Outoja punaisia läikkyjä jaloissa ja käsissä [KUVA]

Täplämies

Elikkäs tässä 1-2 viikon aikana minulle on tullut outoja punaisia läikkyjä kehoon. Oikeastaan pelkästään käsiin ja jalkoihin. Uudet ihan pieniä ettei edes näy mutta vähän kutiavia suihkun jälkeen, muuten ei kutia ollenkaa ja vanhemmat jonkin verran laajentuneita. Olisiko mahdollista olla jonkilainen allerginen oire? En tietääkseni ole allerginen millekkään.

Jalka:
http://aijaa.com/aCgsck
http://aijaa.com/zE0f5Q

Käsi:
http://aijaa.com/mki7Td
http://aijaa.com/SNSrVn

27

39985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuivakorppu

      mulla oli ihan samanlaisia , 3vko sitten alkoi tulla , tilasin lääkärille mutten päässyt kuin vasta eilen. Sitä ennen rasvasin kookosöljyllä ja se helpotti. Lääkäri määräsi locoid- salvaa läntteihin ja essex voidetta koko keholle. Kyse on ihan pelkästään kuivasta ihosta, sanoi jotta olen aika korppu nahaltani. Itse pelkäsin jotta olisi psori, mutta vaimo sanoi siitä kuivasta ihosta jo monta kk sitten. Nyt rasvaillaan, se kookosöljykin auttoi jo niin paljon että ei tullut lisää länttejä ja ne alkoi parantuakin, on vaan aika sottaista puuhaa sen kookoksenkanssa puuhailuMene ihotautilääkärille niin saat sen kuivan ihon diagnoosin ja saat rasvat 42 prossan alennuksella, ei kalliita ole muutenkaan.

    • kuivakorppu

      nyt olen rasvaillut sitä locoidia 1 kertaa ja essexiä 2-3 kertaa/pv, ja tosi hyvin on läntit alkaneet hävitä.... kohta en enää ole korppu.Se essex onkin varsin hyvä kosteutusvoide, ei tahraa yhtään, ei jää edes sormenjälkiä sanomalehteen vaikka het levityksen jälkeen luenkin.

      • Täplämies

        Kiitoksia, täytyy tässä käydä iholääkärillä hakee diagnoosi kun kerkee. Töissä sen verran kiirettä ettei meinaa olla aikaa. Mutta kiitos paljon, nyt ei ole paniikkia että se ei olisi mitään vakavaa (toivottavasti)


    • Mulla on kanssa ihan samanlaista ihottumaa ollut kuivan ihon kanssa. Jossain vaiheesa kutisi myös niin että luulin melkein saaneeni kirpunpuremia mutta ei nuo sitten olleetkaan.

      Eihän sitä varmaksi osaa sanoa, mutta hyvin samanlaiselta näyttää kuin itsellä. Lähinnä juuri tulee kylmien kuukausien aikana ja jos paljon vedessä läträä.
      Myös länttimäisiä (suurempia) pyöreähköjä, usein kutisevia alueita on ollut, mutta nyt ihon ollessa rasvaisempi kauttaaltaan on helpottanut.
      Tuskin vakavaa :)

    • kuivakorppu

      nyt oon muutamana päivänä niitä salvoja ohjeen mukaan laittanu ja eipä ole pian kuin muisto vain... hyvin häviää. Mulla on aina ollut talvella kutisevat ja punaisiksi menevät polvitaipeet ja sama kyynärnivelissä ja rasvaus on aina auttanut... nyt vaan korppuunnuin niin paljon jotta luulin ihan psoriksi mutta vaimopa oli jälleen kerran oikeassa sen rasvaamisen suhteen, nyt täytyy ohjeitaan noudattaa jottei tule enää uusimaan tuo korppumaisuus.Pestä voi ja pitääkin muttei pesusienellä tarvi hangata, niinkuin mä tein, nyt pesen käsillä ja pesuainettakaan ei tarvi lääkärin mukaan laittaa kuin kainaloihin ja alapäähän, muu hoituu ihan käsin läträämällä jollei nyt itseään likaa jossain hommissa.

      • psori1

        Kyllä sulla aika vahvasti vaikuttaa olevan psoriaasis, tyypillisiä oireita.
        Varsinkin kyynärtaipeet ja polvet ovat se paikka minne se ilmestyy.

        Monella se on hyvinkin helposti hoidettavissa ja kaikki ei edes tiedä sen olosta.


      • psori22
        psori1 kirjoitti:

        Kyllä sulla aika vahvasti vaikuttaa olevan psoriaasis, tyypillisiä oireita.
        Varsinkin kyynärtaipeet ja polvet ovat se paikka minne se ilmestyy.

        Monella se on hyvinkin helposti hoidettavissa ja kaikki ei edes tiedä sen olosta.

        Ei psoriaasis ole läheskään aina kovasti hilseilevä läikkä, itselläni on mm tuollaisia välillä ja se se on.


    • kuivakorppu

      vaan eipä todellakaan ole vaan kuiva iho ja läikät on pois kohta kokonaan... psoriläntithän ei kyllä häviä millään perusrasvoilla ja lääkäri jolla kävin ei tod. ollut mikään arvauskeskuslääkäri, vaan ihotautien erikoislääkäri pitkällä kokemuksella.Turhaa pelotella ihmisiä, jokainen voi etsiä kuvia psorista ja tulla tulokseen joota nuo ovat aivan erijuttuja.

    • Täplämies

      Kävin lääkärillä ja katsoi 5s ajan täpliäni käsissä ja sanoi että käy ostaa Ceralan Plus voidetta ja kokeile sitä. Jos ei auta tuu takas. Oon nyt 3pv käyttäny mutten ole huomannut eroa, näyttää että tulisi vai lisää niitä. Kokeilen vielä ens viikolle asti n. perjantaihi jos ei muutu niin sit uudelleen

    • kuivakorppu

      ei ne ihan heti autakaan ja sulla on mennyt jo aika kauan siitä kun huomasit ne läikät, ei olet tullut kokoajan kuivemmaksi...ei silti, itsellänikin meni monta viikkoa ennenkuin pääsin ihotautilääkärille , mutta rasvasin sitä ennen sillä kookoksella.Näkyy vähän vielä mullakin niistä pahimmista jääneitä jälkiä, mutta hyvää vauhtia on ihan kaikki häviämässä.Muista rasvata muutenkin kuin vain sillä lääkesalvalla Se essex on hyvää kun ei sotke vaatteita ei papereita vaikka heti käsittelisi käytön jälkeen.Saattaa mennä pari viikkoakin ennenkuin mitään muutosta näkyy jos on oikein pahaksi päässyt.Kyllä ihotauti lääkäri sen heti huomaa jos jotain poikkeavaa on meneillään, esim. vaikka psori jos on aluillaan ,niin heti sen pystyy kertomaan ja kokeisiin jatkotutkimuksiin laittamaan. Sillä erikoisvalolla kun katsovat niin hyvin ne sen havaitsee.Minä oikein kysyin että voiko olla , niin heti sanoi ettei missään tapauksessa ole.

    • Täplämies

      Okei, no jatkan vielä ton käyttöä. Tällä hetkellä oon rasvannu n.2kertaa päivässä mutta se lopettaa vain sen kutinan. Täpliä tullut lisää ja lisää ja täpliä näyttää olevan 3-4x enemmä oikella puolella kuin vasemmalla ja isompia/laajempiakin. Mikäköhän siihen lienee vaikuttaa? Nytten täplät on levinny jaloista ja käsistä selkään ja mahaan, ja eniten on kylessä. Katostaan millon alkaa näkymään kurksusa ja naamassa :S toivottavasti ei koskaan. Mutta silti jännä ku ikinä enne ollu atooppista ihottumaa ja nytten yhtäkkiä vaa pamahtanu. Oon miettinyt myös ku nämä täplät alkoivat samaan aikaan kun pääsin töihin. Ja työpaikkani on melko epäsiisti. En ihmettelisi vaikka siellä olisi hometta yms, niin mietin että sieltäki saattanu tulla joku allergia mutta ehkä se nyt on vaa tuota ihottumaa niinkuin lääkärikin sanoi. : (

    • 51v

      Vaikuttaa kolikkoihottumalta. itselläni aina ollut hyvä iho. Sitten vaan jalkoihin llmaantui noita läikkiä, nyt levinneet koko kehoon. Ihotautilääkärissä olen käynyt,olen syönyt kaksi antibioottikuuria, käyttänyt kortisoni- ja perusvoiteita. Ei apua. Keskiviikkona uudelleen erikoisihotautilääkärille, katsotaan mitä keksii. Olen lukenut että saattaa kestää 5-10 vuottakin, karmee ajatus. Aurinko kuulemma auttaa, ei vaan tän näköisenä paljon biitsillä viitti lojua....

    • neppisnappis

      Kotonakin voi lojua auringossa pihalla, jos asuu kertsillä niin parvekkeella tai sisälläkin niin jotta se aurinko paistaa AVOIMESTA partsin ovesta sisälle, sitten pötköttää vaan siinä aurinkoisessa kohdassa.

    • Täplämies

      Kävin tänään toisella terveydenhoitajalla jonka kanssa juteltiin pitkään ja hänen ei keksinyt mitä täplät ovat ja kutsui kolleegansakkin sinne ihmettelemään, miettivät syyhyä mutta tämä ei ole tarttuvaa ja ei ole näppyjä vaan läiskiä eikä sormista löytynyt mitään syyhyyn viittaavaa.

      Yrittivät myös netistä kuvilla vertaamalla mutta eipä nuo terveydenhoitajat osaa mitää. Antoi sitten Antihistamiinia Histec 10mg ja Awualan L voidetta että kokeilen noita maanantaihin ja jos ei ole vaikuttanut niin tulen uudelleen käymään koska silloin on oikea lääkäri paikalla joka luultavasti tietää paremmin. Ja samalla myös varasi ajan opiskelulääkäriin varmuuden vuoksi 2vk päähän.
      En ole tainnut mainita missään viestissä niin olen 18 vuotias, kohta 19 mies.

      Tässä vielä muutama kuva minkälaiseksi se on pahentunut 3viikon aikana.
      Kuvat ovat pelkästään jaloista koska käissä ei ole paljoa muutosta.

      Oikea jalka
      http://aijaa.com/2ALOdV
      http://aijaa.com/as9Beq

      vasen jalka
      http://aijaa.com/n3HKDI

    • OK. Nyt näyttää ihan samalta ku mulla tulee käsiin Eczemaa.

      Mulla kaksi pää-aiheuttajaa: Stressi ja maitotuotteet.

      Oireet pahenee jatkuvalla pesulla, mutta peseminen ei niitä aiheuta.

      Käytätkö paljon maitotuotteita? Poista samantien kaikki jos pystyt ja katso auttaako. Mulla auttaa tuo parissa päivässä, eli ensin katoaa kutina, sitten vaalenee läntit ja lopulta lähtee pois. Tuo siis tehoaa melkein heti ja on HYVIN yleinen oireiden aiheuttaja atopian ja eczeman kanssa.

      Huom, tämä on kanssa kovasti yksilöllistä, enkä tosiaankaan ole lääkäri - kunhan kerron omista kokemuksistani enkä anna hengenvaarallisia ohjeita ;)

      Jos allergia-lääkkeet eivät auta niin eihän se silloin varmaankaan allergiaa ole - esim histamiinin luulisi ainakin helpottavan oireita melkein sataprosenttisesti jos allergiapohjaista.

      Yksi vaihtoehto on sieni, mutta voisin kuvitella että' sen lääkäri olisi älynnyt.

      Eczeema on mulla ollut aina, ja paheni kun muutin Suomesta. Muutamassakaan eri maassa en koskaan saanut diagnoosia vaikka kävin ihotautilääkärilläkin (!), ennen kuin joku sitten ohimennen sanoi että kokeile jättää maito pois minkä tein, ja kun auttoi ja kyselin lisää niin selvisi mikä on.

      Pentuna sanottiin että on vaan kuiva atooppinen iho ja sillä selvä, noita lanttimaisia ihottumia ei silloin ollut mullakaan vielä.

      Toivottavasti saat tuon kuriin, on varmaan tosi inhottava jos vielä kutiseekin :-/

    • Täplämies

      Joo käytän maitotuotteita joka päivä, kahvia tulee juotua maidon kanssa muutama kuppi päivässä ja leivässä juustoa ja juon vielä n. 1purkin maitoa mäivässä. Pitää kokeilla jättää pois

    • Otan osaa

      Minulle ilmestyi täysin identtisiä täpliä ensin pohkeisiin ja sieltä ylöspäin reisiin, takapuoleen ja käsivarsiin. Nämä myös kutisivat ja hilseilivät usein suihkun jälkeen. Lääkäri ei osannut diagnosoida mitään ensi kädeltä, joten määräsi hydrokortisonivoidetta ja perusrasvaa ja sanoi, että tulisin 2 viikon kuluttua uudestaan. Voide auttoi aina tasan niin kauan, kunnes oli imeytynyt, jonka jälkeen kutina palasi (yöllä voimakkaimpana). Nyt n. 3 viikon kuluttua olen saanut klassiset syyhypunkin oireet, eli pieniä käytäviä ja vesirakkuloita sormien väliin, sekä genitaalialueelle ja saanut onnistuneesti säilytettyä vanhat täpläni. Taidanpa tästä painella ostamaan Nix-voidetta, pestä kaikki petivaatteet/vaatteet ja katsoa josko noista pääsisi eroon! Voi myös olla, että olen onnistunut saamaan kaksi ihoon vaikuttavaa vaivaa samanaikaisesti.

    • Täplämies

      Tänään kävin taas kerran lääkärillä ja katto minua suu auki, ja ehdotti sitä kortisonia että annetaa sulle sitä ja katotaa miten vaikuttaa, tai sit allergiatesteihi iholääkärille. Niin kohta pitäisi tulla kirje sinne testeihin n.kk kuluttua. Sitä itseäkkin kiinnosti melko paljon että olenko jollekkin allerginen vai mikä on ja halusi saada selvää, mutta minulla ei sentään hilseile noi läikät ja kutiavat melko harvoin. Että pystyn olemaan niitten kanssa. Punatäplähilseilyä se saattaa olla epäili, mutta harvoin talvella rupee tulemaan ja kohta 2kk ollut jo oireita. Saa nähdä sitten kuukauden kuluttua mitäne sanoo.

    • kuivakorppu

      minulla ei enää ole läteistä mitään jäljellä, n. kk siinä meni ennenkuin kaikki lähti, oli aika hyvät tropit nämä locoid ja essex, en olisi uskonutkaan että näin hyvin tehoaa... nyt on vaan sillä essexillä voideltava säännöllisesti jottei tule uudestaan kun olen kuivanahkainen.Toivottavasti kaikki iho-ongelmaiset saatte yhtähyvän avun, oli vaiva mikä tahansa Hyvää kevättä kaikille.

    • atopisti

      atopiasta kärsin ja näyttää hyvin pitkälti samalta kuin minulla pahoina aikoina... hyvällä rasvalla paranee, vältä pitkiä kuumia suihkuja ja käytä pesuaineena vesipohjaista perusvoidetta niin ei kuivata noi pesut niin paljon.... Muista vaihdella rasvaa niin iho ei "kyllästy" tuohon essexiin. Rasvaa aina suihkun jälkeen, miedot kortisonivoiteet kuureina noihin läikkiin pesun jälkeen niin ihottuma pysyy kurissa.

      Kannattaa kyllä sen lääkärin kanssa vielä keskustella noista.. Käy jollain muulla lääkärillä kysymässä mielipidettä!

    • Täplämies

      Päivitystä tapahtumaan. Minulta on lähtenyt läikät n. 20pv sitten aivan yhtäkkiä ilman mitään varoitusta : D eikä niitä ole tullut takaisin, en tiedä ollenkaan mistä johtuu. Mutta minulla on kummiskin ajat kahteen erinlaiseen allergiatesteihin seuraavan kuukauden loppupuolella, joten lisäilen sitten lisää infoa että mille olen allerginen.

    • soppeseppo

      mitä käytit voiteina, vai jätitkö kaikki pois ja sitten läntit katosi.... kiinostaa se mitä laitoit koko tuon välin siihen asti kunnes poistuivat.

      • Täplämies

        Joo elikkäs allergiatesteissä kävin viikko sitten ja tehtiin lapputestit selkään eikä ilmennyt mitään.. Antoi E-reseptin ja sanoi että jos vuoden sisällä uusiutuu niin käy ostaa näitä.

        Mutta joo eli Cerala voidetta käytin alussa sitten Antihistamiinia Histec 10mg ja Aqualan L voidetta. Sitten olin lopussa jotain muutaman viikon ilman mitään koska histecit loppu ja tuntu ettei rasvoistakaa auta mitään nii sitten ne vain hävisivät eivätkä ole vieläkään tullut takaisin. Mitään muita voiteta en käyttänyt


    • kysyy laikukas

      onko ne läntit pysyneet pois vai onko nyt talven tultua uudelleen hyökänneet--

    • taplaa

      Mulla on nyt ilmaantunu tismalleen tuon näkösiä. Aluks yks parin sentin halkasijaltaan sisäreidessä, ja ny muutama pienempi säärissä. Parin päivän välein löytyy vähän lisää ja vanhoissa ei mitään muutosta niin koossa kuin värissä.

      Kutinaa tai vastaavaa ei oo. Perkele ku ärsyttää, lekurikaan ei osannu sanoo yhtään mitään.

    • vaivagalleria
    • seppo43

      Terve,olen ukko mallia 43,kun muistelen äitini linjementtini tuoksuja niitä oli kamfer ,valeriana kölninvesi ja rasvana nivea,kutinaan kortison.Nyt itselläni on stroken jälkeen varpaita kutittaa käsivarressa nokkos läiskä ,kinkussa samoin olen rasvaillut perusvoiteilla värillisiä jalkojani,pilleritä syö kymmenen päivässä.Tohtori suositteli noin epävirallisesti hyalynihappoa eli kukonhelttaa, löytyy terveys kaupoista ,se rasvasi särkyneet polveni että pääsen taas kävelemään,syön myös pilleritä luuvaloa vastaan ,auttaakovasti kun urea on korkealla ÄLÄANNA PeRIKSI KUN TOHTORI SA NNOO KUNTULEE VANHAKSI terveisin seppo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe