Focus -02 mittaristo ei aina toimi (ollenkaan)

Ohris79

Moi,

olen netistä lueskellut että on ollut ongelmia joissa kesken ajon lakkaa nopeus ja muutkin mittarit toimimasta.

Itselläni on nyt kaksi kertaa käynyt niin että kun käynnistän auton ei mitkään viisarimittarit toimi ollenkaan eikä mm. ajetut kilometrit -mittarit pelaa myöskään.

Hälytysvalot näyttäisi toimivan.

Ajon aikanakaan eivät ole mittarit lähteneet toimimaan. Yhtenä päivänä ne vaan eivät toimineet, toisena kyllä ja kolmantena taas ei... Saa nähdä miten tänään kun töistä lähden???

Itse kun en mikään autonkorjaaja ole niin kaippa tuo pajalle pitää viedä mutta oisko kellään antaa vinkkejä mistä päin vika vois löytyä? Antaakohan tuo auto ees korjaamolla mitään vikakoodeja jos on tollanen satunnainen vika...

16

13085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makkethemann
    • Ohris79

      Hmm... no täytyy pitää mielessä toi jos vaihto on ratkaisu mutta kun se ei välttämättä ole...

    • Ei jaksa...

      Nopeusmittarin antura joka sijatsee kuulemma pahassa paikassa (pääsee ainoastaan montulla käsiksi) pätkii.Ei noiden takia kannata jännitellä antaa mennä vaan niin kauan kuin kulkee.Häiriökoodin tuo kyllä jättää mutta tuntuu itse välillä poistuvan.

      Itselläni on tuo moottorinhäiriövalo palanut vissiin jo 3 kk tuon takia..kyllä noita valoja maailmaan mahtuu palamaan..

      Tuosta voi katsoa miten saa häiriökoodit näkyviin.
      http://www.panuworld.net/misc/focus/

    • Ohris79

      Olisihan tuota voinut kattella jos sen kanssa ois voinu elää mutta ilman nopeusmittaria on vähän ikävä ajella... vaikka on mulla navissa kilometrit tietty.

      Vein sen nyt kuitenkin pajalle ni kattovat missä vika... sitten pohditaan että mitä maksais korjata... Täytyypä mainita tuo Nopeusmittarin anturakin heille kun soittavat elleivät sitten suoraan jo tiedä mikä on vikana...

      Jos koko mittari pitää vaihtaa niin taatusti ostan käytetyn kun uusi lienee jotain 1000 euroa...

      • Mokateko

        Appiukolla oli juuri saman lainen vika.
        Vikaa haettiin monessa eri huollossa turhaan.
        Lopuksi vaihdettiin uusi mittaristo ja vika oli poissa.


    • h.horsecollar

      Focuksen vioista tuttu itselle.. Nopeusmittarin anturi , ns. VSS-anturi, vialla. Se sijaitsee vaihdelaatikon kupeessa. Anturi on noin 60€, työ ehkä 120€, pajasta riippuen. Sen voi itsekkin vaihtaa, mutta ainakin aikaa kannattaa silloin varata paljon. Ongelma ei ole anturi, se nousee suoraan ylös, o-rengas tiivistää sen. Siinä on sivulta rungossa teräs sokka, joka pitää ensin saada vedetty sivulle. Se hapettuu vain joskus tosi pahasti koska alumiini/teräs rei,ässä vastakkain. Anturia ei sitten pidä kiertää akselinsa ympäri poistettaessa, toinen pää on litteä ja ottaa kiinni vaihdelaatikon sisällä johonkin hampaaseen. Jos sen muovirunkoisen anturin katkaisee vääntämöllä sisälle, vitsit alkaa olla vähissä.. Tuskin siinä itse mittaristossa mitään on vialla.

      • Mokateko

        Epäilen suuresti sitä että nopeusmittarin anturi vaikuttaisi esimerkiksi kierroslukumittarin toimintaan jne...
        Huomasitko että viesiketjun aloittaja ilmoitti kaikkien mittareiden hiljentyneen.
        Että olisiko vika sittenkin mittaristossa....


      • ....
        Mokateko kirjoitti:

        Epäilen suuresti sitä että nopeusmittarin anturi vaikuttaisi esimerkiksi kierroslukumittarin toimintaan jne...
        Huomasitko että viesiketjun aloittaja ilmoitti kaikkien mittareiden hiljentyneen.
        Että olisiko vika sittenkin mittaristossa....

        Se vss-anturi oireilee niin, että nopeusmittari ei ajoittain toimi. Toisinaan herää henkiin itsestään ja toisinaan matkamittarikin häiriintyy ja tulee pelkkää viivaa näyttöön. Kaikki muut mittarit toimivat normaalisti. Epäilen että aloittajalla vika on jossain muussa.


    • Ohris79

      Moro, käytin auton huollossa ja siellä ylläri ylläri vikaa ei näkynyt eikä mitään häläreitä autosta saatu.

      Nyt hain sen sieltä pois ja ei ole vikaa ilmennyt vaikka kylmiäkin päiviä on ollut (epäilin itse että kylmyys voisi aiheuttaa vian).

      Aattelin nyt kattella josko vikaa ei ilmestyisi (ainakaan usein) ja elää vian kanssa... Auto menee sitten kuitenkin myyntiin varmaan tämän vuoden aikana.

      Jos tuo alkaa taas olla ongelma ja tulee kokoajan niin sitten vain mittaristo vaihtoon kun se käytetyn ostaminen ja vaihto kustantaisi kuitenkin "vain" noin 300 euroa.

      Kiitoksia vinkeistä.

    • vss anturissa vikaa...maksaa motonetissa 34,90€..
      mutta kannatta varata aikaa vaihtamiseen, kun kiinni tappi on kiinni vaihteiston kyljessä. ja todella tiukassa...korjaamolla meni 1,5 tuntia irroittamiseen...

      tällä ainakin minulla 2001 ja 1,8 focuksen mittari taas toimii...1,8 tyyppi vika?

    • Ei jaksa...

      >1,8 tyyppi vika

      Eihän se moottori mitään vaikuta siihen mitä mittari näyttää.
      Vaihdelaatikossahan ne anturit on.

    • viimeinen fokus

      Riesana mittaristo ei käynnistynyt yleis korjaamolla ei löytynyt vikaa eikä tunteneet ongelmaa. Merkkikorjaamolla.pitää vaihtaa mittaristo 800-900 ekua. Romuttamon mittareissa tulee noin 100000 km lisää autolle riippuen minkä ikäisen löytää 350 ekua. Olen saanut auton käyntiin kun odottaa että valot mittaristossa sammuu ennen tarttaamista. Muita riesoja on riittänyt vaikkei kilsoja ole kuin 74000km.

      • C-max

        Hei, seuraakohan näitä enään kukaan :) no anyway olen katellut emännälle tollasta 1,6 vm-99 focusta ja yhestä päästy jo vähän kaupan makuun. Autossa vaan myös mittari vikaa. Toimii kun lähtee ajoon mutta sitten sammuu ja jonkin ajan päästä taas rupeaa toimiin. Epäili kun siihen on itse asenmettu soitin et olis huonosti kytketty? Vai olisko sitten mittaris tai anturis vikaa? Onko uus mittari ja anturi minkä hintasia jos niissä vika?


      • fokkelo
        C-max kirjoitti:

        Hei, seuraakohan näitä enään kukaan :) no anyway olen katellut emännälle tollasta 1,6 vm-99 focusta ja yhestä päästy jo vähän kaupan makuun. Autossa vaan myös mittari vikaa. Toimii kun lähtee ajoon mutta sitten sammuu ja jonkin ajan päästä taas rupeaa toimiin. Epäili kun siihen on itse asenmettu soitin et olis huonosti kytketty? Vai olisko sitten mittaris tai anturis vikaa? Onko uus mittari ja anturi minkä hintasia jos niissä vika?

        Focuksen nopeusmittarin anturi vaikuttaa nopeusmittariin, kierroslukumittariin ja myös radioon. Automaattisesti säätää radion voimakkuutta kovemmilla kierroksilla. Anturi vaan vaihtoon ja ongelmat häviää.


      • zzz zzz
        fokkelo kirjoitti:

        Focuksen nopeusmittarin anturi vaikuttaa nopeusmittariin, kierroslukumittariin ja myös radioon. Automaattisesti säätää radion voimakkuutta kovemmilla kierroksilla. Anturi vaan vaihtoon ja ongelmat häviää.

        Mittaristolta häviää sähköt, kun valokatkaisija menee paskaksi.


    • Anonyymi

      Just äsken korjasin Ford Tourneo conmectista mittariston. Muttaristo irti, takana kaks liitintä, ne auki ja mittaristoyksikön takakansi pois. WD40 täyteen koko piirilevy ja liittimet. Sitten takasin ja lähti toimimaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe