Onko muita pienituloisia, jotka saa alle 1 140 € kuukaudessa?

Olen pienituloinen ☺

Minä olen. Ei elämäni ole vaikeaa eikä kurjaa. Raha riittää vaikka mihin. Herkutellakin voin. Ja laihduttaa ja lenkkeillä. Matkustaakin.
Pienituloisuuteni huomaan vain silloin, kun kuulen, miten kauhean paljon muut saavat rahaa ja tarvitsevat rahaa ja miten paljon keskimäärin suomalainen ansaitsee kuukaudessa.
Silloin hetken aikaa olen, nolo ja allapäin. Mutta vain hetken.

"Tuoreen mittauksen mukaan suomalaisista 688 000 on pienituloisia.
Tilastokeskuksen mukaan pienituloisten osuus väestöstä on noin 13 prosenttia. Pienituloiseksi katsotaan, jos tuloraja yhden hengen taloudessa on 1 140 euroa kuukaudessa ja noin 13 700 euroa vuodessa."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013020216627811_uu.shtml

397

10382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näyttää olevan 688 000.

      H.

      • ap.

        Väärin laskit :)))))))

        687 999


      • ketjuilija

        Rentouttavaa musiikkia lukujen lomaan.


      • ketjuilija

      • nhgmjhmjh,
        ketjuilija kirjoitti:

        Rentouttavaa musiikkia lukujen lomaan.

        Minulla on samantasoiset tulot kuin ap:lla. Olen yhden lapsen yksinhuoltaja, mutta se auttaa, että olen aikoinaan saanut isompituloisessa vaiheessa hankittua pienen, mutta nyt velattoman oman asunnon.

        Tosiaan menot ratkaisevat, eivät tulot. Emme matkustele kalliisti tai usein, eikä ole autoa, mutta muuten normaalisti elellään. Lehtitilauksia ei ole, eikä älypuhelimia, mutta todella hyvin pärjää peruskännykällä ja netillä, josta voi lukea uutiset.

        Vaatteet hankitaan alennusmyynnistä halpisketjusta, mutta pukeutumisessakin lopputuloksen ratkaisee tyylitaju eikä vaatteen hinta. Ruoka tehdään itse, ostan halvinta perusruokaa, jauhelihaa, perunoita, perusleipää jne. Vihannekset ja hedelmät ovat kalliimpia ostoksia sillä saralla. Ei syödä ravintoloissa, enkä juo viinaa tai osta tupakkaa.

        Ihmiset luulevat tarvitsevansa tietyn tulotason, mutta oikeasti paljon vähemmälläkin pärjää hyvin.

        Itse asiassa kun jään eläkkeelle, tuloni taitavat tästä nousta. Eipä tarvitse pelätä, miten silloin pärjää, kun on kokemusta vähemmästä rahankäytöstä.


      • Uncle Scroodge
        nhgmjhmjh, kirjoitti:

        Minulla on samantasoiset tulot kuin ap:lla. Olen yhden lapsen yksinhuoltaja, mutta se auttaa, että olen aikoinaan saanut isompituloisessa vaiheessa hankittua pienen, mutta nyt velattoman oman asunnon.

        Tosiaan menot ratkaisevat, eivät tulot. Emme matkustele kalliisti tai usein, eikä ole autoa, mutta muuten normaalisti elellään. Lehtitilauksia ei ole, eikä älypuhelimia, mutta todella hyvin pärjää peruskännykällä ja netillä, josta voi lukea uutiset.

        Vaatteet hankitaan alennusmyynnistä halpisketjusta, mutta pukeutumisessakin lopputuloksen ratkaisee tyylitaju eikä vaatteen hinta. Ruoka tehdään itse, ostan halvinta perusruokaa, jauhelihaa, perunoita, perusleipää jne. Vihannekset ja hedelmät ovat kalliimpia ostoksia sillä saralla. Ei syödä ravintoloissa, enkä juo viinaa tai osta tupakkaa.

        Ihmiset luulevat tarvitsevansa tietyn tulotason, mutta oikeasti paljon vähemmälläkin pärjää hyvin.

        Itse asiassa kun jään eläkkeelle, tuloni taitavat tästä nousta. Eipä tarvitse pelätä, miten silloin pärjää, kun on kokemusta vähemmästä rahankäytöstä.

        Joo, jos vetelisit pari askia röökiä päivässä ja vielä joka viikonloppu perskännit, niin kyllähän siihen saa fyrkkaa katoamaan isosti. Pelkkä tupakki jo tekisi pyöreästi 300 €/kk. Se on vuositasolla jo 3600 €. Kolmessa vuodessa menisi savuna ilmaan uuden pikkuauton hinta. Vaikka et autoilla ajelekaan, mutta vaan esimerkin vuoksi.

        Viinaan saa helposti kapakassa menemään vielä enemmän, jopa moninkerroin enemmän, vaikka joisi vain viikonloppuisin.

        Summa summarum, tuollaiset kk-tulot saisi helposti upotettua pelkästään em. nautintoaineisiin. Jotka nyt kuitenkaan eivät ole ihmiselle pakollisia.


      • Anonyymi
        nhgmjhmjh, kirjoitti:

        Minulla on samantasoiset tulot kuin ap:lla. Olen yhden lapsen yksinhuoltaja, mutta se auttaa, että olen aikoinaan saanut isompituloisessa vaiheessa hankittua pienen, mutta nyt velattoman oman asunnon.

        Tosiaan menot ratkaisevat, eivät tulot. Emme matkustele kalliisti tai usein, eikä ole autoa, mutta muuten normaalisti elellään. Lehtitilauksia ei ole, eikä älypuhelimia, mutta todella hyvin pärjää peruskännykällä ja netillä, josta voi lukea uutiset.

        Vaatteet hankitaan alennusmyynnistä halpisketjusta, mutta pukeutumisessakin lopputuloksen ratkaisee tyylitaju eikä vaatteen hinta. Ruoka tehdään itse, ostan halvinta perusruokaa, jauhelihaa, perunoita, perusleipää jne. Vihannekset ja hedelmät ovat kalliimpia ostoksia sillä saralla. Ei syödä ravintoloissa, enkä juo viinaa tai osta tupakkaa.

        Ihmiset luulevat tarvitsevansa tietyn tulotason, mutta oikeasti paljon vähemmälläkin pärjää hyvin.

        Itse asiassa kun jään eläkkeelle, tuloni taitavat tästä nousta. Eipä tarvitse pelätä, miten silloin pärjää, kun on kokemusta vähemmästä rahankäytöstä.

        Yli 60v, eläkeläinen yhden lapsen yksinhuoltaja....joku ei nyt stemmaa:))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 60v, eläkeläinen yhden lapsen yksinhuoltaja....joku ei nyt stemmaa:))))

        Missä tuossa hän sanoi olevansa yli 60v eläkeläinen???


      • Anonyymi
        nhgmjhmjh, kirjoitti:

        Minulla on samantasoiset tulot kuin ap:lla. Olen yhden lapsen yksinhuoltaja, mutta se auttaa, että olen aikoinaan saanut isompituloisessa vaiheessa hankittua pienen, mutta nyt velattoman oman asunnon.

        Tosiaan menot ratkaisevat, eivät tulot. Emme matkustele kalliisti tai usein, eikä ole autoa, mutta muuten normaalisti elellään. Lehtitilauksia ei ole, eikä älypuhelimia, mutta todella hyvin pärjää peruskännykällä ja netillä, josta voi lukea uutiset.

        Vaatteet hankitaan alennusmyynnistä halpisketjusta, mutta pukeutumisessakin lopputuloksen ratkaisee tyylitaju eikä vaatteen hinta. Ruoka tehdään itse, ostan halvinta perusruokaa, jauhelihaa, perunoita, perusleipää jne. Vihannekset ja hedelmät ovat kalliimpia ostoksia sillä saralla. Ei syödä ravintoloissa, enkä juo viinaa tai osta tupakkaa.

        Ihmiset luulevat tarvitsevansa tietyn tulotason, mutta oikeasti paljon vähemmälläkin pärjää hyvin.

        Itse asiassa kun jään eläkkeelle, tuloni taitavat tästä nousta. Eipä tarvitse pelätä, miten silloin pärjää, kun on kokemusta vähemmästä rahankäytöstä.

        eli ex miehesi maksoi puolet asunnostasi ja veit sen eron astuessa voimaan?


      • Anonyymi
        nhgmjhmjh, kirjoitti:

        Minulla on samantasoiset tulot kuin ap:lla. Olen yhden lapsen yksinhuoltaja, mutta se auttaa, että olen aikoinaan saanut isompituloisessa vaiheessa hankittua pienen, mutta nyt velattoman oman asunnon.

        Tosiaan menot ratkaisevat, eivät tulot. Emme matkustele kalliisti tai usein, eikä ole autoa, mutta muuten normaalisti elellään. Lehtitilauksia ei ole, eikä älypuhelimia, mutta todella hyvin pärjää peruskännykällä ja netillä, josta voi lukea uutiset.

        Vaatteet hankitaan alennusmyynnistä halpisketjusta, mutta pukeutumisessakin lopputuloksen ratkaisee tyylitaju eikä vaatteen hinta. Ruoka tehdään itse, ostan halvinta perusruokaa, jauhelihaa, perunoita, perusleipää jne. Vihannekset ja hedelmät ovat kalliimpia ostoksia sillä saralla. Ei syödä ravintoloissa, enkä juo viinaa tai osta tupakkaa.

        Ihmiset luulevat tarvitsevansa tietyn tulotason, mutta oikeasti paljon vähemmälläkin pärjää hyvin.

        Itse asiassa kun jään eläkkeelle, tuloni taitavat tästä nousta. Eipä tarvitse pelätä, miten silloin pärjää, kun on kokemusta vähemmästä rahankäytöstä.

        Koska alkaa saneeraukset,siinä velattomassa asunnossa,?


    • 1200 brutto.

      Onko tuloraja KÄTEENJÄÄVÄÄ TULOA:

      • ap.

        Kyllä nettotulot, käteenjäävä tulo.


      • massia kasseissa
        ap. kirjoitti:

        Kyllä nettotulot, käteenjäävä tulo.

        Nimenomaan, se tulo, jonka saat vedettyä käteen.


      • Kassit tyhjinä
        massia kasseissa kirjoitti:

        Nimenomaan, se tulo, jonka saat vedettyä käteen.

        Käteen voi vetää ilman tulojakin.


      • Anonyymi
        Kassit tyhjinä kirjoitti:

        Käteen voi vetää ilman tulojakin.

        Runkatessa saa aina miljoonia puhtaana käteen.


    • Rikas köyhä

      Toihan on iso raha. Mä saan 750€/kk enkä muuta. Ja siitä olen antanut kuukausittain 100€ ja enemmänkin opiskelijatyttärelleni. Kehtaavatkin valitttaa jotkut:((

      • 100€

        Mulle ei jää kuin 100€kk käteen ja siitä pitäisi vielä syödä välillä on kyllä nälkä mutta ei aina


      • KÖYHÄT KYYKKYYN

        MIKÄHÄN SUN VUOKRAS ON VAI ASUTKO TELTAS VAI MAKSAKO SOSSU SUN VUOKRAN,SÄHKÖN,VEDEN YMM


      • anonyymi.

        Opiskelijana tienaa juuri tuon ehkä 700 €/kk ja silti voi kaupasta ostaa herkkuja viikonloppuisin ja käydä ulkonakin välillä. Riippuu tietysti paljon tekee töitä tai on ottanut opintolainaa, itse saan tukia noin 450 e ja loput tienaan töissä käymällä. Tässä kuussa jään jopa plussan puolelle tulojen ja menojen puolesta :) Sitten on tietysti ihmisiä jotka tienaavat sen 3000 e kuussa ja silti on tiukkaa :D


      • Millimummi

        Maksatko tuosta summasta asumisesi etkä saa asumistukea? Vaikea kuvitella täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan jos on vuokralla. Pelkästään yksiön vuokrat ovat jo huikeat ja jos vielä avittelet lasta niin.... aika temppu :)
        Itse olen aina ollut pienituloinen yh ja auttanut myös lasta pärjäämään. Sitten lapsenlapsia ostamalla vaatteita, urheiluvälineitä, yms. välillä tarpeetontakin. Ruokakassejakin vein aina viime vuosiin saakka mutta ovat jotenkin selvinneet jo ilman niitä. Eläkkeeni on 900 e kk, laitettiin sairaseläkkeelle kesken työuran. Saan siihen pienen asumistuen päälle ja vanhuuseläkettäkin jonkin verran.
        En ole matkustellut, en käynyt kampaajilla, en laitellut rakennekynsiä enkä etenkään juopotellut sikari hampaissa ulkosalla. Auton olen saanut jotenkin pidettyä, se on vaatimaton sellainen mutta mahdollistaa kaupassakäynnit ja lasten kuskaukset joskus.
        Meille lasten kanssa suurta juhlaa ovat merena rannalla kävelyt ja Mäkkärissä syöminen. Nyt tosin nekin ovat jäämässä koska eläkeläisenä en ole minkään arvoinen eikä sairauksiani pidetä hoitamisen arvoisena. Olen lapseni ainoa vanhempi ja lapsenlasteni ainoa isovanhempi ja turva heille mutta yhteiskunnan silmissä koen olevani arvoton. Tiedostan, että asiat olisivat toisin jos tuloni olisivat luokkaa 3-4000 e per kk ja tittelini vaikkapa arkkitehti. No. muuten olen tyytyväinen elämääni, kunhan kävelykyvyn edes saisi pitää mahdollisimman pitkään.
        Eli melko pienellä tulee toimeen jos on pakko. Toisaalta vaikka tienaisi enemmänkin se menisi todennäköisesti yhtä lailla.


      • Anonyymi

        750 ei riitä kuukausivuokraan?
        Satanen jo lisää!


    • elena......

      Olen pienituloinen eläkeläinen 1400 netto kk.
      Sain säästettyä työelämässä ollessani saunallisen kolmion, kesämökin ja hyvän auton.
      Säästöjäkin on, matkustelen pari kertaa vuodessa, 2-3 viikkoa kerralla, kanarialle tai välimerelle, toinen kaukomatka.
      En tarvitse mitään enemmän, kun katselee ihmisten tuloja, ihmettelee mihin he joutuvat rahojensa kanssa. Asun yksin, mökin ja asunnon ylläpito maksaa noin 300-400 euroa kk. Remontit päälle, Tunnen olevani onnellinen.

      • jfljlsjdfljsldfjlsjd

        Kovat on sulla elåkkeet netoksi.. eli bruttoeläke on siellä jossain 2000 kieppeillä ellei yli.
        Joo eli et ole todellakaan pienituloinen eläkeläinen :)

        Elena kertookin jo paljon


      • Myös terve asuja.
        jfljlsjdfljsldfjlsjd kirjoitti:

        Kovat on sulla elåkkeet netoksi.. eli bruttoeläke on siellä jossain 2000 kieppeillä ellei yli.
        Joo eli et ole todellakaan pienituloinen eläkeläinen :)

        Elena kertookin jo paljon

        Kummallista sormilla osoittelua! Olkoon vaikka Tatjana mutta hän on tehnyt tosi pitkän työuran todennäköisesti pientuloisena kun saa eläkettä vain 1400.

        Ostanut asunnon, kesämökin, on auto. Normaalit meiningit. Mutta niin vain suomalainen katkeruus ja kateus ylettyy niihinkin kuten tässä yläpuolella oleva perusvammainen, joka ei osaa edes nimimerkkiä tehdä. On vain epämääräinen pötkö kirjaimia.


      • dvghkjgfhkjhkj
        Myös terve asuja. kirjoitti:

        Kummallista sormilla osoittelua! Olkoon vaikka Tatjana mutta hän on tehnyt tosi pitkän työuran todennäköisesti pientuloisena kun saa eläkettä vain 1400.

        Ostanut asunnon, kesämökin, on auto. Normaalit meiningit. Mutta niin vain suomalainen katkeruus ja kateus ylettyy niihinkin kuten tässä yläpuolella oleva perusvammainen, joka ei osaa edes nimimerkkiä tehdä. On vain epämääräinen pötkö kirjaimia.

        "Kummallista sormilla osoittelua! Olkoon vaikka Tatjana mutta hän on tehnyt tosi pitkän työuran todennäköisesti pientuloisena kun saa eläkettä vain 1400."

        Et ilmeisesti ymmärrä eläkkeistä mitään. Vaikka olisit tehnyt kuinka pitkän uran PIENITULOISENA jää eläkkeesi sinne 700€ tuntumaan... 1400€ nettoeläkkeeseen on täytynyt tulla jo hienosti yli 3000€/kk tuloja työelämässä.

        Eikä tuo sinunkaan nimimerkkisi juuri muuta ole kuin epämääräinen pötkö kirjaimia.


      • alle 1000e/kk

        Et todellakaan ole pienituloinen! Olet ilmeisesti ollut hyväpalkkainen työelämässä?


      • Myös terve asuja.
        dvghkjgfhkjhkj kirjoitti:

        "Kummallista sormilla osoittelua! Olkoon vaikka Tatjana mutta hän on tehnyt tosi pitkän työuran todennäköisesti pientuloisena kun saa eläkettä vain 1400."

        Et ilmeisesti ymmärrä eläkkeistä mitään. Vaikka olisit tehnyt kuinka pitkän uran PIENITULOISENA jää eläkkeesi sinne 700€ tuntumaan... 1400€ nettoeläkkeeseen on täytynyt tulla jo hienosti yli 3000€/kk tuloja työelämässä.

        Eikä tuo sinunkaan nimimerkkisi juuri muuta ole kuin epämääräinen pötkö kirjaimia.

        Johtuu siitä että olen työelämässä, en eläkkeellä ja alle 60 terve ja viriili aikuinen.
        Oma eläkebarometri näyttää 2400 eur brutto tällä hetkellä jos jäisin eläkkeelle.
        Sinä et tunnu tietävän eläkkeistä mitään. Mutta oletkin joku läpi elämän loisija, joka kuvittelee, että harvoin töissä käyneenä sinun pitäisi saada ministerin eläke.


      • Juu et tosiaa ole pienituloinen eläkeläinen kun käteen 1400 € kuussa!!Kuulut siihen keskirajan yläpuolikastiin!On monia kun ei saa edes 1000 € kuussa kouraan!!


      • Eläkeläinen.......

        Sullahan hyvin menee jos sulla on 1400 nettona kuukaudessa! Et todellakaan VOI valittaa mistään etkö PYSTY parempaan kuin tuohon minkä mainitsit??? Sunhan pitäis noilla tuloilla saada aikaan PALJON enemmän! ET SILLEEN!


      • Kyllä tuo
        dvghkjgfhkjhkj kirjoitti:

        "Kummallista sormilla osoittelua! Olkoon vaikka Tatjana mutta hän on tehnyt tosi pitkän työuran todennäköisesti pientuloisena kun saa eläkettä vain 1400."

        Et ilmeisesti ymmärrä eläkkeistä mitään. Vaikka olisit tehnyt kuinka pitkän uran PIENITULOISENA jää eläkkeesi sinne 700€ tuntumaan... 1400€ nettoeläkkeeseen on täytynyt tulla jo hienosti yli 3000€/kk tuloja työelämässä.

        Eikä tuo sinunkaan nimimerkkisi juuri muuta ole kuin epämääräinen pötkö kirjaimia.

        "pötkökirjain" nimimerkki ei tiedä mistään mitään.

        Anoppi esim tulee saamaan n. 1400 e/kk eläkettä, vaikka ei ole tehnyt koko ikänsä kuin perus "paskaduunia" ja ihan peruspalkalla. Olennaista hänen eläkkeen kertymisessä onkin pitkä työura ja säännöllinen palkka. Ei siis aina tarvitse olla isot kk-tulot.


      • sanazah89
        dvghkjgfhkjhkj kirjoitti:

        "Kummallista sormilla osoittelua! Olkoon vaikka Tatjana mutta hän on tehnyt tosi pitkän työuran todennäköisesti pientuloisena kun saa eläkettä vain 1400."

        Et ilmeisesti ymmärrä eläkkeistä mitään. Vaikka olisit tehnyt kuinka pitkän uran PIENITULOISENA jää eläkkeesi sinne 700€ tuntumaan... 1400€ nettoeläkkeeseen on täytynyt tulla jo hienosti yli 3000€/kk tuloja työelämässä.

        Eikä tuo sinunkaan nimimerkkisi juuri muuta ole kuin epämääräinen pötkö kirjaimia.

        Mä en saa rahaa mistään? äitee maksaa joskus ruokaa. Miten noita tuommmoisia kaikenlaisia kelarahoi ja sossurahoi sit käytännlssä niinku haetaan? en käsää. En mä oo mitää ikää misttää hakenu mut ko nytte rupesin miettiin niin vois kyl koklata hakee.


      • reilusti rikkaaksi.
        sanazah89 kirjoitti:

        Mä en saa rahaa mistään? äitee maksaa joskus ruokaa. Miten noita tuommmoisia kaikenlaisia kelarahoi ja sossurahoi sit käytännlssä niinku haetaan? en käsää. En mä oo mitää ikää misttää hakenu mut ko nytte rupesin miettiin niin vois kyl koklata hakee.

        Varaa audienssi Kelan luukulle.
        Audienssin voi tilata nykyiseltä Kelan pääjohtajalta - kuka hän onkin? Joku entinen ministeri varmaan koska Kelan johtajaksi ei pääse, ellei ole poliittista merkintää.

        Siellä se kiva ja ystävällinen Kela täti sitten laskee kaiken mitä sinulle kuuluu. Ja koska et ole ollut aiemmin loispummi saat hyvän ihmisen lisää eli piiskarahaa.

        Tulet yllättymään kuinka paljon noista molemmista luukuista irtoaa pätäkkää.


      • Nakke3
        Eläkeläinen....... kirjoitti:

        Sullahan hyvin menee jos sulla on 1400 nettona kuukaudessa! Et todellakaan VOI valittaa mistään etkö PYSTY parempaan kuin tuohon minkä mainitsit??? Sunhan pitäis noilla tuloilla saada aikaan PALJON enemmän! ET SILLEEN!

        Minulle jää kuussa käteen vain 3500, koska täysi autoetu raapaisee ensin verot ja sitten vielä vähentää sen 800 nettopalkasta. Vaimolla jää verojen jälkeen käteen 2000, joten melko kitkutusta on kaikkien kulujen jälkeen että pärjätään!

        Suomessa ei työnteko kannata, onneksi ensi kuussa tulee taas parikymppiä osinkoja niin päästään etelään pakoon viikoksi-pariksi.


      • ystävät rikkautena

        Sinkkuna, kallein kunta työpaikan takia. Vuokralla ei kannattaisi asua siksi velanottoon oli mentävä jo alle kolmikymppisenä. Miten pienituloinen sinkku saisi kerätyksi ilman perintöjä ja miehen tuloja, ilman lesken eläkettä puolisolta ,
        sen verran, että saisi pääkaupunkiseudulta riittävän suuren asunnon omaksi?
        Mahdottomuus vaikka kuinka eläisi kotitekoisella ruualla ja jättää pois tupakat ja alkot!
        Yksin lehdet, sähköt....
        Mökkirahoja en saa mistään, en koskaan! Niin, eipä tuolla nettotulolla tai sitten bruttotulollakaan, kun ollaan eläkkeellä makseta asunnon lainoja. Pienempään sitten ja hyvästit muistoille/tavaroille!

        Pitäisi kait sinkkujen akkojen ja ukkojen laittaa hynttyyt yhteen!
        Soluasuntoja ja apua puolin ja toisin. Sull on mökki, siis tulen sinne. Mul on muita avuja ja taitoja. Vaihdetaanko?
        Niin tulevaisuus ei hyvältä näytä, joten naimisiin ja hynttyyt yhteen. Tosin leskeneläkettä ei saa jos niin hyvin kävisi että toinen kupsahtaisi, enää tässä kun ollaan jo 60v.
        Vastausta vailla elämässä!


      • tyttöläineneeee

        Monilla menee harrastuksiin rahaa. Esim hevosen ylläpito maksaa n. 500 e kaikkineen meilläpäin, lisäksi ensin pitää ostaa hevonen ja varusteet. :) Myös esim autoilu maksaa/auton omistaminen. Ja merkkivaatteet.


      • maltilla vaan
        jfljlsjdfljsldfjlsjd kirjoitti:

        Kovat on sulla elåkkeet netoksi.. eli bruttoeläke on siellä jossain 2000 kieppeillä ellei yli.
        Joo eli et ole todellakaan pienituloinen eläkeläinen :)

        Elena kertookin jo paljon

        Valtion pienituloisessa, mutta ah niin vähätöisessä virassa kertyi eläkettä kuitenkin kohtuullisesti. Bruttona 2100 € ja netoksi tuli 1700/kk . Kun ei ole sitä juoppoutta riesana eikä tupakan tuskaa eikä tarvi kaikki olla hienompaa kuin naapurilla, niin tuollakin summalla pärjää loistavasti.
        Kaikkien ei tarvi asua kehän kolmosen sisäpuolella oravapyörässä.


      • roope ankka
        Nakke3 kirjoitti:

        Minulle jää kuussa käteen vain 3500, koska täysi autoetu raapaisee ensin verot ja sitten vielä vähentää sen 800 nettopalkasta. Vaimolla jää verojen jälkeen käteen 2000, joten melko kitkutusta on kaikkien kulujen jälkeen että pärjätään!

        Suomessa ei työnteko kannata, onneksi ensi kuussa tulee taas parikymppiä osinkoja niin päästään etelään pakoon viikoksi-pariksi.

        Ei kukaan usko satuolentoihin kuten nakke nakuttaja.


      • Kaikki mitä luulee
        dvghkjgfhkjhkj kirjoitti:

        "Kummallista sormilla osoittelua! Olkoon vaikka Tatjana mutta hän on tehnyt tosi pitkän työuran todennäköisesti pientuloisena kun saa eläkettä vain 1400."

        Et ilmeisesti ymmärrä eläkkeistä mitään. Vaikka olisit tehnyt kuinka pitkän uran PIENITULOISENA jää eläkkeesi sinne 700€ tuntumaan... 1400€ nettoeläkkeeseen on täytynyt tulla jo hienosti yli 3000€/kk tuloja työelämässä.

        Eikä tuo sinunkaan nimimerkkisi juuri muuta ole kuin epämääräinen pötkö kirjaimia.

        Et ymmärrä sinäkään eläkkeistä mitään menin vuonna 1967 töihin olen ollut
        samalla työnantajalla koko ajan töissä täytän ensi vuonna 63v:tta saisin eläkettä vähän yli 2300€ kk näitten tulojen mukaan,että revi siitä kaiken
        tietävä eläke asioista.


      • Eräs tosi köyhä

        On iso sulla eläke mulla 736e/kk as.tuki 400/kk ei jää mihinkään rahaa
        mistä tollasen 400e kämpän saa ? oot vissii periny ja toi 300-400 on vastike
        kaukommat aj matkustelu on taakse jäänytttä eämää mun kohalla et silleen


      • dvghkjgfhkjhkj kirjoitti:

        "Kummallista sormilla osoittelua! Olkoon vaikka Tatjana mutta hän on tehnyt tosi pitkän työuran todennäköisesti pientuloisena kun saa eläkettä vain 1400."

        Et ilmeisesti ymmärrä eläkkeistä mitään. Vaikka olisit tehnyt kuinka pitkän uran PIENITULOISENA jää eläkkeesi sinne 700€ tuntumaan... 1400€ nettoeläkkeeseen on täytynyt tulla jo hienosti yli 3000€/kk tuloja työelämässä.

        Eikä tuo sinunkaan nimimerkkisi juuri muuta ole kuin epämääräinen pötkö kirjaimia.

        Että oikeen pienitilonen ja 1400 käteen ELÄKETTÄ ????

        Vittu mä saa palkkaakaan niin paljjoa käteen kuussa,, PALKKAA !

        Kuussa saa käteen 1200 euroa, tyajuatko ollenkaan mitä siiutä saa eläkettä vaikka tekis kuinka pitkän uran tahansa....alle tonnin jää !!


      • Ymmärrys hoi!
        rocker-69 kirjoitti:

        Juu et tosiaa ole pienituloinen eläkeläinen kun käteen 1400 € kuussa!!Kuulut siihen keskirajan yläpuolikastiin!On monia kun ei saa edes 1000 € kuussa kouraan!!

        Satutko tietämään, että työeläke karttuu tehdystä työstä ja siitä maksetuista palkoista! Jos on koko ikänsä ollut kokopvätöissä ja jopa käynyt kouluja saadakseen ns. paremman palkan/paikan, totta kai saa isomman eläkkeenkin. Ei eläkkeitä voi verrata tuosta vaan keskenään! Jos työeläkettä ei ole tai se on kovin pieni, ko. hlö saa kansaneläkettä ja varmaan kaikenmaailman tukiaisia. Jos ei ole viitsinyt töitä tehdä, niin turha marista kenenkään työeläkkeestä. He eivät sitten saakaan mitään tukiaisia mistään, vaikka oikeesti rahaa jää käteen = maksuihin vähemmän kuin mitä nuo tukiaisia nostavat saavat, kun kaikki heille maksetaan. Kun sossu/Kela maksaa vuokran, toimeentulotukea ym. ym., niin helppoahan se elämä sitten on... Eikä tähän tarvitse sekoittaa mitään Nalle Wahlrooseja tai Ehrnrootheja muita ökyjä, jotka eivät eläkettä tarvitsi ollenkaan, sillä heillä sitä on mammonaa perittynä holvit väärällään. Tarkoitan suht. normaalia työeläläistä, joka siis joutuu kaiken itse maksamaan (ei ole omistusasuntoa). Omistusasunnon omistajien ei kuuluisi asumistukea edes saada!!!!

        Sitten ovat erikseen vielä työssä tai työikäisenä sairastuneet, jotka saavat työkyvyttömyyseläkettä, mutta joiden eläke (karttuma jäänyt pieneksi) menee (ainakin taviksilla) lääkkeisiin ja sairaalakäynteihin jne. Silti he eivät saa mitään tukia, kun Kela ym. tuijottavat vain sitä bruttoeläkettä!!! Nettoeläkekkeen määräkään ei mitään ratkaise, sillä jos valtaosa netosta menee sairastamiseen, mitä merkitystä on nettomäärällä verrattuna esim. sellaiseen hlöön, jonka tulot ovatkin minimaaliset, mutta hlö on terve ja nostaa tukia Kelasta ja sossusta???


      • 890j9jij89hkoh0+hp´+
        Myös terve asuja. kirjoitti:

        Johtuu siitä että olen työelämässä, en eläkkeellä ja alle 60 terve ja viriili aikuinen.
        Oma eläkebarometri näyttää 2400 eur brutto tällä hetkellä jos jäisin eläkkeelle.
        Sinä et tunnu tietävän eläkkeistä mitään. Mutta oletkin joku läpi elämän loisija, joka kuvittelee, että harvoin töissä käyneenä sinun pitäisi saada ministerin eläke.

        Hmm.. väität ettei muut tiedä eläkkeistä mitään, no jos eläkebarometri näyttää 2400 € bruttona jos nyt jäisit eläkkeelle niin sun tulot ei todellakaan ole pienet tai eläkekään pieni.

        Jos mä nyt jäisin eläkkeelle niin saisin tuon 1400 bruttona, josta verot pois, ja tiedoksi että mun palkka on siinä 3270 € eli en ole todellakaan pienituloinen.

        Joten jos joku saa eläkettä nettona 1400 € per / KK niin ei todellakaan ole mikään pieni eläke kyseessä vaan ihan reilu eläke joka tarkoittaa siis tuollaista n. 2000 € eläkettä.

        Joten "Myös terve asuja" voisi pikkasen miettiä mitä tarkoittaa pieni eläke ja sitten vasta tulla muilla kertomaan "sinä et tunnu tietävän eläkkeistä mitään" ja päälle vielä vihjailee "mutta oletkin joku läpi elämän loisija...jne."

        Nimimerkki "Myös terve asuja" on säälittävä esimerkki ihmisestä, joka istuu oimien aivojensa päällä ja luulee olevansa eliittiä :-)

        Mutta näin ne monet ihmiset itsestään luulee.
        Mä tiedän mikä mä olen enkä ole isotuloinen vaan keskikastia, tiedän eläkkeeni nyt ja mitä se tulee olemaan ja tiedän myös, että Elenan eläke on suuri eikä pieni.

        Tänne on turha tulla puhumaan p..a......s....k.... a ....a


      • Pirre*
        ystävät rikkautena kirjoitti:

        Sinkkuna, kallein kunta työpaikan takia. Vuokralla ei kannattaisi asua siksi velanottoon oli mentävä jo alle kolmikymppisenä. Miten pienituloinen sinkku saisi kerätyksi ilman perintöjä ja miehen tuloja, ilman lesken eläkettä puolisolta ,
        sen verran, että saisi pääkaupunkiseudulta riittävän suuren asunnon omaksi?
        Mahdottomuus vaikka kuinka eläisi kotitekoisella ruualla ja jättää pois tupakat ja alkot!
        Yksin lehdet, sähköt....
        Mökkirahoja en saa mistään, en koskaan! Niin, eipä tuolla nettotulolla tai sitten bruttotulollakaan, kun ollaan eläkkeellä makseta asunnon lainoja. Pienempään sitten ja hyvästit muistoille/tavaroille!

        Pitäisi kait sinkkujen akkojen ja ukkojen laittaa hynttyyt yhteen!
        Soluasuntoja ja apua puolin ja toisin. Sull on mökki, siis tulen sinne. Mul on muita avuja ja taitoja. Vaihdetaanko?
        Niin tulevaisuus ei hyvältä näytä, joten naimisiin ja hynttyyt yhteen. Tosin leskeneläkettä ei saa jos niin hyvin kävisi että toinen kupsahtaisi, enää tässä kun ollaan jo 60v.
        Vastausta vailla elämässä!

        Eikös sinkkuus ole valinta..:)


      • näinon

        Et ole pienituloinen,


      • mrsxxx
        hunajainen79 kirjoitti:

        Että oikeen pienitilonen ja 1400 käteen ELÄKETTÄ ????

        Vittu mä saa palkkaakaan niin paljjoa käteen kuussa,, PALKKAA !

        Kuussa saa käteen 1200 euroa, tyajuatko ollenkaan mitä siiutä saa eläkettä vaikka tekis kuinka pitkän uran tahansa....alle tonnin jää !!

        Juuri noin hunajainen79. Normaalit ihmiset tienaavat palkkaa nettona 1200-1900 kk. Tuo 1700-1900/kk on jo aika hyvin.

        Appeni jäi eläkkeelle 10v sitten. Hänen netto eläkkeensä oli silloin 1600e/kk. Tienasin töistäni toimistohommissa bruttona saman :).

        Tähän mennessä (49v) olen tienannut työeläkettäni 500e kk, brutto. Jos pysyn työelämässä lähes 70vuotiaaksi, saan varmaankin bruttona tuon 1600e/kk....? Mikäli eläkkeiden maksuja ei lakkauteta siihen mennessä. Niin, ja olen ollut työelämässä 19-vuotiaasta lähtien.


      • Onhan se
        Pirre* kirjoitti:

        Eikös sinkkuus ole valinta..:)

        Joskus jopa oma valinta.


      • Nakke3
        roope ankka kirjoitti:

        Ei kukaan usko satuolentoihin kuten nakke nakuttaja.

        Mikä oli mielestäsi satua? Sekö, että olen tehnyt elämäni aikana kovasti töitä ja kouluttanut itseäni siksi, että ei tarvitsisi elää yhteiskunnan tuilla eli muiden siivellä? Ja että joskus voisi myös nauttia elämän hedelmistä?

        Kirjoittamani vastineen saamien miinusten takaa näkyy jälleen ihmisten kateellisuus niitä kohtaan, joilla menee hyvin!


      • eläkeläinen?????
        Nakke3 kirjoitti:

        Mikä oli mielestäsi satua? Sekö, että olen tehnyt elämäni aikana kovasti töitä ja kouluttanut itseäni siksi, että ei tarvitsisi elää yhteiskunnan tuilla eli muiden siivellä? Ja että joskus voisi myös nauttia elämän hedelmistä?

        Kirjoittamani vastineen saamien miinusten takaa näkyy jälleen ihmisten kateellisuus niitä kohtaan, joilla menee hyvin!

        Puhutko palkka- vai eläketulosta?


      • Anonyymi
        Myös terve asuja. kirjoitti:

        Kummallista sormilla osoittelua! Olkoon vaikka Tatjana mutta hän on tehnyt tosi pitkän työuran todennäköisesti pientuloisena kun saa eläkettä vain 1400.

        Ostanut asunnon, kesämökin, on auto. Normaalit meiningit. Mutta niin vain suomalainen katkeruus ja kateus ylettyy niihinkin kuten tässä yläpuolella oleva perusvammainen, joka ei osaa edes nimimerkkiä tehdä. On vain epämääräinen pötkö kirjaimia.

        Jo lapsille opetetaan; ''..älä usko ihan kaikkea mitä netissä näet''


      • Anonyymi
        Kaikki mitä luulee kirjoitti:

        Et ymmärrä sinäkään eläkkeistä mitään menin vuonna 1967 töihin olen ollut
        samalla työnantajalla koko ajan töissä täytän ensi vuonna 63v:tta saisin eläkettä vähän yli 2300€ kk näitten tulojen mukaan,että revi siitä kaiken
        tietävä eläke asioista.

        Tuota...tuon kaavan mukaan olet mennyt töihin 11 vuotiaana:)


      • Anonyymi
        Nakke3 kirjoitti:

        Minulle jää kuussa käteen vain 3500, koska täysi autoetu raapaisee ensin verot ja sitten vielä vähentää sen 800 nettopalkasta. Vaimolla jää verojen jälkeen käteen 2000, joten melko kitkutusta on kaikkien kulujen jälkeen että pärjätään!

        Suomessa ei työnteko kannata, onneksi ensi kuussa tulee taas parikymppiä osinkoja niin päästään etelään pakoon viikoksi-pariksi.

        Se, että on rahaa käytössä, ei näköjään näy järjen käytössä....


      • Anonyymi

        Paljon maksaa vanheneva autosi? Vaakutukset ja remontit noihin kämppiin? Taitaa matikkasi ontua!


    • 945,15€, netto

      Parempi kun ei katsele tilastoja eikä välitä toisten tarinoista muuten kuin oppiakseen jotain uutta.

      Elämäntapani, ei tupakkaa, ei alkoholia, ei muotitrendejä vaan päällimmäisenä oma mukavuus, ei autoa, ei velkaa, asunnon yhtiövastike on kylläkin korkea johtuen remonteista.

      Tyydytän kulttuuri- ja matkustustarpeeni.

      Minulla ei ole mitään syytä olla tyytymätön.

      • omin avuin

        Onneksi olkoon. jatka vaan pää pystyssä.
        Olosuhteista ruikuttamalla ei voita mitään.
        Säätää vaan menot tulojen mukaan, niin homma pelittää.


    • ap.

      Minua pistää vihaksi, kun ikätoverini 6-kymppiset ovat laittaneet monta miinusta aloitukseeni :(
      Mitä vikaa on aloituksessa? Vai onko väärä aloittaja?
      Kertokaa isot ihmiset kirjoittamalla eikä miinustamalla.

      • ' ' '

        Niinpä näkyy, en tiedä miksi.
        Jollain kai on joulupukintuomia miinuksia varastossa.
        Pelkäävät, että ne mytevyy käyttämättä??

        Kaipa tilastoja kaunistavat huippusuuret palkat, nostavat keskipalkkojen summaa.


      • kkkkaaa

        Täällä on joku jolle tuottaa tyydytystä miinuksien antaminen. Itse en noteeraa miinuksia lainkaan.
        laitoin plussan, siinä ne miinukset vähitellen häipyy.


    • todellisuus n. 2200€

      Keskipalkkaa laskettaessa pitäisi jättää laskuista pois 10% ylä ja alapäästä niin huippupalkat eivät vääristäisi todellisuutta.

      • Mediaanimies

        Ei noita ylä- ja alakymmeneksiä tarvitse tilastoista poistaa, kun käytetään mediaanipalkkaa keskipalkan sijasta. Mediaani "korjaa" nuo vääristymät. Mediaanipalkka on kyllä valitettavasti(?) aikalailla päälle tuon 2200 euron.


    • alottaja VALEHTELEE

      alottajalle kysymys ???

      paljonko saat asumistukea, toimeentulotuke, ruokaavustuksia, anotko matka-avustuksia kelata, ??

      VASTAA rehellisesti,

      EI kannata mahtailla 1140 euron eläkkeellä, todellisuudessa sillä tulee just jajust toimeen kun laskee tarkaan, eikä tuhlaa mihinkää ylimääräseen,

      • .?.

        Mitä ihmeen tuloa on vaikkapa matkakorvaus Kelalta. Siinähän on jo omavastuu, jonka joutuu maksamaan, 14,25 € yhdensuuntaiselta matkalta.


      • perusnuukana

        Sitten riippuu siitä, missäpäin asuu. Toinen selviää pienillä rahoilla, toinen ei isollakaan.
        On mökki, kolmio ja kakkosasuntona suihkullinen kaksio. Asuntojenkin hinnat vaihtelee eri puolilla maata.

        Eläke riittää, kun elää vaatimattomasti. Autot vie jonkun verran. 1000 vuodessa pelkkää verotusta ja käyttökulut päälle. Yhdestä. Toinen on halpis, vanha vara-auto.

        Nuorena opittiin pienellä selviämään. Kaksin on kevyempää rahallisesti.


      • Totta vai?

        Tulipa mullekin mieleeni sama asia... Paljonko aloittaja maksaa vuokraa, missä päin Suomea asuu, onko oma asunto, onko perintöä ja sitten nuo avustukset?

        Minä olen työvykyttömyyseläkeellä oleva sinkku enkä saa mistään mitään tukia, asun vuokralla yksiössä ja iso osa eläkkeestä menee siis vuokraan ja loput apteekkiin ja poli- ja terv.keskusmaksuihin. Missään en käy, herkkuja en syö, vaatteita en osta (pärjäilen entisillä töissä ollessa ostetuilla), en polta tupakkaa, en osta kaljaa enkä viinaa. Lomamatkoista ei tarvitse edes unta nähdä. Ainoa mistä voi pihistää on ruoka, vaikka terveellisesti toki pitäisi syödä. Ei riitä rahat vihanneksiin, hedelmiin jne. Kaurapuuroa, makaronia, perunaa...


      • No toden totta joo.
        Totta vai? kirjoitti:

        Tulipa mullekin mieleeni sama asia... Paljonko aloittaja maksaa vuokraa, missä päin Suomea asuu, onko oma asunto, onko perintöä ja sitten nuo avustukset?

        Minä olen työvykyttömyyseläkeellä oleva sinkku enkä saa mistään mitään tukia, asun vuokralla yksiössä ja iso osa eläkkeestä menee siis vuokraan ja loput apteekkiin ja poli- ja terv.keskusmaksuihin. Missään en käy, herkkuja en syö, vaatteita en osta (pärjäilen entisillä töissä ollessa ostetuilla), en polta tupakkaa, en osta kaljaa enkä viinaa. Lomamatkoista ei tarvitse edes unta nähdä. Ainoa mistä voi pihistää on ruoka, vaikka terveellisesti toki pitäisi syödä. Ei riitä rahat vihanneksiin, hedelmiin jne. Kaurapuuroa, makaronia, perunaa...

        Sinulla on tosi suuri työkyvyttömyyseläke ja ole onnellinen.
        Meinaan jos et saalisäksi kansaneläkettä ja asumistukea niin eläkkeesi on liian suuri. Joten älä nakuta tänne valheita.


      • jmok451

        Toimeentulotukea laskettaessa otetaan huomioon kohtuulliset asumiskulut ja kaikki muut tulot ja avustukset. Esimerkkinä, yksin asuva henkilö maksaa omistamastaan asunnosta yhtiövastiketta 200 € kuukaudessa ja työmarkkinatukea 519,00 € kuukaudessa. Hän on oikeutettu saamaan toimeentulotukea lisäksi 142,00 € kuukaudessa. Asumistukeen hänellä ei ole oikeutta. Hänelle jää siis asumiskulujen jälkeen 461,00 € kuukaudessa. Kyllä sillä pärjää.


      • PÄRJÄÄN vähällä

        Saan vähän alle tuon 1140 ,eläkkeen ja pärjään aivan hyvin .Asun isossa osakkeessa ,maksan yht.vast. sähkön, veden, auton pidon ja vielä annan lapsenlapselle joka viikko 50€ opiskelu rahaa.
        Käyn teatterissa ,ulkomaan matkoilla, ostan uusia vaatteita jne.
        Vinkki teen itse ruokani,en osta valmisruokia. Kokeilkaa kuinka vähällä rahalla saa itse tehtyä hyvää ja monipuolista ruokaa!


      • jmok451 kirjoitti:

        Toimeentulotukea laskettaessa otetaan huomioon kohtuulliset asumiskulut ja kaikki muut tulot ja avustukset. Esimerkkinä, yksin asuva henkilö maksaa omistamastaan asunnosta yhtiövastiketta 200 € kuukaudessa ja työmarkkinatukea 519,00 € kuukaudessa. Hän on oikeutettu saamaan toimeentulotukea lisäksi 142,00 € kuukaudessa. Asumistukeen hänellä ei ole oikeutta. Hänelle jää siis asumiskulujen jälkeen 461,00 € kuukaudessa. Kyllä sillä pärjää.

        Miksi ei olisi oikeutta asumistukeen? Toisaalta voi kysyä onko se pärjäämistä, jos elää muiden antamilla tuilla. Työmarkkinatuki muuten on laskennallisesti 558,31 euroa kuukaudessa (21,5 päivää). Itseasiassa tämäkin on alakanttiin. Vuodessa (52 viikkoa, 364 päivää) saa 6751,68 euroa eli 562,64 kuukaudessa. Moni työtön ajattelee, että 28 päivää on melkein kuukausi, ja laskee sen 519 euroa kuukausituloksi. Sen kuitenkin saa 13 kertaa vuodessa.

        Toimeentulotuen perusosa on 477,26 kuussa, eli ainakin se jää asumismenojen jälkeen.


      • Totta vai?
        No toden totta joo. kirjoitti:

        Sinulla on tosi suuri työkyvyttömyyseläke ja ole onnellinen.
        Meinaan jos et saalisäksi kansaneläkettä ja asumistukea niin eläkkeesi on liian suuri. Joten älä nakuta tänne valheita.

        Mitä se nettoeläke merkitsee, jos suurin osa rahasta menee sairastamiseen ja on tosiaan ennenaikaisesti joutunut eläkkeelle työkyvyttömyyden takia??? Minulta jäi n. 13 - 15 v työeläkettä karttumatta, kun jouduin jäämään pois töistä. Et varmaan tiedä sitäkään, että eläke karttuu isommalla prosentilla 52 vuoden iästä eteenpäin. Minä jouduin eläkkeelle 50-vuotiaana. Eri juttu olisi, jos saisi olla terveenä vanhuuseläkeikään asti ja mielellään sen jälkeenkin. Mä tiedän kyllä omat asiani paremmin kuin sinä, joten nakuta mitä nakutat!


      • anonyymi.
        perusnuukana kirjoitti:

        Sitten riippuu siitä, missäpäin asuu. Toinen selviää pienillä rahoilla, toinen ei isollakaan.
        On mökki, kolmio ja kakkosasuntona suihkullinen kaksio. Asuntojenkin hinnat vaihtelee eri puolilla maata.

        Eläke riittää, kun elää vaatimattomasti. Autot vie jonkun verran. 1000 vuodessa pelkkää verotusta ja käyttökulut päälle. Yhdestä. Toinen on halpis, vanha vara-auto.

        Nuorena opittiin pienellä selviämään. Kaksin on kevyempää rahallisesti.

        Autot ovatkin varmaan aika suuri menoerä tavallisella kuluttajalla. Vakuutukset, bensat ynnä muut niin huhhuh.. Kaupungissa asumisessa on se hyöty, että paikasta toiseen pääsee bussilla, kävellen ja pyörällä, vaikkei asukaan kuin muutaman km päässä keskustasta :)


      • anonyymi.
        okaro kirjoitti:

        Miksi ei olisi oikeutta asumistukeen? Toisaalta voi kysyä onko se pärjäämistä, jos elää muiden antamilla tuilla. Työmarkkinatuki muuten on laskennallisesti 558,31 euroa kuukaudessa (21,5 päivää). Itseasiassa tämäkin on alakanttiin. Vuodessa (52 viikkoa, 364 päivää) saa 6751,68 euroa eli 562,64 kuukaudessa. Moni työtön ajattelee, että 28 päivää on melkein kuukausi, ja laskee sen 519 euroa kuukausituloksi. Sen kuitenkin saa 13 kertaa vuodessa.

        Toimeentulotuen perusosa on 477,26 kuussa, eli ainakin se jää asumismenojen jälkeen.

        "Toisaalta voi kysyä onko se pärjäämistä, jos elää muiden antamilla tuilla."

        Ikävä kyllä ei oikein ole muuta mahdollisuutta kuin elää tuilla, jos on esimerkiksi työtön. Ellei sitten ala itse kasvattamaan ruokaansa tai vastaavaa.


      • ei kohden koskaan
        Totta vai? kirjoitti:

        Mitä se nettoeläke merkitsee, jos suurin osa rahasta menee sairastamiseen ja on tosiaan ennenaikaisesti joutunut eläkkeelle työkyvyttömyyden takia??? Minulta jäi n. 13 - 15 v työeläkettä karttumatta, kun jouduin jäämään pois töistä. Et varmaan tiedä sitäkään, että eläke karttuu isommalla prosentilla 52 vuoden iästä eteenpäin. Minä jouduin eläkkeelle 50-vuotiaana. Eri juttu olisi, jos saisi olla terveenä vanhuuseläkeikään asti ja mielellään sen jälkeenkin. Mä tiedän kyllä omat asiani paremmin kuin sinä, joten nakuta mitä nakutat!

        Näin myös.
        Asumiskulujen jälkeen jää elämiseen 787 € / kk yksin elelen ja kyllä tekee tiukkaa.

        Mutta muuta ei voi kuin säätää elämänsä tulojensa mukaiseksi.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11274666

        Elämässä on kokenut jo monen moista aivan varmasti asuntoani ei käytetä mahdollisiin ylläpitoihin iäkkäänä lahjoitan pois lapsenlapselleni.


      • näin

        36 neliön asunnon vuokra 180 siis on oma vastuu, kyllä tonnilla jo syö ja vähän matkustelee iloisia retkiä vaan.


    • Pakkosäästäminen

      Saan vajaa 1000 € / kk nettona. Poltan tupakkaa ja käytän alkoa, yleensä olutta ja välillä tekemääni kotiviiniä. Asun ok-talossa yksin. Teen itse paljon ok-talossa. Auto on vanha, mutta toistaiseksi hyvässä kunnossa, ei vielä ruostetta. Huollan kaikki ajanmukaisesti. Teen monta ruokaerää valmiiksi ja pakastan ne. Välillä sorrun ostamaan eineksiä. Syön paljon vihanneksia, vähemmän hiilihydraattipitoisia ruokia jne. Kasvatan perunaa jne ja puutarhassa marjapensaita. Käyn metsässä kesällä poimimassa marjoja ja sieniä. Vaatteita ostan lähinnä kirppikseltä. Minulla on yli 15 v vanha kissa. Ja olen työtön mikä on pahin asia elämässäni. Minua yli 55 v ikäistä ei huolita mihinkään työhön, Kohta tuloni romahtaa, kun ans.sid.tyött.raha loppuu.
      Olen vähän säästänyt pahan päivän varalle.

      • Pakkosäästäminen

        Lisään vielä, että ei ole muita tukia kuin yksi tuki, joka liittyy vammaani.


      • 945,15€, netto

        Tulomme ovat ilmeisesti samaa pienuusluokkaa.

        Kerrostaloasukkina pieni parvekkeeni ei anna mahdollisuutta omavaraisuuden kehittämiseen muutamaa yrttiruukkua pitmmälle.

        Sairauteni ohjaa ruokailuni tiettyihin rajoihin jotka eivät onnekseni nosta kustannuksia.

        Tupakka- ja alkorahat käytän matkusteluun ja kulttuuritapahtumien lippuihin.

        Tätä rataa on mennyt viimeiset 12 vuotta. Kuuden viikon kuluttua täytän 65.


      • 945,15€, netto
        945,15€, netto kirjoitti:

        Tulomme ovat ilmeisesti samaa pienuusluokkaa.

        Kerrostaloasukkina pieni parvekkeeni ei anna mahdollisuutta omavaraisuuden kehittämiseen muutamaa yrttiruukkua pitmmälle.

        Sairauteni ohjaa ruokailuni tiettyihin rajoihin jotka eivät onnekseni nosta kustannuksia.

        Tupakka- ja alkorahat käytän matkusteluun ja kulttuuritapahtumien lippuihin.

        Tätä rataa on mennyt viimeiset 12 vuotta. Kuuden viikon kuluttua täytän 65.

        Minäkin lisään. En saa mitään tukia mutta verotuksessa on invalidivähennys.
        Myös lääkkeeni ovat niin sanotusti kokonaan korvattavia eli omavastuu on hyvin pieni.


      • Päivänvarjo
        945,15€, netto kirjoitti:

        Tulomme ovat ilmeisesti samaa pienuusluokkaa.

        Kerrostaloasukkina pieni parvekkeeni ei anna mahdollisuutta omavaraisuuden kehittämiseen muutamaa yrttiruukkua pitmmälle.

        Sairauteni ohjaa ruokailuni tiettyihin rajoihin jotka eivät onnekseni nosta kustannuksia.

        Tupakka- ja alkorahat käytän matkusteluun ja kulttuuritapahtumien lippuihin.

        Tätä rataa on mennyt viimeiset 12 vuotta. Kuuden viikon kuluttua täytän 65.

        Hai tonnillahan elää kuin kroisos.Hmm.Tietenkin yksin ja ulkomailla.


      • xxxx-€, netto
        Päivänvarjo kirjoitti:

        Hai tonnillahan elää kuin kroisos.Hmm.Tietenkin yksin ja ulkomailla.

        Ei ole valittamista! Tunnen saavani tarpeeni tyydytetyiksi.

        Matkustelen minua 20 vuotta nuoremman naisystäväni kanssa.
        Harrastamme halpoja kaupunkilomia. Halvat lennot ja xxx-hotellit sesonkien ulkopuolella.

        Pisimpään viipyilen Espanjassa. Toisen ystäväni kaupunkiasunnossa. 100€/kk.
        Siihen sopii vähäinen veden ja sähkön kulutukseni.
        Jätän asunnon aina moitteettomaan kuntoon ja varmistan, että sinne jää ainakin yksi täysi kaasupullo.


    • Rahanarvoinen elämä

      On heitä montakin.
      Mieheni tulot ovat puolet siitä mitä minä tienaan.

    • Pakkosäästäminen

      Matkustelu olisi mahdollinen minunlaiselle, vaanpa en tahdo matkustaa yksin. Jos vaan löytäisin kivan kumppanin jonka kanssa voisin matkustaa etelään viikoksi...
      Minullakin verotuksessa invalidivähennys.
      Elämä kuitenkin jatkuu kaikesta huolimatta! :)

    • vieläkö säästetään

      Ilmeisesti et asu pääkaupunkiseudulla! Minun eläkkeeni on nettona alle 1200/kk Asumistuki on noin 200. Vuokra on 680 euroa kk. Velan lyhennyksiin menee noin 650 euroa kuukaudessa. Olenkin muuttamassa vähän pohjoisemmaksi, tosin vuokra tippuu vain noin 70 euroa kk. Mutta onhan se jotain sekin. Missään muussa ei voi pihistää kuin ruuassa. Sen kyllä huomaa, väsyttää paljon enemmän. Viimeisten laboratoriokokeiden mukaan hemoglobiini on tippunut. No eipä ihmekään, lihaa näen vain mainoksissa. Niin, ne velat ovat tulleet jo ennen kuin jäin eläkkeelle!

      • ||||

        Saahan rautaa paljosta muustakin, kuin vain lihasta.

        "Hyviä raudan lähteitä ovat muun muassa palkokasvit, täysjyväviljatuotteet, vihreät lehtivihannekset ja kuivatut hedelmät. Samaan aikaan aterialla kannattaa nauttia C-vitamiinia sisältäviä ruokia, jolloin raudan imeytyminen tehostuu."

        Itselläni oli kauan anemia sairauskohtauksen jälkeen, söin apteekin rautatabletteja. Nyt onneksi tilanne on kohentunut.

        http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/rauta.html


      • vointeja

        Hanki pähkinöitä ja papuja lihan korvikkeeksi. Saat niistä proteiineja.


      • anonyymi.

        Paketillinen kuivattuja mung-papuja maksaa ehkä max. 2 e, en muista tarkkaa hintaa, ja 100 g mungeja sisältää jo yli päivän tarpeen rautaa. Siihen lisäksi C-vitamiini, joka parantaa raudan imeytymistä niin avot. Tai sitten apteekista kuukauden rautakuuri.


    • Lyh 310/kk

      Velat pitäisi olla maksettuna 50 vuoden iässä. Mutta tuo prkl avioero sekoitti pakan.
      Syy on akan.

      • ap.

        Pannaanko peukkua? Minullakin avioero sekoitti pakan, muttei raha-asioissa vaan terveydessäni. Mutta vain hetkiseksi. Nyt taas olen kunnossa.
        Syy ukon.


      • :DDDDD
        ap. kirjoitti:

        Pannaanko peukkua? Minullakin avioero sekoitti pakan, muttei raha-asioissa vaan terveydessäni. Mutta vain hetkiseksi. Nyt taas olen kunnossa.
        Syy ukon.

        Minä en ole ollut ikuna aviossa. Avovaimoja ollut muutama.
        Pakka pysynyt kasassa.
        Syy minun.


    • ap.

      Aloittaja kyllä saa kuukaudessa tuloa alle 1140 €, siihen on laskettu eläke ja asumistuki - muuta rahaa ei tililleni tipu.

      Eläke 710 €/netto asumistuki 200 €, joka nousee 350 €:ksi kun täytän tänä syksynä 65 vuotta ja pääsen eläkeläisen asumistuen piiriin.

      Kolmio kaupungissa on lähes velaton. En tupakoi ja alkoholin käyttö rajoittuu yhteen Lidlin tai Pirkan siideritölkkiin saunan jälkeen.
      Harrastan lenkkeilyä/hyötyliikuntaa, pyöräilyä/hiihtoa, on sykemittari ja olen ostamassa kuntokeskuslaitteen kotiin. Aivot saa jumppaa harrastuksesta, jota voi tehdä livessä ja netin kautta ja siellä on kavereita ympäri maailmaa. Wannabe nörttinä tietsikka on uusi ja langattomilla kuulokkeilla kuuntelen smooth jazzia tässä kirjoittaessani. Facessa kavereita monista maista. Kännykkä on uusi.
      Parasta on että! Terve olen nykyään!
      ja osaan iloita jokaisesta terveestä päivästä - no, rehellisyyden nimissä: melkein jokaisesta.
      Jokunen vuosi sitten sairauksia alkoi putkahdella, Ei nyt enää sairaudet vaivaa, kun on ehdin ja viitsin itsestäni huolehtia. Kilot pidän kurissa. Liikuntaa niin, että makoisasti uni maistuu. Joskus kyllä laiskuus meinaa saada vallan eikä muka jaksaisi mutta kyllä tulee hyvä olo kroppaan ja mieleen, kun vaan pakottaa itsensä liikkeelle.
      Lisäksi mainittakoon, että olen tosi tylsä tosikko - paitsi joskus.

      • Pirre*

        Kuinka voit saada asumistukea jos asut omassa, velattomassa asunnossa, vai onko yhtiövastikkeesi vuokran kokoinen?


      • ap.
        Pirre* kirjoitti:

        Kuinka voit saada asumistukea jos asut omassa, velattomassa asunnossa, vai onko yhtiövastikkeesi vuokran kokoinen?

        "Pirre*"

        Kirjoitin "Kolmio kaupungissa on lähes velaton"

        Minulla on taloyhtiölainaa 20 000 €, joka on 10 % asuntoni arvosta = n. 200 000 €.
        Yhtiövastikkeessa on mukana hoitovastike ja rahoitusvastike = taloyhtiölainan korko ja lyhennys. Yhtiövastike taloyhtiölainan hoitokuluineen otetaan asumistuessa huomioon aivan samoin kuin vuokralla asuvan vuokra - minun tapauksessani täysimääräisenä, koska ei ylitä asumistuen normeja.


      • ap.
        Pirre* kirjoitti:

        Kuinka voit saada asumistukea jos asut omassa, velattomassa asunnossa, vai onko yhtiövastikkeesi vuokran kokoinen?

        jatkan vastaustani Pirre*:lle

        Kyllä saa pienituloinen asumistukea velattomaankin asuntoon.
        Hoitovastike on silloinkin ja vesimaksut. Eläkeläisen asumistuessa kun ei ole neliörajoituksia kuten yleisessä asumistuessa, niin yhdellä pienituloisella eläkeläisellä ison asuntonsa hoitovastike voi olla kohtalaisen korkea. Toki eläkeläisenkin asumistuessa on yläraja.


      • Pirre*
        ap. kirjoitti:

        jatkan vastaustani Pirre*:lle

        Kyllä saa pienituloinen asumistukea velattomaankin asuntoon.
        Hoitovastike on silloinkin ja vesimaksut. Eläkeläisen asumistuessa kun ei ole neliörajoituksia kuten yleisessä asumistuessa, niin yhdellä pienituloisella eläkeläisellä ison asuntonsa hoitovastike voi olla kohtalaisen korkea. Toki eläkeläisenkin asumistuessa on yläraja.

        Kiitos vastauksestasi, tulin "taas" hieman viisaammaksi :)


      • § piste fi + kela ??
        ap. kirjoitti:

        "Pirre*"

        Kirjoitin "Kolmio kaupungissa on lähes velaton"

        Minulla on taloyhtiölainaa 20 000 €, joka on 10 % asuntoni arvosta = n. 200 000 €.
        Yhtiövastikkeessa on mukana hoitovastike ja rahoitusvastike = taloyhtiölainan korko ja lyhennys. Yhtiövastike taloyhtiölainan hoitokuluineen otetaan asumistuessa huomioon aivan samoin kuin vuokralla asuvan vuokra - minun tapauksessani täysimääräisenä, koska ei ylitä asumistuen normeja.

        "Eläkkeensaajan" asumistuki vasta 65 v ?

        Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 58 vuotiaana ja nautin yleistä asumistukea.
        Vuoden kuluttua minulle tuli paperit ja päätös, että olen saanut "väärää" asumistukea. Että minulle kuuluisi ja minun olisi pitänyt hakea eläkkeensaajan asumistukea. Että Kela perii takaisin liikaa maksettua tukea.

        Tein paperit ja asumistuki muuttui eläkkeensaajan asumistueksi ja samalla nousi. Tekivät vielä uuden laskelman. Olin saanut tukea liian vähän ja sain ylimääräistä rahaa n. 1300 euroa. Siis 59 vuotiaana.

        Onko olemassa joku kolmas ja neljäs pykälä, että jotkut saa eläkeläisen asumistukea vasta 65 vuotiaana?


      • § piste fi........
        Pirre* kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, tulin "taas" hieman viisaammaksi :)

        Toi ap heittää nyt sellaista skeidaa solkenaan ja puhuu läpiä päähänsä, että mihin uskoisi?
        Missä vaiheessa eläkeläisiltä on poistunut neliörajat ja millä perusteella?

        Kyllä minun asumistuissa on neliörajat, tässä rapussa kahdella muullakin eläkeläisellä on neliörajat ja pysyy neliörajat.

        Samoin kuin jo tuossa ylempänä mainitsemani:
        "Eläke 710 €/netto asumistuki 200 €, joka nousee 350 €:ksi kun täytän tänä syksynä 65 vuotta ja pääsen eläkeläisen asumistuen piiriin"

        Onpahan ap suomen ensimmäinen poikkeuseläkeläinen - päästään.


      • Pirre* kirjoitti:

        Kuinka voit saada asumistukea jos asut omassa, velattomassa asunnossa, vai onko yhtiövastikkeesi vuokran kokoinen?

        Kyllä asumistukea saa vastikkeeseenkin. Muistat jotain vanhoja sääntöjä. Ne muuttuivat joskus vuoden 2006 paikkeilla.


      • ap.
        § piste fi + kela ?? kirjoitti:

        "Eläkkeensaajan" asumistuki vasta 65 v ?

        Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 58 vuotiaana ja nautin yleistä asumistukea.
        Vuoden kuluttua minulle tuli paperit ja päätös, että olen saanut "väärää" asumistukea. Että minulle kuuluisi ja minun olisi pitänyt hakea eläkkeensaajan asumistukea. Että Kela perii takaisin liikaa maksettua tukea.

        Tein paperit ja asumistuki muuttui eläkkeensaajan asumistueksi ja samalla nousi. Tekivät vielä uuden laskelman. Olin saanut tukea liian vähän ja sain ylimääräistä rahaa n. 1300 euroa. Siis 59 vuotiaana.

        Onko olemassa joku kolmas ja neljäs pykälä, että jotkut saa eläkeläisen asumistukea vasta 65 vuotiaana?

        "§ piste fi kela ??"

        "Onko olemassa joku kolmas ja neljäs pykälä, että jotkut saa eläkeläisen asumistukea vasta 65 vuotiaana?"

        Kiitos kysymyksestäsi!
        Niin minulle sanoivat Kelassa, kun sinne eläkehakemuksen vein. Eikä ole tullut eläkepäätöksen jälkeenkään yleisen asumistuen lopettamisesta tietoja eikä kehotusta eläkeläisen asumistuen hakemiseen.
        Tänään soitin Kelalle - ei siellä varmaa tietoa ollut heti antaa, vaikka tietoni olivat nähtävissä. Arveli virkailija, että olisin oikeutettu eläkel.asumistukeen mutta ihmetteli, kun siitä ei ole minulle Kelasta ilmoitettu. Ottaa parempaa selkoa asiasta ja soittaa minulle tänään taikka huomenissa.

        Varhennettu vanhuuseläke on minulla ja sitä hain ja sain 1.2.2013 alkaen - 65 täytän heinäkuussa - siis 6 kk varhennusta = 2,8 % pois takuueläkkeestä. Täysi takuueläke on 738,82 e/kk.
        Se, miten mun tilanne asumistuessa katsotaan, ratkaisee.

        Kelan eläkkeestä on varhennusvähennys, joka on ja pysyy elämäni loppuun saakka - saan siis takuueläkkeenkin varhennusvähennyksellä 2,8 % nipistettynä koko ikäni.
        Mikä se semmonen takuueläke on?
        Työeläkkeen saan ilman varhennuksia ja sen olin oikeutettu saamaan jo 63-vuotiaana mutta eipä se auta ihan sama vaikken saisi sitä lainkaan, kun lasketaan mukaan - ja loppuviimeksi siitäkin tuo 2,8 % menee pois :(


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        "§ piste fi kela ??"

        "Onko olemassa joku kolmas ja neljäs pykälä, että jotkut saa eläkeläisen asumistukea vasta 65 vuotiaana?"

        Kiitos kysymyksestäsi!
        Niin minulle sanoivat Kelassa, kun sinne eläkehakemuksen vein. Eikä ole tullut eläkepäätöksen jälkeenkään yleisen asumistuen lopettamisesta tietoja eikä kehotusta eläkeläisen asumistuen hakemiseen.
        Tänään soitin Kelalle - ei siellä varmaa tietoa ollut heti antaa, vaikka tietoni olivat nähtävissä. Arveli virkailija, että olisin oikeutettu eläkel.asumistukeen mutta ihmetteli, kun siitä ei ole minulle Kelasta ilmoitettu. Ottaa parempaa selkoa asiasta ja soittaa minulle tänään taikka huomenissa.

        Varhennettu vanhuuseläke on minulla ja sitä hain ja sain 1.2.2013 alkaen - 65 täytän heinäkuussa - siis 6 kk varhennusta = 2,8 % pois takuueläkkeestä. Täysi takuueläke on 738,82 e/kk.
        Se, miten mun tilanne asumistuessa katsotaan, ratkaisee.

        Kelan eläkkeestä on varhennusvähennys, joka on ja pysyy elämäni loppuun saakka - saan siis takuueläkkeenkin varhennusvähennyksellä 2,8 % nipistettynä koko ikäni.
        Mikä se semmonen takuueläke on?
        Työeläkkeen saan ilman varhennuksia ja sen olin oikeutettu saamaan jo 63-vuotiaana mutta eipä se auta ihan sama vaikken saisi sitä lainkaan, kun lasketaan mukaan - ja loppuviimeksi siitäkin tuo 2,8 % menee pois :(

        "§ piste fi kela ??"

        "Onko olemassa joku kolmas ja neljäs pykälä, että jotkut saa eläkeläisen asumistukea vasta 65 vuotiaana?"

        Näin on, että saan eläkeläisen asumistukea vasta 65 vuotiaana.
        Monesko pykälä, sitä en tiedä.
        Virallinen vastaus Kelalta tänään.


    • Älähän huoli

      kyllä niitä köyhiä lisää tulee tällä menolla, ja me vaan istutaan kädet ristissä toivoen parempaa... Mutta turhaa, sehän ihme olisi jo tähän mennessä toteutunut, mitä joka neljäs vuosi on toitotettu radiosta tai tv:stä. (ne toteutumattomat vaali lupaukset)

      Ei ku lisää mamuja tänne nauttimaan maailman rikkauksista, joita muualta tuodaan, kuten nekin tuotteet tulee tänne muualta, joita hekin ostavat, ja sitten lisää velkaa otetaan. Kumma yhtälö tämä rikkaus ?.

      • Grrrrrrrrrrrrrrrrrrr

        Mitä v***a ne mamut tähän kuuluu? Luuletko että saisit isompaa työeläkettä (joka siis riippuu tekemästäsi työstä), jos tässä maassa ei olisi yhtäkään mamua? Hah! Et saisi! Onko mamut käyneet sun jääkaapilla? Onko ne juoneet sun kahvikupistasi?
        Miksi istut kädet ristissä? Tee helvetti jotain!!


    • katinkontti3

      Kun jään eläkkeelle kuulun myös pienituloisten ryhmään, eikä pelota tippaakaan.
      Menot tulojen mukaan.

    • liian vähän aikaa

      Hyvin pärjään 9000 eurolla vuodessa. Pieni koti maksettu ja vaatekaapit täynnä ruokaa.
      Nyt kun ei ole enää kumppania niin ei tee mieli kiäydä yksin teatterissa tai oopperassa niin rahaakaaan ei kulu paljon.
      Ruokaan tulee eniten käytettyä. Ilmaisia harrastuksia on.

      Vain vanheneminen askarrarruttaa ja harmittaa.

      • liian vähän aikaa...

        Anteeksi, vaatekaappi täynnä vaatteita.


      • Pensionista
        liian vähän aikaa... kirjoitti:

        Anteeksi, vaatekaappi täynnä vaatteita.

        Ymmärrämme selittämättäkin mutta tuolla eliminoit "älykköjen" purkaukset.


      • Siellä
        liian vähän aikaa... kirjoitti:

        Anteeksi, vaatekaappi täynnä vaatteita.

        kaapissa on 50kg säkki perunoita, joten eihän sinne mahu ku sadetakki ja hai saappaat.


    • Pensionista

      Ketjun kirjoittelijat lienevät yksin elelijöitä jotka eivät ole olleet aviossakaan saadakseen leskeneläkettä omansa lisäksi?
      Korjatkaa jos olen väärässä.

      Pieni eläkkeeni ei aseta rajoituksia elämän vaatimattomille mieliteoille koska elelen vielä mieheni kanssa ja jos jään leskeksi niin tuloni kaksinkertaistuvat.

      Olen joskus ajatellut tilannetta jossa joutuisin yksin kustantamaan elämäni.
      En ole selvillä tukijärjestelmistä mutta epäilen, etteivät riittäisi kustantamaan nykyistä elämäntapaamme.

      Tämä EI ole vinoilua vaan jokin sortin itsetilitys ja osoitus siitä, että luulen ymmärtäväni yksineläjiä.

      • ap.

        ap. on yksi nimim. Ukko läks nuoren.... mainitsemista
        meistä monista "eronnut 45> 55 vuotiaana".

        Ei tule leskeneläkettä, ei, kun on elävän "leski". Vaikka lapsia on exän kanssa. Saksassa oli niin, että aviomies joutui maksamaan eron jälkeenkin lastensa äidille, mutta lienee muuttunut se käytäntö Saksassakin nyt.
        Minun ukkoni ei lähtenyt nuoremman matkaan vaan alkoholin käyttönsä aiheutti ongelman. Tosin tarttui sormuksen taskuunsa piilottaneen ukkoni housun punttiin nainen tanssipaikalta jo ennen virallista avioeroa.

        Viime vuonna tullut Kelan takuueläke suosii tavallaan sekin parisuhteessa olevia, koska heille se kuuluu myös.


      • Rt.

        jos jään leskeksi niin tuloni kaksinkertaistuvat.

        Huomioi ,että verotus myös nousee.
        Omasta eläkkeestäni vero oli 18%. Jäätyäni leskeksi saan muutaman sadan euron perhe-eläkkeen. Kokonaisvero % nousi 24:n. Siis myös oman eläkkeeni. Ei minun tuloni ainakaan kaksinkertaistuneet. Verokarhu pitää siitä huolen.


      • Pensionista
        Rt. kirjoitti:

        jos jään leskeksi niin tuloni kaksinkertaistuvat.

        Huomioi ,että verotus myös nousee.
        Omasta eläkkeestäni vero oli 18%. Jäätyäni leskeksi saan muutaman sadan euron perhe-eläkkeen. Kokonaisvero % nousi 24:n. Siis myös oman eläkkeeni. Ei minun tuloni ainakaan kaksinkertaistuneet. Verokarhu pitää siitä huolen.

        Oma %:ni on 7. Mieheni 28%.

        Olemme vaaksoneet leskeneläketaulokosta, veromuutos huomioiden, että nettoni vähintään kaksinkertaistuu.

        Karhu on huomioitu.


      • Ku .

        jo nyt haaveilet siitä leskeneläkkeestä. Niin kantsis tutustua tuohon ruhtinaallisen eläketulon, että et sitten pety,
        kun, ja jos tuota tukea tulet saamaan?


      • köyhäkö?

        Minä saan leskeneläkettä hurjat 140€ /netto/kk Että ei sillä kehuskelemaan pääse :)


    • Ukko läks nuoren....

      " Pensionista"

      Moni meistä on eronnut 45> 55 vuotiaana.
      Ja voi vain uskoa, että tiukkaa tekee tonnilla pärjääminen.

      • Pensionista

        Tunnustan sen, ettei tuo eroparin puolikas juolahtanut mieleeni.

        Mutta siinäkin tapauksessa on kai useimmiten puolet omaisuudesta jäänyt kummallekin.
        Tosin pienet tulot ja elämisen niukkuus eivät ole aina sama asia.


      • ap.
        Pensionista kirjoitti:

        Tunnustan sen, ettei tuo eroparin puolikas juolahtanut mieleeni.

        Mutta siinäkin tapauksessa on kai useimmiten puolet omaisuudesta jäänyt kummallekin.
        Tosin pienet tulot ja elämisen niukkuus eivät ole aina sama asia.

        Puolikkaassa kodissa ei voi asua, valitettavasti.
        Omaisuus on pääasiassa juuri kodin omistusta.
        Jos lunastaa toisen puolen, saa aikamoisen velkataakan muun surun lisäksi.
        Jos myy yhteisen kodin, vaikka olisi omakotitalo ja uudehko, niin ei sillä saamallaan puolikkaalla kovin hääppöistä asuntoa saa. Velkaa joutuu ottamaan siinäkin tapauksessa kuten minä.
        Status laskee ihmisten silmissä siviilisäädyn ja asumismuodon ja asuinalueen vuoksi.


      • väärä vitonen
        ap. kirjoitti:

        Puolikkaassa kodissa ei voi asua, valitettavasti.
        Omaisuus on pääasiassa juuri kodin omistusta.
        Jos lunastaa toisen puolen, saa aikamoisen velkataakan muun surun lisäksi.
        Jos myy yhteisen kodin, vaikka olisi omakotitalo ja uudehko, niin ei sillä saamallaan puolikkaalla kovin hääppöistä asuntoa saa. Velkaa joutuu ottamaan siinäkin tapauksessa kuten minä.
        Status laskee ihmisten silmissä siviilisäädyn ja asumismuodon ja asuinalueen vuoksi.

        Eläkkeeni nettona noin 1200 euro/kk. Muita tuloja ei ole, ellei sitten satunnaista marjanpoimintaa kesällä. Olen eronnut ja asuntolainaa jäljellä onneksi vain reilut 2000 euroa. Eihän tällä juhlita, mutta toimeen tullaan. Yksineläjänä on kyllä kalliimpaa, kun ei voi puolittaa kuluja. On silti vapaus mennä ja tulla. Auto on vielä melko vähän ajettu ja vielä olen sen pystynyt pitämään. Kesällä on pakko päästä maalle ja marjastamaan, joten autosta ei raski luopua.


      • 1999 eronnut
        Pensionista kirjoitti:

        Tunnustan sen, ettei tuo eroparin puolikas juolahtanut mieleeni.

        Mutta siinäkin tapauksessa on kai useimmiten puolet omaisuudesta jäänyt kummallekin.
        Tosin pienet tulot ja elämisen niukkuus eivät ole aina sama asia.

        " Pensionista"

        sanotaan ,että yhdestä hyvin toimeentulevasta avioparista tulee eron jälkeen kaksi köyhää. Molemmat joutuvat ostamaan uuden asunnon tai lunastamaan toisen ja se raha pitää jostain löytää.


      • Jaska P
        ap. kirjoitti:

        Puolikkaassa kodissa ei voi asua, valitettavasti.
        Omaisuus on pääasiassa juuri kodin omistusta.
        Jos lunastaa toisen puolen, saa aikamoisen velkataakan muun surun lisäksi.
        Jos myy yhteisen kodin, vaikka olisi omakotitalo ja uudehko, niin ei sillä saamallaan puolikkaalla kovin hääppöistä asuntoa saa. Velkaa joutuu ottamaan siinäkin tapauksessa kuten minä.
        Status laskee ihmisten silmissä siviilisäädyn ja asumismuodon ja asuinalueen vuoksi.

        ap

        Hyvin kirjoitettu. Juuri noin se menee.


    • kokemusta on

      ei aina köyhdy, jos toinen lunastaa velattoman asunnon ja arvohan siiä nousee koko ajan, mutta joka lähtee kodista jää köyhäksi..

      • kokemusta mullakin

        Selitähän vähän. Meillä toinen lunasti yhteisenä kotina toimineen asunnon lainalla ja toinen otti lainaa ja osti uuden asunnon. Kyllä me olimme silloin ihan yhtä köyhiä molemmat. Ja jos arvo nousi, niin se nousi molemmissa asunnoissa. Eri asia on, jos toinen ryyppää oman osuutensa. Silloin tietenkin köyhyys hiipii sinne kuusen alle, mutta se onkin jo toinen juttu.


      • Pirre*

        Eikös velattoman asunnon lunastus rikastuttanut Sinua ja köyhdyttänyt samassa suhteessa lunastajaa...jos nimittäin joutui ottamaan lainaa siihen entisen velattoman asunnon lunastamiseen....


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        Eikös velattoman asunnon lunastus rikastuttanut Sinua ja köyhdyttänyt samassa suhteessa lunastajaa...jos nimittäin joutui ottamaan lainaa siihen entisen velattoman asunnon lunastamiseen....

        ..siis kysymys nim.merkille "kokemusta on"...


      • Kultainen torvi

        Niin,niin lintu jäikin palatsiin mutta myyrä joka ei pitänyt auringonpaisteesta kaivautui maan alle syöden siellä yksin matoja 4vko peräkkäin seuranaan vain peltohiiren haju.


    • satasen saaja

      Olen 82v eläkeläinen.jäin leskeksi viime kesänä.
      en saa leskeneläkettä koska 65v täyttäneet on jätetty ilman sitä rahaa.
      Mieheni sai puolet enemmän eläkettä kuin minä ja kun hän kuoli tulikin pakkoköyhyys.
      Saan nyt 50:-enemmän kuin mieheni eläessä, niin että älkää ihmeessä uskoko noita tilastoja jotka kertovat että leski saisi miehen kuoltua hyvät olot.
      Aina vain vähennetään joka asiassa köyhän tuloja.
      Ei toimeentulo tukiin myös kannata luottaa, pitäisi olla nälkäkuoleman partaalla ennekuin niitten hakemukset hyväksytään.

      Olen sohlinut ja kinannut sosiaali tanttojen kanssa, mikään ei kyllä luonnistu, kuvittelevat kai että kaikki heidän avustamansa vievät heidän omaisuudestaan osa.siis heidän rahoistaan .

      • Yökulta

        -Että vielä isoäitinäkin jaksat.Hmm,sillain.


    • 2988 kertoo brutto-maksaja.
      Ihan riittävä yksin-eläjälle.
      Onneksi olin taaskin kaukaa viisas.
      Velaton pieni-tuloinen.
      Tarvittaessa uskoisin pystyväni ryyppäämäänkin, kuten nuorena.
      Mistähän löytäisin vapisevan tee-lehtisen, Haavat ovat liian alastomia.
      H.

    • kokemusta on

      kyllä siinä toinen voi jäädä vähemmälle, jos lähtee arvokkaammasta kodista ja erosta vaikkapa vuosia, sillä asuntojen hinnat nousee koko ajan...

      • aiempi ihmettelee

        Eikö 65v täyttänyt saa leskeneläkettä?


      • "kokemusta on"

        "Onneksi olin taaskin kaukaa viisas"

        H.


      • tiedoton1
        aiempi ihmettelee kirjoitti:

        Eikö 65v täyttänyt saa leskeneläkettä?

        Hei minäkin tahtoisin tietää....


      • ,.,.,.,.,.,.,.,.
        aiempi ihmettelee kirjoitti:

        Eikö 65v täyttänyt saa leskeneläkettä?

        Ei saa kansaneläkkeen (KELAN) leskeneläkettä. Myös jos puolisolla oli työeläke se yhteensovitetaan lesken oman eläkkeen kanssa. Jos "hyvin" käy siinäkin yhteensovittamisessa leski voi jäädä ilman leskeneläketä.


    • 2+3

      Niin olen minäkin pienituloinen, vaikka vielä työssä käynkin. Palkka nettona 1020€ ja asumistuki 92€. Sillä on pärjättävä, kun ei ole toista jakamassa kustannuksia.

    • kokemusta on

      korjaan. jos asunnot on saman arvosia, silloin molemmilla sama tilanne. Harmittaa vaan jos toisen asunnon hinta nousee ja toisen laskee...

    • pieneläkeläinen

      Aamulla tv.ssä keskusteltiin, jossa ihmeteltiin et eläkeläisetkin säästää ja miksi? Pienen eläkkeen saajan pitää säästää, jos meinaa ostaa jotain isompaa, vaikkapa silmälasit.

      • 945,15€, netto

        Säästämisen ajankohta? Itselleni on aikanaan muodostunut suunnilleen vuoden nettoeläkkeeni kokoinen puskuri jonka puitteissa elän.
        Puskurin koko vaihtelee mutta olen tottunut elämään siten, että kun se alkaa lähenemään puolen vuoden varantoa niin ilman mitään säästämistä jäävät ylimääräiset menot pois.

        En käytä mitään nautintoaineita ja lääkkeni ovat kokonaan korvattavia.

        Kulutuspiikin esimerkkinä voin mainita lähtöni maaliskuun loppupuolella kolmeksi viikoksi Espanjaan.
        Juuri äsken varasin Air Berlin:nin lennot ja hotellin Pestana Berlin Tiergargarten 05.07. - 09.07.
        Kun elokuun kotonaolon jälkeen menen syyskuussa ainakin kuukaudeksi tuttuun paikkaan Espanjaan niin ilman puskuria täytyisi käyttää uutterasti laskinta.

        En pahemmin piittaa arabimaiden enkä Turkin kohteista vaikka joskus sinne saisikin halpoja paketteja.


    • kukakoon

      Hei, ei todella kaksinkertaistu tulot leskeneläkkeellä. Verot on ihan ruhtinaalliset. Kysyin viimevuonna verovirastosta "paljonko minulla menisi veroa JOS tekisin saman summan työelämässä" joo vastas et kuusi prosenttia vähemmän. Arvatkaas ottiko päähän.

      • 945,15€, netto

        Sehän riippuu vain eläkkkeiden keskinäisistä suuruussuhteista.

        Jos leskeksi jäävän eläke on riittävän paljon pienempi kuin toisen niin ero korvaa kovemman verotuksenkin.


    • Ei ole isot tulot mutta ei menotkaan niin isot ole.....

      Täytyy elää vain kukkaron mukaan....ja onhan tää elo aivan mukavaa pienemmilläkin tuloilla.....

      Eikös ihminen ole niin rikas tai köyhä kun itse sen asian aattelee.....

    • ei tylsää

      siitäkin voi tulla hyvä mieli kun kaupassa miettii, mitä sais halvalla..

      • ap.

        Juu,
        ja tulee hyvä mieli ja kuntokin kohoaa, kun hakee kävellen/pyöräillen tarjoustuotteita kauempaakin kuin lähikaupasta. Aivojumppata voi etsimällä ja keksimällä halpoja, hyvänmakuisia ja terveellisiä ruokia. Luonteen lujuuttaan voi vahvistaa pitämällä painonsa kurissa = kitumalla pikku nälässä. Taitaa siis tulla liikaakin tuota rahaa meikäläiselle pienituloisellekin, kun lihominen on ongelmana :)


    • totuus julki,,,

      on paljon eläkeläisiä joilla on alle tuhat euroa eläkeke,
      raha ei riitä edes kaikkeen tarpeelliseen,
      turha mahtailla 1200 euron eläkkellään, se on todella pieni , hinnat on noussu salaa valtavasti viimeset kaksivuotta, inflaatio on syöny ostovoiman ,
      v i t u t t a a kaikki mahtailijat, he ei todellisuudessa ole varmasti oikeesti pienellä eläkkeellä toimeen tulevia,
      heillä on jotain muita tuloja joita eivät kerro,,

      • "totuus julki,,,"

        Mikä on tarpeellista 60 ihmisille?
        Minulla on 2886 bruttona, sillä saan kyllä tarpeetontakin, koska kaikki tärkeä on tullut jo töissä ollessa ostettua.
        Joutaa tuosta nakertaakin.
        Sopivan eläkkeen saa tekemällä ikänsä kunnolla töitä, ei se vahingossa tule.

        H.


      • hyvä elämä..
        hunksz kirjoitti:

        "totuus julki,,,"

        Mikä on tarpeellista 60 ihmisille?
        Minulla on 2886 bruttona, sillä saan kyllä tarpeetontakin, koska kaikki tärkeä on tullut jo töissä ollessa ostettua.
        Joutaa tuosta nakertaakin.
        Sopivan eläkkeen saa tekemällä ikänsä kunnolla töitä, ei se vahingossa tule.

        H.

        Sulla jää noin 2000 euroa käteen verojen jälkeen.
        Minulle jää vähän vähemmän, mutta asumiskustannukset ovat pienet, oma talo ja puut omasta metsästä.
        En saa tuhlattua kaikkea kun en tarvitse muuta kuin leipää ja lämmintä, joskus joku matka. Vaatteisiin menee todella vähän, on paljon hankittuna, enkä välitä muodista.
        Olen yksin asuva nainen, hyvin tyytyväinen elämääni.


      • hyvä elämä.. kirjoitti:

        Sulla jää noin 2000 euroa käteen verojen jälkeen.
        Minulle jää vähän vähemmän, mutta asumiskustannukset ovat pienet, oma talo ja puut omasta metsästä.
        En saa tuhlattua kaikkea kun en tarvitse muuta kuin leipää ja lämmintä, joskus joku matka. Vaatteisiin menee todella vähän, on paljon hankittuna, enkä välitä muodista.
        Olen yksin asuva nainen, hyvin tyytyväinen elämääni.

        "hyvä elämä.."

        Olen onnellinen puolestasi, elämäsi ei ole mennyt hukkaan.
        Mitäpä nainen vaatteilla tekisikään, vanhempikaan :)

        H.


    • ei mitään matkaan

      Eihän ne suuret tulot vaan pienet menot, sillä minulla ainakin menot kasvaa suhteessa tuloihin.
      Eläkeperustani on pieni koska lopetin 58 vuotiaana plus kuukausi ja risat.
      On kuitenkin muita tuloja, mutta nekin ajalla pienenee samoin kuin aika itsellä loppuu.

      • 945,15€, netto

        Jäin sairaseläkkeelle 53:n vuoden ikäisenä.
        Olin ollut useita vuosia kotiäitinä ja viimeiset vuodet työskentelin päivittäistavarakaupassa osa-aikaisena kassanhoitajana.

        Oletan sairaseläkkeeni olevan parempi kuin työeläkkeeni olisi jos olisin jäänyt työttömäksi saman ikäisenä.

        Oma kulutukseni on aina ollut riippumaton tuloistani.
        Tarkoittaa sitä, että kulutukseni on jo hyvin varhain mukautunut välttämättömään ja todella tarvitsemaani.
        Loppu on merkinnyt ylimääräistä rahaa.


    • euron nakit

      1 eurolla sai vaikka mitä tänään tarjouksesta, hernekeittoa, nakkeja, broileria, ym. Kun katsoo, mitä ostaa, ei ruoka paljoa maksa.
      Onko tuo 1140 euro bruttona vai nettona köyhyysraja?

      • ap.

        "euron nakit"

        "Onko tuo 1140 euro bruttona vai nettona köyhyysraja? "

        Nettotulot, käteenjäävä tulo.

        Tuloiksi on katsottu kotitalouden kaikkien jäsenten saamat palkat, yrittäjätulot, omaisuustulot sekä kotitalouden saamat tulonsiirrot joko julkiselta sektorilta tai toisilta kotitalouksilta.
        Saatujen tulojen summasta on vähennetty maksetut verot ja veroluonteiset maksut ja näin saatu kotitalouden käytettävissä olevien rahatulojen määrä. (aloituksen linkistä)


    • euron nakit

      hyvä tietää, sillä voihan taloudessa olla vaikkapa muita hyvätuloisiakin..

    • ruistasen olla pitää

      tienaa 500 euroa kuussa tai saan kelalta, eli 3000 mk

      siitä oli puhetta joskus 20 vuotta sitten että hyvä kansalais palkka,

      pärjään ja jää säästönkin teen ruuan itse kakut ,pottuja ostan ja jäis vieläkin enmmän säästtönn jos kävisin hakemassa ilmaista ruokaa.

    • road to..

      No kyllähän sitä tonnilla pärjää ja matkusteleekin, pitää vaan jättää laskut maksamatta...

    • On yksimielisesti todettu ja valtioneuvosto vahvistanut, että yksin asuva henkilö pärjää kohtuullisesti, asumiskulujen, jälkeen jäävällä 461,00 eurolla kuukaudessa. Kyllä minä siihen uskon, koska sen ovat oikein maisterit laskeneet ja normaalit menot huomioineet. Siitä pystyy säästämäänkin.

      • anttikoto

        Kyllähän tuolla pystyy elämään helpostikkin.
        Kännykkälasku 20€/kk
        Nettilasku 20€/kk
        Sähkölasku 20€/kk (vähän ylitse laskettu mutta menkööt)
        Vakuutukset 20€/kk

        = 381€

        ~150€ menee sapuskaan (5€/päivä itte tekee safkat)

        eli 231€ jää kulutettavaksi alkoholi, teatterit, leffat, tupakka, baarit, bussikortti, lekuri yms kuluihin.
        Mahdollistaa elämisen, muttei sitä 50' taulutelsuu, uusinta tietokonetta tai uusinta iphonea joka kuukausi.


      • Juha A.
        anttikoto kirjoitti:

        Kyllähän tuolla pystyy elämään helpostikkin.
        Kännykkälasku 20€/kk
        Nettilasku 20€/kk
        Sähkölasku 20€/kk (vähän ylitse laskettu mutta menkööt)
        Vakuutukset 20€/kk

        = 381€

        ~150€ menee sapuskaan (5€/päivä itte tekee safkat)

        eli 231€ jää kulutettavaksi alkoholi, teatterit, leffat, tupakka, baarit, bussikortti, lekuri yms kuluihin.
        Mahdollistaa elämisen, muttei sitä 50' taulutelsuu, uusinta tietokonetta tai uusinta iphonea joka kuukausi.

        ...taisit unohtaa vuokran.
        Ja tuo sähkölasku on naurettavan pieni. Riippuu toki lämmityksestä.
        Täällä kuluttaa lämminvesivaraajaan enemmän kuin tuon kuukaudessa. Ensimmäisen kuun oli asunto tyhjillään ja silti meni satanen pelkkään sähköön: eli lämmitykseen.


      • Ensinnäkin summa on suurempi kuin tuo. Toiseksi, jos katsoo vuosia 2009-2012, niin ansiotasoindeksi on noussut 9 %, elinkustannusindeksi 8 %. Reaalipalkat ovat nousseet 1 %. Miten onkaan käynyt sosiaalietuuksien? Laskeneetko? Ei nyt sentään. Toimeentulotuki nousu 10 % (reaalisesti 3 %) ja työmarkkinatuki 22 % (reaalisesti 14 %). Tämä siis taantuman aikana. Lisäksi muutenkin on etuuksia parannettu 2000-luvulla. Asumistuen saatavuutta on lisätty, toimeentulotuesta on poistettu 7 % asumisomavastuu. Toimeentulotuen kuntaryhmäjako on poistettu ja viimeisenä työmarkkinatuen tarveharkintaisuus on lopetettu. Myös esimerkiksi TV-maksu-uudistus auttoi köyhiä. 80 %:lla työttömistä on televisio. (luku voi olla suurempi, koska epäluuloinen salakatselija ei ehkä ilmoita TV:tä edes tilastokeskukselle)


    • tervevaan

      työttömyyskorvaus 501e netto

    • Mikä ma mika valuta

      Minä ole leikisästi elakellan. Kerään puloja ja jakelen lehtykäisiä . Varmankin saa oman rhan 150 euron kuukausissa. Ei paljon vaan elää pitä. Kela lähettää aina silloin tällän 1500€

    • LHhoitsu

      Voi kamala.miten te ihmiset parjatte.teen 2 työtä( joskus 17 tuntia per työpäivä) ja käteen jaa noin 3100 e/kk eikä se riita mihinkään! Auto on vanhaa,asun vuokralla ,ei edes shoppaile vaikka olen vasta 31.en juo,en poltaa en käy baareissa...mielummin teen töittä kun elän 1100 eläkeikä.toivottovasti terveys kestä))

    • mummi

      Olen kuusikymppinen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva leski, saan leskeneläkettä 300 euroa ja omaa työeläkettä satasen verran. Työeläkkeeni on niin pieni, koska olin vuosikymmeniä puolisoni omaishoitaja lisäksi hoidin kaikki lapseni kotona ja heistä on kasvanut kunnollisia ja ahkeria aikuisia. Koska työeläkkeiden yhteissumma on noin "suuri", en saa takuueläkettä vaan lisäksi kansaneläkettä 400 euroa. Kaikki eläkkeeni on siis yhteensä noin 800 euroa kuussa. Asun omakotitalossa, johon saan asumistukea 28 euroa kuussa. Toimeentulotukea tai muita tukia en ole hakenut enkä hae!
      Mielestäni on väärin, että noinkin pieni työeläke vähentää kansaneläkkeen määrää. Myös se on kohtuutonta, että vuosikymmenien omaishoidosta, jolla yhteiskunta on säästänyt todella paljon, minä en saa kunnon eläkettä!
      Sairauskulut ovat minulla satasen verran kuussa, mutta harmi, kun kallein käyttämäni reseptilääke ei kuulu Kelan korvattaviin lääkkeisiin.

    • aivan

      Asut varmaan kerrostalossa, ei ole maallemuuttoaikeita.

    • ijgiewjg0934jhg35

      Kerkesin ihmetellä miten joku pärjäisi noin vähällä mutta sitten huomasin että tämähän on 60 palsta. Helppohan se eläkkeellä on tulla vähemmällä toimeen kun ei ole pakko liikkua joka päivä minnekään sellaisiin aikoihin kun julkinen liikenne ei toimi kuten esim. vuorotyöläisen.

      Ihmettelen miksi s24 nostelee näkyville usein 60 palstan juttuja, en ole nähnyt juttuja nosteltavan esille nuorempien ikäluokkien palstoilta. Itse olen 38v mies.
      Vai vieläkö suuret ikäluokat määrää edelleen vielä eläkkeelläkin kuin sotilasjuntta...

    • fzdhfg

      No kokemushan riippuu pitkälti siitä kuinka suuret asumiskustannukset henkilöllä on. Jos saa puhtaana käteen tonnin ja vuokra on 800 euroa, niin tuskinpa olet huomaamatta pienituloisuuttasi. Jos taas omistat oman asunnon ja yhtiövastikkeesi on 200 euroa, niin ihan hyvinhän silloin 800 euroa riittää muihin kuluihin.

      • 14+13=?

        Olen samaa mieltä. Ratkaisevaa on se, paljonko jää kateen asumismenojen jälkeen. Vasta sitten pitäisi miettiä, kuka on pienituloinen ja kuka ei. Mahdollisesti lääkekulut pitäisi ottaa huomioon myös.


    • 12+13

      olemme pari jolla tuylot seuraavasti minulla1048e/kk puolisoni eläke1370e/kk käteen...asumme ok-talossa 240neliötä, on parivuotta vanha auto ja kaikki mahdolliset harrastusvälineet täysinvarustellusta verstaasta lähtien.. tulomme riittää vallan mainiosti hyvään elämään, voimme ostaa mitä haluamme , syödä hyvin ja välillä sitä konjakkiakin, parasta laatua...rahaa pankissa sopivasti ettei elämän yllätykset pelota...Mitään asumistukia eikä mitään muitakaan yhteiskunnan kustantamia sossuavustuksia ei olla tarvittu.... tullut edes mieleenkään... tulemme toimeen paremmin kuin moni töissä käyvä joka kaiken hukkaa kädestä suuhun menetelmällä.Noista summista voitte laskea jotta mitään huippupalkkaisia emme ole olleet. Puolisoni eläke 1370 käteen on jo 1985luvult selkäsairaudentakia ja minun 1048e käteen on työttömyyskorvaus putkessa ja eläkkeeni tulee olemaan lähes samansuuruinen, ehkä muutma kymppi enemmän sitten kun jään eläkkeelle 63 ikäisenä, siihen asti työttömyyskorvaus kartuttaa myös eläkettä.

    • 0nimimerkki0

      Pienituloisia? Eikö siirtomaiden raha riitä? Näissä itäeurooppalaisissa maissa ihmisten täytyy elää 2-300 eurosta/kk, kunnes hinnat ovat samoja maailmanmarkkinoiden takia. Myös suomalaisfirmat menneet näihin maihin viedä näiden köyhien ihmisten rahaa Suomeen, jotta voisivat maksaa suomalaisia. Eli turpa kii.

    • Jari-75

      Olen siivooja ja virallinen bruttotuloni on 1350 euroa kuussa mikäli työtunteja on 37,5 h/viikko.
      Työsopimuksessa vähimmäisviikkotuntimääräksi on määrätty 10 h. Työnantaja haluaa sitouttaa työntekijöitään joten työtunteja on riittävästi. Työtunteja on pääsääntöisesti 30-37,5 h/viikko.
      Vero on n. 10%, joten kuukausipalkka liikkuu n. 1000 - 1200 e/kk välillä.
      Ostin elokuussa syntymäkodistani isän perikunnan osuuden itselleni, joten asuinkulut ovat melko minimaaliset.
      Rahaa on vähän ja kaikessa pitää säästellä, mutta osittain omaa vikaa osittain sijoittamista: Asunto oli pakko ostos, koska ilman asuntoa ei voi elää ja asuinkustannukset ovat minimaaliset. Auto oli pakko ostos, koska jos tällä seudulla ei omista autoa ei edes kannata haaveilla työstä. Bussiliikenne on, mutta se on tarkoitettu koululaisille joten kesällä ne ei kulje.
      Tämän lisäksi tulevat opintolainat joita peritään nyt kolmen pankin voimalla.

      Mutta silti koen että rahaa riittää ruokaan yllin kyllin, ruoassa ei tarvitse hirveästi tinkiä. Raha riittää jopa sähkölaskuihin vaikkakin sähkölasku on aika kova näin talvella.
      Koska lainojen lyhennys on käytännössä suurin menoerä, en osaa ajatellakaan mihin kaikkeen raha riittää sen jälkeen kun olen maksanut opinto, asunto että autolainan pois.

      • mestarisiivooja

        Mitä olet, ja kuinka kauan opiskellut? Kolmesta pankista opintolainaa. Tulikohan otettua lainaa muuhunkin, kuin opiskeluun.


      • mestarisiivooja kirjoitti:

        Mitä olet, ja kuinka kauan opiskellut? Kolmesta pankista opintolainaa. Tulikohan otettua lainaa muuhunkin, kuin opiskeluun.

        Opiskeluun, kolmeen tutkintoon. Kolmeen tutkintoon joista yksikään ei tuonut sen alan työtä.


    • Vähällä toimeen tule

      Olen aika köyhistä oloista ja lähdin 18-vuotiaana opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Opiskelijaelämä ei ole hääppöistä ja kaksi lastakin on matkan varrella siunaantunut täysin väärien naisten kanssa mistä johtuen elatusmaksut ovat seuranneet mukana melkein koko aikuisiän. Neljänkympin päällä ostin talon kauhealla velalla jota maksoin pois niin paljon kuin suinkin pystyin eli mitään ei jäänyt yli. Nyt olen päälle 50, talous on tasapainossa eikä velkoja ole. Tulotkin ovat hyvät. Kuitenkin olen oppinut elämään kauhean nuukasti, kulutan varmaan saman verran kuin useimmat tänne kirjoittaneet. En vaan pysty ostamaan kun heti mietin, että onpa kallista. Ja siitä vähästä omaisuudesta mitä on koitan pitää hyvää huolta, että se säilyisi kunnossa.

      Itsestäni voin sanoa, että vaikka vähän kulutankin niin eipä mitään puutukaan. Jos nimittäin jotain puuttuisi ja sen rahalla saisi niin saattaisin ostaa.

    • scorpio100

      Jos ei polta, ei tupakoi eikä omista autoa niin säästää aikamoisen summan rahan. Jos tekee ruoan itse ja suunnittelee ostokset etukäteen sekä hyödyntää tarjoukset säästää lisää. Jos kelpaa hyvä tavara kirpparilta säästää taas. On totta että todella pienellä rahalla tulee toimeen jos haluaa.

      • jonossa

        Listan lisäksi, en käy ravintoloissa, en juo alkoholijuomia. Yh, sairauspv raha oli viime vuonna 3770 Brutto, nyt työttömyyspv 690 netto/kk, Käyn leipäjonossa, muuten en selviäisi mitenkään.


    • lottovoittajan maa

      Niinpä, korkeasti koulutettu, patentteja, keksintöjä, elämä varastettu kokonaan. Vapauskin viety. Talo varastettu, työ anastettu ja elämän arvo muutenkin on vain muistojen haamu.

      Saan peruspäivärahaa, reilut 500 euroa kuussa netto, siitä 350 euroa menee asumiseen. Lopuilla siten syödään juodaan ja juhlitaan! Eikä sossu auta, kun olen liian koulutettu enkä ole alkoholisti.

      Kaikki tämä kohtalo vain siksi, jotta ahne ja rikollinen esimieheni voisi rahastaa miljardikeksintömme omaan taskuunsa...

      • Lottovoitosta viis

        Tilanteesi on tuttu minullekin. Olen huomannut käytännössä miten mikäli suomessa on riittävästi koulutettu, mutta jo 50-kymppinen mies joka ei käytä alkoholia "tarpeeksi" niin aika vaikeaa on elämä.
        Työttömyyteni pitkittyessä sydänkin alkoi pettämään stressistä.

        Saan samaa luokkaa "tuloja" eli 511€/kk ja siitä pitää sit maksaa kaikki lääkkeet, vakuutukset, vaatteet, ruoka, ym. Pelkkään talon sähkölämmitykseen menee 190€/kk. Toki yritän pienentää lämmityslaskua lämmittämällä uunia päivittäin. Muutoin sähkölasku olisi noin 250€/kk. Auto on vanha ja velaton, mutta välttämätön maalla asujalle. Sen kuluihin menee 50€/kk.
        Sossu tai kela ei avusta muutoin mitenkään koska omistan kuulema metsätilan! Käytännössä ko. "metsätila" on hakattu täysin aukoksi jo ajat sitten ja kasvaa uutta, seuraavat 15 v tuottamatonta taimikkoa. Tai tuottaahan se, kuluja!!!
        Mutta tuolla käteen jäävällä reilulla 270€ elän kyllä. Voin jopa käydä kaupungissa kerran kuukaudessa tanssimassa ja tapaamassa samalla reissulla lapsiani.


      • Opiskelija

        Itse olen opiskelija ja ainoa, mistä saan rahaa on kelalta, asumistuki 200 euron pintaan ja opiskelu tuki 300 euron pintaan, mistä lähtee vielä vero pois joten kuukaudessa saan 470 euroa, maksan tästä pois vuokran, joka on 350 euroa sisältäen internet yhteyden, veden ja sähkön. Välillä rahat on ollut tiukilla ja tarvinut etsimällä etsiä kaupasta ruokaa missä on paras kalori hinta suhde, mutta joskus sitä rahaa riittää sitten viihteellä käymiseenkin(harvemmin, mutta joskus) Kokonaisuudessaan rahaa siis jää 120 euroa kuukaudessa, jos syön joka päivä koulun ruokalassa maksan 2.5 euroa ruoka annoskesta tehden näin 21 ruoka kertaa koulussa keskimäärin kuukaudessa.

        Käteen jää tämän jälkeen alle 70 euroa, millä ostelen kuukaudessa ruuat, käytännössä kolme kertaa päivässä syön joten ruoka kertoja jää kolmella ruoka kerralla vielä maksettavaksi keskimäärin 70 kertaa(kouluruokailut vähennetty) täten voidaan todeta, jos syön kolme kertaa päivässä ja syön koulun ruokalassa kerran jokaisena arkipäivänä.
        Ruuan keskiarvo hinnaksi tulee täten 1 euro/päivän budjetiksi tulee arkisin 2 euroa koulun ruokailu 2,5 euroa eli 4.5 euroa ja viikonloppuisin 3 euroa päivä.

        -nuudelipaketieista(39 senttiä) saa 400-500 kaloria tämän ollen kohtalaisen hyvä kalori hinta-laatu suhde.
        Välillä k-kaupassa on tarjouksessa kanankoipia 1-1.5 euroa kilo, näiden kalorimäärät ovat onneksii korkeampia yksi kilo vasta yli 2000 kalorin määrä ollen tarvittava energia määrä päivässä(näitäkään ei tietenkään aina jaksa syödä)
        Auto syö tästä vielä aikaslailla tuota rahaa, onneksi on taas kohta kesäloma, jolloin voi koittaa päästä jokaiseen yritykseen minimipalkalla työskentelemään, enemmän kuin iloinen olisin, jos oman alan hommia saisin. hyvin riittäis 8-9 euron tuntipalkka niin että hymyilyttäisikin.

        Ja tälläistä tämä on nykyään tämä opiskelu, tukia ei ole inflaation jälkeen nostettu sitten pitkiin aikoihin.
        Karkin hintakin on yli 7 euroa kilo lähes kaikialla, joten näistä voi vain haaveilla silloin tällöin, no eipähän ole lihavuutta ilmentyvänä opiskelija piireissä kuin joka kahdella kymmenellä ihmisellä.


      • ihmetttelijä
        Lottovoitosta viis kirjoitti:

        Tilanteesi on tuttu minullekin. Olen huomannut käytännössä miten mikäli suomessa on riittävästi koulutettu, mutta jo 50-kymppinen mies joka ei käytä alkoholia "tarpeeksi" niin aika vaikeaa on elämä.
        Työttömyyteni pitkittyessä sydänkin alkoi pettämään stressistä.

        Saan samaa luokkaa "tuloja" eli 511€/kk ja siitä pitää sit maksaa kaikki lääkkeet, vakuutukset, vaatteet, ruoka, ym. Pelkkään talon sähkölämmitykseen menee 190€/kk. Toki yritän pienentää lämmityslaskua lämmittämällä uunia päivittäin. Muutoin sähkölasku olisi noin 250€/kk. Auto on vanha ja velaton, mutta välttämätön maalla asujalle. Sen kuluihin menee 50€/kk.
        Sossu tai kela ei avusta muutoin mitenkään koska omistan kuulema metsätilan! Käytännössä ko. "metsätila" on hakattu täysin aukoksi jo ajat sitten ja kasvaa uutta, seuraavat 15 v tuottamatonta taimikkoa. Tai tuottaahan se, kuluja!!!
        Mutta tuolla käteen jäävällä reilulla 270€ elän kyllä. Voin jopa käydä kaupungissa kerran kuukaudessa tanssimassa ja tapaamassa samalla reissulla lapsiani.

        missä huvilassa asut kun sun lämmitys kulusi on noin suuret? Mikä lämmitysmuoto, jos sähköllä niin kannattaa kilpailuttaa.


      • nuorivielä
        ihmetttelijä kirjoitti:

        missä huvilassa asut kun sun lämmitys kulusi on noin suuret? Mikä lämmitysmuoto, jos sähköllä niin kannattaa kilpailuttaa.

        Ihmettelijälle, kyllä se vaan näin on että jos ok-talossa asut ja sähköllä sitä lämmität niin kulut ovat todella suuret. Lottovoitosta viis:llä on vielä pienet sähkökulut/kk. Itselläni halvin sähkö mitä maasta löytyy, ok-talo 150 neliötä ja sähkölasku nyt talvella 350 €/kk, kesällä sitten vähemmän, mutta tämä uusi sähköboxi on kyllä p-ä kun ei saa enää tasalaskuja.


    • 25v.pojankäppänä

      Olen parikymppinen ja vaikeassa elämäntilanteessa ollut pitkään. Elän sossun/kelan rahoilla. En ole laiska vaan olen monisairainen ja yritän pärjätä päivä kerrallaan.

      Olen vain tottunut tähän pieneen rahaan mitä saan enkä voisi kuvitellakkaan mitä tekisin jos tienaisin tuhansia. Ne varmaan jäisi käyttämättä.
      Yritän pitää itsestäni huolta ja välillä ostelen kaikenlaista ja välillä säästän että voin sitten tehdä jotakin isompaa.

      En polta enkä juo enkä käy baareissa. Yritän mieltäni virkistää kulttuurisilla ja taiteellisilla asioilla.

      Olen suhteellisen tyytyväinen vaikka elänkin köyhyysrajalla. Paremminkin voisi mennä, mutta sille en voi itse mitään.

      Minulla ei ole sukulaisia joten suhteellisen yksin olen jäänyt asioideni kanssa.

    • Sämpylä70

      Nettoeläkkeeni on 869€/kk, ei tukia. Miehen eläke on vielä pienempi, mutta hän lähtikin lätkimään halpaan maahan, jossa hänen kuukauden eläkerahansa vastaavat melkein kahden kuukauden keskipalkkaa. Asun puulämmitteisessä omakotitalossa, joka tullaan jakamaan osituksessa puoliksi. Eli joudun joko lunastamaan rahalla miehen osuuden tai minun pitää löytää asunto muualta. Mistäs se raha taiotaan?

      • maailmanmatkaaja-

        Minäkin vietän talvet halvoissa aasian maissa. Suomessa asun kesät vaatimattomassa kesämökissä. Saan työeläkettä käteen 950 euroa kuukaudessa. Lentoliput Bangokiin tekee noin 700 euroa (meno-paluu). Aasiassa olen noin 7 kuukautta. Lipun osuus tekee noin 100 euroa kuukautta kohden. Aasiassa vuokraan menee noin 150 euroa kuukaudessa. Syöminen ja vaatekulut ovat tosi pienet. En tupakoi, enkä juo alkoholia. Muuten elän ihan tavallista elämää. Matkustelu siellä on halpaa. Suomessa olevan vaatimattoman kesämökin kulut ovat pieni kiinteistövero ja pakolliset korjaukset. Korjauksiin ei kyllä juuri rahaa mene. Näin olen elänyt jo pitkään. Onneksi terveyteni on mahdollistanut tällaisen elämäntyylin. Kerran Kela lähetti minulle kirjeen ja pyysi selvitystä ulkomailla olostani. Uhkasivat lopettaa eläkkeeni maksun ja kaikki tuet. Pyysin heiltä vastaavasti selvityksen mihinkä ne minulle maksetut tuet ovat menneet, kun minä en ole niitä saanut. Vastauksena sain selvityksen, ettei minulle ole tosiaankaan maksettu heidän toimestaan mitään tukia tai avustuksia. Lupasivat tarkentaa lähetettävien selvitysten sisältöä. Tämä elämäntapani on mahdollistanut minun ostamaan pörssiosakkeita pienellä määrällä joka kuukausi. Sitten kun en enää pysty esim. matkustamaan, on minulla mahdollisuus ostaa Suomesta asunto itselleni ja luulen eläkkeeni riittävän elämään Suomessa. Onneksi on nämä nettiyhteydet. Pystyy hoitelemaan asiansa mistä päin tellusta tahansa. Hyviä talvikelejä Suomeen.


    • volvoleidi

      Kuulun tuohon keskikastiin,palkkatuloissa enkä ole koskaan valittanut tuloistani.Olen minäkin joskus kuulunut pienituloisiin joten tiedän kyllä mitä se on.Tällä hetkellä ansaitsen noin 2 200euroa kuussa ja miehen tulot mukaan laskien noin 3 700euroa.On talot ja autot hankittuna joskus pienempituloisena eikä koskaan ole tingitty mistään!Olemme aina eläneet sen mukaan mitä rahatilanne on antanut periksi,vältetty turhaa tuhlausta ja krääsän ostamista.Velkaa ei ole tehty kuin talon ostamista varten ja siihenkin säästettiin melkein puolet velan määrästä.M inuakin ärsyttää nuo valittajat jotka eivät osaa elää tulojensa mukaan,vaan ovat aina valittamassa ja vaatimassa yhteiskuntaa elämänsä rahoittajaksi!

    • Olen pienituloinen ☺

      Olen ilmiantanut ap. -häirikön viestit, esiintyi minuna

      SIKAMAISTA

      • Olen pienituloinen ☺

        Tuo AP. nimimerkki on varmaan joku Kristitty kiihkoilija, kun avaukseni osoitteessa on luku 666 !!!!!!!!!!!!!!


    • engineerikö

      Opiskelijana 700 euron kuukausibudjetilla. Syön hyvin, harrastuksia löytyy ja rahaa jää vielä vaatteisiin ja alkoholiinkin. :D

      • edfghj

        Jos erehdyt valmistumana, huomaat ettei 700:lla saa edes vuokraa maksettua. Tulot pitää nelinkertaistaa että pääsee samalle elintasolle.


    • Kultahammas

      Minulla on verotulot suunnilleen samaa luokkaa. Tosin voin hankkia tuloja tarvittaessa enemmänkin, mutta en ota enempää tuloja itselleni. Pärjään vähällä, ruokaa saa nykyään niin halvalla kaupasta, kun ostaa tarjouksista ja tekee ruokaa itse. Kalastan keväisin ja kalaa tulee enemmän, mitä itse tarvitseen ja vien sitä naapurillekin.
      Asun omakotitalossa, joka on vanha rintamamiestalo ja halvalla ostettu aikoinaan, isolla tontilla, kasvimaa kasvaa ruokaa ja hedelmiä saa puutarhasta omenaa, luumua ja kirsikkaa. Marjapensaat työntää marjoja niin paljon, että annan tuttavillekin mehuja.
      Käytetyllä autolla ajelen, sopivan ikäisiä autoja saa puoli-ilmaiseksi ja vakuutus on 70% bonuksella. Kaskoa en pidä.
      Ulkomailla matkustan, lentolippuja saa ostaa netin välityksellä halvalla ja majoituksen voi varata myös halvalla. Ei kaukomatkat paljoa maksa omatoimisesti, tykkään käydä Intiassa talvisin. Matkan aikana taloa ei tarvitse paljoa lämmittää, pieni peruslämpö riittää. Ruoka on halpaa Intiassa, joten ne matkat ei paljoa maksa.

      Olen tyytyväinen elämään!

    • Suivaantunut

      Hei, asia on ihan ajankohtainen. Mutta tympäisee, kun tämän foorumin keskustelujen avaintekstit ovat aina niin tökeröjä ja kielellisesti ala-arvoisia. Tälläkin kertaa 2-3 virhettä.

      • elä hölömöile

        Mäne sinä kiroottelemaan sinne - miten kirjoitetaan puhdasta kirjakieltä osiolle.


    • minätäältä

      Opiskelijankaan tuloilla ei plajon juhlita - Kela sponsoroi opintoja kuukaudessa vajaalla 500 eurolla, siitä miinus vuokra reilu 300 euroa, elämiseen jää reilu satanen kuussa. Kyllä sillä just ja just toimeen tulee, onneksi porukoilta saa taloudellista tukea. Joskus tuntuu vain hiukan väärältä kun työttömätkin saa enemmän rahaa.. opiskelu on kuitenkin opiskelijan työtä..

    • pieni ihme

      Minä saan vain 1008 euroa josta maksan vuokran ja sähkön ja kaikk muut ja pärjättävä on.Mut rikkaathan mutisee me ei voida asioille mitään.

    • CLoetta...

      Jos tuohon %lukuun on laskettu koko väestö, se antaa virheellisen luvun koska vain osa väestöstä on tulollisia, joihin pienituloisten osuutta tulisi verrata.

      Mutta itse asiaan. Tienaan n. 2200 puhtaana käteen ja mieheni hieman enemmän silti tuntuu, ettei rahat riitä. Asumme hulppeassa omakotitalossa, jonka ylläpito vie suurimman osan tuloistamme; mielestäni ei mitään järkeä mutta mieheni ei halua muuttaa muualle, joten asumme sitten aivan liian leveästi joskin erittäin mukavasti. Lapsemme ovat jo aikusia ja kahta heistä, jotka opiskelevat, autamme parilla sadalla kuussa, kolmas lapsi on jo työelämässä ja tienaa ihan kivasti.

      Ruokaan menee rahaa 500 - 600 kuussa, joskin syömme erittäin hyvin ja herkuttelemma viikoittain. Vaatteita ostan silloin tällöin mutta esim. matkusteluun ei jää juurikaan rahaa.

      Palkkoihimme olen tyytyväinen, menoihimme en. KUka meidän tuloilla haluaa maksaa asumisestaan pari tonnia kuussa vaikka olisi kuinka ihana talo? No, mieheni ainakin....

    • kuningaskanki3000

      Asun yksiössä vuokralla, käteen jää tuloista kuussa noin ~600 euroa, vähän alle, tämä siis vuokran yms. välttämättömien menojen jälkeen.Mitään ei jää säästöön mutta kyllä tuolla rahalla ihan "paksusti" elelee.

    • t-yötön

      Kelan peruspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotukea sen verran että lakisääteinen yhden hengen normi jää käteen asumiskulujen jälkeen, eli asumiskulujen jälkeen jää elämiseen 477 euroa. Hyvin pärjää kun ei polta eikä käytä alkoa, eikä omista muuta menopeliä kuin vanhan fillarin.

    • jaa11

      kyllähän ne pienetkin tulot riittää jos on anteliaita ihmisiä tukemassa.

    • 16+3

      mitä tekee opiskelijat 60-palstalla....hmmm

      • Tase pappa

        16 3// Ehkäpä aivan aidosti opiskelee elämää, vertailee ja kerää elämänkokemuksia varastoon.
        Aina valitetaan sukupolvien välisestä kuilusta ja siitä ettei nuoria kiinnosta vanhemmat ihmiset, heidän elämänsä tai huolensa.
        Tässä taas nähtiin hieno osoitus vanhemman väen suvaitsemattomuudesta ja ylimielisyydestä nuorta ihmistä ja Hänen mielipidettään kohtaan.


      • Tämä ketju oli nostettu esiin. Ei moni varmaan edes ole katsonut, mikä palsta on kyseessä.


    • köyhä?

      Meillä n. 750e/kk tuloja, elätettävänä kaksi ihmistä ja kaksi lemmikkieläintä. Joka kuukauden viimeiset viikot joudutaan lainaamaan rahaa ja käymään tuttavilla syömässä jotta rahat riittäisi edes eläinten ruokiin

      • ähällä pärjää

        Kannattaisiko ottaa järki käteen ja luopua esim eläimistä tai laittaa ne syömään samaa sapuskaa ihmisten kanssa. Jos käy vaikka muutamassa leipäjonossa, niin se helpottaa melkoisesti. Riisi ja makarooni on halpaa.


    • jhagffff

      Olishan se kivaa, kun ansaitsisi noin paljon.

      • s-pummi

        todellakin. minä saan 300e kuukaudessa sossulta.


    • pulus 1

      Sinulla on oikea asenne elämässä. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot! Pienistä asioista voi nauttia. Kukaan ei saa mukaansa omaisuuttaan, sukulaiset vaan jää tappelemaan siitä.

    • aino3

      saan 1300e/kk..Asumiskulut 890e/kk sähkö ym laskut.En saa mitään tukia.Asun pääkaupunkiseudulla.

      • soulbrotha

        das fucked up sister!


      • 890euroa asumiseen?!

        Aino3:lle
        Eläkkeesi on ihan kohtalainen, mutta kylläpä sinulla on suuret asumiskustannukset! Ne lohkaisevat aivan kohtuuttoman summan eläkkeestä. Minkälainen asuntosi oikein on?

        Asun itse omistusasunnossa, kerrostalokolmiossa kaupungin lähiössä. Yhtiövastikkeeni on 287euroa/kk. Summa sisältää sähkön ja veden, siis kaikki. Neliöitä on 75.


    • CaliLifeStyleX3Vatos

      40€ kahe viiko päästä tullee rahaa vittu että maistuu tää opiskelia elämä -.-

    • Jos ollut työelämässä jatkuvasti ennen eläkkeelle pääsyä (65)vähintään 40 vuotta, niin kyllä eläke on ihan kohtuullinen aivan tavallisissakin ammateissa. Työttömyysjaksot välillä rokottvat sitä kyllä helposti alaspäin.

    • köyhäolen

      enne joulua sain lopputilin ja en vieläkään ole saanut penniäkään kelalta työttömyyskorvausta ja helmikuun loppua mennään kohta

    • yushuf

      mina ei te mitan saa 2000 euro kuusa pelkka tuhlaa rahaa sita on jo poisa asumikulu puhelilasku ja autokulu jos tule lisa kulu mina saa enemma

    • maijuska1

      Olen 1½ vuotta ollut eläkkeellä. Eläkkeeni on kk 1523 € nettona. Työelämässä olin yhtäjaksoisesti 39,5 vuotta.
      Opistotasoinen koulutus takani, palkkani ei noussut yli 3000 € /kk. koskaan.
      Kuvittelen että eläkkeeni on keskitasoa tai jopa pieni työvuosiin nähden.
      Turha sen pienuutta on enää itkeä, nyt on vain elettävä ja tultava toimeen sen kanssa.

      • kyl mä pärjään

        Tuota luokkaa ne eläkkeet on . Töihin intistä 1971 ja lopetin 2010 . Viimeisinä vuosina tulot jo yli 40.000 egee. Eläke 1,5 %:a/v x 40 v. = 60 %:a työtulosta eli minulla noin 24.000 euroa. Se on 2000 brutto ja 1600 käteen.
        Sillä pärjää ihan hyvin, kun on autot ja asunnot maksettu jo ajat sitten.
        Olen siis olltu keskivertokansalainen eli palkkani on seilannut siellä miesten ja naisten palkkojen välimailla eli keskituntiansiossa (KTA).
        Keskivertoeläkekin edellyttää karttuakseen siis pitkää ja katkotonta työuraa.


    • 1250e/kk SOSSUsta!

      Nimimerkki "Miika S" kertoo:

      "Itse yksin saan yli 1250€/kk tukea joka kuukausi.

      Itselläni vuokra 650€/kk sähkö 40€/kk lääkkeet 100€/kk toimeentulotuki 460€/kk = 1250€/kk Ja olen supisuomalainen!"

      Hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä, vai miten se meni?

      Kun työtönmaisteris mies joka asuu Hesan keskustassa saa pitkälle toistatuhatta euroa kuussa KÄTEEN niin miksi kukaan tekisi mitään pienipalkkaisia "paska" töitä?!

      http://www.youtube.com/watch?v=YjSzXGXMDCo

    • mummikka10

      Hei, raha rauhoittaaa, ei se tee onnelliseksi. Eikö teistä kukaan ole työmarkkina tuella? Minä olen, 519 euroa 4 viikon välein. Asun kesämökillä, onneksi EI puolisoa, ei vuokraa, mutta sähkö, puut, tontinvuokra, tienhoito, jätemaksu, vakuutukset ja kiinteistövero. Sekä auto kulut, kaupungissa ei autoa tarvitsisi. Lapsia 3, lapsenlapsia 6, aina on jonkun synttärit, rippijuhlat valmistujaiset, häät, joulu ym. Kaikesta olen selvinnyt, syömisessä voi säästää, mutta silti syödä hyvin. Hauskaa kevään odotusta kaikille!

    • opiskelijatyttö

      Olen opiskelija ja joudun elämään täysin opintotuen ja asumistuen varassa. (tuet tulevat kuukauden 4.pv ja jos se osuu vkl niin silloin seuraavana maananta.) saan tukia maksimin eli noin 500e luokkaa, mutta opintotuesta menee kuitenkin veroa jonka jälkeen käteen jää 460e. Vuokran jälkeen käteen jää 210e. (asun opiskelija solussa) Seuraavaksi tulevatkin sitten laskut eli puhelin ja netti. niiden jälkeen käteen jää 180e. Koulussa syön lämpimän aterian, joka sekin maksaa, koska olen ammattikorkeakoulu opiskelija, jolloin rahaa menee koulun ruokaan n. 42e. Eli käteen on jäänyt vielä tässä vaiheessa 138e. Sitten joudun matkustamaan kotipaikkakunnalleni junalla ja teen sen reissun n. kaksi kertaa kuukaudessa eli junalippuihin menee rahaa n.60e. Rahaa on vielä jäljellä 78e.. Tällä rahalla ostan asunnolleni ruokaa ja kerran kuukaudessa suon itselleni osallistumisen opiskelijapileisiin. Kuun loppupuolella tilillä näyttää olevan hieman yli 7e ja päiviäkin olisi viä jäljellä seuraavien tukien tulemiseen. Pitää kiristää vyötä ja syödä mitä kaapista löytyy, jos sieltä enää edes löytyy mitään.
      Tukia edeltävänä iltana tili näyttää 3,5e.. Nämä rahat säästöpossuun odottamaan pahanpäivänvaralle. Jonne olen tähän mennessä säästänyt hieman yli 14e :)

      Minun mielestäni ihmisten on turha valittaa sitä, kuinka rahat eivät piisaa. Miten nuo minulla piisaavat ja saan vielä muutaman euron säästöön pahanpäivän varalle? Tottakai se harmittaa, kun pitää luopua jostakin kivoista asioista pärjätäkseen, mutta asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen...

      • Ota huomioon että saat kaiken puoleen hintaan. Asuminen lähes ilmaista, matkat puoleen hintaan ja kouluruokailu puoleen hintaan. Suosittelen tosin ottamaan opintolainaa niin voisit elää vähän rennommin.

        Pk-seudulla vuokrat vähintään 500 € / kk.


    • KÄTEEN YLI 1000e/kk

      Ylen ohjelmassa kerrottiin että jos sun BRUTTOpalkka on alle 1500 e/kk tai sen alle, niin EI kannata tehdä töitä KOSKA Kelan ja sossun luukulta voi saada KÄTEEN YLI 1000 e/kk!!!

      Jopa 1700 e/kk tienaavatkin saavat VAIN 350 e/kk käteen ENEMMÄN kun sossusta!

      Mitä ihmeen hyötyä on edes käydä töissä?

      PERUSTULO ratkaisee tämänkin ongelman:
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/44

      Maksetaan kaikkille VAIN 500-700 e/kk ja LOPUT pitää itse tienata tekemällä edes jotain töitä!

    • Tätäkin provo-jankutusta seuratessani joudun ihmettelemään, miksi kaikista lapsista ei kasva viisasta teiniä, kuten minä.
      Ylös, ulos ja lenkille! Oli minun mottoni, nyt ei eläkeläisenä tarvitse katua.
      Tuloiksi katson palkan ja eläkkeen.
      Muut ovat tukia.

      H.

      • Tota, ansaitun eläkkeen....

        H.


    • YH- Äiti

      En tunne yhtään opiskelijaa , joilla ei olisi työpaikkaa, 2-3 iltaa viikossa.

      No herrojen pennut kyllä.

      • makaroonia

        tässä on yksi henkilö, joka yrittää pärjätä ja, jos luet noita tekstejä mitä esim ylempänä on kirjoitettu niin siinähän on jo kaksi samanlaista henkilöä.


    • tutto bene

      Puhutaanko nyt nettotulosta (-palkasta) vai mistä??! Siis onko tuo summa käteenjäävä summa josta mahdolliset verot on vähennetty?

      Itse saan tuon summan puhtaana. Pärjään kohtuu hyvin. Ts. lyhennän asuntoa, matkustan kolmisen kertaa vuodessa ulkomailla vähintäin 2 viikkoa kerralla. Sisältyy myös yksi pidempi loma vähintäin 1 kk. Pidän henkilöautoa ja omistan nykyajan välineet televisiot, läppärit, stereot kännykät yms.

      Eletään säästeliäästi mutta ei nuukasti.

    • MinimiEläke 900e/kk!

      Työkyvyttömyys- ja perhe-eläkkeiden taso on Suomessa Euroopan alhaisin!

      "Ilman työhistoriaa eläkkeelle kirjoitetut yksinäiset saavat Suomessa verojen jälkeen keskimäärin ostovoimakorjattuna 660 euroa, mutta Tanskassa 851 euroa ja Ruotsissa 900 euroa."

      Katainenhan mainostaa jatkuvasti kuinka "vapaata liikkuvuus" on EU:n sisällä.

      Voiko nyt siis ihan vapaasti muuttaa Ruåttiin eläkkeelle ja saada 240 e/kk ENEMMÄN kun Suomessa?

    • juusto11

      mul on kk palkka semmoset 20 000- 50 000 euroa, ja välillä raha meinaaa loppua:D

    • PerseMaataViiltää

      Tosiasia suomessa on että pitkänkin työuran tehnyt pienipalkkainen, on pakotettu leipäjonoon eläkkeellä ollessaan, tullakseen toimeen.

      Asuminen suomessa on siksi kallista ja Kataisen hallitus on korottanut veroja välttämättömille hyödykkeille, kuten energia ALV, jne..

      Näillä toimenpiteillä hallitus on tehnyt lisää asiakkaita leipäjonoon.

      Kyllä ap,kin on siinä leipäjonon rajoilla nuilla tuloilla, se vaan on noloa tunnustaa joillekkin.
      Varsinkin jos on aivopesty Kokoomuslaisilla arvoilla, 'tasaista jakoavainhymyä, vaikka perse maata viiltää'.

      • Jack Frost

        Kukaan ei kylläkään pakota kaupungissa asumaan.

        Itse en saa muuta kuin kansaneläkkeen sekä sen päälle takuueläkkeen ja asumistuen, 934€ kuussa.

        Vuokra on 310€ plus satanen lisää sähkölämmitykseen näin talvikuukausina. Jäljelle jäävä osuus riittää mainiosti elämiseen.

        Toki miinuspuolena on se että lähimpään kauppaan on yli kaksi kilometriä, joka on kova matka kauppakasseja kävellen raahata. Varsinkin näin pakkasilla.


      • ap.

        "PerseMaataViiltää"

        "Kyllä ap,kin on siinä leipäjonon rajoilla nuilla tuloilla, se vaan on noloa tunnustaa joillekkin.
        Varsinkin jos on aivopesty Kokoomuslaisilla arvoilla"

        Kyllä mä tiedän tuon. Tosin olen ollut työssä jakamassa ruoka-apua. Itse en sitä saanut, vaikka muille annoin täysiä muovikasseja.
        En ole aivopesty. Olen itsenäisesti ajatteleva. Punaisen viivan vedän, vaikka pettynyt olen kaikkien kansanedustajien välinpitämättömyyteen huono-osaisista kuten liiton päivärahalta työmarkkinatuelle pudonneista.
        Ammattiliitot pitävät omiensa puolta ja kansanedustajat säestävät.


      • lobotomia?
        Jack Frost kirjoitti:

        Kukaan ei kylläkään pakota kaupungissa asumaan.

        Itse en saa muuta kuin kansaneläkkeen sekä sen päälle takuueläkkeen ja asumistuen, 934€ kuussa.

        Vuokra on 310€ plus satanen lisää sähkölämmitykseen näin talvikuukausina. Jäljelle jäävä osuus riittää mainiosti elämiseen.

        Toki miinuspuolena on se että lähimpään kauppaan on yli kaksi kilometriä, joka on kova matka kauppakasseja kävellen raahata. Varsinkin näin pakkasilla.

        Talvella pulkka å 7,9 € kesällä pyöräkassi å 12,80 €
        mitään tarvitse raahata.


      • Jack Frost
        lobotomia? kirjoitti:

        Talvella pulkka å 7,9 € kesällä pyöräkassi å 12,80 €
        mitään tarvitse raahata.

        Sen verran mäkistä maastoa että pulkasta ei olisi kuin haittaa.


    • tuloton

      Vuokran jälkeen 269 euroa/kk.

      • Kannattaa hakea toimeentulotukea. Suomen perustuslaki takaa kaikille 461 euron kuukausituen kohtuullisten asumismenojen jälkeen. Eli saisit sossusta 192€/kk.


      • .-.-.-.-.
        mersumies_ kirjoitti:

        Kannattaa hakea toimeentulotukea. Suomen perustuslaki takaa kaikille 461 euron kuukausituen kohtuullisten asumismenojen jälkeen. Eli saisit sossusta 192€/kk.

        Niin kohtuullisten asumismenojen jälkeen. Yksinäisellä lasketaan kohtuullisiin asumismenoihin lasketaan 37 neliön asumiskulut. Mistä yksinäinen, pienituloinen saa max 37 neliön asunnon? Mistä ylipäänsä saa asunnon, etenkään pääkaupunkisedulla? Täällä taitaa olla 46000 ihmistä asuntojonossa, suurin osa jonottaa yksiötä.


      • tuloton
        mersumies_ kirjoitti:

        Kannattaa hakea toimeentulotukea. Suomen perustuslaki takaa kaikille 461 euron kuukausituen kohtuullisten asumismenojen jälkeen. Eli saisit sossusta 192€/kk.

        Ei työssäkäyvä saa toimeentulotukea.

        Otin vastaan sitä työtä, mitä tarjottiin.

        Asunto on 22-neliöinen luukku, tosin keskustassa. Ajattelin ottaa keskustasta, kun isompi vuokra tarkoittaa vaan sitä, että säästää bussikortissa ja voi kävellä joka paikkaan, myös töihin. Raitista ilmaa ja kuntoilua samalla, nähkääs.

        Hassua, että kuvittelin ei-hömppätieteiden tutkinnon tuovan aikanaan työpaikan ja kohtuullisen toimeentulon. Amiksena olisin jo omistusasunnossa.


      • tuloton kirjoitti:

        Ei työssäkäyvä saa toimeentulotukea.

        Otin vastaan sitä työtä, mitä tarjottiin.

        Asunto on 22-neliöinen luukku, tosin keskustassa. Ajattelin ottaa keskustasta, kun isompi vuokra tarkoittaa vaan sitä, että säästää bussikortissa ja voi kävellä joka paikkaan, myös töihin. Raitista ilmaa ja kuntoilua samalla, nähkääs.

        Hassua, että kuvittelin ei-hömppätieteiden tutkinnon tuovan aikanaan työpaikan ja kohtuullisen toimeentulon. Amiksena olisin jo omistusasunnossa.

        Kaikki joiden yhteenlasketut tulot ovat pienemmät kuin vuokra 461 €/kk ovat oikeutettuja toimeentulotukeen. Jos saat noin huonoa palkkaa, ei kannata käydä töissä. Saat paremman toimeentulon olemalla työtön. Tietääkseni myöskään työpaikka ei suoralta kädeltä estä toimeentulotuen saantia, jos tulot ovat hyvin vähäiset.


      • ........
        tuloton kirjoitti:

        Ei työssäkäyvä saa toimeentulotukea.

        Otin vastaan sitä työtä, mitä tarjottiin.

        Asunto on 22-neliöinen luukku, tosin keskustassa. Ajattelin ottaa keskustasta, kun isompi vuokra tarkoittaa vaan sitä, että säästää bussikortissa ja voi kävellä joka paikkaan, myös töihin. Raitista ilmaa ja kuntoilua samalla, nähkääs.

        Hassua, että kuvittelin ei-hömppätieteiden tutkinnon tuovan aikanaan työpaikan ja kohtuullisen toimeentulon. Amiksena olisin jo omistusasunnossa.

        "Ei työssäkäyvä saa toimeentulotukea."

        Kyllä saa, jos on tarpeeksi pienet tulot.


    • Ulkomaille asuun!

      "alle vuoden oleskelu ulkomailla säilyttää oikeuden sosiaaliturvaan" ?!

      "Se pitää paikkansa tietyissä tilanteissa, mutta jos henkilö muuttaa töihin, se ei enää pidä paikkaansa"

      Jos EN muuta TYÖN perässä vaan menen hegailemaan esim. Ranskaan niin olen silti oikeutettu SUOMEN sossun, työkkärin ja Kelan tukeen?!

      • Juhani A.

        Tietenkin.
        Olet Suomen kansalainen ja oikeutettu saamaan tukia Suomesta.


      • ETELÄÄN :D
        Juhani A. kirjoitti:

        Tietenkin.
        Olet Suomen kansalainen ja oikeutettu saamaan tukia Suomesta.

        Eli Suomen työkkärituella voin asua edullisesti jossain lämpimässä lähes vuoden?!

        Mitä h@lvettiä sitten täällä pakkasessa lumen keskellä kukaan enää pyörii?!


      • Jack Frost

        Sillä ei ole mitään väliä että missä hengailet. Vaikka asuisit Thaimaassa yksitoista kuukautta vuodesta halvoilla vuoksilla. Tai no joo, en työkkärin tuesta oikein tiedä.

        Mutta muutoin, EU:n sisällä kansalaisuuden saa (yleensä) jos on asunut maassa viisi vuotta. Eli aika kauan saat siellä Ranskassa hengailla ennenkuin tuet lakkaa Suomesta.


      • ÄLÄ mene TÖIHIN!
        ETELÄÄN :D kirjoitti:

        Eli Suomen työkkärituella voin asua edullisesti jossain lämpimässä lähes vuoden?!

        Mitä h@lvettiä sitten täällä pakkasessa lumen keskellä kukaan enää pyörii?!

        Kaikki hyvin kunhan ET MENE vahingossa TÖIHIN!

        "Tosiasia on, että nuoret, esimerkiksi Disneylandiin pariksi kuukaudeksi kesätöihin menevät, tippuvat Suomen sosiaaliturvasta - tämä tuli yllätyksenä. Kyllähän Suomeen palattuaan siihen taas takaisin pääsee noin lokakuussa.

        Kun ihmeissäni kävin lapseni puolesta asiaa kysymässä, niin vastauksena oli, että lapsi voi liittyä Ranskan sosiaaliturvaan. Jaaha - Kelan toimisto ei ensinnäkään tunne Ranskan kansallista lainsäädäntöä ja kahden kuukauden kesätyön aikana ei ehdi edes saada tarvittavia papereita Ranskan vastaavaan virastoon. Ja lisäksi: kaikki paperit ranskaksi."


      • Lämpöseen heti

        "Minä lähtisin heti vaikka Espanjaan tai Portugaliin jos "Sossu" ja Kela sponsoroisivat elämistäni siellä kun täällä etuisuuksien saamiset ovat mielivaltaisia."

        Samoin!


      • Työnhakijoita sorretaan! Ainakin sorrettiin.

        Ollessani "työvelvollisessa" iässä olin työnhakijana Espanjassa.
        Ainakin silloin 3kk oli pisin, yhtäjaksoinen aika jonka voi olla toisessa EU-maassa saaden miekäläistä ns. ansiosidonnaista.

        Työnhaun voi uusia kun oli Suomessa töissä vähintään kuukuden.

        Minua on työnhakijana sorrettu verrattuna avustuksia saaviin koska munulla oli tuo 3kk:n rajoitus.
        En älynnyt jäädä tukien varaan!


      • .........

        Työkkärin tuella ei ole oikeutettu hengailemaan ulkomailla. Täytyy olla valmiina vastaanottamaan työtä Suomesta. Viikon saa viettää vuodessa "lomailemassa" maan rajojen ulkopuolella.


    • Vanhemman mielipide

      Aloittaja kirjoittaa todella yksipuolisesti. Puhutko netto- vai bruttotuloista? Minkä ikäinen olet? Varmaan nuori, jolla ei ole vielä käsitystä oikein mistään. Kun ikää tulee sairaus- ja lääkekulut kasvavat. Toiset saavat asumistukea ja toiset eivät saa, jotkut taas saavat muita tukia. Myös nämä on laskettava tuloiksi. Entä onko elätettäviä lapsia?

      Joku on säästänyt koko elämänsä pienistä tuloistaan ja ostanut asunnon. Rahat riittävät juuri ja juuri ruokaan ja vastikkeeseen. Sitten taloyhtiö päättääkin tehdä julkisivu- ja putkiremontin. Saat yllättäen vanhoilla päivilläsi kymmenien tuhansien erurojen velan, jota sitten maksat pienestä eläkkeestäsi. Vaikka mitä voi olla ja tulla. 1140 euroa brutto kuukaudessa on tietääkseni köyhyysraja Suomessa nykyään.

      Olen jo vanhuuseläkkeellä ja tuloni ylittävät juuri ja juuri köyhyysrajan. Laitan joka kuukausi säästöön kyseisestä summasta ainakin 200euroa pahan päivän varalle. Sairaus voi yllättää, jääkaappi tai pyykkikone voi hajota tai mitä muuta vaan. Silmälasit maksavat tolkuttomasti. Terveyskeskuksiin on seitsemän viikon jonot. Pitääkö alkaa käyttää yksityistä? Miksi maksaa palvelusta, jota ei ole? Sitten on vielä erikseen syntymäpäivälahjoihin sukulaisille menevät rahat. Kyllä sinne useampi satanen menee vuodessa.

      Aloittaja kirjoittaa aivan kuin vain omasta itsestään ja pärjäämisestään. Eihän se nyt niin mene elämässä. Kyllä sitä täytyisi pystyä osallistumaankin johonkin eikä pelkästään herkuttelemaan niinkuin aloittaja hyvin kapea-alaisesti totesi.

      Jos en olisi nuorempana säästänyt omaa asuntoa en pärjäisi mitenkään nyt. Takana on 45-vuoden työputki ja säästöön olen laittanut pienestä palkastani koko ajan. Tulevat vuodet käyvät ainavain enempi kukkaron päälle ja kaikki kallistuu. Vanhuksia ei hoida enää kukaan ja rahaa täytyy olla, että pystyy ostopalveluita käyttämään. Siis täytyy ajatella koko elämää kuolemaan saakka ja sitä kuinka tulee toimeen omillaan. Toimeentulemisen ajattelu ei todellakaan ole muutaman kuukauden ruokaostoksien ajattelua vaan jotain aivan muuta.

      • ap.

        "Vanhemman mielipide"

        "Aloittaja kirjoittaa todella yksipuolisesti. Puhutko netto- vai bruttotuloista? Minkä ikäinen olet? Varmaan nuori, jolla ei ole vielä käsitystä oikein mistään."

        Aloittaja on 64v. Ison perheen äiti, eronnut (erotettu), varhennetulle Kelan vanhuuseläkkeellä.
        Lue enemmän ketjua, niin huomaat, että todennäköisesti minulla on meistä kahdesta enemmän elämänkokemusta.
        Raha-asiani olen hoitanut ja hoidan edelleen.


      • Sivullisen mielipide
        ap. kirjoitti:

        "Vanhemman mielipide"

        "Aloittaja kirjoittaa todella yksipuolisesti. Puhutko netto- vai bruttotuloista? Minkä ikäinen olet? Varmaan nuori, jolla ei ole vielä käsitystä oikein mistään."

        Aloittaja on 64v. Ison perheen äiti, eronnut (erotettu), varhennetulle Kelan vanhuuseläkkeellä.
        Lue enemmän ketjua, niin huomaat, että todennäköisesti minulla on meistä kahdesta enemmän elämänkokemusta.
        Raha-asiani olen hoitanut ja hoidan edelleen.

        Aloittaja kirjoittaa, että laihduttaakin voi... Siinäkö se kokemuksesi näkyy vai missä? Ei se ainakaan tekstissäsi näy millään lailla. Mitä merkitystä kokemuksella on, jos se ei mitenkään näy tekstissä? Sinun on aivan turha viisastella siellä. Parempi, kun keskityt muiden tekstien lukemiseen ja yrität oppia niistä.


      • ei kademieli
        ap. kirjoitti:

        "Vanhemman mielipide"

        "Aloittaja kirjoittaa todella yksipuolisesti. Puhutko netto- vai bruttotuloista? Minkä ikäinen olet? Varmaan nuori, jolla ei ole vielä käsitystä oikein mistään."

        Aloittaja on 64v. Ison perheen äiti, eronnut (erotettu), varhennetulle Kelan vanhuuseläkkeellä.
        Lue enemmän ketjua, niin huomaat, että todennäköisesti minulla on meistä kahdesta enemmän elämänkokemusta.
        Raha-asiani olen hoitanut ja hoidan edelleen.

        ap

        Kerro viellä suurperheen äiti, minkä ikäisiä mahtaa lapsesi olla?
        Ajattelin vain, että olettaisin ainakin osan olevan jo täysi-ikäisiä, eikä sinun elätettävänä.

        Itse säästän tonnin eläkkeestäni joka kk 500,-€ sinne pahanpäivän varalle ja se ei ole kademielen päivä siitä, mitä toisilla on.


    • Vapaa-Liikkuvuus

      Vapaus on suhteellista ja se on suhteessa rahan määrään.

      Jos olet vähävarainen, sinun vapautesi on hyvin rajallinen, elämän piirisi on hyvin pieni. Vapaa liikkuvuus on silmänlumetta ja pakvelee lähinnä rikollista harmaata taloutta, josta hyötyy eniten suomalainen työnantaja. Tilaamalla palkanpolkijoita polkemaan suomalaisten palkkoja ja senmyötä tulevia eläkkeitä..

      Tämä on sitä Kokoomusonnelaa ja Toivotalkoita parhaimmillaan.

      • "Vapaa-liikkuvuus"

        Vapaa liikkuvuus tarkoittaa kykyä nousta sängystä miten ja milloin haluaa.
        Kuinka pitkälle haluaa liikkua, se on kiinni siitä miten opiskelee.
        H.


    • TottaVaanSiteeksi

      Näähän on niitä PeräSuoli24Provoja,

      Viihdettä lepopäivän ratoksi, tosin vakavalla asialla..

      Totta vaan siteeksi..

    • aivot?

      Joo kyllähän tolla rahasummalla pärjää jos olet yksin, mutta eläpä lapsiperheessä niin voi tehdä vähän tiukkaa. Voisit käyttää niitä aivojasi kun alat yleistämään asiaa noin.

      • pettynyt....

        Lapsiperheitähän elätetään lapsilisillä. Muut joutuvat elättämään sinun perhettäsi. Aivoja voisi käyttää itsekin. Miksi pitää lapsia mennä tekemään, jos niitä ei pysty itse elättämään.


      • .-.-..
        pettynyt.... kirjoitti:

        Lapsiperheitähän elätetään lapsilisillä. Muut joutuvat elättämään sinun perhettäsi. Aivoja voisi käyttää itsekin. Miksi pitää lapsia mennä tekemään, jos niitä ei pysty itse elättämään.

        Lapsilisillä ei lapsia elätetä. Eikä normaaleilla palkoillakaan.


    • rahaton2

      vähän riippuu siitä mitkä ovat muutoin olosuhteet missä elät. Jos et ole ainoa palkan saaja perheessä ja on toinenkin vuokranmaksaja niin tuolla rahalla pärjää mainiosti. Mutta jos yksin maksaa 600-700 euron vuokraa ja muut laskut niin ei siinä paljon rahaa herkutteluun jää. Itse elän pienellä mutta velalla myös välillä, kuin ei suomen hinnoilla oikein millään pärjää pienituloinen....ei todellakaan.

      • dgtswtetfgsewye

        Kuka idiootti maksaa yksin 600-700 egen vuokraa?? Asumismuoto on suhteutettava tuloihin myöskin.


    • Seiska-Maailma

      Vanhemman mielipide"".. Osui naulan kantaan, kirjoitus oli ajatuksella tehty, totuudenmukainen kuvaus todellisesta elämästä..

      Niin totuudenmukainen että ap.kin 'kilahti',, selitteleen lisää satujansa, harhaisesta maailmastaan, Seiskapäivää, lehden arvomaailmasta.

      Suosittelisinkin ap,lle jatkossakin vaan lukemaan Seiskapäiväälehteä, eikä vaivaisi pientä pääkoppaansa vakavemmilla asiailla..

    • rahatuleerahanluokse

      Tienaan 200e valtiolta kuukaudessa. Kasvatan kannabista päivät pitkät ja myyn sitä muutamalla tonnilla kuukaudessa. Ahh tätä autuutta :)

    • paskaa laidallinen

      Etelärannan pomot pannut sihteerin kirjottamaan jutun että duunarit luopuis korotuksista kun pressakin tiputti palkkaansa,tosiasiassa sadattuhannet saa huonommin kun toi.
      työttömät,eläkeläiset,vammaset ja opiskelijat mm.kehtaa kirjotella tommosta paskaa.

    • Toope520

      Sinähän olet rikas ! Minä jäätyäni työttömäksi saan noin 520 euroa / kk.
      Sillä sit maksetaan laskut, harvinainen liikkuminen paikasta toiseen ja joskus syödään jos jää rahaa.

    • Tänne jään, nyyh..

      "alle vuoden oleskelu ulkomailla säilyttää oikeuden sosiaaliturvaan" ?!

      "Se pitää paikkansa tietyissä tilanteissa, mutta jos henkilö muuttaa töihin, se ei enää pidä paikkaansa"

      Jos EN muuta TYÖN perässä vaan menen hegailemaan esim. Ranskaan niin olen silti oikeutettu SUOMEN sossun, työkkärin ja Kelan tukeen?!

      MUTTA Työttömyysturvalain mukaisiin etuuksiin on oikeus vain Suomessa asuvilla henkilöillä!

      Eli työkkärin rahalla ei saakkaan asua lämpösessä Espanjassa? :(

      Entä SOSSUn tttukeen? Saako sitä ulkomaille?

      • 3 kk työtä etsimässä

        Työnhakija voi tietyin edellytyksin oleskella ulkomailla menettämättä oikeuttaan työttömyysetuuksiin:

        1) Työnhakija rekisteröityy työnhakijaksi toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä tai

        2) työnhakija etsii töitä Suomesta ja pysyy Suomessa rekisteröitynä työnhakijana ulkomailla oleskelunsa ajan.


      • Uuno 3 kk Epsanjassa
        3 kk työtä etsimässä kirjoitti:

        Työnhakija voi tietyin edellytyksin oleskella ulkomailla menettämättä oikeuttaan työttömyysetuuksiin:

        1) Työnhakija rekisteröityy työnhakijaksi toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä tai

        2) työnhakija etsii töitä Suomesta ja pysyy Suomessa rekisteröitynä työnhakijana ulkomailla oleskelunsa ajan.

        Suomesta toiseen EU/ETA-maahan tai Sveitsiin työnhakuun lähtevä työtön työnhakija voi säilyttää oikeutensa Kelan maksamaan peruspäivärahaan tai työttömyyskassan työttömyyspäivärahaan enintään kolmen kuukauden ajan.

        Työttömyysturvan maksaminen EU-maista työtä hakevalle edellyttää, että

        1) olet ennen lähtöäsi ollut vähintään neljän viikon ajan työttömänä työnhakijana Suomessa, työvoima- ja elinkeinotoimiston luvalla myös lyhyemmän ajan

        2) ilmoittaudut seitsemän päivän kuluessa työnhakijaksi sen maan työvoimaviranomaiselle, josta haet työtä

        3) noudatat työnhakuun ja työttömyysetuuden maksamiseen liittyviä velvoitteita työnhakumaassa ja Suomessa

        No jos menee Epsanjaan kun siellä kaikki on muutenkin työttömänä niin ei ole mitään pelkoa saada sieltä töitä eli vois 3 kk lomailla siä työkkärirahalla?


      • L - L
        Uuno 3 kk Epsanjassa kirjoitti:

        Suomesta toiseen EU/ETA-maahan tai Sveitsiin työnhakuun lähtevä työtön työnhakija voi säilyttää oikeutensa Kelan maksamaan peruspäivärahaan tai työttömyyskassan työttömyyspäivärahaan enintään kolmen kuukauden ajan.

        Työttömyysturvan maksaminen EU-maista työtä hakevalle edellyttää, että

        1) olet ennen lähtöäsi ollut vähintään neljän viikon ajan työttömänä työnhakijana Suomessa, työvoima- ja elinkeinotoimiston luvalla myös lyhyemmän ajan

        2) ilmoittaudut seitsemän päivän kuluessa työnhakijaksi sen maan työvoimaviranomaiselle, josta haet työtä

        3) noudatat työnhakuun ja työttömyysetuuden maksamiseen liittyviä velvoitteita työnhakumaassa ja Suomessa

        No jos menee Epsanjaan kun siellä kaikki on muutenkin työttömänä niin ei ole mitään pelkoa saada sieltä töitä eli vois 3 kk lomailla siä työkkärirahalla?

        Eikä epsanjan työkkäriä kiinnosta tippaakaan missä päin maailmaa meikäläinen hakija aikansa viettää.
        Siihen aikaan ei työttömyys ollut räjähdyksen alkuvaiheessakaan.

        Ns. ansiosidonnainen rapsahtaa kuukausittain osoitetun CAM:n konttoriin josta sen voi nostaa käteisenä tai, jos on tili, niin jättää tilille.
        Minun aikanani, minulle osoitetusta CAM:n konttorista sitä ei voinut siirtää tililleni D.B:iin.

        Ei ollut mitään työtön-työtön lappujen täyttöä.
        Eikä muitakaan velvoitteita 3:een kuukauteen.


    • Opettele säästämään!

      Mulla on työeläke vähän yli 1.100 euroa / kk ja pärjään sillä oikein hyvin. On oma asunto, auto ja sijoitan joka kuukausi 300 euroa sijoitustileille. Ruokaan menee kymppi päivässä. Bensaan 60 kuussa. Säästöissä ja sijoituksissa on jo niin paljon, että saan korkotulojakin 4.000 vuodessa, mutta ne sijoitan edelleen. Eli ei hätää pienituloiset: aina kannattaa säästää! Toisilla vaan ei rahat riitä, toisilla riittää... se on totuus. Säästän vielä pari vuotta Kalifornian lomareissua varten ja sitten lähden kunnon kuukauden mittaiselle USA:n lomalle enkä säästele! Enkä mene velaksi!!!

    • blaaaaaaaaaaaaaah

      Suomen opiskelijat... 496 € /kk, tästä lähtevät vielä verot. Tietysti saamme tehdä töitä mutta tietysti tekemästä työstämmekin menee verot valtiolle ja valtio onkin asettanut tulorajan 10 540 €, ettei vaan voi tehdä rahaa enempää..
      EU, joka asettaa tiettyjen alojen opiskelijoille esim. sairaanhoitaja vaatimuksen 100% tunneilla oloon opintopisteiden saamiseksi.. teeppä siinä töitä samalla.

      • "blaaaaaaaaaaaaaah"

        Vapaa liikkuvuus tarkoittaa kykyä nousta sängystä miten ja milloin haluaa.
        Kuinka pitkälle haluaa liikkua, se on kiinni siitä miten opiskelee.

        H.


    • niin sitten kun tajuaa että raha ei tee onnelliseksi ei haittaa vaikka on pienituloinen

    • potuttaa1

      minulla tapaturma eläke 3400e kuukaudessa siitä verot29 prosenttia ja sitten vielä maksaa kaikki muut pakolliset menot mersussa huollot jumalattoman kalliit ei ole vara käydä kuin 2kertaa viikossa paarissa syömässä kyllä ihminen ajetaan pennittömäksi nykyyään

    • viissataakuussa

      vähän yli 500 kuussa miinus verot. Pelkkä peruspäivärahan se on. Ollut jo yli kymmenen vuotta. Hyvin pärjään, käyn tanssimassakin kerran viikossa. Voin vain haaveilla yli tonnin tuloista

    • köyhä-opiskelija

      Nyt pakko sanoa! Olen opiskelija (toisella asteella) ja saan tuloja kuukaudessa 400,80€, vielä viimevuonna sain 423€, kun vanhempieni vuositulot eivät silloin ylittäneet sitä rajaa eli 40 000 euroa. Tietysti siitä menee veroja, eli tässä tapauksessa joku 20€/kuukausi. Olen siis 18 vuotias ja asun omillani. Koittakaapa s**tana maksaa vuokra tuosta 400€:stä, joka on tälläsestä 22 neliön rotankolosta 320€/kk, maksakaa laskut (puhelinlasku, 3kk välein sähkölasku ja muut laskut mitä sattuu tulemaan), 80€ pitää riittää laskuihin ja ruokaan koko kuukaudeksi. Mä niin inhoan suomen valtiota, opintotukijärjestelmää ja sitä ETTÄ NE EI VOI ASIALLE TEHDÄ MITÄÄN KU NE AJATTELEE VAAN OMIA ISOJA PALKKOJAAN EIKÄ MEITÄ OPISKELIJOITA JOITTEN PITÄISI OLLA SUOMEN TULEVAISUUS! On siinä sitte hienoa koko kuukausi syödä kaurapuuroa, joka loppujen lopuksi alkaa maistua puulta........... sdkjdfs

      • Pienituloinen

        Oon samaa mieltä köyhä-opiskelijan kanssa... Ite oon 21v ja asun yksin; tulot eli tuet yhteensä 330e/kk. Opiskelijana ei oo helppo olla ja jos lisää rahaa haluu nii pitäis nostaa lainaa, kuinka moni muu pakotetaan elämiseen nostaa lainaa!! Ite käyn töissä keikoilla, lomaa mulla ei oo ku viikonloput, jos niitäkään, sillä jouluna, pääsiäisenä ja kesällä ollaan töissä. Miten voi kuvitella, että ihminen jaksaa raataa vuodesta toiseen ilman lomaa? Näin siis kohdellaa Suomen tulevaisuutta, kotona makaamalla saisin monta sataa enemmän. Ja opiskelujen ohella työnteko on aika mahdotonta ainakin mun alalla. Jos saisin siis tonnin joka kuus käteen, niin elelisin herroiks. En vaan ymmärrä, miten yli tonnin tuloilla ei voi tulla toimeen...


      • .-.-.-.

        köyhä-opiskelijalle tiedoksi: Suomi on ainoita maita maailmassa, jossa jokainen voi opiskella ja saada opiskeluunsa opintotukea. Ei ole lukukausimaksuja lukioissa eikä ammattikouluissa, ei yliopistoissa. Muissa maissa, kuten vapaassa USA:ssa opiskelun ohessa tehdään AINA töitä, jotta saadaan vuokrat ym. maksetuksi. Huippuyliopistoihin ei ole köyhien lapsilla mitään asiaa. Normaaleilla tuloilla ei voi mitenkään maksaa kymmenien- tai jopa satojen tuhansien dollareiden lukukausimaksuja.

        Tiedoksi edelleen: esim. etelä-amerikasta tulee Suomeen opiskelijoita, joiden mammat ja papat, koko suku ja parhaimmillaan naapuritkin on säästänyt vuosikausia, että lapsi/lastenlapsi pääsee Suomeen opiskelemaan vaikkapa lääkäriksi. Täällä kun ei ole yliopistoissa lukukausimaksuja. Tarvitaan "vain" suunnilleen 6000e:n säästö tilillä/per vuosi.

        Opintotuella ei ole tarkoituskaan elellä leveästi. Tutkinto on sijoitus. Kuka haluaisi opiskella, jos opiskelusta maksettaisiin enemmän kuin työntekemisestä? Mäkkärin , markettien yms. töiden alkupalkka on 7e/h.


    • köyhääollaon

      Juu, laskujen, lääkkeiden ja bussikortin jälkeen jää suunnilleen 150e.

      Sillä sitten elellään.

      Eikä sossuta saa rahaa, kun sossu ei katso bussikorttia saatikka opintolainan takaisinmaksua menoksi.

    • julkitotuus

      Työttömillä 40% karenssin saaneilla kk rahat ovat noin 280e/kk! Tämä on käsittämätöntä nyky-Suomessa!

    • kuitenkin onnellinen

      Omat tuloni on 821.34€ pakko pärjätä. Ei mitään ylimääräisiä ostoksia eikä kuluja voi tulla. Jos vaatteita ostettava niin kirppiksellä. Ei miestä siinä kaverina tulonlähteenä. Kaikki on maksettava itse. Kuitenkin olen onnellinen ja voin harrastaa niitä asioita joista pidän. Ei raha tee onnelliseksi vaan elämänasenne.

    • rehellinen1

      Mulle jää käteen noin 2200 ja ne en meinaa pärjätä yksin silläkään :D Toki on elatusmaksut maksettavana ja lapseen liittyvät muut kulut,, asuntolainen lyhennykset ja matkailu vie ison osan palkastani myös. Olen vaihtamassa työpaikkaa ja nettoni tulee olemaan uudessa työssä noin 2600.

      Nostan todella hattua niille ketkä selviää esim tonnilla kuussa!

    • no`?

      eikö tämän keskutelun aiheena pitänyt olla pienituloiset työntekijät.
      ei lasketa opiskelijoita ja eläkeläisiä, vaan kokopäivä työssä käyviä joilla pieni palkka?

      • Pienituloinen

        En tiedä eläkeläisistä, mutta opiskelu on ainakin täyspäivästä työtä....


    • 700€, josta vuokran jälkee jää käteen pikkase yli 300 €. Maksa sillä vielä muut laskut (netti, puhelin, sähkö, auto..) ja sit koulutarvikkeet ja ruoka. Minä eläisin onneni kukkuloilla jos ois koko kuukaudeks käytettävänä edes tonni...

    • jostain kuulin

      ei sitä putkiremonttia tarvii makssaa, kuin vastikeessa ja saahan siihenkin asumistukea eläkkeellä ainakin..

    • "jumputi jumputi"

      Mikä näistä jankutulksista?

      H.

    • 8+6

      Ei palkan koosta. vaan kuluista.

      - Käyn duunissa
      - Oma velaton asunto.
      - Syön töissä, kerran päivässä.

      Sellaiseen peruselämiseen tarvitsee kaikenkaikkiaan 805€ kk. Tässä ei sitten ole mitään huvituksia tai matkustelua.

      Tästä ei paljoa voisi nipistää, ettei elämä menisi vain oleiluksi.

    • ArkielämääSuomessa

      No onhan tämä Suomi24, saitti Etelärannan ja pääomapiirien, juoksupoikain- Kokoomuslaisten hallinnassa oleva foorumi..

      Jutut sen mukaisia.. " Huono-osaisten lisääntyminen",, Oleskeluyhteiskunta ",,jne.. ja muuta skeidaa..

      Yleensä aloitukset on lööppitason 'sontaa'.. kaukana todellisesta arkielämästä , ihmisten toimeentulo ongelmista nykysuomessa.

      Johon ollaan päädytty harjoitetun oikeistolaisen Kokoomuspolitiikan johdosta..

    • Hyvä elämä tämäkin

      Minä saan eläkettä 650 euroa kuukaudessa. Eläkkeeni on varhennettu, muuten se olisi yli seitsemänsataa. On oma asunto, siis velaton. En omista autoa. En käy kampaajalla enkä muissakaan hoidoissa. Olen suht koht terve. En käy lomamatkoillakaan. Ihan hyvin tulen toimeen kun kaikki kulut on pudotettu minimiin. Pukeudun kyllä kauniisti ja hoidan liikunnalla itseäni. Niin ja teen tooosi hyvää ruokaa. Eipä ole valittamista kun on vähään tyytyväinen.

    • pitsa 1

      toimeentulo tuki 471e ja täsät maksan vielä vuokraa 169 e joten käteeni jää koko kuukausi elämiseen 282 eja kukaan älköön tulko sanomaan etten ole oikein hakenut toimeentulotukea,,,, se on laskettu sossussa,,
      ja tällä 282 e on tultava toimeen vaikkei tuliskaa,,,,, no onnenksi olen täysraitis

      suosittelen kokeiluu 286e kuussa edes kerran niin teidätte mitä sen on.
      joi luvut mitä tossa kerrotaan on työttömällä aivan tähtiteiteelliset ja toimeentulotuki on sitä että maksat kaikki laskut itse,, onneksi ei tule laskuja kun ei voi tehdä laskuja

    • ToistoIdioot*

      " hunksz " nimimerkillä on ilmeisesti niin vajavainen taito ilmaista itseään ettei muuhun kykene kuin jatkuvaan idioottimaiseen itsensä toistoon.

      • "ToistoIdioot*"

        Katson olevani yhtä hyvä jankuttaja kuin muutkin.
        H.


    • näin se on

      ei ne suuret tulot, vaan pienet menot..

    • Valttteri.

      Mikä ihme tuo on, itse pärjään opintotuella vallan mainiosti. Omistusasuntokin on ja maksan vain korkoja. Tyhmä ei osaa rahaa käyttää.

    • amänymänymänyyyyy

      Kuka nyt sellaista miestä ottaa joka tienaa kk 1.700E?
      Kyllä sellaista jo pettää mennen tullen rikkaaman miehen kanssa;) Mä panen aina dollarit silmissä ja petän vain rikkaiden kanssa.

    • PERUSTULO Kyllä!

      Jos kerran ansiosidonnaista ei menetä eikä Kelan peruspäivärahaa, niin miksi menettäisi sossun tuen?

      Miksei sais sossunkin tukee kun laki sanoo että "alle vuoden oleskelu ulkomailla säilyttää oikeuden sosiaaliturvaan" ?!

      Noh, tähänkin ongelmaan PERUSTULO auttaisi:
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/44

      Perustuloa ei tarvitse erikseen hakea, niin voisi oleskella missä muussa EU-massa tahansa?

    • annukka8

      mulla kohtuullinen eläke autan tytärtäni joka työttömänä ,peruspäivä rahalla hyvin pärjään olin työ elämässä 30vuotta siitä ennen jäin eläkkeellä sairauden takia niin että olkaa hiljaa marisijat ,,,,,,,,,,,,,,,,annukka

    • Peruspäivärahallakin

      Työttömät työnhakijat

      1. Haen töitä EU- tai Eta-maista tai Sveitsistä 3 kuukauden ajan

      Työttömät voivat hakea työtä toisesta EU/ETA-maasta ja Sveitsistä kolmen kuukauden ajan ja saada tältä ajalta Suomesta samansuuruista peruspäivärahaa tai ansiosidonnaista päivärahaa kuin mitä hänelle maksettaisiin työnhaun tapahtuessa Suomessa.

      Työnhakumaahan saapuessasi sinun on seitsemän päivän kuluessa ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi. Sinulla on oltava mukana Kelan tai työttömyyskassan myöntämä todistus oikeudesta työttömyysturvaan eli lomake U2.

      Jos löydät kolmen kuukauden kuluessa töitä, siirryt useimmissa tapauksissa työskentelymaasi sosiaaliturvan piiriin.

      Jos et löydä töitä, sinun on palattava Suomeen kolmen kuukauden määräajan puitteissa, jotta oikeutesi suomalaiseen työttömyysturvaan säilyy.

      Jos jäät ulkomaille yli kolmeksi kuukaudeksi, oikeutesi muuhun Suomen sosiaaliturvaan kuin työttömyyspäivärahaan ratkaistaan sen perusteella, onko asuminen ulkomailla tilapäistä vai vakinaista eli kestääkö se alle vai yli vuoden.

      Mikäli kyse on vakinaisesta muutosta ulkomaille, oikeutesi Suomen sosiaaliturvaan päättyy samaan hetkeen kuin oikeutesi työttömyysturvaan on päättynyt.

    • .-.-.-.

      Siis? Toimeentulohan koostuu kokonaisuudesta. Pelkät pienet tulot eivät "takaa" köyhyyttä :). Pakollisten menojen osuus tuloista ratkaisee. On ihan eri asia ansaita 1140 e/kk ja maksaa siitä vuokraa asumiskuluja esim. 650e/kk kuin maksaa asumiskuluja 350e/kk. Aina auttaa, jos on terve eikä lääkekuluja ole, ei sairaalamaksuja jne. Tässä vain pari vertailua.

    • Hengaileen vaan

      Heii.. eihän sinne ees tarvi mennä hakeen sitä työtä vaan voi vaan hengailla, kunhan hakee töitä Suomesta?

      2. Oleskelen tilapäisesti EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä ja haen töitä Suomesta

      Jos olet Suomessa työnhakijana ja pidä työnhakusi voimassa Suomen työvoimaviranomaisen edellyttämällä tavalla, sinulle voidaan maksaa työttömyysetuuksia Suomesta tilapäisen EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä oleskelun ajalta. Tilapäisenä oleskeluna pidetään korkeintaan yhden vuoden oleskelua, jolloin sinulla on oikeus Suomen sosiaaliturvaan. Peruspäivärahan maksaminen Suomesta EU- tai Eta-maihin tai Sveitsiin ei edellytä asumista Suomessa.

      Onks tää laki tehty mamujen takia vai miks ne haluais et suomalaiset työttömät voi asuu ulkomailla lähes vuoden ja silti hakee töitä VAAN Suomesta?

    • Tunnen pari

      2 vuotta TÄYSILLÄ pitkää päivää ja sitten työttömäksi ansiosidonnaiselle.
      500 päivää vapautta ja pimeää työtä.

    • -----------------

      VOE VIT_TU MIKÄ PORHO!!!!! ITSELLÄNI OLI PARHAILLAAN KIITOS TYÖVOIMAPOLITIIKAN NIIN KOLMEN VUODEN KATKEAMA EN SAANUT EUROAKAAN. SIITÄ VOI JOKAINEN MIETTIÄ MINKÄLAISTA LUONTEENLUJUUTTA SE VAATII ETTEI TUU HULLUKSI! SITTEN PÄÄSSÄ OIKEIN KIHISI KUN HERRAPUOLUEET LÄSSYTTI VASTUULLISESTA JA JOKAISESTA HUOLEHTIVASTA POLITIIKASTA! APUA KYLLÄ PYYSIN VASTAUKSEN SAIN KIRJEESSÄ TEILLÄ EI OLE OIKEUTTA... SEN JA SEN LAKI PYKÄLÄN MUKAAN! OLISIN MINÄKIN TYYTYVÄINEN KUN TUON VERRAN SAISI!!!!!!!

      • vähempikin riittäs..

        Elä huuva!


      • muutos ON välttämätö

        suomen sisäiseen politiikkaan,,,






        Olet oikeassa,

        suomen päättäjät on saatava vastuuseen kansamme kurjuudesta,

        työttömyys on politikkojen tekemä RIKOS kansakuntaamme kohtaan,

        perustus laki määrää että jokaisella kansalaisella on oikeus työpaikkaan,

        ovat rikkoneet perustuslakia jo kymmeniä vuosia,,

        ON väärin syylistää työttömät ja syrjäytyneet, siis SYRJÄYTETYT ,

        syyllinen on yksinomaan politiikka jota kokoomus ja SDP harjoittaa,,


    • zxccxz1

      Ei tuota tilastokeskusta oikein ymmärrä. Riippuu täysin asumismenoista onko 1140 e/kk ansaitseva köyhä vai ei.

      Omat nettotuloni on 2100 e/kk. Tällä elätän myös lukiota käyvän lapseni. 2100 e/kk jää asumiskulujen ja matkakulujen jälkeen todellista "käyttövaraa" 900e/kk. Kun siitä vähentää normaalit laskut, sähkön, netin, puhelimet, vakuutukset jne, käytettävissä on enää 700e/kk. Maksan myös vanhemman opiskelijalapseni puhelinkulut ja jotain epäsäännöllisiä menoja. Ruokaan menee 400-500e/kk. Harrastuksiin 50e/kk. Muuhun jää kahden "tuhlattavaksi" 250-300e/kk. Nyt, kun lapsella on ollut paljon lääkäri lääkekuluja, tuo raha ei riitä. Onneksi sukulaiset jeesaa.

      Vanhin, opiskelunsa tältä erää lopettanut lapseni tienaa nettona kuukaudessa n. 1400. Maksaa vuokraa sähköä 350e/kk. Puhelin ja nettikulut n. 30e/kk. Työpaikka on kodin lähellä = ei matkakuluja. Ruokaan menee kuukaudessa max. 200e/kk. Käytössä on noin 800e/kk.

      Eli ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

      Odotan todella aikaa, jolloin kaikki lapset ovat omillaan. Silloin pystyn myös muuttamaan pienempään asuntoon ja kylven rahassa ;).

    • Niin no, kyllähän tässä pienemmälläkin rahalla pärjää. Asun eläkeläisen kanssa, joka saa 800 € kuukaudessa, itse en saa Kelalta senttiäkään vielä kahteen vuoteen ja töitä en juuri tällä hetkellä voi tehdä. Tiukkaa tekee mutta minkäs teet.

    • Moderaatti

      Ovatko kaikki kirjoittelijat yksin eläjiä? Teksteistä voisi niin päätellä.
      Samoin on tulojen laita. Ikään kuin kaikki olisi vain palkka- / eläketuloa ilman tukiaisia tai pääomatuloja.

      Vaimoni kuuluu tuohon köyhälistöön pienen eläkkeensä johdosta ja voisi surkutella olotilaansa tai kehua miten hyvin pärjää köyhyysrajan alapuolella olevalla eläkkeellään.

      Kuitenkin, yhteiselle tilillemme kilahtaa kuukausittain tällä hetkellä 3304,64€ joka jaettuna kahdelle ei ole kovinkaan reippaasti, pikemminkin päin vastoin.
      Lisänä huhtikuussa maksuun tulevat osingot.

      Kenellekään ei tarvitse selittää kahden asumisen etuja kustannuksia ajatellen.

      Vaimoni köyhyys on pelkkää numeroleikkiä jota tuntuu useampikin harrastavan.

      Mekin olemme joskus hämmästelleet ihmisten kykyä tärvätä meidän silmin katsottuna suuret tulot.
      Ilman perintöjä yms. eläneinä, aikanaan asuntovelkaisina penskojen elättäjinä tiedämme senkin puolen elämästä mutta eihän palkansaaja koskaan pysty hankkimaan perheelleen kaikkea näkyvissä tai tuttavilla olevaa tauhkaa tai palveluja.

    • pienestä tyytyväinen

      Me saamme poikaystäväni kanssa alle 1000e/kk. Elätämme sillä itsemme ja viisi kissaa tällä hetkellä sekä vuokraan menee veden ja sähkön kanssa melkein 600e. Emmekä me valita ja asetamme itsemme toissijalle ja kissat saavat parhaan mahdollisen huolenpidon. Kuka se tässä MYÖS on pienituloinen. Paskaduunia koitetaan tehä että elettäs. Eikä sekään ole ku harjoittelujaksoja koska koska muuta ei saa eikä ole vara muuttaa

      • varakas

        niin, tarviskäydä koulut loppuun.


    • köyhäkö?

      heheh...mä kuulun sitten niihin nälkärajalla eläjiin vissiin. Mulle jää vuokran jälkeen 450€/kk elämiseen ja muihin menoihin. Siis siitä maksan sähköt, nettilaskun, puhelinlaskun, matkat yms sekä ruoan ja koiran tarpeet lisäksi...sekä elätän siitä rahasta myös alkoholisti poikani.

      Jumala on vissiin huoltapitäny niin että rahat on aina jotenkin riittäny, eikä ole tarvinnu nälkää nähdä. (sos virastosta en saa mitään).

      • import er

        No juu. Normitoimeentuloraha taitaa olla just nelisen sataa per lätty. Niin meilläkin. Eipä juhlita mutta ei valitetakaan. Tarkalla taloudenpidolla ja turhuuksien karsimisella pärjää. Joskus koittaa aika parempi...


    • ...

      Hyvin pärjää pienillä tuloilla kun ei ole luonteeltaan sosiaalinen. Sosiaalinen elämä vie monilta aivan liikaa rahaa. Kun ei tykkää matkustamisesta ja viihtyy yksin kotona niin ei ole mitään ongelmaa.

    • Pikkuevankelista

      Minusta ainakin on huolta pitäny. Oon 30v sinkkumies työkyv.eläkkeellä. Tuloja tulee joku 1100€/kk tuet mukaan laskettuna, ja vuokran jälkeen jää 620€. puhelimeen 50, ruokaan 150, muihin humputuksiin 50, lehdet ym mitä tulee ja näin, ni jos ei ylettömästi pizzalla ja kahvilla ulkona käy ja ei pahemmin sairastele, niin vähän jää ylikin. Jeesus on pitännä niin hyvää huolta jo 12 vuotta kun uskoon tulin, että KIITOS! Ei voi muuta sanoa.

      • penttinennen

        mutta tolla ei pysty ryyppään tai ajeleen bemarilla :)


    • jore6666

      Minä tienaan ihan sika vähän ja kulutam ihan sika rahanpaskaa. vuokraa maksan 500 kuussa ja haluaisin kuluttaa paljon enemmän, mutta raha ei riitä kun sitä ei ole ihan sikana.

    • import er

      En ole pienituloinen mutta menoja on. Vuokra, elatusmaksuja, työmatkakulut. Puolisolla ei vielä kunon tuloja. Meidän perheen normitulot on juurikin nuo edellämainitut menot n. 1150e/ kk.
      Toimeentulotukea tulee suurinpiirtrin 800 e/kk.
      Kyllä mekin käydään puolison kotimaassa katsomassa anoppia joka kuukausi.
      Ihan hyvin syödään. Täällä Suomessa ei käydä ravintoloissa eikä teattereissa. Tapahtumissa vieraillaan ulkomailla.
      Menopuolihan se määrää elintason. Kun tuo puoliso löytää oikeita töitä niin olot kohenee huomattavasti.
      Perheillä joissa molemmat on töissä, rahat kyllä riittääkin, on aikaisempaa kokemusta, oikein hienosti. Jos ei riitä niin kannattanee vähän tarkistaa elintapoja.

    • pärjäävänuori

      Kyllä orjatkin pärjäävät. Työleireilläkin pärjättiin. Kyllähän ihminen pärjää, mutta onko se tarpeeksi, minusta ei.

      • pärjäys yhteiskunta

        Pikavipeilläkin pärjää ja ilman luottotietojakin pärjää.


    • Elämä on laiffii!

      Olen köyhyysrajan alapuolella sairauseläkkeeni perusteella, mutta tulen hyvin toimeen, kun on aikanaan pannut sukanvarteen. Omistan velattoman RT lähes 100 m2, metsäyhtymän kesämökkeineen ja uuden henkilöauton. Teen itse ruokani kotimaisista juureksista ja vihanneksista sekä kesällä poimimistani marjoista alkaen lakoista ja päätyen karpaloihin. Olen elänyt koko ikäni sinkkuna, en koskaan tupakoinut enkä käytä alkoholia, enkä saa senttiäkään mitään tukiaisia, enkä asu Kehä kolmosen sisäpuolella. Olen viettänyt aikanani 3 kk mm. Englannissa, Ruotsissa ja Saksassa sekä matkustellut jonkin verran. Olen elämääni tyytyväinen tätinä ja isotäinä pienten halausten, rutistusten ja pusujen kyllästämänä, elämä on laiffii!

    • työtön:(

      Ollaan miehen kans eletty nyt melkein 9kk työttöminä mitä nyt välillä minä työharjoittelussa ja meidän tulot on yhteensä 1180e/kk nettona ja hyvin on kaks ihmistä pärjänny ja parilemmikkiäkin siinä vierellä. Ja kaiken tarvitseman sillä on saanu ennen työttömyyttä oltiin opiskelijoita joten tulot n.900e yhteensä ja sillonki pärjättiin..Työharjottelu aikoina on yhteensä saanu 1360e/kk yhteensä eli ne on ollu maksimi tulot.
      Ei ne tulot vaan ne menot..

    • lukihäiriöinen

      luin ensin, että pienimunainen eläkeläinen

    • Mä en Bärjääkkään

      "" Mä luulin että pärjään mutta en mä pärjääkkään,," jne..

      ( Taivalkunta Beat )

    • Keskituloinen yh

      Kaikki on niin suhteellista.

      Itse olen keskituloinen kolmekymppinen yh-äiti, vuosiansioni ovat n 47000-50000€. Maksan kaiken ns. kalleimman taksan mukaan lapsen hoitomaksusta junalippuun ja kieltämättä rahat tuntuu joskus olevan tiukilla kun kaiken joutuu maksamaan yksin. Erityisesti asumisen kulut lohkaisee suuren osan palkastani.

      En siis valita. Paljonhan on kiinni mieltymyksistä. Itse en halua asua missään läävässä, ajan pari vuotta vanhalla autolla, ostan lapselle laadukkaita vaatteita, käyn yksityislääkäreillä yms ja paljosta voisi karsia jos tarve vaatii mutta kyse on pitkälti valinnoista, mihin kukin haluaa rahansa käyttää.

      Koen tärkeäksi myös säästää ja laittaa rahaa kiinni asunnon lisäksi esim osakkeisiin kaiken varalta. Aina täytyy olla varasuunnitelma. Itse olen laskenut tuloni/menoni niin, että vaikka menettäisin työpaikkani tänään, minun on voitava elää n. vuosi elintason tippumatta. Vuosi antaa aikalailla aikaa järjestellä asiat uutta elämäntilannetta vastaavaksi.

      Tärkeintä on, että itse olet tilanteeseesi tyytyväinen ja koet, että saat elää sellaista elämää mikä tekee sinut onnelliseksi lukipa palkkakuitissa mitä tahansa.

    • EL: ak:IM

      Olen pienituloinen ☺

      Saan tällä hetkellä käytänössä sen verran, että pärjään. En yhtään ylitse sen. Eli matkustaminen on tällä hetkellä ainakin mulle ihan utopiaa, kaukainen haave. Mutta mulle on riittänyt sekin vähä, mitä olen saanut.

    • Haaveilijan luonne.

      Mielestäni,että jos alle 1 140€/kk niin pärjäähän yksinasuvalle,mutta jos perheellinen niin molempien lähes pärjättävä kyllä.Jos pitää auton käyttöön sekä menot jälkeen kyllä hieman huonompi.Olen tällä hetkellä työttömyysetuudella joten pärjään kyllä,mutta tarvitsen kyllä joskus enemmän rahaa vaikka töihin.Jos haluaa lähteä matkustaa ulkomailla niin pitää säästöissä laitetaan jo.Äitini on eläkeläinen noin 1100 €/kk eli menojen jälkeen jäisi kai ehkä 600€ käteen kyllä tästä pärjää.Ymmärrän kyllä ihmisiä jotka osa tarvitsee todella rahaa ja jotka osa riittäisi kohtuullisen rahalla elää.Olen aina tiennyt,että nuoresta eläkkeeseen asti aina mukavasti rahalla tarpeeksi,mutta eläkkeelle vasta päinvastoin tilannetta.Sitä se vaikuttaa kun vasta eläkkeellä,että paljonko saa kuukaudessa.Olen nyt 31v nainen ja yksinasuva,mutta lapseton elämää.Minusta kyllä jos jotka yli 1700€/kk aika riittää hyvin eikä mikään pienituloinen.Pienituloinen alle 1200€ vaan tarkoitettu.Onhan olemassa suurituloiset ihmiset,mutta riippuu mitä he työskentelevät joko raskaasti vaiko joku firman tiimistä(mistä minä tiedän).Ihminen saa itse päättää elämästä,että haluaako tienaa paljon vaiko riittää vain työttömyysetuudella vai..Tärkeintä silti,että olla onnellinen.

      • töihin sieltä kipkap

        haaveilija luonne.... Sinulla on viisas äiti, mutta et kai sinä elele äitisi eläkkeen turvin?

        No, olen syyllistynyt siihen itsekkin, kun osaan säästää itse ja lapsilla on tiukkaa, niin "lainaanhan" minä heille, joka onkin sitten ns. "Jumalan huomaan".

        Kirjoituksestasi päätellen et ole syntyperäinen suomalainen, vaikka ihmeen hyvin hallitset kielen. Sinulla ei siis olisi mikään vaikeus saada myös työtä, vai oletko kuin lapsenlapseni, joka haluaa johtajaksi, kun iskäkin on! Isosisko kuitenkin valisti, että ei johtajaksi heti pääse. Ensin on tehtävä töitä!!!! Itsekseni naureskelin, että mitähän se johtaja tekee? Ei siis mitään!

        Olet nainen parhaassa iässä ja lapseton. Ajattele, että kaikki tekemäsi työ kartuttaa sinulle tulevaa eläkettä, mutta kituuttaminen jollain "peruspäivärahalla"!!!", niin vanhanakin "kituutat", koska et saa kunnon eläkettä.

        Jos minä olisin sinä, niin aloittaisin ensin siivoojana jossain yrityksessä ja pikkuhiljaa ottaisin yksityisiä siivous keikkoja, jonka jälkeen minulla olisikin oma siivoustoimisto.

        Kieltämättä, se on halveksittu työ, mutta sitä minäkin tein "oman työn ohella" rahan ahneena, silloin, kun olin nuori. Sen virheen tein, että omat lapseni oli 14-18 v, niin tuloni halusin heidän tilille, joten ei tullut eläke kertymää. Vitsin vitsin vitsi(=kirosana)

        Tietenkin se suuri lama, joka oli 1990~~, jolloin ei ollut edes siivoojan paikkoja ja minäkin olin sanoutunut irti talouspäällikön tehtävistä, niin oli rasittava, mutta minulla oli kyllä siedettävä ansiosidonnainen tulo.

        Sitä pidinkin sitten yllä "sääntöjen" mukaan, koska oli laskettava niitä yli 6/kk töitä ja 500 pv maximia. Silloin tutustuin paremmin näihin siivous yrityksiin ja minustakin olisi aikapian tehty esimies. Palkka olisi ollut ihmeen suuri verrattuna perusduunariin.

        Nyt on hieman tietoa siivouksien palkoista, kun lapseni luona käy siivousfirma ja tiedän heidän veloituksen. Taitaa siinä moni "kaupankassa" jäädä aika paljon vähemmälle, mutta onhan se nimike ehkä hienompi.

        Mutta älä koskaan, ei koskaan, ota työstäsi esim. auto- asuntoetua, saati km korvauksia ja pv-rahoja, muuta, kuin välttämätön. Niistä ei tietääkseni vielläkään kerry eläkettä ja työnantajalle se on edullista, kun säästyy eläkemaksuista.

        Satuimpahan vain olemaan firmassa palkanlaskijana, jossa tuota käytäntöä tehtiin paljon. Eräskin melko deegu varastomis nosti palkkansa suurinpiirtein päivärahoina ja km-korvauksina. Siellä se varaston nurkissa pyöri joka päivä ja tunsi joka nippelin ja nappelin, mutta ajokorttia hänellä ei ollut koskaan!!!

        Jos olisit lapseni, niin töihin pakottaisin.


    • Sukkamiel1

      Pärjäisin 850-900 €/kk
      Saan vain 650€

    • langalaulaa

      150 riittää pakollisiin menoihin ja sen päälle menee 500 turhiin ulkomaanmatkoihin.

      Kaikki Suomalaiset ovat upporikkaita turhan valittajia

    • fgfhgjdhd

      Saan työmarkkinatukea 518 euroa ja asumistukea 45 euroa. Yhtiövastike on 180 euroa, talon lainan lyhennykset 400, joten miinukselle menee jo siinä. Niin, pakkokos oli ostaa työttömänä talo? Joskus vaan on pakko. Asiat kyllä järjestyvät vähitellen. Jos olisin ihan yksin, en olisi pärjännyt. Joku tuolla aikaisemmin ehdotti, että köyhät ryhmittyisivät ja ostaisivat/vuokraisivat soluasuntoja yhdessä. Minustakin siinä ajatuksessa on ideaa - ei minulle tässä elämän tilanteessa, mutta monelle muulle.

      Jos minun annettaisiin perustaa yritys, tekisin niin. Suomessa siihen en kuitenkaan uskalla ryhtyä. Ei siksi, etten olisi muualla maailmassa jo hankkinut kokemusta yrittäjänä, vaan siksi, että Suomessa veisi verotoimisto ja eläkelaitos niin kohtuuttoman osan pikku tuloista, että toiminta ei kannattaisi.

    • jee jee

      Meillä on pakolliset kuukausimenot pelkästään jo sen 1450€ ja näihin menoihin ei kuulu edes vielä ruoka,vaate,yllätäviä laskuja,yms. menoja.On suomi vain niin halpa maa asua että, palkat pitäisi nousta myös muiden menojen ohella tai työttömäksi jääminen alkaa olemaan aika kannattavaakin jo.

    • mek

      Noillatuloilla ei kesämökkeja ja autoja ja prätkiä osteella eikä oamkotitaloja. Jos suomessa halua pitää jonkinmoista elintasoa niin semmoinen2-5t€ käteen kuussa niin ei tartte jokasentti' laskea.

    • iisaaa

      Olen työtön, 2-vuotiaan yksinhuoltaja ja tienaan kuukaudessa yhteensä 1500€, käteen. Takana muutama vuosi pätkätöitä.

    • kokemusta on

      onhan se ihan eri juttu kun on pieniä lapsia huollettavana, kuin yksin asuvana..

      • ap.

        Pienituloiseksi katsotaan, jos nettotulot alle
        .
        Yksinasuva - 1 140 € / kk
        2 henkilöä taloudessa - 2 280 € / kk
        (esim. yh ja yksi lapsi taikka pariskunta tms.)
        3 henkilöä taloudessa - 3 420 € / kk
        4 henkilöä taloudessa - 4 560 € / kk
        ja niin poispäin....


      • qwertttty
        ap. kirjoitti:

        Pienituloiseksi katsotaan, jos nettotulot alle
        .
        Yksinasuva - 1 140 € / kk
        2 henkilöä taloudessa - 2 280 € / kk
        (esim. yh ja yksi lapsi taikka pariskunta tms.)
        3 henkilöä taloudessa - 3 420 € / kk
        4 henkilöä taloudessa - 4 560 € / kk
        ja niin poispäin....

        No pöh. Ei mene noin, ap. Suurin osa nelihenkisistä perheistä (2 2) olisi pienituloisia tuolla kaavalla. Mieti paljonko kahden ihmisen pitää tienata bruttona, jos käteen jää peräti 4560e. Bruttona vähintään 6000e/kk. 3000e kk tienaava ei tosiaan ole pienituloinen. Jos käteen jäisi 4560e/kk, siitä vähentäisi asumiskuluja vaikkapa 1300e/kk, niin käyttövaraa jäisi vielä 3260e/kk. Todella hyvin sillä elelisi.

        Henkilö on pienituloinen, jos asumismenojen jälkeen jää käteen 500e tai vähemmän.


    • M0nna

      Helsingin Sanomien mielipidesivuilla oli jokunen aika sitten aivan uskomaton aivopieru: "Saan 100 000 e vuodessa, enkä ole tulla toimeen." ... Töttöröö! :D

    • tätä mieltä.....

      Vahvasti sitä mieltä:

      KÖYHYYS tekee ihmisistä sairaita, jos olis rahaa riittävästi kaikkeen mitä ihminen tarvitsee elääkseen, harrastuksiin ja matkailuun, niin jokainen ihminen pysyisi terveempänä pitempään,
      on itsestään selvyys jos rahan puutteen kanssa tappelee ja kaikesta pitää kieltäytyä, ihminen eristäytyy ja lopulta sairastuu kurjuuteen
      syyllinen työttömyyteen ja sitämyötä köyhyyteen on puhtaasti suomen sisäinen politiikka,
      on valtava määrä ihmisiä jotka ON s y r j ä y t e t t y
      ( huomatkaa syrjäytetty ) yhteiskunnassa pitkäaikaaseen työttömyyteen ja sitä myöten lopulliseen eläköitymiseen,
      ihminen sairastuu kun sitä syrjitään hyljitään työmarkkinoilla jatkuvasti, ja kun elämä on turvatonta epävarmoineen pätkätöineen,
      ASENNEMUUTOSTA tarvitaan politikoissa, ja työnantajissa jos aijotaan suomen kansa pitää terveenä.

      • ap.

        "tätä mieltä....."

        "Vahvasti sitä mieltä:"

        Samaa mieltä oon!

        Tavoitteena on :DDDD

        "tavoitteena on saavuttaa yhä parempi väestön
        terveyden taso, rinnakkaisena pyrkimyksenä
        on kaventaa väestöryhmien, erityisesti
        sosiaaliluokkien välisiä terveyseroja."

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00043
        "Sosioekonomiset terveyserot
        Sosioekonominen asema viittaa yleensä sekä hyvinvoinnin aineellisiin ulottuvuuksiin, kuten tuloihin, omaisuuteen ja asumistasoon, että näiden voimavarojen hankkimiseen tarvittaviin välineisiin: ammattiin, asemaan työelämässä ja koulutukseen. Kaikilla näillä sosioekonomisilla tekijöillä on johdonmukainen ja jyrkkä yhteys terveyden eri osoittimiin."
        "Sosiaaliryhmien väliset kuolleisuuserot ovat Suomessa lähes kaikkiin muihin Länsi-Euroopan maihin nähden poikkeuksellisen suuret"
        "Alue-erot
        Kuolleisuuden pienenemisestä huolimatta elinajan pituuden alue-erot ovat edelleen huomattavat. Pohjanmaan maakunnassa eli Vaasan rannikkoseudulla elinajanodote oli vuosina 1997–2001 miehillä 76,8 vuotta ja naisilla 82,6 vuotta eli suunnilleen maailman elinaikatilastoa johtavan Japanin tasoa. Ahvenanmaan luvut olivat samansuuruiset."
        "Suomen väestö on viime aikoihin saakka ollut muihin Euroopan maihin verrattuna etnisesti poikkeuksellisen yhtenäinen. Meillä ei ole ollut suuria valtaväestöä huonommassa asemassa olevia etnisiä ryhmiä. Merkittävin etninen vähemmistö on ollut maamme ruotsinkielinen väestö, jonka terveys on osoittautunut olevan jonkin verran keskimääräistä parempi"


        http://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/janus/0411/Janus_04_2011_Rahkonen_ym.pdf
        Väestön hyvinvointia arvioitaessa terveyden
        taso ja sen jakautuminen ovat keskeisiä
        mittareita. Erik Allardtin (1999) mukaan terveys
        on perustava voimavara, joka vaikuttaa muihin
        hyvinvoinnin osatekijöihin, kuten esimerkiksi
        koulutukseen, tuloihin ja työllisyyteen. Huono
        terveys voi esimerkiksi haitata riittävän tulotason
        saavuttamista, työllistymistä ja viedä ennenaikaiselle
        eläkkeelle.
        Suomen terveyspolitiikkaa on jo kolme vuosikymmentä
        ohjannut yhtäältä terveyden tasotavoite
        ja toisaalta sen jakaumatavoite (STM
        1986; 2001). Tällä tarkoitetaan sitä, että samalla
        kun tavoitteena on saavuttaa yhä parempi väestön
        terveyden taso, rinnakkaisena pyrkimyksenä
        on kaventaa väestöryhmien, erityisesti
        sosiaaliluokkien välisiä terveyseroja. Suomessa
        ja kaikissa muissa maissa, joista tutkimustietoa
        on saatavilla, terveyden sosiaaliluokkaerot ovat
        johdonmukaisia: mitä matalampi sosiaaliluokka
        – mitattiinpa sitä koulutuksella, ammatilla tai
        tuloilla – sitä huonompi on terveys (Palosuo
        ym. 2007; Mackenbach ym. 2008). Pohjoismaiset
        hyvinvointivaltiot ovat pitkään tähdänneet
        tasa-arvoiseen yhteiskuntaan ja hyvinvointierojen
        kaventamiseen. Siksi voisi olettaa, että Suomessa
        terveys- ja muut hyvinvointierot olisivat
        pienemmät kuin esimerkiksi Etelä- ja Keski-Euroopassa.
        Kansainväliset vertailut ovat kuitenkin
        osoittaneet, että sosiaaliluokkien väliset suhteelliset
        terveyserot ovat Suomessa keskitasoiset
        tai sitä suuremmat muihin Länsi-Euroopan
        maihin verrattuna (Mackenbach ym. 2008). Yhteiskuntapolitiikan
        tavoitteena on terveyserojen
        kaventamisen lisäksi ollut työurien pidentämisen
        tavoite. Tähän tavoitteeseen pyritään muun
        muassa ehkäisemällä työkyvyttömyyseläkkeelle
        joutumista."


      • "tätä mieltä....."

        Kommenttisi tuo hyvin esiin sen, että kouluja kannattaa käydä.
        Koulu! Tie terveeseen tulevaisuuteen!
        Se lapsille nyt kertokaa.....kun itse ette enää voi.

        H.


      • Varhaisvapaa
        ap. kirjoitti:

        "tätä mieltä....."

        "Vahvasti sitä mieltä:"

        Samaa mieltä oon!

        Tavoitteena on :DDDD

        "tavoitteena on saavuttaa yhä parempi väestön
        terveyden taso, rinnakkaisena pyrkimyksenä
        on kaventaa väestöryhmien, erityisesti
        sosiaaliluokkien välisiä terveyseroja."

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00043
        "Sosioekonomiset terveyserot
        Sosioekonominen asema viittaa yleensä sekä hyvinvoinnin aineellisiin ulottuvuuksiin, kuten tuloihin, omaisuuteen ja asumistasoon, että näiden voimavarojen hankkimiseen tarvittaviin välineisiin: ammattiin, asemaan työelämässä ja koulutukseen. Kaikilla näillä sosioekonomisilla tekijöillä on johdonmukainen ja jyrkkä yhteys terveyden eri osoittimiin."
        "Sosiaaliryhmien väliset kuolleisuuserot ovat Suomessa lähes kaikkiin muihin Länsi-Euroopan maihin nähden poikkeuksellisen suuret"
        "Alue-erot
        Kuolleisuuden pienenemisestä huolimatta elinajan pituuden alue-erot ovat edelleen huomattavat. Pohjanmaan maakunnassa eli Vaasan rannikkoseudulla elinajanodote oli vuosina 1997–2001 miehillä 76,8 vuotta ja naisilla 82,6 vuotta eli suunnilleen maailman elinaikatilastoa johtavan Japanin tasoa. Ahvenanmaan luvut olivat samansuuruiset."
        "Suomen väestö on viime aikoihin saakka ollut muihin Euroopan maihin verrattuna etnisesti poikkeuksellisen yhtenäinen. Meillä ei ole ollut suuria valtaväestöä huonommassa asemassa olevia etnisiä ryhmiä. Merkittävin etninen vähemmistö on ollut maamme ruotsinkielinen väestö, jonka terveys on osoittautunut olevan jonkin verran keskimääräistä parempi"


        http://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/janus/0411/Janus_04_2011_Rahkonen_ym.pdf
        Väestön hyvinvointia arvioitaessa terveyden
        taso ja sen jakautuminen ovat keskeisiä
        mittareita. Erik Allardtin (1999) mukaan terveys
        on perustava voimavara, joka vaikuttaa muihin
        hyvinvoinnin osatekijöihin, kuten esimerkiksi
        koulutukseen, tuloihin ja työllisyyteen. Huono
        terveys voi esimerkiksi haitata riittävän tulotason
        saavuttamista, työllistymistä ja viedä ennenaikaiselle
        eläkkeelle.
        Suomen terveyspolitiikkaa on jo kolme vuosikymmentä
        ohjannut yhtäältä terveyden tasotavoite
        ja toisaalta sen jakaumatavoite (STM
        1986; 2001). Tällä tarkoitetaan sitä, että samalla
        kun tavoitteena on saavuttaa yhä parempi väestön
        terveyden taso, rinnakkaisena pyrkimyksenä
        on kaventaa väestöryhmien, erityisesti
        sosiaaliluokkien välisiä terveyseroja. Suomessa
        ja kaikissa muissa maissa, joista tutkimustietoa
        on saatavilla, terveyden sosiaaliluokkaerot ovat
        johdonmukaisia: mitä matalampi sosiaaliluokka
        – mitattiinpa sitä koulutuksella, ammatilla tai
        tuloilla – sitä huonompi on terveys (Palosuo
        ym. 2007; Mackenbach ym. 2008). Pohjoismaiset
        hyvinvointivaltiot ovat pitkään tähdänneet
        tasa-arvoiseen yhteiskuntaan ja hyvinvointierojen
        kaventamiseen. Siksi voisi olettaa, että Suomessa
        terveys- ja muut hyvinvointierot olisivat
        pienemmät kuin esimerkiksi Etelä- ja Keski-Euroopassa.
        Kansainväliset vertailut ovat kuitenkin
        osoittaneet, että sosiaaliluokkien väliset suhteelliset
        terveyserot ovat Suomessa keskitasoiset
        tai sitä suuremmat muihin Länsi-Euroopan
        maihin verrattuna (Mackenbach ym. 2008). Yhteiskuntapolitiikan
        tavoitteena on terveyserojen
        kaventamisen lisäksi ollut työurien pidentämisen
        tavoite. Tähän tavoitteeseen pyritään muun
        muassa ehkäisemällä työkyvyttömyyseläkkeelle
        joutumista."

        Täysin päinvastainen kehitys! Kun sosioekonominen asemani romahti 5-kymppisenä työttömyyden myötä alkoi terveyteni kohenemaan huimaa vauhtia.

        Itse valmistettua, halpaa, terveellistä perusruokaa.
        Riittävästi aikaa leponn, liikuntaharrastusiin ja parisuhteen hoitamiseen.

        Elämää täysin vailla ulkoisista tekijöistä johtuvia aikatauluja ja kulunvalvontaa.
        Ei suorituspaineita, ei keskinäistä kilpailua.

        Muutamassa kuukaudessa pääsin eroon kolmesta peruslääkityksestäni.

        Työttömyyskorvaukseni oli noin 35% palkastani ja sitä seurannut eläkkeeni perustuu 27:ään työvuoteen eli sekin on hyvin pieni.

        Terveyserojen syiden etsiminen varallisuus- ja tuloeroista on pelkkää potaskaa.
        Vaikutusmekanismi on päinvastainen.
        Henkilöt jotka eivät huolehdi terveydestään ja kunnostaan ovat myös niitä "syrjäytyneitä"!
        Ko. ryhmän tulotason parantaminen vain jouduttaisi heidän rappeutumistaan.

        Vapaana, vaikkakin pienillä tuloilla, voi elää terveellistä ja nautinnollista elämää ilman stimulantteja!


    • äitykkäliini

      JEP, kahden lapsen opiskelija yksinhuoltaja äitinä, ei tämä kolmen hengen talous näe ikinä tuota 1140€ euroa kuukuadessa. Hyvin pärjätään silti, tosin opintolainaan oli turvauduttava jotta bensakulut tulee katettua. Elämä on ihanaa, vaikka rahat ois vähäsessä. :)

      • ap.

        "äitykkäliini"

        Sinun kolmen hengen taloutesi pitäisi saada vähintään 3 420 € / kk

        Pienituloiseksi katsotaan, jos nettotulot alle
        3 henkilöä taloudessa - 3 420 € / kk

        Totta kirjoitat: "Elämä on ihanaa, vaikka rahat ois vähäsessä. :) "

        Ei minunkaan perheeni nähnyt mitään suuria tuloja lastemme ollessa pieniä. Onnellisia silti olimme ja hyviä lapsistamme tuli.


    • milla

      En saa puhtaaksi, kuin 780e kk ja sillä pitää pärjätä, maksaa vastike ja muut menot.
      Asun kerrostalossa.

    • Tämä ketju alkaa olla entistäkin tylsempää luettavaa.
      Miksi minä olen terve ja hyvällä eläkkeellä?
      Siksi kun minulla oli nuorena päätä ymmärtää, mitä maailma tulee eteeni tuomaan.
      Tiesin, mikä on se oikea kelkka, jonka kyytiin hypätä.
      Elin nuorena masentavassa, mutta oikeudenmukaisessa maassa, jossa kaikilla oli suuremmat mahdollisuudet, kuin sen, tai nykyajan Jenkkilässä, jos ei siis miljonääriksi pyrkinyt.
      Synnyin ja elän siis Suomessa.
      Tämä maa on antanut kaikille mahdollisuuden olla terve ja mukavasti elävä 60 .
      Valitettavasti vain, jokaisen oli itse ymmärrettävä mitä teki/tekee.
      Taas kerran muistan muinaista kaveriani, joka kiinnostui osakkeista joskus 60-luvulla, alle kaksikymppisenä kundina.
      1975, jotakin, hänellä oli puoli miljoonaa markkaa tilillään, kun minä elin kädestä suuhun.
      Toivottavasti se peehanan älypää on jo kuollut läskeihinsä ja DB2:een. Tuntisin oloni vieläkin paremmaksi.

      H.

    • Kultahammas

      Kyllä minä ainakin pärjään tosi vähällä ja vielä jää säästöönkin vähän. Kun järjestää elämäsä oikein, niin mihin sitä valtavia summia rahaa tarvitsee??? Ruokaa saa ilmaiseksi taikka halvalla kaupasta. Asuntoja löytyy vaikka kuinka halvalla ja jos ei muuten niin itse tehden halpa omakotitalo halvalle tontille. Käytetyt autot ei maksa juuri mitään, hyviä autoja myydään puoli-ilmaiseksi. Matkustaminen on niin halpaa, että ihan hävettää kertoa tuttaville, miten halvalla löytyi lentoliput kaukomaille. Vaatteita on kirpputorit ja kierrätykset väärällään ja ulkomailta voi ostaa halvalla lisää.

      Minä ainakin olen saannut elämääni kaiken niin pienillä tuloilla (15000€/v.), että oikein ihmettelen, niitä, jotka eivät muka tuollaisella summalla pärjää. Mulla on omakotitalo, kesämökki, alle 10v. vanha auto, amerikkalainen moottoripyörä, voin tehdä kerran vuodessa pitkän ulkomaanmatkan ja paljon muuta.

    • Niin tytyväinen

      Ystävä hyvä, vähävaraisuutta on yhtä monenlaista kuin on ihmisiä. Jos joudut asumaan pääkaupunkiseudulla ja vuokralla, tuolla rahalla olet sossun asiakas kaiken aikaa, koska omat rahasi menevät suunnilleen 90 prosenttisesti siihen vuokraan.

      Minusta on kukkua väittää,että rahattomana on ilman muuta onnellinen. Nälkäistä ei nukuta eikä ole erityisen onnellista aina kulkea kirppiskuteissa ja vain kodin kulmilla, koska muihin virikkeisiin ei jää rahaa. Monasti ei edes matkalippuun. jolla pääsisi sinne virikkeiden ääreen. Niin, sosiaalivirastosta saa välttämättömiin menoihin lisärahaa, mutta kuinka nöyryyttävää on joka kuukausi sellaista pyytää, kun on ikänsä työtä tehnyt.

      Jos sinulla on halpa oma osake, tuo rahamäärä kyllä riittää elämiseen. Minusta kirjoituksesi on naiivi, anteeksi nyt vaan. Tuntuu vähän siltä,että et tajua vuosien pihistämisen ja jatkuvan kaikesta tinkimisen kurjuutta ollenkaan. Satunnaisesti kuka tahansa voi olla sanotaan nyt vaikka onnellinen, mutta jatkuva pihistäminen näivettää ennenpitkää tyypin kuin tyypin. Puhumattakaan siitä, että sairastaa... Mutta ole toki onnellinen onnestasi. Ehkä kuitenkin kannattaa muistaa,että me emme ole yksi yhteen missään mielessä.

      Miksi muuten tuet Iltalehteä liittämällä mukaan linkin? Kai täällä voi keskustella ilman jonkun median tukemistakin ja etkö jutussasi jo ole kertonut linkin sisällöstä oleellisen?

      • ap.

        "Niin tytyväinen"

        Tottamaar tiedän, etteivät asiat ole yksinkertaisia.
        Mutta yhteen aloitukseen ei ole mahdollista eikä tarkoituksenmukaistakaan kaikkea mahduttaa.
        Akateemisia laajoja tutkimuksia tehdään mutteivat nekään kaikkea sisällä.
        Näin se vaan on.


      • Tyytyväinen köyhä

        Onko pakko asua pääkaupunkiseudulla ja vuokralla kalliisti, jos rahat ei siihen riitä? Suomihan on pullollaan halpoja asuntoja, omaan asuntoon pääsee todella vähällä rahalla ja pienelläkin eläkkeellä pystyy niissä asumaan, taikka yhtesikunnan avustuksilla. Mikä ihmeen pakko on ängetä pääkaupunkiseudulle kalliisti asumaan ja ruikuttamaan köyhyyttään.
        Mä itse asun landella, on oma halpa omakotitaloa, saan puita omaltakin tontilta ja naapurielta keräämällä ilmaiseksi. Kasvimaa työntää syötävää niin mahdottomasti, samoin hedelmäpuut. Kalastelen ja marjastan. Laajakaista pelittää ja voin tehdä etätöitä kotona, samoin vaimoni tekee etätöitä. Kulut täällä landella on niin pienet, että ei meidän perhe pystyisi missään pääkaupunkiseudulla asumaan näin hyvin.
        Ainut huono puoli täällä asumisessa on, että joskus on sähkökatkoja ja pitää olla oma pieni agregaatti (199€), jolla saa tarvittaessa tietokoneet toimimaan. Pieni vaiva sitli etuihin verraten!


    • pärjään myös

      miksi ei köyhä saa olla tyytyväinen elämäänsä, jos pärjää pienellä tulolla, niin pärjää, ei se rikkaidenkaan elämä ole aina ruusuilla tanssimista..

    • salli mun nauraa,,,

      pikkusen naurattaa, täällä köyhäki kehuu rikkaudellaan HAH HAH

      ei kehata tunnustaa että elämä on pelkkää k i t u u t t a m i s t a päivästä toiseen,

      ollaan niin onnellisia köyhänä HAH HAH,

      ON RIKOS OLLA KÖYHÄ,,,,

      sen rikoksen on tehny politikkomme siis sisäinen politiikkamme,,,

    • kdjkd

      Koskaan en ole ollut köyhä, ainoastaan rahaton. Köyhyys on Asenne.Onnellinenkin voi olla vaikka ei olisi rikas.

    • se siitä...

      mutta, mitä lopulta mukaan saa, olishan se mukavaa testamentata vaikkapa miljoona jonnekkin tai joillekkin..

    • Ei raha kaikkea ratk

      Kannattaa huomioida sekin että kaikki ihmiset eivät suinkaan kärsi vaikka rahaa on vähemmän kuin joillakin ns,rikkailla.
      Kyllä vähävaraisempi ihminen voi elää henkisesti rikkaampaa elämää kuin raharikas.
      Sillä eihän kukaan määrättömästi rahaa tarvitse ,ei toinen sen enempää kuin toinenkaan.
      Rahan tuhlaaminen , sehän on pohjaton kaivo, ei siinä loppua näy..Täällä maailmassa kyllä tavaroita piisaa joka niitä haluaa pelkästään .

      Minulle riittää kohtuus elämässä ja voin käydä hyvällä omallatunnolla nukkumaan kun en ole ahne,en tuhlari.

      Olen vaan työlläni ansainnut sen mikä minulla nyt on.

      Ja elämässä on mielenkiintoa enemmän kun saa laskeskella mihin varani nyt riittävät ja osaan nauttia tosi paljon jostakin ostoksestanikin esimerkiksi.

      Kyllä saa olla onnellinen kun on sopivasti köyhä . Ei suuret rahat takaa ihmisen onnea, sen olen pannut merkille.

      . Toivoisin toisillekkin tyytyväistä mieltä ja hyvää rikasta elämää vaikka olisitkin vähän köyhä rahallisesti.

    • telailves

      Olen myös pienituloinen, käteen jäävä osa on n. 890€ / kk. Vähälläkin tulee
      toimeen kun ei vaadi mahdottomia.

    • totuutta esiin...

      Et sinä olekkaan mikään pienituloinen.
      Jos saisit vain 700euroa kuussa, niin sitten voitaisiin puhua pienituloisesta.
      Mites sillä tulisit toimeen?
      Vieläkö matkustelisit ja pystyisit maksamaan lääke ja lääkärikulusi?
      Yhteiskunta tekee itselleen hallaa, kun ei nosta tuota peruseläkettä edes tuhanteen euroon.
      Se on nimittäin niin, että jos tuo summa nostettaisiin tuhanteen euroon, niin silloin ihmiset voisivat paljon terveemmin ja paremmin. Nyt vaikuttaakin siltä, että suuresta ikäluokasta osa meinataan suorastaan tappaa nälkään ja hoidonpuutteeseen.
      No asiann ymmärtää kun demarit ovat hallituksessa, ja noiden perusajatushan on vain köyhyyden lisääminen yhteiskunnasamme, ja suurituloisten etujen parantaminen.
      Tämähän ei ole mikään politiikan palsta, mutta voi kai asiat suoraan sanoa niinkuin ne ovat.

    • Seneca3

      Köyhä ei ole se jolla on vähän, vaan se, joka himoitsee enempää!

      Köyhä on oman rikkautensa herra. Rikas on omaisuutensa orja.

    • lopettakaa lässytys

      tällä palstalla on todella heikkoa naurettavaa lässy sakkia,
      kuinka kehataan kehua tulevansa toimeen alle tonnin eläkkeellä,
      jo on maahan lyötyä porukkaa,
      nouskaa hyvät ihmiset puolustamaan oikeuksianne,
      ME olemme tehneet työtä lähes neljäkymmentä vuotta, ja siitä saamme naurettavan pientä työeläkettä,
      tämäkö on suomen valtion kiitos ihmisille jotka ovat lapset kasvattaneet ja velkansa maksannet,
      nyt pienellä työeläkkeellä jota INFLAATIO syö kokoajan aina vaan pinemmäksi,
      politikot saa HÄVETÄ tekojaan ja huonoja päätöksiä jotka vaikeuttaa ihmisten elämää ja toimeen tuloa,
      naurettavia on joka ikinen joka kehuu tulevansa loistavasti toimeen pienellä eläkkeellänsä,
      taitavat olla kokoomuksen kätyreitä puhuvat pelkkää sooooooppaaaaa,,,
      köyhän ihmisen elämä on h e l v e t t i ä , SE ON TOTUUS,,,

    • avkt----.,.

      EU normit, minulla on vähemmän, valtion normien mukaan ja asun Ruotsissa.

    • Varhaisvapaa

      Rauhoittava periaate. Hyvin menee kun ei vertaa eikä valita!

      Kun unohtaa ulkoiset paineet ja keskittyy omiin, todellisiin tarpeisiinsa, niin on helppo elää tasapainoista elämää tyytyväisenä pienilläkin tuloilla.

      Aina löytyy itseä äveriäämpiä ja tarjolla on tavaraa ja palveluja johon koskaan ei omat varat tule riittämään.

      Katsokaa tuota Senecan periaatetta!

    • totuus ajassa

      Suomen valtio Kekkosen johdolla oli nolla, hän oli roisto valtiota kohtaan sopimalla kuban kriisin.

      Suomalaiset johtajat ovat nollia itsenäisyydestä alkaen.

    • avkt-.,-....-,

      Suomi on nuolia valtio kaikkia muita kohtaa, koska kaikessa aina on nolla.

      Historia kertoo saman ja kaikki toistuu nolla kaikessa.

      • petturi

        sulla on ainakin isänmaallisuutta!


    • surkeus 2013

      Onhan niitä pienituloisia paljonkin tässä maassa.
      On tyhmää vaan kysellä et tuleeko toimeen.EI TUU!

      Kukahan täällä kartottaa paljonko yhteiskunta voisi vielä kiristää.

      Onneksi toi EU on ottanut kantaa siihen mitä täällä ruoka ja terveydenhuolto maksaa.

      Odottelen,perästä kuuluu .


      (Suomesta on annettu liian ruusuinen kuva maailmalle)

    • prkleolenköyhä

      me olemme molemmat vakituisessa työssä. toinen meistä tienaa 960e/kk ja minä tienaan 1000e/kk ja nämä molemmat ovat TULOT ENNEN VEROJA. näistä verot pois. asuntolaina, parin lasta jne jne.

      tulomme ovat todella huonot. olemme köyhyysrajalla eläviä tavallisia suomalaisia, jotka maksaa laskunsa, hoitaa lainansa. ei perintää eikä maksuhäiriömerkintöjä tjms.

      ja voin sanoa että olemme TODELLA KÖYHIÄ. lapsilla on silti aina ruokaa ja mahat täynnä. mutta itse vaimoni kanssa näemme välillä suoraan sanottuna nälkää.

      silti näytämme iloisilta ulospäin. ja olemme oikeastikkin onnellinen perhe. hävetkää 5000e tienaavat jotka ruikutatte että ette pärjää. korvien välissä vika.

      • vihanen kansalainen

        suomen tulevaisuuden puolesta ON noustava parrikaadeille,,,,







        perkeleolen köyhä,,

        siinä hyvä esimerkki suomen sisäisen politiikan seurauksista, ON HÄPEÄ että kokoomus ja SDP keskittyy tekemään VAIN KÖYHIÄ suomen yhteiskuntaan,
        vain muutamalle rikkaalle johtajille ja päättäjille kahmitaan hirvittän suuret omaisuudet juuri miedän työntekijöitten kustannuksella,
        MEIDÄN SELKÄNAHASTA on Katainen kiskonu miljaardit EU jäsenyyteen, siinne kyllä riittää miljaardeja mutta EI OMAN kansan hyvinvointiin, vaikka työtä tehdään siitäki pitää maksaa HÄVETTÄVÄN pientä palkaa, jolla ei aina edes toimeen tule,
        OSAAKO KOKOOMUS ja SDP edes hävetä aikaansaanoksiaan,
        EIVÄT OSAA edes HÄVETÄ,,
        mutta seuraavissa VAALEISSA muistetaan näitten puolueitten RÖYHKEYS äänestajiään kohtaan,
        emmme enään äänetä kokoomusta ja SDP:tä NYT alkaa puhaltamaan uudet tuulet,
        nyt äänestetään niitä joille OMAN KANSAN hyvinvointi ja selviytyminen on tärkeintä, EU ei ole kansallemme muutakuin verenimijä,,


      • vihanen kansalainen kirjoitti:

        suomen tulevaisuuden puolesta ON noustava parrikaadeille,,,,







        perkeleolen köyhä,,

        siinä hyvä esimerkki suomen sisäisen politiikan seurauksista, ON HÄPEÄ että kokoomus ja SDP keskittyy tekemään VAIN KÖYHIÄ suomen yhteiskuntaan,
        vain muutamalle rikkaalle johtajille ja päättäjille kahmitaan hirvittän suuret omaisuudet juuri miedän työntekijöitten kustannuksella,
        MEIDÄN SELKÄNAHASTA on Katainen kiskonu miljaardit EU jäsenyyteen, siinne kyllä riittää miljaardeja mutta EI OMAN kansan hyvinvointiin, vaikka työtä tehdään siitäki pitää maksaa HÄVETTÄVÄN pientä palkaa, jolla ei aina edes toimeen tule,
        OSAAKO KOKOOMUS ja SDP edes hävetä aikaansaanoksiaan,
        EIVÄT OSAA edes HÄVETÄ,,
        mutta seuraavissa VAALEISSA muistetaan näitten puolueitten RÖYHKEYS äänestajiään kohtaan,
        emmme enään äänetä kokoomusta ja SDP:tä NYT alkaa puhaltamaan uudet tuulet,
        nyt äänestetään niitä joille OMAN KANSAN hyvinvointi ja selviytyminen on tärkeintä, EU ei ole kansallemme muutakuin verenimijä,,

        "vihanen kansalainen"

        Jos olisit syntynyt viisaaksi, ja opiskellut, minkälainen pääministeri olisit?
        Kenen rahoilla mellastaisit, kenen leivän söisit?

        H.


      • Huomioita sivusta
        hunksz kirjoitti:

        "vihanen kansalainen"

        Jos olisit syntynyt viisaaksi, ja opiskellut, minkälainen pääministeri olisit?
        Kenen rahoilla mellastaisit, kenen leivän söisit?

        H.

        Hunks, ethän sinäkään ole pääministeri. Kaikesta itsesi kehumisesta päätellen, sinun pitäisi olla vähintään Suomen yksinvaltias, ehkä peräti Euroopan keisari mieluummin. Mutta olet vain tavallinen pulliainen. Turhaa piikitellä sellaista, joka tason näkee jo kirjoituksesta. Onko vieläkin tapanasi repiä kärpäsiltä siivet vai oletko siirtynyt enempi ihmislinjalle?


      • Huomioita sivusta kirjoitti:

        Hunks, ethän sinäkään ole pääministeri. Kaikesta itsesi kehumisesta päätellen, sinun pitäisi olla vähintään Suomen yksinvaltias, ehkä peräti Euroopan keisari mieluummin. Mutta olet vain tavallinen pulliainen. Turhaa piikitellä sellaista, joka tason näkee jo kirjoituksesta. Onko vieläkin tapanasi repiä kärpäsiltä siivet vai oletko siirtynyt enempi ihmislinjalle?

        "Huomioita sivusta"

        Kaikessa olet enimmäkseen oikeassa.
        Vanhemmiten olen enämpi enkelin Rafaeli, ja keskityn Raidiin, en kylläkään raakaan elokuvaan.
        Mitä pääministeriin tulee, niin ei minullakaan ole enää valtion ongelmiin ratkaisuja.
        Etsikko-aikamme on jo ohi.
        Eläköityneet poliitikot saavat kantaa siitä häpeänsä.
        Jospa kuitenkin, EU:n tuella saisimme kotimaisista raaka-aineista aikaan ydin-fuusio-voimalan, olisimme taas huipulla.
        Odotan nuorisoltamme ja koulu-järjestelmältämme paljon.
        Vanhukset ovat jo mennyttä kalua, kuten varmaan arvaatkin, ties vaikka kokenutkin.

        H.


    • Maalaiset

      Olemme pelkällä kansaneläkkeellä oleva 80 kymppiset. Asumme omassa vanhassa maatalossamme. Säästöjä emme ole saaneet kokoon.Lapset koulutettu ja lapsenlapsia on neljä.Heillekin meiltä silti riittää pieniä raha summia antaa.
      Alkoholia tai tupakkaa emme ole koskaan käyttäneet.Emme ole käyneet ulkomailla. Elämä tuntuu aivan mukavalta,rahat riittävät sähköön,ruokaan,lääkkeisiin,vaatteisiin jne.
      Emme tunne olevamme köyhiä.
      Lause "suu säkkiä myöden" niin hyvin menee...

    • viiskyt vuotta sit

      Lapset ei syö enää koulussa kuin muodon vuoksi, luin äsken jutun. Ajat on muuttuneet, itse koulussa olikin parasta ruokailu :)

    • fiiuliin**

      Minun aikanani ei koulussa ruokailtu muuten kuin omin eväin.
      Eipäs, viimisenä vuonna välirauhan aikaan olikin jo ruokaa koulussa.
      Herneet puhdisti jatkoluokan pojat ja kerran oli mun vieruskaverin lautasella melko suuri mato.
      Tyttö ei alkanut syömään ja opettaja jätti hänet jälki-istuntoon.
      Kysyin seuraavana päivänä, söitkös? johon hän vastasi vain että lusikalla työnsi vähän syrjään, niin opettaja sitten päästi pois.

      Ai juu, mutta ei tämmösestä pitänyt haastaa, aikaakin on jo kulunut kohta 100vuotta.

      Oon yli 80 , kesällä täytän 83.
      en ole kehittynyt enää missään kun vaan aina nukuttaa ja väsyttää , meenpäs taas nukkuu. hei hei

    • L - L

      Pienituloisuuden ja köyhyysrajan määritysperusteet ovat hupaisia.

      Laskentajärjestelmä takaa, että aina on valittajille jonkinlaiset, tilastolliset perusteet tyytymättömyyteensä, olipa totuus mikä tahansa!

    • kohta 83v

      Tuntuu olevan tosi tyytyväisiä pieniin tuloihinsa suurin osa porukasta.

      Minä olen eläkeläinen ja tuloni ovat parikymppiä yli tonnin.
      En tule millään sillä toimeen vaikka istuskelen kotona kaiket päivät, nykyisin en enää käy kaupassakaan kuin silloin kun sattuu rahaa jäämään,

      Kun mieheni kuoli, kaatui elämäni .
      Sain suuria maksuja joita riittää joka kuukaudeksi , vaikka kohta on vuosi kulunut.
      Olen melkein lyyhistymisen partaalla, en jaksaisi elää....

    • syys tässä

      voimia jatkossa, varmaan jotka kehuu et selviää pinillä tuloilla, ei heillä ole velkaa..

    • Anonyymi

      Se on niin iso porukka; vastaa yhtä isoa puoluetta, ettei kokoomus (Orpokaan) voi olla ottamatta huomioon. ?!

    • Anonyymi

      Ei oppostiossa mikään puolue voi mitään tehdä eikä kokoomus tekisi
      pienituloisten hyväksi mitään, vaikka olisi hallituksessakin.
      Aloitus taisi olla vuodelta 2013.

    • Anonyymi

      Jos on pienet asumiskulut pienellä eläkkeellä voi pärjätä.

    • Anonyymi

      Minkä vuoksi luokitellaan ihmisiä suuri-, keski-, ja pienituloisiin ja vielä köyhyysrajan allapuolella oleviin, koska pienituloisten asemaan ei tehdä kuitenkaan mitään. Todetaan vaan, että xx %:a elää köyhyysrajan alapuolella eikä kukaan tee asialle mitään. Jos on eläke 2000 netto, on helppo antaa lämmintä kättä köyhälle.

    • Anonyymi

      Eläkkeestä vero ja ulosotto (loppuelämäni)
      on noin 900e (nyt kun nousi alkuvuodesta, ällistyin).
      Tulen toimeen silti. Tätä sitten ...

    • Anonyymi

      Ihan tulen hyvin toimen yksin asuvana omilla tuloilani.Vaikka ei miestä ja miehen rahoja tässä.Nälkää en näe. Tosin en loma matkoja tee. Mutta on varaa käydä sitten yksityinen hammaslääkäri joka vuosi.Kuin nyt jos köhää tulisi yksityinen lääkäriasema,kun on astma.Ei tarvitse laihdutaa kun en syö vain syödäkseni. Syön nälkään ja koko elämäni olen totunut liikumaan.Mieluimin liikun kun istun paareissaa kaljalla ja paarin nurkassa ulkona tupakalla.Valinostahan kaiki on kiini miten rahaa käytää vaikka on pieni tuloinen.Velkaa ei ole.Muttaei isoa tuluTV.Ei ajokorttia,ei autoa.Mutta ei velkaakan.Eikä perittyjä rahoja. Ei arapian astiastoa,ei Teemaa.Hyvin pyhki itsenäisenä ihmisenä.Naisena vuokra asunnossa.Ilman kulisseja.

      • Anonyymi

        Mukavasti minäkin tuloillani toimeen tulen. Omistusasunnon kantakaupungissa omilla tuloillani hankkinut ja nyt maksan pientä vastiketta.


    • Anonyymi

      Pieni on minunkin eläke, koska hoidin lapsia 2 kertaa vuoden verran ja jäin eläkeputkeen 55v. Olin siis lastenhoitoaikana virallisesti työtön 2 kertaa 300 päivää.

      Vaimo oli täyden ajan, mutta ei hänkään saa kuin 52 % palkastaan.

      Mutta onneksi meidän vanhemmat oli molemmin puolin varakkaita, ei ole vielä 24 ja 16 v saatua eläkettä kertaakaan käytetty, kaikki annettu lasten lapsille joita on 8.

      • Anonyymi

        Mittavat perinnöt menivät ohi suun, kun vanhempani pisti kaikki saamansa perinnöt menemään, kun ei halunnut meille lapsille mitään perintöä jättää.
        Itse tässä on saanut omaisuuttaan kartuttaa tyhjästä!


    • Anonyymi

      Kohta olen pienituloinen eli jään ihan parin kuukauden päästä eläkkeelle. Vaikka palkkani on suht hyvä, en ole kerryttänyt eläkettä paljoakaan koska olin vuosia kotiäitinä ja vasta sen jälkeen kouluttauduin. Eli kun nyt palkastani jää verojen jälkeen käteen n. 2600, eläkkeestäni jää käteen arviolta 1100 euroa eli pudotus on aika kova, mutta näillä mennään

    • Anonyymi

      Jännityksellä odotan helmikuun eläkettä kuinka paljon nousua on.
      Taulukon perusteella vajaa satku netto.

      • Anonyymi

        Nousu on jo tässä kuussa. Sain eläkkeen 20.1.2023
        Lopullinen verotus ensi kuusta alkaen.
        Vuosittainen eläkkeeni on piirun verran alle 20000 euroa.
        Korotus on 93 euroa netto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nousu on jo tässä kuussa. Sain eläkkeen 20.1.2023
        Lopullinen verotus ensi kuusta alkaen.
        Vuosittainen eläkkeeni on piirun verran alle 20000 euroa.
        Korotus on 93 euroa netto.

        Saat nettona 1487€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nousu on jo tässä kuussa. Sain eläkkeen 20.1.2023
        Lopullinen verotus ensi kuusta alkaen.
        Vuosittainen eläkkeeni on piirun verran alle 20000 euroa.
        Korotus on 93 euroa netto.

        Tammikuussa saa ''vanhan'' eläkkeen. Helmikuussa saa korotetun ja alkaa uusi verovuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tammikuussa saa ''vanhan'' eläkkeen. Helmikuussa saa korotetun ja alkaa uusi verovuosi.

        Tammikuussa saa korotetun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nousu on jo tässä kuussa. Sain eläkkeen 20.1.2023
        Lopullinen verotus ensi kuusta alkaen.
        Vuosittainen eläkkeeni on piirun verran alle 20000 euroa.
        Korotus on 93 euroa netto.

        Sinun bruttoeläkkeesi on 1850€/kk

        Siitä verot 20% pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tammikuussa saa korotetun.

        Eläkkeet on yhteensä alle tonnin.
        Tämän vuoden asumistukipäätöstä odottelen...


    • Anonyymi

      Ei se raha riitä mihin vain. Lisäksi inflaatio laukkaa.

      • Anonyymi

        ei ainakaan aloittajan 1140, e / kk, ihan MIHIN VAAN riitä.


    • Anonyymi

      Avaus on tehty jo 10 vuotta sitten!

      • Anonyymi

        Paljonko olisi eläkkeeni ollut 10 vuotta sitten? Jäin sairaslomalle 9 vuotta sitten ja työkyvyttömyyseläkkeelle 8 vuotta sitten ja vanhuuseläkkeelle 7 vuotta sitten ja nyt eläke 1440€/kk. Olin pienipalkkainen kunnanpiika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko olisi eläkkeeni ollut 10 vuotta sitten? Jäin sairaslomalle 9 vuotta sitten ja työkyvyttömyyseläkkeelle 8 vuotta sitten ja vanhuuseläkkeelle 7 vuotta sitten ja nyt eläke 1440€/kk. Olin pienipalkkainen kunnanpiika.

        Väärin, väärin! Nyt eläke 1470€/kk!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, väärin! Nyt eläke 1470€/kk!

        Onhan se siihen nähden kohtuullinen, kun viimeinen nettopalkka, jonka sain, oli 1500€/kk!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se siihen nähden kohtuullinen, kun viimeinen nettopalkka, jonka sain, oli 1500€/kk!

        Onko tuo 1470 netto ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo 1470 netto ?

        Niin näkyy pankin tilillä lukevan! Netto on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin näkyy pankin tilillä lukevan! Netto on.

        Mulla tarkalleen sama. Veroa 20% otettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla tarkalleen sama. Veroa 20% otettu.

        Hyvä eläke, jos 20 % vero.


    • Anonyymi

      Sanna Marin sanoi, ei pidä maksaa mitään jos ei tee töitäkään.

      • Anonyymi

        Kyllä tässä yhteiskunnassa töitä löytyy eläkkeen vastineeksi! Oli lastenlasten hoitoa, hoitajien paikkaamista päivähoidossa ja nykyisin taloyhtiön tilojen siivoamista, kun siivoojat eivät kaikkea tee ja ehdi tai eivät vain pääse kaikkiin tiloihin. Pihatöitä kevään koittaessa.

        Kyllä siinä eläke tulee ”ansaittua”!


    • Anonyymi

      Pakanana eläkkeeni vero on 4,5%.
      Toinen sen pienuutta kuvaava asia on, että ensimmäisenä pankkipäivänä minulla olisi halutessani käytettävissä varoja noin 30:n vuoden eläkkeeni verran.
      Nykyisenä yksilöllisyyttä korostavana aikana ei liene merkitystä, että 53 vuotta sitten valitsin miehekseni silloin rutiköyhän opiskelijan.
      Olemme kumpikin köyhien työläisperheiden lapsia ilman perintöjen odotuksia.
      Vähät pennoset siirsimme suoraan lapsillemme. Mahtuivat verottajan hyväksymiin rajoihin.

    • Anonyymi

      Eläkkeeni on pieni ja tarpeet sen mukaan. Enää ei ole varaa "ilahduttaa"
      itseään pienelläkään ylimääräisellä ostoksella. Uusia kalsareita ja sukkia olis
      kiva saada. Muuten vaatteita sun muuta on kulutettavaksi loppuun noin kymmeneksi vuodeksi, jos niin kauan edes elää.

    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe