Takaisinmuutto 65 vuotiaana

Suomeenko?

Hei, Lähes koko aikuisikäni olen asunut ja tenhyt urani Suomen ulkopuolella, ei EU-maassa.

Hyväksytäänko minut KELAN piiriin muuttaeesani takaisin Suomeen? Kuulostanko kovin ahneelta olettaessani saavan saman terveydenhuollon kuin muutkin Suomessa asuneet kansalaiset? Koulutetaanko tämän ikäisiä uuteen ammattiin (energiaa olisi vaikka muille jakaa!) Haluaisin niin kovin tyolläni maksaa elämiseni Suomessa.
Entä jos asuisin Suomessa 6.5kk vuodesta? Miten tuo vaikuttaa kaikkeen?

Minulla jo on asunto Suomessa joten se puoli on järjestyksessä.

Mitä muuta olisi tärkeää tietää ennen Suomeen paluutani?

Kiitos jo edeltäpäin vastauksistanne.

25

1318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "tartu hetkeen"

      Hei ja tervetuloa!
      Itse palasin takaisin Suomeen yli 40v.jälkeen kylläkin EU-maasta ja alkuvaikeuksien jälkeen on kaikki sujunut aivan OK.
      En tietenkään osaa vastata Sinun kysymyksiin kun en tiedä Sinun taustoja jne..
      mutta voin ainakin suositella että otat yhteyttä suomi-seura.fi.sieltä sai itse valtavan hyviä neuvoja sähköpostitse ja vielä jälkeenkin päin ovat kysyneet onko kaikki mennyt hyvin.
      Kun Sinulla on asunto niin silloin olet jo voiton puolelella ja jos Sinulla on vielä jonkinlainen sosiaalinen verkosto niin vielä parempi.
      Päivääkään en ole katunut paluumuuttoani,eihän koskaan ole liian myöhäistä kokeilla uusia asioita!

    • harmajala

      Suomessa 65-vuotiaat ovat eläkeläisiä. He eivät enää työllisty eikä tarvitsekaan työllistyä. Kelan piiriin pääsee käytännössä jokainen Suomeen muuttava ja siten terveydenhoitopalvelut kuuluvat sinulle kuten muillekin maassa asuville. Samoin saat eläkettä, mutta se on pienin mahdollinen eläke koska et ole kerryttänyt sitä, joten toivottavasti sinulle on kertynyt sukanvarteen jotain. Olet tekemässä sitä mistä monet suomalaiset eivät pidä, eli palaat vuosikymmenien ulkomailla olon jälkeen poimimaan rusinat yhteiskunnan pullasta. Toisaalta jos et huutele ja elostele pitkin maita ja mantuja ulkomailla asumisestasi niin kukaan ei sitä tule tietämään.

      • Suomeenko? ap vastaa

        Kiitos vastauksista.

        Hyvä lukea että terveydenhuolto olisi olemassa minullekin. Ja että suomi-seura on valmis ohjaamaan neuvojen kanssa.
        Vaikka en ole asunut Suomessa, yhtiö, jossa olen toiminut, on tuottanut Suomen talouteen monin kerroin eläkemaksuni, joten tavallaan olen suureksi osaksi ollut yhteiskunnan tuottava jäsen, vaikkakin rajojen ulkopuolelta.
        Ellei työtä löydy tämän ikäiselle, en missään tapauksessa olisi yhteiskunnassa taloudellisena rasitteena, kiitos aktiivisen työelämän, vuosien mittaiset säästöt ja kartutettu eläketurva.

        Ainoa joka ajattelutti oli liittyminen terveydenhuoltojärjestelmään. Tietäen Suomen korkeatasoisen terveyshuollon, mieluiten olisi Suomessa hoidossa JOS sattuu jotain vakavampaa terveydellistä ongelmaa. (iso kirurginen operaatio joka itse täysin maksettuna tekee budjettiin kuin budjettiin loven) Ja jos valtio tulee puoleenkinväliin vastaan kustannuksissa, se on jo hyvä.

        Olisi todella epämiellyttävää tulla syrjityksi iän takia ja paluumuuttajana. Voiko siitä, että on asunut ulkomailla, olla vaitikaan kun tapaa uusia ystäviä ja keskustelu sivuaa työelämää ja kokemuksia menneiltä vuosilta.
        Kuitenkin ymmärtää asenteen jossa karsastetaan uusia tuottamattomia tulokkaita. En kuitenkaan näissä olosuhteissa lue itseäni tuohon karsastettujen ryhmään.

        Tämä on iso päätös jota täytyy hyvin huolelliseti puntaroida.


      • fghgjghfjh
        Suomeenko? ap vastaa kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.

        Hyvä lukea että terveydenhuolto olisi olemassa minullekin. Ja että suomi-seura on valmis ohjaamaan neuvojen kanssa.
        Vaikka en ole asunut Suomessa, yhtiö, jossa olen toiminut, on tuottanut Suomen talouteen monin kerroin eläkemaksuni, joten tavallaan olen suureksi osaksi ollut yhteiskunnan tuottava jäsen, vaikkakin rajojen ulkopuolelta.
        Ellei työtä löydy tämän ikäiselle, en missään tapauksessa olisi yhteiskunnassa taloudellisena rasitteena, kiitos aktiivisen työelämän, vuosien mittaiset säästöt ja kartutettu eläketurva.

        Ainoa joka ajattelutti oli liittyminen terveydenhuoltojärjestelmään. Tietäen Suomen korkeatasoisen terveyshuollon, mieluiten olisi Suomessa hoidossa JOS sattuu jotain vakavampaa terveydellistä ongelmaa. (iso kirurginen operaatio joka itse täysin maksettuna tekee budjettiin kuin budjettiin loven) Ja jos valtio tulee puoleenkinväliin vastaan kustannuksissa, se on jo hyvä.

        Olisi todella epämiellyttävää tulla syrjityksi iän takia ja paluumuuttajana. Voiko siitä, että on asunut ulkomailla, olla vaitikaan kun tapaa uusia ystäviä ja keskustelu sivuaa työelämää ja kokemuksia menneiltä vuosilta.
        Kuitenkin ymmärtää asenteen jossa karsastetaan uusia tuottamattomia tulokkaita. En kuitenkaan näissä olosuhteissa lue itseäni tuohon karsastettujen ryhmään.

        Tämä on iso päätös jota täytyy hyvin huolelliseti puntaroida.

        Mistä olet saanut päähäsi, että Suomessa on korkeatasoinen ja/tai potilaalle kohtuullisen hintainen sairaanhoito? Esimerkki: Masentunut keski-ikäinen, työtön nainen menee hakemaan apua epätoivoonsa paikallisesta sairaalasta. Hänelle annetaan lääkitys, joka saa hänet mielentilaan, joka herättää itsetuhoisia ajatuksia. Hän hukuttautuu. Sairaala muistaa omaisia kuudensadan euron laskulla naisen taposta.

        Joissakin maissa, esimerkiksi siinä, jossa itse asuin ennen Suomeen paluutani, julkinen sairaanhoito on ilmaista potilaille. Suomessa se on kaikkea muuta. Harkitse tarkkaan, ennen kuin palaat tänne tuon syyn takia.

        Se, että tuot mukanasi työeläkkeesi, on Suomelle suuri etu. Varaudu kuitenkin typerien ihmisten ennakkoluuloihin; moni kuvittelee, että tulet tyhjin käsin ja että eläkkeesi maksetaan Suomesta.


    • "carpe diem"

      Edelliseen liittyen,voit myös katsoa Kelan sivuilta vastauksia.
      Muuten mm.Ruotsi maksaa 44200 Suomalaiselle eläkettä Suomeen ehkä osa oli niitä 60-70 luvun muuttaneita jotka ovat palanneet ja tänään maksavat ainakin välillisiä veroja Suomeen.Suomellahan on yhteistyötä eläkkeiden kanssa mm.USA,Chile ja muitakin jotka näet juuri KELAN sivuilta EU maiden lisäksi.Toivon tosiaan että et käsitä negatiivisenä vastauksia sillä "jante lagen"-kateushan kuuluu luonteen piirteisiin ja "sukulaisia et voi valita mutta ystävät kylläkin" joten itselläni ei ole minkäänlaisia ongelmia kyseisissä asioissa,nahka on ehkä parkiintunut tai elämä on arvokasta juuri nyt vaikka parasta ennen päivämäärä on ohitettu.
      Joten TERVETULOA vielä kerran!

    • tule vaan

      Olet hankkinut eläkkeesi muualta, joten Suomeen muuttamalla olet maallemme tuloa, et menoa.

      Ei Suomen "terveyden" hoito (paremminkin sairauden kanssa vellominen sairaiden kustannuksella, lääketehtaiden eduksi) niin mainiota ole, jos vertaa vaikka Australian ilmaiseen julkiseen sairaanhoitoon, joka on potilaalle ilmaista. Jos sen takia Suomeen muutat, ihmettelen.

      Sinulla on asunto ja säästöjä ja ulkomailta virtaava eläke, joten kuvittelisin, että olisit mitä tervetullein paluumuuttaja. Itse palasin köyhähkönä, työikäisenä tähän puolen miljoon työttömyyskurimukseen. Elän viidelläsadalla kuussa. Ilman ystävää en olisi selvinnyt. Sinun tilanteesi on huomattavasti parempi, vaikket töitä tekisikään. Sitä paitsi eläkeläisenä voit aika vapaasti tehdä töiotä, toisin kuin työttömänä. Työtön ei voi Suomessa edes rekisteröidä toiminimeä ilman, että tuki heti riistetään pois. Osa-aikatyökään ei kannata, usko tai älä.

    • 60 paluumuuttaja

      Itse muutin Suomeen yli 6kymppisena, saan elaketta toisesta EU-maasta, joten Suomen valtio pida minua pystyssa taalla.

      Hammastelin todella terveydenhoitoa ja erityisesti sen kustannuksia Suomessa, vaikka taso on hyva, silla ulkomailla (Eurooppa) se oli minulle ilmaista.
      Joka visiitista maksetaan, ja laakari kaynnista maltaita, en nyt puhu yksityisesta vaan valtion.

      Opettele tottumaan ihmisten kommentteihin, etta "te tulette ulkomailta tanne sitten elakeiassa nauttiin Suomen antamista eduista, kuuluuko se teille bla bla"
      he ovat vain kateellisia.
      en usko etta on mitaan jarkea kouluttautua tuossa iassa ammattiin, "ansaitsaakseen" elakkeen, taalla on paljon nuorisotyottomyyttaa, ja mielestani tyopaikat kuuluvat nuorille, eika enaa meille vanhoille.

      Jos harkitset asua Suomessa puolen ja ulkomailla puolet ajasta, ota selville tarkkaan kuinka kauan voit olla pois, ettet meneta KELA oikeuttasi. tietenkin jos asut Eu alueella, sehan ei nay mistaan ilmi, milloin tulet ja menet ja missa oleskelet, niinkauan kuin sinulla on vakituinen osoite Suomessa. Eihan tasta tarvitse menna ilmoittamaan kenellekaan ? !!

      Veroihmisille en ilmoittaisi mitaan, he vain ottaisivat pienesta elakkeestasi oman lohkonsa, joka ei heille kuulu. Riittaa kun maksat veroa toiseen maahan.

    • l-h

      vaikeaa tahtoo olla sopeutuminen takaisin suomeen paluumuuttajalle..byrokratia konttoreissa ,,suomalaisten epaystavallisyys.palveluammateissa..ja verottajan ISKUT tulevat olemaan tulijalle jokapaivaista leipaa..
      ainakin pida ovi auki lahtoon takaisin,,tuo on minimivaatimus
      itse olin 10 v pois ja muutin takaisin suomeen..kestin perheeni kanssa 2 v sita rumbaa sitten takaisin kanadaan,,,,enka muuta koskaan suomeen pysyvasti..
      suomi hyva maa vierailla..that's it..

    • fghghgfsj

      Ei kai kukaan tosissaan Suomeen palaa suomalaisen sairaanhoidon takia? (Terveyden hoidosta tuskin voi edes puhua.) Täällä ei ole ilmaista julkista terveydenhoitoa niin kuin monessa muussa maassa. Ja SoTe-sotku on sekottanut kuviot niin, ettei hoito eikä laskutus eikä mikään toimi. Ai niin, kyllä ne siinä tapauksessa laskun pikaisesti osaavat lähettää, kun potilas kuolee heidän hoteissaan. Pumpataan epätoivoisen yksinäinen ja onneton ihminen täyteen prosakkia ja annetaan hänen tehdä itsemuraha. Sitten vaan äkkiä laskua kuolinpesälle "hoidosta".

      Tänne vaan "nauttimaan" sairauksistasi. Suomen sairausteollisuudelle olet arvokasta materiaalia.

      • sdgdfgdfghsfdh

        Suomalaisen sairaanhoidon "laadukkuus ja halpuus" on myytti.

        Itse olin sairaalapalveluiden suurkuluttaja entisessä asuinmaassani, enkä koskaan joutunut maksamaan siitä kuin veroina. Se hoito kyllä sai minut jättämään jäähyväiset sairaaloille, joten se toimi mutkan kautta hienosti. Olen menettänyt täysin uskoni lääketeollisuuden tukemaan sairaustehtailuun. Ihmisten sairauksilla rahastetaan häpeämättömästi.

        Terveet elämäntavat kunniaan, niin sairaalat voivat kuihtua omaan tarpeettomuuteensa. Tämä on minun unelmani ja päämääräni. Saaraaloihin vain synnyttämään ja hoitamaan katkenneita jalkoja. Ajatelkaa, mikä ihanneyhteiskunta se olisi. Siihen ei voi päästä ylensyömällä myrkytettyä ruokaa, juomalla, tupakoimalla, stressillä, lääkkeillä...


      • bart saa
        sdgdfgdfghsfdh kirjoitti:

        Suomalaisen sairaanhoidon "laadukkuus ja halpuus" on myytti.

        Itse olin sairaalapalveluiden suurkuluttaja entisessä asuinmaassani, enkä koskaan joutunut maksamaan siitä kuin veroina. Se hoito kyllä sai minut jättämään jäähyväiset sairaaloille, joten se toimi mutkan kautta hienosti. Olen menettänyt täysin uskoni lääketeollisuuden tukemaan sairaustehtailuun. Ihmisten sairauksilla rahastetaan häpeämättömästi.

        Terveet elämäntavat kunniaan, niin sairaalat voivat kuihtua omaan tarpeettomuuteensa. Tämä on minun unelmani ja päämääräni. Saaraaloihin vain synnyttämään ja hoitamaan katkenneita jalkoja. Ajatelkaa, mikä ihanneyhteiskunta se olisi. Siihen ei voi päästä ylensyömällä myrkytettyä ruokaa, juomalla, tupakoimalla, stressillä, lääkkeillä...

        No just! Ennen ei kuoltu sairauksiin eikä tauteihin. Ei ollut syöpää, perinnöllisiä sairauksia, ammattisairauksia, tarttuvia tauteja, syntymäperäisiä vammoja, jne. Riitti kun söi terveellistä ruokaa ja ulkoili. Huh huh!!


      • dfgdfhfgjdj
        bart saa kirjoitti:

        No just! Ennen ei kuoltu sairauksiin eikä tauteihin. Ei ollut syöpää, perinnöllisiä sairauksia, ammattisairauksia, tarttuvia tauteja, syntymäperäisiä vammoja, jne. Riitti kun söi terveellistä ruokaa ja ulkoili. Huh huh!!

        Mainitsemistasi syöpä todellakin on aika ilmeisesti elämäntapatauti. Samoin on diabetes.

        Pilkkaa käyttää sairausteollisuus niitä vastaan, jotka puolustavat terveellisiä elämäntapoja ja vastustavat myrkkyjä kaikissa muodoissaan. Suurin osa maailman väestöäkin on aivopesty kulkemaan kemikaalikauppiaiden talutushihnassa. Uskaltakaa riuhtaista itsenne irti ja ajatelkaa vapaasti.


    • Rosvottu eläke

      En suosittele jos olet esim asunut Jenkeissä! Suomen ahdasmielisyys ja pikkumaisuus tappaa... ja verotus on aivan älytöntä! 500 E elakkestä otetaan 20% vero! Lue eläkeläisten kokemuksia eri foorimeilta. Sitten pitää juosta Kelassa anomassa apua ja siellä on normina kyykytys ja v-lu. Kelan peperit ovat maailman suurin sekasotku, siellä töissä olevatkaan eivät osaa niitä täyttää ja sanovat "mene Nettiin!". Suomessa ON jotain hyvin; jos saat syövän tai muun suuren ja pahan sairauden ne ovat halpoja hoitaa. Hoito on kuitenkin kyseenalaista ja pitää katsoa minne menee ja olla aktiivinen hoitosuunmittelussa. Moni lekuri hämmästyy, ja loukkaantuu, kun vaatii jotain ja osallistuu omaan hoitosuunnitteluun! Ovat hidalkoja ja tottuneet tekemään mitä haluavat - normi suomalainen on lammas heidän edessä. Kun/jos tulet älä mainitse mitään menneisyydestäsi äläkä tarjoa mitään tietoa itsestäsi. Kaikki käännetään sinua vastaa Kelassa! Eläkettä et saa koska Suomen valtio petti meidän ikäluokan ja varasti meidän sisäänmaksetut eläkemaksut. Jossain vaiheessa "Arkadian mäen rosvot" teki uuden lain jolla eliminoitiin "kaikki sisäänmaksetut eläkemaksut ennen 23v ikää". Tulen haastamaan Suomen valtion oikeuteen Kansainvälisessä ihmisoikeudessa.

    • yhden suunan lippu

      oikein sanottu...monta v minakin tein toita suomessa ennen 23 ikavuottani ja maksoin elaketta,,,,missa rahat?nyt olen 64.. ja en saa kun 180eu kk suomesta..well paree kun ei mitaan,,kai
      ja muutin 85 suomeen,,kestin 2v en enempaa..hirvittavaa pompotusta virastoissa,,terveyshuolto maksaa maltaita kavijalle..veroa --pienestakin tulosta 20% kiitos riitti,,,takaisin ja pysyn taalla,,kanadassa.....taalla voi elaa pienillakin tuloilla,, vaatimattomasti.ja kuitenkin ok..suomessa tuo on toisin..sita vaihtoehtoa ei juuri ole..

    • 6-18

      Olet nolla, koko elämäsi on nolla!

      • :-)

        Entä sinä?


    • pullonposti

      Ei pienestä eläkkeestä ,makseta veroa Suomessa.
      Terveydenhoito ei ole täysin ilmaista Suomessa kuten esim. Kanadassa.

    • mies vm86///

      Ei sua tänne kukaan kaipaa. Senkus jäät sinne missä nyt asutkaan. Eli ot perus rotta jolle kelpaa rusinat pullasta.

      • shodox

        Ei kukaan varmaan sun kaltaisten ihmisten joukkoon haluaisi palatakaan. Viestistäsi paistaa läpi katkeruus.


    • tsädäm

      Tämä tulee vähän myöhään, mutta onnea Suomeen palaamisyritykseen:)! Työstä lienee turha haaveilla 65-vuotiaana, ellet päätä perustaa omaa yritystä. Itse palasin Suomeen joitakin vuosia sitten kymmenen Aasiassa omatoimisesti hankituissa töissä vietetyn vuoden jälkeen. Olin jo silloin yli nelikymppinen nainen, ja paluu Suomeen oli aika absurdi kokemus. Suomi on hassu maa jossain idän ja lännen välissä, ja paluusta selviäminen vaatii sisua ja huumorintajua, etenkin jos täällä ei ole omia tukiverkostoja ja työpaikkaa valmiina odottamassa. :Tässä muutama tarina omasta tapauksestani, ihan siksi, että tällaistakin voi olla odottamassa, mutta siitäkin selviää. Mikä ei tapa, se vahvistaa :).

      Itse en odottanut punaista mattoa tänne takaisin tullessani, mutta ehkä odotin kuitenkin, että työkokemuksestani ja parista opettelemastani aasialaisesta kielestä olisi ollut edes jotain hyötyä jopa täällä, etenkin, kun Aasia oli palatessani ns. trendikäs vientikohde. Väärin ajateltu. No can do.

      Varaudu siihen, että säästöt hupenevat täällä nopeasti, eikä ketään kiinnosta mikään työkokemuksesi tms. Päinvastoin, esim. omalla kohdallani Aasian työkokemukset eivät kartuttaneet mitään eläkettä, koska "työsi on tehty EU-maiden ulkopuolella." Eli "computer says no", no can do. Ironisesti nyt voin todeta, että voinhan myydä sitten eläkeiässä vaikka käsitöitäni torilla, jos ei leipää muuten löydy.

      Työ-ja elinkeinotoimisto räpsäytti samalla perusteella puolen vuoden karenssin heti sinne ilmoittauduttuani. Virkailija kehotti minua: "mene vaikka jonnekin Kööpenhaminaan". Työnantajien haastattelut olivat kokemus sinänsä. "Kuule, suomen kielesi on jo niin huono, että sitä täytyy harjoitella", sanoi eräskin suomalainen HR-tyyppi.

      Muitakin vekkuleita kokemuksia tuli: asuin sukulaisten nurkissa, ja naisten asuntolassa muutaman kuukauden, ennen kuin löysin oman asunnon. Tein samalla mitä tahansa töitä löysin. Selkäkin poksahti siinä ruljanssissa. Armelias KELA kuitenkin oli huolinut minut sairasvakuutusjärjestelmäänsä, joten ainakin yksi asia oli vähän helpompi, eli lääkäriin pääsi.

      Työpaikkakin löytyi kirpputorimyyjänä. Olihan se taas erilaista kokemusta. Ja ympäristö oli kansainvälinen, mikä oli mukavaa: työkaverini olivat pääosin virolaisia ja venäläisiä.

      Vielä yksi juttu: Suomessa rakastetaan paperia. Aina täytyy olla joku paperi. Menet sitten virastoihin tai haet työpaikkaa, pitää olla paperia mukana. Pankkitiliotteet, etc. virastoissa - ja koulutuspaperit työpaikkaa hakiessa. Suomeksi mieluiten. Suomalaisesta koulutuksesta, Suomen hyväksymien kriteerien mukaan. Jos sinulla on paperi vaikka Sorbonnen yliopistosta, ei auta, kun kohtaat suomalaisen virastoihmisen, joka toimii pykälien mukaan. Se paperin rakastaminen on kaikista absurdeinta tässä maassa. Mutta siitäkin selviää.

      Jep, ja jossain vaiheessa tajuaa, että Suomessa kaikkiin töihin tarvitaan joku todistus, olipa se työ mitä tahansa työtä, vaaditaan työhön sitten koulutusta tai ei. Mutta se PAPERI :). Se pitää olla.

      Ja paperin saa Suomessa kouluttautumalla. Minä lopulta väänsin kaksi yliopistotutkintoa kirpputorivuosien jälkeen. Ja nyt minulla on kaksi paperia muiden papereiden lisäksi. Mutta on se paperi, jota täällä rakastetaan. Ja teen edelleen mitä tahansa töitä. Siltä varalta, että joku paperi kuitenkin jossain vaiheessa puuttuu, ja tilanne huononee, kasvatan vihannekset ja juurekset viljelypalstalla, että ruokaa on omasta takaa.

      Joten lopuksi vain, että tervetuloa Suomeen! Toivottavasti sinun kohdallasi asiat sujuvat lupsakasti, jäätpä sitten nykyiseen asuinmaahasi tai tulet Suomeen:)!

      • Suomeenko?

        Tuo "paperi" on erittäin humoristisesti selitetty!
        Teeppä siitä sitcom radiolle, vaikka "kuunnelma minun mieleeni" -osastolle :)
        Itse tuskin välittäsin hankkimaan yo-papereita tyonsaantia varten, ehkä jos joku tutun tuttu tarvitsisi kielitaitoista moniosaajaa,avustaisin tietenkin ilman "paperia".


    • that's life

      Kaikki tuo pätee monessa maassa, ei vain Suomessa. Puhut kuin suoraan kotimaastani, asun EU maassa.

      Mielestäni kertomuksessasi ei ollut mitään niin kovin ihmeellistä tai outoa.

    • Portugalista

      Nyt ei kannata köyhtyvään Suomeen tulla. Pysy vain siellä missä olet, mutta vieraile toki täällä. Asiat ovat sillä mallilla, että pitäsi ajaa ulos kaikki sosiaaliapua nauttivat vieras"työläiset".
      "Kakku" on liian pieni suurenevalle joukolle jaettavaksi. Keskiluokka köyhtyy ja politikot ynnä virkamiehet ynnä suurien firmojen johtajat paisuvat kuin papit Sinuhen kirjassa. Neuvoni on: Älä tule Suomeen kansaneläkettä nauttimaan. Mene Portugaliin, siellä saat asua 10v. nauttien eläkettä maksamatta veroa.

      • Suomeenko

        Kiitos kaikille vastanneille, oli hyvä lukea erilaisia mielipiteitä.

        Sanotaan nyt vielä kerran että en missään tapauksessa tulisi köyhdyttämään Suomen eläkevaroja! Olen työelämässäni penniä venyttämällä säästänyt vanhuuden varalle, joten tuo puoli on turvattu.

        Jos mitään, tuon toisin tullessani lisää tuottoa yhteiseen kassaanne.


      • jeeejeeeejeeee
        Suomeenko kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille, oli hyvä lukea erilaisia mielipiteitä.

        Sanotaan nyt vielä kerran että en missään tapauksessa tulisi köyhdyttämään Suomen eläkevaroja! Olen työelämässäni penniä venyttämällä säästänyt vanhuuden varalle, joten tuo puoli on turvattu.

        Jos mitään, tuon toisin tullessani lisää tuottoa yhteiseen kassaanne.

        Muuta vaan Suomeen, jos siltä tuntuu. Ja etköhän sinä ole oikeutettu jonkinlaiseen eläkkeeseen ja asumistukeen. Täällä jaetaan rahaa taskut täyteen kaikenlaisille maahantulijoille Afrikasta, Irakista, Afganistanista ja ties mistä, vaikka heillä ei ole mitään siteitä tänne, eivätkä he tule sota-alueelta.

        Nämä lähinnä nuoret miehet tulevat Suomeen elätettäväksi, ja vain noin 20% heistä työllistyy ikinä. Jos olisin sinä, niin tietenkin ottaisin kaikki tuet vastaan, mitä vain irtoaa. Suomen "suvaitsevaisto" ei antaisi rahallista tukea, kuin työikäisille terveille ihmisille, ilman että he tekevät yhtään mitään, paitsi korkeintaan nostattavat Suomen rikostilastoja ja työllistävät poliiseja. Ihan hiton outoa jengiä, ei voi muuta sanoa! Itse olenkin muuttamassa ensi kuussa pois täältä.

        Joka tapauksessa hyvää jatkoa sinulle, päätitpä mitä tahansa!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe