Jäniskoiran opettaminen

fps

Moi
Yritän opettaa 5kk ikäiselle pennulle ajokoiran konstit. Tämä on tosiaan eka koirani joten kaipaan neuvoja... Pentu lähtee kyllä ajamaan jänistä kun tuoreet jäljet löytyvät, mutta eihän ajo ole kuin jokunen 100m ja 1-2minuuttia. Kaippa tämä kuitenkin osoittaa kiinnostusta asiaan.

Ongelmana olen kuitenkin huomannut epävarmuus. Koira ei ole vielä tarpeeksi itsenäinen. Se uskaltaa 'ajaa' niin kauan kuin sillä on näköyhteys minuun. Sama koskee etsiminen (ja yleensä liikkuminen metsässä), se kulkee mieluiten mun jaloissa ja jopa perässä.

Miten opetan koiran itsenäiseksi, uskaltamaan lähteä etsimään ja tutkimaan paikkoja ilman että minä olen hännässä kiinni ? Ihmettelen tätä epävarmuutta koska koira on päivät pitkät ulkona ja vapaana, mutta tosin tontilla pysyy visusti. Miten yleensä opetan etsimään, ilman että minä vien ? Missä iässä voisi odottaa että koira pystyy todella ajamaan jänistä (siis > 2 minuuttia)? Ja kun katko tulee, annanko koiran itse selvittää jäljet vai yritänkö auttaa?

Eli kaipaan jäniskoiran vinkkejä.

Kiitti etukäteen!

24

7911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ursus

      Oletko liikkunut silloin kun koira on ollut näkymättömissä, sitä ei passaisi tehdä nuoren koiran kanssa, hakee sinua lopun ikää kun ei luota sinuun. Istu aloillasi anna koiran touhuta sellaisella alueella missä on sitä riistaa mitä tykkäät sen ajavan ja tyhjä maastokin on väliin hyväksi, oppii hakemaan laajemmalta.

    • Pystis

      tuohan on erinomainen alku jo tuoki että ajaa viidenkuukauden vanhana. ota huomioon että koirasi on "ihmisen iässä" vasta n. 3v ikäinen. voiko sen ikäiseltä odottaa vielä kovin kummoista. ajohommia ennen kannattaa panostaa metsään tutustumiseen ja sen hakutyöskentelyn harjoitteluun. hyvä vinkki voisi olla että otat mukaan termospullon, vähän evästä, reppujakkaran ja helkkaristi aikaa. sitte istahdat alueelle jossa arvelet lonttakoiven majailevan ja istuskelet vaan aloillas ihan rauhassa. kyllä se koira ennemmin tai myöhemmin kyllästyy luuhaamaan jaloissa ja lähtee tutkimaan lähiympäristön kiehtovia hajua. tärkeää on ettet liiku silloin kun koira on näkymättömissä. koiran on voitava luottaa siihen että isäntä löytyy sieltä minne se jäi. näin rakentuu luottamus sinun ja koirasi välille ja pikkuhiljaa tämä hakuhommakin alakaa luistamaan...

      • biigeli

        just joo se on nuorelle koiralle tärkeää että löytää isäntänsä siitä paikkaa mistä koira lähti hakemaan!
        oikeastansa Pystiksen kirjoitukseen ei ole mitään lisättävää!
        Mielestäni on parempi että koira oppii hakemaan itsenäisesti kuin yrittää ajattaa pitkiä ajoja !Kun haku on kunnossa tulee ne ajotkin sieltä ajan kanssa!
        Harjoitusta ja malttia!


    • laiska

      Aloita ensin siten, että laitat hyvin tuoksuvan herkkupalan pitkän vavan päässä olevaan siimaan ja tee jälkiä maastoon suunnilleen jäniksen hypyn välein. Pidä taukoa merkitsemisen jälkeen, nuuskita koirallasi makupalaa ja kehota etsimään opastaen ensimäiselle jäljelle. Anna hakea rauhassa ja kun lenkki on tehty, palkitse koira tuolla herkkupalalla. Pidennä lenkkiä sitä mukaa kuin koira edistyy. Opeta myös "paluuperä". Tärkeintä mielestäni on, että annat koiran touhuta itsenäisesti, alkuun tutussa maastossa, äläkä puutu sen työskentelyyn vaan pysyttele taustalla. Kyllä luonto tikanpojan jne. kuin myös ajokoiran kouluttaa. Tärkeintä todellakin on, että olet siinä paikassa, missä koirasi mielenkiinto saalista kohtaan sai unohtaan sinut, kun se alkaa jälleen "hukan hetkellä" (pentumaisuuttaan) kaivata sinua. Saattaa ola parempiakin neuvoja, mutta tässä minun yhden koiran kokemuksella.

      • Pystis

        "...laitat hyvin tuoksuvan herkkupalan pitkän vavan päässä olevaan siimaan ja tee jälkiä maastoon suunnilleen jäniksen hypyn välein. Pidä taukoa merkitsemisen jälkeen, nuuskita koirallasi makupalaa ja kehota etsimään opastaen ensimäiselle jäljelle. Anna hakea rauhassa ja kun lenkki on tehty, palkitse koira tuolla herkkupalalla. Pidennä lenkkiä sitä mukaa kuin koira edistyy..."

        tämmöisestä ajokoirankoulutusmetodista en ole koskaan kuullut puhuttavankaan. käyttääkö joku todellaki tämmöistä koulutusta...? eikös tuo ole enemmän Mejä-koulutusta?


      • Moitakuru

        Ei ajokoiraa voi oikeen muuten opettaa ku irtilöysäämällä ja luonto hoitaa loput. Tietenki sille voi opettaa jäljistä mikä on sallittua riistaa ja mikä ei. Helpoimmin sen teet pennulle viemällä sen hirven, poron, jäniksen yms. jäljille ja torut/kiität tarpeen mukaan. Tommoselle 5kk vanhalle koiralle tommonen pätkä on jo paljon. Nyt et saa vain hättäilemällä pilata hyvää alkua. Se on merkit näyttäny ja kyllä loppu hoituu siitä eteenpäin.


      • Vappu
        Pystis kirjoitti:

        "...laitat hyvin tuoksuvan herkkupalan pitkän vavan päässä olevaan siimaan ja tee jälkiä maastoon suunnilleen jäniksen hypyn välein. Pidä taukoa merkitsemisen jälkeen, nuuskita koirallasi makupalaa ja kehota etsimään opastaen ensimäiselle jäljelle. Anna hakea rauhassa ja kun lenkki on tehty, palkitse koira tuolla herkkupalalla. Pidennä lenkkiä sitä mukaa kuin koira edistyy..."

        tämmöisestä ajokoirankoulutusmetodista en ole koskaan kuullut puhuttavankaan. käyttääkö joku todellaki tämmöistä koulutusta...? eikös tuo ole enemmän Mejä-koulutusta?

        Juu, harvemmin tulee vavan kanssa ajokoiran kanssa metsään mennä. En kyllä laskisi koirani opetusta tuon varaan... Jokainen taaplaa tyylillään. Sopii ehkö jollekin muulle rodulle aktiviteettiharjoitukseksi.


      • JooP

        Käy tutkituttamssa pääsi.


      • minä

        näin saat koiran joka ajaa takaa vain makupaloja ei jänistä


    • Luppa

      Ajokoiran opettaminen on kaikkein helpoin rotu saada koira toimimaan jollain tavalla, vaikeampaa on saada koira toimimaan hyvin.
      Koirallasi on ilmeisen hyvät lähtökohdat, koska olet saanut sen syttymään jo noinkin nuorena loppu on enää itsestäsi kiinni. Aloittelevat ajokoiramiehet/naiset pilaavat koiran hakuominaisuudet liialla kiireellä. Paras tapa opettaa koiraan on jo tuo aiemmissa viesteissä mainittu rauhallisuus. Eli mene johonkin esim. kohtuullisen laajalle aukolle istuskelemaan kannolle ja kannusta koiraasi kiertelemään ja katselemaan paikkoja. Toivomus paikalle tietenkin olisi, että kyseisellä alueella olisi pitkäkorvia. Koiran lenkkien pidentyessä se jo menee pikkuhiljaa aukon reunoilla oleviin puskiin näkymättömiin. Muista kannustaa koiraasi riittävästi kun se lähtee reissuillensa. Äläkä lähde paikaltasi pois silloin kun koirasi ei sitä huomaa. Mikäli tuntuu jossain vaiheessa ettet tiedä missä koira on niin älä lähde sitä etsimään, sillä koirasi kyllä tietää missä sinä tarvittaessa olet. Kun alue on on koiran mielestä koluttu niin se kyllä tulee jalkoihisi pyörimään. Vaihtakaa silloin paikkaa muttei kovin kauas, vain sen verran, että koiran uusi lenkki ylettää edellisen alueen reunamaille.
      Jos olet saanut ajon jo alkuun niin älä silloinkaan etsi "passipaikkaa" niin ettei koirasi takaisintullessa tiedä missä olet. Kun hukka taas tulee niin sitten valuttelet pikkuhiljaa sinne katoamispaikalle. Älä yritä itse etsiä jäniksen pakoreittiä kunhan olet koirasi tukena siellä minne pupu katosi. Olkaa siellä riittävän kauan. Eli koiralle ei saa jäädä kuvaa, että jos hukkaa niin ukko/tyttö tulee etsimään eikä myöskään sitä oletusta, että jos hukkaa niin lähdetään heti etsimään uutta. Ajo kokeissakin hukka tulee vasta lopullisesti 40 minuutin kuluttua. Tässä oli hieman alkukoulutusta. Luepa lisää osoitteesta http://www.ajokoirajarjesto.fi/fin/index.htm

      • Olho

        Eipä edellisiin ole palio lisäämistä.
        Sitä siirtymistä paikasta toisee kyllä kannattee
        hariotella,pentu välillä hihnaan ja paikanvaihto,pentu oppii tottelevaisuutta eikä yhdistä kytkemistä epämiellyttäväksi tai kotia lähtemiseksi.Ajokokeen uusissa säänöissä ei ole
        40min. Kenraalihukkaa. Mukavia harjoituksia!


    • Markus

      viiskuukautinen koiran on tosi nuori, ja ikävät kokemukset pysyvät kauan sen muistissa.


      Ajoa ei koiralle voi opettaa. Itsenäisyyttä ja hakua voi opettaa siten että viet sen metsään ja istut paikoillasi esim tunnin, koira kyllä lähtee hakuun, ainakin vähän vanhempanana. Alä lähde pois ennen kuin koira tulee takaisin.

      Perustottelevaisuutta kannattaa opettaa ajokoirallekin, ja etenkin torventörähdyksellä pois ajosta tulo, makupaloilla ja ensi ilman ajoa. Nälkäinen koira oppii parhaiten, jos palkintona on ruokaa. On aivan sama yritätkö itse auttaa tai annatko koiran selvittää hukat itse.

      Sanoisin että ekan talven ajot on tosi lyhkäsiä, eikä niitä kannata liikaa ottaa.

    • opettajan

      hyviä ominaisuuksia:

      laiska:
      1 ei kattele ajettavaa koirallensa!
      2 ei selvittele hukkia!




      ahkera:
      1 vie koiransa metsään 3 kertaa viikossa!
      2 ei jätä koiraa ikinä metsään!
      3 tuo koiran pois metsästä ennen kuin koira on "tyhjä"!


      Mielestäni noilla neuvoilla mennään aika pitkälle!

    • Vappu

      Miksi olet opettanut sen hakemaan itsesi kanssa? Minä sain aikoinani heti alussa tiukat nootit; koiraa ei kävellä pilalle. Minä en kävele sen kanssa ja hae kaverina. Otan koiran hihnaan autosta, kävelen sopivaan paikkaan, laitan reppujakkaran parkkiin ja lasken koiran metsään. Siinä sitten istun ja odotan että se menee itsenäisesti metsään ja hakee. En liiku senttiäkään. Näin koira oppii luottamaan että odotan sitä ja se tietää löytävänsä minut aina siita paikasta.

      Pentu tekee alussa aivan minireissuja, muutamia minuutteja. Jos hakureissu on tyhjä, ja se tulee luokse. Siirrytään yhdessä uuteen paikkaan ja taas jakkara parkkiin. Kyl se siitä! Peukkuja ja pitkiä ajoja! Mun kokemuksen mukaan ne ajotkin siitä pitenee kun se saa lisää ikää ja itseluottamusta. Äläkä mene sähläämään sinne hukkapaikalle ja liiaksi neuvomaan. Voihan sitä vähän jeesata jos näyttää että se menee vikasuuntaan.

    • pekka

      se on hyvä merkki et se ajaa ja on kiinnostunut jäniksistä mut nyt vain sä voit mokata anna koiran tehdä työt jos opastat sitä niin saat tehdä niin lopun ikääsi kyllä se siitä oppii itse kun vain käytät sitä metsässä...itsellä sanan ikäinen ajokoira...

    • jäniskoira

      minulla on jäniskoira se on suomen ajokoira ja laika sekoitus onko se haittaa se on 5kk ikäinen ja se asuu sisällä se on minun ensimmäinen koira

      • Kyllä ajaa

        Ajokoiran mieluisin paikka on nojatuolissa annat yhden tuolin koiran käyttöön. Pitää päästä harjoittelemaan ajokoiran kanssa usein. Ei ajokoiran ulkona tarvitse asua.


    • hiasta

      5kk on ajon aivan liian nuori. Kun koira aikuistuu, voi tehdä loukkuraadolla tms jäljen ja opettaa ajoon lähtöä sillä, sitten vaan pitää odottaa jos se itse ottaa ja ajaa.

    • ssaaåå

      Jos koiralla on kunnon metsävaistot, ei sitä tarvitse opettaa millään kepulikonsteilla. Metsään vaan säännöllisesti niin kauan kun metsästyskautta riittää, vaikka 2-3 päivän välein. Ei tartte kaverina hakea eikä hukkia selvitellä. Yleensä ne ihmisen etsimät jäljet ei edes koiralle keplaa, itse pitää saada etsiä. joe ei ahkerista metsäreissuista huolimatta ala toisenakaan syksynä oppia mitään, niin väitän, ettei siitä koirasta ajuria tule. Sitten on vaan valittava, ottaako uuden ajurin tilalle, vai tyytyykö elelemään seurakoiran kanssa.

    • Anonyymi

      Se koira on aivan pentu hyvä että ajaa elä odotakaan tuon pidempiä ajoja ton ikäiseltä koiralta kaikki tekee penikan noin juuri malttia sen penikan kanssa anna koiran tehdä töitä ja selvittää hukat koiran yksin ei kannata heti mennä sitä auttamaan

    • Anonyymi

      Luin että jäniskoiran lopettaminen.

      • Anonyymi

        Ei tuosta pisteitä tai sääliä heru.


    • Anonyymi

      Tuon ikäisen pennun kanssa on parasta opetella vain perusjuttuja kuten irtautuminen ja äijän löytäminen. Luoksetuloa ja yleenskin yhteistyö. Helposti sitä metsäkoiran kanssa turhautuu kun vielä kuulee juttuja että sesse ajoi jo 4kk ikäisenä kettua viikon. Kakara se vielä on joten ensi syksyä valmistelet vaan rauhassa. Älä hättäile.

    • Anonyymi

      Nyt kun on näitä gepsejä käytössä niin on helppo mennä hukkapaikkaan istumaan ja antaa koiran taas hakea. Koiralle ei jälkiä näytetä vaan viedään se vaan lähelle hukkapaikkaan ja osoitetaan että hei homma jatkuu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe