mietityttää nuo mankkaan suolla asustavat alkoholistit....

millaisiahan nuo nykyään on? näkyykö niitä miten paljon espoon katukuvassa? miten iso asuinyhteisö se nykyään on kun siitä on puhuttu jo 80 luvulla.

24

3702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fshsgfhh

      Liity porukkaan mukaan, niin tiedät jo vuoden päästä vastauksen omaan kysymykseesi.

    • ei ole aikomustakaan liittyä tuohon mutta saa kai sitä kysyä kun kuitenkin kiinnostaa aihe jonkun verran. ja tietääkseni ei kysyvä tieltä eksy.

    • kaikennähäny

      Piti ihan katsoa minä vuonna kysymys on laitettu!

      Eihän siellä ole ollut kaatopaikkaakaan enää aikoihin! Pultsarit asui siellä kaatopaikan
      aikoihin,kun saivat sieltä lampaanpaistia ja muuta herkkuva...
      Nykykaatopaikoilla ei enää aikoihin ole ollut pultsariporukoita asumassa,koska jätteet murskataan,ei sieltä lampaanviuluja enää ole löytynyt 20 vuoteen.

      Sinne ne asiat jäikin,80-luvulle. Nykypultsarit kerjää junissa,tai ainakin matkustaa
      niissä.

      Mankaan entisellä kaatopaikalla pelataan kohta golfia... Ei siellä muuta.

    • 2000luvulla

      Eiköhän nykyaikana järjestetä jotain asuntoloita tai muuten inhimilliset asuinolot myös alkoholisteille .
      Luulen näin.

    • 340598234059834098

      Netistä löytyy tietoa, kuten aina. Oheinen katkelma on Laajalahden (niin!) wikisivulta:

      Vuosina 1957-1986 alueella sijaitsi Mankkaan kaatopaikka. Sen läheisyydessä oli alkoholistien hökkelikylä. Espoon diakonisäätiön järjestämää parakkimajoitusta järjestettiin heille vuoteen 1991 asti, jonka jälkeen loput asukit ohjattiin Olarinluoman asuntolaan.

    • aijaijaiaa

      Aika entinen ei koskaan enää palaa...

    • Ota selvää ensin

      Ei palaa ei ja pultsaritkin jo kaikki kuolleet!
      Oikeita puli-ukkoja oli vielä 60 luvulla kun pulituuria hakattiin.
      Tämän päivän nuori kun puhuu"pultsareista"niin ei mitään tiedä ja kuvittelee noita sekakäyttäjiä pultsareiksi...

      • Vanhaa aikaa jo.

        Totta se on.

        Viimeisetkin asunnottomat läksivät Mankkaan suolta 90 luvun puolella, kun heidät 'ajettiin' pois syystä, että alkoi alueen maisemointi.

        Joku sitkas siellä yritti sinnitellä, mutta lähdettävä oli. Vakio Alko heillä oli Niittykummun alko.

        Hyvin harva heistä oli pultsari enää 70 luvun jälkeen. Siellä nimittäin valmistivat pontikkaa ja tekivät kiljua ja rahakkaimpina päivinä Alkon viinaa. Niin toki oli siellä pimeän viinan myyjätkin.

        Osa porukoista keräsi romua kaatopaikalta ja myi sitä eteenpäin. Kysymys oli siis yhteiskunnan pudonneista alkoholisoituneista tapauksista.


    • tiilitalon mies

      Nykyajan pultsarit asuu Kauklahdessa ja siellä ne tappaa toinen toisiaan. Sellaista olen kuullu puhuttavan, itse en ole siellä koskaan käynyt, sillä asun eräällä trendikkäällä omakotialueella.
      Olen muuten Rotary-veli.

      • Selkis heti

        Eli siis nykykirjaimen mukaan kravattihomo


      • tiilitalon mies
        Selkis heti kirjoitti:

        Eli siis nykykirjaimen mukaan kravattihomo

        Hyvin tiesit. Olemme juuri anomassa Afrikasta meille, minulle ja Börjelle lasta. Poika lapsi on haaveessani.


    • Lionsit.toimivat

      Me Lions-klubilaiset käymme aina n. 3 krt vuodessa köyhäilemässä Mankkaan kaatopaikalla. Ryyppääme Sorbusta ja laulamme rivoja kansanlauluja.
      Sitten tilaamme tilataksin ja menemme johonkin korkealuokkaiseen bordelliin panolle.
      Sieltä takaisin kotiin eukon luokse.

    • mies8333

      Onko kellään tietoa että missäpäin mankkaan kaatopaikan kupeessa näitä mökkikyliä oli? Olis kiva tehdä tutkintamatka sinne metsiin jos sattuisi vaikka jotain vanhaa löytämään :)

      • muistelenpa_näin

        Niitä oli siinä etelälaidan metsässä ainakin. Sähkölinjan ja kaatopaikka-alueen välisellä metsäkaistaleella. 90-luvun alkupuolella tuli penskana joskus sielläkin päin pompittua ja mökkejä käytiin kurkkaamassa. Sillon viellä tais olla väkeä jonkun verran asustamassa.


    • Jdhu

      Nostalgisia espoolaisia kotiseutumuistoja...

      Mutta onkohan sosiologit tutkineet, mistä silloiset arskat ja annelit olivat kaatopaikalle tulleet? Olivatko alkuperäisiä ennen sotaa tai sota-aikana syntyneitä kantaespoolaisia, jotka olivat jääneet kaupungistumisen jalkoihin, vai muualta muuttaneita, jotka eivät päässeet kyytiin mukaan ja jotka alkoholi vei?

    • RuosteinenLusikka

      Näin entisenä mankkaalaisena ....
      Aivan ihanaa tekstiä olette tänne suoltaneet !!! On ikävä takaisin mutta kun ei ole kultalusikkaa syvälle takapuoleen ahdettuna, niin näin duunarina on vaikea hommata loosia sieltä! Hhahah

    • Suon-laidalta

      Totta... Mankkaan suolla loosien hinta on noussut. Vanhat pultsarit ovat liittyneet kokkareihin ja Sorbus on vaihtunut vuosikertaviineihin. Mutta pitkän linjan alkoholisteille riittää aina kunnioitusta.

    • 44432

      Onko kukaan käynyt tuolla geokätkeilyllä tai muuten vaan katsomassa noiden asukkaiden asuttamaa metsää?

      • gggggggggg

        oleetko älyn jättiläinen


      • 88776

        Itse ainaki ois mielenkiintosta käydä vaik jollai metallinpaljastimella tuol tutkimassa.


    • Lintuvaaran-arska

      Lintuvaaran entisellä kaatopaikalla oli myös oma metsien miesten asutuksensa vielä 1970-luvun lopulla. Minnekä nämä Arskat ovat nykyään mahtaneet sijoittua? Asuuko ne vaan niissä viereen rakennetuissa Kyyhkysmäen kerrostaloissa?

      Nyt Lintuvaaran kaatopaikan päälle on parin vuoden aikana levitetty ohut kerros multaa. Kai siitä vielä tehdään joku hienoston asuinalue, kunhan perimätieto alla olevasta kaatopaikasta vähitellen unohtuu.

    • paikallishistoriaa

      ”Metsien miehet” käyttivät vielä 1960-luvulla asuinpaikkoina myös Kehä 1:n ja Turunväylän risteyskohdassa kallion päällä olevaa bunkkeria sekä vanhan Albergan kartanon entistä maakellaria. Molemmissa oli jälkiä asumisesta.

      Ehkä niitä käytettiin jonkinlaisena puolimatkan krouvina. Nehän sijaitsivat Lintuvaaran ja Mankkaan kaatopaikkojen välisellä taipaleella jos jalkaisin taivallettiin.

      Albergan kartanosta oli 1960-luvulla jäljellä vain kivijalka, luonnon valtaama puutarha (nyt hienosti kunnostettu!) sekä vanha maakellari, joka rakenteeltaan muistutti Suomenlinnan holvattuja kellareita ja kasematteja.

      Olen osallistunut ko. maakellarin tyhjennykseen ja siivoukseen työn puolesta 1960-luvulla, kun kellari haluttiin lopullisesti pois ”metsien miesten” asuinkäytöstä kartanoa hallinnoivan Helsingin kaupungin metsäosaston sekä Espoon järjestyspoliisin toivomuksesta. Ikävämpiä ja epäsiistimpiä työhommia missä on tullut oltua.

    • LiianRaitisVanhus

      Eipä tarvitse nykyjuoppojen metsissä asustella. Heille hankitaan kunnon asunnot, vuokrasopimuskin tehdään, mutta vuokraa ei koskaan tarvitse maksaa. Kavereita saa tuoda kämpille juopottelemaan jos siltä tuntuu. Sossusta saa vielä sopparahatkin muun ilmaisen ylläpidon päälle.
      Harmiksemme muijan kanssa ollaan jo niin iäkkäitä, että me emme tuohon ryhmään kerkiä itseämme ryypätä, nuorempana olisi pitänyt aloittaa.
      Nämä eivät ole dementiaharhoja, olemme itse vierailleet tällaisessa täysihoitolassa Espoon Kuninkaantiellä tutustumassa paikkoihin muutama vuosi sitten.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe