Mikä jyrsijä minulle?!

nipsu23

No, minä rakastan jyrsijöitä! Mutta piinaa yksi juttu. Mikä jyrsijä mulle? Ei Chinchillaa, hiiriä, rottia. Kaikki muut oikeastaan sopii. Paitsi Deguja en tahtoisi ei mun mielest kovin söpöi :(. Muuten olisin ehkä voinut ottaakkin ;(. Mutta gerbiilejä, marsuja ja kania tässä mietiskelen. Kertokaa TE Kaikki gerbuista, marsuista ja kaneista. Noh, ei ihan kaikkea tarvitse kertoa :D. Mutta n. kaikki joka tulee mieleen :). No, kohta varmaan kania tai gerbuja vinkumaan. Marsut on vasta puoliväliharkinnassa, että alkaisin "vinkumaan" niitä:). Mutta kanit on kyllä saanut täydet suosiot :). Ja gerbuja en vielä ole "vinkunut".. . :):(. Ja mun synttärit on kesällä ja sillon siinä lähistöllä/lähellä aikoisin nyt pyytää joko gerbuja, marsuja tai kania? Mitä pyytäisin? Älkää sitten sanoko että 9v:lle ei sovi näistä mikään, eikä pitäisi saada koko lemmikkiä! Nimittäin, olen 9v! Ja vastauksia pikaisesti!

22

1760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rattula

      Ota joku lyhytikäinen kääpiöhamsteri.

      Kani ei ole jyrsijä.

    • Sedä

      Riippuu millaisen eläimen haluat ja millaiselle sulla on tarjota oikeanlainen koti. Sulla on selvästikin joku ajatus, koska tiedät jo aika monta jyrsijää joita et halua. MIllä perusteilla suljit pois ne? Mitä et halua lemmikiltäsi? Onko sinulla aiempaa kokemusta eläimistä? Jos kerrot enemmän itsestäsi ja siitä millaisen lemmikin haluaisit, voimme paremmin suositella jotain tiettyä eläintä :)

      Marsut ja kanit on aika samanlaisia. Muutama perus erokin löytyy. Marsuja on aina pakko olla ainakin kaksi, kaneja voi pitää yksinkin jos niille pitää tarpeeksi seuraa. Vastaavasti isomman marsulauman pitäminen on aika helppoa, kaneille kaverin totuttaminen on vaikeampaa. Kaneja voi viedä ulos valjaissa, marsuja ei. Marsut ovat yleensä luonteeltaan rauhallisempia, ne viihtyvät paremmin sylissä, kani on riehuvaisempi eläin ja tekee hyvin mielellään paljon muutakin kuin syö ;) (ei sillä etteikö marsutkin!). Ne ovat isoja eläimiä, jotka vaativat paljon ulkoilutilaa, ja niistä on seuraa ihmisille.

      Gerbiili taas on ihan erilainen otus. Sitä ei välttämättä tarvitse päästää lattialle ollenkaan, ja vaikka se tykkääkin käsittelystä (jos on siihen tottunut), se on pääasiassa katseltava otus. Nekin ovat laumaeläimiä. Niistä on vähemmän seuraa ihmiselle, mutta toisaalta ne eivät kärsi niin paljon jos joskus on kiireempää koulussa eikä ihan niin kamalasti aikaa paijailla eläimiä.

    • hamsteritonihqui

      hamsteri on ainakin hyvä ekaksi lemmikiksi :)

      • Pipe

        Gerbuja!
        Ovat aivan loistavia lemmikki eläimiä, ja aika seurallisia! Eikä edes älyttömän aikaa vieviä, mutta tarvitsevat kuitenkin jonkun verran aikaa! Kaneille pitää antaa taas älyttömästi. Mutta gerbiilejä pitäisi ottaa vähintään 2, lauma eläinhän se nimittäin on! Meillä gerbut ovat niin suloisia, nukkuvat lähekkäin yms... Aivan ihania, suosittelen!


    • hii1

      Kantsii varmaan kokeille jotain pienempää lemmikkiä ekaksi.. Siinä oppii sitten siivoamaan ja huomaa millaisen tilan lemmikki vie ( hajuhaitat ym :D )
      Kokemusta on hiiristä ja marsuista. Pienilläkin eläimillä on suuri ja valloittava persoona, ei pelkästään isoilla otuksilla ;)

    • EI harjoituseläintä

      Ei missään nimessä "harjoistuseläintä" !
      Eikä pieni koko tarkoita helppoa eläintä, esim. hamsterit ovat huonoja lasten lemmikeitä hennon luustonsa, yöaktiivisuuden ja suhteellisen herkän puremisen vuoksi. Päivällä herättäminen aiheuttaa stressiä ja sitäkautta lyhentää elinikää, altistaa sairauksille ja saa hamsterista ärtyisän.

    • ota selvää lajeista

      Kanista:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11215287

      Ota lemmikki, joka on helppohoitoinen. Mielestäni kanin hoito on hankalempaa kuin esimerkiksi kissan. Kanin omistajan täytyy huolehtia kanin hampaiden kunnossa pidosta, laadukkaasta kuivaheinästä, suuresta liikkunnan tarpeesta, päivittäisestä suoliston toiminnasta, tarkkailla lemmikin aktiivisuutta päivittäin. Kanille tulee tarjota tilat, joissa se voi liikkua paljon. Tilan on oltava vedoton sairauksien ehkäisemiseksi. Vedon kanssa on sama homma myös kaikkien jyrsijöiden suhteen. Kani voi hyvällä hoidolla ja tuurilla elää yli kymmenen vuotta, joten omistajan on sitouduttava hoitamaan kania pitkäksi aikaa. Kani ei ole eläin siisteimmästä päästä, vaikka se sisäsiistiksi voisi oppiakin. Heinää, papanoita ja muuta sotkua voi löytyä lattioilta. Siivous on kanin hoidossa erittäin tärkeää, sillä puhdas ympäristö pienentää sairastumisriskiä. Kanin häkki onkin siivottava sijainnista riippuen vähintään kerran viikossa, sisätiloissa useamman kerran viikossa hajuhaittoja vähentämään. Hamsterit ja gerbiilit ovat esimerkiksi lyhyt ikäisiä, arvioilta 2-5v porskuttavat.

      Suosittelen paria gerbiiliä. Eivät sotke kuin terraariossa. Siivous terraarion koosta riippuen, esimerkiksi 75x75 terraarion voisi siivota kerran 3vk. Ruokinta päivittäin, samoin veden vaihto. Gerbiili on siitä hyvä lemmikki, että touhuaa pitkin päivää. Kasvattajalta hankinta, sillä siellä todennäköisemmin saaneet hyvän käsittelyn ja totutuksen ihmisiin verrattuna eläinkaupan gerbiileihin. Eli gerbiilit mieluusti kasvattajalta! Gerbiili on myös varsin terve lemmikki, joten raha menee lähinnä ruokaan ja puruihin. Gerbiilejä voi halutessaan juoksettaa lattialla, mutta vaarallisiin paikkoihin pääsy on estettävä.

      Pienen lemmikin kanssa on oltava varovainen, sillä ne ovat hennompia kuin suuremmat. Käsittelyn kanssa on siis oltava varoinen.

      • rotanomistaja

        En ymmärrä miksi suljit pois rotat, kun ne ovat kaikkein ihanimpia jyrsijöitä. Ovat helppoja kesyyntymään, tosi seurallisia, aina innoissaan kun omistaja tulee kotiin, tosi suloisia ja melko helppohoitoisiakin ja varmasti 9- vuotiaalle kaikkein parhain jyrsijävaihtoehto, mitä on.


      • Sedä
        rotanomistaja kirjoitti:

        En ymmärrä miksi suljit pois rotat, kun ne ovat kaikkein ihanimpia jyrsijöitä. Ovat helppoja kesyyntymään, tosi seurallisia, aina innoissaan kun omistaja tulee kotiin, tosi suloisia ja melko helppohoitoisiakin ja varmasti 9- vuotiaalle kaikkein parhain jyrsijävaihtoehto, mitä on.

        Totta, aivan ihania :)


    • jyrsijä/kani

      Älä ota mitään jyrsijää, jos ei jotkut kelpaa!
      "Degut ei ole söpöi" ne ovat todella ihania :3
      Lue tietoa jyrsijöistä pari vuotta, ja sitten mieti uudestaan...

      //Joo, todellakin rakastat jyrsijöitä, jos sanot, että degut eivät ole söpöjä, ja että kaikki jyrsijät eivät kelpaa.
      Esim. rotat ovat älykkäämpiä lemmikkejä, kuin mikään marsu...
      Mutta itse päätät.

    • Haltsu

      Moi! Mä oon myös 9.v. Ja meillä on gerbiileitä, ne on tosi söpöjä, jos niitä hoitaa hyvin nii niistä voi tulla tosi kesyjä. Meillä on yks Burmese pied värinen ja se on tosi kesy. Gerbiileilläki voi harrastaa agilityä, ja äiti sano et gerbiili on varmaa paras jyrsijä laji koska:Ne on päivä eläimii/voi valvoo kyllä yölläki.ne on söpöjä ja ne on halpoja, yks gerbiili 20-30€.

    • ja &@

      Ai kato! Oon kymppivee, ja jyrsijäsynttärit tulee mulki vastaa!! :-D

    • Ihan totta! Otatteko te eläimenne ulkonäön perusteella.. -.- Ärsyttävää. Mutta siis. Hanki joku luonteelta kiva, muuten alkaa ärsyttää jälkikäteen. Degua kannattaisin. :)

    • ihanoikeasti1

      Söpöyden perusteella otatte lemmikkejä? Saisitte hävetä.

    • vanhauppaan

      No pienelle on tärkein ulkonäkö, kyllä aikuinenkin hieman miettii ulkonäköä. Mutta se on vain sivuseikka.


      Marsu voisi olla hyvä, gerbut on vikkeliä eikä niistä ole iloa paljoa enempää kun akvaariosta (itse en antaisi 9v pitää gerbua vapaana lattialla)
      Kani ei ole häkkieläin (sen pitää päästä huoneeseen vapaaksi päivittäin), joten mikään tavara ei ole turvassa...
      Hamsteri muuten, mutta yöeläimiä (vaikka omani on nytkin hereillä...) ja todella hennot luut.

    • stellakka

      Hei olen 10 vuotta ja haluisin kissan mut äiti on allergine et onks jotain lajia mikä ei allergisoi

      • iippagerbiilius

        kaikki kisarudut allergisoi jotenkin jos on allerginen eli ei auta vaikka hankkisit karvattoman kissan
        ps kokemusta 3 eri rodusta ja 7 kissasta


    • stellkka

      Hei en haluis olla törkee mut allergia johtuu hilseestä ja syljestä

    • Talvikko24

      Eli kani on liikuntaa kaipaava eläin (kuten kaikki) mutta se kaipaa hoitoa joka päivä talvikko eli venäjän kääpiö hamsteri itselläni on ollut 2 kääppäriä ja saan ehkä kanin olen 11v

    • Vimppumarsu

      Hei! Minulla on marsu, ja ne sopivat hyvin lapsiperheeseen, ja tarvitsevat toisen marsun samaan häkkiin (meillä 3 marsua). Annamme niille porkkanaa ja häkin siivouspäivänä myös salaattia ja kurkkua, joskus omenaa. Ovat sitten ihania, ja kalisuttelevat kaltereita kun haluavat herkkua. Kesällä ulkoilutamme valjaissa, ja annamme juosta parvekkeellamme. Päivittäin söpöläiset juoksevat minun tai siskoni huoneessa ja teemme niille ratoja. Oppivat helposti temppuja esimerkiksi meidän marsut seisovat takajaloillaan kun ne haluavat häkkiin. Häkin kannattaa olla jonkun tason päällä etteivät marsut pelästy kun joku tulee huoneeseen. Suosittelen ehdottomasti MARSUJA :-)!

    • Vimppumarsu

      Minä olen siis 11 ja 4 v pikkusiskokin osaa hyvin pitää sylissä (tietenkin istumassa ja hän silittää marsuansa tyynyn päällä). Myös minun 13 v isosiskolla on marsu ja tietenkin myös minulla. Uskon että marsu sopii sinulle :-)!

    • MinniHamsteri

      Hamsterikin on helppo hoitaa, mutta se on aika pieni. Meillä marsut saatiin, kun niiden hoitaja oli 9v. Eli et ole liian nuori marsuihin. Ja marsut sopivat hyvin koululaisen rytmiin. Mutta kaiken tieson kaneisra, hamstereista ja muista jysjijöistä saat suomen kani- ja jyrsijälikton sivuilta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe