Ilotulitteiden kuvailu

Pohdiskelija...

Suljinaika: 2 s - 15 s aukon mukaan
aukko 5.6 - 10
ISO 100
Manuaalitarkennuksella tarkennus äärettömyyksiin.
jalusta.

Onnistuuko? & Vinkkejä ilotulitteiden kuvailuun.

18

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohdiskelija...

      Ainiin, mikä polttovälinen objektiivi? Luuletteko 85mm olevan liian pitkä?

    • Pohdiskelija...

      Kiitos kun googletit puolestani koska google ei ollut viimeksi kaverini ): Mutta tosiaan mietin tota polttoväliä enimmäkseen...

      • Kdkdkdkdkdk

        Itse tykkään laajemmasta eli riippuu tietenkin kuinka kaukana raketit ovat :)


    • J©B
      • OlliL1

        Ei ilotulitusta kuvata yleensä noin suurilla aukoilla, tarkennus heittää väkisin(kuten näkyy) ja kuvat menee muutenkin puhki. Itse laitan max.8 ja jos on kaupungin valoja ympärillä,kuten yleensä on niin menee yli kympin. Ilotulitus kuva vaatii suuren syväterävyysalan.


      • yleensä vaatii?
        OlliL1 kirjoitti:

        Ei ilotulitusta kuvata yleensä noin suurilla aukoilla, tarkennus heittää väkisin(kuten näkyy) ja kuvat menee muutenkin puhki. Itse laitan max.8 ja jos on kaupungin valoja ympärillä,kuten yleensä on niin menee yli kympin. Ilotulitus kuva vaatii suuren syväterävyysalan.

        Joo, väärin kuvattu.
        Pitäisi kuvata aina niinkuin yleensä kuvataan.
        Noin suurella aukolla kuvaaminen on tarkoitushakuista väärintekemistä.


      • J©B
        OlliL1 kirjoitti:

        Ei ilotulitusta kuvata yleensä noin suurilla aukoilla, tarkennus heittää väkisin(kuten näkyy) ja kuvat menee muutenkin puhki. Itse laitan max.8 ja jos on kaupungin valoja ympärillä,kuten yleensä on niin menee yli kympin. Ilotulitus kuva vaatii suuren syväterävyysalan.

        ”– ja kuvat menee muutenkin puhki.”

        Mitä mahdat tuolla tarkoittaa, menikö sinulta kuvat puhki vai kuvitteletko jollekin muulle käyneen niin?

        Palstan kirjoittelu sai minut kokeilemaan aiemmin tuntematonta kameraa ja isolilla aukoilla kuvaamista, haittaaks se?


    • OlliL1

      Se tarkoittaa että ylivalottuu koska kennoon pääsee liikaa valoa. Ei ketään haittaa kokeilut,mutta jos sen kokeilun tuo julki foorumilla niin kokeiluun voi ottaa kantaa.

      • tuo julki

        Mistä sait päähäsi, että kuva on ylivalottunut?

        Kannattaako ottaa kantaa asiaan josta ei mitään ymmärrä?
        Eikö olisi viisaampaa kysyä?


    • Sonisti

      Mulla oli 18-55mm putkella ISO 200, f16, 2,5-3,2s
      Itse raketit onnistuivat tosi hienosti,terävyys kohdillaan, ei sahaalaitareunoja ja kirkkaat sävyt, ei puhkipalamista. Taivas taas oli ihan persiistä..paljon värikohinaa..johtuen ehkä katuvaloista ympärillä, vaikka koitin niitä vältellä. Koneella lisäsin kuviin hiukan kontrastia tummentaaakseni taivasta, mutta kyllä siihen semmosta raepaskaa silti jäi hiukan. Tää oli mun eka rakettikuvauskerta ja olen siihen nähden kuitenkin ihan tyytyväinen lopputulokseen. Valitettavasti mulla ei oo niitä kuvia missään esillä, niin en voi laittaa linkkiä :/

      terkuin, Krista

      • J©B

        Hienoa. että onnistuit!
        Kohina ei johdu katuvaloista vaan siitä, että kennon dynamiikka ei riittänyt ”tummassa päässä”, silloin kuvasignaali ei erotu kohinasta.
        Hieman enemmän valottaminen vähentää yleensä kohinaa.


      • OlliL1
        J©B kirjoitti:

        Hienoa. että onnistuit!
        Kohina ei johdu katuvaloista vaan siitä, että kennon dynamiikka ei riittänyt ”tummassa päässä”, silloin kuvasignaali ei erotu kohinasta.
        Hieman enemmän valottaminen vähentää yleensä kohinaa.

        Älä hei viitsi kommentoida kuvaa jota et edes näe :)
        Krista on ottanut neuvoista vaarin, hänen asetuksillaaan ei voi olla onnistumatta vähintään tyydyttävästi.
        Oot nyt ihan turhaa ottanu herneen nokkaan siitä että olen kommentoinut näkyville lataamaasi tulituskuvaa. Jos väität sitä valotuksen osalta hyväksi niin se on vain sun oma mielipide.


      • J©B
        OlliL1 kirjoitti:

        Älä hei viitsi kommentoida kuvaa jota et edes näe :)
        Krista on ottanut neuvoista vaarin, hänen asetuksillaaan ei voi olla onnistumatta vähintään tyydyttävästi.
        Oot nyt ihan turhaa ottanu herneen nokkaan siitä että olen kommentoinut näkyville lataamaasi tulituskuvaa. Jos väität sitä valotuksen osalta hyväksi niin se on vain sun oma mielipide.

        Olisit kysynyt kun et mitään kuvista ymmärrä.
        En väitä valotusta hyväksi vaan valotin kaikki kuvat väärin (osin tarkoituksella), mutta en yli vaan reilusti ali.

        Tuo ylivalottuneeksi väittämäsi kuva on tahallisesti paljon alivalotettu. Vaalensin alivalotettua kuvaa n. 2 EV kuvankäsittelyssä, mutta taivas on kuvassa vieläkin paljon tummempi kuin luonnossa (taivaalla oli paljon katuvalojen valaisemaa rakettien savua).

        Otin kuvia on kaikkiaan 8 kpl, mutta laitoin albumiin vain ääritapaukset.
        Klo 23:59:14 otetussa kuvassa kokeilin mahdollisimman lyhyttä valotusaikaa 1/25 sek (käsivaralla kuvattu).
        Klo 00:01:23 kuvatussa kokeilinkamera tuettuna mahdollisimman pitkää valotusaikaa (Tv) ND-suotimen avulla. Kiertelin pimeässä suotimen aivan liian tummalle ja kaikki sillä kuvatut alivalottuivat n. –3EV.
        Vasta jälkikäteen huomasin, että kamerassa oli sisäinen ND-suodin, se olisi ollut ilmeiseti viisaampi valinta.

        Miksi kuvitteelet, että minullekin meni herne nenään, emme ole siinä suhteessa samanlaisia?

        ”… niin se on vain sun oma mielipide”
        Tässä olet oikeassa, minä kirjoitan vain omia mielipiteitäni. Kenen mielipide on tuo kirjoittamasi kuvan ylivalottuminen?


      • J©B
        J©B kirjoitti:

        Olisit kysynyt kun et mitään kuvista ymmärrä.
        En väitä valotusta hyväksi vaan valotin kaikki kuvat väärin (osin tarkoituksella), mutta en yli vaan reilusti ali.

        Tuo ylivalottuneeksi väittämäsi kuva on tahallisesti paljon alivalotettu. Vaalensin alivalotettua kuvaa n. 2 EV kuvankäsittelyssä, mutta taivas on kuvassa vieläkin paljon tummempi kuin luonnossa (taivaalla oli paljon katuvalojen valaisemaa rakettien savua).

        Otin kuvia on kaikkiaan 8 kpl, mutta laitoin albumiin vain ääritapaukset.
        Klo 23:59:14 otetussa kuvassa kokeilin mahdollisimman lyhyttä valotusaikaa 1/25 sek (käsivaralla kuvattu).
        Klo 00:01:23 kuvatussa kokeilinkamera tuettuna mahdollisimman pitkää valotusaikaa (Tv) ND-suotimen avulla. Kiertelin pimeässä suotimen aivan liian tummalle ja kaikki sillä kuvatut alivalottuivat n. –3EV.
        Vasta jälkikäteen huomasin, että kamerassa oli sisäinen ND-suodin, se olisi ollut ilmeiseti viisaampi valinta.

        Miksi kuvitteelet, että minullekin meni herne nenään, emme ole siinä suhteessa samanlaisia?

        ”… niin se on vain sun oma mielipide”
        Tässä olet oikeassa, minä kirjoitan vain omia mielipiteitäni. Kenen mielipide on tuo kirjoittamasi kuvan ylivalottuminen?

        ps.
        Käytin salamaa siksi, että sain sään (sadepisarat) näkyviin kuvassa.


    • raketteja
    • faktakuvaaja.

      Miksi tarkennus äärettömyyksiin? Ei ne raketit missään äärettömyyksissä ole.

      • äärettömyyksissä

        ”Miksi tarkennus äärettömyyksiin?”

        No siksi kun ei osaa eikä ymmärrä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe