Varokaa vuokratyöfirmoja!

Siperia opettaa

Älkää hyvät ihmiset menkö oma-aloitteisesti kyselemään töitä vuokratyöfirmoilta, jos olette työttöminä työnhakijoina TE-toimistossa. Ainakin eräs kajaanilainen vuokratyöfirma ajaa sinut karenssiin, jos erehdyt kysymään heiltä töitä etkä ole valmis ottamaan vastaan mitä työtä tahansa millä palkalla tahansa. Koulutuksella ja työkokemuksella ei ole mitään vaikutusta asiaan; vaikka olisit väitellyt tohtoriksi ja ko. vuokratyöfirma tarjoaa sinulle raskasta kokopäiväistä siivoustyötä reilun tonnin kuukausipalkalla, niin se on otettava vastaan. Muutoin tämä firma ilmoittaa työkkäriin, että olet kieltäytynyt tarjotusta työstä, ja sittenpä työkkäri uhkaakin sinua 3 kuukauden karenssilla. Vuokratyöfirma kohtelee näin siis myös oma-aloitteisia työnhakijoita, jotka erehtyvät hakemaan sieltä töitä ilman työkkärin käskyä. Uskomatonta mutta totta! En tiedä, mikä on käytäntö muissa vuokratyöfirmoissa, mutta ainakin ko. toimisto ”kannustaa” niin uusia kuin vanhojakin vuokratyöläisiään työn ääreen tällä nerokkaalla motivointikeinollaan.

48

3594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahkera1

      Eikö työ kelpaa, siipeilijä

      • abc20

        Työ kelpaa kelle tahansa, jos siitä maksetaan kunnollinen palkka, jolla mm. pääsee kulkemaan bussilla yms, työpaikalle, jos ei omista autoa ja se palkka, joka maksetaan, sen täytyisi riittää vähintään asumiseen ja elämiseen työpaikkaruo-
        kailuun, eli välttämättömiin menoihin. Ei kovin moni ole halukas tekemään töitä esim. jos saa kelan päivärahaa ja sen ruhtinaallisen 9 euroa päivä, jolla täytyisi
        maksaa matkat työpaikalle ja ateriat päälle, kalliiksi tulee työttömyystilastojen kau-
        nistelu.


    • Seppo-Veli

      Vuokratyöfirmoja on monenlaisia. Kajaanissakin on kuulunut sekä myönteistä- että kielteistäpalautetta. Joku firma haluaa palvella työnantajia niin tehokkaasti, ettei välitä työntekijöistään ollenkaan. Kyllä se kostautuu tällainen toiminta. Erityisesti olen kuullut negatiivista palautetta heidän "tehonaisestaan".
      Toki voisin mennä vuokrafirman kirjoille, mikäli olisin työtön. Tosin tällaiset "kapitalistien käsikassarat" unohtaisin. Autokauppiaan moraali ei aina ole paras rajapinta työntekijän suuntaan. Työnantajille se sopinee, ainakin aikansa.
      Näinä vaikeina aikoina työllistäminen on tärkeää, ei kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä.

    • Vuokratyöläinen

      Minä oon ollu Kajaanissa kahdessa eri vuokratyöfirmassa eikä kummastakaan ole pahaa sanottavaa. Toisesta en ottanut yhtään työtä vastaan, koska ei oikeastaan kiinnostanut ja lopulta osasivat kysyä haluanko poistua kirjoilta. Toisessa olen vieläkin.

    • karanteeni kalle

      Kieltämättä erikoista toimintaa. Mainoslause voisi olla:

      "Yrittäjä hoi! Meiltä nyt karenssin uhalla motivoidut työntekijät edullisesti!"

      Heh heh

      • karanteeni kalle

        Tuohon tarvitaan uutta lainsäädäntöä. Pitää olla niin, että vuokrafirman ja siellä kirjoilla olevan vuokratyöntekijän väliset asiat eivät kuulu millään tavalla valtion työvoimahallinnolle. Eikä heillä ole minkäänlaista sanktio-oikeutta näihin asioihin. Eihän tuossa ole muuten päätä eikä häntää koko hommassa.


      • MillaMagia42
        karanteeni kalle kirjoitti:

        Tuohon tarvitaan uutta lainsäädäntöä. Pitää olla niin, että vuokrafirman ja siellä kirjoilla olevan vuokratyöntekijän väliset asiat eivät kuulu millään tavalla valtion työvoimahallinnolle. Eikä heillä ole minkäänlaista sanktio-oikeutta näihin asioihin. Eihän tuossa ole muuten päätä eikä häntää koko hommassa.

        Kysymys kuuluu: Mihin tarvitaan näitä vuokratyöfirmoja? Töitä on ennenkin kysytty suoraan työpaikoista- ei siihen mitään välikäsiä ole tarvittu ennenkään. Kumma kun ei vielä lisäksi tarvita konsulttia, jotta pystyy kysymään töitä. Sitä paitsi työpaikat maksavat itsensä kipeäksi, kun maksavat vielä näille välikäsille hommasta jonka voisivat hoitaa muutenkin ja vähemmillä kustannuksilla.


      • HappoImellus
        MillaMagia42 kirjoitti:

        Kysymys kuuluu: Mihin tarvitaan näitä vuokratyöfirmoja? Töitä on ennenkin kysytty suoraan työpaikoista- ei siihen mitään välikäsiä ole tarvittu ennenkään. Kumma kun ei vielä lisäksi tarvita konsulttia, jotta pystyy kysymään töitä. Sitä paitsi työpaikat maksavat itsensä kipeäksi, kun maksavat vielä näille välikäsille hommasta jonka voisivat hoitaa muutenkin ja vähemmillä kustannuksilla.

        Ja vastaus on: Työnantajalle helppoa ja kevyttä rekrytointia. Eihän asialla ole mitään teklemistä työnhakijan hakukyvykkyyden kanssa.


    • Helena Hu----ki

      Oliko aloittajan kokemukset Op-tiimistä? He ovat sisäistäneet Kokoomuksen vaalilupauksen: Lääkärit siivoojiksi, maisterit lypsäjiksi. Karenssin uhalla P--k-le !

      • Kemppi´10

        Hyvä optiimi, sinä kaikenlupaava, vähän antava ihana nainen. Veit sydameni.


    • Tapani Alasauna

      Mihin tarvitaan vuokratyöfirmoja. TYÖVÄEN RIISTÄMISEEN !

    • Justin Case

      Nyt kaikki perseet ylös peräkammarien penkeistä! Palauttakaa tyhjät pullot kauppaan ja marsiikaa te-keskukseen taikka vuokratyöfirmaan! Kaikki rapsehtimaan saamiaan tukia vastaan. Maisteri kelpaa mainiosti lypsykoneen ohjaimiin ja tohtori mopin varteen. Työ ei tekemällä lopu, lumet huutavat luojaansa, vanhukset ulkoiluttajia ja vesakot raivaajian. Nmm. Noihin hommiin pystyy vaikka ei penalin terävin kynä olisikaan.

      • reality1

        "Töitä tekevälle riittää", tuumasi eräs entinen kollega irtisanomisestani, kun tavattiin kaupan vihanneshyllyllä.
        Hyvähän se on sanoa, kun itsellä on työpaikka.
        Olen kouluttautunut kahteen ammattiin. Töitä ei ole.
        Palautan tyhjät pullot. Olen TE-keskuksen asiakas. Olen jopa vuokratyöfirman asiakas.
        Töitä ei siltikään ole.
        En varmaan ole se penaalin terävin kynä. Lienetkö sinäkään?
        Kyllä, vanhukset kaipaavat ulkoiluttajia, mutta siitä ei makseta. Milläpä eläisin?
        Lumia pitäisi luoda? Kaupunki hoitaa hommat.
        Vesakonraivaajat? Jos siitä maksetaan, niin vesakoitahan raivataan. Ei kenties näin talvisäässä.


      • Matsu-mikä?

        Vanhukset huutavat ulkoiluttajiaan? Ei kai ne mummoja niin kovalla kiireellä retuuta, että huuto pääsis.

        Oletko, Justin, muuten löytänyt niitä Matshushita-sieniä, joita olet muitakin kehottanut menemään poimimaan metsästä? Jos ei ole sienisatoa tullut, niin johtuu varmaan siitä että nykyään Matsushita on osa Panasonicia.


      • abc20

        Juu, toi sun ehdotus otetaan vastaan, jos siitä maksetaan vähintään 10 euroa/h,
        alle sen ei kannata TEHDÄ YHTIKÄS MITÄÄN.


    • PERUS-sopuli

      Voisin palkata tuon löyhäpäisen Justinin 8€ tuntipalkalla vaikka vuokrafirmasta. Saattaisin oppia jotakin. Ylä Kainnuussa, mistä Justin on myös kotoisin on sanonta : Ei niin tyhmää olekkaan, joka ei toista ossoo neovoo.
      Minulle vakuutettiin Kajaanilaisessa vuokratyöfirmassa ihan oma-alotteisesti, ettei heidän toimintansa johda koskaan karenssiin. Onko totta, että karenssia on seurannut?

      • Ihmisarvo kunniaan

        Niin yhdelle tuttavallenikin ensin vakuuteltiin... mutta karu totuus olikin sitten toisenlainen. Ainakin yksi kajaanilainen firma toimii näin mutta jotkut toiset firmat ehkä ovat valinneet työntekijäystävällisemmät motivointikeinot.


      • MillaMagia42

        Palkkaa hyvä mies itse työntekijäsi.. Näet sentään itse, kenet ja millaisen tekijän olet palkkaamassa. Vuokratyöfirmasta saat sitä, mitä muut ovat valinneet. Se on se "face to face" kontakti ja ensivaikutelma. Sen koet aivan itse, eikä minkään vuokrafirman kautta!


      • anneli21
        MillaMagia42 kirjoitti:

        Palkkaa hyvä mies itse työntekijäsi.. Näet sentään itse, kenet ja millaisen tekijän olet palkkaamassa. Vuokratyöfirmasta saat sitä, mitä muut ovat valinneet. Se on se "face to face" kontakti ja ensivaikutelma. Sen koet aivan itse, eikä minkään vuokrafirman kautta!

        Voi, kun maakunta -yhtymässä ei voi palkata itse työntekijöitään! Rekrytointiyksikkö sen tekee. Itsekin olen soitellut sinne sun tänne töitä saadakseni, mutta aina vaan kehotetaan ottamaan yhteyttä sijaispalveluyksikköön, joka ei anna töitä, ei todellakaan. Itse olen jo neljä kuukautta ollut työttömänä, ja ammatti on lähihoitaja. Olen hankkinut myös kaupallisen alan koulutuksen, mutta ei kelpaa kumpikaan.


    • Justin Case

      En minä lähde vuokrafirmoihin enää. Ikämiehenä nautin Provencen iloista ja osaketuloista. Saapi nuoremmat rapsehtia, minä olen rapsehtimiseni rapsehtinut.

    • Työkykyinen ja halui

      Onko tämä kusettaja Opteam ?

    • Black Magic Woman

      Justiinan kannattaisi jättää se Provencen punaviinien nauttiminen vähän vähemmälle. Mitä eukkoskin siitä sanoo?

      • eläketyökkäri ry.

        justiina rapsuttaa vaan mustapäitä, ei siitä enää muuhun oo tai tulee karenssia.


      • Justin Casen eukko

        No niinpä.
        Eihän sillä ukolla ole seisonut enää vuosiin.
        Lerppu koko ukko.


      • Lailalailalaa
        Justin Casen eukko kirjoitti:

        No niinpä.
        Eihän sillä ukolla ole seisonut enää vuosiin.
        Lerppu koko ukko.

        Op-tiimillä on muka hirveä pula lähihoitajista. No, joulukuun aikana ei yhtäkään yhteydenottoa ja tammikuussa tähän mennessä yksi vajaatuntinen työvuoro.


    • työtönnä

      Noin minä oon aatellukin, enkä sitten ole mennytkään. Kyselen töitä suoraan, enkä välittäjien kautta, jos ei ole töitä, niin sitten ei ole. Tollaset reilu tonni kuussa kokoaikatyöstä on täysin /seestä. Yksikin kun siihen suostuu, niin kohta kaikkia ollaan viemässä, pian pakottamassa siihen? Näin köyhä köyhtyy ja riistäjäkapitalistille jää enemmän? Firmojen johtajien pitäs muistaa sekin, että nekään ei ole yhtään ilman hyviä työntekijöitä, joten hieman kunnioitusta ja asianmukainen palkka on se jolla kunnioitus osoitetaan?

    • simeoni

      Kävin haastattelussa yhdessä rekrytointifirmassa ja siellä sanottiin, etteivät he ilmoittele työkkäriin, jos et ota vastaan tarjottua työtä. Uskoisiko onko näin todella?

    • akka alavesiltä

      Vuokratyöfirmat oikein toimiessaan ovat hyvä toimija työvälityssektorille. Kuitenkin ällistyksekseni kuulin varmalta taholta Kajaanilaisen vuokratyöfirman ilmoittaneen työvoimatoimistoon työnhakijan kieltäytymisestä, kun tälle oli tarjottu määräaikaisen työsuhteen päättymisen jälkeen uutta sopimatonta työtä. Tässäkin tapauksessa ennakkoon oli mainostettu mahdollisuutta valita työ karenssivapaasti. Työn hakijalla on pitkä työhistoria ja hän on elämäntavoiltaan hyvin säännöllinen. Tämän tiedon valossa kiertäisin kaukaa ainakin kyseisen vuokratyöfirman.

      • Firma-Irma

        "Tämän tiedon valossa kiertäisin kaukaa ainakin kyseisen vuokratyöfirman. "

        Niin mikä oli tämä firma?


    • esme1

      Anneli21, empä ole ennen kuullutkaan työttömästä lähihoitajasta, mikäs se semmonen on?

      • Anneli21

        Se työtön lähihoitaja on semmoinen, joka on suorittanut lähihoitajan opinnot hyväksytysti, ja joka on merkitty terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriin, ja jolla ei ole töitä. Semmoinen se.


      • työpaikat

        Lähihoitaja tekee 80 prosenttia työpäivästä toisten ammattialojen töitä. Ammattiliittojen pitäisi puuttua lähihoitajien tekemisiin! Kuvittele jos Suomessa pitäisi maksaa ammattitukinnosta esim. tradenomin tutkinnosta 150 000 euroa ja lähihoitaja tekisi palvelukodissa talousalan työtehtäviä ilman taloushallinnon ammattipätevyyttä.


      • sowhat2
        työpaikat kirjoitti:

        Lähihoitaja tekee 80 prosenttia työpäivästä toisten ammattialojen töitä. Ammattiliittojen pitäisi puuttua lähihoitajien tekemisiin! Kuvittele jos Suomessa pitäisi maksaa ammattitukinnosta esim. tradenomin tutkinnosta 150 000 euroa ja lähihoitaja tekisi palvelukodissa talousalan työtehtäviä ilman taloushallinnon ammattipätevyyttä.

        Lähäri kyllä tekee tasan tarkkaan oman hommansa palvelukodissa, eli on jalkeilla koko työvuoron, nostelee selkä vääränä, väistelee nyrkkejä, kuuntelee v...tuilua, hikoilee saunotettaessa, haistelee ja pesee paskaa, siivoaa oksennuksia - ja pitää viriketuokioita, on positiivinen, kunnioittava asiakkaita kohtaan, pitää yllä kuntouttavaa työotetta.
        Iso nauru :)


    • Talvivaara konkkaan

      Taitaa Talvivaaran ongelmat näkyä pian Kajaanin vuokrafirmoissa, siinä alkaa vuokrafirmojen pomojen niska taipua taas palvelemaan tavallistakin tallaajaa.

    • timo ta

      Voi, voi. Kyllä köyhää kupataan.

    • Ilmari Ikimies

      Toiminta saattaa olla vielä hieman kehittymätöntä. Ala on uusi ja uskoisin kermankuorijoita riittävän. Ukkoklubin palavereissa on noussut esille muutamien toimioiden ammattitaidottomuus, jopa suoranainen muunnellun totuuden puhuminen.
      Ihminen ei ole esine, auto tai sohva. Myytäessä toisen henkilön työpanosta, tulisi myyjällä olla vahva moraali ja mielellään kokemusta samantyyppisistä askareista.
      Hyvää alkavaa vuotta toivon niin työntekijöille kuin työn välittäjillekin.

      • Puuhunmenee...

        Ihminen nimenomaan on esine nykyisessä ultraliberaalissa kapitalismissa, joka painaa kaasu pohjassa kohti seinää..
        Systeemi on siinä kunnossa, että minkäänlaisella moraalilla ei voi olla sijaa, mikäli kelkassa meinaa pysyä.
        Raha ei ole enää ihmiskunnan väline, vaan ihmiskunta on rahan väline..

        Esim. EU:n talousalueella asuu 500 miljoonaa ihmistä, joista 120 miljoonaa elää köyhyysrajan alapuolella. Samaan aikaan, viime vuonna maailman 100 rikkainta ihmistä rikastuivat 200 miljardilla eurolla, eli keskimäärin 2 tuhatta miljoonaa per kärsäkäs..
        Tämä kertoo sen, että varallisuus ei millään näkökulmalla liiku enää terveellä tavalla.

        Siinä saa sitten kokeilla bisnestä työnvuokrauksella ja varmaan jossakin vaiheessa nähdään suoraa orjakauppaakin?


    • Tapanis Kansas

      Oikeata orjatyötä olisi sopiva nimi ainakin yritykselle, jossa tietoisesti pyritään harhauttamaan työtöntä. Hävetkää!

    • topikoseolikin

      Aina roiskuu, kun rapataan. Mikäli on suorastaan valehdeltu tai tahallisesti johdettu väärään, on se todella ikävää. Pienen ihmisen oikeusturva on tällaisessa tilanteessa olematon. Ottakaa sanelukone tai nauhoittava puhelin aina mukaan päätöksentekotilanteisiin. Omien oikeuksien puolustaminen on sitten paljon helpompaa. Jos teen puhelimessa päätöksiä, ilmoitan aina nauhoittavani puhelun.

    • esspäin, eespäin

      Tämän päivän torpparit tekevät taksvärkkiä vuokratyöfirmalle. Kyllä olisi kirveelle töitä. Me ei olla opittu mitään noista kansalaissodan ajoista. Näitä töyryjä ja ahneita pappeja löytyy tänäpäivänä pilvinpimein.

    • Kirjaton, karjaton m

      Mitä tekee työttömien yhdistys?

    • kirkoton uskova

      Ihmisarvo on vain korea sana juhlapuheissa. Mitä olemmekaan oppineet sadassa vuodessa. Katsoessani taas kerran pohjantähteä, joudun huomaamaan ettemme ole paljonkaan oppineet. Ehkä riistämään hieman verhotummin. Kansankirkkomme historia ei ole erityisen kaunista katseltavaa, saamelaisilta pyydettiin anteeksi, köyhiltä ei. Tämänkin päivän sananjulistajista suurin osa näyttää olevan pahimmanluokan riistäjiä. Raha hallitsee maailmaa ja riistosta on tehty hyve. Vuokratyöfirmat ovat vain väline huonopiosaisien ihmisten riistämiselle.

    • Simo-Simpanssi

      Onko kuka käynyt hakemassa karenssia OPteamista? Vieläkö se maailman valloittaja autokauppias istuksii ja hymyilee kuin vxxun kerihtijä?

    • Mikä tämä???

      Porte vuokratyö Firma.
      Sitä pelkää jopa venäläiset.

    • akka alavesiltä

      OPTEAM laajentaa, avoinna myyntipäällikön paikka. Kaikki pyrkimään loistoduuniin.

    • €rkki

      Suomessa on kenties maailman pienimmät tuloerot parhaiten ja vähiten tienaavilla kymmenyksellä.

      Toivottavasti tähänkin tulee muutos, jotta opiskelu ja toisen työn ottamin tulevat kunniaan.

      Se, jolla ei ole päätä tai halua tienata joutu tekemään töitä elääkseen, mutta opiskelleelle, lahjakkaalle tai yrittäjänä riskiä ottaneelle pitää saada korkeampi palkka. Suomen voimakas verotusprogressio vielä vie osansa tästä korkeammmasta palkasta. Tasaveroa kehiiin ja paikalliset sopimukset vähimmmäispalkasta yms. tuo tarvittavaa verotuola valtiolle ja uunipankolta henkilöt töihin.

      • Perusläppää

        Heitä wannabe-porvari voltti!


    • Rauha R

      Erkki elää eilispäivässä. Eriarvoisuus yhteiskunnassamme kasvaa kohisten. Tulee mieleen kolkyt-luku ja ihmisten asenteet. Tuollaiset erkit olivat näitä pohjantähden papinrouvia.
      Arvostan koulutusta ja kovaa työntekoa. Eriarvoisuutta en hyväksy. Toivottavasti nämä erkit tulevat järkiinsä ja yhteiskuntarauha säilyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe