TYTTÖ OTTI SALAA LÄVISTYKSIÄ!!!

vihanenon

Tämä tapahtui eilen. Oli siis normaali lauantai ilta ja tytön kaksi kaveria oli yökylässä. Tytöt katsoivat televisiota ja löhöilivät sohvalla. Itse olin keittiössä tekemässä iltapalaa. Sitten he rupesivat puhumaan lävistyksistä ja kuuntelin miksi. Sitten oma tyttöni sanoi "Mun tää napakoru on jo melkee parantunu". Olin kauhistunut ja päätin kumminkin olla hiljaa ja kuunnella lisää. Sitten sain kuulla että muillakin on navassa korut. Olin todella vihainen ja ryntäsin olkkariin ja mitäs näenkään tytöllä kiilui navassa koru. Suutuin todella paljon ja rupesin huutamaan ja sitten tyttö vastasi huutamalla ja kappas kielessäkin oli koru ja korvat olivat täynnä niitä hirveitä lävistyksiä. Suutuin ja käskin kavereiden mennä koteihinsa ja käskin tytön huoneeseensa. Tyttö ollut siellä eilisen ja koko tämän päivän vain vessassa ja syömässä poikennut.... Nyt olen aatellut pitäisikö tyttöjen vanhemmille soittaa ja sanoa kun heidänkin navassa kiilui korut... MUTTA MITÄ TE ITSE TEKISITTE JOS LAPSENNE OTTAISI SALAA LÄVISTYKSIÄ?

229

11550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapteeni kaihi

      Toivon, ettei lapsellani tule olemaan syytä ottaa SALAA lävistyksiä. Minulla ei ole vielä lapsia, mutta jos joskus lapseni haluaa lävistyksen, iästä riippuen asia käydään läpi harkitusti. Saman tien en kuitenkaan anna lupaa, vaan mielestäni parin kuukauden odostusaika olisi paikkaansa, jolloin nähdään tahtooko lapsi oikeasti lävistyksen vaiko ei.

      • äippä -93

        Meillä on käyty tämä sama keskustelu kielilävistyksestä. En antanut lupaa (tyttö silloin17v), mihin hän sanoi, että onneksi olen kohta täysi-ikäinen ja saan itse päättää. Sanoin hänelle, et voit ottaa sen sitten,mutta minun avustukset on siinä, siis tarkoitin taloudellisesti. Hän sanoi etten voi tehdä niin, tuumasin vaan, kokeile onneasi ja ei ottanut. Sanoin että napakorun voit ottaa, jos haluat.
        Nyt seurustellut pitkään saman pojan kanssa ja vävy onnellinen,kun olin tiukka
        ja hän itse, siis tyttö, nyt samaamieltä kanssani..
        Näin meillä ja jokainen voi päättää itse kuinka hoitaa asian. Kyllä nuoret kaikkea haluaa ja voi kokeilla.


      • kapteeni kaihi
        äippä -93 kirjoitti:

        Meillä on käyty tämä sama keskustelu kielilävistyksestä. En antanut lupaa (tyttö silloin17v), mihin hän sanoi, että onneksi olen kohta täysi-ikäinen ja saan itse päättää. Sanoin hänelle, et voit ottaa sen sitten,mutta minun avustukset on siinä, siis tarkoitin taloudellisesti. Hän sanoi etten voi tehdä niin, tuumasin vaan, kokeile onneasi ja ei ottanut. Sanoin että napakorun voit ottaa, jos haluat.
        Nyt seurustellut pitkään saman pojan kanssa ja vävy onnellinen,kun olin tiukka
        ja hän itse, siis tyttö, nyt samaamieltä kanssani..
        Näin meillä ja jokainen voi päättää itse kuinka hoitaa asian. Kyllä nuoret kaikkea haluaa ja voi kokeilla.

        Mutta pointti on se, että jos ei lupaa heru ja teini tosissaan haluaa lävistyksen ja HETI, niin hän menee ottamaan ilman lupaa huonossa lävistyspaikassa, jossa ei lupaa tarvita, tai tekee itse paskasella neulalla tai jotain muuta vastaavaa. Tällaista asiaa ei pitäisi koskaan samantein tyrmätä, vaan asiasta pitää aina keskustella ja pitää perustella, miksei halua lapselleen lävistystä, koska seurauksena teini tekee jotain tyhmää, kuten tekee itse lävistyksen. Lävistyksethän ovat melko harmittomia loppujen lopuksi.


      • jep jep yuup
        äippä -93 kirjoitti:

        Meillä on käyty tämä sama keskustelu kielilävistyksestä. En antanut lupaa (tyttö silloin17v), mihin hän sanoi, että onneksi olen kohta täysi-ikäinen ja saan itse päättää. Sanoin hänelle, et voit ottaa sen sitten,mutta minun avustukset on siinä, siis tarkoitin taloudellisesti. Hän sanoi etten voi tehdä niin, tuumasin vaan, kokeile onneasi ja ei ottanut. Sanoin että napakorun voit ottaa, jos haluat.
        Nyt seurustellut pitkään saman pojan kanssa ja vävy onnellinen,kun olin tiukka
        ja hän itse, siis tyttö, nyt samaamieltä kanssani..
        Näin meillä ja jokainen voi päättää itse kuinka hoitaa asian. Kyllä nuoret kaikkea haluaa ja voi kokeilla.

        veit sanat suustani.jos joku haluaa ottaa lävistykse siitä vaan minun austukset loppuu siihen samoin viikko rahat ja ilta vapaat,saa ihan vapaasti valita mitä haluaa.haluaako viikko rahaa ilta vapaita .jos päätyy siihen että hyvä on laitan lävistykse ja haluaa viikko rahat lopetettavaksi ja iltavapaat.onhan silloin aikaa siivota kotona ja sehän sopii minulle


      • tarpeen mukaan

        Mihin lapsi tarvitsee lävistytä?


      • Voi kyynel! Tätä olisi jo pitänyt miettiä ennen kuin alkoi tekemään näitä toukkia! MUTTA JOS OMA LAPSENI OTTAISI SALAA LÄVISTYKSES, NIIN VARMAAN PISTÄISIN VEITSEN SYÄMMEENI!!!!


      • kapteeni kaihi
        tarpeen mukaan kirjoitti:

        Mihin lapsi tarvitsee lävistytä?

        Ilmaistakseen itseään.


      • nuorista huolissaan

        Tuota,tuota....nyt hieman realisimia.Siis minkä ikäinen tyttö??Jos alle 15v niin tajuan tuon huolen aiheen mutta jos yli niin hieman ylireagointia.
        Tiedätkö ylipäätään muutenkaan mitä tyttäresi puuhaa kavereiden kanssa.
        Voin valaista että monille jo 12-13v ei ole outo juttu ryypiskellä sidukkaa tai lonkeroa.Tai tupakanpoltto,ei uutta.Parhaimmat miettivät jo seksiä ja sen kokeilua,myös pukeutuvat kuin hutsut mikä on järkyttävää!
        Haluan vain sanoa että tuollainen joku koru kielessä,korvassa tai navassa ei ole nyt maailmanloppu jos tyttö muuten omaa hyvät käytöstavat.


      • yedfujkglö
        jep jep yuup kirjoitti:

        veit sanat suustani.jos joku haluaa ottaa lävistykse siitä vaan minun austukset loppuu siihen samoin viikko rahat ja ilta vapaat,saa ihan vapaasti valita mitä haluaa.haluaako viikko rahaa ilta vapaita .jos päätyy siihen että hyvä on laitan lävistykse ja haluaa viikko rahat lopetettavaksi ja iltavapaat.onhan silloin aikaa siivota kotona ja sehän sopii minulle

        Joo näin tehtiin mulle. Eipä ollut ongelma, kun muutin pois kotoa lävistyksineni. Olen paljon onnellisempi, kun saan itse päättää elämästäni. Heppoa ei tietenkään ole rahallisesti, mutta kyllä tässä pärjätään. Kyllä teini tekee juuri sitä mitä haluaa, jos hän oikeasti haluaa. Teillä ei vain teini halunnut lävistystään tarpeeksi kovin.


      • troolikapteeninsyött
        kapteeni kaihi kirjoitti:

        Ilmaistakseen itseään.

        Ilmaistakseen itseään kuinka persoonallinen ja ainutlaatuinen hän on, koska kenelläkään muulla ei ole lävistystä. Miten uniikkia!


      • jku uiuomi
        kapteeni kaihi kirjoitti:

        Ilmaistakseen itseään.

        Ilmaista itseään??? JOs koru on piilossa paidan alla niin mitä se kertoo? Enemmän itseään ilmaisee sanallisestikin, kun lävistyksillä.


      • Justjust
        jep jep yuup kirjoitti:

        veit sanat suustani.jos joku haluaa ottaa lävistykse siitä vaan minun austukset loppuu siihen samoin viikko rahat ja ilta vapaat,saa ihan vapaasti valita mitä haluaa.haluaako viikko rahaa ilta vapaita .jos päätyy siihen että hyvä on laitan lävistykse ja haluaa viikko rahat lopetettavaksi ja iltavapaat.onhan silloin aikaa siivota kotona ja sehän sopii minulle

        Onko teiän koti joku hemmetin armeija? Iltavapaat? Ihan pimeetä.


      • nuori kapinallinen
        jku uiuomi kirjoitti:

        Ilmaista itseään??? JOs koru on piilossa paidan alla niin mitä se kertoo? Enemmän itseään ilmaisee sanallisestikin, kun lävistyksillä.

        Se kertoo kavereille sen ettei aio kuunnella vanhempia tai kysyä lupaa vanhemmilta.

        Jo Fonzie tiesi että on parempi olla cool ja kuunnella Beatlesiä siitä huolimatta että kukkahattutädit varoittivat sen olevan pahoilaisen ovela juoni joka vie turmion tielle.


      • vittttuuuuu

        ''toivon ettei lapsellani tule olemaan syytä ottaa salaa lävistyksiä..'' - TOTTAKAI SILLÄ ON SYYTÄ JOS ET ANNA! minä olen juuri yksi näistä nuorista joka teki salaa ilman äitinsä lupaa....


      • RuksiRaksi
        tarpeen mukaan kirjoitti:

        Mihin lapsi tarvitsee lävistytä?

        Miksi ei? Mihin aikuinen tarvitsee lävistyksiä?


      • Miksi ei?
        RuksiRaksi kirjoitti:

        Miksi ei? Mihin aikuinen tarvitsee lävistyksiä?

        Aikuinen ottaa lävistyksen koska sen mielestä ne (se) näyttää hyvältä (hyviltä).


      • 16tuntematon koira
        kapteeni kaihi kirjoitti:

        Ilmaistakseen itseään.

        Olen 11v poika mutsi
        Ei suostunu
        Antaa lupaa
        Tein ite
        Tongue webin
        Ja labertin
        Ja korvat
        Täyteen
        Lävistyksiä
        Ja lopuksi
        Mutsi
        Sanoi että
        Ne sopii
        Mulle
        Ilmaisen niillä itseäni
        Eikä pari reikää
        Maailmaa
        Kaada
        Ei kuin neulavaan käteen
        Ja tökkimään!


      • 16tuntematon koira
        kapteeni kaihi kirjoitti:

        Ilmaistakseen itseään.

        Olen 11v poika mutsi
        Ei suostunu
        Antaa lupaa
        Tein ite
        Tongue webin
        Ja labertin
        Ja korvat
        Täyteen
        Lävistyksiä
        Ja lopuksi
        Mutsi
        Sanoi että
        Ne sopii
        Mulle
        Ilmaisen niillä itseäni
        Eikä pari reikää
        Maailmaa
        Kaada
        Ei kuin neulavaan käteen
        Ja tökkimään!


      • 16tuntematon koira
        kapteeni kaihi kirjoitti:

        Ilmaistakseen itseään.

        Olen 11v poika mutsi
        Ei suostunu
        Antaa lupaa
        Tein ite
        Tongue webin
        Ja labertin
        Ja korvat
        Täyteen
        Lävistyksiä
        Ja lopuksi
        Mutsi
        Sanoi että
        Ne sopii
        Mulle
        Ilmaisen niillä itseäni
        Eikä pari reikää
        Maailmaa
        Kaada
        Ei kuin neulavaan käteen
        Ja tökkimään!


      • 16tuntematon koira
        kapteeni kaihi kirjoitti:

        Ilmaistakseen itseään.

        Olen 11v poika mutsi
        Ei suostunu
        Antaa lupaa
        Tein ite
        Tongue webin
        Ja labertin
        Ja korvat
        Täyteen
        Lävistyksiä
        Ja lopuksi
        Mutsi
        Sanoi että
        Ne sopii
        Mulle
        Ilmaisen niillä itseäni
        Eikä pari reikää
        Maailmaa
        Kaada
        Ei kuin neulavaan käteen
        Ja tökkimään!


    • äiti myös

      Kysyhän tytöltä että miten on nuo lävistykset laitettu. Jos on alle 15v ja pistetty liikkeessä, ota siihen lävistäjään/ylipäätään liikkeeseen yhteyttä. Onko tyttö pyytänyt noita lävistyksiä?

    • Oma poika saa varmaan aikasintaan ylä-asteella. Itse olen lävistäjä niin ei tuota ongelmaa :)

      Tosiaan minkä ikäinen tyttösi ja hänen kaverinsa ovat? Itse en ainakaan tee lävistyksiä alle 16-vuotiaille ilman vanhempien lupaa.

      • Ole niin kiltti

        että nostat ikärajan 18-veehen, jookos?


      • Hyi

        Homopoikako?

        Ottaako korvikset ja napalävistyksen?


      • teuvo66

        Siinähän se on ongelma kun ette tee. Sitten kun vanhemmat ei anna lupaa. Sitten tehdään itse, jollai neulalla tms.


    • trolliko

      Siis onks tää joku trolli vai ooksä tosissast et et oo ennen muka huomannu sen mitää lävistyksii ja jos on nii hirveetä nii mee sit repii ne irti jos sun maailma kaatuu

    • jaa-a

      jos et oo trolli, ni revi ainaki se elin otsastas ennen ku teet yhtään mitään......

    • 99 likka XD

      heh ite oon miettiny kans ite lävistyksen tekemistä, mut ei ole pokkaa :D

    • Ihan ok

      Ootpa sie nipottaja tai sitten jonkinlainen provo.Mie kyl antaisin ottaa ilman lupaakin,ainakin korvikset.

      • anne002

      • Vaihtoehtoja on

        No miksi korvikset? Klitoriskoru olisi paljon huomaamattomampi.


    • Aloittaja angry

      Tyttö on kolmetoista ja on kuulema liikkeessä laittanut, (Helsingin tattoo cafe). Ei ole koskaan aikaisemmin pyytänyt lävistyksiä vaan sanomatta mitään ottanut. Kun on nuorempi ollut olen kertonut kuinka olen lävistyksiä vastaan eli tyttö tiesi että ei lupaa saisi.

      • lävistäjä myös

        Soitahan sinne liikkeeseen huomenna että ovatko tehneet... Tai käy tytön kanssa siellä keskustelemassa. Älä riehu/huuda tms liikkeen työntekijöille vaan keskustele rauhallisesti. Tsemppiä!


      • villava hiiri

        Sulla on hirvittävän kireä pipo.

        Jos nimeltä mainittu liike on alle 16 v laittanut lävistykset, eikun otat yhteyden liikkeeseen.
        Ehkä löydät oman allekirjoituksesi lupalapusta.

        Löysäät pipoa. Yrität nähdä tyttäresi ihan siinä ruokapöydässä sellaisena kokonaisena. Että näkisit sen kielikorun. Ja korvakorut.

        Juuri se, ettet salli lävistyksiä/muuta ajaa murkun hakemaan niitä.


      • millä lie maksanut
        villava hiiri kirjoitti:

        Sulla on hirvittävän kireä pipo.

        Jos nimeltä mainittu liike on alle 16 v laittanut lävistykset, eikun otat yhteyden liikkeeseen.
        Ehkä löydät oman allekirjoituksesi lupalapusta.

        Löysäät pipoa. Yrität nähdä tyttäresi ihan siinä ruokapöydässä sellaisena kokonaisena. Että näkisit sen kielikorun. Ja korvakorut.

        Juuri se, ettet salli lävistyksiä/muuta ajaa murkun hakemaan niitä.

        Yhteys poliisiin, eikä liikkeeseen, tuohan on rikollista toimintaa.


      • mimimimi5

        Miten et ole voinut huomata, että korvatkin ovat täynnä lävistyksiä?!


      • Myös kannattaa
        millä lie maksanut kirjoitti:

        Yhteys poliisiin, eikä liikkeeseen, tuohan on rikollista toimintaa.

        ottaa yhteyttä omaan kansanedustajaan ja näin vaikuttaa näiden idiotismien kieltämiseen. Näin voisi edes muutama lapsi säästyä tuolta elinikäiseltä häpeätahralta. Ole yhteydessä myös omaan perhelääkäriisi ja tiedustele mahdollisuuksista niiden poistoon hygieenisissä olosuhteissa.


      • young lady

        Oletko sallinut 13-kesäsellesi myös meikkaukset, hiusten värjäämiset, ihkupissis-vaatehömpötykset yms.? Silloin et voi kuin syyttää itseäsi, että olet lapsesi laittanut menemään valtavirran matkaan jolloin myös lävistykset kuuluvat helposti asiaan. :)

        Ja jos lapsi ei uskalla edes luoksesi tulla keskustelemaan lävistyksestä, mietipä kuinka nopeasti alkoholi tulee arkeen, ellei jo ole...


      • vitu homo
        millä lie maksanut kirjoitti:

        Yhteys poliisiin, eikä liikkeeseen, tuohan on rikollista toimintaa.

        homo


      • 14+5
        Myös kannattaa kirjoitti:

        ottaa yhteyttä omaan kansanedustajaan ja näin vaikuttaa näiden idiotismien kieltämiseen. Näin voisi edes muutama lapsi säästyä tuolta elinikäiseltä häpeätahralta. Ole yhteydessä myös omaan perhelääkäriisi ja tiedustele mahdollisuuksista niiden poistoon hygieenisissä olosuhteissa.

        Luuletko tosiaan että teini antaa poistattaa lävistykset? Tai että yksikään lääkäri poistaisi niitä vastentahtoiselta potilaalta. Itsellä on 15 vuotiaana hankittu kielikoru, jonka kävin ottamassa liikkeessä ja tatuointi samasta liikkeestä 16 vuotiaana (vanhempien luvalla luonnollisesti) ja síttemmin vielä 18 vuotiaana hankkimani napakoru, kaikki samasta liikkeestä. Kaikkiin olen tyytyväinen. Äitinä jos lapsi on mennyt itselleen lävistyksen tekemään, ei ole muuta vaihtoaehtoa juuri kuin tyytyä siihen. Ei niitä toiselta väkisinkään voi pois repiä. Liike on mielestäni toiminut väärin jos noin nuorelle tehnyt koruja ilman vanhemman lupaa. Ehkä kannattaa katsoa peiliin omaa käytöstään vanhempana ja miettiä onko oikeasti kyse lapsen edusta vai omasta perseestä. Ihan kuin tyttö äidilleen (joka niitä läväreitä vihaa) olisi käynyt ottamassa korut.. Ja lävistykset saa otettua pois. Kieleen ei juuri jää jälkeä ja napaan ehkä pieni. Ei niihin maailma kaadu.


      • Kyllä se
        14+5 kirjoitti:

        Luuletko tosiaan että teini antaa poistattaa lävistykset? Tai että yksikään lääkäri poistaisi niitä vastentahtoiselta potilaalta. Itsellä on 15 vuotiaana hankittu kielikoru, jonka kävin ottamassa liikkeessä ja tatuointi samasta liikkeestä 16 vuotiaana (vanhempien luvalla luonnollisesti) ja síttemmin vielä 18 vuotiaana hankkimani napakoru, kaikki samasta liikkeestä. Kaikkiin olen tyytyväinen. Äitinä jos lapsi on mennyt itselleen lävistyksen tekemään, ei ole muuta vaihtoaehtoa juuri kuin tyytyä siihen. Ei niitä toiselta väkisinkään voi pois repiä. Liike on mielestäni toiminut väärin jos noin nuorelle tehnyt koruja ilman vanhemman lupaa. Ehkä kannattaa katsoa peiliin omaa käytöstään vanhempana ja miettiä onko oikeasti kyse lapsen edusta vai omasta perseestä. Ihan kuin tyttö äidilleen (joka niitä läväreitä vihaa) olisi käynyt ottamassa korut.. Ja lävistykset saa otettua pois. Kieleen ei juuri jää jälkeä ja napaan ehkä pieni. Ei niihin maailma kaadu.

        vapaaehtoisuus poistoon löytyy kun vähän motivoi. Ts. kertoo vaihtoehtona olevan lastenkoti ja hiukan värittää kertomusta millaista sakkia sieltä löytyy...

        Valtaosa nuorista on ihan fiksuja ja ne jotka eivät ole, kokevat sitten senkin kantapään kautta.


      • :.....:.......:
        Kyllä se kirjoitti:

        vapaaehtoisuus poistoon löytyy kun vähän motivoi. Ts. kertoo vaihtoehtona olevan lastenkoti ja hiukan värittää kertomusta millaista sakkia sieltä löytyy...

        Valtaosa nuorista on ihan fiksuja ja ne jotka eivät ole, kokevat sitten senkin kantapään kautta.

        "Hyi sinua rakas lapseni, otit ilman lupaa lävistyksen napaan/kieleen/kulmaan/muualle. Kyllä sinun nyt kannattaa ottaa se ihan vapaaehtoisesti pois, muuten lähetän sinut lastenkotiin..."

        Joo kyllä vissiin, koitas laskea ne molemmat tai edes toinen jalka maahan nyt ja höllää sen kukkahatun nyöriä...


      • Lävistetty teininä
        Myös kannattaa kirjoitti:

        ottaa yhteyttä omaan kansanedustajaan ja näin vaikuttaa näiden idiotismien kieltämiseen. Näin voisi edes muutama lapsi säästyä tuolta elinikäiseltä häpeätahralta. Ole yhteydessä myös omaan perhelääkäriisi ja tiedustele mahdollisuuksista niiden poistoon hygieenisissä olosuhteissa.

        Lävistyksen poistoon ei kyllä lääkäriä tarvita. Ja ei siitä kannata niin kauheita hepuleita ottaa jos teini-ikäinen ottaa lävityksen. Jos joskus tuleekin toisiin aatoksiin niin senkun ottaa korun pois eikä siihen mitään kraateria muistuttavaa aukkoa jää.:)


      • lopeta
        Kyllä se kirjoitti:

        vapaaehtoisuus poistoon löytyy kun vähän motivoi. Ts. kertoo vaihtoehtona olevan lastenkoti ja hiukan värittää kertomusta millaista sakkia sieltä löytyy...

        Valtaosa nuorista on ihan fiksuja ja ne jotka eivät ole, kokevat sitten senkin kantapään kautta.

        Suoraan sanoen v*tuttaa tollaset että uhataan lastenkodilla !
        oon ite asunu lastenkodissa 9v , ja voi kuule mä olen helvetin tyytyväinen elämääni!
        värität kertomusta, sepäkiva.
        Toisaalta kun ajattelee, en usko että olet kykenevä juttelemaan järkevästi asiasta, vaan laitat suoranaisesti uhkauksen mukaan jotta lapsi tottelisi. säälittävää.


      • 54Loikki
        millä lie maksanut kirjoitti:

        Yhteys poliisiin, eikä liikkeeseen, tuohan on rikollista toimintaa.

        Häh kuinka niin rikollista. Moraali se ajaa laittamaan ikärajat lävistyksille. Ei laki.


      • .__.

        Voin kuvitella sen, ku meet sinne liikkeeseen.. Suosittelisin kertoon sun tytölle lävistyksien huonot puolet, eli kaikki riskit. esim. halvaantuminen jne. Ja jos tyttösi ei välitä, niin anna sen pitää ne lävistykset!:) tai sitten helpoin vaihtoehto on taloudellisesti huono, mutta muuten hyvä: lahjo se ottaan ne lävistykset pois rahalla!


      • Vääräosoite
        millä lie maksanut kirjoitti:

        Yhteys poliisiin, eikä liikkeeseen, tuohan on rikollista toimintaa.

        Oikea osoite on kulutaja neuvonta.
        Kulutaja riitalautakunasta on kielilävistyksen osalata ratakaisu.

        "EH on velvollinen palauttamaan kauppahinnan, 45 euroa. Koska kielikoru on K:n hallussa, pitää hänen palauttaa se EH:lle. Toimenpiteestä ei voi katsoa tulleen vajaavaltaiselle sellaista hyötyä, minkä korvaaminen voisi tulla kyseeseen."
        http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909494961.html

        Ainii :P kyseinen vanhempi lisäksi vaati yritykselle kurinpidollisia toimia uhkasakon uhalla. Johon kuluta riitalutakunta totesi että heidän "tehtäviin ei kuitenkaan kuulu ohjata yritysten toimintaa ja asettaa tämän tehosteeksi uhkasakkoa."


    • Trolli,provo

      Tuo aloitus on ihan selvä trolli,provo ja aloittajalla on vaan tarkoituksenaan nähdä
      että minkäläisia vastauksia saa viestiinsä.

    • 10 v sitten

      Itsekin otin 15-vuotiaana vanhemmilta salaa huulikorun. Äiti ei siitä pitänyt, mutta antoi olla, kun vanhemmalla siskollakin oli lävistyksiä. Liikkeessä laitatin, mutta olin vanhemman näköinen, eikä henkkareita tms lupia edes kysytty. Tästä nyt jo 10 vuotta.

      En tiedä onko tämä provo, mutta ajattelin vain ilmaista, että ei tämä mikään uusi villitys ole. En myöskään kadu lävistystä, vaikka huulessa onkin nykyään vain pienen pieni arpi siitä kohdasta, jossa lävistys oli.

    • diih1

      aika monet nuoret tekee nykyään lävistyksensa esim vaikkapa iha hakaneulalla jne.. saapi noita neuloja apteekistakin kun vaa käy kysymässä.

      kannattaa tosiaan kysyä missä otti.. niinkuin ylempänä neuvottiinkin.
      Omasta mielestä turhaa dramatisointia taas tämäkin... se nyt kuitenkin on VAIN lävistys... sen saa pois... eri asia jos ois ollu esimerkiks vaikka tatuointi... nykyään ku seki on menny paljolti siihen että kaverit tekee puoli ilmaiseks huonolla työnjäljellä.

      Jos ihan totta puhun niin tyttäres lävistykset ei tuu jäämään tohon... luultavasti ainakin kulmaan tulee jne... puhun ihan itte omalla kokemuksella tästä "koukkuun" jäämisestä... itse otin kulmaan yhden... parin kuukauden päästä huuleen. jne. Onneksi kuitenkin osasin lopettaa vielä "inhimillisessä" vaiheessa :). Anyways.. kannattaa puhua lapses kanssa ja antaa sellanen vaikutelma itestään , että homma on jotakuinki ok... mutta asiasta tulis kysyä ensi sulta.... silloin ehkäpä ens kerralla ku moisia on mieles niin hän oikeesti tulee kysymään asiasta :)

    • Hei kaikki vanhemmat

      Hei Kaikki vanhemmat tiedättekö mitten paljon lapsenne salaavat asioita jota ette edes voi kuiviteellakkaan mitä kaikki lapsenne salassa tekevät. Lastensuojelulaki suojelee lapsia muutta ei vanhempia ja lapsenne käyttää tietoisesti sitä väylää hyödyksenne.

      • UarreSaari

        No tuotahan arveltukin.Luulen,että jos kaiken (tai osankin)näkisimme filmiltä miltähän ajatukset tuntuisivat?.(No eihän meidän lapsi sellainen ole)


      • doble

        Teinit sisäoppilaitoksiin, tarkkailun alle. Kodit teinivapaiksi vyöhykkeiksi: harva vanhempi oikeasti pärjää pikkunapoleoneille ja katariinasuurille, joilla on suuri ego, mutta elämän knowhow vielä hankkimatta ja kaverien vaikutus valtava. Suojellaan näin lapsia ja säästetään vanhempien viimeiset, harvat haivenet.


    • hmgtu

      taitaa olla sulla hermot kireel ku tollasest rehaat:DDddd ite teen korviin neuloilla korviksia ja mutsi vaa vhä huomauttelee.

    • sdewderf

      Suomi24 aloittama provo trolli.

    • pirhanan vastuuttomat vanhemmat.

    • Joku ihminen

      Luultavasti tytön itte maksamat lävärit -> hänen omaisuuttaan.

      • haesta läväris

        Vai ihan lävärit, buahaha. Ton ikäisellä ei ole oikeuksia yhtään mihinkään joten ne ei ole hänen omaisuuttaan. Opettelee vähän lakia, lävärinaama, lällällää läälää lävärihousu läälää lävärit ohtaan juu


      • khgkg
        haesta läväris kirjoitti:

        Vai ihan lävärit, buahaha. Ton ikäisellä ei ole oikeuksia yhtään mihinkään joten ne ei ole hänen omaisuuttaan. Opettelee vähän lakia, lävärinaama, lällällää läälää lävärihousu läälää lävärit ohtaan juu

        15 vuotiaalla on oikeus käyttää itse ansaitsemiaan tuloja miten haluaa. raja tässäkin saattaa tulla vastaan satojen tai tuhansien arvooisissa hankinnoissa mutta teineilläkin on oikeuksia


    • -äiti myös-

      Voi voi..siis pahempiakin asioita nää teinit tekevät kun lävistyksen ottaminen..oma poika oli muistaakseni 15 kun halusi huulilävistyksen. Pojan kanssa menin lävistysliikkeeseen ja poika sai korunsa. Kannattaako todella tuomita heti jyrkällä EI..kyse kuitenkin pelkästä lävistyksestä. Ei muuta luonnetta millään lailla tai tee nuoresta "friikkiä" tai ei ole kyse huomion hakemisesta tai mistään vastaavasta. Kannattaa todella keskustella asioista ihan asiallisesti ensin sillä parempi se luvan antaminen kun että esim. kaveri tekee sen jollain likasella neulalla ja pahimmassa tapauksessa lävistys tulehtuu.

    • Minulla oli sitä ongelmaan, kun en saanut porukoilta lupaa ottaa lävistyksiä, tein ne sitten itse.
      Koruja löytyy korvista, kulmasta 2x, huuli 2x, nenä, ja kieli. Ainut minkä olen käynyt ammattilaisella ottamassa oli niskakoru ja sekin kasvoi ulos.
      Ensimmäisen tein kun olin ylä asteen 8 luokalla ja siitä asti niitä on sadellu pikkuhiljaa lisää :D
      Ja aikasemmin joku mainitsi että nämä napit saa sentäs pois! Itselläni on myös tatuointeja 13 kappaletta, ne ei niin helposti pois lähde jos tarvis.
      Ensimmäisen tatuoinnin otin 14v rippilahjana, lupa porukoilta, kuva piti itse maksaa.

      • Kehtaatkohan

        kattoa itteesi peilistä? Mun ainakin alkas tehdä pahaa jos peilistä tuijottaisi kuvauksesi kaltainen otus vastaan...


    • mummapumma54

      Aika tyhmä olet kun tuollaisen metelin nostat tavallisesta nuorten asiasta. Toivottavasti olet trolli. Ainakin olet aikamoinen noita-akka. Kuinka saatoit ruveta rääkymään moisen asian takia. Ja kuinka ihmeessä saattaa tyttärelläsi olla sekä kielilävistys, että korvalävistykset, ettet ole niitä aiemmin huomannut. Nykyaikana lävistykset ovat niin tavallisia, jopa keski-ikäisillä naisilla on lävistyksiä sekä tatuointeja. Tyttäresi ei ilmeisesti ole ajatellut että siinä mitään ilmoitettavaa edes on. Jos hän on ne omalla rahallaan kustantanut ja ajatellut että se on ihan tavallista. Mutta suurimman virheen teit tuon huutamisesi kanssa, etkö ole edes alkeita oppinut, kuinka pitää nuorten kanssa olla. Onko mitään järkeä nostaa tuollaisesta ulkoisesta asiasta sellainen meteli ja niin että syyllistetään myös tyttären kaverit. Hän ei ole ketään vastaan rikosta tehnyt, millä oikeudella sinä hänet tuomitset.
      Itse olen jo liki 60v 4 lapsen äiti ja lapset jo aikuisia, ja kummallakin tyttärellä on joitain lävistyksiä ja toisella myös pieni tatuointi. Itse on välitä moisista, ja olenkin toki sanonut että voisi jättää muutamat korut pois ja etten välitä sellaisesta kaunistautumisesta , mutta tytärten keho on heidän omansa ja heillä on toki oikeus koristella kehoaan oman makunsa mukaan. Mutta missään nimessä en rupea huutamaan ja mesoamaan, en edes silloin kun nuorempi tyttäreni otti lävistyksensä reilsuti alle 20-vuotiaana.

      • ..............

        Kyseessä on 13-vuotias, joka tarvitsee vanhemman suostumuksen lävistyksiin. Vaikka se kuinka olisi nuorten asia, niin vanhempien lupa pitää olla, ja nyt on lävistykset otettu jollain tapaa ilman vanhempien suostumusta. Jos homma sinun mielestäsi on niin, että tuon ikäisten pitäisi saada tehdä ihan mitä lystää, verukkeena "tavalliset nuorten asiat", niin ei kai kenenkään pitäisi siitäkään meteliä nostaa, jos tuon ikäiselle tyttöselle joku täysi-ikäinen mulkkuaan tarjoaa. Sehän on ihan normaali nuorten tyttöjen asia olla kiinnostunut vanhemmista ja kokeneemmista.


    • Tyhmyys,- ilmentymä

      Tyhmyys tiivistyy tyhmässä porukassa..

      Eräs n. 25v työkaveri, sinänsä fiksu nuorimies, aloitteli niihinaikoihin parisuhdetta, ja hänen tyttöystävä pamahti paksuksi, senjälkeen tämä nuorimies muuttui mietteliään vakavaksi,.
      Sitten ilmestyi huuleen omituinen lävistys, 'rengas', se lävistys-reikä vielä tulehtui,.?

      Kysyin miksi hän sellaisen on yleensä ottanut, hän vastasi että hänen naisystävä oli vaatinut sitä ottamaan lävistys, jopa eron uhalla.?

      Vuosia myöhemmin tapasin sattumalta tämän entisen työkaverini, eikä hänellä ollut enää mitään lavistyksiä eikä tyhmiä renkaita killumassa, eikä myöskään mitään erityisiä arpiakaan ollut havaittavissa..

      Muutenkin hänen elämänsä tuntui olevan järjestyksessä, oli eronnut siitä 'dominoivasta' naisesta, ja tavannut uuden fiksumman tyttötstävän.

      Minusta nämä lävistykset ovat, alemman, (narkkarit, työttömät luuserit,jne..) sosiaaliryhmän typerä ilmentymä,.?

      On myös huomioitava miten esimm. työhönottotilanteessa näillä lävistyksillä, ymm. tatuoinneilla, on negatiivinen vaikutus..

      Kannattaa hankkia sisälöä elämäänsä, muualta kuin näillä typerillä päähänpistoilla.

      • 3+18

        Hah, aito porvari tietää ja kertoo.


      • Narkkari vai työtön?

        Itsellä kieli ja napa lävistetty. Olen vakituisessa työsuhteessa (hoitoalalla), huumeita en ole ikinä edes kokeillut jne. Kannattaisiko hankkia jotain faktaa ja pohjaa mielipiteilleenkin?


      • Rawen1993

        Sinä mistään mitään tiedä! Ja miten niin narkkareilla,työttömät,luuserit...taidatpahan itse olla... minullakin lävistyksiä JA EN ole työtön, narkkari tai mikään sellainen. Ennakkoluulo sinulla on ongelma, nykypäivän muoti, ja jollei sinua kiinnosta , olisit hiljaa vaan...ja ota selvää asioista kun tulet kaunistelemaan siihen...

        Ihan 7 vuoden kokemuksella (:


    • AllahuAkbar

      Meillä nulikka ois kivitetty kuoliaaks..

      • mitä vakavaa

        ???????? siis onko se noin iso asia joku lävistys jos nuori sen ite haluaa en tarkota että lupaa ei tarvi pyyttää mutta itse olen pyytänyt ja saanut luvan ja kerran olen itse tehnyt korvaan kolmannen reijjän itse ja ei se ollu mitään vakavaa seurattiin pari viikkoa miten sille käy mutta kyllä melkein kaikki nuoret ketkä lävistyksiä tekee ite ni puhistaa(keittää ) neulan mutta se on vaa mun mielipie !!!!!
        aika outoo sanoo että " meillä nulikka ois kivitetty kuoliaaks "


    • omaksi kuvakseen

      Kysymys on ihmisyyden halventamisesta, kuuluu samaan sarjaan kuin tatuoinnit ja ympärileikkaukset.

    • LoLPissis

      Siis omg ton jutun kaa , ite sain lävistyksen 7v.

    • Money money!

      Tytölle lisää käyttörahaa muutamaa suurta ja näkyvää tatuointia varten. Ikuinen muisto senhetkisestä tilanteesta.

      • OmgPissis

        No D44 ton jutun kaa! Sain ekan lävistyksen 6v.


      • wippu
        OmgPissis kirjoitti:

        No D44 ton jutun kaa! Sain ekan lävistyksen 6v.

        Tää on hauska koska mulle kirjaimellisesti äiti hankki lävistysajan korvanlehdille kun olin 4-vuotias :D Kylläkin otin vasta kun olin 5-vuotta mutta silti. :)


    • h.s.

      Minkähän ikäinen tuo teidän tyttärenne on?

    • kiskis2

      Voivoi...sen saa aina pois, eikä pysyviä jälkiä juuri jää. Enemmän huolestuisin typerästä tatuoinnista näkyvällä paikalla, festareille-menosta (raiskauksia, viinaa, huumeita..), seksuaalisesta hyväksikäytöstä (varsin yleistä, vanhemmat miehet lähestyy nuoria tyttöjä..).

    • Surkeita provoja...

      Mitä vittua..?
      "...kappas kielessäkin oli koru ja korvat olivat täynnä niitä hirveitä lävistyksiä..."

      Olipa kerrassaan onneto provo, jos ei mamma ole huomannut edes että tytön korvissa ja kielessä on salaa otetut lävistykset...

    • ei koruja

      Kyllä maar miesoittaisin heti,Tiedätkö onko muualla paikoissa?

    • niin tuskallista!

      AJATELISIN: Miksi lapskulta menit SALAA, OMILLAS ottamaan tommosen!

      Sitten ajattelisin: MINÄKÖ tai MEKÖ ajettiin lapskulta sinut tähän?

      Sitten tajuaisin: KALEVALAAKO se lapskulta sitten olis voinu päntätä minun kanssa? Ihan oikeasti kysyn tätä?

      Voi kyllä itkettää!

    • iku

      Ihan normaali, jos kiellät enemmin tai myöhemmin tapahtuu pahempia juttuja. Ei lävistys ole mitään paha, eletään nykypäivää.

    • JOULUTUNNELMAA

      Kuule kyllä on sinulla pieni huoli. Ole onnellinen jos tyttäresi ja perheesi on terve
      terv. epileptikko,joka ei tällä hetkellä oikein hyvällä mallilla
      sehän on ihan kaunis sellainen napakuro
      älkää toki olko huolissanne
      Hyvää ja rauhallista Jouluaikaa! http://www.tunturisusi.com/joulu/joulukuva37.jpg

    • puhdas63

      kyllä lävistykset ja tatuoinnit ovat perusmiehelle ovat ällöttäviä kyllä naisen vartalo on ihana ilman ripustuksia voi hyväillä tarttumista mihinkään helvetin rihkamaan.tosi on

    • Mua ällöttää

      En halua moittia enkä dissata ketään, mutta en voi mitään sille, että napakoru kauhistuttaa tai ÄLLÖTTÄÄ mua!

      Siis todellakin, se kuvottaa! Se on jotenkin ...jotain, mitä ei pitäis olla, jokin helvetin romu sisuksissa, ei todellakaan esteettinen kaunistus, siis... hyi hitto, jääköön tämä tilitys tähän.

    • Haluut napakorun!

      Normaali vanhempi ei huuda tuollaisesta asiasta, eikä kantele toisille vanhemmille, että tytöillä on lävistyksiä. Veikkaisin, että aloittaja on lapsi, joka haluaa testata vanhemien reaktioita, jos ottasi napakorun.
      Teksti on todella lapsellista (oma tyttöni, huutomerkkejä!!!=ihailua!), ei aikusen kirjoittamaa, vaan todennäköisesti 13v tyttönen testailee aikuisia..! Tunnusta pois!

    • puhu lapsellesi

      Mikäli omassa elämässäsi ei ole isompia ongelmia, vain keskusteluyhteyden puuttuminen sinun ja oman lapsesi väliltä, otan osaa.
      Ehkä huutaminen ei ollut oikea vaihtoehto?

    • tatska persiissä

      Et kurkannu, että millanen killutin roikkuu tytön klitassa?

    • okkigaam

      Riippuu missä se on- Eräs tyttö otti "häppäriin läppärin" Joten siihen puuttuisian kasvoihin otettuihin

      • Näkyvyys

        Nii ja tuo näkyy,"niin vähällä yleisölle",se vasta harminpaikka,mutta jos kantajalle antaa itsevarmuutta,antaa palaa.


    • fghfghdfhdfghfg

      Olenpahan huolissani jos tyttären piti ottaa salaa. Meillä ainakin on pidetty syvälliset pöydänäärikeskustelut miksi ei kannattaisi ja miksi sen ottaisi. Seurannut siihen että esimerkiksi huulikorua ei oteta koska se huonontaa ikeniä aika pahasti (ja aiheuttaa arven mutta mulla on kyllä naama arvilla muutenkin ihan pelkistä hakkauksista) ja sellasta, mutta jos vanhemmat antaa syyn sarjasta "no kun ei" niin silloin itse yleensä saan harkintaluvan läväriin jne.

    • mummi jo

      minkähän takia tämä tyttö otti sen lävistyksen salaa.....huutamallahan sen voi pyyhkäistä pois, vai mitä!!!!!????
      Opetelkaa puhumaan ajoissa asioista niin ei tule yllätyksenä. Vanhemmuuteen liittyy lapsista huolehtiminen siten että ei tule yllätyksiä.

    • -kirsikka-

      Meillä asiasta keskusteltiin ja yhteistuumin sovittiin, että 15 vee lahjaksi hänelle voidaan laittaa haluamansa napakoru. Laitettiin myös ja valvoin, että hän hoitaa lävistystään, kunnes se on parantunut. Kaikki meni hyvin.
      Vuoden päästä (16) huomasin hänellä kielikorun, jonka johdosta kävimme keskustelun asiaan liittyen. Korostin hänelle lävistykseen liittyviä seikkoja ja kehoitin häntä miettimään tarkoin, jos tuntee mieltymystä kasvojen alueen lävistyksiin. Lävistykset vaativat oikeanlaisen jälkihoidon ja jos tästä laistetaan, voi seurauksena olla tulehduksia ja arpeutumia. Hänen kohdallaan lävistykset jäivät siihen ja se kielikorukin sai lähteä tytön vähän kasvettua ulos teiniydestä. Tänään hän on 19 ja on tyytyväinen siihen, että valotin hänelle lävistyksen merkitystä myöhempiä ajatellen.
      Kun olet lapsesi elämässä mukana ihan koko matkan aikuisuuteen asti, voit olla vaikuttamassa hänen hetken mielijohteisiinsa ja ohjaamaan vähän kauaskantoisimpiin ratkaisuihin. Pelkkä EI ja päreidensä polttaminen ei johda koskaan mihinkään parempaan. Nuoren uhma vain kasvaa ja hän ei itsekään ole enää selvillä siitä mitä haluaa.

    • tarkka isu

      Tytär oli ottanut pimslooraan jonkun killuttimen, huomasin kun oltiin "saunomassa".

      • Varmaan namu...

        Rupesko stondaa???


    • äiti myös

      Ei se asia ainakaan sillä huutamisella parane...

    • Oma napa

      Riippuu kyllä ihan siitä onko lapsi 5 vai 15 vuotias....Mitä vanhempi niin sitä enemmän on suitsia löysättävä,niin se vain on...

      • Oma napa

        Ja muutenkin,asiat tärkeysjärjestykseen,mitäpä jos olisit salaa kuullut vaikka että tyttärelläsi on ns. eturessu täynnä?????


    • HYIHITTO.

      LÄVISTYKSET OVAT VASTENMILISIÄ! YÄK

      • kapteeni kaihi

        Pystytkö perustelemaan? Toki mielipiteen saa omata ja ilmaista, mutta pystytkö perustelemaan mielipidettäsi? Mikä tekee lävistyksistä yököttäväviä?


      • ghjgfhjfghj

        Minusta blondit on vastenmielisiä mutta pidän turpani kiinni.


      • piikki perseessä
        kapteeni kaihi kirjoitti:

        Pystytkö perustelemaan? Toki mielipiteen saa omata ja ilmaista, mutta pystytkö perustelemaan mielipidettäsi? Mikä tekee lävistyksistä yököttäväviä?

        Ne vain ovat vastenmielisiä, jotenkin luonnottomia ja siksi rumia.


    • taistelurapu

      Isäni otti humalassa lävistysasian puheeksi ja antoi luvan kielilävistykseen, jota olin kinunnut jo parin vuoden ajan. Äitini puolestaan ei sanonut mitään, hänelle oli aivan sama onko minulla suussa metallia muuallakin ku hampaiden paikoissa. Ikää minulla oli tarpeeksi ja menin siis ottamaan sen kielilävistyksen, senkin uhalla että isäni pyörtäisi puheensa. Hän ei muistanut antaneensa lupaa, eikä asiasta olla keskusteltu yhden kerran jälkeen. Otin tämän lävistyksen muutama kuukausi sitten ja olen edelleen se sama henkilö, kuin ennen kielilävistystä. Elämäni on edelleen samanlaista kuin vuosi sitten.

      • läshyttäjä

        Patishi että nyt shinä et oshaa enää shano akunnolla äshää.


      • taistelurapu
        läshyttäjä kirjoitti:

        Patishi että nyt shinä et oshaa enää shano akunnolla äshää.

        Kannattaako tulla aukomaan päätä kun et näemmä tiedä lävistyksistä mitään? Puheeni oli vain pari ensimmäistä päivää lävistyksen ottamisesta sössöttämistä. Turvotuksen laskettua puhuin taas normaalisti. Osaan sanoa kunnolla ässän, ärrän ja kaikki muutkin puhumiseen tarvittavat äänteet.

        Risto löysi markan rahan rantapenkereeltä
        Vesihiisi sihisi hississä
        jne.


    • :PPP

      Otin tuossa yli vuos sitten kieleen lävistyksen, enkä oo päivääkään katunut.

    • Lävärit OK?
      • kapteeni kaihi

        Hei haloo! En usko että kauhean moni lävistettykään tykkää kun on lävistyksiä tossa määrin. Itekin olen lävistetty, mutta kohtuus kaikessa. Siis ihan kaikessa.


      • Kun annat
        kapteeni kaihi kirjoitti:

        Hei haloo! En usko että kauhean moni lävistettykään tykkää kun on lävistyksiä tossa määrin. Itekin olen lävistetty, mutta kohtuus kaikessa. Siis ihan kaikessa.

        pirulle(tai läväreille) pikkusormen, se vie koko käden. Tuskin tuonkaan äiti halusi tyttärestään ihan tuollaista, tuskin edes hän itse. Tämän takia sano jyrkkä ei lävistyksille ja tatuoinneille. Ne kuuluvat rikollisille.


    • alma9

      Noh, tuo tapahtui meillä aikoja sitten. Tytär otti lävistyksen kieleen ilman lupaa (taisi olla 16v. silloin ) Nyt hän on 26v. eikä enää ole lävistys kielessä.

      Taisi hänellä olla muitakin leväistyskiä mutta ne ovat kaikki jo jäänneet unholaan. On neiti viisastunut sen verran.

    • Piitu

      Hatunnosto aloittajalle siitä, että hän sentään ymmärsi raivostua lapsensa järjettömästä tempusta. Nykyään kun lasten annetaan tehdä ihan mitä mielivät, ja sellainen sana kuin häpeä on katoavaa kansanperinnettä. Ihmettelen kyllä kamalasti, että joku antaa alaikäiselle lapselleen luvan ihan mihin tahansa. Herää kysymys, minkä' takia tämmöiset ihmiset ovat tehneet lapsia, jos heille on yhdentekevää, mitä he tekevät ja mitä heistä tulee. Se on sanomattakin selvää, että täysin pellossa kasvaneista lapsista ei voi koskaan tulla töissä käyviä ns. kunnon kansalaisia, mutta sekin on monelle vanhemmalle ihan yhdentekevää. Kyllähän yhteiskunta maksaa heidän munauksensa.

    • jaaha1

      SALAA?? no0 ensinnäkin voi onkia että kuka se lävistäjä on!?? kun salaa ei saisi alaikäiselle tehdä,voi tulla oikeusjuttu jopa(eli jos tytöllä ei ole teidän vanhempien lupaa ollut kirjallisena niin se on laiton!)

      ja jos omat lapseni salaa laittaisivat saisivat ottaa pois,tai sitten rahat jäähylle et ei saa mitään muuta hommattua

      vaik ei se niin sio juttu ole itse otin sen 15-16 mutta äiteni luvalla..;)

    • murkut on murkkuja

      Kyllä normaali teini kysyy lupaa vanhemmiltaan läväreihin( tai ainakin vihjailee asiasta vanhemmilleen ),jos on lupaa kysymättä ne ottanut, turha se on enää huudella ,nykymuotia teineillä ,menee iän kanssa ohi. minun tyttöni kysy saako ottaa sanoin ei,vanhempana jos vielä haluaa ,mutta ei ne lävärit ketään tapa ,mutta riskit niissäkin on ,tulehdukset sun muut ,hyvä jos ei ole tullut sellaisia ,eli eipä se enää auta huutaa vaan keskustella miksi otti lupaa kysymättä ,asioista voi aina keskutella.

      • Onkohan tuo

        pilkkujen tunkeminen välilauseen eteen kanssa joku lävistyksiin verrattava muotioikku? Samaa voi myös kysyä ylläolevan viestin muustakin lauserakenteesta...


    • Komppaan Kapteeni Kaihia. Lapsen/nuoren kanssa on hyvä keskustella asioista. Kaikki menee silloin paremmin jakeluun, kun huutamalla ja uhkailemalla. Itselle tulee heti päällimmäisenä mieleen syyt siihen, miksi tyttö halusi ottaa korun salaa puhumatta ensin vanhempiensa kanssa. Jos oma lähestymistapasi asiaan on suuttua ja huutaa, et voi tosissasi olla ihmeissäsi kun tyttäreltä saat saman reaktion. Ei se omena niin kauas puusta putoa. Itse otin ensimmäisen lävistyksen ja tatuoinnin täysi-ikäisenä. Kummatkin olivat harkittuja ja vanhempien kanssa puhuttuja. En sano että vanhempani olivat innokkaana mukana jutussa, mutta rakentava keskustelu luo tuloksia. Huutaminen ja suuttuminen ei vie asiaa mihinkään suuntaan. Jos keskustelette asiasta rauhalliseen sävyyn ja kummatkin osapuolet pääsevät tuomaan mielipiteensä esille, löytyy varmasti kummallekin tyydyttävämpi loppuratkaisu.
      Tässä vaiheessa suosittelisin hieman menemään itseesi ja miettimään miksi tyttäresi joutui ottamaan lävistyksen salaa.

    • Ja vielä tosiaan teille "superäideille", nämä kommentit "hyvä kun suutuit ja huusit, eihän tuo muuten opi".. voi ei ei.. Jos lapsella ja vanhemmalla on keskusteluyhteys myös lapsi/nuori ymmärtää rajansa ja kunnioittaa vanhempiaan. Jossain on mennyt jo teidänkin kasvatuksessa pahasti pieleen. Meillä ei kotona huudeta vaan keskustellaan asiat. Antaa pikkasen paremmat valmiudet elämään. Ymmärrän myös rajani ja kunnioitan vanhempiani.
      Älkää pliis laittako pahaa kiertämään, jättäkää ne lapset hankkimatta jos parempaan ette pysty ja for the love of God.. menkää nyt äkkiä äidinkielen kurssille : )

    • Paskaa...

      Seuraava askel on ottaa alaselkään joku kuvio mistä ei saa yhtään selvää. Mutta sitä ennen se ihminen on jo menetetty.

    • Eero Väkäleuka

      VIT-TU. Itsepä ottaa ne lävärinsä saa-tana!!!

    • J K

      NINKÖ

    • ei vittu sanon minä... aiheen alottaja on ihan selvästi omaa nuoruuteensa jämähtäny täti-ihminen... HEI HALOO NYT ELETÄÄ 2000-LUKUA!!! jos sun tyttäres on 18 (tai enemmän) nii ei sen silloin tartte sulta enää lupia kysellä lävistysten ottamisee, koska liikkeessä yleensä iskevät ennen lävistyksen hoitoa täytettävän paperin jossa yhdessä kohdassa saatetaan kysyä tyyliin *olen 18 tai minulla on huoltajan lupa*... okei tossa kohtaa on lapsellisen helppo alaikäsen kusettaa olevansa 18, vaik oiski vasta 17.

      et sinä, aiheen alottaja voi puuttua tyttäres kavereiden lävistyksii, se on ihan näien kyseisten kavereiden ja HEIDÄN VANHEMPIEN välinen asia, eikä sulla ole oikeutta sekaantua ku oman tyttäres asioihin jos niikseen on.

      itse olin 17 kun otin kielikorun enkä mä kyselly äidiltä että SAAKO OTTAA. Mulla ei ollu lupaa ja tiesin ettei äiti siitä tullu tykkäämää mut omapahan on lärvini ja korvani... korvassa on tällä hetkellä 2 rusto-korua ja 4mm venytys. Äiti ei niistä tykkää mut omalla vastuulla olen menny nämä reiät ottamaa. Huulikorukin oli mutta tulehtu ja ihan itse älysin poistaa korun.

    • onnellinen kieli

      voi kuule itse olin 15 kun otin kielikorun salaa vanhemilta sillä tiesin että lupaa en saa ja olin kuitenkin pitkään miettinyt että kannataako.
      ottin 18v. kaverin mukaan, tehtiin väärennety lupa lappu jos he sellaisen haluaisivat ja menimme liikeeseen ja kaveri esiti isoveljeäni ja he uskoivat että lupa on ja tekivät.
      isä ei suutunut kun huomasi mutta äiti suuttui. perustelin asian ja sanoin myös että se on mun vartalo mitä se sua haittaa. olen nyt 19 ja suussa viellä on. enkä ole katunut ottamista koskaan! koska sen voi aina ottaa pois.
      HERÄÄ tähän päivään ja mailmaan, fossiili.

    • oksettava tytär

      Kuulostaa aivan siltä, että tyttäresi on tyypillinen pissishoro. Vain pissikset käyttävät kaiken maailman napakoruja ja muita seksistisiä symboleja, jotta amislippisfinninaama-kaljankittaajapikkupippeli-janipetterit pääsevät iskemään näitä helpommin. Toisin sanoen, napa-, kieli-, sun muut korut on aina merkki helppoudesta ja yhtä hyvin tällaisen korun kantajan otsaan voisi tatuoida tekstin "horo".

      • 19+9

        Minulla on sekä kielikoru että napakoru, mutta sinä, nuoria naisia vihaava kuivakullinen möhömaha joka torjuttiin nuorena kerran liikaa ja joka ei ole pillua saanut eläissään kuin yhden käden sormien verran maksimissa, sinä et minulta saisi pimppiä vaikka henkeni olisi siitä kyseessä. Mätäne siihen tietoon säälittävä moukka. :)


      • no ei haittaa
        19+9 kirjoitti:

        Minulla on sekä kielikoru että napakoru, mutta sinä, nuoria naisia vihaava kuivakullinen möhömaha joka torjuttiin nuorena kerran liikaa ja joka ei ole pillua saanut eläissään kuin yhden käden sormien verran maksimissa, sinä et minulta saisi pimppiä vaikka henkeni olisi siitä kyseessä. Mätäne siihen tietoon säälittävä moukka. :)

        Siinä taas yksi diiva joka kuvittelee liikaa itsestään. Luuletko että klamydiarömpsäsi evääminen tuo kenellekään mielipahaa? Itseasiassa teet palveluksen muille aina kun jäät kotiasi homehtumaan sen sijaan että lähdet baareihin levittämään tautejasi.


      • nuorimies.
        no ei haittaa kirjoitti:

        Siinä taas yksi diiva joka kuvittelee liikaa itsestään. Luuletko että klamydiarömpsäsi evääminen tuo kenellekään mielipahaa? Itseasiassa teet palveluksen muille aina kun jäät kotiasi homehtumaan sen sijaan että lähdet baareihin levittämään tautejasi.

        hienoja päässä kasvaneita stereotypioita sulla jätkä päässäs.
        taidat olla joku vanhan kansan mies tai sitten vain heIvetin kapea katseinen.

        viestis on kyllä sen verran provo että taidat olla trolli joka plussaa omia kommenttejaan. oikeasti yksi koru ei leimaa kenestäkään huoraa. vai mitäs sitten jätkät ovat joilla on koruja? outo olet.


      • Generalize much?

        Mitä helkkari :D Miten voit yleistää tolla tavalla? Se että on lävistys ei tarkoita että on "helppo" Ihan sama kun sanoisit "Se, että ihmisellä on kaulahuivi tarkoittaa että sillä on fritsu!" For the sake of humanity, yrittäkää aikuset ihmiset laajentaa ajatusmaailmaanne! Ihmiskuntanon AINA ajatellu et tenit on villimpiä/hullumpia/tyhmempiä kuin ennen ja aina on jotenki saatu asiat hoidettua. Toki voitaisiin ruveta puhumaan maailman tilasta ja taloudesta ja halahalahala mutta nyt ei hotsittais. Pointtini on, että vaikka osa meistä nuorista joilla on läväreitä on pissishoroja, se ei tarkoita että kaikki on :)


    • adsasdsdasdasd

      On se kumma juttu / huvittavaa / sairasta että vanhemmat usein sallii tai jopa painostaa tyttölasta hankkimaan korvakorun mikä on lävistys siinä missä muutkin. Mutta jos lävistys ei olekaan korvalehdessä se on olevinaan aivan eri asia?

      Mielenkiintoinen tämä meidän kulttuuri.

    • JärkytyinLukemastani

      "Mitä tekisitte" -.- VOI ITKU! Jos tyttö haluaa korun MITÄ VÄLIÄ se on kaunista nykymaailmassa ENÄÄ EI ELETÄ NAVETASSA SONNEJA HOITAMASSA! Korvareiät eivät ole LÄVISTYKSIÄ NE OVAT KAUNEIN KORISTUS MINKÄ TIEDÄN! Ja mikä helevetin syy sinulla on mennä raivoomaan!? EI SULLA OLE MINKÄÄNLAISTA OIKEUTTA PUUTTUA ULKONÄKÖÖN JA MAKU-ASIOIHIN! ON SIINÄ HIRVEÄ ÄITI EN MUUTA VOI SANOA JOS EI OMAN TYTTÄREN NYKYMAAILMAN TAJUA JA MAKU-ASIAA VOI HYVÄKSYÄ!! IHMETTELEN MILLÄ OIKEUDELLA EDES OLET ÄITI JOS ET OSAA KÄYTTÄYTYÄ KUTEN ÄITI = ELI VALMISTAA LASTA NYKYMAAILMAN MENOON EIKÄ ESTÄ NIITÄ!

      • AloittajaOnTyhmä

        JA NE LÄVISTYKSET VOI AINA OTTAA POIS JOLLOIN REIKÄ UMPEUTUU! ETKÖ SITÄ TIENNYT?!?!?!?


    • 23lkj23l4kj2l4j2l3kj

      aloittaja on kehno trolli

    • Korvat ainoa paikka

      mihin mä hyväksyn reiät. Ihmiset on reijittäny korviaan varmaa satoja vuosia tai enemmän.. Mä oon nyt 22v ja mun äiti teetti mulle reijät kun olin 5v ja sain jalokivikorvikset. Kun olin 14, niin halusin toiset reijät. Sain luvan, koska äitillä on itellään myös kaks reikää per korva. Kun oli 16 halusin kolmannet reijät. Äiti ei ollu enää niin ilonen siitä, mutta sain nekin. Ja ne oli viimeset ..joita kadun vähäsen tänä päivänä.. Teininä melkein jokainen on tyhmä. Nyt mä kykenen näkemään sen.

      Muihin ruumiinosiin en oo ikinä halunnukaan mitää koruja. Eli olin mä jotenki viisas kuitenki.

      • Suppilo---

        Itse asiassa on pakko vetää tämmönen näsäviisas kommentti, mutta Egyptin faaraoilla, jopa Tutankhamonilla oli korva ja kasvolävistyksiä. Monia lävistyksiä on pidetty jo keskiajalla merkki uskosta/kulttuurista.


    • Huvittavaa :D

      Nauroin itseni täysin tärviölle :D

    • bllaalla

      Siis mitä helvetin haittaa parista korusta on?
      Joku napakoru (joak ei edes näy kuin uimassa) ja joku kielikoru eivät ole edes pahoja -.-
      Eri asia jos naama olisi täynnä metallia kuin gootilla. Omapahan on keho., miksi siihen pitää toisten puuttua, etenkin jos ei ole mitään hyvää sanottavaa.

      Paha nyt tietty sanoa, kun et sanonut tyttäresi ikää mutta ap relaa nyt ja ota ne herneet pois nenästä. Saahan ne aina otettua pois ja jälkiä ei edes oikeastaan näe, riippuu kohdasta toki ja lävistyksen koosta. Korvikset, eikös ne ole ihan normaalit? ap:kin varmaa joskus käyttänyt.

    • Kauheat traumat

      Reikä ihossa? Maailmanloppu! Auttakaa! Poliisi, armeija, Jeesus! Jollakin on reikä ihossa! Se on eri näköinen kuin minä! Kamala huono ihminen!

      On parempi rääkyä hänelle kavereiden edessä, niin hän varmaan sen jälkeen tottelee minua kaikessa. Rääkyminen ja ehdoton kasvatus on muutenkin kätevä tapa erkaannuttaa lapsi äidistään ja varmistaa että tyttö ei tule pahemmin kotona käymään sen jälkeen kun omilleen muuttaa.

      • Kauheet traumat

        Niin ja on myös hyvä opettaa lapsi siihen että asioista ei kannata yrittää keskustella. Se onnistuu kätevästi rääkymällä lapselle säännöt ehdottomina, ilman että niistä voidaan keskustella. Lapsi oppii hienosti sen että on turha yrittääkään keskustella, kun vanhemmat eivät kuitenkaan kuuntele tai yritä perustella kantojaan. vakuuttavasti. Rääkyminen ja ehdottomuus on hyvän vanhemman merkki.


      • Chill.
        Kauheet traumat kirjoitti:

        Niin ja on myös hyvä opettaa lapsi siihen että asioista ei kannata yrittää keskustella. Se onnistuu kätevästi rääkymällä lapselle säännöt ehdottomina, ilman että niistä voidaan keskustella. Lapsi oppii hienosti sen että on turha yrittääkään keskustella, kun vanhemmat eivät kuitenkaan kuuntele tai yritä perustella kantojaan. vakuuttavasti. Rääkyminen ja ehdottomuus on hyvän vanhemman merkki.

        Jep nolaampa tässä tyttäreni hänen kavereiden edessä, jotka ovat nuorelle tuossa iässä todelle tärkeitä. Hei, ja pohdimpa tässä että kannattaisko soittaa heiden vanhemmille myös, toisten asioihin puuttuminenhan on hauskaa. Minun ja heidän tyttärethän ovat nyt kuin jotain spitaalisia noiden parin hassun lävistyksen johdosta!

        Ap nyt oikeesti...


    • Mutta toisaalta hei!

      Joskus reikä kielessä voi tarkoittaa jollekin maailmanloppua ihan käytännössä. Kielikoru on riski ja ne joilla on se, ei ymmärrä kuinka tärkeä elin kieli on. Se on eri asia kuin korvalehti! Saattaa käydä niin että kieli lamaantuu. Kielestä voi tulla silloin löllö ja silloin se tukkii hengitystien. En sanois sillon että "omapahan on asia ja keho". Sellanen tapaus on traaginen. Uutta kieltä ei saa mistään, samoin kuten toista elämää..!

      • Riski prosentti 0

        Ja samoin porkkanaan voi tukehtua. Riski on kummassakin yhtä suuri, ei niitä oikeasti jätetä ottamatta sen takia että kieli voisi lamaantua tai porkkanaa syömättä koska pala voi jää kurkkuun.


      • Ei oo sama asia ei
        Riski prosentti 0 kirjoitti:

        Ja samoin porkkanaan voi tukehtua. Riski on kummassakin yhtä suuri, ei niitä oikeasti jätetä ottamatta sen takia että kieli voisi lamaantua tai porkkanaa syömättä koska pala voi jää kurkkuun.

        Porkkanan saa yskittyä ulos. Mutta lamaantunutta kieltä ei saa neää koskaan toimimaan. Ymmärrätkö.


      • Riski prosentti 0
        Ei oo sama asia ei kirjoitti:

        Porkkanan saa yskittyä ulos. Mutta lamaantunutta kieltä ei saa neää koskaan toimimaan. Ymmärrätkö.

        Ihminen siellä ei ymmärrä vertauksia, vaan nussii ne siihen paikkaan? Elämä on täynnä yllätyksiä, eikä sen takia ehkä kannata elää kuplassa ja olla tekemättä mitään hauskaa yms.

        Ja ei, porkkanaa ei välttämättä saa yskittyä pois, ihmisiä on tukehtunut ruokaan vaikka ovat kuinka yskineet ja selkään taottu.


      • tavis äijä
        Riski prosentti 0 kirjoitti:

        Ihminen siellä ei ymmärrä vertauksia, vaan nussii ne siihen paikkaan? Elämä on täynnä yllätyksiä, eikä sen takia ehkä kannata elää kuplassa ja olla tekemättä mitään hauskaa yms.

        Ja ei, porkkanaa ei välttämättä saa yskittyä pois, ihmisiä on tukehtunut ruokaan vaikka ovat kuinka yskineet ja selkään taottu.

        Huomattavasti useampi ihminen kuolee tukehtumalla ruokaan kuin kielilävistyksiin. Mainitkaa yksikin ihminen joka on Suomessa kuollut kielilävistykseen. Ei niitä vain ole. On hieman eri asia ottaa lävistys jossain jenkkilän slummissa narkomaanilta kuin Suomalaisessa liikkeessä jolla on oltava luvat kunnossa.


      • Harkintakyvyttömyytt
        tavis äijä kirjoitti:

        Huomattavasti useampi ihminen kuolee tukehtumalla ruokaan kuin kielilävistyksiin. Mainitkaa yksikin ihminen joka on Suomessa kuollut kielilävistykseen. Ei niitä vain ole. On hieman eri asia ottaa lävistys jossain jenkkilän slummissa narkomaanilta kuin Suomalaisessa liikkeessä jolla on oltava luvat kunnossa.

        Vahingoittakaa itteänne vaa. Ei se mua koske (niin kauan kun ette tuo lävistyksiä mun näkökenttään juuri kun oon syömässä) Kirjottelen tänne vaa ajan ratoks.


      • Siitä hauskasta viel
        Riski prosentti 0 kirjoitti:

        Ihminen siellä ei ymmärrä vertauksia, vaan nussii ne siihen paikkaan? Elämä on täynnä yllätyksiä, eikä sen takia ehkä kannata elää kuplassa ja olla tekemättä mitään hauskaa yms.

        Ja ei, porkkanaa ei välttämättä saa yskittyä pois, ihmisiä on tukehtunut ruokaan vaikka ovat kuinka yskineet ja selkään taottu.

        On ihmisiä, jotka on hypänny pää edellä järveen, koska se oli hauskaa. On käyny niin että pää on osunu kivee. Tää ihminen ei pystyny kävelemää enää koskaa. Se sai sellasen yllätyksen. Mutta hauskaa oli ollu, niinkö? Jos ois tyytyny vähempään hauskaan ois kaikki menny toisin. Katumus oli varmaan suuri.

        En millää pahalla, mutta varotan.


      • tähffff
        Siitä hauskasta viel kirjoitti:

        On ihmisiä, jotka on hypänny pää edellä järveen, koska se oli hauskaa. On käyny niin että pää on osunu kivee. Tää ihminen ei pystyny kävelemää enää koskaa. Se sai sellasen yllätyksen. Mutta hauskaa oli ollu, niinkö? Jos ois tyytyny vähempään hauskaan ois kaikki menny toisin. Katumus oli varmaan suuri.

        En millää pahalla, mutta varotan.

        pää edellä hyppääminen on hauskaa mutta fiksu tarkistaa eka pohjan.
        huono vertaus sulla.


      • toinen vertaus sitte
        tähffff kirjoitti:

        pää edellä hyppääminen on hauskaa mutta fiksu tarkistaa eka pohjan.
        huono vertaus sulla.

        Kuvittele että jalkapallokentällä on yhdessä kohdassa miina maan alla. Sinä päätät kulkea kentän laidasta laitaan. Jos suuri ihmisjoukko lähtisi tiiviissä rivissä ylittämään kenttää, niin jonkun kohdalle se miina osuisi.


    • norppa

      senku ottaa oma asiansa.sanoisin kuitenki et olis kivempi jos se olis ollu ees rehellinen ni olis voinu luvanki saada ja et toi syö luottamusta aika pahasti.parasta,että on sellainen luottamus,että asiasta kuin asiasta voi keskustella ennen kuin itse alkavat apteekin neuloilla vääntää!

    • miss ei kirj.

      AI KAUHIAA, ON SYYTÄKIN KAUHISTELLA! KORVISSAKIN OIKEIN LÄVISTYKSIÄ??????

    • poskeenottoo

      Tyttäresi kielikoru johtuu oraaliseksi kiinnostuksestaan.

    • normi täti

      Taas yksi imbesilli joka ei ymmärrä pistää olennaisia tietoja tarinaansa kuten ikää. Haiskahtaa trollin tarinalle.

      • Stadin trolli

        Trollipa hyvinkin. Jos isä muka tuolla lailla räjähtää tyttärensä kaveriporukan edessä, ei hän tule tänne meiltä kyselemään neuvoja, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä. Hänen pitäisi kaiken järjen mukaan olla vähintään 35-40v, jos hänellä on teini-ikäinen tytär, mutta hän kuulostaa epävarmalta pikkupojalta. Ja kuka täysjärkinen isä rupeaisi soittelemaan ihmisille ja kyselemään, että onkos teidänkin tyttärellänne napakoru, koska minä kuulin, että omalla tyttärelläni on, kun vakoilin teinityttöjä nurkan takaa? Veikkaisinkin, että ketjun aloittaja on itse tyttö, joka haluaisi napakorun, ja nyt yrittää kalastella ihmisten mielipiteitä asiasta.

        PS. Itse olen n. 45v äijä, eikä minulla onneksi ole omaa tytärtä. Alussa vähän vierastin tätä nykyistä napakoruvillitystä, mutta minkäs teet, kai on parempi vain totutella siihen. Vaikken itse tykkääkään napakoruista, niin eiväthän ne nyt sentään ole niin jumalattoman rumia kuin niitti poskessa tai huulessa, tatuoinnista puhumattakaan.


    • xxc3

      Hoidit homman TODELLA huonosti. Nolasit tytön kavereidensa nähden ja ajoit pois luotasi. Sun olis pitänyt keskustella tytön kanssa rauhallisesti. Lävistykset eivät ole maailmanloppu, mutta on tärkeää, että ne tehdään hyvässä paikassa ja oikein ja että niistä alaikäiset keskustelevat vanhempiensa kanssa. Jos et ollut huomannut tytön kielikoruakaan, miten hyvin oikein tunnet lapsesi?

    • isä kertoo

      Ei mitään merkitystä. Joku reikä ihossa ei kyllä haittaa ja kyllä sen sitten hän saa joskus pois jos haluaa ottaa. Elämässä on oikeitakin ongelmia.

      • Niin on

        Mutta lävistyksen haluajalla ei ole oikeita ongelmia, jos se miettii tommosia epäterveellisiä turhuuksia.


    • About20

      Jos salaa pitää ottaa niin kannattaa miettiä missä on vika. Itse sain 5 vuotiaana ekat reiät, tokat about 9v, kolmannet 14-15v ja neljännet 17v :) kaikki saatu luvan kanssa, kun kuskusteltiin vanhempien kanssa ASIALLISESTI. Ei tarvinnut ottaa salaa..

    • Höpöjuttuja

      Huvittavaa että ihmiset uskoo näihin trolli,provoviesteihin ja viitsii vielä vastakin niihin.

    • wtf6

      Mitä vittua oikeesti mä tuun pätemään tähän nyt sen verran että a se on ihan vitun sama missä sen lävistyksen tekee jos se tehdään oikein, b lävistykset voi poistaa itse ilman lääkäri c jokainen lävistäjä saa päättää että minkä on alaikäraja mutt vähintään 13 v d juu voi vittu oikeesti teitä siis elkää nyt perkele sotkeko kansanedustajia ja poliiseja tähän juttu koska niitä ei varmaankaan vittuukaan kiinnosta kahen kiimasen huoran huolittelut useilla eri nimimerkeillä ja viimeiseksi yleensä kaikki lävistykset paitsi, kieli genitaali, ja muut oraali lävistykset tehdään liikkeessä tai ammattilaisella ei itse sen verran tiedän koska eräs kaverini teki minulle huulikorun ei ollut mitään ongelmia, ei tulehtunu, ei mitään. Vielä näin loppuun haluan lisätä että kielikorun ottaminen ei kovin salassa pysy eikä napakoru kyllä munkin porukat huomas kun sisar otti kielikorun. Ekana päivänä eli sä oot joko vaan niin vitun sokee tai sulla on dementtia. Näin helppoo mä nauran teille paskasesti :DDDDDDDDD

      • Wtf6.. ei näin : D yritä nyt vakuuttaa ihmisiä ettei kaikki läväreitä ottavat oo tyhmiä teinejä ja sit sä kommentoit.. kiitos.. Opettele pilkut, päälause ja sivulause, toi sun tekstis on äärimmäisen raskasta luettavaa.


    • teenagerr

      Tyttäres toiminta luultavasti omaa vikaasi, me murkut ollaan kovin herkkiä ottamaan itteemme kaikenlaisesta suorasta kieltämisestä ;)

    • spuge

      sehän on vain hyvä, jos lapsi tuolla lailla kapinoi. jos hän ei koskaan osoita tunteitaan, hänestä tulee isona kouluammuskelija, kun kaikki paha olo tulee kerralla ulos.

    • nauran kommenteille

      Hyvät lävistysten vastustajat, tajuattekohan itsekään kuinka invalideja (=epäkelpo, kelvoton, mitätön, pätemätön, teille jotka ette tunne sivistyssanoja) argumenttinne (=väitteenne) lävistyksiä vastaan ovat? Jo lukion ensimmäisellä pakollisella filosofian kurssilla opetetaan ensimäisenä se, kuinka oma mielipide tulee osata perustella. Aikuiset ihmiset, käyttäytykää ikänne mukaisesti ja opetelkaa perustelemaan mielipiteenne kunnolla, kiitos.

    • 3-lapsen yh

      Oli tämä nyt provo tai ei, mutta voisi olla tottakin.
      Itselläni on 3 teini-ikäistä ja vanhimman ollessa 14v. huomasin, että korvaan oli tehty toinenkin reikä. Yhdessä siis oli käyty laittaan vas. korvaan reikä. Reikä oli silminnähden tulehtunut ja märki, millä lie neulalla oli tehty ja todella törkiään kohtaan. Katsoin hetken poikaa silmiin, jotta haloo! Ja tuumasin pahaenteisellä äänellä, että tuo korvis lähtee muuten JUST NYT! En huutanut tms. Käskin puhdistaa ja huolehtia, jotta reikä ei tulehdu pahemmin. Ihme kyllä se otti sen pois, eikä tähän mennessä ole takaisin tullut.

      Nuorempi poika (ikäeroa vajaa 3v) päätti testata saman n. puoli vuotta tuon jälkeen. Toistin saman, jotta korviksen on paree on lähteä välitömästi ja takas ei tuu. Hällä myös on yksi reikä korvassa.

      Joskus ollaan lävistyksistä/tatuoinneista (itselläni on yksi tatuointi, korvisten lisäksi) juteltu. Olen sanonut, että sitten kun on 18v. ottaa sitten, mutta silti toivon että miettivät asiaa tarkasti. En osaa sanoa, miksi käskyni meni perille, mutta perustelin molemmille asian sillä, että jos he ovat mielestään valmiita päättämään kyseisestä asiasta, sitä ei tehdä salaa! Joten he eivät ole valmiita päättämään itse. En tiedä olisinko antanut lupaa, jos olisi kysytty, mutta olisin keskustellut asiasta (ensin varmaan olisin kieltänyt, mutta sitten tapanani on jutella, kun hetken rauhoittuu), ja sanoin, että nythän me emme koskaan saa tietää olisiko lupaa irronnut.

      Teinien kanssa ei ole helppoa, eikä kaikkiin päde samat säännöt ja temput. Kaikki 3 ovat erilaisia ja erilailla asiat pitää myös hoitaa. Helppoa ei ole ja tämä oli pieni juttu. Seison kuitenkin sanojeni takana enkä anna nuorimmankaan (tytön) ottaa toista reikää korviinsa, ennenkuin on 18v. Tai no ainakin lähelle. Kyllä ne lävärit saa lapselta pois, se on vain vanhemmasta kiinni, oletko jälleen se kaveri vai oletko se "ilkeä" vanhempi joka kieltää kaiken kivan. Mutta jos vasta murkkuiässä huomaat, että hei, nyt pitää olla vanhempi ja kasvattaa- on kuulkaa auttamatta liian myöhäistä! Kaveri on kaveri ja vanhempi on se joka säännöt sanelee (toki ne on viisasta välillä keskustelun kautta yhdessä miettiä). Tsemppiä vaan kaikille, sitä tarvitaan ainakin täällä joka päivä!

      • naurettavaa!!!

        Poikasi on homoja.


      • 3-lapsen yh
        naurettavaa!!! kirjoitti:

        Poikasi on homoja.

        Jos jompi kumpi pojista tai molemmat on homoja, sitten on. Sehän ei ollut tämän asian pointti. Jokainen saa olla mitä on, ei se maailmaa kaada. Tällä hetkellä molemmat seurustelevat tytön kanssa, vanhempi jo puolitoista vuotta ja nuorempi puoli vuotta. Tiedän ettei se välttämättä mitään tarkoita, mutta mitä sitten? Kommenttisi nyt vaan on ihan asiaton, eikä liity millään lailla aloittajan asiaan. Tsemppiä sullekin vaan, vaikka oletkin homokammoinen, herää tähän päivään!


    • nuorikokeilija

      Itselläni ollut 13 vuotiaasta asti kielikoru, napakoru ja smiley :) 11v otin snakebites lävistykset ja 13v oli yhdessä vaiheessa madonna mutta päätin ottaa naamasta lävistykset pois koska päätin että nätimpi ilman :) Oma äitini ei onneksi ole samanlainen nipottaja ja korvissakin muutamat reiät toivottavasti jonkun jeesustelijan maailma kaatuu tähän! ainoastaan smiley näkyy kun hymyilen ja niskassani ollut AMMATTILAISEN tekemä tatuointi 14 vuotiaasta asti sitä harkitsin kuitenkin tarkkaan päälle vuoden ja neuvottelin äidin kanssa minkälaisen kuvan saan ottaa ja mihin ja vieläkin siihen tatuointiin tyytyväinen ja muistakaa että lävistykset saa aina pois ja itselläni ei ole naama täynnä reikiä vaikka lävistykset oli päälle vuoden koristamassa!

      • mielipiteenvapaus

        onko ne muut paitsi niskan tatuoinnit TUNARIN tekemiä...

        Inhoan lävistyksiä ja tatuointeja, tatuointeja ei helposti pois saa ja ne tuovat mieleen vain linnakundit tai merimiehet...


    • surullista

      Järjen köyhyyttä mennä virran mukana ja niinhän nuoret nykypäivänä toimivat.

    • Ymmärtävä äiti

      Nuorena lävistyksen ottajat ei tajua sitä, että lävistys tai sen tekemät reiät eivät ole kivan näköisiä enää kuusikymppisellä ihmisellä.
      Se mikä sopii teini-ikään ei sovi aikuiselle.
      Tätä puhuin omalle 13v lapselle kun halusi ottaa lävärin.

      Se oli pakko saada ja niinpä yhdessä mietimme minkälainen ja mihin kohtaa.
      Kriteeri siinä, että kasvoihin ei näkyviin paikkoihin reikiä jotka jäävät näkyviin vaikka korun ottaisi pois myöhemmin ja arpikudosta vielä päälle.

      Lävärin kävimme yhdessä ottamassa. Istuin lähellä ja katselin. Vastuuntuntoinen lävistyspaikka tarvitsi vanhemman luvan ja olivat tiukkoja ikärajan kanssa.

      Jonkin aikaa hän piti tätä läväriä, hoiti sitä ja ihasteli itseään peilistä.
      Nyt 15v ja se on ollut jo pitkään poissa eikä uusia ole vielä pyytänyt.
      Sekin aika voi tulla, mutta mielenkiinto suuntautuu tällä hetkellä vaatteisiin ja kynsiin. Niillä saa itselleen uniikin persoonallisen tunteen, läväreitä ei välttämättä tarvita enää ollenkaan.
      Vai onko syynä sen, että minä olen äitinä pitänyt ja näyttänyt hänelle oman arvonsa ainutlaatuisena ihastuttavana rakastettuna lapsena. Sitä tunnetta ei tarvitse lähteä hakemaan mistään muualta kuten läväreistä tai tatuoinneista.
      Se tunne on sisällä ja kantaa aina mukanaan hyvää itsetuntoa.

      • Kuusikymppisenä

        Tää argumentti, "miltä näyttää sitten vanhana" on niin huvittava.

        Olen kuullut vanhalta mummulta paljon paremman vasta-argumentin. Hän on itse joutunut yli 70 vuotiaana liikenneonnettomuuteen, jossa tuli tikkejä naamaan ja voit kuvitella, että arpi on vähän rajumpi kuin 40 vuotta vanha lävistyksen reikä :)

        Mummu totesi ensinnäkin omasta liikenneonnettomuudestaan, että yksi arpi tässä ryppyisessä naamassa lisää ei haittaa. Lapsen lapsestaan, jonka ottamaa tatuointia ja lävistyksiä nuoren omat vanhemmat kauhistelivat mummun kuullen, "miltä näytät tatuoituna vanhainkodissa", mummu nauroi ja sanoi että ei siinä vanhassa kropassa yksi venähtänyt tatuointi enää mitään rumenna.

        Ja kyllä voi sanoa jo kuusikymppisenkin naamataulusta, että jos siinä on joskus ollut joku nenäkoru, niin ei se tilannetta huononna mihinkään suuntaan, jos reikä edes erottuu millään tavalla, umpeenhan ne melkein menee.


    • cady2

      otti varmaan salaa jos tiesi ettei saisi lupaa??

    • vittupöä

      ei vittu mitä porukkaa :D:D kauhee haloo jostain pienestä reiästä iholla joka umpeutuu ajan kanssa kun ottaa pois. MITÄ VITUN VÄLIÄ SILLÄ ON?!?! VITTU EI OO EES SINÄNSÄ VAARALLISTAKAAN.
      antaa ihmisten olla omia ittejäänsä, omia persooniaan. Jokainen ihminen on oman kehonsa keisari.

    • Olet ylireagoinut

      Keskustelun avannut henkilö. Olet ylireagoinut ja rajusti.

      Tyttäresi salaa ottama lävistys on paljon pienempi rike kuin se, että hän olisi vetänyt ensikännit, mitkä hän myös varmasti tekee jossain vaiheessa, jos ei ole jo tehnyt.

      Kuvaustesi perusteella sinulla on kunnon tyttö kotona, joka ei ole sortunut holtittomaan ryyppäämiseen, huumeisiin tai ylempalttiseen seksin harjoittamiseen ja jatkuviin irtosuhteisiin.

      Sen sijaan sinulla vanhempana on vakavia ongelmia, tyttäresi on sinulle jotain muuta kuin rakas lapsi, josta haluat pitää huolta ja auttaa kasvamaan elämässä pärjääväksi ihmiseksi. Olet selkeästi loukkaantunut oman auktoriteettisi ja vakaumustesi rikkomisesta, et suinkaan huolissasi tyttärestäsi.

      Tyttäresi ja myös itsesi tähden sinun tulee päivittää tietojasi ja asenteitasi kasvattajana, sekä ryhtyä hoitamaan omia psyykkisiä ongelmiasi kuntoon. Tyttäresi ei ole mikään sinun projektisi, johon kanavoit omia ongelmiasi.

    • Terveys ja tavat

      Jos lapset haluavat mitä tahansa,pitävät he päänsä ja sosiaalitoimet ovat heidän puolellaan sun muut naapurit ja virkavallat.Kun he täyttävät 18 tuntevat he itsekkin olevansa vastuussa itsestään vaikka kerjäisivätkin kaiken toimeentulonsa yhäkin kotinsa kautta sossusta tai mistä hyvänsä.Tavat ja kuri kuten järkikin ovat lentäneet jo kauaksi pois.Maatamme ei ole rakennettu noilla avuin.

    • ootteko

      sitä mieltä, että kaikkiin kakaroiden oikkuihin on pakko suostua???
      Jos lapseni haluaa megadildon, tulisiko minun ostaa hänelle sellainen??

      • No jos

        Vertaat megadildoa ja napakorua toisiinsa. Suosittelen, että et hanki lapsia tai jos sellaisia jo on, ryhdyt opiskelemaan lasten kasvatukseen liittyviä asioita ja hoidat omat psyykkiset ongelmasi kuntoon.

        Voin kertoa, että napakoru, megadildo, huumepiikki, kännääminen, jatkuvat irtosuhteet ja tikkukaramelli ovat kaikki eri asioita. Aikuisella, jolla ei ole suhteelliduudentajua asettaa asioita tuon vertaa järjestykseen, ei pitäisi olla lapsia.


      • kapteeni kaihi

        Jos lapsesi haluaa megadildon tai pumpattavan barbaran niin hän saa itse hankkia sellaisen, et sinä ole velvoitettu kustantamaan lapsesi huvituksia. Sama juttu lävistyksissä; jos lapsi tahtoo lävistyksen, hän saa itse raapia rahat siihen.


    • Lävistys perseestä

      Tuskin menettäisin malttiani. Tarjoaisin kahta vaihtoehtoa: sivuleikkurit tytölle käteen hilujen poistoon tai muuttoa muualle, esim. autotalliin.

    • Tarkista myös

      Oletko tarkistanut myös tytön genitaalialueet, ettei siellä ole lisää lävistyksiä? Teinitytöt laitattavat niitä nyt innnolla myös sinne.

    • thjth

      Siitä on varmasti jo enemmän kuin viisi vuotta kun kirjoitit useamman kerran kuinka huomasit saunassa 15 v tyttäresi ajelleen posliinen ja ottaneen klitoris korun. Minä vain sitä että eikö se seinun pikku tyttäresi ole jo yli 20 vuotias ja saa päättää itse ottaako napakorun vai ei.

      • Hyi iljettävää

        Miksi sinä katselet 15 v tytärtäsi saunassa? Oletko ihan sairas pedofiili?


    • t: hyvä ihminen

      Minä en ainakaan sallisi lapsille lävistyksiä. Jos minulla olisi lapsia niin en antaisi heidän tehdä mitään kysymättä ensin lupaa minulta. Jos kyse olisi poikalapsesta niin hän joutuisi elämään kanssani vielä 40-vuotiaana tuoden kaupasta ruoat. Jos kyse olisi tyttölapsesta niin hänet saattaisin antaa muuttaa kenties aiemminkin, mutta sitä ennen tuhoaisin hänen psyykkeen mollaamalla häntä kaikesta ja syyllistäen häntä huonona ihmisenä enkä sallisi hänelle poikaystäviä niin että hän olisi talutushihnassani koko lopun elämää.

    • onko se niin vakavaa

      oon 13 v ja mulla on smiley lävistys ja vasemmassa korvassa 10 mm venytys. äiti oli mukana, kun ton smileyn kävin hakemassa ja keskusteltiin siitä kyllä pitkään ja sit päädyttiin siihen, et saan ottaa sen, ku ei oo kumminkaa näkyvällä paikalla tai mitää. tohon venytykseen se ei ollu kyllä niin suostuvainen ja sanoo sitä vieläki rumaks, mutta ei se sitä multa poiskaa revi.

    • omeropomero

      Mulla on Huuli,Kieli,Nenä,Kulmaja rustokorut ja kaikki oon ottanu ilman lupaa eikä Äiti mittäää välittäny

      • omeropomero

        JA oon 13 v


      • kapteeni kaihi
        omeropomero kirjoitti:

        JA oon 13 v

        Kiitos. Edellisillä kommenteillasi oli parantava vaikutus tähän keskusteluun ja sai samalla kaikki lävistetyt vaikuttamaan erittäin fiksuilta.


    • Tulee näiden fasistien kirjoittelusta mieleen lähinnä 60-luvun beatles-tukkavainot. Mitäs jos vähän löysättäisi pipoa? En usko, että nämä kiristäjät ja muutkaan vainoajat ovat kaikkein kauneinta katseltavaa.
      Pieni korvakoruni toisessa korvassa herätti 70-luvulla lähes sensaatiomaista pahennusta ja nyt tällainen lävistys on täysin tavallinen. Eniten itseäni ärsyttävä lävistys on sellainen maalaistantan helminappi molemmissa korvissa. Olisivatpa vanhemmat aikanaan kieltäneet!

    • "Nyt olen aatellut pitäisikö tyttöjen vanhemmille soittaa ja sanoa kun heidänkin navassa kiilui korut..."

      Jos tilannekomiikka inspiroi sinua, niin soita ihmeessä! Kestät varmaan hyvin itseesi kohdistuvaa huumoria?

    • ioiuyuhkjkjj

      huono provo

    • iskä vm-52

      Viime lauantaina kn kävin mein tyttären (32v) saunassi ni huomasin ett hää ol ottant "sinne" jonku ihme renkaan!
      näkys nii hyvin ku ol kaikki karvatkii ajellu "sieltä" pois!

    • urpot1

      iskä vm-52, vittuako se sulle kuuluu mitä aikuinen tyttäres sinne ottaa? Ja tuota, miksi kattelet tyttäres alapää karvotusta ja tulet avautumaan siitä tänne? Hyvä luoja ihmiset! Mikä niissä lävistyksissä niin pelottaa? Ei ne ketään tapa, jos haluatte että teidän lapsi näyttää enkeliltä niin vittu olette sekaisin. Mun puolesta omat skidit saa tehdä muutaman lävistyksen itselleen kuhan ei silmäluomeen laita. Vittu!

    • aaeee

      en nyt tajua mikä hengenhätä tässä on? loppujen lopuksi ne on vaan reikiä, eikä edes näkyvillä paikoilla! jos tyttäresi reijät häiritsevät sinua näin paljon, voit pyytää häntä ottamaan ne pois. Luultavasti reijät menevät heti umpeen ja jos kieleen tai napaan jäisi edes pienenpieni reikä, ei niitä kukaan tule koskaan huomaamaan niitä. En huomannut että olisit maininnut tyttösi ikää, mutta napa tai kielikoru on teineillä aika tavallinen näky! Itse en henkilökohtaisesti napa ja kielikoruista tykkää vaikka muista lävistyksistä tykkääisinkin. Ja jos kuitenkin lapsesi tykkää niistä niin sama kai tuo, koska jossain vaiheessa hän luultavasti kasvaa yli niistä ja ottaa ne pois.
      Voi olla etten nyt täysin ymmärrä tätä huolta kun itsekkin olen vain 18 eikä siis ole lasta! Tottakai ensin saattaa järkyttää, mutta turhaa nolasit tyttösi kavereiden edessä, olisit voinut puhua kahdestaankin hänen kanssaan! Itse pyysin 14 vuotiaana äitiltäni rustokorua, mutten saanut ja odotin kiltisti 18 vuotiaaksi ja sain sitten 3 rustoreikää lahjaksi kun pyysin! aloin myös 17 vuotiaana venyttää korvaa ja äitin mielestä se oli aluksi oksettava ja järkyttävä ja kaikkea muuta mutta nykyään se on osannut ssanoa että venytykseni koru on ihan sievä, vaikkei hirveänä olekkaan innoissaan 12 millisestä reijästä korvassani! en siis venytystäkään ottanut salaa vaan ilmoitin ensiksi ja vaikkei äiti ensin tykännyt ideasta, venytin silti ja nyt se on ihan ookooo asian kanssa.
      Kuten sanoin, en tiedä minkä ikäinen lapsesi on, mutta nykyään tosi usealla 14 vuotiaalla on napakoru ym, enkä itsekkäään tykkäsi jos noin 12 v lapsellani olisi lävistys. En tiedä mitä kuudessa vuodessa on tapahtunut, koska silloin kuusi vuotta sitten kun olin ala-asteella ei kukaan meikannut huulikiiltoa enempää ja pukeuduimme suht lapsellisesti. Nykyäään kuitenkin 6 luokkalaisilla on 10 kertaa enemmän meikkiä kuin minulla nykyään ja pukeutuu isokaula-aukkoisiin paitoihin ja farkkulegginseihin ja niihin kieli ja huuli ja muihin koruihin ja facebookkiin laitetaan kunnon herutuskuvia ja ollaan huolissaan pienistä tisseistä ja sitten käytetään rintsikoita vaikkei vielä tarvitsisi ja niitä täytetään sukilla. Kuitenkin se fakta pitää hyväksyä että ala ja yläasteelaiset ovat "vanhempia" nykyään kuin ennen ja jos kieltää lasta olemasta erinlainen kuin muut oman ikäiset niin se voi laskea itsetuntoa ja tuossa iässä myös erilaisia kiusataan paljon! Siinä vaiheessa kun tyttösi aikoo hankkia tatuoinnin alaikäisenä olisi ehkä syytä puuttua asiaan mutta lävistys huomaamattomassa paikassa on melko pieni paha

    • kipatsu3

      Nykypäivää lävistykset.Ja kuinka paljon sitä alaikäset väärentää vanhempiensa nimet lupa lappuihin.Ite sain 7v korviin ekat korvikset ja vanhemmiten oon ottanu kuus lisää yhteensä molempiin korviin sekä nenässä on myös.Työtä tehnyt ilman että olisi sen enempää herättänyt mitenkään huomiota =))..joten kyllähän sitä voi olla lävistyksiä ja tatuointeja ilman että on tytön yms ja ei muka ole mitään sisältöä elämässä.

    • ertgtnhlökjök

      eipä tuo nyt niin vakavaa oo jos päättää lävistää vaikka ympäri kehoa ittesä..
      liekkö sitte vanhemmiten harmittaa arvet mitä niistä jää, mutta omapahan on ongelmasa sen jälkeen.

    • EI OLE TOTTA !

      No huhuhuhuuhu!!

      Täällä ihmiset, erityisesti äidit pitävät napa/kieli/korva korun ottamista vastaavana tekona kuin ihmisen raakaa teloitusmurhaa huumausaineiden vaikutuksen alaisena olemista! Ihmiset ottakaa ne aivot narikasta ja miettikää mitä kaikkea olette itse samanikäisenä kokeilleet ja jättäkää se "en halua että lapseni tekee samat virheet" asenne kokonaan pois .. maailma ei todellakaan kaadu muutamaan koruun.. nyt olen jo aikuinen mutta pikkusisko 2 vuotta nuorempi ja katsonut hänen menojaan.. jäi kiinni tupakoinnista ja otti koruja napaan ja kieleen ja ylä kulmaan 13-17 vanhana ja äitini asiaan suhtautui lähinnä niin että omat rahasihan siihen laitat ja oma on terveytesi että mietippä kunnolla mitä teet.. mutta hyväksyi asian.. itse jäin 13 vuotiaani kännäämisestä kiinni ja olin todella hyvässä seipäässä niin sanotusti niin vanhemmat kysyivä seuraavana aamuna että onko krapula... muutama kaveri mennyt huumeiden mukana hautaan ja linnaan niin rupeaa pitämään napakorun ottamista 13 vuotiaalta aika mitättömänä asiana.. miettikää tarkkaan tärkeysjärjestystä elämässä ja ajatelkaa että ei se korun ottaminen oikeasti ole mikään iso juttu.. lähinnä sama asia kun se että lapsesi sanoo ettei enää usko joulupukkiin...

      • :Dddd

        Tääl suomi24 on nii raffi aina käydä kattelee kuinka tyhmiä ihmiset voi olla. Salakuuntelet tyttöös ja tuut tänne si valittaa jostai vitun napakorusta, iha ku ei riittäs että valitat jo sille ja sen kavereilleki:D? Oony chillisti vaa ja anna sen elää omaa elämäänsä, et sä sitä omista. Se napa on varmaan sen eikä sun, vai? Ja oonny onnelline ettei o vetäny botoksii naamaa tai silaritissejä, ja jos vetää nii tuu vast si kyselee täältä neuvoo, eikä jonku witun hikisen korvakorun takia joita käyttää 50000000000000 muutaki sun tytön lisäks, suurella todennäköisyydellä sinäkin.


    • Molotovs_coctail

      Sinuna ottaisin selvää mikä firma laittaa lävistyksiä alaikäisille ilman vanhemman seuraa ja kävisin siellä kylässä. sanomassa vain että oikeudessa tavataan ja että vaadit kunnon korvausta ja kaverin lupien pois ottoa.

    • blaaaahblah

      Eikö se oo nii että 16 vuotias saa ottaa lävistyksen ilman vanhemman lupaa? Mun mielestä on paljon parempi että ei suoraan kiellä lävistyksen ottamista vaan siitä puhuttas nuoren kans kunnolla, Jos nuori ei saa lupaa vanhemmilta lävistykeen eikä rahat riitä sen ottamiseen liikkeessä, niin nuori menee ja pistää itse sen jollain likaisella neulalla ja siitä se katastrofi vasta tuleekin jos lävistys tulehtuu, tai jos neula osuuki väärään kohtaan. Ja syy omalla kohdallani l'vistyksen ottoon oli se että ne nyt ainakin omasta mielestäni sekä muiden tuntemaniemi lävistyksen omaavien ihmisten mielestä näyttää kivalta. Jokaisella on oma mielipide lävistyksistä tottakai, mutta jos nuori sen oikeasti haluaa, niin eikö häntäkin sitten kannattais kuunnella? Ja senhän saa heti pois jos haluaa, jäähän siitä pieni arpi mutta eipä sitä edes huomaa. Mutta sitä tässä ajan takaa, että ei kannata heti ruveta huutamaan ja raivoamaan asiasta, vaan keskustella jotta nuori ei mene ja tee sitä itse ilman kunnon välineitä tai mene huonolle lävistäjälle. Jos asiasta ruvetaan heti huutamaan ja valittamaan, saattaapi olla etät nuori ottaa sen puoleksi myös kostomielessä, vihaisena siitä että vanhempi ei ymmärrä nuorta eikä anna hänen olla oman tyylisensä. Nuorille on tärkeää saada ilmasta itseään omalla tavallaan ja näyttää siltä, mikä omasta mielestä näyttää hyvältä. Ulkonäön avulla nuoret löytävät helposti samankaltaisia ja samoista asioista pitäviä ihmisiä :--) no huhhuh, venypä pitkäksi tekstiksi mutta joo, keskustelkaa asioista ja aatelkaa nuortaki, ulkonäkö on iso asia teini-ikäiselle.

    • aijaaa

      Minkäänlaiset lävistykset tai tatuoinnit eivät ole meillä sallittuja.
      Se on mökistä lähtö edessä jos semmosen menee luvatta ottamaan.
      Aikuiset saa tehdä niinkuin parhaakseen näkee,kannattaa kuitenkin miettiä
      kaksi kertaa ennekuin tekee mitään peruuttamatonta.

    • kilttityttö

      minä olisin halunnut ottaa huulikorun, mutta vanhemmat ei ns. harkinta-ajan jälkeen sitä sitten antaneetkaan ottaa & nyt en enää sitä haluu... olisin kyllä varmaan tyytyväinen jos se olis, mutta...

    • itse otin salaa napalävistyksen ja edelleen löytyy :)
      lävistykset on ok, ku ne saa pois jos niitä ei tahdo enää pitää.
      toisin kuin tatuoinnit on ikuisia, niihin en antaisi lupaa.
      itselläni on kohta kolme lapsta..

    • kissus

      Jaa. Että mitä tekisin jos oma muksu ottais salaa lävistyksen? Eipä oo tilanteesta kokemusta. Todennäköisesti saisin ensin hepulin, mutta haluan uskoa että kysyisin myös miksi se piti tehdä salaa. Parempi kai se on tuommoiset luvan kanssa hakea, tulee sitten jälkihoitokin huomioitua vähän paremmin ja tulehdusriskikin pienempi kun ei tarvitse piilotella mitään.

      Mutta helkkaristi kyllä ihmetyttää että kuinka vaan on muksus onnistunu ilmeisesti pitkän aikaa salaamaan noinkin näkyvällä paikalla kuin korvissa ja kielessä killuvat korut?

    • lissu000

      Mä oon 14v ja sain viime keväänä napakorun. Ku pyysin napakoruu äiti sano, et saan sit ku oon 18v. Parin päivän päästä ku olin rutissu paljo nii äiti sano et saan napakorun rippilahjaks vuoden päästä. Sitte mun kaverin äiti suostu ostaan mun kaverille napakorun ja sit munki äiti suostu ja sain napakorun heti. Mun äiti on ainaki semmonen, et se suostuu jos vähä rutisee jotai.

    • asd6

      ite oon 13v. ja ittellää venytys jos on joka päivä kauheat riidat porukoitten kaa mut napakoruu kyl ei oo /viel/ kaverillani tosin on. mut minunkin iskä on semmoin et vähä aikaa ku narisee nii se antaa tehä mitä vaa. (=

      • asdfghjklöä

        No onpa sullaki tosi hyvä faija.


    • Vihanenon

      En minä aloittaja jaksa tätä kaikkea lukea ! Ja tyttö on kolmetoista vuotias.

    • Eräsvain

      Minkäs sä sille mitää mahat? Kumminki ne tulee ottamaan lävistyksiä saavutettuaan alaikärajan. mitä pahaa lävistyksissä on? Nehän on ihan hienoja, ja antaisit nyt herranjumala lasten kasvaa teineiksi, ei sille mitään voi ! (:

      Pikku vinkki:
      Oma mielipiteeni lapsille huutamisesta on se että jos lapsille huutaa, ne menettävät vain luottamuksen aikuiseen ja sitäkautta lapsi voi alkaa käyttäytymään ongelmallisesti. Jotenka suosittelisin sinua puhumaan lapsellesi RAUHALLISESTI.

    • Okei.. mitä tähän nyt sanois :'D

      Mul ei siis itellä oo lapsia vielä, onneks. Omast mielest ei siin oo mtn pahaa, jos esim. 16v. käy itekseen ottaa jonku lävärin. Ja jos ite on maksanu, ni fine.. liika on tietty liikaa, mut tyhmäki tajuu, et jos kieltää kaiken, ni mitä nuori tekee, just sen, mikä on kielletty. Enkä ihan taho uskoo, et sun "hieno ja kiltti" tyttäres olis menny ja ottanu useita läväreit samaan aikaan.
      Kyseenalaistan nyt "ylisuojelevan äidin" miten et oo voinu huomata niit aikasemmin -.- BITCH PLEASE! Kyllähän korvissa olevat näkyy melko helposti ja varsinkin, jos niitä on paljon.
      Vaikuttaa siltä, et kyseessä on nuorisokielellä "natsi-mutsi", joka ei hyväksy yhtään mitään tai sitten joku todella surkea feikki.

    • 99 tyttö

      nii että itekki haluun napakorun ja rustoon mutta en vielä saa jos sinä haluat että lapsesi ottaa ne napa,kieli ja siis ne pois nii käsket ottaa ne pois ja niin että näet. Minä ainakin pyydän luvan jne... Minun luokkalaisella 2 on napalävistys. Toinen teki ite ja toinen otti liikkeessä. Kuulemma liikkeessä oli se lävistäjä tökkinyt sillä neulalla eikä saanut läpi :O ite tehnyt taasen valitti kun oli hirveen kipee mutta molemmilla parantui aika nopeasti.

    • töööööt

      mitäpä näin huonoon tarinaan voisikaan vastata??huooooooh..aivan!se oli oikea vastaus tälläkin kertaa kun kyseessä satuilija.

    • kulmakorunomistaja96

      Lävistys ei ole lopullinen. Mitä pahaa siinä on? Itsekin otin salaa koska en saanut vanhemmilta lupaa ja nyt ne myöntää että se sopii minulle. Lävistyksen saa pois jos haluaaa mutta miettikääpä jotain tatuointia. Plus itse en halua kulmakorustani luopua vaikka aika hätiköity päätös oli. Tajutkaa vanhemmat että jokaisella on oma keho joten eikö siitä itse saa myös päättää. Vaikka onkin alaikäinen niin ei sillä ole mitään merkitystä... Viimeistään täysi-ikäisenä se alkaa. :D

    • Pissedd

      Voi herranjestas! Nyt eletään vuotta 2013! Itse en ainakaan ottanut lävistystä ilmaistakswni itseäni, tai muutenkaan kapinoidakaseni. Olen 16 ja mielestäni napakoru on kaunis, varsinkin kesällä, eli samaata syystä otin kun korviksetkin, ja perjaatteessa samasta syystä kuin meikkaan ja ostan kivoja vaatteita, eli itseäni varten. Napakorukun on kumminkin suurimman osan ajasta piilossa, ja harva edes tierää että minulla edes on napakoru.

      Olkaas nyt ihmiset vähän avara mielisempiä, eihän ae teidän ruumiinne ole, antakaa nuorten kokeilla ja elää, älkääkä olko niintyranneja.
      Kiitos anteeks näkemiin.

    • 13.v Tyttö

      Itse otin ekan lävärin tänä vuonna ja olen 13 (korviksia ei lasketa otin ne 7.v)
      Mutta siis minulla meni kauan kysyä äitiltä että saanko ottaa huulikorun, koska pelkäsin että siitä tulee pelkkää huutoa ja kaikkea. Lopulta sain äitin suostumaan, vaikkei se ollutkaan äitin mielestä hyvä idea mutta kumminki mentiin ottamaan se huulikoru.
      Ei ihmekkään että lapsesi ei kysynyt lupaa koska todennäköisesti hän pelkäsi että huudat... Olisihan se ottanut ne lävistykset ennemin tai myöhemmin, mutta en vaa ymmärrä miks suutuit noin pahasti, eikähän se lapsi ite pilaa oman elämänsä siinä eikä kenenkään muun. Eikai se sun persettäs noin paljoo voi kutittaa et joku haluaa laittaa lävistyksiä ja vielä toteuttaa toiveensa. kitos olen puhunut.

    • DJTeddy

      Itse näin "pienenä", eikä lapsia ole tulossa pariin kymmeneen vuoteen mielipiteeni on siis tämä: Me teinit halutaan lävistyksiä, koska noh, se on vähän sama juttu mikä meikkaus tai perus korvakoru. Se voi tuoda paljokin ilmettä "tyhjän oloisiin" kasvoihin (:


      Okei, JOS olisin äiti, ja vaikkapa tyttäreni (esim. ikää 15v.) kysyisi esim. kulmakorua (jonka itse haluaisin!!!) aluksi vastaisin, että laitetaan harkintaan. Me varmasti katosttaisiin netistä kaikki vaarat(joita on yllättävän vähän) / hoito / puhdistus. Varmistaisin, että lapseni tietää kaiken (myös ne paskat puolet) kulmakorusta. Sitten antaisin aikaa pari viikkoa miettiä haluutanko koru TODELLA. Noh, lapseni olisi jo 15, ja osaa itsekkin päättää mitä haluaa. Suostumukseni olisi myös, että nuori itse maksaisi lävistyksen, niin se jo tuntuukin hienommalta teinistä (: Ja vaikka lävistys liikkessä 15 vuotiaana pääsisi ilman vanhempaa, niin silti menisin mukaan (: Tästä tietää, että vanhemmat luottavat (: Näistä jutuista minä pitäisin.

    • Teininalku

      Noh noh päästä lapsesi pinteestä! Olen itsekkin vähän tälläinen rajoja koutteleva teininalku. Jos hän joskus ottaa ne pois, ei jää edes sanottavaa reikää. Napakoru on ihan OK mutta älä raivoa hänelle enempää. Se tekee pahan mielen ja itsekkin puhuisin paremmin mukavan äidin kanssa. Napakoru on piilossa paidan alla, korviksien reiät ovat pienet ja kielikorua ei edes huomaa. Joten päästä hänet pois koska hän kokeilee rajojaan ja se on HÄNEN kroppansa ei SINUN. :)

    • VittuIhmisetOnTyhmiä

      Kyllä te vanhemmat ootte tyhmiä. Miksette voi vaan antaa ottaa niitä lävistyksiä, ei niistä mitään haittaa ole.

      • samaamieltä

        niinpä olen samaa mieltä ei se teidän maailmaa kaada ja se on heidän kehonsa ja saavat koristekka sitä halunsa mukaan.:0 :)


    • Napakorun omistaja

      Jos lapset ovat alle 16 vuotiaita niin silloin voikin ihmetellä mistä Helvetistä ne on saanut lävistykset mutta jos on yli 16 niin ne saa itse päättää ottavatko lävistyksiä vai ei vät vanhemmat ei vät silloin voi vaikuttaa päätökseen

    • 8+17

      Minusta vanhemmat eivät omista lapsen kehoa, ja lapsella on täysi määräysvalta omasta kehostaan. Minulle on sama mitä laki sanoo asiasta, minusta toista ei voi omistaa eikä toisen puolesta päättää tämän kehoa koskevia päätöksiä, oli ikä mikä tahansa. Olisi todella outoa suuttua jollekin siitä että tällä on lävistyksiä, ei lapsen keho ole minun.

      Enemmän suuttuisin epärehellisyydestä.

    • Aivan, aivan

      En mä antais, se voi olla vaarallist

    • plogi

      Ihmettelen syvästi että nyvinkin nuorilla alle 15 v on lävistyksiä huulissa ,nenässä yms...siis mikäli vanhemmat on siihen antaneet jop luvan,,kenties maksaneet ja vieneet paikan päälle.Monella vanhemmallahan on tällöin itellään myös joka paikka täynnä ,myös tatskoja.
      Jotkut lävistää ittensä että saisivat kavereitten hyväksynnän ,jos heilläkin on ,mutta monet aikuiset ja nuoret tekee tätä lieventääkseen omaa pahaa oloaan,,henkistä pahoinvointia.Kipu tuottaa tuskan joka antaa kiksit.
      Viiltelyllä mennään samoilla linjoilla.Itsensä polttelu tupakallayms,,,ne kaikki kertoo
      henkisestä pahoinvoinnista ! Jos et ymmärrä niin kenties kuljet samaa polkua.

      Vanhemmat , olkaa päättäväisiä ,ja älkää antako alaikäisten lävistellä itseensä,,,mitään hienoa se ei ole .! yleensä löytyy sitten puolisoehdokas samoista piireistä.

      Ihmiset on ihan sairaita!

    • Ihme hiekkapildejä

      Jos kunnolla mietitään, niin eihän ne lävistykset ole mitään verrattuna siihen jos nuori polttaisi, käyttäisi alkoholia tai jopa huumeita. Saahan ne renkulat ihan hyvin poiskin.

      Oma äitini mitään lupia hevillä jaellut joten pakkohan se jotenkin oli saada. Itse sain kaverilta apua, septumin siis otin ja siinä se on pysynyt.

      Omilta mukuloiltani vaatisin ensin ehkä parin kuukauden mietintää, ja jos vielä olisi mielessä juuri sellainen ja sellainen koru niin ihan mielelläni antaisin luvan, kun itsekin tiedän miltä tuntuu kun vanhemmat ei meinaa millään suostua. Todellisuudessa, koruhan se vain on.

    • jfgjg

      HIRVEÄÄ KAMALAA PANIIKKI

      Oma lapseni otti salaa VITTU MUNAA POSKEEN

    • salliva

      Mutta eikö suomen laki itsessään sano että 16- vuotta täyttäneellä on oikeus ottaa lävistys liikkeestä joka siihen on tarkoitettu? Sanompahan vain että ihmiset jotka ovat äärikieltäytyjiä minkäännäköisiä kehonmuokkauksia kohtaan, eivät varmaan ole ikinä kokeneet huonoa itsetuntoa nuorena tai myöskään vanhempana. Jos nyt ei puhuta pelkästään lävistyksistä vaan otetaan askel vielä suurempiin muokkauksiin kuten venytetyt korvat, tatuoidut silmät, tai haltijakorvat, niin voin näin alakulttuurien tuntijana sanoa että kun teini haluaa jotain sellaista, se on pitkälti aivan häntä itseään varten. Teinikään ei ole niin tyhmä että ottaisi reiän tai muun muokkauksen kehoonsa vain massan paineen takia. En kuitenkaan tuomitse vanhempia jotka ne lapseltaan kieltävät koska itse sellaisesta perheestä tulen ja kunnioitan vanhempiani syvästi. Mutta kun teidän 15-17 vuotias teini haluaa korun, niin muistakaa myös että se on hänen oma kehonsa ja jos hän sitä yhtä kovasti haluaa kuin minä halusin, niin hän myös sen tekee. Mutta tärkeintä on vain rakastaa lapsiamme sellaisina kuin he ovat :)

    • herätkää

      Oikeest kuka vertaa lävistyksii päihteisiin ? Tyhmää porukkaa tääl...

    • bvuio

      onko tää ratkennut

    • miettikäästätä

      Tunnen mielestäni aika paljon ihmisiä, mutta heistä kaikki, joillaon lävistys, ovat joko pilvenpolttajia, juoppoja tai huoria... eli olisin oikeasti hyvin huolissani!

    • Anonyymi

      Tästä on jo monta vuotta mutta.. Oma äitini harrasti saman kaltaista hysteriaa. Lopputuloksena saatiin selvitettyä välit, vasta kun olin todennut, että jos ei opettele keskustelemaan asiallisesti muutan isovanhempieni luo ja loppuu myös yhteydenpito kokonaan. Äidin oli pakko opetella se keskustelu ja nyt aikuisiällä meillä onkin läheiset välit. Nyt itsellä on jo omia lapsia, eikä tulisi mieleenkään huutaa heille tyhjänpäiväisistä asioista, tiukka kuri voi olla muutenkin. Siskoni oli kunnon kapinallinen teininä, nykyisin vielä pahempi kitisiä kuin äitimme oli siihen aikaan, emme ole pahemmin tekemisissä.

    • Anonyymi

      Meillä tyttö otti myös kertomatta napakorun, mutta mitäs tuosta, se ei sieltä näy, joten ei häiritse mua millään tavalla. Kertoi toki heti kun oli sen ottanut. Kaikki lävistykset kasvoissa on meillä kielletty. Ne on oksettavia.

    • Anonyymi

      Nyt on pakko kirjottaa tänne. Miten tiukkoja ihmisiä olette? Olen itse 14-vuotias. On septum, nenäkoru, korvan venytykset, muita korvalävistyksiä, kieli - ja nenäkoru. Eikä mitään ongelmaa vanhemmilla vaikka värjätyt hiuksetkin. Kaikki kuvan kanssa ja ajan kanssa mietitty. Mikä siinä on niin vakavaa? Pakko sanoo että ei kyllä mulla sellasta kaveria jolla ei olis lävistystä. (ellei itse ole sitä mieltä ettei halua). Vanhemmat huolehtivaisia. On kotiintulo ajat ja muut. Käyn koulua todella hyvin enkä ryypiskele ulkona nii kuin suurinosa nuorista. Muistakaa että kaikilla on omanlainen tyyli <3 ponnaria vois kyllä vähän löysentää. En ite kestäis tollasta kohtelua :))

    • Anonyymi

      Jos ei osaa olla asiallisesti niin ei sitten tarvitse tulla juttelemaan tänne keskusteluun ! 😆

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe