pappi kieltäytyi...

kjlruyrlyrpy

Heh, muistan kun parikymmentä vuotta sitten oli serkun ristiäiset, ja pappi kieltäytyi suorittamasta seremoniaa (ja ihan paikan päällä pariskunnan kotona), koska sylikummipari ei ollut naimisissa vaan eli avoliitossa. Siinä sitten sukulaisten joukosta arpoivat naimisissa olevan parin jotta saivat nimen annettua. Olin silloin itse teini, mutta ihmettlin kovasti tollasta, ja miten rennosti vaan sukulaiset asian otti. Ite kiehuin raivosta.

Sinällään vähän hölmö juttu, mutta kun itse nyt vanhemmalla iällä odotan ensimmäistäni, niin tuli toikin mieleen....

ei kai tänä päivänä papit voi moralisoida tai saarnata enää tollasista asioista, tai kieltäytyä siunaamasta kummeja lapsille jos kummipari ei ole naimisissa?

En itse ole mitenkään uskonnollinen, kuulun kirkkoon, mutta en tiedä pätkääkään kirkon menoista... mietin tossa vaan että jos itelleni tollanen tapaus eteen tulis, niin en tiä kumpi lähtis talosta nopeemmin, pappi vai se erokirje kirkosta.

11

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leiikka

      Ei voi pappi mitään tuollaisia sanella, ei nykyään kummien tarvitse edes seurustella :)

    • sinkku käy

      Kummilta vaaditaan, että hän on konfirmoitu seurakunnan jäsen.
      Itse olen jo 30 vuotta sitten ollut kummina. Olin 18-vuotias sinkku ja asuin vanhempieni luona. Eli ei todellakaan tarvitse olla naimisissa.
      Kummihan voi olla 15-vuotias, eivätkä sen ikäiset edes saa olla naimisissa Suomessa.

    • kummi itse

      Papilla ei ole lupaa puuttua siihen onko joku kummiiksi tuleva naimisissa vai ei - papilla on oikeus ja velvollisuus puuttua ikä- ja konfirmoimiskysymyksiin; eli Suomessa pääsee kummiksi (virallisesti) vasta kun on käynyt riparin...

    • 7+17

      Pistää lähinnä miettimään, että mimmoisessa peräkylässä on niitäkin ristiäisiä pidetty? Olisin vaihtanut pappia ja sassiin.

    • njipj9+

      Voi voi.
      Täälläkin oli pappi joka puheessaan KÄSKI mennä naimisiin kun ipanaa kastettiin.
      Eikä oikeastaan koko puheessaan muusta osannutkaan puhua, kun avioliiton lopullisesta tuomasta onnesta.
      Noita löytyy vielä, vanhurskaisilta paikkakunnilta paljon.

    • Onpa harmillisia kokemuksia!

      Siitä on yllättävänkin vähän aikaa kun monet papit pitivät avoliittoa sen verran suurena syntinä että siihen tosiaan puututtiin herkästi, niin vauvan vanhempien kuin kummienkin kohdalla. Eihän se avioliitto kenestäkään tee kelvollisempaa kummia tai vanhempaa. Kummiuteen tosiaan riittää että on kastettu ja konfirmoitu kirkon jäsen.

      Juttelin pari vuotta sitten asiasta erään vanhemman kollegan kanssa. Hän kertoi ottavansa avioliittoasian jollain lailla esille avoparien kanssa kastekeskustelussa. Hänet tuntien uskon että hän teki sen asiallisesti, mutta voin kuvitella että vanhemmat eivät sitä aina niin kokeneet. Kollegalla oli sinänsä ihan looginen perustelu asialle. Avioliitto on juridinen sopimus joka luo myös lapsen elämään suojaa ja turvaa. Hänen ajatuksensa oli siis lapsen paras. Vanhempien tai kummien avoliitto ei kuitenkaan kuulu papille. Asiaan puuttuminen on epäkorrektia, vaikka tarkoitus onkin hyvä.

      Aija-pappi

      • santeri567

        Kysylisin kirkon edustajalta, että mitä on se turva ja suoja, jonka lapsi saa kun vanhemmat ovat avioliitossa? Fakta on kuitenkin se, että lapsen asiohin ei vaikuta millään tavalla ovatko hänen vanhempansa avo- tai avioliitossa. On surullista että papit verhoavat vanhoilliset kantansa valheisiin ja muutkin kirkon edustajat peesaavat näitä valheita. Avioliitto on juridinen sopimus, jonka seuraukset näkyvät ensijaisesti erossa tai kuolemassa, ei lasten asioissa.


      • pöyristynyt

        Kristitty ei voi olla avoliitossa, kai te Leppävaaran seurakunnan papit luette Raamattua?


    • Hei Santeri,
      tämä kirkon edustaja on juuri sitä mieltä, että nimenomaan ja erityisesti kuolemantapauksen kohdalla avioliitto on lastenkin suoja. Avopuolisolla ei ole perintäoikeutta, ellei sitä ole testamentilla määrätty. Näin säätävät yhteiskuntamme lait, emme me kirkon edustajat. Lapsen asioihin hänen syntymänsä vaiheessa vaikutta vanhempien avo- tai avioliitto myös siten, että avoliitossa pitää tehdä isyyden tunnustaminen, toisin kuin avioliitossa.

      Totta on, ettei tavallisessa arjessa avo- ja avioliiton ero perhe-elämässä näy mitenkään. Minusta myös joskus avioliiton ihannointi voi mennä ns. yli. Tarkoitan, että oli suhteen ulkoinen muoto mikä tahansa, molemminpuolista sitoutumista ja rakkauden tahtoa tarvitaan joka tapauksessa, oltiin naimisissa tai ei. Mutta minusta niiden harkittujen ja sitoutuneiden avoliittojen arvoa (arvostusta?) sotkee se, että sanaa "avoliitto" käytetään niin kovin erilaisista suhteista ja tilanteista.

      Sinikka-pappi

    • hölmö juttu

      Eihän kummien tarvitse edes tuntea toisiaan!Kuka tahansa ystävä tai sukulainen voi olla kummi, eikä papin tarvitse tietää, asuvatko kummit yhdessä tai seurustelevatko keskenään.

      • tunnustaa

        tuossa näkyy juuri kirkon logiikan täydellinen pettäminen. Jos kummit eivät tunne toisiaan , niin on ihan sama mikä heidän välinen suhde on. Mutta jos ovat suhteessa, niin kirkko haluaa sanella sitä sun tätä. Ei mitään logiikkaa.

        asiaa tietysti puolustellaan lapsen edulla ja ties vaikka millä herkällä asialla, mitkä harvemmin liittyvät itse ongelmaan mitenkään.

        Helpointa on pitää nimenantojuhlat suvun kastemekolla kylläkin, mutta jätetään pappi kutsumatta. Pidetään itsensä näköiset juhlat. Sehän on vanhempien juhla. Miksi heidän pitäisi tanssia papin pillin mukaan tai edes suvun vanhempien pompotuksen mukaan.

        sympatiseeraan ketjun aloittajan kiukkufiiliksiä todella paljon. Olet selvästi ymmärtänyt tärkeitä asioita oikein ja taidat olla myös tarpeeksi rohkea tekemään omia valintojasi. Vaikka kirkonihmiset sinua painostavat, pidä pääsi ja elä oma elämäsi. Myös silloin kun juhlit lapsesi nimeä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe