TAXILUVAT- kaikille halukkaille

Seperik 1

Olen jo pitkään ihmetellyt Suomen taxin hintoja, verraten muihin maihin. Mielestäni pitäisi taxi lupia myöntää kaikille halukkaille (tietysti koulutus) ja purkaa kiinteät hinnat. Olemme EU-jäseniä ja sitä myöten tämä suomen ihmeellinen kartelli tulisi lopettaa. Kaikki puhuvat että yritteliäisyyttä pitää saada lisää, tässä olisi mahdollisuus, Savonlinnassakin aloittaisi heti kymmenen uutta autoilijaa kunhan saisi taxi lupia.
Entiset autoilijat ostavat luvat kiirreellä pois (toisilla useita lupia), ettei uusia pääse alalle, ja sitten renki huonolla palkalla töihin. Luvista hinta pois ja kaikille vapaa yritteliäisyys niin kuin muillakin aloilla. HERÄTKÄÄ KANSALAISET KESKUSTELEMAAN ASIASTA.

64

729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Risto Realisti

      Millä rahoittaisit taksitoimintasi jos taksat olisivat vieläkin pienemmät?
      Ota huomioon että taksissa on kuluja;
      auto, huollot, renkaat, polttoaine,vakuutukset jotka ovat moninkertaiset yksityisautoilijaan verrattuina, tallivuokra/osto, tilauskeskuksen jäsenmaksu, kuljettajan palkka sotut, itse autoilijan palkka sotut, yms.yms.
      Huomioi myös että taksi tienaa vain silloin kun sillä on asiakas kyydissä ja mittari raksuttaa. Odotusaikana ei tienaa kuski eikä isäntä. Isännältä kuitenkin siltäkin ajalta juoksee vakuutukset, lyhennykset yms.
      Mikäli autoja olisi vaikka kaksinkertainen määrä niin kyydit harvenisivat entisestäänkin ja jos taksakin olisi pienempi niin sellainen yhtälö on mahdoton.
      Lasketaampa vaikka esimerkki:
      Vuoron (10 tuntia) kassa olisi vaikka 250 € - alv.24% =190 €. Siitä kuski saa palkkaa n. 30 % = 57 € - verot. Luuletko että saisit ketään ajamaan autoasi sillä hintaa vieläpä yöllä. Kuskeilla ei ole tuntipalkkaa vaan prosenttiosuus arvonlisäverottomasta kassasta. Ja tämä laskelma nykytaksoilla. Mikäli taksa olisi vaikka kolmanneksen pienempi niin palkkakin olisi myös sitä.
      Nyt sanot että et ottaisi renkiä vaan ajaisit itse. Silloin autosi seisoisi suurimman osan ajasta tallissa eikä tienaisi. Ei siitä jäisi sinullekkaan mitään.
      Tämä vain suuntaa-antavaksi pohjaksi. Itse en ole taksiautoilija.

      • Taxinkäyttäjä

        Kirjoittelet että, millä rahoittaisit toiminnan olen tuossa seurannut taxi autoilijoita, että aika hyvin näyttää menevän. Kilpailua kaivataan alalle, että hinnat tippuu, pärjää ne muissakin maissa kolmasosalla suomen taksoista, Vaikka bensa ja huollot on suurin piirtein samat. Kaikenlaisia lukuja voi repiä mistä vaan, mutta miksi entiset autoilijat tahtoo vain lisää taxilupia. Jos ei hyvin kannata niin miksi jatkaa.


      • Kummasti vaan

        näyttää maailmalla takseja olevan vaikka kulut juoksevat koko ajan. Suomessa on turha yrittääkään kartellisoituneelle alalle jos ei ole jo valmista kytkentää vaikka renkinä. Noista kustannuksista voi tinkiä oikein toimimalla huomattavasti pois. Mikä pakko on ajaa uudella autolla, mikä pakko huollattaa merkkiliikkeessä kun se halvemmallakin onnistuu. Maailmalla on siirrytty osittain halvemmalla ylläpidettävään kalustoon ja esimerkiksi Toyota Prius on nykyisin jo yleinen näky taksina pienen kulutuksensa ja ennenkaikkea luotettavuutensa takia. Suomessa kun tullaan tässäkin asiassa jälkijunassa niin ei vielä ymmärretä kaikkia käytettävissä olevia mahdollisuuksia.Lopuksi vielä, ajamisesta syntyvät kulut voi vähentää verotuksessa ja tuloveroa maksetaan vain voitosta. Jos alaa vapautettaisiin, voisivat nykyajan ahneet ja usein jopa töykeät suharit olla tiukoilla tai ainakin joutuisivat miettimään bisneksiään vähän tarkemmin.


      • no sillähän...
        Kummasti vaan kirjoitti:

        näyttää maailmalla takseja olevan vaikka kulut juoksevat koko ajan. Suomessa on turha yrittääkään kartellisoituneelle alalle jos ei ole jo valmista kytkentää vaikka renkinä. Noista kustannuksista voi tinkiä oikein toimimalla huomattavasti pois. Mikä pakko on ajaa uudella autolla, mikä pakko huollattaa merkkiliikkeessä kun se halvemmallakin onnistuu. Maailmalla on siirrytty osittain halvemmalla ylläpidettävään kalustoon ja esimerkiksi Toyota Prius on nykyisin jo yleinen näky taksina pienen kulutuksensa ja ennenkaikkea luotettavuutensa takia. Suomessa kun tullaan tässäkin asiassa jälkijunassa niin ei vielä ymmärretä kaikkia käytettävissä olevia mahdollisuuksia.Lopuksi vielä, ajamisesta syntyvät kulut voi vähentää verotuksessa ja tuloveroa maksetaan vain voitosta. Jos alaa vapautettaisiin, voisivat nykyajan ahneet ja usein jopa töykeät suharit olla tiukoilla tai ainakin joutuisivat miettimään bisneksiään vähän tarkemmin.

        Voiko oikeesti ajamisesta tulevat kulut vähentää verotuksessa. Minä olen aina luullut että taksikuski maksaa ne omasta pussistaan ja palkastaan niikuin kauppias kauppansa valot ja lämmityksen.


      • Kartellit kaatuvat!

        Pointti ei ole siinä, kannattaako homma vai ei?
        Pointti on siinä, että onko lupakartellia vai ei?

        Eihän tällasta systeemiä voi nykypäivänä käsittää kukaan täysipäinen.


      • Tässäpä onkin
        no sillähän... kirjoitti:

        Voiko oikeesti ajamisesta tulevat kulut vähentää verotuksessa. Minä olen aina luullut että taksikuski maksaa ne omasta pussistaan ja palkastaan niikuin kauppias kauppansa valot ja lämmityksen.

        kuuma kysymys pohdittavaksi suuremmallekin joukolle.


      • Hyvin niillä menee
        Taxinkäyttäjä kirjoitti:

        Kirjoittelet että, millä rahoittaisit toiminnan olen tuossa seurannut taxi autoilijoita, että aika hyvin näyttää menevän. Kilpailua kaivataan alalle, että hinnat tippuu, pärjää ne muissakin maissa kolmasosalla suomen taksoista, Vaikka bensa ja huollot on suurin piirtein samat. Kaikenlaisia lukuja voi repiä mistä vaan, mutta miksi entiset autoilijat tahtoo vain lisää taxilupia. Jos ei hyvin kannata niin miksi jatkaa.

        varsinkin siihen nähden että nuorempia lukuunottamatta sieltä ei montaa fiksua tyyppiä löydy. Ahneita paskiaisia voisin minäkin luetella useita.


      • Ei vaimoa

        Hei, laita vaimo ajamaan, niin kaikki tulee kotiin. Kaikki minulle......


      • Tähän saakka

        ei taksisuharin ole tarvinnut juuri välittää kustannuksista kun taksat on nostettu eduskunnan päätöksellä niin korkeiksi että kaikki mahdolliset kulut tulevat katetuiksi jos ajoja yhtään on. Aina pitää olla uutta autoa alla vaikka Suomea paljon rikkaammissakin maissa löytyy vielä yli 15 vuotta vanhoja Mersuja takseina. Toimivat hyvällä huollolla ilman ongelmia, jopa luotettavammin kuin monet uudet nykyautot.


      • .-.

        .-.


      • .-.

        .-.


      • .-.
        Taxinkäyttäjä kirjoitti:

        Kirjoittelet että, millä rahoittaisit toiminnan olen tuossa seurannut taxi autoilijoita, että aika hyvin näyttää menevän. Kilpailua kaivataan alalle, että hinnat tippuu, pärjää ne muissakin maissa kolmasosalla suomen taksoista, Vaikka bensa ja huollot on suurin piirtein samat. Kaikenlaisia lukuja voi repiä mistä vaan, mutta miksi entiset autoilijat tahtoo vain lisää taxilupia. Jos ei hyvin kannata niin miksi jatkaa.

        .-.


    • Juoppojen kusettajat

      Samanlaiset tarinat ne korruptio bussifirmoissakin on, jotta tuotot ovat pienet ja kulut suuret. Kaikki bussi vuorot ovat kuiteski yhteiskunnan tukemia, niin eivät bussifirmat tarvitse edes matkustajia ja rahat kierrätetään suuremmissa bussifirmoissa veroparatiisin kautta. Jos kerta halpabussi yhtiöt kannattaa ja siellä on jopa matkustajia, niin kyllä halpataksi liikennekin kannattaa. Paha korruptio vaivaa niin taxi ja bussi liikennettä ja VR on vielä monopoli firma, vaikka sen johtaja väittävät mitä. Omalla autolla ajaessa korruptio on pienintä.

    • Luvat joutais

      vapauttaa niin että jokainen joka pystyy osoittamaan että on kykenevä hoitamaan taksikuljetuksia, myös saa ne luvat ilman turhia muodollisuuksia ja keinotekoisia esteitä, aivan niinkuin muillakin yrittämisen aloilla. Jonkunlaiset testithän se varmaan vaatisi jotta voisi pätevyytensä myös osoittaa. Lisäksi kielitesti alkaa olla yhä tärkeämpi koska vykyiset taksisuharit eivät juuri kieliä osaa, ehkä englannin alkeita muutama.

      • Kuttaperkka

        Savossa ei taksarin tartte saada selvää muuta kuin suomesta , savosta ja humalaisen mongerruksesta. Loppu viittomakielellä


      • Taksirenki Masa
        Kuttaperkka kirjoitti:

        Savossa ei taksarin tartte saada selvää muuta kuin suomesta , savosta ja humalaisen mongerruksesta. Loppu viittomakielellä

        Mänkää taksikurssille jotta saatte renkiluvat. Taksirenkejä tarvitaan aina.
        Ajelette pari vuotta renkinä ja palaatte sitten asiaan. tietysti renki hankkii huonommin kuin isäntä mutta saa kuitenkin tuntumaa taksinajamisen ihanuuteen. Ja kadehdittaviin työaikoihin ja hienoon työpaikkaan jossa ei ole edes vessaa ja neljän neliön konttorin joutuu joskus jakamaan neljänkin ventovieraan juopon kanssa. Mikäli isännällä on useampi auto niin silloin tietysti hankkiikin mutta ei yhdellä autolla leveillä eikä voi kehuskella ainakaan työaika-asioista.


      • Taksiyrittäjä
        Taksirenki Masa kirjoitti:

        Mänkää taksikurssille jotta saatte renkiluvat. Taksirenkejä tarvitaan aina.
        Ajelette pari vuotta renkinä ja palaatte sitten asiaan. tietysti renki hankkii huonommin kuin isäntä mutta saa kuitenkin tuntumaa taksinajamisen ihanuuteen. Ja kadehdittaviin työaikoihin ja hienoon työpaikkaan jossa ei ole edes vessaa ja neljän neliön konttorin joutuu joskus jakamaan neljänkin ventovieraan juopon kanssa. Mikäli isännällä on useampi auto niin silloin tietysti hankkiikin mutta ei yhdellä autolla leveillä eikä voi kehuskella ainakaan työaika-asioista.

        Totta tuo kaikki. On se ihme miten asioista todella tietämättömät heittävät tuollaisia juttuja.


    • Taksit vapaaksi!

      Kukahan peevilin punikki tuollaisenkin lupajärjestelmän on keksinyt?
      Joku punikki tietysti.

      Tietysti taksiyrittäjäksi ryhtyminen pitäisi olla täysin vapaata.
      Vai ollaanko tässä vielä keskellä neuvostojen maata?
      Kaikenlaista piilososialismia.

      Kaikki ylimääräiset vapaata kilpailua estävät luvat, koulutukset, tuet yms. pitäs poistaa justiinsa. Vapaa ja reilu yrittäjyys tuo parhaan lopputuloksen taksikyydin maksajallekin. Ihme, että tällaista lupasysteemiä enää on olemassa.

      • kaikki vapaata

        Samaa mielt. Vapaalla taksilla vaan porhallettaisi teeseitsehammaslääkärin tai kirurgin vastaaotolle. Tullessa ostettaisi mustalaisilta tai joltain viinankeittäjältä pontikkapullo tai lipeävotkaa kunnes joku omatekoinen poliisi-Emppu pitäisi ratsian ja sakottaisi käteismaksulla. vaivoihin ostettaisi joltain tietäjältä norpantraania tai kärpässienipölyä. Kaikki olisi vapaata ja vailla kontrollia. Kapakatkin auki ympäri vuorokauden ja naapurin muijaa saisi köyriä ihan luvan kanssa.
        Ja pyssy taskuun joka miehelle.


    • Taksit vapaaksi 2

      Jokaisessa Itä-Suomen pikkukaupungissa tai kunnassa on taksisuhari kunnan napamies. (vrt. esim. Parkkinen/ Sln). Ensimmäisenä olleet vuosikausia ajamassa joka ikistä kyläkoulua alas, samoin palveluja haja-asutusalueelta.
      Pääasia, että kyytejä riittää! Kunta ja Kela maksaa...

      Nämä veijarit eivät muuten koskaan jäävää itseään omasta asiasta päätettäessä.

      • Niin, tai

        Hurskainen. Amistason ajotapainen Bemaripelle ja vanha juoppo päättämässä ihmisten asioista. Näillä mennään.


    • Tasanen oli kyyti

      Vastaikkään ajoin taksikyyvillä. Matka kesti kymmenisen minuuttia ja makso 17 euroo. Annoin kakskymppisen tasarahana niikuin taksissa on tapana. Ajatelkee kun tunnissa aijaa vaikka kolme kyytiä ja vuoro on sen kymmenän tuntia niin mitkä hirmurahat sitä suapi jo verottomina tippilöinä. Kuukauvessa paritonnia muun tienestin piälle. Ilimanko ovat ökyponsareita kaikki pirssimiehet.

    • Vapaat tax-luvat

      Kyllä Taxihinnat ihmetyttää, kaikenlaista lisää laitetaan yöllä, lyhyellä matkalla lisät maksaa enempi kuin matka.
      MUTTA, nämä taxiluvat, ne on kysyttyä tavaraa, ne kannattaa ostella pois vaikka pöytälaatikkoon, näin on vähemmän autoja liikenteessä ja saman yrittäjän autot päivystää tolpilla ja kotona. Mitenkähän monia lupia on pöytälaatikossa, kun tietäis. Uusia ei myönnetä kun kuulemma kiintiö on täynnä.
      Tähän olisi saatava muutos... luvat kaikille halukkaille ja vapaa hinnoittelu, katsotaan putoaako hinnat. ELÄKÖÖN vapaa kilpailu tälläkin alalla.
      Ei eletä enää jossakin säätely yhteiskunnassa.
      POLITIKOT , VIRKAMIEHET ottakaa haaste vastaan.

      • entinen suhari

        Puhut paskaa.
        Yöllä taksin lähtömaksu on 8,80 € kun se päivällä on 5,70 €. Yölisä on siis 3,10 €.
        Kilometritaksa on sama. Muita lisiä ei mene. Tämä 3,10 € on siis sen taksi-isännän yötyökorvaus/kyyti.
        Renki saa siitä euron/kyyti lisää siitä että tekee töitä yöllä. Mitään muuta yötyöpalkanlisää taksissa ei saa, eikä ylityökorvauksia.
        Mites se yötyöpalkka määräytyy muilla aloilla?
        Nämä hinnat ovat 2012 hintoja.
        Kävele se lyhyt matka niin ei mene mitään lisiä ja säästät ja selviät.
        Mistähän tämä alaatuntemattomien alaa kohtaan kova kadehtiminen johtuu.


      • Politrukit kyykkyyn
        entinen suhari kirjoitti:

        Puhut paskaa.
        Yöllä taksin lähtömaksu on 8,80 € kun se päivällä on 5,70 €. Yölisä on siis 3,10 €.
        Kilometritaksa on sama. Muita lisiä ei mene. Tämä 3,10 € on siis sen taksi-isännän yötyökorvaus/kyyti.
        Renki saa siitä euron/kyyti lisää siitä että tekee töitä yöllä. Mitään muuta yötyöpalkanlisää taksissa ei saa, eikä ylityökorvauksia.
        Mites se yötyöpalkka määräytyy muilla aloilla?
        Nämä hinnat ovat 2012 hintoja.
        Kävele se lyhyt matka niin ei mene mitään lisiä ja säästät ja selviät.
        Mistähän tämä alaatuntemattomien alaa kohtaan kova kadehtiminen johtuu.

        Kuka nämä hinnat on keksinyt? Neuvostoliitossa laitettiin jo tehtaassa tuotteeseen hinta millä sitä oli myytävä. Suomalaiset säädellyt taksihinnat ovat vasureiden aikaansannos, joka pitäisi purkaa heti. Hinnat ja luvat vapaaksi!

        Miksi ihmeessä jokainen suhari ei voi itse päättää millä hinnalla kyytejään ajaa?
        Ei luulisi kuuluvan kenellekään, kun muutoin toimii lainsäädännön puitteissa.

        Sosialismi on holhousta ja yhteiskunnan syöpä.


      • Aina sama syy... VAS
        Politrukit kyykkyyn kirjoitti:

        Kuka nämä hinnat on keksinyt? Neuvostoliitossa laitettiin jo tehtaassa tuotteeseen hinta millä sitä oli myytävä. Suomalaiset säädellyt taksihinnat ovat vasureiden aikaansannos, joka pitäisi purkaa heti. Hinnat ja luvat vapaaksi!

        Miksi ihmeessä jokainen suhari ei voi itse päättää millä hinnalla kyytejään ajaa?
        Ei luulisi kuuluvan kenellekään, kun muutoin toimii lainsäädännön puitteissa.

        Sosialismi on holhousta ja yhteiskunnan syöpä.

        Suomessa on tainnut olla oikeisto hallitus jo kymmeniä vuosia, olis siinä ajassa voinut korja vasureiden virheet. turha laittaa vasureden syyksi, eiköhän se sekoomus tälläistä kilpailua kannata, (monopoli) vapaa kilpailu ei ole hyväksi.
        Kepulaisissa on muuten paljon taxisuhareita ja vieläpä Savonlinnan valtuustossa.
        Että sillä viisiin.


      • Joskus aikoinaan
        entinen suhari kirjoitti:

        Puhut paskaa.
        Yöllä taksin lähtömaksu on 8,80 € kun se päivällä on 5,70 €. Yölisä on siis 3,10 €.
        Kilometritaksa on sama. Muita lisiä ei mene. Tämä 3,10 € on siis sen taksi-isännän yötyökorvaus/kyyti.
        Renki saa siitä euron/kyyti lisää siitä että tekee töitä yöllä. Mitään muuta yötyöpalkanlisää taksissa ei saa, eikä ylityökorvauksia.
        Mites se yötyöpalkka määräytyy muilla aloilla?
        Nämä hinnat ovat 2012 hintoja.
        Kävele se lyhyt matka niin ei mene mitään lisiä ja säästät ja selviät.
        Mistähän tämä alaatuntemattomien alaa kohtaan kova kadehtiminen johtuu.

        kapakasta tullessa taisi kyyti maksaa yöllä Miekkoniemelle parikymppiä. Aika kallista mutta silloin ei oltukaan köyhiä eikä kipeitä kuin vasta aamulla.


      • Hyvä kun joku
        Joskus aikoinaan kirjoitti:

        kapakasta tullessa taisi kyyti maksaa yöllä Miekkoniemelle parikymppiä. Aika kallista mutta silloin ei oltukaan köyhiä eikä kipeitä kuin vasta aamulla.

        näkee aiheessa edes vähän huumoria.


    • Kyllä väh. rittää

      Ompa (lähtö) käynnistysmaksulla hintaa, eikä ole vielä ajettu metriäkään. Tätä varmaan tarkoitti. Kusetusta koko lähtömaksu. Muissa maissa 8.00 € ajelee jo pitkät matkat. Sinä tietysti sanot, että muuta sinne, ei niin, vaan muutetaan Suomen käytäntöä.

      • TAX-I

        Minkä hitsin takia te haluatte taksin kyytiin jos ei ole rahaa maksaa kuskille palkkaa. Kävelkää persaukiset valittajat.
        Tämä keskusteluketju on täynnä köyhiä ruikuttajia joiden pitäisi saada kaikki ilmaiseksi eikä toisen työlle tai ansiolle anneta mitään arvoa.
        Olettekos koskaan katsoneet vaikka sähkölaskua, ei senkään hinta ole pelkkää energiaa.
        Jos on varaa remuta ravintolassa niin miksi valitetaan muutamasta taksiin menneestä eurosta. Ryypätkää kotonanne, siellä kossukin on halvempaa.
        Kaikki eivät näköjään ymmärrä kuinka yhteiskunta toimii. Sääli heitä.


      • Luvat vapautuvat
        TAX-I kirjoitti:

        Minkä hitsin takia te haluatte taksin kyytiin jos ei ole rahaa maksaa kuskille palkkaa. Kävelkää persaukiset valittajat.
        Tämä keskusteluketju on täynnä köyhiä ruikuttajia joiden pitäisi saada kaikki ilmaiseksi eikä toisen työlle tai ansiolle anneta mitään arvoa.
        Olettekos koskaan katsoneet vaikka sähkölaskua, ei senkään hinta ole pelkkää energiaa.
        Jos on varaa remuta ravintolassa niin miksi valitetaan muutamasta taksiin menneestä eurosta. Ryypätkää kotonanne, siellä kossukin on halvempaa.
        Kaikki eivät näköjään ymmärrä kuinka yhteiskunta toimii. Sääli heitä.

        "Minkä hitsin takia te haluatte taksin kyytiin jos ei ole rahaa maksaa kuskille palkkaa. Kävelkää persaukiset valittajat" Voi tätä järjenvaloa!

        Ensinnäkin, kuskin palkalla ei ole tässä yhtään mitään tekemistä.
        Se on isännän ja rengin asia.

        Kyse ei ole myöskään siitä, että maksaako taksi liikaa asiakkaalle, vai ei.
        Kyse ei ole edelleenkään siitä, että haluaako joku taksikyytiin, vai ei.

        Kyse on siitä, että vapaa kilpailu on toteuduttava myös tällä toimialalla.
        Siihenhän EU-säädökset velvoittavat kaikki jäsenvaltionsa.
        Asia ECJ:hin Luxemburgiin, niin Suomi ottaa tässä lusikan kauniisti käteen, ennen kuin arvaattekaan. Tarkemmin asiaa tuntematta, voisin kuvitella, että sitä siellä jo käsitelläänkin.

        Taksiluvat vapautuvat lähitulevaisuudessa. Tietty pätevyystaso saattaa jäädä kuljettajalle näytettäväksi viranomaisten suuntaan, mutta luvat vapautuvat.
        Siitä saatte olla aivan varma!


      • barrek
        Luvat vapautuvat kirjoitti:

        "Minkä hitsin takia te haluatte taksin kyytiin jos ei ole rahaa maksaa kuskille palkkaa. Kävelkää persaukiset valittajat" Voi tätä järjenvaloa!

        Ensinnäkin, kuskin palkalla ei ole tässä yhtään mitään tekemistä.
        Se on isännän ja rengin asia.

        Kyse ei ole myöskään siitä, että maksaako taksi liikaa asiakkaalle, vai ei.
        Kyse ei ole edelleenkään siitä, että haluaako joku taksikyytiin, vai ei.

        Kyse on siitä, että vapaa kilpailu on toteuduttava myös tällä toimialalla.
        Siihenhän EU-säädökset velvoittavat kaikki jäsenvaltionsa.
        Asia ECJ:hin Luxemburgiin, niin Suomi ottaa tässä lusikan kauniisti käteen, ennen kuin arvaattekaan. Tarkemmin asiaa tuntematta, voisin kuvitella, että sitä siellä jo käsitelläänkin.

        Taksiluvat vapautuvat lähitulevaisuudessa. Tietty pätevyystaso saattaa jäädä kuljettajalle näytettäväksi viranomaisten suuntaan, mutta luvat vapautuvat.
        Siitä saatte olla aivan varma!

        Asiaa. I agree.


      • TAX-I
        Luvat vapautuvat kirjoitti:

        "Minkä hitsin takia te haluatte taksin kyytiin jos ei ole rahaa maksaa kuskille palkkaa. Kävelkää persaukiset valittajat" Voi tätä järjenvaloa!

        Ensinnäkin, kuskin palkalla ei ole tässä yhtään mitään tekemistä.
        Se on isännän ja rengin asia.

        Kyse ei ole myöskään siitä, että maksaako taksi liikaa asiakkaalle, vai ei.
        Kyse ei ole edelleenkään siitä, että haluaako joku taksikyytiin, vai ei.

        Kyse on siitä, että vapaa kilpailu on toteuduttava myös tällä toimialalla.
        Siihenhän EU-säädökset velvoittavat kaikki jäsenvaltionsa.
        Asia ECJ:hin Luxemburgiin, niin Suomi ottaa tässä lusikan kauniisti käteen, ennen kuin arvaattekaan. Tarkemmin asiaa tuntematta, voisin kuvitella, että sitä siellä jo käsitelläänkin.

        Taksiluvat vapautuvat lähitulevaisuudessa. Tietty pätevyystaso saattaa jäädä kuljettajalle näytettäväksi viranomaisten suuntaan, mutta luvat vapautuvat.
        Siitä saatte olla aivan varma!

        Mistä se kuski sen palkkansa saa? Sehän saa sen siitä taksin tuotosta. Mikäli ei tule tuottoa ei isännällä ole varaa maksaa kuskillekkaan palkkaa. palkka määräytyy vieläpä prosentteina siitä alvittomasta tuotosta joten kyllä se kuskin palkkaa liikuttaa.


      • Taksiyrittäjä
        TAX-I kirjoitti:

        Minkä hitsin takia te haluatte taksin kyytiin jos ei ole rahaa maksaa kuskille palkkaa. Kävelkää persaukiset valittajat.
        Tämä keskusteluketju on täynnä köyhiä ruikuttajia joiden pitäisi saada kaikki ilmaiseksi eikä toisen työlle tai ansiolle anneta mitään arvoa.
        Olettekos koskaan katsoneet vaikka sähkölaskua, ei senkään hinta ole pelkkää energiaa.
        Jos on varaa remuta ravintolassa niin miksi valitetaan muutamasta taksiin menneestä eurosta. Ryypätkää kotonanne, siellä kossukin on halvempaa.
        Kaikki eivät näköjään ymmärrä kuinka yhteiskunta toimii. Sääli heitä.

        Hyvä


    • Riksa.

      Niinpä taksit ovat rikkaita immeisiä varten, eikä niitä montaa Suomeen tarvita, ehkä tusina taksiautoja riittää ja köyhät ajaa omilla kotteroillaan tai lentävät.

    • nauran ja itken

      Tämä on valaiseva keskusteluketju.
      Eipä tarvitse miettiä miksi olemme taloudellisesti tässä tilanteessa.
      Onneksi työmiehiä tarvitaan aina. Niiden ei tarvitse ajatella.

    • juoru-ukot

      Eräs tuttava on taksikuski ja häneltä saa tarvittaessa viimeisimmät tiedot kykän tapahtumista, esim. kuka aviomies ei ollut oman vaimonsa kanssa seurahuoneelta lähdettäessä, jne...

      • juoruakat

        Saatko katsella ihan filmiltä?
        Eikös taksissa nykyään kuvata koko ajan?

        Siinähän onkin hyvä lisäbisneksen paikka suhareille.
        Ai, että miten? No, miettikääpä....


      • Teppo56
        juoruakat kirjoitti:

        Saatko katsella ihan filmiltä?
        Eikös taksissa nykyään kuvata koko ajan?

        Siinähän onkin hyvä lisäbisneksen paikka suhareille.
        Ai, että miten? No, miettikääpä....

        Tällaista bisnestä olen jo kuullut tehtävänkin...


      • Seperik 1
        Teppo56 kirjoitti:

        Tällaista bisnestä olen jo kuullut tehtävänkin...

        Huomaa että asiakeskustelu lipeää paas..kon puolelle kun sitä aikansa jatkaa. Mutta asia on tärkeä ja taxiluvat kaikille halukkaille ! Maksoipa kyyti sitten mitä tahansa.


      • Ei koskaan taksia

        Taxiautoilijat ovat kaikki oikeita juoruämmiä, eikös pitäisi olla vaitiolovelvollisuus. Kotona ja muualla puhutaan luottamuksellisesti ja sitten on jutut kylillä. Toisaalta en voi ymmärtää, ketä kiinnostaa toisten elämä. Ehkä lihavilla, työhönsä ja kaikkeen kyllästyneillä kuljettajilla ei ole elämässä muutakaan ihmettelemistä.


    • Arska von paperossi

      Hyvä seperik! Ovat kuskit vielä niin helvetin töykeitä kun niiden pirssiin astuu! Ihan kuin häiritsisi heidän vapaa-ajanviettoaan kopilla!!

      • piiri pieni pyörii

        Vapaa kilpailu taksi alalle, jokainen kyyditsee sillä hinnalla millä huvittaa.
        Ihmeellinen kartelli monopoli koko suomen taksijärjestelmä.


    • Tax--Taxi

      Aika palautella menneitä mieleen, kun huomasin tämän mielenkiintoisen aiheen, onkohan kukaan tehnyt asialle mitään, olis hauska lukea onko kukaan ottanut asiaa puheeksi . Olis aika purkaa Tax-hinnoittelu vapaaksi ja kilpailu reiluksi.

    • Pimeälinja OY

      Huomio, Pimeät taxit, käyttäkää markkinat hyväksi. etenkin iltaisin jonot lyhyemmäksi.

      • ylylylyl

        Rikokseen yllyttäminen on rangaistava teko.


      • Eipä taida
        ylylylyl kirjoitti:

        Rikokseen yllyttäminen on rangaistava teko.

        kuulua sulle. Antaa markkinavoimien toimia myös tässä asiassa.


    • Juu juu ti

      Taxi taksat - Hinnat nousee taas, suurimpia taxin käyttäjiä on Kela Ja Kaupunki. Laki määrää kaiken laisille vammaisille ja muille lakisääteisen oikeuden jotain kymmenen kyytiä kuukaudessa pussilipun hinnalla. Ja kaikki varmasti käyttää kaiken mahdollisen. ETTÄ veron maksaja maksaa, eli sinä ja minä.
      Olisko aika saada kilpailua ja vapaa hinnoittelu suomeenkin. Tälläinen hyysääminen saisi loppua.
      Juutilla menee hyvin, sen näkee kaluston lisäyksestä.

    • renginretku

      Taksiala on Suomen kadehdituin ala.
      Taksi-isännät ovat kateellisia toisilleen sopimusajoista, kalustosta, tallipaikoista ja hyvistä rengeistä.
      Rengit ovat kateellisia toisilleen kalustosta ja sattumalta saaduista kyydeistä.
      Asiakkaat ovat kateellisia isännille autoista ja ansioista.
      Jotkut asiakkaat ovat kateellisia kuskeille jopa siitä että saa istua yöseudun hienossa mersussa vaikka ei saisi kunnon palkkaakaan.
      On ylevää olla kadehdittu taksirenki.
      Olen samaa mieltä että luvat vapaiksi kaikille. Silloin vapautuisi muilta työmarkkinoilta työpaikkoja kun ihmiset alkaisivat taksiautoilijoiksi. Minäkin saattaisin saada vapautuneista paikoista sellaisen työpaikan jossa palkka juoksisi koko työajalta.

    • iltapäivää

      Yleensä taxitolppa -ukkojen vaimot vaihtuneet moneen kertaan.
      Ei häävi ammatti etenkään nuorille poikasille.
      Näkevät liian raa´an yöelämän jopa korvessa.

      Olkaa kateita vaan rauhassa.

      Luvatkin Jakoon.

    • Tyyristä on

      Ois se hienoo olla kyyvissä asiakkaana, jos ois vara! Suomessa taxikyyti on niin kallista, ettei tavan kansalaisilla ole kertakaikkiaan varaa tilata taksia kuin hätätapauksessa. Kyllä on mukava käydä joskus ulkomailla, kun saa ajella taxillakin kohtuu hintaan ja palvelu on ystävällistä! Autot ei ehkä niin upeita ja kiillotettuja kuin täällä, mutta mitä sen on väliä! 25km saa ajella täkäläisen paikallisliikenteen halvimmalla hinnalla. Miks? Kertokaa?

    • Taksiyrittäjä

      Ei kun kurssille vaan sinäkin. Ehkä valkenee asian oikea laita !

    • Milton F.
    • HÄÄPV. TÄNÄÄN

      huh miten kateita

      siella sataman reunalla

      vahingossa syntynyt isän

      työn mukana.


      PYSYKÄÄ KAUKANA AMMATISTA.

      • sepi r.

        Ei unelmadiili ole oma taxipiili, mutta se lupien säätely sucks.
        Ei tätä päivää, ei järjen häivää. Vapaa markkina rocks.


    • Isäntä

      Ruotsissa vapaa systeemi nosti taksimatkojen hintoja. Kyllä se minulle yrittäjälle kelpaa, saadaan sitten taksat nousuun.

    • .-.

      .-.

    • seperik...

      Toivottavasti laki muuttu ja saadaan vihdoinkin vapaata kilpailua, niinkuin EU-hun liittymisessä luvattiin. Tietysti entiset taksisuharit yrittää kaikin konstein panna hanttiin, mutta onhan tänne tullu joka alalle virosta ja muista maista palkkojen polkijoita, hyvänä esimerkkinä rakennusala.
      On se merkillistä kun jotain ryhmää suojellaan toisten kustannuksella.
      Sitten vielä niistä hinnoista, se lähtöhinta on aivan posketon jos ajais lyhyemmän matkan niin siitä tulee enempi kuin itse kyytimaksu. Vois olla esim. 2-5% lisää kyytihintaan.

    • Hinta hirvittää.

      Joko taxiyrittäjiä rupee korpee, eläköön vapaa kilpailu. Jo riittää monopoli taxihinnoissa. Hinnat alas, Euroopan muiden maiden tasolle, siellä on bensa samanhintaista, huollot ja autot paljon halvempia kuin Suomessa.
      EI MITÄÄN PERUSTEITA KALLIILLE HINNALLE.
      Vois köyhä ajella taksilla kotimaassakin, eikä lomamatkoilla.

      • Tyyty Väisänen

        Olen sammaa mieltä. Jos taksihinnat olisivat sellaisia kuin halutaan niin heti soittasin taksin ja lähtisin Punkaharjulle törpöttelemään serkun luo. Taksi sais vuotella ja kun alettais olla tarpeeks tuihakassa kunnossa porhallettais keskustaan baariin. Kyydin lopuksi maksettais kuskille kakskymppiä ja sanottais että saapi olla tasan ja hoiperreltais baariin.
        Se olis oikeata hinnottelua ja taksit pörräis ja ovet paukkuis.


    • Kyllä takseille!

      Taksilupien vapauttaminen saattaisi myös helpottaa maaseudun asuttuna pysymisessä.

      Oli miten oli kannatan ehdottomasti ideaa sillä vihaan tätä kontrollivaltiota ja holhoamista.

      • Pelastus on keksitty

        Saattaisi auttaakin. Kylä jossa olisi viisi poikamiehen asuttamaa taloa ja joka talossa oma taksi. Yhtenä päivänä kaikki istuisivat yhden kyydissä ja ajelisivat hurukyytiä ympäri kyliä. Toisena päivänä taa toisen taksilla. Näin vuorolistan mukaan arkipäivät. Kaikki tienaisivat kovasti ja pyhäseutu sitten juopoteltaisiin sakillaan ja latauduttaisiin tulevaan työviikkoon.


    • hhhhhhh

      Kyllä joo...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe