Miten tehdään vaatimuskirjelmä?

422

Olen saanut käräjäoikeudelta kirjeen jossa kerrottiin että syyttäjä ei aja asiaa ja minun täytyisi tehdä vaatimuskirjelmä. Olen siis joutunut väkivallan uhriksi ja minulla on siitä lääkärinlausunto ja kuva todisteet ruhjeista jotka olen kyllä jo toimittanut poliisi asemalle. Haluaisin vaatia korvauksia kivusta ja siitä että minulle jää naamaan sen takia ikuinen arpi. Olen vielä alaikäinen ja en oikein tiedä miten vaatimuskirjelmä tehdään joten osaisiko joku täällä neuvoa?

12

13153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H-veli

      Tarkoittaa sitä, että syyttäjä ajaa vain rangaistusvaadetta, mutta ei sinun korvausvaatimustasi.
      Teet kirjallisen luettelon, missä kerrot miten paljon vaadit mistäkin ja mihin ne perustuvat ja osoitat sen käräjäoikeudelle.
      Oikeudenkäynnissä ne on vielä esitettävä, muuten niitä ei huomioida.
      Alaikäisen huoltajalla/holhoojalla on alaikäisen asianomistajan tapauksessa rinnakkainen puhevalta, joten käänny isän tai äidin puoleen.

      • Sossutätihän sieltä

        Alaikäisen rinnalla on sossutäti, en tiedä onko hyötyä vai sotkeeko enemmän. Oletko saanut kuonoosi vai mistä kosmeettiset jäljet juontavat. Asianajaja myös voisi olla jos tärkeä teko. Valtio ja vastapuoli hävitessään maksaa oikeidenkäynti -viulut". Täytyy perustua tapaturmataulukkoo, josta tarkat ohjeet. Onko leikattu, mitä tehty, vaikeusaste tulee siitä - käräjäsalissa ei kannata huudella perusteettomia. Yleensä näillä vammakorvauksilla ei rikastuta. Siis syyttäjä ajanee rikossyytettä ja sinä mahdollisena asianomistaja esität ovat vaatimuksesi ja yhdyt syyttäjän rangaistusvaatimukseen tietysti.


    • jotensakin tälleen.

      Sinänsä vaatimuskirjelmän laatiminen ei ole kovin vaikeaa:

      "Yhdyn syyttäjän rangaistusvaatimukseen pahoinpitelystä" [tämä tietysti vain, jos olet jo esitutkinnassa vaatinut rangaistusta]

      "Vaadin, että Matti Meikäläinen velvoitetaan korvaamaan minulle
      1) 4.2.2012 tekemänsä pahoinpitelyn aiheuttamasta kivusta, särystä ja muusta tilapäisestä haitasta XXX euroa tekopäivästä laskettuine laillisine viivästyskorkoineen,
      2) pahoinpitelyllä aiheuttamastaan pysyvästä kosmeettisesta haitasta XXX euroa tekopäivästä laskettuine laillisine viivästyskorkoineen sekä
      3) sairaanhoitokustannuksista XX euroa tekopäivästä laskettuine laillisine viivästyskorkoineen.

      Perustelut: Matti Meikäläinen on pahoinpidellyt minua syytteessä kuvatulla tavalla.
      1) Pahoinpitelystä aiheutui kipua kasvoihin, kun hän löi minua kovaa silmäkulmaan nyrkillä. Teon aiheuttama päänsärky kesti noin viikon ajan, ja jouduin käyttämään särkylääkkeitä tuon ajan. Pahoinpitelystä aiheutui myös musta silmä (tilapäinen kosmeettinen haitta) ja silmäkulmaan haava, joka piti sulkea tikeillä.
      2) Pahoinpitelystä aiheutui siis silmäkulmaan haava, joka piti sulkea tikeillä. Pahoinpitelystä on kulunut vuosi, ja vaikka arpi on vaalentunut, se on selvästi näkyvissä silmäkulmassa [ja tähän lisää perusteluita]
      3) Sairaanhoitokulut koostuvat terveyskeskuksen käyntimaksusta Xx euroa ja lääkekuluista (Burana 400 mg) XX euroa.

      Sama todistelu kuin syyttäjällä" [katso siis haastehakemuksesta, mitä syyttäjä on nimennyt todisteeksi. Luultavasti on nimennyt lääkärinlausunnon ja kuvat, sillä ne todennäköisesti on esitutkintapöytäkirjan liitteenä].

      Periaatteessa siis jotensakin noin. Tosin, olet alaikäinen, joten luultavasti sinulla on hyvin pienet tulot. Todennäköisesti saisit oikeusapua ilman omavastuuosuutta, ja sitäpaitsi teidän perheen kotivakuutuksessa saattaa olla oikeusturvavakuutus. Siten laatiminen oikeastaan kannattaisi jättää avustajan tehtäväksi. Ohje: käänny huoltajasi kanssa jonkun asianajajan tai oikeusaputoimiston puoleen.

      • 19+14

        Hoh, hoijaa. Ovatpa alaikäiset nykyään oppinutta väkeä, kun itse pystyvät väsäämään ennen vain juristien hallitsemia ja laatimia kirjelmiä. Mihin pystyvätkään täysi-ikäisiksi tultuaan ?


      • Anonyymi
        19+14 kirjoitti:

        Hoh, hoijaa. Ovatpa alaikäiset nykyään oppinutta väkeä, kun itse pystyvät väsäämään ennen vain juristien hallitsemia ja laatimia kirjelmiä. Mihin pystyvätkään täysi-ikäisiksi tultuaan ?

        Vaikka mihin, tekemään syyttömästä syyllisen , tuosta vain hups ,eikä mihinkään pääse.
        Jos olet olemassa olet vaarassa kaikelle kielteiselle .
        Toisin oli ennen kun kaikki oli kiellettyä mitä ei erikseen ollut sallittu nyt toisin, kaikki sallittua mikä ei erikseen ole kielletty.
        Kylmää kyytiä Suomenmaassa.


    • MUMMO 353

      Moi! Minulla olisi myös vatimuskirjelmän tekeminen, mutta ei aavistustakaan että miten. Mökilemme murtauduttiin, lukot rikottiin ja irtaimistoa vietiin usean tuhannen euron edestä, eikä vakuutus korvannut kaikkea. Voinko pyytää siis rahallista korvausta siitä osasta joka vakuutuksesta jäi saamatta?? Ja onhan yksityisyyttäni loukattu..... onko ketään viisasta neuvomaan miten toimia. Esitutkinnassa olen pyytänyt rosvoille rangaistusta ja rosvojoukko onkin saatu kiinni.

      • 11+18

        Tuota, tuossa ylenpänä on malli vaatimuskirjelmästä, joka on vähän sinne päin. Puolet siitä on kuitenkin aivan turhaa lässytystä.
        Tilaat ensiksi poliisin esitutkintapöytäkirjan, joka on sinulle ilmainen. Sen jälkeen tietysti laadit kirjelmän, missä viittaat pöytäkirjaan ja kerrot sinulle asianomistajana aiheutuneen vahingon. Samalla kerrot mikä vakuutus ja mikä yhtiö on korvannut sinulle osan vahingoista. Nimeät rosvot ja vaadit, että he korvaavat yhteisvastuullisesti sinulle sen osan, mitä et saanut vakuutuksesta. Ilmoitat tietysti myös mitä vahinkoja vakuutusyhtiön kieltäytyminen koski.
        Uudistat rangaistusvaatimuksesi, kuten esitutkinnassa olet tehnyt. Nykyään ei enää yhdytä syyttäjään, jolloin naissyyttäjät vetäisivät herneen nenäänsä.
        Sen jälkeen vaatimuskirjelmä ja rikosilmoitus liitteenä postiin ja jäät odottamaan tulevaa.
        Vaivannäkösi voi olla kuitenkin turhaa, koska hyvin harvoin rosvoilta saadaan perityksi senttiäkään. Jos tähän johtopäätökseen tulet, niin silloin tyydyt vakuutuksesta saamaasi korvaukseen. Kerrot sen ja ilmoitat vain vaativasi rosvoille rangaistusta. Yksityisyytesi loukkauksesta on turha vaatia mitään.


      • MUMMO 353
        11+18 kirjoitti:

        Tuota, tuossa ylenpänä on malli vaatimuskirjelmästä, joka on vähän sinne päin. Puolet siitä on kuitenkin aivan turhaa lässytystä.
        Tilaat ensiksi poliisin esitutkintapöytäkirjan, joka on sinulle ilmainen. Sen jälkeen tietysti laadit kirjelmän, missä viittaat pöytäkirjaan ja kerrot sinulle asianomistajana aiheutuneen vahingon. Samalla kerrot mikä vakuutus ja mikä yhtiö on korvannut sinulle osan vahingoista. Nimeät rosvot ja vaadit, että he korvaavat yhteisvastuullisesti sinulle sen osan, mitä et saanut vakuutuksesta. Ilmoitat tietysti myös mitä vahinkoja vakuutusyhtiön kieltäytyminen koski.
        Uudistat rangaistusvaatimuksesi, kuten esitutkinnassa olet tehnyt. Nykyään ei enää yhdytä syyttäjään, jolloin naissyyttäjät vetäisivät herneen nenäänsä.
        Sen jälkeen vaatimuskirjelmä ja rikosilmoitus liitteenä postiin ja jäät odottamaan tulevaa.
        Vaivannäkösi voi olla kuitenkin turhaa, koska hyvin harvoin rosvoilta saadaan perityksi senttiäkään. Jos tähän johtopäätökseen tulet, niin silloin tyydyt vakuutuksesta saamaasi korvaukseen. Kerrot sen ja ilmoitat vain vaativasi rosvoille rangaistusta. Yksityisyytesi loukkauksesta on turha vaatia mitään.

        Kiitos selkeästä vastauksestasi, taidan vain pyytää rosvojoukolle rangaistusta.


      • Anonyymi

        Asianajaja , jos ei ole suurista summista kyse ,valuu valitus edustajasi tilille.


      • Anonyymi
        MUMMO 353 kirjoitti:

        Kiitos selkeästä vastauksestasi, taidan vain pyytää rosvojoukolle rangaistusta.

        Vaadi kovennettua rangaistusta henkeen ja terveyteen vedoten.


    • Anonyymi

      Kysy tuolta: viilaaja.pro

    • Anonyymi

      Koska olet alaikäinen sinulla ei ole tuloja ja olet oikeutettu saamaan maksuttomat asianajan kulut. Mene siis kalliiseen toimistoon ja vie sinne luettelo mitä vaadit ja ja mihin vaatimukset perustuvat esim. et voi arventakia enää voittaa missikisoja. MUISTA VAATIA ETTÄ KAIKKI TEKIJÄT KORVAAVAT YHTEISVASTTUULLISESTI KORKOJEN KANSSA JA MUISTA VIEDÄ PÄÄTÖS ULOSOTTOON JA UUSIA SITÄ AINA VÄLILLÄ: Täsiikäiselle, jolla on varoja ja tuloja antaisin neuvon, että unohda asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4260
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4172
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3946
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2787
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2495
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2088
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      193
      1986
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1639
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe