Kysymyksiä

Epävarma

Olen katsonut fundamentalistien taikka jehovien, mitä nyt ovatkaan kriittisyyttä evl kirkkoa kohtaan jo jonkin aikaa. Siksi kysynkin muutaman kysymyksen.

Osaisiko vaikka balttis tai joku muu fundamentalisti auttaa minua muutamassa kysymyksessä?

Jos minut on kastettu evl kirkkoon lapsena, joudunko minä helvettiin?

Jos pysyn evl:n jäsenenä, joudunko minä helvettiin?

Jos minä pysyn evl:n jäsenenä ja harjoitan uskoani sekä teoin, hengen hendelmillä, että lähimmäisen rakkaudella, joudunko minä helvettiin?

Entä jos eroan kirkosta ja liityn johonkin toiseen seurakuntaan. Mikä on oikea seurakunta. Mitkä ovat sen seurakunnan opit, etten niitä noudattamalla joudu helvettiin?

Tulin uskoon muutama vuosi sitten ja olen pitänyt evl:lää hengellisenä kotinani jo silloinkin kun en ollut uskossa. Pitääkö minun luopua ystävistäni siellä ja ruveta syrjimään ja kaihtamaan heitä, että pelastuisin. Olen nyt aivan päämäärättömänä täällä.

13

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotiäiit85

      Kun uskot Herraan Jeesukseen syntien sovittajana,Pelastajanasi sinä pelastut.
      Seurakunta joka opettaa raamatullisesti on oikea. Tuo kaste asia on sellainen että Herra johdattaa sinut varmasti uskovien kasteelle kun sen aika on.(upotuskaste Jeesuksen Kristuksen nimessä). Rukoile Jumalan johdatusta pohdinnoissasi mitä pitäisi tehdä. Etsi Hänen tahtooan.
      Jeesus sanoo että maailma ei tunne meitä, me olemme vieraita täällä maailmassa,(Jeesukseen uskovat). Maailmassa teillä on ahdistus,mutta olkaa turvallisella mielellä Minä olen voittanut maailman

      • Ajatelkaa vähän...

        kotipäiti85,

        taas sinä levität harhaoppejasi täällä meidän luterilaisten palstalla. Meidät on kerran kastettu lapsena ja tuo kaste riittää meille koko eliniäksemme hautaan saakka, emmekä halua mitään harhaoppeja levitettävän tällä palstalla.

        Jehovan todistajat, Mormonit ja helluntalaiset suorittavat upotuskasteen, kerroppa jo mihin lahkoon oikein kuulut. Vahvasti tuntuu siltä, että olet helluntalainen, mutta teet syntiä ja kiellät sen eli kiellät Jeesuksesi.

        Kristityn uudestaan kastaminen upottamalla johonkin lahkoon on saatanallinen teko ja Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen rajuin pilkka, mihin lapsena kolmiyhteisen Jumalan nimeen Jeesuksen kastekäskyn mukaisesti kastettu voi elämässään tehdä.

        Ilmankos se Pyhäksi Hengeksi tekeytynyt Saa-tana heittelee sinua pitkin seiniä ja yrittää tappaa sinut.

        En enää lue kotiäiti85 sinun harhaoppisia tekstejäsi, kun et edes luota yhteen kasteeseen, joka meille puhdasoppisille luterilaisille on ainut ja oikea tie Pelastukseen Jeesuksen nimissä.

        http://www.tulta.net/Pelastus/upotuskaste.htm

        Tässä tätä harhaoppia lisää

        http://koti.phnet.fi/petripaavola/upotuskaste

        Helwettiin joutuu se, joka menee aikuisena UPOTUSKASTEESEEN ja häpäisee lapsena saadun kasteen ja tien pelastukseen.


      • Oikea opetus?

        "Seurakunta joka opettaa raamatullisesti on oikea"

        Kaikkihan ne sanoo opettavansa oikein ja raamatullisesti. Mistäs sen oikean tietää sellainen, joka ei vielä osaa mutta haluaisi menne semmoiseen paikkaan, jossa oppisi oikein.


      • kotiäiti85
        Ajatelkaa vähän... kirjoitti:

        kotipäiti85,

        taas sinä levität harhaoppejasi täällä meidän luterilaisten palstalla. Meidät on kerran kastettu lapsena ja tuo kaste riittää meille koko eliniäksemme hautaan saakka, emmekä halua mitään harhaoppeja levitettävän tällä palstalla.

        Jehovan todistajat, Mormonit ja helluntalaiset suorittavat upotuskasteen, kerroppa jo mihin lahkoon oikein kuulut. Vahvasti tuntuu siltä, että olet helluntalainen, mutta teet syntiä ja kiellät sen eli kiellät Jeesuksesi.

        Kristityn uudestaan kastaminen upottamalla johonkin lahkoon on saatanallinen teko ja Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen rajuin pilkka, mihin lapsena kolmiyhteisen Jumalan nimeen Jeesuksen kastekäskyn mukaisesti kastettu voi elämässään tehdä.

        Ilmankos se Pyhäksi Hengeksi tekeytynyt Saa-tana heittelee sinua pitkin seiniä ja yrittää tappaa sinut.

        En enää lue kotiäiti85 sinun harhaoppisia tekstejäsi, kun et edes luota yhteen kasteeseen, joka meille puhdasoppisille luterilaisille on ainut ja oikea tie Pelastukseen Jeesuksen nimissä.

        http://www.tulta.net/Pelastus/upotuskaste.htm

        Tässä tätä harhaoppia lisää

        http://koti.phnet.fi/petripaavola/upotuskaste

        Helwettiin joutuu se, joka menee aikuisena UPOTUSKASTEESEEN ja häpäisee lapsena saadun kasteen ja tien pelastukseen.

        Et sinä minua noilla puheillasi pilkkaa. Sinä pilkkaat Jeesusta Kristusta Jumalan Poikaa.


      • kotiäiit85
        Oikea opetus? kirjoitti:

        "Seurakunta joka opettaa raamatullisesti on oikea"

        Kaikkihan ne sanoo opettavansa oikein ja raamatullisesti. Mistäs sen oikean tietää sellainen, joka ei vielä osaa mutta haluaisi menne semmoiseen paikkaan, jossa oppisi oikein.

        Lukemalla Raamattua erityisesti Uutta Testamenttia.


      • libekonsu
        kotiäiit85 kirjoitti:

        Lukemalla Raamattua erityisesti Uutta Testamenttia.

        Kaikissa kristillisissä kirkoissa luetaan Raamattua ja erityisesti uutta testamenttia. Silti eri kirkoissa ymmärretään asioita eri tavalla. Myös suurin osa kristityistä lukee Raamattua ja erityisesti uutta testamenttia, ja rukoilee Hengen johdatusta - ja silti ymmärtää lukemansa eri tavalla.

        Valtaosa kristityistä on myös saanut käsityksensä jostakin seurakunnasta ja siellä saatu opetus vaikuttaa siihen, miten hän Raamatun tekstejä ymmärtää.


      • kotiäiti85
        Ajatelkaa vähän... kirjoitti:

        kotipäiti85,

        taas sinä levität harhaoppejasi täällä meidän luterilaisten palstalla. Meidät on kerran kastettu lapsena ja tuo kaste riittää meille koko eliniäksemme hautaan saakka, emmekä halua mitään harhaoppeja levitettävän tällä palstalla.

        Jehovan todistajat, Mormonit ja helluntalaiset suorittavat upotuskasteen, kerroppa jo mihin lahkoon oikein kuulut. Vahvasti tuntuu siltä, että olet helluntalainen, mutta teet syntiä ja kiellät sen eli kiellät Jeesuksesi.

        Kristityn uudestaan kastaminen upottamalla johonkin lahkoon on saatanallinen teko ja Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen rajuin pilkka, mihin lapsena kolmiyhteisen Jumalan nimeen Jeesuksen kastekäskyn mukaisesti kastettu voi elämässään tehdä.

        Ilmankos se Pyhäksi Hengeksi tekeytynyt Saa-tana heittelee sinua pitkin seiniä ja yrittää tappaa sinut.

        En enää lue kotiäiti85 sinun harhaoppisia tekstejäsi, kun et edes luota yhteen kasteeseen, joka meille puhdasoppisille luterilaisille on ainut ja oikea tie Pelastukseen Jeesuksen nimissä.

        http://www.tulta.net/Pelastus/upotuskaste.htm

        Tässä tätä harhaoppia lisää

        http://koti.phnet.fi/petripaavola/upotuskaste

        Helwettiin joutuu se, joka menee aikuisena UPOTUSKASTEESEEN ja häpäisee lapsena saadun kasteen ja tien pelastukseen.

        Usko Herraan Jeesukseen pelastaa. Uudestisyntymällä ylhäältä pelastut.


    • 139

      Aloituksesi tuntuu valitettavasti hiukan provomaiselta - erityisesti tämä lauseesi synnyttää tuon mielikuvan: "Olen katsonut fundamentalistien taikka jehovien, mitä nyt ovatkaan kriittisyyttä evl kirkkoa kohtaan".

      Kysymyksesi ovat kuitenkin sinänsä hyviä, joten yritän vastailla sen mukaan, mitä itse olen oppinut.

      "Jos minut on kastettu evl kirkkoon lapsena, joudunko minä helvettiin?"

      Jumala on se, joka jakaa tuon tuomion; ihmiseltä sen antaminen on yksiselitteisesti kielletty. Jumala ratkaisee tuon asian viimeisellä tuomiolla, ja siellä asia ratkeaa yksinomaan ns. "Elämän kirjan" perusteella. Keillä on nimi siinä kirjassa, he pelastuvat iankaikkiseen elämään. Jos jonkun nimeä ei siellä ole, hänen iankaikkisuutensa jatkuu täydellisesti Jumalasta erossa.

      Miten sen nimensä sinne sitten saa - no, "Elämän kirjassa" on niiden ihmisten nimet, jotka ovat elämänsä aikana tunnustaneet syntisyytensä ja kelvottomuutensa Jumalan edessä ja halunneet pyytää Jumalalta armoa ymmärtäen, että muuten heillä ei olisi mitään mahdollisuutta selvitä Jumalan Pyhyyden "läpivalaisusta". Tämän armon Jumala on valmistanut heille Poikansa, Jeesuksen Kristuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Sen vastaanottavat ihmiset Jumala liittää Poikansa ylösnousemukseen, ja katsoo näin arvollisiksi iankaikkiseen elämään yhteydessään. Heidän syntiensä vaatiman rangaistuksen Hänen Poikansa on jo kärsinyt.

      Kuten toivottavasti huomaat, asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, minkä nimisen kirkkokunnan jäsen olet nyt, tai olet ollut elämäsi aikana. Mikäli sinua ei ole kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, sinun tulisi kyllä käydä kasteella, sillä siihen Jumala meitä kehottaa. Jos sinut on kastettu aiemmin missä iässä tahansa, toimenpidettä ei ole tarpeen uusia.

      "Jos pysyn evl:n jäsenenä, joudunko minä helvettiin?"

      Ks. edellä.

      "Jos minä pysyn evl:n jäsenenä ja harjoitan uskoani sekä teoin, hengen hendelmillä, että lähimmäisen rakkaudella, joudunko minä helvettiin?"

      Edelleenkään seurakuntasi tai kirkkosi nimellä ei ole tässä merkitystä. Tuo on kyllä hyvä huomio, että elävä usko synnyttää ihmisessä Jumalan tahdon mukaisia tekoja, ja että usko voi meissä kuolla. Me voimme syntisillä teoillamme paaduttaa itsemme takaisin Jumalan armon alta lain alaisuuteen. Sen takia on hyvä etsiä Jumalan tahtoa jatkuvasti, ja olla herkkänä huomaamaan oma kelvottomuutensa myös sen jälkeen, kun on uskossaan ottanut vastaan pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa.

      Kannattaa myös muistaa, että Jumala on se, joka arvioi, onko niitä tekoja syntynyt vai ei. Tuota arviota et esitä sinä itse, eivätkä sinun uskovat matkakumppanisi - muista ihmisistä puhumattakaan. Jumala kykenee kyllä puhuttelemaan sinua ja pitämään sinut oikealla tiellä, kunhan etsit Hänen tahtoaan vilpittömästi.

      "Entä jos eroan kirkosta ja liityn johonkin toiseen seurakuntaan. Mikä on oikea seurakunta. Mitkä ovat sen seurakunnan opit, etten niitä noudattamalla joudu helvettiin?"

      Todellisesta Kirkosta eli Jeesuksen Kristuksen ruumiista voit erota vain kieltämällä syntisyytesi Jumalan edessä, ja torjumalla Jumalan Jeesuksessa sinulle valmistaman armon ja pelastuksen sinulle kuuluvalta rangaistukselta.

      Omaa hengellistä kotia kannattaa tietysti etsiä huolella, mutta on syytä muistaa, että kaikissa seurakunnissa jäseninä on epätäydellisiä ihmisiä, joita heidän lihansa altistaa vielä moninaisille väärinteoille. Joudut siis hyväksymään sen, että ns. täydellistä kotia et maan päältä löydä. Sinne me pääsemme vasta Taivaassa.

      "olen pitänyt evl:lää hengellisenä kotinani jo silloinkin kun en ollut uskossa. Pitääkö minun luopua ystävistäni siellä ja ruveta syrjimään ja kaihtamaan heitä, että pelastuisin."

      Ei pidä. Luterilaisessa kirkossa on paljon aidosti uskossa olevia ihmisiä. He, kuten kaikki muutkin uskovat kristityt ympäri maailmaa ovat sinun uskon veljiäsi ja -sisariasi. Jos haluat liityä johonkin toiseen kirkkokuntaan, tuo "pyhien yhteys" sinun ja muiden kristittyjen välillä säilyy edelleen.

      Kannattaa edetä rukoillen ja pyytää Jumalan varjelusta, että Hän antaisi sinulle ymmärrystä torjua sellaisia oppeja, jotka eivät ole Jumalan tahdon mukaisia. Sitä varten on hyvä tutkia Raamattua ja kysellä asioita muilta. Suinpäin ei kannata syöksyä mihinkään ratkaisuihin, sillä liiallinen "opin tuulissa heittelehtiminen" johtaa hyvin nopeasti siihen, että jäät kokonaan ilman seurakuntaa. Se tilanne taas ei ole kannaltasi edullinen, sillä joukkona meissä on enemmän voimaa tunnistaa ja torjua saatanan kiusauksia elämissämme.

    • Hei, Epävarma

      Harmillista, että palstan "vääräleuat" ovat saaneet sinut epäilemään uskosi riittävyyttä viimeisellä rajalla.

      Kellään elävällä yhtikäs missään herätysliikkeessä, lahkossa tai vapaissa suunnissa, ei ole oikeutta määrittää, kuka pääsee taivaaseen ja kuka alakertaan. Ainoastaan Jumalalla kaikkivaltiaana on oikeus käyttää tallaista tuomiovaltaa. Tuomio tapahtuu sitten vasta aikojen lopussa, kun Jumala herättää kaikki elävät ja kuolleet ja heidät viedään hänen valtaistuimensa eteen.

      Siellä meidän puolustusasianajajana toimii itse Jeesus. Meille näytetään elämämme filminauhat, kysytään uskoimmeko kolmiyhteiseen Jumalaan ja erityisesti uskommeko siihen, että Jeesus on kuollut puolestamme. Lisäksi meiltä kysytään, miten suhtauduimme vähimmäisiin veljiimme. Tuimmeko heitä vai olimmeko tuomitsemassa heitä hel-vettiin.

      Voit olla turvallisin mielin. Kyllä evl:n rivijäsen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Sinun edestäsi on maksettu kallis hinta Golgatan keskimmäisellä ristillä. Tätä uskonvarmuutta ei sinulta voi estää kukaan, ei edes tällä palstalla kirjoittava.

      t. Maarit-pappi

    • Balttis ite

      Siitä kolmiyhteisen jumalaan uskomisen asiasta tulee varsin pitkä osa sitä kuulustelua jota Maarit pappi omasta päästään säveltäen ohi Jumalan sanan täällä säveltää esiinyen asiantuntijana asiossa joita hän itse määritteleen "taivaaseen pääsyyn liittyvän kuulustelun sisällöksi", mutta usko tai älä, ei tämä maallikoista erotettu virkapappin joka satuilee tällä taivaaseenpääsyn perusteita, ole suinkaan mikään tavallisista ihmisistä erotettuna, mikään Jumalan asettaman taho, kertomaa sitä miten taivaallisesta tai edes maanpäälllisestä perinnöstä tullaan pyhien keskuudessa osallisiksi.

      Kun tämä nainen omasta päästään keksimine juttuineen, satutätinä nimitteleen Raamatun sanaan puheensa perustavia kristittyjä kuten Balttista "vääräleuvaksi", johon ei tulsi uskoa, hän samalla ilman todellista sisällöllistä näyttöä pyrkin mitätöimään itseasiassa sitä sanomaa jota nämä puheissaankin Raamatulle sanauskolliset ihmiset täällä opettavat: ja tämä siksi etteivät heidän omat "kirkolliset" satuilunsa perustu lainkaan Jumalan sanaan, vaan ovat kuten tässäkin, paremminkin sellaisia "ämmäin juttuja".

    • bishop83

      Jumala=joulupukki

      Eikös se joulupukkikin kerää nimiä kirjaan ja katsoo ketkä on ollu kilttejä? =)

      "Siellä meidän puolustusasianajajana toimii itse Jeesus. Meille näytetään elämämme filminauhat, kysytään uskoimmeko kolmiyhteiseen Jumalaan ja erityisesti uskommeko siihen, että Jeesus on kuollut puolestamme. Lisäksi meiltä kysytään, miten suhtauduimme vähimmäisiin veljiimme. Tuimmeko heitä vai olimmeko tuomitsemassa heitä hel-vettiin."

      Siis hetkinen, eli Jumala on samanaikaisesti asianajaja ja tuomari? Kuulostaa aika sekavalta =D Onko tämä tuomio sikäli reilu et voin itsekin toimia asianajajana? Minun mielestä tällä Jumalalla ei ole oikeutta tuomita ketään meistä, oli hän fiktiivinen tai ei..Tähän sopii taas mafia-pomo vertaus..en ehkä pysty estämään mutta ainakin sanon tälle Jumalalle "sinähän et minua tuomitse ja et tää koko tuomio naurettava ja moraaliton=

    • bishop83
    • Balttis ite

      Avaushan oli vain keskeskustelukyvyttömän turhautuneen ihmisen provo, ja eihän Balttis ole koskaan, missään, tai milloinkaan helvettiin tuominnut, vaikka onkin osottanut naispappien kukkahatuistaan vetämiä satuja, Jumalan sanalle vieraksi ämmien päiväuniksi, Jeesusteluineen päivineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe