Lapsi haluaa kielimatkalle

englantiin

Hei äidit ja isät kertokaapa (tai nuoret itse), onko lapsenne ollut kielimatkalla ulkomailla? Miten sujui?
Onko muita kielimatkan tarjoajia kuin EF?
Nuoremme täyttää 15 vuotta ja haluaisi lähteä ensi kesänä reissuun.
Miten maksaminen, vaaditteko lasta maksamaan osan itse tai tekemään esim. joitain töitä matkan eteen? On aika kallis kuitenkin tuollainen kolmen viikon reissu.

52

10182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisbe

      tyttö oli kielimatkalla englannissa.Maksettiin meidän vanhempien kukkarosta koko matka kuluineen.Tytön innostuksesta päätellen,kotiin palatessa matka kannatti.Hän sai monia uusia kokemuksia.Kävivät Pariisissa.Lensivät sinne suoraan Suomesta ja laivalla englantiin.Hän ainakin nautti matkastaan,sai asua paikallisten ihmisten kodissa.Oppi uutta kulttuuria.Annettiin rahaa mukaan mitä laskettiin päivässä tarvitsevan.Ruuan sai perheessä missä asui.Meillä oli sama kielimatka eli EF.Tyttö lähti kaverinsa kanssa oli turvallisempaa päästää.Itse vietiin lentokentälle missä matkaoppaat otti suojiinsa.Eikä olla kaduttu päivääkään vaikka melkoinen summa "uhrattiin" tyttären eteen.Hän on yhtä kokemusta rikkaampi.Ja englannin kieli hallussa.

    • v -97 kielimatkalla ollut

      Hei!
      Olin itse juuri 16 vuotiaana kielimatkalla EF:n kautta. Kiinnostuin asiasta juuri 15 vuotiaana, ja vuoden säästin rahoja sitä varten. Eihän se tietenkään mihinkään rittänyt, ja lopulta luulin etten matkalle pääsekään. Silloin kummitätini maksoi minut matkalle.
      Mentiin kaverin kanssa yhdessä, se oli turvallisempaa, vaikka kyllä sieltä kavereita sai, ja olisi varmaan ilman omaakin kaveria pärjännyt.

      Menimme ensin Pariisiin ja sieltä lautalla Englannin puolelle ja ajettiin Bournemouthiin. Viimeisellä viikolla kävimme päivän Lontoossa shoppailemassa ja sitten käytiin Isle of wightin saarella.

      Matka oli mahtava kokemus, yksi elämäni parhaista. Opin englantia, sain ystäviä, näin upeita paikkoja ja itsenäistyin hieman. Se oli silloin sellaista jotain aivan minun omaa.

      Olihan se kallis reissu, omat säästöni sain käyttörahaksi ja vanhemmilta hieman lisää. Rahaa meni enimmäkseen vaateostoksiin, metro- ja bussilippuihin. Ruuat ja eväät saatiin isäntäperheeltä. Se on kuitenkin sen arvoista, ja unohtumatonta.
      Se myös lisäsi kiinnostusta koulussa englannin ja ranskankielen opiskeluun, joka jatkui myös lukioon ja vielä yliopistoon asti :)

      Toinen kielimatkojen järjestäjä on ainakin STS. Kihlattuni kävi 14 vuotiaana Hastingissa neljäviikkoa. Eikä hällä ole muutakuin positiivista sanottavaa matkasta.

      Huolimatta matkan hinnasta, vanhempien tulisi nähdä se sijoituksena lapsensa henkiselle pääomalle. On tärkeää nähdä ja oppia muita kulttuureja jo nuorena, ja Eurooppa on hyvä paikka aloittaa tutustuminen muuhun maailmaan. Matkan vaikutukset näkyvät myöhemmin nuoren ajattelutavoissa ja näkemyksissä.

      Itse olen tosi onnellinen, että pääsin kielimatkalle ja suosittelen sitä kaikille.

    • -MiuMau-

      EF ja STS järjestää molemmat. Kannattaa kysellä STS:ltä myös: Teemakielimatkoja yms. Lapset maksaa osan ja vanhemmat loput.Yhdessä tuumasta toimeen niin kaikki hyötyvät.Esitteet kertovat kaiken tarpeellisen, mutta huolehtikaa nyt ettei kyseessä ole hetken huuma.

    • ¤Metal-Light¤

      Itse olen 14 vuotias tyttö,meillekin tuli se mainos ja päätin että mennään kaverin kanssa Maltalle..kysyin asiaa ja vastaus oli :Saat mennä kunhan maksat itse.
      No,en saa mitenkään sitä rahaa kokoon joten antaa olla..mutta nuori tuntee että hänestä välitetään,jos ei päästetä kaikkialle minne tahtoo..

      • englantiin

        Kyllähän sen lähtemisen täytyy olla harkittua. Jos todella haluat lähteä ja sinusta tuntuu, että olet ansainnut matkan (olet esim. opiskellut ahkerasti kieliä ja teet itsekin mielelläsi jotain matkan eteen) suosittelen vielä neuvottelemaan asiasta vanhempiesi kanssa.
        Mekin ensin sanoimme ei, koska ajattelimme, että ehkä lapsi ei ole itsekään ihan tosissaan. Mutta on selvinnyt, että kyllä hän aikoo tosissaan ottaa matkan ja opiskelunkin siinä sivussa. Sovittiin, että skarpataan kotitöissä ja omaa käyttörahaa täytyy säästää matkalle itse. Samoin kielen opiskelusta täytyy huolehtia koulussakin samoin muista kouluhommista. Tyttäremme on käyttäytynyt muutenkin suht. mukavasti (eli ei ole tehnyt suurempia tyhmyyksiä eikä päihteiden kanssa touhunnut) ja vaikuttaa järjelliseltä ihmiseltä. Nämä kaikki asiat vaikuttivat päätökseemme päästää lapsi reissuun.


      • ¤Metal-Light¤
        englantiin kirjoitti:

        Kyllähän sen lähtemisen täytyy olla harkittua. Jos todella haluat lähteä ja sinusta tuntuu, että olet ansainnut matkan (olet esim. opiskellut ahkerasti kieliä ja teet itsekin mielelläsi jotain matkan eteen) suosittelen vielä neuvottelemaan asiasta vanhempiesi kanssa.
        Mekin ensin sanoimme ei, koska ajattelimme, että ehkä lapsi ei ole itsekään ihan tosissaan. Mutta on selvinnyt, että kyllä hän aikoo tosissaan ottaa matkan ja opiskelunkin siinä sivussa. Sovittiin, että skarpataan kotitöissä ja omaa käyttörahaa täytyy säästää matkalle itse. Samoin kielen opiskelusta täytyy huolehtia koulussakin samoin muista kouluhommista. Tyttäremme on käyttäytynyt muutenkin suht. mukavasti (eli ei ole tehnyt suurempia tyhmyyksiä eikä päihteiden kanssa touhunnut) ja vaikuttaa järjelliseltä ihmiseltä. Nämä kaikki asiat vaikuttivat päätökseemme päästää lapsi reissuun.

        Muuten ehkä,mutta saan tehdä tosissani töitä pienienkin rahasummien eteen..sanottiin että tyhjennä skootteri tilisi niin sit voit mennä..mulla on tili johon säästetään skootteri rahoja (ensi vuodeksi) joten en viitsi niitäkään ottaa..harmi,mutta kaikkea ei voi saada.Ja vielä kun rahatilanne ei ole mitä parhain,niin turha kai sitä Maltalle pääsyä on ajatellakaan..
        En ole jäänyt kiinni mistään hölmöilyistä,koska niitä en ole tehnyt..enkku tokarissa 8,ja keskiarvo 8,6.Kyllä se muuten onnistuisi mutta ei niin ei.


      • englantiin
        ¤Metal-Light¤ kirjoitti:

        Muuten ehkä,mutta saan tehdä tosissani töitä pienienkin rahasummien eteen..sanottiin että tyhjennä skootteri tilisi niin sit voit mennä..mulla on tili johon säästetään skootteri rahoja (ensi vuodeksi) joten en viitsi niitäkään ottaa..harmi,mutta kaikkea ei voi saada.Ja vielä kun rahatilanne ei ole mitä parhain,niin turha kai sitä Maltalle pääsyä on ajatellakaan..
        En ole jäänyt kiinni mistään hölmöilyistä,koska niitä en ole tehnyt..enkku tokarissa 8,ja keskiarvo 8,6.Kyllä se muuten onnistuisi mutta ei niin ei.

        aina ei saa kaikkea. Vaikutat oikein fiksulta nuorelta. Mukava, että nuoretkin ymmärtää, että kaikkea ei voi saada. Onhan se kiva ajella skootterilla sitten, siitä on iloa moneksi vuodeksi. :) Kyllä sinne ulkomaillekin sitten ehtii myöhemmin.


    • ...

      Kyllä kannattaa!

      Olin itse kielikursilla 3 viikkoa kahdeksannen luokan jälkeen ja kyllä kannatti!

      Olin jo edellisenä kesänä kuukauden töissä ja säästin niistä rahoista puolet matkaa varten. Saman kesänä ehdin olla myös kuukauden töissä ja niistä rahoista lähes kaikki meni matkaan. Vanhemmat toki antoivat lisää rahaa ja maksoivat osittain matkan, mutta tein todella töitä matkan eteen ja se sai todella miettimään, että haluaako oikeasti sinne matkalle vai ei... Mitään viikkorahoja en ole koskaan saanut, vaan vanhemmat on antaneet rahaa perusteltuihin ostoihin aina sen mukaan, miten olen ylimääräisiin kotitöihin osallistunut eli oman huoneen siivoaminen oli normaalia eli siitä ei rahaa herunut.

    • Katja

      Kyllä minä maksaisin, jos lapsi ottaa muuten koulunkäynnin tosissaan ja tekee kotona asioita matkan eteen. Tuollaiset kielimatkathan on aika ainutlaatuisia tilaisuuksia. Ei niihin sitten myöhemmin voi mennä.

    • moi

      Olin 13 vuotiaanna kolmeviikkoa englannissa kielimatkalla, vanhemmat kustansivat reissun. Hyvä reissu suosittelen muillekin, ehkä itse olin vielä vähän nuori, oman lapseni päästäisin reissulle siinä 15-17 vuotiaana

    • annika

      että lapsesi HALUAA kielimatkalle. Minun vanhempani tuputtivat ja tuputtivat, mutta en suostiunut lähtemään millään ja nyt jälkeenpäin kaduttaa :(.
      Matkasta lapsi saa eniksikin upean kokemuksen ja elämyksen ja oppii jopa matkustamaan itsenäisemmin.
      Kielitaito kehittyy parhaiten, kun kielen opetuskin tapahtuu kyseisellä kielellä. Lisäksi on hyvin tärkeää myös oppia KÄYTTÄMÄÄN ja oppia USKALTAMAAN käyttää vieraita kieliä (mitäs muuten kielitaidolla tekisimme).
      Itse luojan kiitos järkistyin ja tartuin mahdollisuutta lähteä ulkomaille rippikouluun ja myöhemmin rohkaistuin lähtemällä au pairiksi.
      Jos teillä on suinkin taloudellinen mahdollisuus, niin antakaa mennä!!! Uskon, ettei tuo kielimatka tule hukkan menemään (motivoi takuulla mitä parhaiten!) ja että se raha mikä siihen menee, ei ole mitään siihen varrattuna, mitä se antaa!!!

      • annika

        tulipa kirjoitushäröjä :))


    • Tiina-Liisa

      Poikani vinkui 15-vuotiaana pääsyä EF:n kielimatkalle. Pantiin kolehti kiertämään ja poika pääsi matkalle. Matka oli ns. bussimatka. Helsingistä menivät Ruotsiin, Tanskaan, Ranskaan ja siitä Englantiin. Hänellä ei lähtenyt ketään tuttavaa mukaan ja se pelotti minua kovasti. Nuoret kuitenkin tutustuvat nopeasti, joten tämä kaverittomuus ei ollut ongelma.

      Perhe, johon poikani meni, ei ollut kovin häävi. Asuntona oli huone rivitalossa, isäntäperhe oli vanha pariskunta. Missään vaiheessa ei kerrottu, että asunto oli myöskin koirien päivähoitola. Poikani oli kokonaiset 4 viikkoa kamalassa yskässä, hän kävi myöskin lääkärissä asian tiimoilta. Tämä vanha pariskunta piti kovaa jöötiä ja syötti erikoisia munuais- ym. ruokia. No, ei siinä mitään. Kuitenkin petivaatteet yms. olivat siistit.

      Ennen matkaa poika sanoi, että hän ryhdistäytyy kielissä. Tietenkin uskoin häntä. Totuus hänen kohdallaan oli se, että jätti heti samana syksynä lukion kesken vedoten huonoon menestykseen kielissä. Olin kovin pettynyt asiasta. Tänä päivänä asiat ovat kivasti kuitenkin, poika on opiskellut yliopistossa ja kuinka ollakkaa hänellä on työkielenä englanti. Käytännön kautta taitonsa on hommannut. Varmasti monelle nuorelle kielimatka on hyväksi ja kielitaito kohentuu. Minun pojalle matka oli hupimatka ja rahaa paloi tosi paljon. Lisääkin piti tilille välillä lähettää.

      • äitiskä

        Tyttäreni oli viimme kesänä englannissa kielimatkalla kolmisen viikkoa.
        Tyttö on jo kyllä 17-vuotias, mutta sanoi että oli ollut vanhimpia siellä.
        Matka oli todella kasvattava ja upea reissu.
        Tyttä keräsi itse osan matkarahoista ja loput rahoitimme itse.
        Kannattaa päästää, siitä on apua myös opiskelussa.


    • Mää

      Minä olin 16-vuotiaana kielimatkalla Englannissa Brightonissa STS:n kautta. Mahtava reissu: tuli nähtyä Pariisi, Lontoo, Brighton, Eastbourne, Hastings... Oltiin seuraamassa Wimbledonin tennisturnauksia ja vierailtiin Chessingtonin huvipuistossa. Koulua käytiin 3 tuntia joka arkipäivä, eikä ne olleet pelkkiä teoriatunteja, vaan kuvattiin esim. oma "elokuva", tehtiin haastatteluja kaupungilla ym. Englannin kieli iskostui päähän aivan mahtavasti, eikä lukion englannintunneilla ollut enää pienintäkään tuskaa.

      Päästä ihmeessä lapsesi kielimatkalle! Meidän kielikurssimme nuorimmat olivat 13-vuotiaita ja vanhimmat 18-vuotiaita - ja kaikki pärjäsivät yhtä hyvin. Ja niin oli mahtava kokemus koko reissu, että sen muistaa kirkkaasti näin reilun kymmenen vuoden jälkeenkin!

      Pakko on kuitenkin mainita, että iltaisin kielikurssilaisia ei "valvota", joten he voivat vapaasti liikkua discoissa ja kaupungilla. Kannattaa muistaa että Englannissa katoaa & raiskataan nuoria joka kesä, joten pää on pidettävä selvänä, eikä yksin pidä liikkua iltaisin!!!!!!!!!!

      • Ef, 2009.

        Olin kesälllä yksin kielimatkalla Maltalla. (14 vuotiaana, enkä mitenkään tuntenut itseäni "vanhaksi") Kannatta todellakin, opin pitämään huolta itsestäni, sain uusia kavereita ja tietenkin opin englantia. Vanhempien kanssa sovittiin että he maksavat kielimatkan ja minä mopon. Käyttörahat säästin itse. Oli niin kivaa että sitä on vaikea kuvailla. Kauhea ikävä kurssikavereita ja liideriä! Tietenkin kielimatkalla niinkuin kotonakin käyttäydytään, ja jos se on selvä jo kotona niin ongelmia ei pitäisi syntyä.


    • EI KIITOS

      TARKKAAN mitä tukee ... kurssit ovat todella kalliita ja opettavalle henkilökunnalle eli
      usein sekä opettajana että vastuullisena henkilönä/oppaana toimivalle
      (eli työaika saattaa venyä siihen 24h) EI MAKSETA PALKKAA!!
      He saavat päivärahan mutta muuten toiminta on "vapaaehtoistyötä".
      Ymmärtäisin tämän menettelyn, jos kyseessä olisi joku hyväntekeväisyysjärjestö
      tai vastaava mutta kyse on normaalista liiketoiminnasta ja kurssit ovat hintavia!
      Nykyaikana tämä on mielestäni täysin käsittämätöntä. Senpä takia
      meidän perhe (yksi kielikouluttaja, yksi ammattijärjestöaktiivi) emme
      missään nimessä aio suosia tulevaisuudessakaan tämäntyyppistä liiketoimintaa.

      • hämmästyttävää

        jopas on - ja me vanhemmat sitten vaankiltisti
        maksetaan!! Hyvä tietää. Tämäkin on arvovalinta.
        Yritämme opettaa lapsillemme tarkistelemaan asioita tässä kaupallisuuden keskellä
        vähän laajemmin jatuo on yksi pointti. kieliä meillä harjoitellaan matkoilla yhdessä joten
        tuo ei ole siinä mielessätarpeenkaan.


    • -Minnaa

      Hei, Ite menin kielimatkalle Bournemouthiin Speak & Fun:in kautta viime kesänä kolmeksi viikoksi. Vanhempani maksoi reissun ja lennot piti maksaa ite mutta koulu, ruoka ja majoitus sisältyi hintaan.
      Oppin tosi paljon englantia kun olin ainut suomalainen koko koulussa.
      Ite en viihtynyt yhtään isäntäperheesäni eivätkä olleet mitenkään mukavia ihmisiä mutta siihen tottui nopeasti.
      Olisin viihtynyt Englannissa paljon pitempääkin ja aika meni todella nopeati.
      Kavereita sai myös siellä runsaasti.
      Suosittelen lämpimästi!

    • Luovuttamaton.

      Minä ja mun pari vuotta nuorempi kaverini päätimme kesällä, että lähetään kielimatkalle 2011 kesällä. Vanhemmat suostuivat sillä ehdolla, että keräämme KAIKKI rahat matkaan itse. No, emme tietenkään luovuttaneet, vaan rupesimme keräämään rahaa. Puolessa vuodessa ollaan saatu 800€, tekemällä kotitöitä, laitettiin kirpparille tavaraa, poimimme marjoja, pistimme taskurahat säästöön yms.. Vielä pitäis saada reilussa vuodessa 2800 €, mutta ei mitenkään mahdotonta, jos kuukaudessa sais 200-300€. Lähettäis siis kesällä 2011 Torquay:iin, Bournemouth:iin tai St Julian's:iin.
      Älkää heittäkö pyyhettä kehään, vaikka pitäisikin kerätä kielimatkalle rahat itse, ei mitenkään mahdotonta touhua.

      • Matkalle 9. jlkeen

        Mä meen kaverin kans ensi vuonna Maltalle kielimatkalle. Reissusta tulee kallis, mutta vanhemmat suostui kustantamaan sen matkan, koska se kuitenkin edistyttää koulun käyntiä ja varsinkin englantia. Kuiteskin joudun itte tienaamaan sen rahan mitä siellä käytän kolmena viikkona. Ja onneksi nyt tulee rippijuhlat ja synttärit ja joulu täs välissä et saa tienattuu sitä rahaa.
        Ja joo, jos sinne matkalle haluaa oikein tosissaan, niin minun mielestä kannattaisi alkaa säästää. Avata vaikka oma tili ja aloittaa pikkusumalla, joka sitten kasvaa korkoa pikkuhiljaa. Ja pyytää rahaa synttäreillä ym.Kuitenkin se voi olla once in a lifetime kokemus, kun pääsee esimerkikisi kaverin kanssa kahdestaan matkalle.. :))


      • m

        Luovuttamaton, Hienoa, just noin, mul on sama tilanne, mut vanhemmat suostu matkan kustantaan. Mekin päätettiin kesällä ja juuri samat kohteet kun teillä, ei olla vielä päätetty.:))


      • jääkiekkomamma
        Matkalle 9. jlkeen kirjoitti:

        Mä meen kaverin kans ensi vuonna Maltalle kielimatkalle. Reissusta tulee kallis, mutta vanhemmat suostui kustantamaan sen matkan, koska se kuitenkin edistyttää koulun käyntiä ja varsinkin englantia. Kuiteskin joudun itte tienaamaan sen rahan mitä siellä käytän kolmena viikkona. Ja onneksi nyt tulee rippijuhlat ja synttärit ja joulu täs välissä et saa tienattuu sitä rahaa.
        Ja joo, jos sinne matkalle haluaa oikein tosissaan, niin minun mielestä kannattaisi alkaa säästää. Avata vaikka oma tili ja aloittaa pikkusumalla, joka sitten kasvaa korkoa pikkuhiljaa. Ja pyytää rahaa synttäreillä ym.Kuitenkin se voi olla once in a lifetime kokemus, kun pääsee esimerkikisi kaverin kanssa kahdestaan matkalle.. :))

        Paljonko matka siis maksaa?

        Edellä oli hinta, mutta oliko se matkakulu yhdeltä vai kahdelta nuorelta?


      • tuefiverjhbg

        mäkin oisin lähdössä kielimatkalle ja oon 11 ja silloin kun lähtisin oisin 12.vanhemmat sano että pitäs kerätä rahat ite matkaan mut ne maksaa rahat ite siihen vapaa aikaan


      • RR

        Hei mä oon menoosa Balille kielimatkalle..Kesä 2011 mielessä kans! On vähän omia säästöjä, mut vanhemmat tukee vähä!


    • U.S.A

      Itse olen lähdössä (toivottavasti

      • Blomblom

        Lähden (kylläkin vasta kesänä 2012) Englantiin Bournemouthiin kolmeksi viikoksi. Oon sillon 16v. Lähtisin jo ensi kesänä, mutta kahden vuoden päästä oon saanut paremmin rahaa kokoon, eikä sitten tule sellaista "siinä nyt meni kaikki ne säästöt"- fiilistä jälkeenpäin. Bournemouthissa tehdään myös päivän reissu Lontooseen ja kolmen päivän vapaaehtoinen matka Pariisiin, joten tulee varmaan mahtava kokemus! Isäntäperheessä asuisin, kun ei asuntola- mahdollisuutta ookkaan. Ah, rakastan yli kaiken matkustelua, joten tä on varmaan ihanaa! Ei saa innostua nyt vielä liikaa :D Ihmettelen kyllä edelleen, että äiti tosiaan suostu...


    • 11 vuotias matkalle?

      Mitäs mieltä olette, kannattaisiko 11-vuotias päästää kaverinsa kanssa kielimatkalle, tietenkin onhan siellä kaikki oppaat yms. mutta ikä huolettaa?
      Kovin paljon on neidillä on tahtoa lähteä, ja enkku on myös ihan hyvin hallussa! Tietinkin tämä kohottaisi englannin kielen osaamista, ja saisihan hän myös unohtumattoman elämyksen! Eli mitäs mieltä olette?

    • Vastauksia

      Vastaus "11 vuotias matkalle?":

      Tietenkin 11 vuotias on nuori, mutta se olisi hänelle todellahyvä englannin kielen harjoitus. Ja tottakai sitä on harkittava paljon, kannattaisi katsoa miten tyttösi käyttäytyy, osaako hän pitää huolta tavaroistaan ja muutenkin osaakohän pitää huolta itsestään? Näin minä tein kun 12 vuotias tyttöni oli lähdössä EF:in kieli matkalle. Onhan matkalla tietenkin valvojia jotka pitävät huolta oppilaiden turvalisuudesta. Tyttäreni oli ainkin todella hyvin kehittynyt englannissa kun tuli takaisin, ja muutenkin oli kuulemma ollut hyvä kokemus! On siitä reissusta paljon ollut meidän huushollissa puhuttavaa !

    • kielimatkallelähtiä

      Itse oon nyt 15v. ja lähden kesällä 2012 maltalle st. julian'ssiin ! :) matkaa olen odottanut jo 13v. lähtien, olisin päässyt jo tänä kesänä, mutta olin sitä mieltä että minulla ei ole vielä tarpeeksi shoppailurahoja tai ylipäätään rahaa mukaan, joten kerään sitä vielä vuoden. :) ja mitä 11v tulee, itse en päästäisi vielä, odottaisin vielä ainakin vuoden..

    • kielimattka

      hei millon oot menossa? (: mäkin oon nimittäin lähössä maltalle st.julian'ssiin ens kesänä ihan yksin, et ois kiva tietää joku ketä ois tulos samaan aikaan (; ite oon lähössä siin 27.06 ja oon sillon 16v (:

    • 1234567788890

      http://my.ef.com/Veera.Kortelainen

      Olin kielimatkalla Iso-Britanniassa, Bournemouthissa kesällä 2010, ja nyt oon mukana EF Crewissä, ja vastailisin tosi mielelläni kysymyksiin tosta mun kohteesta, tai EF kielimatkoista yleensäkin !

      Suosittelen kaikkia lähtee, ihan mahtavat kolme viikkoa oli!

    • jassuuu

      mä lähen ens kesänä Bognor Regiisii (Iso.Brittanias) 2 viikoks ! (: mä en joudu oikee tehä mitää sen etee xD !

    • Kefcrew

      Olin viimekesänä EF:n kanssa Maltalla kielimatkalla ja reissu oli ihan mahtava! Suosittelen kyllä kielimatkaa jos vaan on mahdollisuus päästä lähtemään, sillä matkalla oppi paljon itsenäisyyttä, käytännön kielitaitoa ja sai paljon uusia ystäviä!

    • ef crewlainen

      Olen ollut EFn kautta kielimatkalla ja voin kyllä suositella. Niinkuin sanoitte niin uusia kokemuksia karttuu runsaasti ja saa myös uusia kavereita :)

    • Japani-kiinnostunut

      Olen ensi kesänä kielikurssille menevä 16, silloin 17-vuotias tyttö. Matkakohteenani on Japani, jonka kieltä opettelen tänä vuonna koko loppuvuoden. Rahaa on säästössä jo lapsesta asti tienattuna ja pääsisin niillä matkalle, mutta reiluuden vuoksi vanhemmat sponssaavat osan matkastani: kolme vuotta vanhempi siskoni on ollut jo kolmena kesänä ulkomailla vanhempien avittamana: ekana kesänä Maltalla ja kahtena Espanjassa. Kovasti on tykännyt ja rakastunut erityisesti Espanjaan, kirjoittaa kyseisen kielen ensi keväänä.

      Perhekokemuksien mukaan TR-Kielimatkat on hyvä, mutta olen jättänyt oven auki vielä Speak&Funiin myös sen tarjonnan vuoksi. (Onko hyvä? Kokemuksia kellään?)

      Kohteekseni valitsin Japanin, koska vaikka olen kiinnostunut kaikista aasialaisista kulttuureista, animesta tuttu Japanin kieli on jo osittain hallussa ja näin ollen kohde on ehkä toistaiseksi turvallisin. Kulttuurit kiehtovat minua ja niiden opiskelu saattaa jopa avata arvaamattomia ovia tulevaisuudessani. Informaatiotutkimukseen pyrkivänä opiskelijana olen avoin kaikenlaiselle informaatiolle, erityisesti historialle, kulttuureille, uskonnoille ja maantieteelliselle tiedolle.

      Milloin kannattaa lähteä?
      Aina täytyy muistaa että case by case, kaikki riippuu lapsesta/nuoresta ja hänen kypsyydestään. Mielestäni ei kuitenkaan ei ole hyvä lähteä kielimatkalle liian nuorena: matkat toki vahvistavat lapsen itsenäisyyttä, kielitaitoa, päätöksentekotaitoa jne, mutta liian aikaisin maailmalle lykkääminen on huono juttu, varsinkin jos tuntuu siltä, että lapsi/nuori on menossa vain bilettämään. Itse olisin päässyt matkalle jo 15-vuotiaana vanhempieni puolesta, mutta en kokenut itse silloin olevani vielä valmis. Nyt koen olevani tarpeeksi kypsä ja kielen virallinen opiskelu lukiossa antaa hyvän pohjan matkalle.
      Tiivistettynä: Ei kannata hoppuilla, aina on ensi kesä! Jos ei tunnu hyvältä lähteä tai päästää lapsesta vielä irti, voi tarkastella tilannetta uudestaan vuoden kuluttua.

    • Anz-crewiläinen

      Suosittelen todella lämpimästi kielimatkalle lähtemistä! Itse olin kesällä 2011 EF:n kautta Maltalla kielimatkalla, ja olin silloin vain 13-vuotias. Vanhemmat näkökulmasta tietenkin pelottaa päästää lapsi kauas valtameren toiselle puolelle tuntemattomien ihmisten luokse, mutta voin sanoa että kokemuksena se on niin korvaamaton että ei sitä voi rahalla mitata!

      Itselleni vanhemmat maksoivat matkan, mutta rahat joita käytin siellä tulivat omasta pussista. Sitä aluksi varmasti miettii vaaroja mitä kaikkea kamalaa voisi tapahtua, mutta kannattaa ajatella niitä hyviä puolia joita se tuo mukanaan! Itsevarmuutta, uusia ystäviä, kielitaitoa ja mahtavia kokemuksia! Liiderit pitävät nuoresta huolen siellä joten ei kannata turhaan huolehtia.

      Jos kiinnostaa lukea vähän kielimatkoista lisää niin kannattaa käydä kurkkaa mun blogiin -> http://anzandeverything.blogspot.fi :)

    • Ciirii

      Moikka! oon ollu kolme kertaa EF:n kautta kielimatkoilla, kaksi kertaa englannissa ja kerrna Maltalla, enkä voi muuta kun suositella kaikille kielimatkalle lähtemistä!! Kielen oppimisen lisäksi siellä mm. rohkaistuu käyttämään kieltä, saa uusia ystäviä ympäri maailmaa ja näkee nähtävyyksiä.

      Jos teillä on jotakin kysyttävää lähettäkää rohkeasti s-postia: [email protected]
      Kirjoitan myös kielimatkablogia: http://languagetravelling.blogspot.fi/

    • amb1

      Hei! Olin EF:n järjestämällä kielimatkalla kesällä 2013 Australiassa. Matka oli kallis, mutta olimme sopineet vanhempieni kanssa, että he maksaisivat puolet matkasta ja minä puolet matkasta. Kielimatka Australiaan oli aivan unelmieni täyttymys! Olin aina haaveillut matkasta Australiaan, ja mikäs sen parempi kuin kehittää kielitaitoa siinä samalla. Sain paljon uusia kavereita kielimatkalta ja koin kaikkea sellaista, mistä olin aiemmin saanut vain unelmoida; mm. snorklaus Isolla Valliriutalla. Samalla kielitaitoni kehittyi ja nykyään uskallan puhua englantia varmemmin. Suosittelen lämpimästi kielimatkalle lähtemistä! :)

    • 4H-fani
    • 青葉セラガキ

      itse menen kasin jälkeen eli 2015 Japaniin kielimatkalle :3 kyllä jännittää nyt jo ihan järkysti! Isäni on käynyt 2010 Japanissa 8D
      Kerään itse rahat matkaan jakamalla turkulaisia :'D ihan hassua kun tä viestiketju o 10 vuotta vanha

    • 7+17

      Minäkin noista Speak & Funin matkoista olen kiinnostunut, mutten löydä juuri kenenkään kokemuksia... D:

    • Nylkyttäjä Niko

      Nussimaan se sinne menee!

    • Kielimatkaef

      Kaikki kielimatkoista kiinnostuneet! Voitte tilata ilmasen EF kielimatkojen esitteen tosta alla olevasta linkistä!:) Esite on täysin ilmanen ja se sisältää tosi paljon infoo kielimatkoista:)

      http://my.ef.com/Marika.Tirkkonen

    • M.H.V

      Tyttäreni 17 -v on lähdössä ensi kesänä heinäkuun alussa 3-viikoksi ef:n kielikurssille Miamiin. Onko muita mahdollisesti lähdössä ja kyselisin miten ootte lennot varanneet ef:n kauttako vai itse. Halvemmalla saisi varmaan itse jos varaisi,mutta pitäisi olla suora lento, ettei tarvitsisi vaihdella konetta tai odotella yksin monta tuntia kentällä.Miten olette lento matkan järjestäneet?

    • Heidimoi

      Itse olen lähdössä EFn kautta Maltalle. EF ainakin voin antaa hyvää palautetta asiakaspalvelu ja henkilökunta on ystävällistä! Jos tarvitsette EF esitettä mun kautta voi tilata http://my.ef.com/heidimoisio ja jos aijotte tilata matkan olisin tosi kiitollinen, että laittaisitte mut suosittelijaksi eli Heidi Moisio!:)

    • EFkielimatkalainen

      Moi! Ite olin 12 vuotias kun matkalle lähdin mutta kielimatkalla oli niin hyvin laaditut säännöt ja ylimukavat valvojat (liiderit) jonka puoleen pysty kääntyä aina olipa hätä minkälainen tahansa! Koska eka kielimatkani oli niiiiiin onnistunut EFn kautta, oon lähdössä uudestaan! Voit laskea lapsesi huoleti EFn kielimatkalle! :)
      kielimatkat-with-ef.blogspot.fi

    • VeeraAmbassador

      Hei!
      Itse olen ollut kielimatkalla 16 vuotiaana Maltalla. Menin Ef:n kautta sillä se taisi olla edullisin ja ajankohdat olivat omiin suunnitelmiin sopivat. Muitakin järjestöjä on, mutta heidän toiminnastaan en osaa sanoa mitään, sillä kokemusta vain tuosta EF:stä. Mutta mulle reissu oli ainakin onnistunut ja ikimuistoinen! Voin suositella ihan kaikille ja kaiken ikäisille. Ef:n kautta taitaa voida jo 10-vuotiaana päästä kielimatkalle. Mun kohdalla 2vko matka maksoi n.1950€ ja maksoin itse matkasta n.800€. Osa meni säästöistä ja osan keräsin mainoksia jakamalla. Mielestäni se oli ihan kohtuullista, että maksoin osan itse, sillä minähän se olin joka matkalle lähti.

      Lisää multa voi kysyä spostilla: [email protected] tai kik:llä veeraakatariinaa
      Mun blogista löytyy myös lisää kielimatka juttuja: http://veerakinnunen.blogspot.fi

    • Surullinenhaaveilija

      Ite haluaisin kans kielimatkslle mut en pääsis vaikka maksaisin kokonaan itse.. Haaveena aina ollu kielimatka mutta noh... Haaveet on haaveita sen takia en oo edes säästänyt rahaa..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe