Chiliallergian oireet?

Hot lover - is it over?

Moi!

Rakastan tulisia mausteita, etenkin punaista chiliä, mutta olen alkanut saada outoja näppyjä kasvoihini, joiden syyksi epäilen chilipaprikaa. Näpyt eivät ole finnejä, sillä ne ovat kovia, punaisia, eikä niistä puristettaessa tule mitään ulos. Muutenkaan minulla ei ole ollut "varsinaisia" finnejä sitten teinivuosien, joten en usko niiden olevan kyseessä nytkään.

Olen aiemmin käyttänyt lähinnä chilijauhetta ja kypsennettyä chiliä, mutta voiko olla niin, että raaka chili aiheuttaa herkemmin reaktioita? Voiko mausteista ylipäänsä tulla tämäntyyppistä allergiareaktiota? Kertokaa, jos teillä on kokemuksia:)

7

14709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Manna

      Tottakai mausteista voi tulla vaikka millaisia allergisia reaktioita.

      Itse saan ihan samanlaisia näppyjä nimenomaan kasvoihini, jos olen sattunut laittamaan joku ilta meikkipuuteria. :/ Noita näppyjä tulee myös keväällä, kun puut alkavat kukkia. Monista asioista niitä siis voi tulla. Allergialääkkeen avulla jäävät onneksi suurelta osin pois.

      Raaka chilihän varmasti se pahin reaktioiden aiheuttaja on, se on kaikista voimakkainta noista kolmesta (jauhe, kypsennetty, raaka).

      Oikeastaan on sulla lienee kaksi vaihtoehtoa - joko kärsiä oireet tai unohtaa chili. :/

      • Aji Cristal

        Käykääpä Infernon keskusteluissa esittämässä sama kysymys. Siellä on paljon chilihulluja, jotka ovat varmasti tuputtaneet chilisössöjään niin monelle kaverilleenkin, että pakostakin on tullut myös allergisia vastaan. http://www.saunalahti.fi/~thietavu/

        Itse olen kuullut, että joillakin hengitystiet turpoaa chilin syönnistä niin, että se voi olla ihan hengenvaarallistakin.


    • Hapan Eero

      Habanerostako allergiaa?

      Vesivuoto nenästä, silmiin tuleva hiekan tunne ja rähmä? Ja mahanpohjaan samanlainen tuska kuin ripulissa? Ovatko nämä allergian oireita?

      Myös kun pilkoin habaneroja paperille kuivumaan, tuli nuo nenä- ja silmäoireet, ilmeisesti jo höyryistä? Heinix eli sama kuin Zyrtec auttavat näihin.
      Kasvatusvaiheessa ei mitään oireita.

      Muita allergioita minulla on joku siitepöly keväällä ja höyhenallergia. Tavallinen paprika ei tunnu mahassa mukavalta paljon syötynä.

      Onko muilla samoja kokemuksia?

    • selkeetä

      En ole millekään alerginen ollut ennen, mutta nyt hengitystiet ärsyyntyvät niin että yskittää valtavasti, aivastelen hurjasti, nenä alkaa vuotaa kun käsittelen chiliä. En käsittele enää, se on loppu nyt.

    • Anonyymi

      Kädet tuntuu palavan hikoilusta voiko joka kertoa miksi?

    • Anonyymi

      Ja koskin chiliin sen jälkeen se tuli se tulinen tunne käsiin

    • Anonyymi

      Hyvin tyypillinen reaktio. Pian reakoit vielä pahemmin ja sitten ei voi käytännössä syödä mitään valmisruokia etkä mitään makkaraa. Minulla turpoaa jo henkitorvi puolikkaasta grillimakkaraa joten tappelen kokkien kanssa ruoasta, kun eihän ruokaan mennyt kuin vähän pippuriseosta, jossa on chiliä/ paprikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe