tietojen luovutus päiväkodista

tietämätön

Saanko kieltää päiväkotia luovuttamasta lapseni tietoja esimerkiksi neuvolaan?
Minulle sanottiin etten voisi (tosin ei minulla sitä mitään vastaan ole), mutta asia jäi vaivaamaan minua. Käsittääkseni nimenomaan tietojen luovuttaminen on vanhempien päätännän alaista? Toki jos kyseessä on lapsen kehitystä vakavasti vaarantava asia niin kai sitten niitä tietoja voi luovuttaa mutta eiköhän niissä tilanteissa yhteys kääntyisi sosiaaliviranomaisiin...

Onko jollain jotain lakipykälää antaa aiheesta?

35

2803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------

      En tiedä, mutta meillä ainakin päivähoitosopimusta tehtäessä erikseen kysyttiin, että saako tietoja luovuttaa mm. neuvoloihin tms. ja kirjoitin, että ei saa. Käytännössä siis tarkoittaa sitä, että eivät saa omin päin keskustella meidän lasten asioista, tokihan sitten lupa annetaan, jos jotain aihetta on ja kai se nyt muutenkin kuuluisi asialliseen käytökseen, että vanhempien kanssa keskusteltaisiin ennen kuin keskenään.

      • tietämätön

        Samalla lailla meillä toimittiin että lupa kysyttiin asiaan ja siksi minua jäikin vaivaamaan että jos olisin tietojen luovutuksen kieltänyt, niin olisiko silti mahdollista että he olisivat tietojamme sinne antaneet. Lähinnä että miksi sellaista kysytään jos muka vaihtoehtoja ei olisi...


      • lh...
        tietämätön kirjoitti:

        Samalla lailla meillä toimittiin että lupa kysyttiin asiaan ja siksi minua jäikin vaivaamaan että jos olisin tietojen luovutuksen kieltänyt, niin olisiko silti mahdollista että he olisivat tietojamme sinne antaneet. Lähinnä että miksi sellaista kysytään jos muka vaihtoehtoja ei olisi...

        Lupaa kysytään siksi, että voidaan tehdä sitten vapaasti yhteistyötä neuvolan kanssa esim. jos lapsella on puheenviivästyksen takia ongelmia tms.

        Ilman lupaa tietoja voidaan antaa vain lastensuojeluviranomaisille, jos tarve vaatii.


      • ----------------
        lh... kirjoitti:

        Lupaa kysytään siksi, että voidaan tehdä sitten vapaasti yhteistyötä neuvolan kanssa esim. jos lapsella on puheenviivästyksen takia ongelmia tms.

        Ilman lupaa tietoja voidaan antaa vain lastensuojeluviranomaisille, jos tarve vaatii.

        Jos lapsella on vaikka puheenviivästystä, niin eikö asiasta pitäisi keskustella ENSIN vanhempien kanssa, moneen kertaan ennen kuin tilanne on niin "vakava", että on tarvetta alkaa etsiä apua jostain muualta? Jos kerran vanhempien kanssa joka tapauksessa keskustellaan ensin, niin eikö näihin samoihin keskusteluihin voisi sisällyttää myös keskustelua siitä, miten tässä edetään, antaako päiväkoti tietoja neuvolalle vai tekevätkö vanhemmat sen, vai palaveerataanko yhdessä jne? Miksi ihmeessä pitää antaa lupa ehkä vuotta ennen kuin mistään ongelmasta tai tarpeesta on edes tietoa ihan vain varmuuden vuoksi, kun joka tapauksessa on selvää, että asiasta keskustellaan yhdessä ennen mitään tietojen luovutusta.


      • lh...
        ---------------- kirjoitti:

        Jos lapsella on vaikka puheenviivästystä, niin eikö asiasta pitäisi keskustella ENSIN vanhempien kanssa, moneen kertaan ennen kuin tilanne on niin "vakava", että on tarvetta alkaa etsiä apua jostain muualta? Jos kerran vanhempien kanssa joka tapauksessa keskustellaan ensin, niin eikö näihin samoihin keskusteluihin voisi sisällyttää myös keskustelua siitä, miten tässä edetään, antaako päiväkoti tietoja neuvolalle vai tekevätkö vanhemmat sen, vai palaveerataanko yhdessä jne? Miksi ihmeessä pitää antaa lupa ehkä vuotta ennen kuin mistään ongelmasta tai tarpeesta on edes tietoa ihan vain varmuuden vuoksi, kun joka tapauksessa on selvää, että asiasta keskustellaan yhdessä ennen mitään tietojen luovutusta.

        Totta kai vanhempien kanssa keskustellaan ensin, mutta totuus on se, että aikaa ei ole hukattavaksi näissä asioissa. Jos esim. ADHD:ta tai muuta vastaavaa aletaan epäilemään viiden vuoden ikäisenä, ja apua halutaan lapselle saada ennen kouluikää, toimeen pitää ryhtyä saman tien. Tutkimukset kestävät nimittäin ainakin pääkaupunkiseudulla helposti parikin vuotta. Ja jotkut vanhemmat kieltäytyvät hyväksymästä ajatusta siitä, että pikku kullanmurulla voisi olla joku ongelma. Jos päiväkotihenkilöstö käyttää ensin vuoden ajan siihen, että yrittää omin voimin vakuuttaa vanhemmat, lapsen etu kärsii siinä. Sen sijaan, jos päiväkotihenkilöstöä tukee myös erityislastentarhanopettaja ja neuvola, voi olla, että he ymmärtävät tilanteen vakavuuden nopeammin. Mutta jos asioista ei voi keskustella heidän kanssaan, niin aika ikävä juttu. Olen tavannut pahasti puhevikaisia lapsia, jotka eivät ole saaneet apua, koska vanhempien mielestä kaikki on hyvin, vaikka muut ihmiset eivät ymmärrä mitä kyseiset lapset puhuvat. Näissä tapauksissa vanhemmat eivät ole sallineet, että henkilökunta puhuu neuvolan tai ELTO:n kanssa.


      • -------------
        lh... kirjoitti:

        Totta kai vanhempien kanssa keskustellaan ensin, mutta totuus on se, että aikaa ei ole hukattavaksi näissä asioissa. Jos esim. ADHD:ta tai muuta vastaavaa aletaan epäilemään viiden vuoden ikäisenä, ja apua halutaan lapselle saada ennen kouluikää, toimeen pitää ryhtyä saman tien. Tutkimukset kestävät nimittäin ainakin pääkaupunkiseudulla helposti parikin vuotta. Ja jotkut vanhemmat kieltäytyvät hyväksymästä ajatusta siitä, että pikku kullanmurulla voisi olla joku ongelma. Jos päiväkotihenkilöstö käyttää ensin vuoden ajan siihen, että yrittää omin voimin vakuuttaa vanhemmat, lapsen etu kärsii siinä. Sen sijaan, jos päiväkotihenkilöstöä tukee myös erityislastentarhanopettaja ja neuvola, voi olla, että he ymmärtävät tilanteen vakavuuden nopeammin. Mutta jos asioista ei voi keskustella heidän kanssaan, niin aika ikävä juttu. Olen tavannut pahasti puhevikaisia lapsia, jotka eivät ole saaneet apua, koska vanhempien mielestä kaikki on hyvin, vaikka muut ihmiset eivät ymmärrä mitä kyseiset lapset puhuvat. Näissä tapauksissa vanhemmat eivät ole sallineet, että henkilökunta puhuu neuvolan tai ELTO:n kanssa.

        Eli toisin sanoen, jos se lupa on annettu, niin silloin te keskustelette keskenänne lasten asioista periaatteessa ilman vanhempien hyväksyntää. En todellakaan sitä hyväksy! Lupaa pyydetään vanhemmilta valmiiksi siltä varalta, että vanhemmat eivät halua sitä antaa silloin kun jokin asia on akuutti, eivätkä hoksaa sitä kieltää, koska kuvittelevat, ettette keskustelisi keskenänne kuitenkaan. Eli toisin sanoen vanhemmat eivät antaisikaan lupaa keskustella siitä asiasta. Minusta tuo on suorastaan epäeettistä. En siis tule lupaa antamaan jatkossakaan. Jos katson lapsella olevan ongelman, niin se luvan antaminen vie aikaa ehkä sekunnin. Ei siis voi mitenkään oleellisesti viivästyttää hoitoa. Jos taas en katso asiaa vakavaksi, niin ei teillä silloin ole mitään oikeutta hyppiä varpailleni ja hoidella asiaa minun ylitseni. Lastensuojelulliset asiat tietysti erikseen, mutta niihinhän ei mitään lupia tarvitsekaan kysellä.

        Ja ei, lasteni asioista ei ole kukaan koskaan vihjannutkaan haluavansa puhua kenenkään muun kanssa. Ei siis ole kyse siitä, että minun olisi tarvinnut salailla jotain.


      • tyhmyyttäonmonenlais
        ------------- kirjoitti:

        Eli toisin sanoen, jos se lupa on annettu, niin silloin te keskustelette keskenänne lasten asioista periaatteessa ilman vanhempien hyväksyntää. En todellakaan sitä hyväksy! Lupaa pyydetään vanhemmilta valmiiksi siltä varalta, että vanhemmat eivät halua sitä antaa silloin kun jokin asia on akuutti, eivätkä hoksaa sitä kieltää, koska kuvittelevat, ettette keskustelisi keskenänne kuitenkaan. Eli toisin sanoen vanhemmat eivät antaisikaan lupaa keskustella siitä asiasta. Minusta tuo on suorastaan epäeettistä. En siis tule lupaa antamaan jatkossakaan. Jos katson lapsella olevan ongelman, niin se luvan antaminen vie aikaa ehkä sekunnin. Ei siis voi mitenkään oleellisesti viivästyttää hoitoa. Jos taas en katso asiaa vakavaksi, niin ei teillä silloin ole mitään oikeutta hyppiä varpailleni ja hoidella asiaa minun ylitseni. Lastensuojelulliset asiat tietysti erikseen, mutta niihinhän ei mitään lupia tarvitsekaan kysellä.

        Ja ei, lasteni asioista ei ole kukaan koskaan vihjannutkaan haluavansa puhua kenenkään muun kanssa. Ei siis ole kyse siitä, että minun olisi tarvinnut salailla jotain.

        Sittenpä hoidat lapsesi mahdolliset ongelmat itse. Ja hankit mahdolliset avut itse. Se on sinun päätöksesi. Ja yleensä ne jotka kieltävät tuon yhteistyön ovat juuri niitä perheitä, joissa on jotain ongelmia tai muita syitä, etteivät halua että heidän asioihinsa puuttuu kukaan ulkopuolinen. ..


      • älä ylennä, ettei si
        tyhmyyttäonmonenlais kirjoitti:

        Sittenpä hoidat lapsesi mahdolliset ongelmat itse. Ja hankit mahdolliset avut itse. Se on sinun päätöksesi. Ja yleensä ne jotka kieltävät tuon yhteistyön ovat juuri niitä perheitä, joissa on jotain ongelmia tai muita syitä, etteivät halua että heidän asioihinsa puuttuu kukaan ulkopuolinen. ..

        Tätähän vanhemmat tekevätkin. Menevät lääkärille ja kertovat huolistaan. En minä ainakaan kysynyt päiväkodin lupaa lapsen tutkimuksiin. Enkä kertonut niistä ennen kuin ne olivat valmiit. Mitä keskeneräiset asiat heille kuuluvat.

        Minä en halua, että asioihini puututaan, koska osaan itsekkin puuttua niihin.


    • lupa123

      Meidän lapsen päiväkodissa kysytään lupa tietojen luovutukseen joka vuosi uudestaan kasvatuskeskustelun aikana ja luvan voi joka vuosi muuttaa jos haluaa.

    • alalla..

      Kyllä voit kieltää lasten tietojen luovutuksen. Tällöin päiväkodeista ei saa olla yhteydessä mihinkään muuhun thoon.
      Ainoastaan lastensuojelulaksi ja lastensuojelulliset toimeniteet menevät salassapitolain edelle. Eli jos (karkea esimerkki) vaikka pahoinpitelette lasta he ottavat lastensuojelulain perusteella yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin (eivät tuollainkaan saa ottaa yheyttä neuvolaan tms.)

    • hoi-ta-ja

      Kovasti ihmettelen, miksi haluatte kieltää tietojen antamisen.

      • vastaan Hoi-ta-jalle

        Tietojan antamisen kieltäminen yleistyy, koska tiedot kulkevat niin usein vanhempien tietämättä paikasta toiseen. Ei muka muisteta kertoa että omasta lapsesta on keskustelut siellä sun täällä. Vaitolovelvollisuuteenkaan ei enää voi luottaa. Ainakin meidän päiväkodissa harjoitteluja puhuu kylillä lasten ja perheiden aasiat terveydentilanta ja käyttäytymisestä lähtien. En anna siiehen lupaa piirun vertaa. kyse on minun lapsestani.

        Lastensuojelulaki on ok, mutta muutoin hoidan kyllä itse yhteydenotot mahdollisiin eri tahoihin, jos katson niitä tarvitsevani. Jos päiväkodissa ollaan eri mielä lapseni asioista kuuntelen kyllä heidän kantansa ja mietin asiaa, otanko itse yhteyttä neuvolaan tms.vain en...

        Päiväkodin henkilökunnan tulee ensisijaisesti keskustella lapsestani minun kanssani, eikä kenenkään muu.


    • KELTOT

      Yleensä kyllä siinä vaiheessa kun esim. neuvola, terapeutit jne. tarvitsevat tietoa lapsesta/päiväkoti pyytää apua ko. taholta myös lapsen vanhemmat ovat hyvin tietoisia missä mennään.
      Päiväkodilla ei edes ole tarvetta eikä toisella taholla resursseja hoidella "ihan tavallisia" lasten asioita.
      Tietojen luovutus kohtaan voi hyvinkin lisätä itse ehdon, että asioita ei viedä eteenpäin ilman vanhempien suostumusta.
      Ja korostan vielä, että silloin kun sitä apua yhteistyötahoilta pyydetää, ollaan lapsen ongelmista ja avun tarpeesta taatusti puhuttu vanhempien kanssa moneen kertaan. Lapsen edusta ja auttamisestahan näissä on kyse, joten ei ehkä kannata olla niin ehdoton "en anna luovuttaa tietoja eteenpäin." Vaikea ymmärtää jos ei mitään salattavaa ole,miksi ei suostuisi tietojen luovutukseen.
      Näitä totaalikieltäytyjiä on aina silloin tällöin.Joskus sitten ehkä vuosien päästä siihen selviää syykin.
      Kaikilla päivähoidon, terveydenhuollon työntekijöillä on vaitiolovelvollisuus.Jopa harjoittelijan pitää allekirjoittaa työhön tullessaan siitä kirjallinen paperi.

      • ...............

        Nimenomaan! Silloin kun jotain ongelmaa tai syytä tietojen luovutukseen on, niin vanhempien pitäisi olla erittäin tietoisia asiasta. Miksi ihmeessä siis pitäisi antaa jokin yleinen lupa tietojen luovutukseen etukäteen, kun asia voidaan sopia sitten, jos tarvetta ilmenee? Tai vanhemmat voivat jopa luovuttaa niitä tietoja ihan itse sinne minne tarve vaatii.

        Tuollainen etukäteen pyydetty yleislupa silloin, kun mitään ongelmia ei (vanhempien tiedossa) ole, kuulostaa todellakin siltä, että meidän perheen asioista puhellaan ympäriinsä ilman, että vanhemmille kerrotaan yhtään mitään. Vaikeaa siis ymmärtää, miksi ei saisi kieltää tietojen luovuttamista, jos tietoja ei kuitenkaan luovuteta keskustelematta vanhempien kanssa etukäteen.


      • pienet ja isot lapse
        ............... kirjoitti:

        Nimenomaan! Silloin kun jotain ongelmaa tai syytä tietojen luovutukseen on, niin vanhempien pitäisi olla erittäin tietoisia asiasta. Miksi ihmeessä siis pitäisi antaa jokin yleinen lupa tietojen luovutukseen etukäteen, kun asia voidaan sopia sitten, jos tarvetta ilmenee? Tai vanhemmat voivat jopa luovuttaa niitä tietoja ihan itse sinne minne tarve vaatii.

        Tuollainen etukäteen pyydetty yleislupa silloin, kun mitään ongelmia ei (vanhempien tiedossa) ole, kuulostaa todellakin siltä, että meidän perheen asioista puhellaan ympäriinsä ilman, että vanhemmille kerrotaan yhtään mitään. Vaikeaa siis ymmärtää, miksi ei saisi kieltää tietojen luovuttamista, jos tietoja ei kuitenkaan luovuteta keskustelematta vanhempien kanssa etukäteen.

        Odotapas kun lapsesi menee kouluun. Siellä sitä tapahtuu vaikka mitä ilman, että sinulle kerrotaan ensin.


      • onsevaikeaa
        ............... kirjoitti:

        Nimenomaan! Silloin kun jotain ongelmaa tai syytä tietojen luovutukseen on, niin vanhempien pitäisi olla erittäin tietoisia asiasta. Miksi ihmeessä siis pitäisi antaa jokin yleinen lupa tietojen luovutukseen etukäteen, kun asia voidaan sopia sitten, jos tarvetta ilmenee? Tai vanhemmat voivat jopa luovuttaa niitä tietoja ihan itse sinne minne tarve vaatii.

        Tuollainen etukäteen pyydetty yleislupa silloin, kun mitään ongelmia ei (vanhempien tiedossa) ole, kuulostaa todellakin siltä, että meidän perheen asioista puhellaan ympäriinsä ilman, että vanhemmille kerrotaan yhtään mitään. Vaikeaa siis ymmärtää, miksi ei saisi kieltää tietojen luovuttamista, jos tietoja ei kuitenkaan luovuteta keskustelematta vanhempien kanssa etukäteen.

        Se on kuule harva lapsi, mistä ollaan yhteydessä neuvolaan ja se on yleensä erityislastentarhanopettaja joka on neuvolatyöryhmässä ja käy näitä asioita läpi. Ei sieltä lapsen hoitoryhmästä olla yhteydessä neuvolaan. Meillä nelivuotisneuvolaan täytetään kaavake päiväkodin ja kodin osalta ja se on meidän kontakti neuvolaan ja senkin vie vanhemmat mennessään. Neuvolasta taas tulee joko vanhempien tuomana tai postitse paperi, missä kerrotaan miten lapsi on neuvolassa pärjänny ja onko jotain jatkotoimenpiteitä tiedossa. Me emme edes ryhmässä tiedä milloin näitä neuvoatyöryhmiä on, joten olisi tosi vaikea aina erikseen alkaa vanhemmilta lupaa pyytelemään. Ja tosiaan lapset joista siellä keskustellaan, ovat sellaisia, että myös vanhemmat tietävät lapsen ongelmasta, mutta eri asia on sitten hyväksyvätkö vai kieltävätkö vaikeudet/ongelmat. Ainahan voit vaikeuttaa tuota yhteistyötä, mitä lapsesi parhaaksi tehdään (jos on tarvetta), kieltämällä tietojen luovuttamisen. Mutta sitten on turha valittaa, jos ei tarvittavaa apua päiväkodilta saa, kun yhteistyötahot eivät voi vapaasti työskennellä keskenään.


      • .................
        onsevaikeaa kirjoitti:

        Se on kuule harva lapsi, mistä ollaan yhteydessä neuvolaan ja se on yleensä erityislastentarhanopettaja joka on neuvolatyöryhmässä ja käy näitä asioita läpi. Ei sieltä lapsen hoitoryhmästä olla yhteydessä neuvolaan. Meillä nelivuotisneuvolaan täytetään kaavake päiväkodin ja kodin osalta ja se on meidän kontakti neuvolaan ja senkin vie vanhemmat mennessään. Neuvolasta taas tulee joko vanhempien tuomana tai postitse paperi, missä kerrotaan miten lapsi on neuvolassa pärjänny ja onko jotain jatkotoimenpiteitä tiedossa. Me emme edes ryhmässä tiedä milloin näitä neuvoatyöryhmiä on, joten olisi tosi vaikea aina erikseen alkaa vanhemmilta lupaa pyytelemään. Ja tosiaan lapset joista siellä keskustellaan, ovat sellaisia, että myös vanhemmat tietävät lapsen ongelmasta, mutta eri asia on sitten hyväksyvätkö vai kieltävätkö vaikeudet/ongelmat. Ainahan voit vaikeuttaa tuota yhteistyötä, mitä lapsesi parhaaksi tehdään (jos on tarvetta), kieltämällä tietojen luovuttamisen. Mutta sitten on turha valittaa, jos ei tarvittavaa apua päiväkodilta saa, kun yhteistyötahot eivät voi vapaasti työskennellä keskenään.

        Aivan. Jos vanhemmat kiikuttavat päiväkodin laput neuvolaan tai neuvolasta papereita päiväkotiin, niin sehän on jo lupa. Ei kai mitään erillistä allekirjoitusta tarvitse olla siihen, että saat ottaa vastaan tämän paperin lapsestani, minkä sinulle ojennan? Tai jos vanhempi on neuvolassa sanonut hoitajalle, että lähetä vain se paperi päiväkotiin, niin siinä on silloin lupa. Jos taas vanhemmat eivät halua, että noita papereita lähetellään, niin silloin niitä ei myöskään kuulu lähetellä. Mitä tarkoitat, että et tiedä milloin on neuvolatyöryhmiä? Miksi sinun tarvitsisikaan? Jos vanhempi ojentaa sinulle paperin sieltä, niin silloin se on ollut, ihan niin kuin siinäkin tapauksessa, että se lupa olisi kirjattu erikseen joskus hoitovuoden alussa.

        Jos lapseni eteen ei mielestäni tarvitse tehdä mitään työtä, hänellä on asiat kunnossa, niin silloin mitään työtä ei hänen eteensä kuulukaan tehdä. Jos taas koen asian tarpeelliseksi, niin silloin tietysti annan luvan. Et sinäkään tykkäisi siitä, että minä puuttuisin sinun perheesi elämään, jos et itse sitä katsoisi tarpeelliseksi. Jos apua päiväkodilta tarvitaan, niin silloin tietysti annetaan kaikki luvat siihen avun antamiseen, mutta jos "apua" ei haluta, niin silloin sitä ei myöskään kuulu pakolla antaa.

        Ja edelliselle vastaajalle, kolme lapsistani on jo koulussa, heistä vanhin kuudennella luokalla. Olen siis saanut aika paljon kokemusta koulun toimintatavoista ja ennemmin ärsyttää se, että kun he ilmoittavat lapsella olevan koululääkäriajan, niin he olettavat vanhempien myös ottavan sen päivän vapaaksi töistä ja olevan lasten mukana siellä. (Ja todellakin, kun työmatka on tarpeeksi pitkä ja lääkäriaika aina keskellä päivää, niin siinä menee käytännössä koko työpäivä.) Toistaiseksi olen tiettävästi saanut opettajalta tiedon kaikista mahdollisista asioista, mitä koulussa tapahtuu. Lapseltahan niitä kuulisi jälkikäteen, jos jotain olisi tapahtunut ilman lupaa, mutta eipä kukaan ole mitään koskaan kertonut.


      • pienet ja isot lapse
        ................. kirjoitti:

        Aivan. Jos vanhemmat kiikuttavat päiväkodin laput neuvolaan tai neuvolasta papereita päiväkotiin, niin sehän on jo lupa. Ei kai mitään erillistä allekirjoitusta tarvitse olla siihen, että saat ottaa vastaan tämän paperin lapsestani, minkä sinulle ojennan? Tai jos vanhempi on neuvolassa sanonut hoitajalle, että lähetä vain se paperi päiväkotiin, niin siinä on silloin lupa. Jos taas vanhemmat eivät halua, että noita papereita lähetellään, niin silloin niitä ei myöskään kuulu lähetellä. Mitä tarkoitat, että et tiedä milloin on neuvolatyöryhmiä? Miksi sinun tarvitsisikaan? Jos vanhempi ojentaa sinulle paperin sieltä, niin silloin se on ollut, ihan niin kuin siinäkin tapauksessa, että se lupa olisi kirjattu erikseen joskus hoitovuoden alussa.

        Jos lapseni eteen ei mielestäni tarvitse tehdä mitään työtä, hänellä on asiat kunnossa, niin silloin mitään työtä ei hänen eteensä kuulukaan tehdä. Jos taas koen asian tarpeelliseksi, niin silloin tietysti annan luvan. Et sinäkään tykkäisi siitä, että minä puuttuisin sinun perheesi elämään, jos et itse sitä katsoisi tarpeelliseksi. Jos apua päiväkodilta tarvitaan, niin silloin tietysti annetaan kaikki luvat siihen avun antamiseen, mutta jos "apua" ei haluta, niin silloin sitä ei myöskään kuulu pakolla antaa.

        Ja edelliselle vastaajalle, kolme lapsistani on jo koulussa, heistä vanhin kuudennella luokalla. Olen siis saanut aika paljon kokemusta koulun toimintatavoista ja ennemmin ärsyttää se, että kun he ilmoittavat lapsella olevan koululääkäriajan, niin he olettavat vanhempien myös ottavan sen päivän vapaaksi töistä ja olevan lasten mukana siellä. (Ja todellakin, kun työmatka on tarpeeksi pitkä ja lääkäriaika aina keskellä päivää, niin siinä menee käytännössä koko työpäivä.) Toistaiseksi olen tiettävästi saanut opettajalta tiedon kaikista mahdollisista asioista, mitä koulussa tapahtuu. Lapseltahan niitä kuulisi jälkikäteen, jos jotain olisi tapahtunut ilman lupaa, mutta eipä kukaan ole mitään koskaan kertonut.

        Alakoulu sujui meilläkin ongelmitta.
        Ongelmat alkoivat seiskalla murrosiän myötä. Tavallista rajumpi murrosikä kapinointeineen ei ollut opettajille mieleen. Sen sijaan, että oltaisiin oltu kotiin yhteydessä. oltiinkiin kaikkialle muualle. En ala tässä sen tarkemmin kertomaan, mutta kovasti tästä on ollut minulle päänvaivaa ja nyt joudutaan tekemään järjestelyjä, jotta nuoreni voi käydä rauhassa koulunsa loppuun ja ajatella myös tulevaisuutta.

        Muut lapseni selvisivät kunnialla kun olivat "kilttejä" oppilaita. Paha ei ole nuorinkaan. Kotona on selvitty puhumalla ja välittämällä kiperistäkin karikoista. Joiltakin opettajilta on päässyt unohtumaan, että he ovat tekemisissä murrosikäisten kanssa.


      • .............
        pienet ja isot lapse kirjoitti:

        Alakoulu sujui meilläkin ongelmitta.
        Ongelmat alkoivat seiskalla murrosiän myötä. Tavallista rajumpi murrosikä kapinointeineen ei ollut opettajille mieleen. Sen sijaan, että oltaisiin oltu kotiin yhteydessä. oltiinkiin kaikkialle muualle. En ala tässä sen tarkemmin kertomaan, mutta kovasti tästä on ollut minulle päänvaivaa ja nyt joudutaan tekemään järjestelyjä, jotta nuoreni voi käydä rauhassa koulunsa loppuun ja ajatella myös tulevaisuutta.

        Muut lapseni selvisivät kunnialla kun olivat "kilttejä" oppilaita. Paha ei ole nuorinkaan. Kotona on selvitty puhumalla ja välittämällä kiperistäkin karikoista. Joiltakin opettajilta on päässyt unohtumaan, että he ovat tekemisissä murrosikäisten kanssa.

        Niin, eli kuten tästäkin huomaa, niin sitä lupaa ei selvästikään kannata antaa, koska silloin niitä asioita voidaan hoitaa vanhempien selän takana. Meillä ei toistaiseksi ole ongelmia ollut ja toivottavasti ei tulekaan.


      • ei oo totta tää
        ................. kirjoitti:

        Aivan. Jos vanhemmat kiikuttavat päiväkodin laput neuvolaan tai neuvolasta papereita päiväkotiin, niin sehän on jo lupa. Ei kai mitään erillistä allekirjoitusta tarvitse olla siihen, että saat ottaa vastaan tämän paperin lapsestani, minkä sinulle ojennan? Tai jos vanhempi on neuvolassa sanonut hoitajalle, että lähetä vain se paperi päiväkotiin, niin siinä on silloin lupa. Jos taas vanhemmat eivät halua, että noita papereita lähetellään, niin silloin niitä ei myöskään kuulu lähetellä. Mitä tarkoitat, että et tiedä milloin on neuvolatyöryhmiä? Miksi sinun tarvitsisikaan? Jos vanhempi ojentaa sinulle paperin sieltä, niin silloin se on ollut, ihan niin kuin siinäkin tapauksessa, että se lupa olisi kirjattu erikseen joskus hoitovuoden alussa.

        Jos lapseni eteen ei mielestäni tarvitse tehdä mitään työtä, hänellä on asiat kunnossa, niin silloin mitään työtä ei hänen eteensä kuulukaan tehdä. Jos taas koen asian tarpeelliseksi, niin silloin tietysti annan luvan. Et sinäkään tykkäisi siitä, että minä puuttuisin sinun perheesi elämään, jos et itse sitä katsoisi tarpeelliseksi. Jos apua päiväkodilta tarvitaan, niin silloin tietysti annetaan kaikki luvat siihen avun antamiseen, mutta jos "apua" ei haluta, niin silloin sitä ei myöskään kuulu pakolla antaa.

        Ja edelliselle vastaajalle, kolme lapsistani on jo koulussa, heistä vanhin kuudennella luokalla. Olen siis saanut aika paljon kokemusta koulun toimintatavoista ja ennemmin ärsyttää se, että kun he ilmoittavat lapsella olevan koululääkäriajan, niin he olettavat vanhempien myös ottavan sen päivän vapaaksi töistä ja olevan lasten mukana siellä. (Ja todellakin, kun työmatka on tarpeeksi pitkä ja lääkäriaika aina keskellä päivää, niin siinä menee käytännössä koko työpäivä.) Toistaiseksi olen tiettävästi saanut opettajalta tiedon kaikista mahdollisista asioista, mitä koulussa tapahtuu. Lapseltahan niitä kuulisi jälkikäteen, jos jotain olisi tapahtunut ilman lupaa, mutta eipä kukaan ole mitään koskaan kertonut.

        Vanhemmat eivät ole neuvolatyöryhmässä. Siellä on neuvolan työntekijöitä, eltoja, ym. lasta hoitavia tahoja. Ja ei niistä etukäteen ilmoitella päiväkoteihin ellei juuri ole eltolla ollut asiaa jostakin tietystä lapsesta ja sano, että otankin asian esille seuraavassa neuvolatyöryhmässä.


      • kaikenvastaanottava
        ................. kirjoitti:

        Aivan. Jos vanhemmat kiikuttavat päiväkodin laput neuvolaan tai neuvolasta papereita päiväkotiin, niin sehän on jo lupa. Ei kai mitään erillistä allekirjoitusta tarvitse olla siihen, että saat ottaa vastaan tämän paperin lapsestani, minkä sinulle ojennan? Tai jos vanhempi on neuvolassa sanonut hoitajalle, että lähetä vain se paperi päiväkotiin, niin siinä on silloin lupa. Jos taas vanhemmat eivät halua, että noita papereita lähetellään, niin silloin niitä ei myöskään kuulu lähetellä. Mitä tarkoitat, että et tiedä milloin on neuvolatyöryhmiä? Miksi sinun tarvitsisikaan? Jos vanhempi ojentaa sinulle paperin sieltä, niin silloin se on ollut, ihan niin kuin siinäkin tapauksessa, että se lupa olisi kirjattu erikseen joskus hoitovuoden alussa.

        Jos lapseni eteen ei mielestäni tarvitse tehdä mitään työtä, hänellä on asiat kunnossa, niin silloin mitään työtä ei hänen eteensä kuulukaan tehdä. Jos taas koen asian tarpeelliseksi, niin silloin tietysti annan luvan. Et sinäkään tykkäisi siitä, että minä puuttuisin sinun perheesi elämään, jos et itse sitä katsoisi tarpeelliseksi. Jos apua päiväkodilta tarvitaan, niin silloin tietysti annetaan kaikki luvat siihen avun antamiseen, mutta jos "apua" ei haluta, niin silloin sitä ei myöskään kuulu pakolla antaa.

        Ja edelliselle vastaajalle, kolme lapsistani on jo koulussa, heistä vanhin kuudennella luokalla. Olen siis saanut aika paljon kokemusta koulun toimintatavoista ja ennemmin ärsyttää se, että kun he ilmoittavat lapsella olevan koululääkäriajan, niin he olettavat vanhempien myös ottavan sen päivän vapaaksi töistä ja olevan lasten mukana siellä. (Ja todellakin, kun työmatka on tarpeeksi pitkä ja lääkäriaika aina keskellä päivää, niin siinä menee käytännössä koko työpäivä.) Toistaiseksi olen tiettävästi saanut opettajalta tiedon kaikista mahdollisista asioista, mitä koulussa tapahtuu. Lapseltahan niitä kuulisi jälkikäteen, jos jotain olisi tapahtunut ilman lupaa, mutta eipä kukaan ole mitään koskaan kertonut.

        Sitten on turha odotella myöskään päiväkodilta apua lapsen ongelmien kanssa, jos ei mitään yhteistyötä haluta sen takia, että vanhemmat eivät näe lapsen ongelmaa tai eivät halua toisen puuttuvan elämäänsä. Itse olisin onnellinen, jos lapsellani olisi jokin ongelma esim. puheen viivästymisessä tms. ja päiväkoti ja neuvola sekä elto tekisivät pyytämättä yhteistyötä lapseni hyväksi. Miksi tämän kieltäisin, ei se ole minulta eikä lapselta pois, päinvastoin. Ja eihän ketään mihinkään "hoitoihin" tai esim. puheterapiaan voi pakottaa, mutta hyvä asia on, että asiat huomattaisiin ajoissa. En tätä pidä omaan elämääni puuttumisena vaan hyvänä kasvatuskumppanuutena ja yhteistyönä.


      • vanhemmallavastuu
        ............... kirjoitti:

        Nimenomaan! Silloin kun jotain ongelmaa tai syytä tietojen luovutukseen on, niin vanhempien pitäisi olla erittäin tietoisia asiasta. Miksi ihmeessä siis pitäisi antaa jokin yleinen lupa tietojen luovutukseen etukäteen, kun asia voidaan sopia sitten, jos tarvetta ilmenee? Tai vanhemmat voivat jopa luovuttaa niitä tietoja ihan itse sinne minne tarve vaatii.

        Tuollainen etukäteen pyydetty yleislupa silloin, kun mitään ongelmia ei (vanhempien tiedossa) ole, kuulostaa todellakin siltä, että meidän perheen asioista puhellaan ympäriinsä ilman, että vanhemmille kerrotaan yhtään mitään. Vaikeaa siis ymmärtää, miksi ei saisi kieltää tietojen luovuttamista, jos tietoja ei kuitenkaan luovuteta keskustelematta vanhempien kanssa etukäteen.

        Totta on myös että usein lasta koskevista huolista aloitetaan keskustelu neuvolan kanssa jo ennen kun vanhempien kanssa on lapsen tilannetta ja vointia yhdessä pohdittu. Valitettavasti nämä auttavat tahot usein eivät riittävästi kunnioita vanhemmuutta ja siihen liittyvää vastuuta vaan jos lapsesta joku huoli mietitään asiaa ns. vanhempien " selän takana". kyllä kehottaisin olla antamatta tätä valtakirjaa päiväkotiin näin ainakin vanhempana saa varmistuksen siitä että asiat etenevät yhdessä vanhempien kanssa eivätkä muutu asiantuntijoiden omistukseksi jättäen vanhemmat ulkopuolelle usein hädissään.


    • apujoskustarpeen

      Eikä millään voi estää etteikö harjoittelijoille kerrottaisi lapsesi asioita, mitä hänen tarvitsee harjoittelujaksollaan tietää. Harjoittelijat ovat osa päiväkodin arkea silloin töllöin, mutta heitä koskee tietenkin sama vaitiolovelvollisuus kuin työntekijöitäkin. Mutta sillehän ei päiväkodin väki mitään voi, jos harjoittelija ei tuota noudata. Ja yleensä neuvolaan tai muihin yhteistyötahoihin ollaan yhteydessä lapsesta, josta varmasti myös vanhemmat tietävät lapsen tarvitsevan apua muualtakin kuin päiväkodista. Jotkut tietenkin kieltävät lapsensa ongelma ja sen takia kieltävät antamasta tietoja neuvolaan.

    • turhaa epäluuloa

      ...hui.Kyllä tuntuu olevan jollekin vaikeaa tällaiset mielestäni pienet muodollisuudet
      , kuten yhteistyö päiväkodin ja neuvolan välillä.
      Asioita ei repostella, perheen asioita ei levitellä. Se ei ole tarkoitus eikä nyt kenenkään edun mukaista.
      Vaikea saada tämän epäluuloisen ihmisen ajatuksista kiinni, kun mikään ei ole oikein hyvin. Ei edes se, että nähdään hyvänä se, että vanhempi olisi koululääkärin
      tarkastuksessa mukana.
      Hän ei halua asioita kenenkääm muun kuin itsensä tietävän. Mutta ei tarkistuksiin halua itse kuitenkaan osallistua.
      Elämä voi olla mukavaa, ja lapsen ympärillä olevat ihmiset ihan mukavia ja oikeudenmukaisia myös.
      Surullista, että joku ihminen haluaa tehdä elämästään niin monimutkaista ja vaikeaa.

      • ............

        Meidän elämä on mukavaa ja meidän lasten ympärillä olevat ihmiset ovat mukavia ja oikeudenmukaisia. Eivät ole koskaan vaatineet mitään lupia toimia meidän selän takana tai meiltä kysymättä. Mitään ongelmia ei ole kenenkään kanssa ollut, yhteistyö kodin ja koulun tai päiväkodin sekä kodin ja neuvolan välillä on aina toiminut erinomaisesti. Kaikki tieto, mikä on ollut tarpeen siirtää eri instanssien välillä, on aina siirtynyt. Siltikään en ole antanut kenellekään lupaa puhua meistä keskenään ilman erillistä lupaa, eikä se ole tehnyt tietääkseni kenenkään elämästä monimutkaista tai vaikeaa.

        Jos kerran perheen asioita ei levitellä ja asioilla ei repostella, niin miksi minun pitäisi antaa sellaiseen lupa? Mitä ihmettä te tuolla luvalla haette, jos sitä ei kuitenkaan käytetä? No, johan se tuli aikaisemmin ilmi, sitä käytetään silloin, jos tulee tilanne, että halutaan hyppiä vanhempien varpaille lasta koskevissa asioissa. Minun on mahdotonta ymmärtää tuota teidän ajatuksenjuoksuanne.

        Minä en varsinaisesti tykkää noista koululääkäreistä tai tarkastuksista lainkaan. Minun lapset, minun velvollisuus ja minä haluaisin hoitaa silloin myös lääkärit ja terveystarkastukset itse valitsemillani lääkäreillä ja valitsemaani aikaan. No, ollaan kuitenkin menty yleisen käytännön mukaisesti, vaikka se on mielestäni kankea ja hankala, enkä näe mitään syytä, miksi koulun pitäisi hoitaa nuo asiat. Ja meillä ei tosiaankaan ole koululääkärille saatavissa aamu- tai iltapäiväaikaa, vaan koululääkäriajat ovat keskellä päivää, ilmeisesti silloin, jolloin muidenkin ihmisten on vaikeaa lääkärissä käydä.

        Epäluulo on turhaa niin kauan kuin kaikki asiat ovat hyvin. Aina ne eivät välttämättä mene ihan putkeen.


      • Think positive
        ............ kirjoitti:

        Meidän elämä on mukavaa ja meidän lasten ympärillä olevat ihmiset ovat mukavia ja oikeudenmukaisia. Eivät ole koskaan vaatineet mitään lupia toimia meidän selän takana tai meiltä kysymättä. Mitään ongelmia ei ole kenenkään kanssa ollut, yhteistyö kodin ja koulun tai päiväkodin sekä kodin ja neuvolan välillä on aina toiminut erinomaisesti. Kaikki tieto, mikä on ollut tarpeen siirtää eri instanssien välillä, on aina siirtynyt. Siltikään en ole antanut kenellekään lupaa puhua meistä keskenään ilman erillistä lupaa, eikä se ole tehnyt tietääkseni kenenkään elämästä monimutkaista tai vaikeaa.

        Jos kerran perheen asioita ei levitellä ja asioilla ei repostella, niin miksi minun pitäisi antaa sellaiseen lupa? Mitä ihmettä te tuolla luvalla haette, jos sitä ei kuitenkaan käytetä? No, johan se tuli aikaisemmin ilmi, sitä käytetään silloin, jos tulee tilanne, että halutaan hyppiä vanhempien varpaille lasta koskevissa asioissa. Minun on mahdotonta ymmärtää tuota teidän ajatuksenjuoksuanne.

        Minä en varsinaisesti tykkää noista koululääkäreistä tai tarkastuksista lainkaan. Minun lapset, minun velvollisuus ja minä haluaisin hoitaa silloin myös lääkärit ja terveystarkastukset itse valitsemillani lääkäreillä ja valitsemaani aikaan. No, ollaan kuitenkin menty yleisen käytännön mukaisesti, vaikka se on mielestäni kankea ja hankala, enkä näe mitään syytä, miksi koulun pitäisi hoitaa nuo asiat. Ja meillä ei tosiaankaan ole koululääkärille saatavissa aamu- tai iltapäiväaikaa, vaan koululääkäriajat ovat keskellä päivää, ilmeisesti silloin, jolloin muidenkin ihmisten on vaikeaa lääkärissä käydä.

        Epäluulo on turhaa niin kauan kuin kaikki asiat ovat hyvin. Aina ne eivät välttämättä mene ihan putkeen.

        Meillä kysytään lupa yhteistyöhön mm. neuvolan ja koulun kanssa. Mikäli jostain lapsesta herää huoli, juttelemme asiasta aina ensin vanhempien kanssa, sen jälkeen päätämme yhdessä mitä tehdään. Eli kirjallinen lupa ei pelkästään riitä isompien huolien hoitoon.

        Sen sijaan meillä on käytäntö, että lastenneuvolan th käy kerran vuodessa ryhmässä tarkkailemassa lapsia. Käynnistä ilmoitetaan vanhemmille, ja heillä on mahdollisuus tässäkin yhteydessä ilmoittaa, mikäli eivät halua, että puhumme heidän lapsensa asioista terveydenhoitajan kanssa. Yleensä keskustelut ovat tyyliin "miten mahtaa Pekka tulla toimeen ryhmässä, kun on niin hiljainen aina vastaanotolla?" tai "onko Liisalla kavereita täällä, kun on ainoa lapsi?" tai jotain muuta yleistä. Ellei meillä olisi lupaa keskustella kyseisen lapsen asioita th:n kanssa, niin sanoisimme sen hänelle, ja siirtyisimme seuraavan lapsen asioihin. Ei niiden asioiden tarvitse tuon kummempia olla. Ei todellakaan repostella perheiden sisäisiä asioita tai kylältä kuultuja juoruja.

        Tämä vierailukäytäntö lähti neuvolan aloitteesta, sillä th:n mielestä on tärkeää tietää miten lapsi käyttäytyy ryhmässä, vastaanotollahan hän on aina yksin. Ja usein vielä piiloutuu äidin selän taakse ja äiti vastaa lapsen puolesta.

        Koulun kanssa ollaan yhteydessä lähinnä ennen koulun alkua, ns. siirtokeskusteluissa. Näistäkin tiedotetaan vanhempia etukäteen. Ja tästä esimerkki: mikäli lapsella on ollut ongelmia vaikkapa kavereiden saamisessa, niin opettajien on hyvä tietää se heti alkusyksystä, että ryhmäytymiseen voidaan panostaa enemmän eikä syrjäytymisvaaraa tule niin helposti. Jos opettajat eivät tiedä etukäteen mitään lapsista (jotkut eivät kumma kyllä haluakaan tietää) niin voi mennä kuukausikin, ennenkuin huomataan, että joku jää aina yksin. Ja silloin on jo vaikeampi puuttua tilanteeseen.

        Lapsen parhaaksi näistä asioista keskustellaan, ei vanhempien kiusaamiseksi.


    • terkkaT

      Koululääkärin aika on muutettavissa, kaikki ajat eivät luonnollisestikaan ole keskipäivällä vaan alkavat aamu kahdeksalta ja päättyvät iltapäivään. Näin ainakin meillä.
      Aivan ehdottomasti ihmisen joka suhtautuu pelkkään tiedonsiirtoon noin epäilevästi kannattaisi olla läsnä itse kun lapsen asioista puhutaan.

    • dghfhgdfgh

      Minustakin on hyvä ajatus, ettei anna tietoja luovutettavaksi ilman vanhempien läsänoloa. Mitä sellaista puhuisitte selän takana, ettei vanhempi saisi sitä kuulla?

      • dfghfghdfgh

        Luulen, että kysytään että saako lapsen asioista puhua muiden tahojen kanssa, ja silti sanotaan ettei muka puhuta ilman vanhemman lupaa, halutaan vain se lupa, allekirjoitus.
        Jos ja kun hoitajat sitten puhuvat ohi suunsa ja juoruilevat/pähkäilevät perheiden yksityisasioita, ja ovat joutumassa vastuuseen vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, heillä on paperi, jolla näyttää vanhempien allekirjoittama lupa puhua perhjeen asioista muille.
        Tämä on päivähoidon varokeino, jolla he varmistavat omaa selustaansa, kun tietävät etteivät voi juoruilulta välttyä.


    • hopsit

      ..."juoruilevat. pähkäilevät, repostelevat, puhuvat ohi suunsa",,,
      Mitä muuta tämä on kuin epäluuloa?
      Ikävä jos on sellainen mielikuva lastensa hoitajien työstä.Itse en tosiaan näe heitä sellaisina, vaan ammattitaitoisesti lastamme hoitaviksi ihmisiksi. Enkä epäilisi varmaan yhtään, jos lupaa yhteistyöhön kysyttäisi. (meidän päiväkodissa ei sellaista ole)
      Eihän se luvan antaminen tosiaan tarkoita sitä, että kun on rasti lapussa, sitä sitten puhutaan avoimesti lasten asioista ties missä. Jos vielä yrittäisi vääntää ;se on tarkoitettu helpottamaan tiedonkulkua, nopeuttamaan lapsen asioiden hoitamista.
      Olen itse ollut erityispuolella vuosia töissä ja täytyy sanoa, että jos jokaiseen asiaan erikseen olisi täytynyt lupa vanhemmilta pyytää olisi se ollut jo lapsen ja perheen edun vastaista. Onneksi vanhemmat ovat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä siihen, että lapsen asioita viedään yhdessä, parhaallla mahdollisella tavalla eteenpäin.
      Ja eihän mikään lupalappu estä hoitajia puhumasta keskenään mitä vain ja millälailla jos siihen on tarvetta ja mielenkiintoa. En vain oikein usko, että yleensä on.Työ on vaativaa ja raskastakin josta yritetään selvitä parhaalla mahdollisella tavalla.
      Vähän kun negatiivisia juttuja lukee, tuntuu ettei päiväkodin henkilökunta tekisi muuta kuin juoruaisi, repostelisi, levittelisi yksityisasioita. jne.

      • dfghfgdf

        Nimim. hopsit ei selvästikään ole koskaan työskennellyt päiväkodissa :)


    • äiti myöööös

      Kun nyt tätä keskustelua luen, niin jotenkin tuntuu, että johan taas pienestä asiasta tehdään ongelmaa. Minusta on päivänselvää, että vanhemmat kieltäytyvät kahdesta syystä siitä ettei tietoja saa luovuttaa

      A) Perheellä on jotain salattavaa

      B) Vanhemmat eivät pysty hyväksymään lapsensa ongelmia

      • isot ja pienet lapse

        Tai jonkun tuttavan tai omat huonot kokemukset.
        Tai jokin muu syy.

        Asiat eivät ole noin mustavalkoisia.

        Vanhemmilla on oikeus päättää lapsensa asioista. Jos joku tekee toisin kuin sinä, ei se tarkoita, että taustalla on jotain hämärää.


      • vihersilmä

        LOL taidat olla aika naiiivi, odotas kun joku ottaa sinut silmätikuksi.Täällä pelkkä kateus ulkonäöstä, varallisuudesta, koulutksesta jne. riittää syyksi vainoon...


    • pakko kommentoida

      Onpas käytäntöjä, kun tätä ketjua lukee.

      Terveydenhuollon henkilökunta ei saa antaa tietoja päiväkotiin. Uskomatonta tuubaa täällä satuillaan. Kyse olisi vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta.

      Päiväkodin henkilökunta ei saa lapsen asioista keskustella missään ilman vanhempien lupaa. Outoa minusta näissä kirjoituksissa on se, että hoidettaisiin lasta ohi vanhempien. Mikäli lapsessa huomataan jotain kehityksen huolenaihetta, päiväkodin henkilökunta ilmoittaa siitä vanhemmille.

      Lapsen vanhemmat päättävät mitä tietoja he päiväkotiin antavat, vaikka kyse olisi kehitysviiveisestä lapsesta. Hoitotaho antaa epikriisit lapsen huoltajille, ja he päättävät jakelusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe