetta. Eipä tuossa muutakaan voi, kuin naama peruslukemilla vain yrittää sietää sen hetken kun näet sen ukon pärstän, nyökytellä ja silleensä. Tuskin haluat mitään sukuriitaakaan. Vai eroa ihan mietit sen ukon takia. Onko tyttönsä perinyt isänsä minäminä-asenteen vai mikä on se syy? eikai vaan appiukon takia ainakaan voi erota.

      Ikäväähän se on, että on semmoisiakin ihmisiä olemassa, joiden kanssa ei aina voi tulla toimeen. Miten usein appi käy kylässä tai muuten näette?

      Menin muuten laskuissa sekaisin, montako kertaa tekstissä on toistettu sanat "hänen isänsä". Meinasi jo savu nousta korvista lukiessa, oli pakko skipata jokatoinen rivi yli.

      • Mies7771

        Todennäköisesti muutankin olen jo katsellut työtä ja asuntoa toisesta kaupungista. Toiselta puolelta Suomea. Ennemmin muutan toiseen kaupunkiin ja hankin itselleni toisen elämän kun rupean loppuelämääni tappelemaan kenenkään päästään sairaan isän kanssa, joka on pikkuhiljaa muuttunut kokoajan höyrypäisemmäksi.

        "Menin muuten laskuissa sekaisin, montako kertaa tekstissä on toistettu sanat "hänen isänsä". Meinasi jo savu nousta korvista lukiessa, oli pakko skipata jokatoinen rivi yli. "

        Eihän sinun tarvitse lukea jokaisella meillä on oikeus ongemiimme. Ei sinun tarvitse lukea vuodatuksiani päästään sairaan neurologia potilas isän aiheuttamasta ärsytyksestä jos et halua, mutta sinulla ei ole oikeutta tulla vähättelemään kenenkään ongelmia.

        Sinä et ymmärrä ollenkaan miten raskasta on elää henkilön kanssa, joka on saanut aivoverenvuodon ja joka itse kuvittelee olevansa maailman tervein ihminen, mutta kokoajan menee tekemisissään ja kuvitelmissaan, sekä vainoharhoissaan hullumpaan suuntaan.

        Minä en ainakaan jaksa ilman palkkaa olla kenenkään omaishoitaja ja ymmärtäjä ja hoitaa omat työni samaan aikaan.


    • karmeat sukulaiset

      Olen ollut naimisissa 45 vuotta ja yhä sukulaiset käyttäytyvät todella loukkaavasti. Anoppini oli hyvin perhekeskeinen ja koki ulkopuoliset kielteisina appeni suhtautui kielteisesti minuun. teinpä mitä tahansa se tulkittiin kielteisesti. Nuorena kun mieheni veli kävi meillä kylässä olimme hyvällä tuulella ja juhlittiin iloisissa merkeissä, niin seuraavana päivänä anoppilassa hän ei edes tervehtinyt, kun kysyin syytä - hän vastasi, että näin sinua tulee kohdella.
      Nyt on jo seuraava sukupolvi epäkohteliaita ja loukkaavia tyyppejä. Kukaan heistä ei ole saanut itselleen puolisoa, vaikka ovat jo 40-vuotiaita. En usko, että heitä kukaan normaali ihminen kestääkään. En ole koskaan itse vastannut samalla mitalla, olen järjestänyt aikoinaan (nyttemmin vähemmän) sukujuhlia, tarjonnut hyvää ruokaa ym. ja yrittänyt olla iloinen ja kohtelias.
      Nyt on mitta täysi, mieheni 70- vuotisjuhlat pitäisi järjestää enkä yhtään halua. ( Olen kieltänyt myös miestäni kutsumaan heitä hautajaisiini.) Mutta luulen, että ulkomailla asuva tyttäreni haluaisi juhlat. Mieheni väittää haluavansa matkustaa, mutta luulen kuitenkin, että juhlat kuuluisivat asiaan. Mitä teen? - tuntuu itsekkäältä lähteä matkalle ja sivuuttaa juhlat, jotka ovat luultavasti viimeiset, mutta minulla on aina ollut todella kurja olo jälkeenpäin, kun olen raatanut viikon juhlia järjestäessä ja sitten kestänyt ilkeät arvostelut ym.

    • miksi tapaat?

      Laita omat rajat. Ei sinun ole pakko tehdä mitä et halua, tai mennä sinne minne et halua, ei edes puolison mieliksi. Kerro ettet oikein kemioissa kohtaa vaan hänen isänsä kanssa, että tuntuu liian haastavalta. Kumppanin kuuluu ymmärtää se. Hänen isänsä voi löytää muualta ystäviä ja auttajia, olisko harrastuksia joiden parista samanhenkisiä? En ihmettele ettet jaksa enää puhua. -Jos menet auttamaan, voit rajata sen ajallisesti yhdellä kerralla ja mennä silloin kuin ei ole paikalla. Hän jättää ohjeet. Kai kumppanisi tulee silloin mukaan? Livahda asioille jos hän tulee liian aikaisin. Hoitakoot kumppanisi vanhempansa tuossa tapauksessa itse, seurustelun osalta.

    • inhatyyppi

      Taitaa tuota kirjoittajaa itseäänkin vaivata joku sairaus, koska teksti on niin älytöntä.
      Empatiakin on ap:lle täysin vieras käsite, eikä ymmärrystä heru neurologisen diagnoosin saaneelle ihmiselle. Luulisi, että yrittäisit tukea puolisoasi, jolle tilanne on varmasti huomattavasti raskaampi.
      Taidat olla itsekeskeisyyden huippu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe