http://yle.fi/uutiset/verojaoston_puheenjohtaja_kataja_en_nae_autoveron_poistoa_mahdollisena/6511033
Eli voidaan loptettaa puhuminen veroalesta.
Ei muutosta vuosiin
17
164
Vastaukset
- 13+5
Positiivista sentään, että asiasta puhutaan. Kyllä itse ottaisin paljon mielummin 300€ käyttömaksun kuin nykyinen tilanne, että maksaisin 7000-9000€ pelkkää autoveroa..
- riippuu haaroista
Minulla on päinvastainen intressi.
Ajan vuodessa vain noin 8 000 km. Nykyinen auto on 5 vuotta vanha ja mittarissa 45 tkm. En tarvitse uutta autoa ainakaan kymmeneen vuoteen.
Minulle hankintaveron muuttaminen käyttömaksuksi olisi epäedullista ja epäreilua. - Nummisuharin Esko
Itse asiassa autoverosta koituva rasite pitäisi laskea niin, että se on vuodenmittaan tapahtuvasta arvon alennuksesta autoveroprosentin suuruinen määrä (mahdolliset korkokulut jätän tässä pois). Eli jos ostat 25.000 eurolla uuden auton ja siinä olisi esim. 25 % autoveroa ja auton arvo alenisi esim. 10 % vuodessa (joillain enemmänkin ekoina vuosina, mutta tämä päässälaskun helpottamiseksi), niin vuotuinen arvonalennus olisi 2500 € ja se sisältäisi 625 € autoveroa. Sitten kun tuo esimerkkiauto on viisivuotia, vuotuiseksi laskettu autoverorasitus olisi puolet tästä eli rapiat 300 €. Tämä on se luku, jota käyttäen saa edes jonkinlaisen yhteismitallisen vertailukohteen autoveron ja vuotuisen ajoneuvoveron välille.
Jos taas puhutaan polttoaineverosta, niin sittenhän mm. ajomäärät vaikuttavat asiaan. Sama koskee käynnissä olevaa kilometriverohanketta, jossa aivan selvästi tavoitteena on suosia uusia kallita autoja (autovero alas) ja rokottaa vanhojen autojen käyttäjiä (köyhät pois tien päältä). - laskelmaa pukkaa
Ajoneuvoveron perusvero näyttäisi valtion budjettikirjan mukaan tuottavan siinä 400 milliä/vuosi. Autovero puolestaan tuottaa saman lähteen mukaan luokkaa 1000 milliä/v. Liikenteessä olevaa henkilöautokantaa on noin 2,5 milj. kpl. eikä tämä luku näytä paljoakaan muuttuvan vuosittain.
Helppoa kuin heinänteko: jos tuo autoveron 1000 milj. pitäisi kerätä noilta 2,5 miljoonalta autolta, niin sehän tekee keskimäärin 400 €/kottero. Tämä on siis LISÄÄ nykyiseen verotasoon, jonka voi yllä olevista laskea olevan keskimäärin 160 €/auto.
Eli siis keskimääräiseksi perusveroksi saataisiin pienen yhteenlaskun jälkeen 560 €/ auto. Onhan tämä kyllä jotain muuta kuin tuo autokauppaan laskema 300 euroa. Ei ole kaksistakaan edunvalvontaa autokaupalta esittää näin täydellisesti päin mäntyä olevia laskelmia.
Ja siitähän voi lähteä, että vanhoista paljon päästävistä tai massaltaan suurista autoista vero olisi paljon korkeampi kuin se mitä tarvittaisiin keskimääräisenä verona. Eli kyllä sitä Pihtiputaan mummoa kurmootettaisiin kirkkomatkoistaan oikein kunnolla. - haista v....u
riippuu haaroista kirjoitti:
Ajan vuodessa vain noin 8 000 km. Nykyinen auto on 5 vuotta vanha ja mittarissa 45 tkm. En tarvitse uutta autoa ainakaan kymmeneen vuoteen.
Minulle hankintaveron muuttaminen käyttömaksuksi olisi epäedullista ja epäreilua.minä, minä,minä ,minä,minä,minä,minä,minä,minä,minä.....tyypillistä suomalaisuutta!
- Joo, siis ei
riippuu haaroista kirjoitti:
Minulle hankintaveron muuttaminen käyttömaksuksi olisi epäedullista ja epäreilua.Et osaa laskea kustanuksia oikein. Et voittaisi kovin paljoa, mutta voittaisit kuitenkin pidemmällä aikavälillä.
- eläkeläinen
Jos käyttömaksu tulisi kilometrien mukaan niin silloin hyvä sillä minäkin ajan vain 9000 vuodessa eläkkeellä kun olen.Halpenisi auto ja käyttömaksu minulla,mutta töissä käyvä maksaisi jopa 70% enemmän veroa.
- ihmeellistä
Kehysriihessä juuri alkoholiveron, makeisveron, tupakkaveron korotukset. Auto- ja polttoaineverotukseen ei mitään muutoksia ilmoitettu. Tuleekohan sieltä puun takaa jotain??
- yks itun hailee
autolauttaliikenne vaan lisääntyy viroon noiden veronkorotusten seurauksena, valtiolle ei niistä kyllä kerry,,,autojenkin myyntimäärät senkun vaan jatkaa tippumistaan
- kyllä se siitä
Seuraavalla kierroksella saadaan aivan varmasti odottaa alv:n ja liikenteen verojen korotuksia. Se on varmaa että rahaa kyllä tarvitaan. Ja sitäkin enemmän, jos nuo yritystoiminnan vilkastumista koskevat uskomukset eivät laman jatkumisen myötä toteudukaan. Syksyyn mennessä jo nähdään moniko firma siirtää toimintonsa pois Suomesta. Sen viimeisen rahastuksen täällä voi varmaan tehdä saneeraamalla ensin henkilökuntaa ulos ja nauttimalla sen myötä saatavista lyhytaikaisista voitoista tuolla uudella 20 %:n verokannalla.
- hupsista vaan
Tältä peruin lähelle 500 miljoonaa tarvitaan lisää lähivuosina. Mistäs muualta kuin autoilusta? No joo, viinasta ja tupakasta saa hiluja, ennen kuin kansa rupeaa smugglaamaan niin että entisetkin tuotot hupenevat. Ja alviinhan ei saa koskea, kun eräät luulevat että se kirpaisee köyhää. Vaikka oikeastaanhan alvissa on kyse suomalaisen työn verottamisesta,
Näinhän siinä käy kun ilmenee, ettei ministerien innoissan mainostamia dynaamisia vaikutuksia synnykään.
Oisko siinä mitään, että sen Ollilan vetämä kilometrivero nyt vaan otettaisiin käyttöön alentamatta mitään näistä nykyisistä verosta. Siinä sitä realismia. - 2+10
Itse makselin juuri 8000e autoveron joten enää en ole sitä mieltä että autovero pitäisi poistaa.. kyllä vituttaisi jos se nyt lähtisi pois
- halpis vaariX
Jos vaikkapa viiden vuoden kuluttua myyt autosi, tuosta 8000 €:sta on jotain siinä 3000-4000 € vielä jäljellä auton hinnassa. Jos autovero tällä välin poistettaisiin ja JOS käytetytkin sen myötä tuon verran halpenisivat, se olisi sinun menetystäsi siinä vaiheessa. Jos käytät ne rahat muuhun kuin silloin hankittavaan korvaavaan autoosi, tuo 3-4000 olisi aivan todellista menetystä.
Vaikuttaa siltä että autoilijoille veron poisto olisi hankittavan auton kannalta lähellä nollasummapeliä. Jos tulee sijalle muiden verojen korotuksia, jotka eivät sisälly samalla tapaa auton arvoon niin uutena kuin käytettynäkää, muutos menee selvästi pakkaselle. Samoin, jos rahat irroitetaan autosta muuhun käyttöön sen jälkeen kun autot ovat halventuneet veromuutoksen jälkeen. Tosin hintamuutos on varmasti pienempi kuin monikaan kuvittelee. Ei autonpito kyllä koskaan halvaksi tule. Eikä ehkä edes halvemmaksi kuin nykyisin, ja mistäs täällä sitten urputettaisiin. - aina löytyy...
halpis vaariX kirjoitti:
Jos vaikkapa viiden vuoden kuluttua myyt autosi, tuosta 8000 €:sta on jotain siinä 3000-4000 € vielä jäljellä auton hinnassa. Jos autovero tällä välin poistettaisiin ja JOS käytetytkin sen myötä tuon verran halpenisivat, se olisi sinun menetystäsi siinä vaiheessa. Jos käytät ne rahat muuhun kuin silloin hankittavaan korvaavaan autoosi, tuo 3-4000 olisi aivan todellista menetystä.
Vaikuttaa siltä että autoilijoille veron poisto olisi hankittavan auton kannalta lähellä nollasummapeliä. Jos tulee sijalle muiden verojen korotuksia, jotka eivät sisälly samalla tapaa auton arvoon niin uutena kuin käytettynäkää, muutos menee selvästi pakkaselle. Samoin, jos rahat irroitetaan autosta muuhun käyttöön sen jälkeen kun autot ovat halventuneet veromuutoksen jälkeen. Tosin hintamuutos on varmasti pienempi kuin monikaan kuvittelee. Ei autonpito kyllä koskaan halvaksi tule. Eikä ehkä edes halvemmaksi kuin nykyisin, ja mistäs täällä sitten urputettaisiin.No senkin jälkeen tietysti urpattaisiin autoverosta. Niinhän nytkin monella kohtaa, joihin autoverolla ei ole vaikutusta. Sitäpaitsi autoverohan on niin monimutkainen asia, että tuskin monikaan huomaa tai ymmärtää, jos se joskus poistettaisiin.
Mutta vakavasti puhuen juuri nythän on lähes kaikki sellainen alennusvara verotuksessa juuri käytetty, mikä on ollut "välttämätöntä". Eli niille kuuluisalle 20 perheelle on taivaskin auki. Ja vieläpä demareiden avaamana.
Luuleeko joku että se miljardi autoverotuottoia jaettaisiin samalla tapaa köyhille autoilijoille. Kukkua kyllä, se menee niin kuin sanassa seisoo: "köyhät teillä on aina keskuudessanne...". Parasta antaa rikkaille vaan seuraava kerta on silloin kun Ruotsi ja Viro alentavat yritysverotustaan lähelle meidän uutta tasoa. Silloin on taas ns. "pakko". - kaikki päätök. uusik
Sinä et ole ymmärtänyt mikä etu sulla on!. 3-vuoden sisällä, jos autovero poistuu voit hakea ton 8000ekee pois valtiolta ja jos teet valituksen tuolta pohja saa lisää aikaa ja palautuksia tilille.
http://www.oikeus.fi/61092.htm
- Heh heh
Noita puheita on aina silloin, kun muutoksia on tulossa. Kataja uhrattiin tällä kertaa lausumaan puuta heinää.
Mitä mahdollisuuksiin tulee, niin eihän tuollaista minaisjäännettä ole enää kuin Suomessa ja Kreikassa. Yhdenkään valtion talous ei ole kaatunut autoveron poistoon, pidemmällä aikavälillä se vain lisää muita verotuloja.- fghkgdsgfshfd
ACEAN tilastojen mukaan auitoveron tyyppisiä veroja on noin 20 jäsenvaltiossa. Korkein verotaso on Tanskassa, lähes tupla meikäläiseen tverrattuna Lähellä Suomen tasoa taitavat olla Hollanti, Irlanti, Portugali ainakin. Norjassa autovero on vähintään Suomen tasolla. Sitten on tietysti niitäkin maita, joissa vuotuiset verot ovat korkealla. Eipä se autoilu juuri missään kovin halpaa ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k994169Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k462974Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille2762541Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet612186- 721466
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761320- 951215
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911101- 711014
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?60993