Apua! Sisäsiisteys yms.

Neuvoton+

Hei. Olen tuore labradorinnoutajan omistaja. Tuoreella tarkoitan kahta päivää. Tiedän olevani hölmö, koska jo näin pian tarvitsen apuanne.

Koirani ei suostu pissaamaan lehdelle. Kun huomaan sen pissaavan ja yritän nostaa sen lehdelle, se lopettaa koko homman. Ulos en saa sitä myöskään tekemään tarpeitaan.

Toivottavasti osaisitte auttaa minua.

Kiitos.

54

557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

      Kasta lehteä hieman pisassa ja aseta se paikkaan missä lehden paikka on...siitä se lähtee..

    • Ohjeita.

      Vielä parempi, että viet ulos johonkin yhteen tiettyyn "vessa -nurkkaukseen" sen pissaa, että siellä on olemassa koirasi hajut. Valitse tähän tarkoitukseen mahdollisimman rauhallinen ja tylsä paikka.

      Tämän jälkeen viet pennun heti sen herättyä, syötyä ja leikittyä juuri tuohon nimenomaiseen valitsemaasi paikkaan, ja odotat ja odotat ja odotat... Kyllä sieltä se pissa ja kakka aika äkkiä tulee, ja sitten kun tulee, niin kehut.

      Odottaessasi älä leiki pennun kanssa yms. vaan ole mahdollisimman tylsä, ja pidä pentu "veskissä" niin kauan että se tekee asiansa. Tätä vessassa käyntiä kannattaa harrastaa oikeastaan parin tunnin välein, niin saat nopsemmin pennun opetettua sisäsiistiksi.

    • Susiuros

      Kanna se ulos aina unien, ruokailun ja leikkien jälkeen, niin se väistämättä alkaa pissata/kakata ulos. Se vaan pitää tehdä aina ja heti kun se vaikkapa herää; koira siis kainaloon ja kipikapi pihalle. Sitä kun jaksaa noin 10 krt päivässä parin kuukauden ajan niin koira on sisäsiisti todella nopeasti.

    • Neuvoton+

      Kiitos paljon vinkeistänne!

    • nykyaikaa

      Vauvaosastoilla myydään edullisemmin sellaisia pissa-alustoja, jotka imaisevat hyvin. Meillä pentu oppi heti niille tekemään. Ei tarvii luututa ja käteviä ottaa kyläreissullekin mukaan. On niitä alustoja koiratarvikkeissakin, mutta suolaiseen hintaan.

    • Susiuros

      Minulle ei ole selvinnyt miksi koiran pentu pitäisi ylipäänsä opettaa pissaamaan lehden tai muun alustan päälle, siis sisällä? Eihän sen haluta muutenkaan pissaavan sisälle vaan nimenomaan ulos, joten miksi käyttää aikaa sisälle pissaamisen opetteluun ylipäänsä. Sehän on selvä että muutaman ekan kuukauden aikana lätäköitä syntyy sisälle väistämättä, mutta kun niitä ei huomioida hyvässä eikä pahassa niin sisäsiisteys tulee iän myötä kun koiraa jaksaa vaan viedä ulos.

      • canis.familiaris

        Itse olen pitänyt aluksi yhtä "lehden aukeaa", jonka siirrän aika nopeasti eteiseen..Se on ihan käyttökelpoinen tapa, jos ihmisen täytyy käydä töissä tai olemaan poissa muusta syystä...Muuten virtsa ja jöötikasat jos tehdään mihin vain, niin on kämppä ja koirakin aika "kivassa" kunnossa, kun ei pentu tunnetusti lattiassa olevia lätäköitä väistä siinä touhussa.

        Tällä pennulla joka tuli 15vko ikäisenä tullessa (ilman treenaamista) niin sisäsiisteys oli aika valmis 2vko aikana, joista ensimmäisellä viikolla oli vain lehtiä eteisen edessä se yksi aukea. Nyt on ollu jo jonkin aikaa täysin sisäsiisti.

        Pakkassäät syksypennulle tuo ylläreitä, kun virtsaamisen tarve tiheytyy kylmästä johtuen, kunnes tottuu ja sopeutuu kylmään.


      • Asumismuotokin vaikuttaa. Itse asuin koiran pentuna ollessa hissittömässä kerrostalossa. Aivan pienen pennun pidätyskyky on kyllä niin lyhyt ja hätä tulee niin nopeasti (vaikka ennakoisikin noita ruokailun, heräämisen ym. mukaan), että ainakaan mulla ei olisi ollut mahdollisuuksia ennättää ulos niin nopeasti. Mieluummin lehtien raivaus kuin rappukäytävän luuttuaminen. Plus tuo cf:nkin mainitsema töissä käynti ja muu elämä...


      • canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Asumismuotokin vaikuttaa. Itse asuin koiran pentuna ollessa hissittömässä kerrostalossa. Aivan pienen pennun pidätyskyky on kyllä niin lyhyt ja hätä tulee niin nopeasti (vaikka ennakoisikin noita ruokailun, heräämisen ym. mukaan), että ainakaan mulla ei olisi ollut mahdollisuuksia ennättää ulos niin nopeasti. Mieluummin lehtien raivaus kuin rappukäytävän luuttuaminen. Plus tuo cf:nkin mainitsema töissä käynti ja muu elämä...

        Juu itsellä on helppoa, kun tekee töitä kotoa käsin, mutta aijemmin saattoi ja usein menikin 10h töissä matkoineen....ei se silti hierveästi viivyttänyt sisäsiisteyttä...siihen muuten vaikuttaa rytmin ohessa myös yksilölle sopivan ruoan/laadun tarjoaminen..kannattaa tsekkailla "pashanmäärää"

        "Aivan pienen pennun pidätyskyky on kyllä niin lyhyt ja hätä tulee niin nopeasti (vaikka ennakoisikin noita ruokailun, heräämisen ym. mukaan),...näin on.

        Sisälle teko vähenee ja loppuu viimeistään.6kk menessä, jos saa rajattua pentuaikana tarpeiden tekopaikkaa..


    • joobax

      Sisällä on hirmu kiva, kun pystyy ne lätäköt ohjaamaan aina tiettyyn paikkaan, ettei tarvitse pelata miinaharavaa aamulla, kun herää. Oma pentu tekee tommosille peitoille, jotka heitän tasaseen tahtiin pyykkiin. "Kestopissa-alustoja" :D

      Oleellista on juurikin se, että sinne ulos mennään silloin, kun on otollinen aika tarpeittenteolle. Opit kyllä huomaamaan pentusi eleistä, kun se hakee pissapaikkaa. Siitä äkkiä tohvelit jalkaan ja viet koiran sylissä ulos. Syliin ei pissaa, joten siksi sylissä, ettei tule matkalle. Ulkona ei tarvitse tehdä lenkkiä, mutta liikkukaa kumminkin jonkun verran. Liikkuminen laittaa tavarat liikkeelle.

      Muista kehua, kun tekee ulos tai lehdelle! Tarpeet voi myös nimetä, jolloin se tulee aikuisena tekemään ne tarpeen vaatiessa käskystä.

    • hirmutoy

      Meidän koiranpennuille kun opettiin niin aina kannetiin kerrostalosta nurmikolle pissalle, ja sinne nurmikkolle olikin matkaa (ei taloyhtiön nurmikolle tietenkään).
      Eivät kyll kertaakaan pissaneet syliin, vaikk kova hätä olikin :)

    • Kyllä se siitä jos..

      Minkä ikäinen koira on, pieni pentu ei osaa pidättää, oppii yleensä pidättämään siinä nelikuisena. Sen tehtävä on syödä, pissata ja kakata, juoda, pissata, syödä, pissata ja kakata. Tämä kaikki monenmonta kertaa vuorokaudessa. Aloita siis rytmitys heti. Tasaiset ruokinta-ajat. Lisäksi aina kiikutat ulos herätessä jne. Meillä tosin nukkui täydet yöunet jo muutaman päivän kuluttua. Helppoa tosin nyt kun ollaan OK-talossa. En tarvinnut papereita laittaa enää 10 viikosta eteenpäin, koska pentu tuli kesällä ja oli helppo viedä pihalle vähän väliä. Muista myös sosiaalistaa pentu jo heti pienenä. Paras aika 7-16 vk. Käyppä heti kirjastossa lainaamassa koirakirjoja tai jos on varaa osta pari kirjaa. Esim. Tuire Kaimion pentu kirja ja koirien käyttäyminen tms. Aikansa vie kumminkin., Joillakin sattuu vahinkoja aina vuoteen asti. Älä vain rankaise, sillä se on väärin. Älä välitä vaan korjaa pois. Matot rullalle jne. Kohta varmaankin alkaa puremisvimma, joka jatkuu hampaiden vaihtumiseen saakka. Siihen auttaa vähän se, että antaa koiralle jääpaloja. Pois turhat vetoleikin hampaiden vaihtumiseen saakka jne.....

      • isoisoäiti

        Nyt meni tyystin ohi, mutta empä kyllä ole mitään Kaimion kirjaakaan lukenut muistaakseni. Mihin niitä jääpaloja pennulle laitetaan, suuhunko?
        Aikamoista riskinottoa mielestäni antaa jäitä pennulle, kun en antaisi jääkylmää ruokaakaan, mutta kaikki tuiret tavallaan


      • voi taivas näitä
        isoisoäiti kirjoitti:

        Nyt meni tyystin ohi, mutta empä kyllä ole mitään Kaimion kirjaakaan lukenut muistaakseni. Mihin niitä jääpaloja pennulle laitetaan, suuhunko?
        Aikamoista riskinottoa mielestäni antaa jäitä pennulle, kun en antaisi jääkylmää ruokaakaan, mutta kaikki tuiret tavallaan

        Vesikuppiin, ne jääpalat sulaa pikkuhiljaa, näin ollen saa nestettä muttei liikaa.


      • sukkamärkänä
        voi taivas näitä kirjoitti:

        Vesikuppiin, ne jääpalat sulaa pikkuhiljaa, näin ollen saa nestettä muttei liikaa.

        Eikö pentu leiki niillä jääpaloilla?


    • Neuvoton1

      Kiitos neuvoistanne. Nyt mulla ois uusi kysymys: miten saan pennun (nopeiten) tekemään ulos tarpeensa? Se ei kerta kaikkiaan halua tehdä ulos. Olen vienyt sinne sen omaa pissaa ja käymme ulkona about 10 kertaa päivässä. Kierrämme samaa "tylsää" lenkkiä.

      • tsip3

        Tee ulos pissaamisesta hieno juttu. Maailma on pelastanut ja juhlat koittavat, jos koira edes vähän lirauttaa ulkopuolelle! Jotkut koirat tarvitsevat rauhallisen paikan uskaltaakseen tehdä tarpeensa, eli etsi rauhallisempi soppi jossa pysytte, kunnes jotain on tehty. Pyri päästämään koira vasta sitten sisälle, kun se on tehnyt tarpeensa (varo palelluttamasta sitä!). Hanki ulkoilupuku, jos epäilet pennun olevan kylmissään lenkillä (kipittää nopeasti, tärisee, ravistelee itseään, ei pysähdy haistelemaan juuri koskaan). Myös, jos koira alkaa kokeilla ulos vinkumista (edes yksinäinen vinkaisu kolmen metrin päässä ulko-ovesta, ei välttämättä edes pissahätävingahdus), syöksy heti ovelle ja päästä koira ulos! Vinkumisen taito on hieno asia tulevaisuudessa :)

        Sisätilat pitää pitää toooodella siistinä, koska koira tekee tarpeensa mieluusti sinne, minne on ennenkin tehnyt - jos tietty kohta huoneesta tuoksuu mikroskooppisen vähän pissalle, niin pentu käy mieluummin siellä pissalla, kuin että pyytäisi ulos.


    • c.f

      Heräämisen, ruokailun, leikin jälkeen...ole niin kauan, että tekee ja siitä kehut..

    • Neuvoton+

      Taas uusi kysymys:

      pennullani on keittiössä oma paikkansa: laatikko ja peitto. Poissa ollessani hän rikkoo laatikkoa mikä on ihan ok. MUTTA kun minä olen keittiössä ja hän repii laatikkoa palasiksi pitäisikö minun torua????

      • ei tartte torua

        Miksi ? Sillä on tekemisen puutetta, keksi muuta tekemistä mutta älä toru, kuvittelee vielä ettei saa leikkiäkkään. Ei se pentu tajua että voi mennä rikki. Opettele leikkimään sen pennun kanssa, ja anna vaikka tyhjiä maitopurkkeja revittäväksi, pistä jotain namia sisään esim. muutama nappula tai jotain hyvää.


      • canis.familiaris

        Koira on SE ei HÄN (asenne)


      • Neuvoton+
        ei tartte torua kirjoitti:

        Miksi ? Sillä on tekemisen puutetta, keksi muuta tekemistä mutta älä toru, kuvittelee vielä ettei saa leikkiäkkään. Ei se pentu tajua että voi mennä rikki. Opettele leikkimään sen pennun kanssa, ja anna vaikka tyhjiä maitopurkkeja revittäväksi, pistä jotain namia sisään esim. muutama nappula tai jotain hyvää.

        Kiitos neuvosta. Huomenna on ihan varmasti jotain uutta kysyttävää.


    • Neuvoton+

      Hei taas!

      Mun on pakko alkaa opettaa pentua olemaan yksin. En tosin tiedä kumpi kärsii enemmän: se vai mä? Eilen menin vähäksi aikaa ulos ja se oli mulle yllättävän vaikeeta. Koko ajan teki mieli juosta kotiin. No sitten kun tulin alaovelle, niin sisältä kuului sydäntäsärkevä itku ja vinkuna. Apua.

      • ...

        Olit liian pitkään poissa. Harjoitelu ei kanna hedelmää, jos koira jo kerkeää ahdistua. Aloita siis sulkemalla sisäovia väliltänne ja jätä koiralle jotain mielenkiintosita tekemistä siksi aikaa.

        Koiran opettamista kannattaa monessa asiassa lähteä tekemään takaperin, siis lopusta lähtien, niin tässäkin. Eli koiran eit arvitse alkuun edes huomata,e ttä positut, vaan se huomaa vain että palaat. Sitten se huomaa,e ttä ovi on kiinni ja palaat. Sitten vasta kuns e on siihen tottunut, sulojet oven, ovi on kiinni ja palaat. Se täörkein opetettava on siis se osuus, että sinä palaat, vaikka ovi välitänne on kiinni.

        Eli jos koirasi tykästyi noihin maitotölkki-raksu leluihin, heitä koiralle sellainen johonkin huoneeseen, koira ryntää sen perässä, sulje ovi, kuuntele hetki kun koira rapistelee lelun parissa ja avaa ovi ja mene huoneeseen itsekin. Jos koira on uppoutunut lelun pauloihin, eikä huomaa tulemistasikaan, niin koputa vaikka oveen, ennenkuin avaat sen ja tulet huoneeseen.

        Hyvä linkki eläinystävälliseen yksinolo opetteluun http://alahakita.fi


    • JepJep

      Anna ulista, se ulina siinä alussa on väistämätöntä, Oman itsen hillitseminen on se vaikeinjuttu. Mutta älä jatka sitä piinaa pennulle. Itse olet kylmän rauhallinen ( vaikka et sitä tietenkään alussa ole ), ja menet ulos ja jätät sen yksin hetkeksi, montakertaa päivässä. Ja nyt on sen opettelun aika, juuri tänään. Muuten olet taas yksi niistä onnettomia jotka miettivät seuraavaksi sitä saanko häädön asunnosta kun koirani ulvoo päivät yksinään.
      Ja cf sanoi oikein, koira on Se, ja se on nimenomaan asennekysymys.

    • Neuvoton+

      Huomenta!

      Ja taas on uusi kysymys: miten saan pennun nukkumaan "kunnon" yöunet? Se herää keskellä yötä ja haluaa leikkiä. Yritän rauhoitella, mutta se vaan jatkaa... Ohjeita????

      Kiitos :)

      • canis.familiaris

        Kuuluu pennun kehitykseen, ja poistuu kyllä. Jos kovasti häiritsee, niin varaa jokin "possunkorva" ymv....touhua riittää ja taittuu, kunnes hampaat vaihtuu ja alkaa toisenlaiset metkut ja tarpeet.

        Ruokinta-aika kannattaa kanssa huomioida, että ruoattomasta välistä, ei tule liian pitkä.

        "ja haluaa leikkiä."..haluaisi.


      • canis.familiaris

        "Huomenta!"...11:05...hehheh...meillä taitaa kääntyä jo iltapäivä...


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        "Huomenta!"...11:05...hehheh...meillä taitaa kääntyä jo iltapäivä...

        Penulla on unirytmi mennyt sekaisin, leikkii yöt ja nukkuu päivät. Liekkö malliopittua


    • koirkoir

      Itsellä toimi parhaiten se, että pennun yötouhuihin ei kiinnittänyt huomiota, leikki nukkuvaa. Kyllä se jossain vaiheessa lopetti kun ei tullut toivottavaa lopputulosta, ts leikkiä/huomiota.

      • Neuvoton+

        Mutta kun se herää yöllä ja alkaa syödä esim. sängynjalkaa. Ei siinä voi leikkiä nukkuvaa, pakkohan sitä on yrittää komentaa.


    • Beaglen emäntä

      Voi voi :) Hymyssä suin lueskelen täälä pennun kasvatuksesta. Oman labbikseni pentuajoista en muista paljoa muuta kuin, että kesti kauan oppia sisäsiistiksi ja kirjoihin ja kenkiin tutustui hampaillaan :) Kengät piti loppuun asti pitää piilossa kun koira oli yksin. Nyt on ollut jo mullan alla parisen vuotta, vanhuuteen kuoli 13v:na. Aivan ihanan ja viisaan kaverin saat labukasta kunhan vähän kasvaa.
      Nyt on beaglen pentu pahimman vauvavaiheen ohittanut 8-kuukautinen. Jatkuvasti ulkona ramppaamista alkuun ja kehut kun tekee ulos hädän. Siellä pitää olla niin kauan, että tekee ulos hätänsä. Nopea pitää olla. Jos koira syö niin sillä välin jo kengät ja takki päälle ja ulos samantien ettei ehdi tekemään sisälle. Me käytimme makupaloja kun teki ulos hätänsä. Oppi huijaamaankin: peppu maahan vaikkei mitään tullutkaan ja pää ylös, että joko tulee makupalaa :) Kyllä ne aikaa myöten oppii sisäsiistiksi. Yksinoloa opetettiin pikkuhiljaa ensin ihan vaan toiseen huoneeseen pois näkyvistä, sitten roskapussin vienti jne. Ei jää aamuisin itkemään kun saa kongin kaluttavaksi ja tietää muutenkin, että jää päiväksi yksin. Se on sille tosi tärkeä. Ja leluista tykkää kovasti.
      Meillä ei muuten antanut yöllä nukkua ihan pikkupentuna. Kannoin sen eteiseen ja pistin oven kiinni ja nukkui muutaman kuukauden ihan yksin ongelmitta. Ei yhtään riehunut yksin nukkuessaan.
      Kyllä siitä vielä hyvä koira tulee usko pois. Näykkimisvaihe voi tulla ja puremisvaihe, mutta sekin menee ohi.

    • Neuvoton+

      Päivän kysymys:

      mitkä lelut ovat parhaita pennulle? Pelkään, että se tylsistyy kun olen poissa. Montako lelua jätän sille? Kannattaako mun ottaa lelut pois kun tulen takaisin kotiin?

      Hauskaa perjantaita ja kiitos jo etukäteen ;)

      • Neuvoton+

        Jatkokysymys:

        onko hyvä jättää pennulle radio päälle siksi aikaa kun olen poissa?


      • isoisoäiti
        Neuvoton+ kirjoitti:

        Jatkokysymys:

        onko hyvä jättää pennulle radio päälle siksi aikaa kun olen poissa?

        Se on vähän suhteellista, pienelle pennulle ei mielellään kovin isoa radiota päälle, tai voi olla henkikin mennyt kun tulet takaisin


      • hauska juttu
        isoisoäiti kirjoitti:

        Se on vähän suhteellista, pienelle pennulle ei mielellään kovin isoa radiota päälle, tai voi olla henkikin mennyt kun tulet takaisin

        :))))))))))


    • Beaglen emäntä

      Meillä koiralla päivän ajan radio päällä. Nyt tosin Nova kun ei viitsi edes koiraakaan kiusata Suomipopin uusilla aamukiekumisilla ;)
      Meillä on estetty koiran pääsy päiväsaikaan makuuhuoneisiin ja olkkariin. Voisi olla tosiaan henki pois, jos järsii johtoja yms.
      Meidän beagle tykkää kaikista vinkuvista leluista, eniten pehmosellaisista. Tosin ei sellaista, jossa on vällyjä kamalasti sisällä kun voi repiä rikki. Repi yhden pedinkin aikansa kuluksi ohuemmaksi :)
      Meillä on kongi päivällä täytettynä jollakin koiranpateella tai jauhelihalla tai maksalaatikolla, muutama lelu ja leluilla saa leikkiä pitkin iltaa. Pienempänä varsinkin vingutti leluja ja ravasi pitkin huushollia.
      Vaikka voi nyt tuntua raskaalle koiran hoito, niin katsoppa vaan, niin koira oppii tavoillesi. Samanlainen päivärytmi ja rutiini, niin pääsee vähän jyvälle mistä kysymys. Toistat sanoja, joita haluat sen oppivan. Meillä osaa mennä omalle paikalle kun olen vienyt sen niillä sanoilla omalle pedille ja toistanut sitä useita kertoja. Labbis on niin viisas, että oppii ymmärtämään helposti kun vähän kasvaa.

      Pitäsin tärkeänä sitä, että kun olet lähdössä kotoa jonnekin sanot, että odottaa, eikä mitään muuta hyvästelyjä. Alkuun ei ehkä sitä odottaa sanaakaan. Ei mitään noteerausta koko koiraan kun lähtee. Tuntuu julmalta, mutta parempi niin, ettei ahdistu erosta. Eikä mitään tervehdyksiä kun tulet kotiin. Kun koira on rauhoittunut kotiin tultua jonkin ajan päästä, niin sitten vasta voi paijata.
      En ole mikään koirakouluttaja, mutta toiminut omalla koiralla.

    • JVV

      Meillä on nyt 5kk vanha uros. Ja alkuun tullessa jäi mielellään kotiin yksin kun sai kongin ja kaikkea mukavaa, kunnes nyt ilmeisesti murkkuiän alettua alkanut huutamaan.. Harjottelusta huolimatta ahdistuu. Ei maistunut edes jauhelihalla täytetty kongi. Ostettiin Adaptil feromoni haihdutin plus harjoittelut = jää touhuamaan herkuilla ja leluilla, mutta tullessa huutaa.. Ei auta, vaikka jättäisi mitä.. Ahdistuu heti jos herkut loppuu. en voi kämppää herkkuihinkaan hukuttaa..
      Harjoittelulla meinaan siis, että siirrytään hetkeksi pois ulos ja kun on hiljaa tullaan takaisin ja kehuminen rauhallisesti.. jne.

      Alkaa olemaan tyhmä olo tän jutun suhteen...

    • Neuvoton+

      Nyt alkaa jo usko loppua:

      harjoittelen pennun jättämistä yksin joka päivä, pienissä erissä, usein. MUTTA se vaan haukkuu ja vinkuu. Ensi viikolla mun on mentävä töihin. Mitä ihmettä mä teen?

      • c.f

        Älä tee mitään vaan mene töihin, niin ne muutkin tekee
        Infoa naapureita tilanteesta, jos se on tarpeen.


    • Neuvoton+

      Moikka!

      Mitä teen kun pentu ei kerta kaikkiaan halua kävellä ulkona. Olen yrittänyt mielestäni kaikkea: luokse kutsumista, herkuilla lahjontaa, väkisin vetämistä, seisomista paikallaan etc.

      Mitä teen?

      • canis.familiaris

        Älä yritä vaan tee. (ei tule vetämällä perässä?)

        Kanna pentua sylissä sopiva määrä poispäin kotoa, ja aloita taluttamien kotiin päin.. kannusta, opasta, ohjaa...Käytä valjaita. Älä lahjo koiraa=kusetus. Palkitse oikeasta.


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        Älä yritä vaan tee. (ei tule vetämällä perässä?)

        Kanna pentua sylissä sopiva määrä poispäin kotoa, ja aloita taluttamien kotiin päin.. kannusta, opasta, ohjaa...Käytä valjaita. Älä lahjo koiraa=kusetus. Palkitse oikeasta.

        Kyseessä jättisuuri pentu tai liian pieni taluttaja. Kyllä kävelee joko sovinnolla tai pakolla, kunnes siellä päässä naksahtaa huomio että täähän on kivaa. Sitten tuleekin uusi ongelma, vetää hihnassa. Ei vedä kun et anna löysiä


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Kyseessä jättisuuri pentu tai liian pieni taluttaja. Kyllä kävelee joko sovinnolla tai pakolla, kunnes siellä päässä naksahtaa huomio että täähän on kivaa. Sitten tuleekin uusi ongelma, vetää hihnassa. Ei vedä kun et anna löysiä

        Ei pidä koiralle antaa päätäntää tai vaihtoehtoista omamallia. Tuo miettiminen on juuri se mitä ei pitäisi antaa tapahtua (paikallaanolo) Huomion kiinnittäminen itseen ja selkeä ohjaaminen on se, millä ja miten koiraa liikutetaan...

        "Sitten tuleekin..." yleensä nämä tavat seuraa käsikädessä..


    • Käpynen80

      Pentu (3kk) on oppinu sisäsiistiksi kun on jatkuvasti käytetty pihalla ja palkittu/ kehuttu. Vahinkoja toki joskus harvoin sattuu...
      Yksinoloon on opetettu hitaasti, aluksi vaan menty pennun tilan ulkopuolelle näkyville pariksi minuutiksi ja sitte seuraavaksi käymään vessassa. Sitte pidennetty aikaa pikku hiljaa minuuteista siihen, että voi käydä postin hakemassa tms. Nyt pärjää pari tuntia yksin ilman, että tekee asioita sisälle tai pitäisi meteliä.
      Onko alottajan pennulla tarpeeksi tekemistä järjestetty pitkin päivää ja puuhaa omistajan kanssa, ettei turhautumistaan pura näin?
      Kyllä asiat onneksi tuppaa järjestymään ajan myötä :)

    • Neuvoton+

      Apua!!!

      En tiedä mitä tehdä. Treenaan yksinoloa päivittäin, mutta se vaan ulvoo ja vinkuu

      Ja ulkona se ei suostu kävelemään metriäkään!

      Huomaan oikein suuttuvani, vaikka pitäis muistaa et se on vielä vauva.

      Mutta mä haluan olla isäntä eikä toisin päin.

      • canis.familiaris

        Nyt kannattaisi ottaa yhteys asiasta ja neuvoista suoraan kasvattajaan!


      • virolaisen_nainen

        Anna sille luita ja herkkuja kun se jää yksin. Ehkä jokin paitakin jossa on sinun haju? =) Melkein kaikki pennut huutavat kun jäävät yksin, älä vain huomio asiaa. Kyllä se ajan kanssa tottuu. Sihhen nyt vaan menee muutama kuukausi. =) Ulkoilessa voit ottaa nameja mukaan. Se ei hajoa jos vedätkin sitä vähän. Ja muista että namien pitää olla TOSI herkulliset, esim. lihapullia tai nakkeja. Houkuttele sitä namilla eteenpäin. Ja KÄRSIVÄLLISYYTTÄ hyvä ihminen, kaikki pennut ovat tuollaisia tavalla tai toisella. Eihän se automaattisesti voi tietää miten sen kuuluu käyttäytyä =P


    • Hmm_mm

      Minkä ikäisenä pennut oppivat yleensä sisäsiisteiksi? Auttaako lehden pissaan kaataminen oikeasti?

    • 0g7k

      Riippuu olosuhteista. Jos asutte omakotitalossa ja joku on päivät kotona, voi odottaa tuloksia jo 4-kuisena. Kerrostaloasukkaat ja työssäkäyvät joutuvat odottelemaan ainakin sen 6kk.

      "Lehden pissaan kaataminen???"

    • virolaisen_nainen

      Ajoitus on tärkeintä! HETI kun se on herännyt/syönyt/leikkinyt jonkin aikaa/olet kouluttanut sitä/leikannut kynsiä tai jotain muuta "jännää" on tapahtunut, niin vie se ulos ja ole ulkona niin kauan että se tekee sinne. Kun se on tehnyt asiansa niin palkkaa sitä namilla niin se oppii nopeasti että kannattaa tehdä ulos =) Ja rauhoitu, se on sisäsiisti vasta puolen vuoden päästä. Ei se vielä ole vaarallista jos se tekee usein sisälle =)

    • Hmm_mm

      Pentu on siis vasta 11vko ja asumme kerrostalossa. Ja siis tarkoitin lehden pissaan kastamista mistä joku aiempi puhui :D

    • SaarloosWolfhond

      "Susiuros", koiralla on hyvä olla pentuna lehdet tai muut alustat mihin pissata sillä kaikilla ei välttämättä kehity pidätyskyky ennen 6kk ikää. Toki se on pentukohtaista, mutta 3kk pennun on turha olettaa odottavan ulos ennenkuin pissaa... Toki jos asuu vaikkapa rivarissa tai on muuten oma piha mihin päästä pentu SAMANTIEN, minuutin sisällä siitä kun pentu herää/lopettaa leikin/syö tms. ei lehdet välttämättä ole tarpeellisia. Pitää kuitenkin ottaa huomioon ettei me ihmiset 24/7 hereillä olla vaikka oma piha olisikin, niin että kuka sitä koiraa päästää ulos kun nukutaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe