Ei ihmekkään kun kukaan ei syö!

naminamihaistany

Kuiva porkkanaraaste, valtavat säkilliset nakkeja, kärpäset ja toukat salaatissa ja oksennukset lautasella. Se on arkea kouluruokalassa. Kukaan ei halua syödä ruokaa joka sisältää toukkia ja hiuksia tai joka maistuu aivan hirveälle.

Mediassa ihmetellään ja mietitään miksi lapset eivät syö koulussa. Vastaus on oikeasti todella selkeä: ruoka on vain niin helve*in pahaa ja laadutonta. Perunoilla on paksu kumikuori ja ovat oudon keltaisia, pieneksi silputussa salaatissa on kurpitsaa joka ei edes maistu kurpitsalle, perunamuusin pinnalla liluu rasvakerros luetteloa voisi jatkaa ikuisuuksiin. Oppilaista osa on tietysti nirsoja, mutta myös kaikkiruokaisten oppilaiden suut vääntyvät alaspäin inhosta aina silloin tällöin.

Itse olen oksentanut lautaselle, koska ruoka oli niin kaameaa, siinä oli kylmää pastaa, porkkanaraastetta , majoneesia ja kalaa sekaisin ja sitä tarjottiin koska muu ruoka loppui kesken. Ei loppunut sen takia, että olisi ollut niin hyvää vaan koska ruokaa oli liian vähän sadoille oppilaille vietäväksi biojätteeseen. Muistan myös kuinka pienenä ekaluokkalaisena olen itkenyt yksin tyhjässä ruokalassa koska en saanut ruokaa alas.

Joskus edes opettajat eivät kykene syömään ruokaa.

Epäilijät ovat varmast tervettulleita maistamaan ruokaa. Tuttavani joka teki sijaisuuksia ala-asteella oli päättänyt näyttä oppilaille mallia ja otti ruokaa oikein kunnolla... Kaikki päätyi lopulta biojätteeseen.

Linkki il: http://www.iltalehti.fi/terveys/2013020616643284_tr.shtml

26

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diu Diu

      Höpö höpö

    • gjkyuiy

      Meiänkin koulun ruuasta on löytyny vaikka mitä...

    • oih, voih

      Voi voi pientä, kun elämä on niin kovaa!!! Voi voi, kyllä nyt äitiliini ja isiliini ostaa pilttipienoiselleenn Big Macin ja cocista ja riksuja ja raksuja kun kouluruoka on niin kamalaa. On sulla tosi kurjaa, otan osaa ja ihan itken elämäsi kovuutta. Ajatella, että ihan itkenyt... Voi voi voi voi.... Olet sinä aika rassukka!

      • Oliko muuta?

        Aina jotakin sanomassa??? Tuo on kyllä aivan täyttä totta mistä nyt puhutaan. Vaikka vanhemmat olisikin hemmotellut pilalle tms. Mutta ainakin meidän koulussa kaikki valittavat kouluruoan laadusta, enkä itesekkään siitä pidä. Että voivottele itsellesi vaan, jos et ymmärrä. :)


    • pew3

      Itse oon ruvennu syömään koulussa ruokaa ja kavereitakin huomautan jos eivät syö muuta kuin näkkileipää, mutta kyllä rupes ällöttää ku viimeviikolla oli jotain naudanliha kastiketta ja perunaa... menin sitte kavereiden luokse ja just ku olin ottamassa yht lihapalaa haarukkaan niin hyi helvetti! Se liha pala oli sellanen inhottava suolen näköinäköinen tai no ttuli siit kans mielees peräaukko... ne reunat oli sellaset aaltoilevat ja kaikkee muut inhottavaa mitä e nyt kunnolla osaa selittää... niin hyvä kun tnä koulussa jotain kanan palasii niin piti kyl tarkkaa kattoo et mitä syö... ja varm. Jatkossakin katon..

    • mITÄ?EN TIiää :--DDD

      KOULU_RUOKA ON PARASTA!! AH SYÖN SITÄ VITTU 17849 POTTUA SAATANA KASTIKETTA :DDD SYÖKKÄÄ POJKAAT!

    • ruokapoika

      SYÖKÄÄ LAPSET RUOKAAAAA SE O HYVÄÄ!!!!!!!!!!!

      • srtgyhj

        Syökkää tytöt nii tullee kaKKAAA T. ruokaeetu ES


    • Peksi

      Siis kertokaapa joku, mitä kuvissa näkyvä peruna-nakki-seos on? :D Näyttää makkarakeitolta, mutta ei liene sitä, koska käytössä matala lautanen. Ulkonäöllisesti aivan järkyttävä seos, jos tarjolla tuommoisenaan, ei ihme ettei maistu.

    • närkästynyt

      Minä ainakin syön koulussa aina täyden lautasen,puolet kasviksia, neljäsosa esim. perunaa,spagettia tai pastaa, neljäsosa lihaa, kalaa tai kanaa. Lisänä minulla on aina iso siivu ruisleipää,ja lasi maitoa. Syön koulussa ehkä 500 kalorin edestä ja olen 5. luokkalainen tyttö. Harrastan kuitenkin juoksua joka päivä,joten energiantarpeeni on suuri. Pitäisikö minun alkaa noudattaa ns. urheilijan lautasmallia , jossa on kolmasosa jokaista lajia?? Minä olen kuitenkin joka tapauksessa sitä mieltä,että kouluruoka ei ole lähellekkään niin pahaa,kun muut siitä sanovat,he ovat vain tottuneet niin ravintoarvoltaan paskaan ruokaan,ettei kouluruoka maistu muka syötävälle. Kouluruoka on terveellistä ja hyvää ja sen kaikki lapset saavat ilmaiseksi!! Ja sekö ei muka kelpaa?! Lapsille kelpaa nykyään vain jotkut hiton hampurilaiset, limsa ja karkit!

      • Kouluruoka yhdistää!

        "Lapsille kelpaa nykyään vain jotkut hiton hampurilaiset, limsa ja karkit"

        "Minä olen kuitenkin joka tapauksessa sitä mieltä,että kouluruoka ei ole lähellekkään niin pahaa,kun muut siitä sanovat,he ovat vain tottuneet niin ravintoarvoltaan paskaan ruokaan,ettei kouluruoka maistu muka syötävälle"

        Harvoin näkee, että vitosluokkalainen tyttö on jo nyt kukkahattutäti. Oletko elänyt koko elämäsi tynnyrissä vai etkö pysty myöntämään sitä tosiasiaa, että kouluruoka tuotetaan halvalla tehtaassa, jossa sinne lisätään kaikki lisä-ja säilöntäaineet, josta se viedään koululle lämmitettäväksi monta päivää ennenkuin se tarjoillaan oppilaille.


      • ettäsillälailla
        Kouluruoka yhdistää! kirjoitti:

        "Lapsille kelpaa nykyään vain jotkut hiton hampurilaiset, limsa ja karkit"

        "Minä olen kuitenkin joka tapauksessa sitä mieltä,että kouluruoka ei ole lähellekkään niin pahaa,kun muut siitä sanovat,he ovat vain tottuneet niin ravintoarvoltaan paskaan ruokaan,ettei kouluruoka maistu muka syötävälle"

        Harvoin näkee, että vitosluokkalainen tyttö on jo nyt kukkahattutäti. Oletko elänyt koko elämäsi tynnyrissä vai etkö pysty myöntämään sitä tosiasiaa, että kouluruoka tuotetaan halvalla tehtaassa, jossa sinne lisätään kaikki lisä-ja säilöntäaineet, josta se viedään koululle lämmitettäväksi monta päivää ennenkuin se tarjoillaan oppilaille.

        Närkästynyt puhuu täyttä asiaa. Olen 7-luokkalainen tyttö ja mielestäni kouluruuassa ei ole mitään vikaa. Ei kaiken ruuan tarvi olla juuri oikein maustettua, sehän olisi mahdotonta, koska jokaisella on oma makunsa. Silti on jotenkin outoa, että melkein kaikki kaverini valittavat kouluruuasta. Minut on ainakon kasvatettu kaikkiruokaiseksi, joten en turhia nirsoile. Tänäänkin oli ihan normaalia ruokaa, perunoita ja jauhelihakastiketta. Eikä siinä ollut mitään vikaa. Haukkukaa vaan kukkahattutädiksi jos haluatte, mutta sanonpahan vaan, että useimmat nykynuoret ovat tottuneet hemmotteluun.


      • 14veelle piisaa jo
        ettäsillälailla kirjoitti:

        Närkästynyt puhuu täyttä asiaa. Olen 7-luokkalainen tyttö ja mielestäni kouluruuassa ei ole mitään vikaa. Ei kaiken ruuan tarvi olla juuri oikein maustettua, sehän olisi mahdotonta, koska jokaisella on oma makunsa. Silti on jotenkin outoa, että melkein kaikki kaverini valittavat kouluruuasta. Minut on ainakon kasvatettu kaikkiruokaiseksi, joten en turhia nirsoile. Tänäänkin oli ihan normaalia ruokaa, perunoita ja jauhelihakastiketta. Eikä siinä ollut mitään vikaa. Haukkukaa vaan kukkahattutädiksi jos haluatte, mutta sanonpahan vaan, että useimmat nykynuoret ovat tottuneet hemmotteluun.

        Yhdyn närkästyneen sanomaan!! Sä muuten kirjoitat tosi hyvin 5-luokkalaiseksi 0.0
        Itse olen 8-luokkalainen tyttö. Älkää nyt heti alkako yleistämään!! Ei meitä kaikkia ole hemmoteltu pilalle, hemmetti vie! Kouluruoka on hyvää mun nykysessä koulussa. Mutta yhes koulussa maitoki oli niin vanhaa et siinä oli jtn möykkyjä (: hyh. Koulun ruoka ei ole paskaa (paitsi nuo mysteerimöykyt kastikkeissa).


      • 14veelle piisaa jo
        ettäsillälailla kirjoitti:

        Närkästynyt puhuu täyttä asiaa. Olen 7-luokkalainen tyttö ja mielestäni kouluruuassa ei ole mitään vikaa. Ei kaiken ruuan tarvi olla juuri oikein maustettua, sehän olisi mahdotonta, koska jokaisella on oma makunsa. Silti on jotenkin outoa, että melkein kaikki kaverini valittavat kouluruuasta. Minut on ainakon kasvatettu kaikkiruokaiseksi, joten en turhia nirsoile. Tänäänkin oli ihan normaalia ruokaa, perunoita ja jauhelihakastiketta. Eikä siinä ollut mitään vikaa. Haukkukaa vaan kukkahattutädiksi jos haluatte, mutta sanonpahan vaan, että useimmat nykynuoret ovat tottuneet hemmotteluun.

        Yhdyn närkästyneen sanomaan!! Sä muuten kirjoitat tosi hyvin 5-luokkalaiseksi 0.0
        Itse olen 8-luokkalainen tyttö. Älkää nyt heti alkako yleistämään!! Ei meitä kaikkia ole hemmoteltu pilalle, hemmetti vie! Kouluruoka on hyvää mun nykysessä koulussa. Mutta yhes koulussa maitoki oli niin vanhaa et siinä oli jtn möykkyjä (: hyh. Koulun ruoka ei ole paskaa (paitsi nuo mysteerimöykyt kastikkeissa).


    • Makuasiasta_osin_kys

      Makuasioistahan tässä on kyse, mutta sitä ei voi kovin moni kiistää, että alueella, missä minä asun, on kouluruoan laatu huonontunut siitten viime vuoden... Tosi asioita nämä, että suuri osa meidän(kin) koulun oppilaista (ja muista alueen kouluista olevilla) on sanansa sanottavana kouluruoasta! Mutta kukkahattutädiksi haukkumiseen en lähde, sillä tiedän itsekkin muutaman, joka sanoo, että kouluruoka on hyvää, mutta tämä on harvinaista. :/

    • Ruokaa(ko?)

      Älä välitä näistä, jotka väittävät lellipennuksi ja pälä pälä pälä. Itse me koululaiset tiedetään, että mitä suuhun ruokalassa pistetään (se on kylläkin jotain epämääräistä O.o). Henkilöt, jotka luulevat meitä lellipennuiksi, jotka eivät syö muuta kuin hampurilaisia ja pizzaa, nimenomaa> tulkaa itse maistamaan! Eikä kaikilla alueilla välttämättä ole sama ongelma. Jos sanotaan, että salaatti on kuivaa, potut ovat kumia jms. mistä te vastaan väittäjät tiedätte, jos ette itse ole maistanut? Puurosta löytyi meidän koululla vasta lihapullan näköisiä möykkyjä ja tämä puuro oli herran jestas riisipuuroa! Minusta "lihapullat" eivät kuulu riisipuuroon! Tyytyväisiä saamme olla siitä, että ruokaa saadaan ilmaiseksi... Niin, ruokaa, jota kukaan ei syö! Omat luokkalaiset valittavat nälkäisyyttään, pääkipua ja muuta huonoa oloa. Kouluruokaa YRITETÄÄN syödä, mutta jos ei meidän luokkalaisilla (22 oppilasta) mene juuri kellään ruoka alas, niin siinä on teidän lellipennut!

    • Kaikkiruokainen

      Eiköhän ne kaikkiruokaiset nirsoile enemmän kouluruuan suhteen kuin oikeasti nirsot. Onhan kyse kuitenkin täysin mauttomasta ruuasta joka on varmasti suunniteltu päiväkoteja varten että siellä pikku Emma-Liinukki syö reippaasti mauttoman perunamuusinsa. Näin kaikkiruokaisena itseäni kuvottaa kouluruuassa se miten se kuvastaa suomalaista ruokakulttuuria. Teollista ja mautonta.

      • Tässä suora vastaus:

        Oon ite 12v. Tyttö ja tiiän millaista koulu ruoka on!! Se on täyttä paskaa!!!!!! Et en niiku syö koulus yhtää!!!


      • gygyg
        Tässä suora vastaus: kirjoitti:

        Oon ite 12v. Tyttö ja tiiän millaista koulu ruoka on!! Se on täyttä paskaa!!!!!! Et en niiku syö koulus yhtää!!!

        Oon ite pissis tyttö ja tiiän miten vitun tyhmä oon!! Oon täyttä paskaa!!!!!! Et en niiku syö yhtää koska haluun olla paska anorektikko. Vittu!!!


    • näin.

      Ikinä ei ole ollut suurempia moitteita ruoassa. Olen vain syönyt sitä mistä tiedän tykkääväni, eli pizzakalaan näin esimerkkinä en koske, maalaisjärjellä ajateltunakin tuo kuulostaa jo oksetukselta.

      Pizzakalaa ja mautonta pinaattikeittoa lukuunottamatta hyvää on ollut ruoka.

      Yhdellä työpaikalla kylläkin on ollut kauhea jouluruokailu, maksalaatikko joka on yleensä ollut herkkua oli todella kamalan makuista, liekö itse tehneet.

      • Inttiruoka

        Kieltämättä intissäkin oli paremmat ruoat ehkä, siä syötiin helvetin hyvää hernekeittoa , lihapiirakkaa ja hampurilaisia.


    • Mesu2

      Jokaisen kunnan pitäisi ehkä tehdä kouluruokailusopimus vaikkapa Hesen kanssa, silloin eivät pikkupiltit pääsisi valittamaan ruuasta, kun söisivät koko lukukauden kerroshampurilaisia, ranskiksia ja colaa. Vaateteollisuuskin saisi enemmän tuloja kun kaksi kertaa vuodessa joutuisi ostamaan uudet vaatteet pienien tilalle ja voi sitä pillerimäärää minkä lääketehtaat syöttäisivät.
      Tai no löytiysi sieltä kuitenkin valittajia, että miksei meillä ole Mäkkiä sopimuksissa.

      • keittiön täti

        Niin joo , samalla voisi tehä sopparin myös rasvaimuun, fysioteapuetille ja psykologille. Ois muuten ihan asiallista. Eiköhän laiteta tästä alote niin loppu toi pentujen ikuinen mankuminen. Pysyy ne turvat tukossa kun mättävät hampurilaista ja kokista löllöverkkarit kiristäen.
        ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
        Asiaan.
        AP.
        Käyppä joskus opintomatkalla keskuskeittiöllä, siellä mistä ne ruoat tulee sunkin nirppanokan kärsän eteen. Hygienian taso on sama kuin leikkaus-salissa. Hygicult mittaukset otetaan päivittäin, samoin kuin mm ruokien lämpötilan mittaukset, jotka tehdään myös niissä paikoissa mihin ne toimitetaan,ennen tarjoilua. Meille ei ole tullut ainoatakaan alle 80 asteita ruokaa. Siinä kuule heikompi toukka jo kuolee. Salaattien lämpötila on plus 2-3. Ei toukka jaksa ryömiä siinä lämmössä. Oot tainnu päätäsi haroa ja ne toukat onkin pudonneet elävänä siitä lautaselles. Ja jos sulla tuo yrjötauti vaivaa vielä, meeppä terkkarille- sulla saattaa olla ne toukat siellä suolistossa. Nimeltään se on lapamato ja siihen tulee loishäätö.


      • Typykkä :)
        keittiön täti kirjoitti:

        Niin joo , samalla voisi tehä sopparin myös rasvaimuun, fysioteapuetille ja psykologille. Ois muuten ihan asiallista. Eiköhän laiteta tästä alote niin loppu toi pentujen ikuinen mankuminen. Pysyy ne turvat tukossa kun mättävät hampurilaista ja kokista löllöverkkarit kiristäen.
        ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
        Asiaan.
        AP.
        Käyppä joskus opintomatkalla keskuskeittiöllä, siellä mistä ne ruoat tulee sunkin nirppanokan kärsän eteen. Hygienian taso on sama kuin leikkaus-salissa. Hygicult mittaukset otetaan päivittäin, samoin kuin mm ruokien lämpötilan mittaukset, jotka tehdään myös niissä paikoissa mihin ne toimitetaan,ennen tarjoilua. Meille ei ole tullut ainoatakaan alle 80 asteita ruokaa. Siinä kuule heikompi toukka jo kuolee. Salaattien lämpötila on plus 2-3. Ei toukka jaksa ryömiä siinä lämmössä. Oot tainnu päätäsi haroa ja ne toukat onkin pudonneet elävänä siitä lautaselles. Ja jos sulla tuo yrjötauti vaivaa vielä, meeppä terkkarille- sulla saattaa olla ne toukat siellä suolistossa. Nimeltään se on lapamato ja siihen tulee loishäätö.

        Oon 12v. Tyttö joka harrastaa lentopalloo 5 kertaa viikos , joten energiaa tarvitten paljon..
        Meidän kouluruoka on hyvää! :) ei meillä ole ainakaan tuon näköisii ruokii, kuin tossa il:n aihees ;) ruoka on yleensä lämmintä :) maito tosin on kuin jotain mautonta valkoista lämmintä vesiväri litkua :(


    • Terveelistäkö?

      Olen 8lk tyttö ja kyllä minäkin olen saanut tarpeeksi tuosta "terveellisestä" koulu ruoasta kaikki eivät pidä kouluruoasta piste.ei kaikkia tarvitse myöskään yleistää että ovat hemmoteltuja tai muuten vaan pullamössö kakaroita.en minäkään pidä koulu kouluruuasta enkä myöskään käy syömässä .Mutta TODELLA ala-arvoista ruoka on.Aika hanurista myöskin meidän koulun ruoka, vankilassakin parempaa tasoa.

    • oletko tosissasi

      Ime sitten miehen siitintä sieltä saat vitamiini pommin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe