Oireenne premenopaussissa

premis

Kertokaahan oireenne premenopaussin vaiheessa.
Itse olen 41v ja todennäköisesti kyseisessä vaiheessa oireiden perusteella.Tosin fsh näytti vasta 7,5 joulukuussa kuukautisten toisena vuotopäivänä.
Mut eikös tätä vaihetta voi kestää vuosiakin ennen varsinaista menopaussia.
Itselläni mustia karvoja on alkanut kasvaa viiksiksi ja muutaman musta karva myös leukaan.On muljahduksia sydämessä ja välillä tulee yhtäkkisiä pulssin kiihtymisiä ilman mitään rasitustakaan.Välillä turpoo sääret/nilkat niin et lommot jää kun painaa sormella.Alamahaa turvottaa usein.Viluisia päiviä on usein ja sellasia ihmeellisiä kylmän väristyksiä.Joskus joku lämmin lehauskin kulkee kropassa.Kädet ja jalkaterät tulevat välillä ihan nihkeiksi vaikka olisivat ihan kylmätkin.Välillä sama myös lämpimille raajoille.Satunnaisesti hikoilupuuska yöllä jopa siinä määrin et lakanassa on lammikko kun herään ja vatsan ja rinnan seudun vois silloin kaapia kuivaksi.Sellasta kuuman/kylmän vaihtelua mulla ei juuri ole yöllä ollut.Jonkinlaista hengenahdistusta esiintyy helposti.Kävelylenkilläkin ollessa tuntuu usein et on raskaampi hengittää.Tosin gastroskopiassa todettiin viime kesänä löysä vatsanportti et en tiedä johtuuko sitten siitä.Usein röyhtäilen paljon.
Tähän väliin heitän et kilpparit on moneen kertaan otettu ja ovat viitearvoissaan.

Huimailee tämän tästä ja sellasia outoja tuntemuksia päässä joita en edes osaa selittää.Ihan siis pöhkö olo välillä.Mahassa tosi usein murisee hetki syömisen jälkeen ja lujaa,varsinkin ennen kuukautisia ja niiden aikana.Syön probimage maitohappobakteereita säännöllisesti.Syön myös rautaa (obsidan) koska mulla on submukoottinen myoma joka painaa limakalvoa ja lisää vuotoja tosi runsaiksi.
Ilman rautaa hb oli syksyllä 90 ja nyt se on n.120-130 rautaa syödessä riippuen milloin mitataan kun vuodot ovat runsaat.
Ennen kuukautisia on usein tiputtelua muutamana päivänä kunnes kuukautiset sitten alkavat ja tuovat tulvavuodot päiviksi 2-3.
Samoin tolkutonta päänsärkyä on alkanut tulla ennen vuotojen alkamista,niihin aikoihin kun tuo tiputtelukin ja ei siihen juuri buranat tai panadolit tehoa.
Onneksi tätä ei ole ihan joka kuukausi ollut.
Nyt on kuukautiset päällä,torstaina alkoivat.Maha huutaa ku viimeistä päivää ja välillä se ei juuri ilmoittele itsestään.Mikä kumma senkin tekee vaikka samoja ruokia söisi et välillä ihan hiljasta ja joskus törkeä meteli käy.
Kädet on nyt umpijäässä ja silti nihkeyttä pukkaa käsiin niin että tekis mieli kuivata.
On mulla myös ketutusta varsinkin tästä mahan möyrinästä johtuen ja muutenkin näistä kaikista ihanista oireista.
Rinnat ovat noin viikon ennen kuukautisia tosi arat nykyisin ja turvonneet.
Välillä ei tee mieli tehdä mitään kun vointi on kurja.
Tinnitusta esiintyy voimakkaana/lievänä vaihdellen molemmissa korvissa.
Etomista,huonosti nukuttuja öitä,joskus jopa herään siihenkin kun maha alkaa kesken yön yhtäkkisen murinansa ja en saa nukutuksi.
Mitäs teille muille tämä aika on pitänyt sisällään???? En ole oireineni yksin.....
Kertokaas omia vointejanne,jos ne vaikka vähän lohduttaisi minuakin,kyllä nimittäin ketuttaa nää kaikki oireet.Tässä ei varmasti muistunut edes kaikki oireet mieleen vielä.
Millaiset ovat sinun kokemuksesi tästä ajanjaksosta?????

68

18552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nivel

      Hei premis!
      Kyllä nuo oireet viittaavat vaihtarien alkamiseen..Kaikenlaisia tuntemuksia voi olla ja juuri sellaisia mitä ei ole aikaisemmin tiennyt olevankaan..Ne oudot tuntemukset tekee useimmalle sen paniikin esm. kaupassa voi alkaa pyörryttämäään ja tärisyttämään eikä saa henkeä kunnolla..
      Lohtuna voin sanoa ..kun tiedostaa mistä oireeet johtuvat..se rauhottaa jo paljon. Kaikki oireet maan ja taivaan välillä on koettu ja siitä selvitty.
      Itselläni alkoi tuollaiset tuntemukset kun täytin 51 ja nyt olen 63..Edelleen oireita on milloin enemmän ja milloin vähemmän. Vielä kuukautiset tuli tuossa viime viikolla kun taukoa oli lähes pari vuotta. Kannattaa vain käydä gynellä vuosittain ja ottaa hormonit käyttöön..ainakin joksikin ajaksi.
      Noita ns. muljahduksia on vieläkin varsinkin yöllä. Kannattaa tehdä kokonaisvaltainen terveystutkimus tässä elämänvaiheessa ja näin sulkea pois muut sairaudet.

    • premis

      Kiitos vastauksesta Nivel.
      Tänään tosiaan aamulla maha möyrysi kovin ja sit reilu tunnin päästä rauhottui.
      Iltapäivällä kun söin lämpimän ruuan ni vartti ja tunsin pakotusta mahassa ja eiku vessaan ripuloimaan.Olen kyllä lukenut et monella on kuukautisten aikaan ripulia ja viimeksi minulla oli ripulia marraskuussa pari päivää ennen vuodon alkamista.
      Joskus särkee rannetta vasemmasta kädestä vaikken mitään juuri olisi tehnytkään ja sit se alkaa silloin äkisti ja menee yleensä seuraavana päivänä melkein yhtä äkisti pois.Viime kuussa kuukautisten aikaan tuli vasempaan jalkapohjaan ulkoreunaan pikkuvarpaan edustaan kosketusarkuutta joka loppui seuraavana päivänä ja mitenkään en ollut rasittanut tai loukannut jalkaani.Tuli ja meni äkillisesti.
      Joskus on päiviä et ihan tolkuton nälkä kokoajan vaikka kuinka söisi.
      Siis kaikkea kivaa.
      Jalat on tänään ja eilen saaneet tuta tämän tästä kylmän hien ja kämmenet kans on hionneet.Siis jalat on jääkylmät mut silti nihkeät..jaiks....
      Kiitos tekstistäsi Nivel ja siksi tänne vaan kirjottelen et sais vähän vertaistukea josko muillakin olis saman tapaista nyt tai ollut aiemmin.
      Toivottavasti joku muukin vielä jaksaa kommentoida jos muistaa tuntemuksiaan tällasesta ajankohdasta.

    • verikokeisiin

      kuulostaa enemmän ruoasulatusvaivoilta,ja kilpirauhasen toiminnan häiriötiloista.kannattaa tutkia asiat

      • Premis

        Ärtynyt suoli mulla kai onkin mut ei se näitä kaikkia vaivoja kata. Kilpparit on mitattu moneen kertaan. 2009 arvot oli: s-tsh 0.88 ja t4v 16 ja vuonna 2012 olivat s-tsh 1.1 ja t4v 14. On ainakin viitealueella. Tänään ja eilen kädet/jalat hikoilleet ja tätä on esiintynyt vain kuukautisten aikoihin joskus ennenkin ja kuukautiset on siis nytkin menossa. Päätä särkenyt taas aamusta asti,eilen olikin pääsärystä vapaapäivä. Usein pääsärkykin ajoittuu kuukautisten lähelle ja itse kuukautisiin.


    • jääkausinr2

      Kylmänhorkkakohtaukset olivat ne selvimmät oireet joista tiesin että tästä se alkaa. Joitakin kuukausia oli yhtämittaista palelemista jolloin mikään vaatetus ei ollut riittävää ja yöt oli vietettävä naparetkelle sopivassa asussa.

    • Premis

      Kieltämättä välillä on tullu mitattua et onko kuumetta tai mitä ihmettä ku palelee niin mahdottomasti.Ei oo ollu koskaan kuumetta ja aikoihin en enää ole mitannutkaan jääkauden ilmaannuttua.Paremminkin käyn kylmänä ku sillo on ollu nippanappa 36 asteen molemmin puolin ton mittarin mukaan.

    • premis

      No,eikös muilla ole oireita?

    • Huoh66

      Voi, on! :) Laitoin tuonne eri aloitukseen jo viimeisimpiä juttuja (Nivel- ja iho-oireet), jotka "toivottavasti" on edelleen "vaan" vaihtarioireita eikä mitään muuta. Mutta tässä listaa oireista mitä minulla on ollut muutaman viime vuoden aikana (olen nyt 46):
      - närästys
      - pahoinvointikohtaukset´ja heikotus
      - yöhikoilu ja siihen liittyvä herääminen noin klo 3-4; melkein joka kerta samaan aikaan yöstä
      - sydämen hakkaaminen
      - sydämen muljahtelu ja rytmihäiriöt
      - pään sumuisuus
      - mielialanvaihtelut, itkuisuus, mutta myös samalla olo että mikään ei oikein tunnu miltään
      - väsymys
      - lihaskolotus
      - nivelkivut
      - poskien kuumotus vaikka iho tuntuisi viileältä
      - korvien soiminen
      - tunne, ettei henki kulje (ei liity rytmihäiriöihin)
      - paniikkiolo
      - epäluuloisuus ihan älyttömistä asioista
      - pelot ja asioiden katastrofisointi

      Eli tuossahan tuota alkuun...:/.

      • Huoh66

        Jaa niin jäi vielä pois se kuukautisten epäsäännöllistyminen ja vuodon runsastuminen, jännityspäänsärky, flunssaoireet (no näitä on kyllä ollut aina ennen menkkoja).


    • premis

      Huoh66: samantapaista on siis minullakin ollut kun sinulla.Tietysti joitakin poikkeuksia löytyy.
      Mullakin on närästyksestä sen tyyppinen oire et röyhtäilen paljon ja mahanportti on tosiaan todettu löysäksi,mut mulla röyhyjen lisäksi taitaa tulla eniten painetta rintalastaan ja joskus palantunne kurkussa,ei niinkään hapanta nestettä suuhun asti.
      Pahoinvoinnista olen nyt alkanut pitämään vähän kirjaa et milloin esiintyy,samoin heikotuksesta.
      Yöhikoilua mulla on vaan joskus ja on ajoittunut ennen kk tai sen aikaan.
      Joskus sydän mullakin ottaa spurttia,jopa tunneiksi kun oikein riehaantuu,joskus lyhemmän ajan ja sit vielä normi muljahtelut päälle joita voi tietysti tulla ihan milloin vain.
      Pää tuntuu usein sumuiselta myös,se on vähän niinkuin pieni pääkipu muttei kuitenkaan vaan tuntuu et olen ihan pöhkö ja muutenkin silloin jännä olo mut ei kivalla tavalla.
      Masentamaan pakkaa kans usein,varsinkin yksin ollessa ja nyt siihen on aikaa kun vielä työstä lomautuksella.Työt jatkuu tän vuoden aikana.Jotenkin vaan välillä tuntuu et ei mikään huvita,varsinkin jos oireilee jotenkin.
      Väsymys on tuttu tunne.
      Lihaksia mullakin kolottaa välillä ihan älyttömästi jo ihan pienestäkin rasituksesta..käsittämätöntä.Kerrankin tässä kokosin lapsille autoradan lattialla ja olin polvillani jalkojeni päällä ja seuraavana päivänä kolotti reisiä älyttömästi ja pari päivää sen jälkeenkin ja mitään muuta jalkoja vähänkään rasittavaa en silloin ollut tehnyt.Viikonloppuna pidin vasenta kättäni reilu puoli tuntia koukussa yhtä mittaa kun siinä oli sellanen lankarulla jota pidin näin mukanani.Kun lopetin tämän työn oli vasen käteni todella kipeä monta tuntia kun viimein sain oikaista käteni ja tämä rulla oli kevyt.Outoa...ei tollasesta olis pari vuotta sitten tuntunu mitään.
      Joskus ranne särkee yllättäin jopa siinä määrin (aaltoileva kipu) ettei meinaa saada nukutuksi ja sit kipu loppuu yhtä yllättäin kun tulikin ja täysin ilman rasitusta.
      Poskia ei ole kuumottanut.
      Korvat soi aina enemmän tai vähemmän.
      Henkeä välillä ahdistaa mut olen kuvitellut ainakin sen johtuvan tosta löysästä portista mut tiedä sitten mistä johtuu.Söin muuten somaccia viime vuonna pitkään tämän takia ja välillä olikin parempi mut syksyllä tuntu et henkee ahdistaa melkein kokoajan ni lopetin somacin ja oireet eivät ainakaan ole pahentuneet siitä.
      Paniikkioloa en mielestäni juuri ole tuntenut.Jos sydän joskus oikein innostuu ja riehuu hulluna ni silloin meinaa paniikkia tulla et nytkö se sekos täysin mut silloinkin koitan pysyä rauhallisena.
      Epäluuloisuutta mulla liittyy lähinnä siihen et oireitteni perusteella luulen ettei koskaan saada selville mikä nämä kaikki aiheuttaa ja et mitä tämä kaikki oikein on.
      Joskus pelottaa kun oikein oireilee.

      Lisään vielä sun listaan:
      Karvojen kasvun lisääntyminen kasvoissa.
      Kuukautisten aikaan maha menee sekaisin näköjään nykyisin.
      Tosi runsas vuoto toisena päivänä myomasta kai johtuen.
      Kierto lyhentynyt entisestä pitkästä paljon lyhyempään.Ennen yli 30 jopa 35 päivää ajoittain ja nykyisin 25-28 päivää.
      Juuri ennen kk nyt parina päivänä niukkaa oranssia vuotoa ja sit alkaa kunnon kk.
      Joissakin kuukautisissa nykyisin paljon käsien ja jalkojen märkyyttä riippumatta siitä onko kädet ja jalat kylmät vai lämpimät.Nyt olleissa kk just tätä oli paljon,ärsyttävä oire.
      Reilusti turvotusta varsinkin mahan seudulla muutama päivä ennen kk ja vähän kierron puolivälissäkin.
      Rintoja on alkanut aristaa ja turvottaa noin viikko ennen kk.
      Kk aikana mahani innostuu myös kauheasti normia enemmän murisemaan ja sit toi ripulikin voi tulla.
      Et tällasta ja jotain jäi varmasti pois.Olihan näitä jo tossa edellä mulla mainittu mut jotenkin kiva vertailla tähän perään sun oireihin et mitä on itsellä ja mitä ei.

    • premis

      Nyt on oireiden suhteen ollut vähän rauhallisempi kausi.Yöhikoiluja ei ole ollut,kierto ja kuukautiset entisellään.Sain cyklokapron lääkkeet pahimpiin vuotopäiviin.Niitä kokeilin viime kuukautisissa yhdenpäivän,sen pahimman.Otin 3x 2 tablettia ja kyllä se vähän auttoi.Kädet ja jalat ei ole ihan yhtä paljoa hikoilleet kuin tässä hetki sitten.Myooma on kasvanut ja menen kohdunpoistoon....vähän jännittää.

    • Sumun läpi

      Mulla on myös joitakin noita samoja. Olen 52 v ja menkut vielä suht säännölliset mutta kyllä noita oireita ollut jo vuoden verran. Eli nyt tänä talvena olen huomannu että niitä vilun tuntemuksia paljon sisällä vaikka aina olen ollut karaistunut ulkoilmaihminen. Ja kylmän nihkeet kädet ja jalat. Rytmihäiriöitä mulla ollut mutta ne on jo 10v vanha vaiva, kyllä ovat nyt lisääntyneet ja tulee ilman rasitustakin, varsinkin niitä muljahteluita.
      Mulla alkoi 48v hormonaalinen migreeni joka vaivaa menkkujen aikaan tai joskus alkaa jo viikkoa ennen ja nyttemmin vaivaa joskus myös ovulaation aikaan eli 2 krt/kk. Mulle sanottiin silloin että se menee ohi sit kun vaihtaritkin tai sitten ei. Migreenissä myös pahoinvointia. Ei auta buranat yms. kuin joskus jos se on ihan lievänä.
      Mielialan vaihteluita paljon. Melankolisuus lisääntynyt ja ärsytyskynnys laskenut. Seksihalut vähentynyt mutta onneksi olemme mieheni kanssa puhuneet asiasta.
      "Viiksikarvat" kasvaa tosi nopeesti (meinasin tilata kokeeksi tuon:)

      http://www.naturalme.fi/products/Kasvovoide--Essentiel-Epil.html?cat=Kuiva{47}kypsä-iho&cid=43

      Myös nilkoissa karvojen kasvu nopeutunut.
      Yöhiloilua on nyt ollut havaittavissa mutta ei vielä pahana, nyt auttaa vielä että heittää peiton pois mutta jonkin ajan päästä voi herätä siihen että palelee.
      Huimaavaa oloa ja verenpaine alhaalla useimmin kuin ennen. Ja sellainen "sumuinen" pää. Sellaista kaikkea täälläkin. Jaksellaan :-)

    • rouva-vuosimallia-68

      Ikää minulla 44 ja joitain oireita on kyllä ilmaantunut.
      Jatkuva paleleminen ja myös joskus kylmyydestä huolimatta kainalot hikiset ja samoin kädet nihkeän tuntuiset.
      Olen aina ollut hyvä nukkumaan niin nyt on alkanut tulla joskus öitä jolloin tuntuu ettei pääse syvään uneen ollenkaan vaan koko yö menee puolihorroksessa tai sitten herää joskus aamuyöstä ja lopun yön nukkuu huonosti.
      Mielialan vaihtelut ja jatkuva kettuuntunut olo ja yleis-äreys.
      Alapään erinäiset vaivat, selkeästi limakalvot on arat ja paikat ei kestä pitkäkestoista seksiä vaan helposti paikat kipeytyy eikä kostuminen ole ihan samanlaista kuin ennen.
      Harrastan liikuntaa jonkin verran ja syön omega rasvahappokapseleita sekä nyt aloitin neurobion forte B-vitamiinin ja tuntuisi kuin se auttaisi näihin hermostollisiin ongelmiin. Olen aina ollut jännittäjä-tyyppi ja joudun sen suhteen tekemään itsekseni harjoituksia (rentoutumis-harjoituksia) ja tuntuu että jo saavutettu mielen-tyyneys alkoi olla taas kateissa.
      Sydämen muljahteluja on ollut jo vuosikausia joten sen suhteen ei ole mitään uutta.
      Ainut positiivinen puoli mitä tästä hetkestä olen löytänyt on rintojen hienoinen suureneminen ja se on ihan tervetullutta tälläiselle hoikalle A-kupin naiselle!
      Mutta olen vain yrittänyt suhtautua asioihin positiivisesti ja tätäkin ajattelen niin että tälläkin ajanjaksolla on oma tarkoituksensa ja ehkä tästä vielä hengissä selvitään ja jossain vaiheessa se helpottaa. Ainakin itseäni aivopesen sillä ajatuksella, että kun vaihtarit jo alkoivat nuorena niin ne myös menevät nopeasti ohi.
      Kuukautisvuoto on ehkä vähentynyt mutta päänsärkyä ilmenee nykyään aina niiden alkuvaiheessa mitä ei nuorempana ollut eikä nuorena tietoakaan mistään pms-oireista jotka nyt on kyllä tulleet tutuksi kun tuntuu että koko kuukausi menee yhtenä psm-oireena. Mutta tähän tosiaan nyt sitten tuonut helpotusta tuo b-vitamiini, kannattaa kokeilla. (Se on vahvin markkinoilla oleva b-vitamiini.)

    • Huttupää

      Hei kaikki "kohtalotoverit"
      Ihana lukea näitä viestejä, koska itse kamppailen juuri vaihdevuosioireiden kanssa. Olen tänä vuonna 53 v. täyttävä ja yöhikoilusta olen kärsinyt vaihtelevasti reilut 5 vuotta, nyt on alkanut tulla päivisinkin hikipuuskia. Kuukautiset tulevat vielä melko säännöllisesti, tosin minullakin kierto lyhentynyt samoin vuotopäivät, nykyisin 3-4 päivää, kun nuorempana 5-6 päivää. Se mikä minua kiusaa kovasti tälläkin hetkellä on voimaton olo, aivan järkyttäväkin välillä. Jalat ovat kuin maitohapoilla jatkuvasti, vapinan tunnetta, pelottaa lähteä liikkeelle, kun tuntuu ettei jalat kanna, samoin käsissä välillä. Kävin lääkärissä ja minusta otettiin kaikki mahdolliset verikokeet (ei kuitenkaan hormonikokeita) sydänkäyrä, veritulppakoe, koska koen ahdistusta välillä, keuhkojen sekä poskiontelojen röntgen, nämä kaikki oli ihan normaalit, ainoa mikä on välillä. pulssi lyö levossakin 90-95.... Ihmettelen vaan kun lääkäri ei maininnut mitään että nämä oireet vois liittyä ikään.....Hänen diagnoosi oli kaikkien koetulosten jälkeen, kehossa vallitseva stressitila, minulla on ollut henkisesti rankka mennyt vuosi, olen menettänyt mm.äitini ja tyttö menetti traagisesti hyvän ystävänsä, on ollut muuttoa ym....Pään sumuisuus on jokapäiväistä, välillä panikoin sen kanssa, välillä taas pystyn suhtautumaan rauhallisesti. No tänään juuri menen optikolle hakeman uudet silnälasit, josko se vähän helpottaisi pään oireita. Tod.näk. syy on korvien välissä......Gynekologillekin pitäis aika varata, mutta en vaan saa sitä tehdyksi. Tälläistä saamattomuutta on ilmennyt viime aikoina runsaasti. Mutta ihan kiva tietää että ei ole oireittensa kanssa yksin, ei ole helppoa olla nainen!

      • vesiputtous

        Mullakin on tätä saamattomuutta aika paljon - ei saa tehtyä oikeastaan mitään päivän aikana - tosin tiskit ovat tiskaamatta mutta kun ei saa itsestä irti että tekis hommat - sekä muuttotavarat ovat vielä laatikoissa ja kämppä aivan sekaisin kun ei ole saanut purettua vielä laatikoita, onko tämäkin siihen vaihevuosioireisiin kuuluvaa????? Hikoilua on paljon välillä kasvot ovat kuin vesiputous - ei voi mihinkään mennä kun pelkää kokoajan että naama alkaa valumaan - pitäis olla pyyheliina aina mukana, Estrofemiä sain oireisiin, joten ei vielä ainakaan ole helpottanut, en ole gynekologilla käynyt, sain reseptin terveyskeskus lääkäriltä??????


    • premis

      On tämä kyllä helpottavaa lukea etten ole tosiaan yksin oireideni kanssa.Käsiin ja jalkoihin voi tosiaanäkisti iskeä hikipuuska..edelleen.Joskus syke nousee ilman rasitusta ja on jotenkin heikko olo silloin....jotenkin raskaampi.Menee sit aikoinaan ohi,ennemmin tai myöhemmin.Yöt menee vaihtelevasti enemmän tai vähemmän nukkuneena.Onneksi aika hyvin nukuttuja öitä on kuitenkin enemmän ku huonosti nukuttuja.
      Jotenkin tuntuu et en saa mitään aikaiseksi...olen lomautettuna vielä ainakin hetken ja täällä kotona usein mietinkin et miten ihmeessä selviän työpäivistä,kun se aika taas kohta koittaa????Kai sitä jotenkin sit vaan jaksaa.Onneksi joka päivä ei ole huono.
      Turvotuksen kanssa saa painia ison osan kuukaudesta...kai se on sitä pms:ää.
      Kohtu poistetaan ton kasvavan myooman takia tämän vuoden aikana...huiiii...miten sitä leikkauksesta toipuu?Kuinka nopeasti ja miten puhki sitä mahtaa olla? Mut nyt se on poistettava kun pääsen vähemmällä,ettei tarvii isoa leikkaushaavaa tehdä ja kohtu saadaan vielä alakautta pois.Yritän ajatella tämän positiivisena asiana et pääsen kamalista vuodoista pian kokonaa eroon =) silti jännittää..en ole jännitykselle antanut paljoa valtaa,mut kyllä se vähän olkapäällä välillä kummittelee.Siksi jännitän kohdun poistoa,koska kuntoni/vointini ei todella ole enää samanlainen kuin esim. pari vuotta sitten...hohhoijaa.Kai se tästä...valoa kohti kipuines ja tuskines ;)

      • eylaaa

        Hei Premis. Valitettavasti täytyy sanoa että nuo kaikki muut luettelemanne oireet eivät ole vielä siinä. Lisäksi tulee armotin polte ja jatkuva kusetuksentunne alapäähän. Siihen ei tunnu lääkettä löytyvän. Olen nyt kokeillut kaikki puikot ja rasvat hormoonilla ja ilman eikä mikään auta. Hormoonitesteissä tuli lukema 51 eikä lääkärini osaa mitenkään apua antaa. Pyysin hormonilaastaria ja olen nyt puolikkaana käyttänyt kohta kuukauden. Alkuun oireet hävisuvät mutta nyt on taas muutamana päivänä olleet samat oireet. Olen ihan pallo hukassa. Samoin jalat ovat aamusta lähtien niin kipeät ettei kunnolla kävelemään pääse. Että tällaista saattaa vielä olla tiedossa. Onko muilla ollut samoja oireita?


    • Niagara

      Kiva kun täältä löytää vertaistukea, lohduttaa valtavasti lukea kirjoituksia.
      Useat puhuu erittäin runsaista menkoista, kunnon tulvavudoista ja semmoset näyttää minullakin olevan.
      Tähän saakka olen pärjäillyt kun olen joskus ottanut 2. ja 3. päivänä Cyklokapronia. Mutta nyt tässä kuussa kävi niin, että menkat olivat tosi niukat ja sitten vain yhtäkkiä istuessa tuntui että nyt lörähti ja kunnolla. Pomppasin seisomaan ja niin tuli farkuista kunnolla läpi. Tunsin veskiin kipittäessä että sieltä tuli tolkun hyytymä ja toinekin, side ei ehtinyt imeä mitään.
      Nyt on jäänyt vähän pelko, että jos tämä toistuu, eihän tässä uskalla oikein mennä mihinkään.
      Näen kauhukuvia että olen vaikka jossain auditoriossa jumittuneena penkkirivien keskelle ja silloin tunnen että plurahtaa tulemaan. Ei sieltä mihinkään voi nousta ja lähteä. Ja jos ei lähde, sotkee koko penkin.

      • melkoinen_turaus

        Juuri tuollainen onneton housujen sotkeutuminen tapahtui minulle tänään töissä. Ja siinä sitten mietin, että menikö tuolikin pilalle. Tää on toinen vuotopäivä ja menkat on todella runsaat. Olivatkin hetken pois jo ja kuvittelin, että siihen olisivat loppuneet.

        Tulvimalla vuotaminen on todella epämiellyttävää, kun mikään side ei pidä.


    • Sumun läpi
    • toivoton mummi

      HEI!
      Olen 51-vuotias ja tuttuja ovat oireenne...juuri tässä tuli päivystyksessä käytyä kun niin huono olo ja voimaton ja vas.käden sormet puutuivat ym...ja vielä paniikki päälle...verenpaineet ja sydänfilmi otettiin ja stressin syyksi...kuulemma..minusta nämä kaikki vaivat ovat kyllä tulleet vaihdevuosien myötä..pian menee kyllä hermot..en ole saanut mitään lääkitystä noihin vaihdevuosiin..gynegologi sanoi ettei hänen mielestään vaihdevuosiin kuuluvia...

      • Estroe

        Voi kuinka on onneton gynekologi ja heitä valitettavasti riittää. Siis varsinkaan esivaihdevuosia ei monikaan lääkäri tunnista ja sitten tutkitaan ja nainen kärsii eikä saa apua ja syynä on yleensä muka se korvien väli, vaikka todellisuudessa on vaihtarit lähestymässä.

        Itsekin kärsin vuosia esivaihtareista ja kyllä tutkittiin ja epäiltiin reumaa ja fibromyalgiaa ja jos mitä. Olen satavarma, että jo silloin lisätestrogeeni olisi auttanut.

        Nykyään aika kova annos käytössä geeliä, 5 mg päivässä, eikä sekään aina riitä, mutta eräs gynekologi käyttää vielä enemmän.


      • Vaihtarit_veivät_työni

        Voi harmi JA HALOO JOTKUT GYNEKOLOGIT!

        Miten voi olla mahdollista, ettei jotkut teistä tunnista asiakkaan/potilaan monimuotoisia esi- tai alkaneita vaihdevuosioireita?

        Onneksi on hyviäkin gynekologeja olemassa, mutta kuinka surullista ja kärsimyksentäyteistä on niiden naisten elämä, jotka eivät saa lääkäriltä/gynekologilta apua.

        Itselleni kävi niin, että oli vuosikausia aivan järkyttävät ja monimuotoiset esivaihtarit, lääkärin mielestä "stressioireet", jotka sitten kappas vain hävisivät lähes täysin, kun sain hormonikorvaushoidon.

        Isoin harmi minulle lääkärin tietämättömyydestä aiheutui siitä, että menetin työni, tosin se oli vuoden määräaikainen ja muutamaan kertaan jo sopimus uusittu, mutta oli sovittu, että työ myöhemmin vakinaistetaan. Työantaja oli minuun oikein tyytyväinen ja minä työhöni.

        Olin kuitenkin niin pitkällä sairaslomalla aina uudestaan ja uudestaan migreenin, huimauksen, palelun, hurjien nivelkipujen, vatsaoireiden, unettomuuden ym. vuoksi, että työnantajan oli pakko ottaa uusi työntekijä, kun määräaikainen työsopimukseni päättyi.

        Jos LÄÄKÄRI TAI GYNEKOLOGI olisi tunnistanut ajoissa, että kohdallani kyse on esivaihdevuosista ja myöhemmin vaihdevuosista, niin olen varma, että olisin pärjännyt työssäni yhtä hyvin kuin ennenkin.

        Raivostuttaa kaikkien puolesta joidenkin lääkäreiden tietämättömyys. Vaikka he eivät mitään selittävää vaivaa löydä, niin silti eivät edes kokeile estrogeenin määräämistä esim. yli 45-v naiselle - se voisi hyvinkin auttaa. Moni lääkäri ei suostu määräämään edes FSH-testiä potilaalle. Kovaa palkkaa silti nostetaan.

        Mutta onneksi on hyviäkin lääkäreitä ja gynekologeja olemassa - kiitos heille. :)


    • Tippasuvuoto

      Moni on maininnut että keltarauhashormonin puutteessa vuoto vain jatkuu ja jatkuu.
      Minkälaista tämä tippasuvuoto sitten on, pientä tuhrua pyyhkäistessä, oikeaa vuotoa, isoja tai pieniä hyytymäklönttejä vai minkälaista?

      • PiituH

        Minulla milloin mitäkin... Nyt tuntuisi vähän helpottavan, kun olen syönyt muutaman keltarauhaskuurin (terolut). Kaapissa vielä jäljellä muutama 10 päivän kuuri, jos se "hulluus" taas alkaa... Olen yrittänyt pärjäillä pelkästään niillä, koska estrogeenia en halua. Olen siis syönyt Terolutia kuuriluontoisesti.
        Kaikkia muitakin vaihdevuosivaivoja kausittain ilmaantuu - hikoilua, väsymystä, unihäiriöitä ja melkeimpä pahimpana ajoittaiset lihas- ja nivelvaivat.
        Minulla on säännöllinen lääkitys sydänvaivaan, joten olen saanut tasapainottamaan mieltä ja unta cipralexia eli mielialalääkettä. Tällä hetkellä riittää siitä pienin mahdollinen annostus. Joskus joudun kipuihin ottamaan hieman särkylääkettä. Näillä nyt mennään ja jotenkin tuntuu, että olo alkaa olemaan parin "painajaisvuoden" jälkeen seesteisempi...eli eiköhän tästä selvitä :-)
        Olen jäämässä kohta vuorotteluvapaalle työstäni, koska elämäntilanteeni antaa tällä hetkellä siihen mahdollisuuden. Aion kuntoilla, pudottaa painoa, kiinnittää paremmin huomiota ruokavaliooni ja ennen kaikkea huoltaa psyykettäni.
        Iältäni olen muuten 47v. ja lapseni ovat jo täysi-ikäisiä.
        HYVÄÄ kesän odotusta kaikille !!


    • Nais48

      Tässä myös yksi joka tuskailee jatkuvan tippasun kanssa. Saakohan tuon Terolut tms kuurin ilman, että pitää alkaa esittelemään vuotavia paikkojaan lääkärille? Siis ihan ensihätään oireiden perusteella?

    • premis

      Täällä viestiketjun aloittaja kommentoi taas....tässä odotellaan et miten alkaa sujua kun kohtuni poistettiin 21.5.2013. Ainakaan vuodot ei enää kiusaa =) Tähystyksellä leikattiin ja samalla 2 myomaa sai kyytiä ja munanjohtimet,vasemmassa munasarjassa ollut kysta ja endometrioosiakin kuulema löytyi.Nyt odotellen mitä tuleman pitää.Ei kai tää muuten muutu,mut vuodot vaan loppui.

    • violet70

      Moikka kaikki oireilevat ;)
      Teidän oireet kuulostaa niiiiin tutuilta. Itse olen tänä vuonna 43v. ja oireilu on alkanu jo kohta 40v. ohitettuani.
      Muutamien kokeilujen jälkeen olen nyt melkein 1 1/2v. käyttäny Zoely pillereitä ja lisänä estrogeenilaastaria. Kesti melko pitkään kunnes hormonit tasaantu ja olo helpottu. Kokonaan oireet ei poistuneet vaan ed. tunnistan ns. PMS oireita kierron mukaan. Vuoto loppui kokonaan heti kohta pillereiden aloituksen jälkeen. Kierto oli jo lyhentynyt ja vuotokin runsastumisen jälkeen vähentynyt ennen pillereiden aloitusta.
      Olo tuntui jo melko seesteiseltä, kunnes tuli kesä ja helteet. Oireet palas kun salama kirkkaalta taivaalta. Ja nyt sitte ihmettelen tätä.
      Mulla noi henkiset oireet ahdistus, ärtyisyys, mielialan vaihtelut ja mielen mataluus ovat niitä hallitsevimpia oireita. Aina oon ollu jollain lailla herkkä, mut ei se mitään tällasta oo ollu. Välillä tulee ihan paniikkimainen olo :/
      Nivel- ja lihaskivut sekä rytmihäiriöt on kans ollu oireena, mut ne on hoidon myötä helpottanu. Nyt tosin nivelkipuja on taas ollu.
      "Kiva" lukea teidän kirjoituksia, ne jotenkin helpottaa oloa kun tietää että ei oo oireidensa kanssa yksin ja että oireet ei oo pelkästään mun korvien välissä vaan ihan mahdollisia.
      Oon aiemminkin kirjotellu tänne ja nyt samalla huhuilenkin Lumikelloa ja Mitä tekis, mitähän teille kuuluu??

    • Hikke46

      Moi IhaNaiset! Täällä kärvistelee kohta 47v hikoilija :) Menkat viimeksi tammikuussa ja hikoilua varsinkin öisin ihan kamalasti. Sydän tekee omia piruettejaan ja kaikki on tylsää...Se on vaan riivittävä iloa irti, milloin mistäkin. Seksihalut ovat todella surkeat,josko kesä toisi mukanaa "kukkia ja mehiläisiä" ;)

    • Marjatta1955

      Itse olen kärsinyt samoista oireista, erityisesti hikoilu on ollut kamalaa. Nyt käydessäni Intiassa ostin sieltä Menosan pillereitä (olivat halpoja vain 4-5 €/kk annos). Olen siitä saanut apua ja olo on muutenkin aivan toisenlainen. Aion tilata tuotteita netistä, eilen jo katsoin, sieltä niitä saa. Suosittelen!

    • Rausku69

      Olen 45-vuotias ja itselläni on kuukautiset edelleen säännölliset ja verikokeissa kuulema hormonitasot normaalit. Mutta ultraäänessä juuri havaittiin poikkeavan paksu limakalvo kohdussa ja lääkäri määräsi lääkkeen korvaamaan ilmeisestikin heikentynyttä keltarauhashormonin tuotantoa.

      Aloituksessa on monia seikkoja jotka ovat niin kovin tuttuja, en vain ole niitä osannut ajatella nimenomaan vaihdevuosiin (ennakoivasti) liittyviksi. Vatsani pitää todella kovaa ääntä juuri ennen kuukautisia ja niiden aikana. Ei se aina näin ole ollut. Jos kallistan päätä vasemmalle tiettyyn kohtaan asti, kuulen ihmeellistä viik viik -ääntä jota ei ole aina ollut. Fysioterapeutti tänä vuonna varmisti epäilynä asentohuimauksesta, en tiedä sitten liittyneekö edelliseen. Sehän pahenee vanhemmiten, mutta varsinaisesti menopaussijuttuhan se ei kaiketi ole.

      Niin jäätävää palelua että pitää kiskoa toppaliivikin päälle asunnossa on ollut pari kertaa, plus oli kausi että piti olla kaksi täkkiä että saa palelulta unta, vaikka asunto ei ole liian kylmä. Hikoilupuuskia minulla on satunnaisesti ennen kuukautisia öisin, ja tätä on ollut jo ainakin 40-vuotiaasta asti. Muutoin ei yleensä ole mitään "kuumia aaltoja". Kuukautisten määrä on kasvanut ja vuoto pidentynyt, siis tuohon kohdun limakalvon paksuuntumiseen liittyen tietenkin. Koska luulin että kyseessä on tavanomainen premenopaussijuttu, en heti älynnyt lääkäriin lähteä, mutta hoitamattomahan se voi ilmeisesti johtaa syöpäänkin.

      Minullekin tulee tosi raskas olo kävelyllä, mutta toisaalta minulla on allergispohjainen astma johon ei tunnu tepsivän mikään. Välillä auttaa antihistamiini ja välillä avaava lääkitys (Bricanyl), välillä ei kumpikaan. Hoitavan kortisonikuurin olen harvakseltaan hengittänyt tai syönyt vuosien varrella, mutta aina kuurin aikana tai viimeistään sen jälkeen pääoireeni eli jatkuva yskä riivaa. En jaksa kortisonia vetää jatkuvasti, kun en halua sokeaksi enkä että luut napsuvat poikki (syön tosin D-vitamiinia).

      Sydämen hakkaamista on tuon tuostakin.

      • Rausku69

        Unohtui mainita että aamuyöllä menee uni pätkäiseksi. Ja virtsaamassa joutuu käymään lyhyemmällä välillä kuin joskus nuorempana, tosin parikymppisenä saatoin joskus olla vaikka 12 t käymättä vessassa, mikä oli tietysti hullun hommaa.


    • jännä

      Itselläni keltarauhashormoni oli loppunut kokonaan ja estrogeeni kuritti kroppaa, oireet oli samanlaisia kuin kilpirauhasen liikatoiminnassa. Kuukautiset kestona päällä monta kuukautta. Lukuisia myomia kohdussa ja vuodot siksi hyvin runsaat. Syön nyt syklisesti keltarauhashormonia ja kuukautiset kestävät "vain" 4-5 pv ja tulevat keltarauhahormonin avulla 30 päivän välein. Lääkäri suositellut jo parin vuoden ajan kohdun poistoa, mutta toistaiseksi en vielä ole mennyt. Vaihdevuosista puhuttaessa kerrotaan aina estrogeenivajeesta, minullapa keltarauhashormoni loppui ensin ja estrogeeni on samalla tasolla kuin 30-vuotiaalla. Olen 54-vuotias ja kyllä saisi hormonit jo sammua lopputkin.

    • EsDo

      Eikös kaikilla naisilla ole ennen vaihdevuosia juuri estrogeenidominanssi, eli estrogeeniä on liikaa suhteessa keltarauhashormoniin?

      • Estroe

        Miten sitten kun vaihtarit on kunnolla päällä ja munasarjojen toiminta kokonaan loppunut, eli ei erity enää keltarauhashormonia, eli progesteronia, mutta on vaikka estrogeenihormonikorvaushoito päällä, niin eikö silloinkin ole estrogeenidominanssi?

        Onko siitä kuitenkaan haittaa, että käyttää vain estrogeeniä? Kohtu poistettu, joten en tarvitse keltarauhashormonia.


    • Mummotautinenko?

      Oon nyt 45-v ja ainakin vuoden on ollut oireita.

      Ennen säännölliset (kierto 26-28 pvää) on muuttunut 24-30 pväiseksi, vaihtelee kuukausittain, joskus 24 pvää, toisinaan 30 pvää. Kun vuoto on runsas, kesto on noin 4 pvää, silloin kun on niukkaa 7-8 pvää. Eivät ole vielä venyneet viikkojen mittaisiksi mutta kerran vuotojen väli oli 2 kk ja silloin oli todella inhottava olotila seuraavaan vuotoon saakka.

      PMS-oireista oon kärsinyt aina nuoresta saakka, mutta nyt kaikki ärsyttää tosi paljon, päänsärkyä, turvotus aina viikkoa ennen menkkoja,
      verenpaine häärää omiaan, yöllä hikoiluttaa, päivällä tulee kuumotus-ja hikipuuskia jotka kestää 5-10min kerrallansa, naama punottaa kuin keitetyllä ravulla :D

      Jonkin verran aina helpottaa kun vuoto alkaa, elikkäs seassa on PMS-oireitakin.

      Ja paniikkia ja jännitystä, sydän hakkaa välillä kovaa ilman mitään erityistä syytä.
      Sydän myös muljahtelee päivittäin, sillointällöin on lyhyitä rytmäreitä.

      Hiuksia ei lähde, mutta iho ja limakalvot ovat selkeästi kuivemmat, seksi ilman liukasteita ei onnistu, sattuu ja polttelee jälkeenpäin jonkin aikaa. No joo, ei kyllä paljoa muutenkaan kiinnosta koko touhu, ei oo kiinnostanu pariin vuoteen, sekin asia pitäis jotenkin korjata...

      Minkä ikäisiä olette olleet kun näitä oireita on alkanut tulemaan?
      Osa täällä on ikänsä kertonutkin, mutta kiinnostaa silti alkamisikä kun itsestä tuntuu että olen ollut vielä hiukan "alaikäinen" 43-44-vuotiaana.
      Ja että vanhenen nyt kropaltani tosi nopeasti, että olen mummotautinen...

      • eräs kärsivä

        Aloin etsiä googlesta tietoa hakusanoilla "vaihdevuodet ja sydämen rytmihäiriöt" ja jäin lukemaan tätä ketjua.

        Joo, ja siis olen myös vasta 43 v., täytän ensivuonna 44 v. Mutta selvästi on jotkut "esivaihdevuodet" vähintäänkin menossa. Mulla on ollut aina säännölliset, joskin niukat, kuukautiset mutta nyt muutamana kuukautena ovat tulleet miten sattuu. Viime kuussa mulla oli kuukautiset niin, että kun alkoivat niin kestivät n. 5 päivää ja niiden loppumisesta alkoivat viikon kuluttua taas ja olivat melko runsaat. Viimeisten loppumisesta on nyt 3 viikkoa ja kohta varmaan alkavat taas. Ainakin oireet ovat sellaiset.

        Jäin tänään töistä pois koska oli aamulla vähän lämpöä ja päänsärkyä sekä kurkku tuntui vähän kipeältä. Mutta koko yön sydän muljahteli..Tai siis nukuin kyllä yön hyvin mutta aina kun heräsin oli epämiellyttävä olo rinnassa ja on vieläkin. Samanlaista tunnetta on ollut ennen kuukautisia nyt jokusen kuukauden. Mulla on kyllä stressiäkin enemmän tai vähemmän mutta tämä tuntuu hormonaaliselta.

        Ja nyt kun olen tätä ketjua lukenut olen havainnoinut myös ranteiden särkemistä ja voimattomuuden tunnetta. Hikoilua mulla ei ole pahemmin ollut, siis normaalista poikkeavaa. Nyt kyllä vähän paleltaa mutta mullahan on vähän sitä lämpöä.

        Mulla alkoi kuukautiset jo 11-12 vuotiaana (en muista tarkkaan) eli johan niitä on yli 30 vuotta ollutkin mutta silti tunnen itseni vähän liian nuoreksi vaihdevuotiseksi. Mutta tosiaan "kiva" kuulla että on muitakin. En muista minkä ikäisenä äidilläni alkoi vaihdevuodet enkä voi kysyäkään enää koska äitini kuoli reilut pari vuotta sitten..Sen muistan, että äidilläkin oli aika niukka vuoto kuten itselläkin on ollut.

        Limakalvot mulla oli tosi kuivat jossain vaiheessa vuosi-pari sitten jo mutta se vaiva on nyt jotenkin jäänyt pois. Seksielämää mulla ei sinkkuna ole pariin vuoteen ollutkaan..Ihon kuivumiseen on auttanut Vivania-kollageenilitku jota ostin Kauneus- ja terveymessuilta tuossa n. kuukausi sitten kun se oli tarjouksessa. Olen nyt juonut puolisentoista pulloa ja iho, hiukset ja kynnet tuntuvat ja näyttävät paremmilta. Ostin 3 pulloa mutta sitten kun ne loppuvat tuskin ostaa lisää koska on melko arvokasta normihinnalla.

        Että ei tämä tästä varmaan enää ainakaan helpota..Kai se on otettava vastaan mitä tulee ja jos pahaksi menee, niin onhan niitä hormonihoitoja..Mä en kyllä mielelläni söisi mitään "ylimääräistä".


    • Mummotautinenko?

      Nonnii, täällä ootetaan sitten vuodon alkamista tosi kettuuntuneella mielialalla.
      31 pvä menossa ja ei tietoakaan lorinoista, turvonnut ja inho olo vaan koko ajan. edelliskierto "vain" 25 pvää.

      Mikäköhän avuksi? Oon raivoissain.....

    • premis

      Nostetaas tätä ylös. Kävin lukaisemassa aloittamaani ketjua. Oireita on edelleen, mutta kaikki ei enää ihan samanlaisia, kuin muutama vuosi sitten.

    • Ajokoirankorvat

      Huh, ei ole helppoa olla nainen! Itselläni on ollut aina runsaat kuukautiset ja mitään syytä ei löytynyt.
      Saamattomuutta ja rintojen arkuutta oli vuosia. Kesällä -14 menkat vain kiihtyivät ja söin Primolut kuurin. Vuoto kesti yleensä kolmisen viikkoa, aluksi todella runsaana ja loppu tiputtelua, kunnes taas sama leikki alkoi alusta.
      Sain lähetteen Novasure hoitoon, hoito tehtiin syksyllä ja sinne jäi menkat.
      Keväällä -15 kävin gynellä, ultrassa ei näkynyt munasarjoissa enää mitään toimintaa, kuolleet olivat.
      Ihmettelin, että voiko vaihtarit tulla näin äkisti, edellisenä vuotena kaikki oli ollut viellä ok. Gyne sanoi, että kyllä voi. No eipä muuten haittaisi, mutta alapää on todella löysä ja vähäiset rinnat täysin menetetty! Masentaa olla tälläinen, kroppa petti totaalisesti!
      Vagifem käytössä, muuta en voi käyttää sydänsairauden takia, ikää 50v.
      Nyt lisänä käsi - ja jalkakivut, yöllä. Apua!

    • Estroe

      Hei Premis. Miten sulla menee. Joko on FSH-arvo sitä luokkaa, että saat estrogeeniä, vai onko vaihtarit vielä virallisesti alkaneetkaan?

      Kiitos tämän ketjun aloittamisesta - tosi tarpeellinen on!

    • Premis

      Reilu vuosi sitten on viimeksi fsh otettu ja ei ollut vielä arvo noussut vaihtaritasolle. Tosin multa on kohtu poistettu 2013, kun myoma oli vuotoja tekemässä tulvaksi. Cyklokapronilla jotenkin pärjäsin ennen kohdun poistoa, mutta anemian se vuotomäärä teki. Poiston yhteydessä löytyi kysta vasemmalta puolelta ja endomatrioosia, jota ei ollut ennen poistoa tiedetty olevan. Vuodotonta aikaa tulee siis kohta 3 vuotta täyteen, se on ollut mahtavaa. Täytän tänä vuonna 45, joten ei ihme, että fsh oli vielä alhainen. Käsien ja jalkojen nihkeys on nyt poissa. Sydän pamppailee välillä omaan tahtiinsa...joko muljahdellen tai joskus kauheeta vauhtia, vaikka istuis tai makais. Joskus pienikin puuhailu nostaa sykkeen ja sitten jää nopea syke pitkäksi toviksi päälle, ennenkuin aikanaan ymmärtää rauhoittua. Palelee usein, joskus joku hetkellinen lämpövärekin tulee, mut ei kuitenkaan iho tule märäksi. No yöllä joskus tosi harvoin coi tehdä senkin, et ihokin tulee puuskassa hikiseksi. Oikeanjalan polvi oikuttelee, tuntuu et enemmän levossa ku liikkuessa.

    • premenopaussissa

      Kaikki ed mainitut oireet tuttuja ja varsinkin viimeisen vuoden aikana, ihan helvettiä.

      Menkat jäi ekan kerran pois vajaa vuosi sitten ja on sen jälkeen olleet epäsäännölliset.

      Arvon parasta aikaa mitä apua tähän lähtee hakemaan.

      Te jotka olette syöneet hormooneja, miten sen lopetuksen jälkeen kävi oireiden kanssa? Tämä mietityttää nyt!

    • Tsemppiä_sisaret

      Täytän 42. Vuodot ovat varsin säännölliset, mutta tiedän, etten enää ovuloi joka kuukausi (esim. ovulaatiolima puuttuu). Vuoto on lisääntynyt (hyytymiä), muttei runsas.

      Öisin saatan herätä sydämentykytykseen ja pelottaviin uniin. Tosin olen aina nukkunut katkonaisesti, etenkin aamuyön puolella. Sydänpysähdyksen tuntu on uutta.

      Hikoilin satunnaisesti jo vuosia sitten öisin osassa hormonikierron loppu - alkuvaihetta. Siihen auttoi hieman liikunnan lisäys, paremmassa kunnossa ongelma on pienempi. Lihasmassaa olin siis menettänyt paljon, mutta osan siitä olen saanut takaisin. Tässä vaiheessa pitkän tauon jälkeen liikunnan aloitus ei ole ihan helppoa. Kehitys on hitaampaa kuin nuorena ja tarvitsen enemmän aikaa palautumiseen.

      Rasvaa kertyy alavatsalle liikunnasta huolimatta, mikä on noloa. Eli siinä on löysää rasvanahkaa, ja maha pömpöttää usein. Myös muualla iho on löystynyt. Kasvojen tilannetta olen saanut parennettua mikroneulauksella ja kasvojumpalla.

      Hiukseni ovat aina kasvaneet huonosti, ja nyt maksimipituus on ilmeisesti niskan alapuolella. Pitkistä hiuksista on turha enää haaveilla.

      Kasvoissakin on paljon vaaleita karvoja, mutta saan poistettua ne helposti. Esim. ylähuulesta poistan epistickillä (sellainen jousimainen tikku, jolla karvat pyöräytetään pois), hyvä väline! Kasvojen karvat eivät ole oikeastaan edes untuvaa, vaan ihan pieniä karvoja (liekö jatkuva poisnyppiminen vaikuttanut asiaan?).

      Minua ärsyttää suuresti kaikki mielipiteet, lehtijutut ym., joissa naisen oletetaan olevan ikään katsomatta aina pitkä- ja tuuheahiuksinen, suuririntainen, kapeavyötäröinen, pyykkilautavatsainen jne. IHMISELLÄ TÄYTYY OLLA OIKEUS VANHENTUA JA NÄYTTÄÄ IKÄISELTÄÄN!!! Nykyiset kauneusihanteet vastaavat harvaa nuorista naisista, vanhemmista puhumattakaan.

    • tsemppiä

      Luin tätä ketjua ja minulla fsh on jo yli 30 ja ikää 45 v. Käytössä hormonikerukka, mutta vuotojakin on. On niin "kirjavat" nuo vaihdevuosien mahdolliset oireet, että miten niitä osaa edes yhdistää alkaviin vaihdevuosiin. Itselläni lihaksia särkee, välillä hikoiluttaa, on väsymystä jne., mutta voisiko nuo olla vaihdevuosi oireita vai johtua jostakin muusta. Itse olen pättänyt, että jos ja kun oireet oikein kunnolla iskee päälle niin aloitan korvashoidon. Sekin tuntuu jakavan mielipiteitä, että kärsiikö oireet vai aloittaako korvaushoidon. Jos on ollut noita mielialan laskuja, vösymystä ja äreyttä niin mikä niihin on tehonnut parhaiten?

    • premis

      Eilen taas alkoi kunnon pulssin nousut, tänään jatkuu näköjään. Verenpaineen alapaine nyt 89 ja yläpaine 127. En usein ole mittaillu, mut alapaine ei ole ikinä ollu noin korkeella mitatessa.

    • premis

      Mites te ootte voinut???
      Aloittaja täällä huhilee... =)
      Tän hetken oireita:
      -Muljahtelut ja sykkeen nousut, rasituksen jälkeen sykkeen hidas normalisoituminen

      -Välillä ei jaksa tehdä mitään, täysin veto heti poissa, jopa kevyessäkin työssä, välillä taas jaksaa paremmin, vaikka syke nouseekin helposti korkealle

      -Välillä ihan jäässä, jopa sisällä lämpimässä, menenkin takan viereen istumaan lämpimään, vasta silloin vilu poistuu, pedissäkin välillä vaatteita alla ja silti peiton alla ihan jäässä, harvoin tulee hiki, mut joskus herää yöpaita märkänä

      -paino vaan nousee

      -hiukset likaantuu sekunnissa

      -karvoja kasvaa naamassa, varsinkin leuka ja viikset, vaaleaa ja tummaa karvaa

      -joskus iskee kädet ja jalat nihkeiksi, jopa märiksi

      -töissä ollessa oikea polvi kipeytyy, tai jos liikun jonkinverran, niin sama juttu, kipu tuntuu eniten paikoilleen jäädessä (istumiset, nukkumaan menot) aikana

      -kädet ja jalat helposti voimattomat tai rasittuneet, saan kyllä pienellä työmäärällä tuntemuksen lihaksiini, kuin olisi jotain tosi raskastakin muka tehnyt

      -välillä tulee monenakin päivänä peräkkäin pääkipua

      -edelleen tulee yhäkkiä päivä, jolloin maha menee löysäksi ja saa ravata moneen kertaan vessassa, menee päivän mittaan sit kuitenkin ohi, ruokavalio kuitenkin sama kuin ennenkin

      -silmät välillä beduiinin sandaaliakin kuivemmat, varsinkin herätessä

      -joskus tulee tunne alapäähän kuin olis pissatulehdus tulossa, mut ei kuitenkaan ole sitä, eli kait siellä on ajoittaista kuivuutta tai jotain muuta ärsytystä

      -tällä viikolla alkanu muljahdella rinnassa oikeen urakalla, varsinkin iltapäivisin / iltaisin, aamulla rauhallisempaa.

      Mitään hoitomuotoja en ole vielä ainakaan aloittanut. Vuodotonta aikaa olen kohta viettänyt 4 vuotta kohdunpoiston johdosta.

      Mites te muut nyt jakselette? =)

      -

    • Mustikkasuu1111

      Heippa, olipas mielenkiintoista lukea etta muillakin on ollut samoja oireita että ei ole yksin.
      Tosin en tiedä mikä varsinaisesti vaivaa, refluksi siittä olen kärsinyt on ja off muutaman vuoden, varhais menopaussi vai ärtynyt suoli!
      Hyvin paljon samoja oireita kun keskustelun aloittaneella. Kaikki alko ihan yksi kaksi pari kuukautta takaperin.

      -Sydän hakkaa ja muljahtelee. Tutkittu kuukausi sitten ei mitään vikaa, ei myöskään kilpirauhasessa vikaa
      -Pulssi saattaa yksi kaksi nousta. Varsinkin kuin join kupillisen kahvia ajattelin että sydärin saan
      -Outoja vatsavaivoja, vatsassa kova meteli ja kiertää
      -Ilmavaivoja
      -Menkat muuttunut ihan yksi kaksi 45 paivaa kun ennen oli joka 3 viikko. Estrogeeni tutkittu oli ihan ok.
      -Välillä pyörryttää ja heikottaa
      -Jatkuva RÖYTÄILY, IHAN SAMA MITÄ SYÖN TAI JUON

      Lääkkenä Somac aloitin pari viikoa sitten auttaa ehkä vähän mutta ei vie röytäilyä pois. Aloitin myös tänään maitohappo bakteerit en ole varma onko niistä apua mutta kokeillaan...

    • Lady1966

      Täytin juuri 51 v. ja pari viikkoa ennen sitä sain ensimmäiset kuumat aaltoni. Noita aloittajan ja monen muunkin kuvaamia pre-oireita minullakin oli ihan kiitettävästi melkein kymmenen vuoden ajan. Tosin en edes tajunnut että ne kaikki johtuivat tuosta asiasta.

      No, nyt nämä aallot ovat puolessatoista kuukaudessa tulleet aika riesaksi. Minulla on hormonikierukka eikä kuukautisia ole ollut kierukoitten ansiosta 15 vuoteen. Yks' kaks' olinkin pari kuukautta sitten vuotanut yöllä todella runsaasti - ei muuta kuin pyykkäämään - tosi "kivaa" suhteellisen uuden miesystävän luona.

      No nyt noita kuumia aaltoja on joka yö, varsinkin iltaisin ja jos satun ajattelemaankin asiaa niin siloin se jo tulee. Ensin niitä ei ollut päivisin mutta nykyisin niitä tulee jo töissäkin.

      Olen varmaan kamala pelkuri mutta tilasin jo gyne ajan ja ajattelin pyytää itselleni hormonihoitoa. On tämä niin häiritsevää ja jos tässäkin seuraan äitiäni niin tuota hauskaa riittää loppu iäkseni. Äitini saa aaltoja vielä yli 80 vuotiaanakin.

      Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemusta kuinka nopeasti hormonihoito tehoaa? No, se on varmaankin yksilöllistä mutta olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia.

      Tsemppiä ladyt!

    • premis

      Lisään vielä.... lämmin aika ja jalkapöydän ja alasäären turvotus.
      Vasen turpoaa aina vähän oikeaa enemmän.
      Turpoaa ne kyllä välillä ilman lämmintä keliäkin, kai osa hormonaalisista syistä???

    • loppuisjo

      Onneksi nykypäivänä on netti ja nämä keskustelupalstat!
      Omia oireita kun googlaa niin huomaa olevansa yksi muiden joukossa ja sekin tavallaan helpottaa :)

      Omat vaihtarioireeni alkoivat viime syksynä, ihan normiflunssan seurauksena ja jälkeenpäin ajateltuna ehkä se ei ollutkaan mikään flunssa. Limakalvot vaan reagoivat elimistössä tapahtuviin muutoksiin ja tilanne iski vain tsunamin voimakkuudella päälle. Elokuussa kuvittelin vilustuneeni, nenä vuoti kuin niagara, silmät myös ja tuntui, että kropan termostaatti oli täysin sekaisin. Hikoilin ja palelin, juoksin vessassa yöllä useaan otteeseen, sydän muljahteli ja henkeä ahdisti, paniikkihäiriöoireitakin googlailin. Olihan niitä oireita ollut jo aiemminkin, etenkin yöhikoilua jo 40-vuotiaana, mutta että noin voimakkaana, kyllä sitä säikähti pahemman kerran.
      Hormonikierukan käyttäjänä vuodoista ei ollut eikä edelleenkään ole aavistustakaan, ikää on nyt 48 ja ikäkriisi on iskenyt kuin leka takaraivoon. Tässäkö tää nyt oli, hyvästi nuoruus?
      Hiukset harvenevat uhkaavasti eli kohta on pakko leikkauttaa hiukset lyhyempään tätimalliin. Naama vaatii aamuisin kunnon remontin, ei tulisi mieleenkään lähteä töihin ilman ehostusta. Vatsaa ja jalkoja turvottaa, rintaliivit kiristää ja haluaisin vaan olla rauhassa, kun koskaan ei tiedä millainen päivä oireiden kanssa on tulossa.
      Olen nyt parin kuukauden ajan käyttänyt Estrenaa vaihtelevalla menestyksellä ja mietin josko tablettikorvaus olisi sittenkin toimivampi kuin tuo geeli. Joskus on päiviä kun olo on lähes yhtä hyvä kuin muutama vuosi sitten ennen vaihtarioireita, mutta jonain päivinä voisi vaan erakoitua. Kumma miten oireet vaihtelevat elimistön oletetun kierron mukaan vaikka vuotoja ei kierukasta johtuen tulekaan.

      • Päivänliljatar

        Tämä on paras ketju, minkä olen lukenut pitkiin aikoihin. Minulla on menossa 63. kesä ja niistä viimeiset kymmenen vuotta vaihtareissa. Kesät ovat olleet hankalia, varsinkin lämpimät kesät. Helteellä hiki virtaa aamusta iltaan ja yöt menevät tuulettimen vieressä torkkuessa. Nilkat ja jalkapöydät turpoavat ja kipeytyvät niin, ettei lenkkeilystä tule mitään. Onneksi eivät polvet enää ole kipeät, vaikka kyykkyyn tai polvilleen en ole päässyt sitten vuoden 2007. Ajoittain jymähdän tosi pahasti, en pääse kunnolla tuolilta ylös ja pystyyn; kutsun olotilaa "rautakankioloksi". Minullakin pahimmat oireet tulevat vieläkin sykleissä, kuten kuukautisten aikaan ennen ja olen oppinut ennakoimaan niitä. Joskus töissä on ollut tosi vaikeaa selkä- ja jalkakipujen vuoksi. Oireet tulevat ja menevät edelleen. Ainoastaan hikoilu kylmään aikaan on vähentynyt ja nukun paremmin viileässä huoneessa, jota tosin näin kesällä ei ole. Ei tässä voi muuta kuin ihmetellä tätä naisen elämää. Olen pitänyt säännöllistä vaihtaripäiväkirjaa vuosia ja huomannut miten kokonaisvaltaisesti tämä ajanjakso vaikuttaa elämään. Vaihdevuosia vähätellään edelleenkin ja vieläpä lääkäreiden toimesta. Mikä siihen mahtaa olla syynä? Jokainen nainen kyllä tietää omat säännöllisesti toistuvat kremppansa ja aavistaa mitä ne johtuvat.


    • ihan.vinkkinä

      q10 auttaa tuohon sydämen tykytyksiin. Vei ainakin multa kaikki tykytykset pois, kolmen viikon säännöllisen käytön jälkeen huomasi, että ei edes kofeiini aiheuttanut enää pumpputykytyksiä.

    • premis

      Kiitos vinkistä. Pitänee kokeilla q10.

    • Pappi67

      Todella mukavan helpottavaa lukea täältä, että muutkin kärsivät samoista oireista. En ehkä sittenkään ole tulossa hulluksi :)
      Minulla on juuri näitä samoja oireita ollut kuukauden verran: sydän lähtee laukalle ihan yhtäkkiä eikä meinaa millään rauhoittua, huimaa, ahdistaa, pään alueella kuumottaa, posket punastuu. Luulin jo kuolevani, mutta onneksi ahdistus helpottaa, kun kohtaus menee ohi. Kohtauksia saattaa joinakin päivinä olla muutama, sitten muutaman päivän tauko ja olo aivan tavallisen normaali, kunnes taas koittaa se päivä, kun alkaa pulssi kiihtyä, kova röyhtäily ja taas mennään. Täytin viime kuussa 50 vuotta ja näitä oireita on ollut nyt muutaman kuukauden ajan.

    • kaikkeasitäkestää

      Olen 53 ja vaihdevuosien oireilut ovat jäämässä pois tai ainakin vähentyneet. Joskus tulee semmoinen kuuma aalto mutta hyvin vähän enää. Pahinta oli tosiaan pre-oireet (mitä täällä mm aloittaja kertoi) neljänkympin-50 tienoilla ja olisinpa tajunnut niiden kuuluvan asiaan. Luulin välillä et olen tulossa hulluksi ja pinna oli koko ajan kireellä. Nyt on mieli alkanut tasaantumaan, kroppa löystynyt ja seksihalut kateissa... ei ihme et miehet vaihtaa viidenkympin iässä naisen nuorempaan.

    • Kuparikierukka

      Itkettää, kun luen teidän kommentteja. Itkettää monet muutkin asiat, vaikka ei ole syytä. Eilen yksi sukulainen tuli kylään ja minusta tuntui niin hyvältä, että aloin itkeä. Noloa!

      Eli olen 53 v., jolla on vielä kuukautiset, joiden väli on tihentynyt ja vuotoaika pidentynyt, eli menkat on melkein koko ajan. Nyt viimeisen viikon on ollut sydänmen rytmihäiriöitä (muljahtelee) ja siitä seuraa pelästys ja paniikkikohtaus. Oksettaa, etenkin aamuisin, mutta päivisinkin tulee pahoinvointikohtauksia. En oksenna, mutta kyökin. Pientä päänsärkyä (minulla ei juuri koskaan särje päätä, vaikka hartiat jumittaakin). Vatsa on löysällä ja ajoittain kipeä, jonkinasteista närästystäkin on (ennen vatsani on ollut tosi hyvässä kunnossa).

      Hikoiluttaa ja viluttaa vuorotellen. Öisiä hikoiluja en ole huomannut, ja onneksi vielä ainakin olen nukkunut hyvin. Tosin nukkuisin enemmänkin, kun myös väsymys iskee päivisin aaltoillen, mutta menee kyllä lepäämättä ohi.

      Noita hormonikarvoja leukaan minulle on tullut jo kymmenisen vuotta.

      Minulle ei ole koskaan sopinut mikään hormonihoito, ehkäisykin hoitui kuparikierukalla. Taidankin nyt kokeilla myös tuota Q10.

      Sitä ihmettelen kun nämä tulivat nyt ihan kertaheitolla. Miten tämmöisen jaksaa jos kestää useampia vuosia?

    • Järkyttynyt

      Täällä 36-vuotias, joka juuri tuli kaihuissaan kotiin gyneltä premenopaussi-diagnoosin kanssa. Tässäkö tämä nyt sitten oli? 😔

    • Kuparikierukk

      Vasen käteni on hieman kipeä ja menin sitten googlailemaan ja jouduin jollekin palstalle, jossa selvitettiin millaisia oireita on ennen sydänkohtausta. Apua! Ihan samanlaisia kuin minulla tässä premenopaussissa. Tai ainakin kuvittelen niin.

      Se lohduttaa, että hikijumpassa tulee yleensä parempi olo kuin tässä tietokoneella istuskellessa ja lueskellessa kaikista taudeista. Ehkä selviän hengissä viikon verran, jolloin on lääkärikontrolli 2-tyypin diabeteksen takia.

      Miten tämä nyt tämmöistä on, kun ahdistus ja pelot menee järjen edelle? En jaksaisi enää.

    • Pappi67

      Oletteko huomanneet, kärsittekö näistä oireista jotenkin säännöllisesti sen mukaan, mikä kierron vaihe teillä on menossa? Itse aloin jo oppia, että ennen kuukautisia oireet ovat enemmän päällä. Mutta nyt on ollut kuukautisten aikana kovastikin kuumotusta, palelua, heikotusta, huimausta ja huteraa oloa. Estrogeeni ja muut hormonit näköjään heittelee siis miten sattuu.

    • Lorenana

      Ihan nousi hymy huulille näitä viestejä lukiessa. Ihan kuin omasta elämästäni!
      - rasvakerroksen lisääntymistä
      - itkuherkkyyttä
      - pahanhajuinen hiki (kissanpissa)
      - humahduksia päässä, huimausta
      - menkat tulee million huvittaa (väliä 80 pv tai 19 pv tai mitä muuta tahansa)
      - ahdistuneisuutta vars. ennen menkkoja
      Ikää 51 v.

    • premis

      Rytmihäiriöt on taas nostaneet enempi päätään oireissani. ( viestin aloittajalla)

    • Aikainentipunen

      olen 37
      parin vuoden ajan olen kärsinyt yöhikoilusta mutta ajatellut vain että täkki on liian lämmin.
      nyt kuitenkin muutaman kuukuden ajan kuukautiseni ovat olleet epäsäännölliset, hiki on alkanut haisemaan ja suolen toiminta hidastunut. Paino on hitaasti noussut puolen vuoden ajan vaikka en ole muuttanut ruokailutapojani ja hiusten koostumus tuntuu ohueemmalta. Suolisto vaivat ja kk kiertovaivat alkoivat hyvin äkisti.
      Nyt kun luen tätä palstaa tunnistan myös palelun ja ajatuksen sumuisuuden vaivanneen tänä vuonna. Taidan siis minäkin kuulua näihin aikasiin. Olen nyt yrittänyt varata gyneä mutta kesä ei siihen ole parasta aikaa, täytyy varmaan kääntyä yksityisen puoleen koska epäilen nyt vahvasti että premenopaussihan se minua vaivaa.

    • SainApua

      Mulla oli tällaisia vastaavia oireita nelikymppisenä, pidin niitä pms-oireina. Tilasin ulkomailta Natural Progesterone creamia ja siitä lähtien olen sitä käyttänyt ohjeen mukaan 20 mg päivässä, eli todella vähän. Välillä olen pitänyt parin-kolmen kuukauden tauon, sitten oireet alkavat palailemaan, joten olen taas alkanut käyttämään. Luin, että tuo tauko on tarpeellinen, että progesteroni ei pääse kertymään elimistöön liikaa. Kaikki oireet hävisivät muutamassa viikossa. Olen nyt 49 v, eikä mitään oireita. Suomesta tätä ei tietenkään saa, kuten ei monia muitakaan hyviä tuotteita. Mitään sivuvaikutuksia tällä ei ainakaan mulle ole ollut.

      Pahimpina oireina mulla oli menkkoihin liittyvä migreeni oksenteluineen ja ripuleineen, masentunut ja toivoton mieliala, jaksamattomuus, huonot yöunet, ärtymys, erittäin runsas vuoto, itkuisuus. Kaikki hävisivät nopeasti. Kannattaa kokeilla.

    • Piuku73

      Tämä on jo vanha ketju mutta voi miten iloinen olin tämän löytäessäni ja kokemuksianne lukiessani.
      Olen itse muutaman kuukauden vaille 46 ja tuntuu kuin ketjun aloittajan teksti olisi kirjoittamani. Olen tämän vuoden kärvistellyt mitä ihmeellisimpen oireiden kanssa ja nyt mietin voiko tämä kaikki johtua alkavista vaihdevuosista.
      Minulle on vuosia sitten tehty järkkyjen kuukautisten vuoksi Novasure kohdun limakalvon poltto, joka lopetti kuukautiseni kokonaan. Nyt minulla on ollut aina muutaman vkon välein epämääräistä tunnetta alavatsalla, lisääntynyttä valkovuotoa/rusehtavaa vuotoa , jonka huomaa vain vessareissulla pyyhkiessä, ei siis varsinaista vuotoa. Papa otettiin juuri ja se oli puhdas eikä yleislääkärin gyn.tutkimuksessa ollut muuta poikkeavaa kuin mahdollinen ektopia. Huomenna olen vielä menossa gynelle ultraan. Liuta verikokeitakin otettiin, ne oli kaikki viitearvoissa.
      Oireita tosiaan on laidasta laitaan, häiritsevimpinä univaikeudet, melankolinen/ahdistunut mieliala ja saamattomuus, väsymys ja hikoiluaallot, joihin liittyy kummaa oloa, jopa huimaavaa tunnetta.
      Helpottavaa lukea viestejänne, niin moni näyttää painivan ihan samojen oireiden kanssa <3

    • Anonyymi

      Olipa lohdullista lukea kommenttejanne. Omat oireeni ovat kuin tässä viestiketjussa. Olen kärsinyt niistä jo 16 vuotta, alkaen 40-vuotiaana. Jos olisin alkuun tiennyt, että kyse on hormoneista olisin heti aloittanut jonkun hoidon. Niin hukkaan ovat nämä vuodet menneet erilaisissa tuskallisissa oireissa, lääkäreillä ravaamisessa ja epätietoisuudessa, kun mitään vikaa ei löydy. Lääkärit eivät todellakaan ymmärrä. Lääkkeeksi määrätään rauhoittavia, jotka eivät auta, mutta kukaan ei lähetä hormonitutkimuksiin. HUSin gynekologi lähes nauroi minulle, kun sanelin omaa diagnoosiani hormonien vaikutuksesta tässäkin viestiketjussa mainittuihin oireisiin. Ja kieltäytyi tutkimasta hormonitasojani. Seuraavaksi yritän päästä omalla kustannuksella ilman lähetettä synlabin labraan. Tallinnassa labrat eivät maksa paljon mitään, mutta Suomessakin on vastaava firma. Onko jollakin teistä mitattu "kaikki" hormonit? Mikähän hormonimuutos selittää oireet? Niin moni hormoni vaikuttaa mm.aivolisäkkeen kautta.

      • Anonyymi

        Mikset lääkärillä käydessäsi pyydä hormonikorvaushoitoa - ymmärtääkseni olet jo 56 vuotias! Ei hormonien saaminen edellytä hormonitasojen mittausta, vaan vaihdevuosien alkaminen on peruste niiden saamiselle.


    • Anonyymi

      Minusta sinun kannattaisi käydä myös ferritiini-mittauksessa. Hb:si on ajoittain hurjan matala. Oireesi täsmäävät myös raudan puutteeseen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe