Elämää velkajärjestelyssä

Matinlaurin_ex

Tervehdys kaikille teille, jotka olette hakemassa tai juuri tällä hetkellä olette velkajärjestelyssä!
Olen itse vielä reilun pari vuotta virallisen velkajärjestelyn piirissä. 9kk tällä hetkellä on kulunut ja 2v3kk siis jäljellä. Toiset ovat sitä mieltä, että se on hyvin vaikeaa hakea velkajärjestelyä tai sitten on hyvin vaikeaa elää velkajärjestelyn kanssa. Itselläni velkajärjestely on kuitenkin ollut erittäin myönteinen kokemus. 9kk aikana olen säästänyt jo 2kk maksuvaran säästötilille ja vaikka melkein 1000e/kk maksu välillä hirvittääkin, olen siitä silti kunnialla selvinnyt. Kuluja karsimalla kaikki sujuu kyllä!

Itselläni oli suhteellisen helppoa velkajärjestelyyn pääseminen, velkaantumishistorian kun kirjoitin, niin kukaan ei vastustanut. No toisaalta, vaikea se on vastustaa sitä mitä kirjoitin ;) Mielestäni prosessi oli hyvin yksinkertainen, jopa velkaneuvoja kiitti minua siitä, että tein hakemisen niin helpoksi. Itselläni oli kaikki velat tiedossa, tallessa oli jopa luottojen hakemukset. Mielestäni kaikilla pitäisi olla ne tallessa...??

Mutta kuitenkin, velkajärjestely oli kohdallani elämän pelastus. Luottolaitokset eivät juurikaan tehneet tappiota (olin maksanut korkoja pääomaa jo vuosia) enkä siksi tunne enää olevani F-luokan kansalainen.

Ylivelkaantuneet, hakekaa velkajärjestelyä, jos se vain kohdallanne on mahdollista. Se viimeistään opettaa elämään JÄRJELLISTEN kulujen mukaan :)

52

15737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä myös

      Mahdatko nimimerkilläsi viitata Kymenlaakson kuuluisimpaan ulosottomieheen?
      Onnittelut vaan, jos olet siitä päässyt eroon...

      • myös yx_ex

        Ei tommosta saa julkisesti sanoa, voi tulla syyte eräältä käräjäherkältä henkilöltä, mutta kyllä hän yhä siellä näkyy olevan...


      • Keisarin uudet vaatt
        myös yx_ex kirjoitti:

        Ei tommosta saa julkisesti sanoa, voi tulla syyte eräältä käräjäherkältä henkilöltä, mutta kyllä hän yhä siellä näkyy olevan...

        Ja miksei saisi asioista julkisesti keskustella? Henkilö on julkisessa virassa ja hoitaa asioita miten sattuu. Myös käräjäoikeus todennut hänen toimenpiteitänsä laittomiksi ja määrännyt palauttamaan väärin perustein pidätettyjä varoja. Ei ole kumma jos toiminta jatkuu samanlaisena, jos kukaan ei uskalla sanoa asioita ääneen...


      • myös yx_ex
        Keisarin uudet vaatt kirjoitti:

        Ja miksei saisi asioista julkisesti keskustella? Henkilö on julkisessa virassa ja hoitaa asioita miten sattuu. Myös käräjäoikeus todennut hänen toimenpiteitänsä laittomiksi ja määrännyt palauttamaan väärin perustein pidätettyjä varoja. Ei ole kumma jos toiminta jatkuu samanlaisena, jos kukaan ei uskalla sanoa asioita ääneen...

        eipä ole mikään ihme.. keksii tuloja velallisille omasta päästään ja sitten odottelee huomaako velallinen mitään.. go kokoomus

        Totes tuo kerran minullekin, että "kaikki keinot ovat sallittuja", kun mittas 83e säästötililtä ja tiedustelin onko järkevää, kun se on 20pvän korko.. en ihan ymmärtäny, mut niillä mentiin.. ei kannattanu pistää sivuun edes pientä summa, ku tää "mies" niihinki tarttu


      • "tosimiäs"
        myös yx_ex kirjoitti:

        eipä ole mikään ihme.. keksii tuloja velallisille omasta päästään ja sitten odottelee huomaako velallinen mitään.. go kokoomus

        Totes tuo kerran minullekin, että "kaikki keinot ovat sallittuja", kun mittas 83e säästötililtä ja tiedustelin onko järkevää, kun se on 20pvän korko.. en ihan ymmärtäny, mut niillä mentiin.. ei kannattanu pistää sivuun edes pientä summa, ku tää "mies" niihinki tarttu

        joo "mies" tosiaankin... kun kasvattaa pottia omaan tulospalkkauspohjaiseen tiliinsä, niin todellakin kaikki keinot on omasta mielestään sallittuja ja kaikkia keinoja se käyttää käyttävän. Kyllä tämän "miehen" tekemiä päätöksiä on sen omat esimiehetken joutunu oikaisemaan eli korjaamaan sen mokia. Kannattaa olla hyvin skarppina kaikkien niiden, jotka joutuvat Matinlaurin kanssa asioimaan! tämä "kaikkien velkaisten ystävä" on yleisesti tunnettu myös velkaneuvontaa ja oikeusaputoimistoa myöten. Kertoohan sekin jo jotain tavasta toimia...


      • nykyinen1

        kyllä hän siellä edelleen on, valitettavasti.


      • eipä mitään
        Keisarin uudet vaatt kirjoitti:

        Ja miksei saisi asioista julkisesti keskustella? Henkilö on julkisessa virassa ja hoitaa asioita miten sattuu. Myös käräjäoikeus todennut hänen toimenpiteitänsä laittomiksi ja määrännyt palauttamaan väärin perustein pidätettyjä varoja. Ei ole kumma jos toiminta jatkuu samanlaisena, jos kukaan ei uskalla sanoa asioita ääneen...

        Meillä Mikkelissä myös eräs "ulosottomies",joka yritti viimeiseen asti pantata minulle kuuluvia varoja.Mutta sitten oli pakko ne takaisin palauttaa kun tuli oikeuden päätös.Niin että sellaisia virkamiehiä.


      • Anonyymi
        myös yx_ex kirjoitti:

        eipä ole mikään ihme.. keksii tuloja velallisille omasta päästään ja sitten odottelee huomaako velallinen mitään.. go kokoomus

        Totes tuo kerran minullekin, että "kaikki keinot ovat sallittuja", kun mittas 83e säästötililtä ja tiedustelin onko järkevää, kun se on 20pvän korko.. en ihan ymmärtäny, mut niillä mentiin.. ei kannattanu pistää sivuun edes pientä summa, ku tää "mies" niihinki tarttu

        Ja paskan marjat kukaan yksikään valtion virassa oleva henkilö ei voi keksiä kenellekään velkoja tämmöstä paskaa kun puhutaan niin ei oo ihme et joku idiootti jopa uskoo.


    • mikkis5

      Minkä aikaa sulla kesti sen hakemuksen käsittely? Itse odotan päätöstä, hakemus laitettu viime vuoden lopussa (marraskuussa) ja 20.1 oli takaraja velkojien lausumille. Nyt ei ole kuulunut mitään :( Lieneekö merkki siitä että ei mennyt läpi? Neuvoja oli kyllä sitä mieltä että olisi ihan ok mahdollisuudet päästä siihen.

      • m_laurin_ex

        Tämähän vaihtelee paljonkin eri paikkakuntien suhteen. N.100 000 henkilön kaupungissani tämä kesti puoli vuotta kokonaisuudessaan. Kuukausi kesti päätösten välillä. Hakemus 1/2012, velkojien lausumat 2/2012 lopussa, päätös aloituksesta 3/2013 lopussa ja lopullinen päätös eli korjatun/päivitetyn maksuohjelman hyväksyntä 6/2012 lopulla ja 6/2012 alkoi siis maksuvelvollisuuskin.


    • Kivat sulle

      Mikä provo??? Elätkö äidin ja isän luona vai maksatatko elämisesi kumppanillasi??? SILLÄ, kun velkajärjestely on tehty on maksajalle jätetty MINIMI eli mikä on noin 400 euroa/kk kaikkiin laskuihin, ruokaan ja elämiseen -( ja ilmeisesti et syö?) vuokran, sähkön sekä velkojen lyhennysten jälkeen. Eli elätkö sinä arkussa? vai oletko saanut ihan oman käräjäoikeuden päätöksen, sillä tuloilla ei ole merkitystä vaan se ettei enempää jätetä velkajärjestelyssä. Mitä paskaa ...

      • alkuperäinen_ex

        Et ilmeisestikään ole laskutaitoinen? Johan pelkästään yhden aikuisen (suhteessa olevan) perusosuus on yli 400e ja siihen lapsen osuus lisäksi jne. Tulot ovat olleet n.100e yli maksuohjelman kuukausi aloituksesta, koska vaihdoin työpaikkaa. (brutto n.3000e)
        Mulle jää velkajärjestelyn lyhennyksen jälkeen käteen n.1000e/kk ja tästä siis säästelen sivuun. Menee aivan päätöksen mukaan.


      • Kivat sulle
        alkuperäinen_ex kirjoitti:

        Et ilmeisestikään ole laskutaitoinen? Johan pelkästään yhden aikuisen (suhteessa olevan) perusosuus on yli 400e ja siihen lapsen osuus lisäksi jne. Tulot ovat olleet n.100e yli maksuohjelman kuukausi aloituksesta, koska vaihdoin työpaikkaa. (brutto n.3000e)
        Mulle jää velkajärjestelyn lyhennyksen jälkeen käteen n.1000e/kk ja tästä siis säästelen sivuun. Menee aivan päätöksen mukaan.

        Eli säästät LAPSEN osuuden - olisit heti kirjoittanut sen.


      • Lasku&lukutaitonen
        Kivat sulle kirjoitti:

        Eli säästät LAPSEN osuuden - olisit heti kirjoittanut sen.

        Toivottavasti olet lukenut sen velkajärjestely päätöksesi kokonaan, sillä jokaisessa on myös huomautus, että kaikki verotusvuonna yli n. 930 euroa ylittävästä osuudesta tulee tilittää 50% tasaisesti kaikille velkojille! Velkojat siis seuraavat verotustulojasi, jos ei ennen niin viimeistään silloin kun maksuohjelma loppuu.
        No hyvä et saat sitten maksaa käteisellä, kun perivät puolet ylimmääräisistä tuloista.


      • alkup_ex
        Lasku&lukutaitonen kirjoitti:

        Toivottavasti olet lukenut sen velkajärjestely päätöksesi kokonaan, sillä jokaisessa on myös huomautus, että kaikki verotusvuonna yli n. 930 euroa ylittävästä osuudesta tulee tilittää 50% tasaisesti kaikille velkojille! Velkojat siis seuraavat verotustulojasi, jos ei ennen niin viimeistään silloin kun maksuohjelma loppuu.
        No hyvä et saat sitten maksaa käteisellä, kun perivät puolet ylimmääräisistä tuloista.

        Tottakai olen päätökseni lukenut. Tuo on onneksi sen hieman yli 1200e bruttona vuotta kohti, tietysti edellyttäen etteivät menot ole kasvaneet. Tosin juuri nyt tämän vuoden maaliskuussa vuokramme nousi 40e/kk (järjetön korotus mielestäni), joten tuskin tulee kovin paljoa lisätilityksiä, mutta onneksi velkaneuvojani laskee ne vuosittain. Yhteys velkaneuvojaan kannattaa pitää myös velkkikseen pääsyn jälkeen!
        Mielestäni järjestelmä on sinänsä mielenkiintoinen, että kun menot on päätöksellä hyväksytty, niitä saa sen jälkeen mielinmäärin laskea eikä se vaikuta maksuosuuteen ja vieläpä jos ne nousevat, voidaan se ottaa velallisen eduksi huomioon. Muistaako kukaan tuliko tämä uudistuksena nyt viimeeksi, kun lakia muutettiin vai onko se ollut jo pidempään?


      • Velkajärjestely
        Lasku&lukutaitonen kirjoitti:

        Toivottavasti olet lukenut sen velkajärjestely päätöksesi kokonaan, sillä jokaisessa on myös huomautus, että kaikki verotusvuonna yli n. 930 euroa ylittävästä osuudesta tulee tilittää 50% tasaisesti kaikille velkojille! Velkojat siis seuraavat verotustulojasi, jos ei ennen niin viimeistään silloin kun maksuohjelma loppuu.
        No hyvä et saat sitten maksaa käteisellä, kun perivät puolet ylimmääräisistä tuloista.

        Pitääkö velkajärjestelyn aikana veroprosentti käydä tiputtamassa pieneksi ?


      • Anonyymi
        Lasku&lukutaitonen kirjoitti:

        Toivottavasti olet lukenut sen velkajärjestely päätöksesi kokonaan, sillä jokaisessa on myös huomautus, että kaikki verotusvuonna yli n. 930 euroa ylittävästä osuudesta tulee tilittää 50% tasaisesti kaikille velkojille! Velkojat siis seuraavat verotustulojasi, jos ei ennen niin viimeistään silloin kun maksuohjelma loppuu.
        No hyvä et saat sitten maksaa käteisellä, kun perivät puolet ylimmääräisistä tuloista.

        Höpö höpö ei makseta 50 % velkaneuvoja laskee lisäsuoritusten määrän jos tienannut vuosi tuloina enemmän kuin velkajärjestelyä määrättäessä on tulot olleet. Jos tulot muuttuu silloin lisasuorituksia maksetaan


    • selville vesille

      Olen juuri aloittamassa velkajärjestelyn maksuohjelman. Olen ollut velkahelvetissä 10v vailla omaa syytäni. Prosessi kesti pitkään, mutta sen jälkeen kun sain paperit
      käräjäoikeuteen, aikaa meni vain neljä kuukautta, kun tuli lopullinen päätös. Olen onneni kukkuloilla, vaikka tiedän, että seuraavat kolme vuotta tulevat olemaan tosi tiukkoja, mutta
      ei se mitään, olenhan jo kärsinyt vuosikausia.Tunnen taas eläväni vuosien jälkeen ja
      koska pelkäsin koko ajan, että en pääse siihen, tämä on kuin olisi yhtäkkiä vapautettu
      kuolemanrangaistuksesta. Kävin prosessin aikana aivan pohjalla, masennuin ja en enää tuntenut juuri mitään. Lapset pitivät minut kuitenkin jollain tavalla järjissäni ja onneksi
      en ole koskaan ollut kiinnostunut esim alkoholista, koska siinä tapauksessa olisin varmasti jo haudassa.
      Olen samaa mieltä siitä, että velkajärjestelyä kannattaa yrittää hakea, vaikka kuinka tuntuisi toivottomalta. Minäkin ryvin itsesäälissä ja ajattelin, että kyllä minusta varmasti tehdään rikollinen, mutta velanantajat eivät missään vaiheessa vastustaneet, koska ilmeisesti olin osannut selittää velkaantumiseni syyt riittävän painavasti.
      Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa olijoille, tähän pätee vanha kansanviisaus "kyllä se aurinko vielä paistaa risukasaankin".

      • sl510

        Hei, Ap! Minulla nyt vuosi velkajärjestelyä takana ja 2 v 3 kk jäljellä kuten sinullakin. Olisin kysynyt sinulta tuosta, kun sanoit, että vuokra nousi niin ja niin paljon, mutta se otetaan lisätilityslaskelmissa huomioon. Minulla lukee paperissa, että vuokra on 900e/kk sähkö vakuutus eli yht. n. 940 e/kk ja tämä summa on KIINTEÄ koko velkajärjestelyn ajan. Eli kun viime vuonna maksoin vuokraa 1000 e/kk ja tällä hetkellä 700 e/kk, niin kumpaakaan ei oteta millään tavalla huomioon. Onko sinulla jotenkin eri lailla tuo päätös?


      • alkup.9
        sl510 kirjoitti:

        Hei, Ap! Minulla nyt vuosi velkajärjestelyä takana ja 2 v 3 kk jäljellä kuten sinullakin. Olisin kysynyt sinulta tuosta, kun sanoit, että vuokra nousi niin ja niin paljon, mutta se otetaan lisätilityslaskelmissa huomioon. Minulla lukee paperissa, että vuokra on 900e/kk sähkö vakuutus eli yht. n. 940 e/kk ja tämä summa on KIINTEÄ koko velkajärjestelyn ajan. Eli kun viime vuonna maksoin vuokraa 1000 e/kk ja tällä hetkellä 700 e/kk, niin kumpaakaan ei oteta millään tavalla huomioon. Onko sinulla jotenkin eri lailla tuo päätös?

        Onhan se päätöksessä "kiinteällä hinnalla", mutta kyse onkin siitä lisätilityskaavakkeesta, jossa otetaan huomioon nousseet elinkustannukset. Mutta jos ajattelet omaa tilannettasi, niin onhan selvää ettei kannata huudella 1000e/kk vuokran takia, koska silloin pitäisi myös 700e/kk vuokrasta hihkaista.. sinähän voitat tuossa yhtälössä :)


      • Anonyymi
        alkup.9 kirjoitti:

        Onhan se päätöksessä "kiinteällä hinnalla", mutta kyse onkin siitä lisätilityskaavakkeesta, jossa otetaan huomioon nousseet elinkustannukset. Mutta jos ajattelet omaa tilannettasi, niin onhan selvää ettei kannata huudella 1000e/kk vuokran takia, koska silloin pitäisi myös 700e/kk vuokrasta hihkaista.. sinähän voitat tuossa yhtälössä :)

        Velkajärjestelyssä oleva nyt kustannukset on noussu ihan hirveesti. Oon tienannut velkajärjestelyn aikana enkä usko et tarviin maksaa lisasuorituksia sen verran paljo on K aikki noussu


    • napapaljaana

      Hei,

      velkajärjestely tosiaan on hieno mahdollisuus selviytyä, ja toivon että sinulla kaikki menee hyvin, eikä tule suuria elämänmuutoksia ja maksukyvyn heikkenemistä (koska ne tuo mutkia matkaan).

      Oma stoorini täällä:
      http://velkaa.blogspot.fi/

    • linssiin viilattu

      Voi olla hyvääkin velkajärjestelyissä joissakin tapauksissa, mutta kun on myös niitä, jotka ovat tarkoituksella ottaneet kaiken rahan irti joka paikasta, mistä vain on saatu. Sitten tehty konkurssi ja rahat tietty laitettu talteen. Velanantajat ja muut saamisia vailla olevat jäävät ilman, koska yksi tyyppi halusi vähän rikastua muiden kustannuksella. Kohta haetaan velkajärjestelyyn sitten.... no eipä päässyt.

      • alkup.ex

        Olet täysin oikeassa, velallisten joukossa on taatusti niitäkin, jotka ovat ottaneet velkaa "huvin vuoksi" tai sitten vain "kokeillaas tätä"-tilanteessa.... seulan pitäisi olla tarkempi, kun ajatellaan juuri näitä ihmisiä... Mutta kuten moni talousuutisia seurannut on varmaankin huomannut, huijari pärjää parhaiten - jos ei jää kiinni. Itseäni en semmoiseksi laske, vaikka jälkikäteen ajatellen velkaantumiseni olikin todella typerää :(


      • ksksk
        alkup.ex kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa, velallisten joukossa on taatusti niitäkin, jotka ovat ottaneet velkaa "huvin vuoksi" tai sitten vain "kokeillaas tätä"-tilanteessa.... seulan pitäisi olla tarkempi, kun ajatellaan juuri näitä ihmisiä... Mutta kuten moni talousuutisia seurannut on varmaankin huomannut, huijari pärjää parhaiten - jos ei jää kiinni. Itseäni en semmoiseksi laske, vaikka jälkikäteen ajatellen velkaantumiseni olikin todella typerää :(

        Minäkin odotan juuri velkajärjestely hakemukseen vastausta Itäsuomessa. ASia pelottaa ihan kamalasti , olen joutunut hakemaan mielialalääkkeet lääkäristä , yöunet ovat menneet ja tunnen itseni todella surkeaksi ja huonoksi eläjäksi . Jopa tyttäreni silmissä häpeän itseäni . en tiedä miten hakemukseen suhtaudutaan, taatusti velkojat vastustavat . Oma velkaantumiseni on tapahtunut velkakierteen kautta , siis velalla makseltu velkoja jne . Velkaa otettu hätätapauksissa päivittäisiin menoihin , mitään tarkoituksellista velkaantumista ei ole ollut . Olen ollut jotenkin kyvytön hoitamaan asioita ja sanomaan että johonkin ei ole varaa . Velkaa yhteensä noin 35000 eur hirvittävän moneen paikkaan ..pahimpana nordax n. 9000 eur velkasummalla . Sinnekin olen vuosien varrella maksanut jo lyhennyksiä yhteensä lähes 10000 ja vielä velkaa jäljellä alkuperäisestä 15000 eur summasta tuo 9000 eur . Miten ihmeessä ihminen on näin tyhmä ?!?! JOtenkin kaikki mennyt kadusttaa ja ahdistaa ja tuntuu että olen pilannut lapseni tulevaisuuden kokonaan.


      • Ki76kaski1
        ksksk kirjoitti:

        Minäkin odotan juuri velkajärjestely hakemukseen vastausta Itäsuomessa. ASia pelottaa ihan kamalasti , olen joutunut hakemaan mielialalääkkeet lääkäristä , yöunet ovat menneet ja tunnen itseni todella surkeaksi ja huonoksi eläjäksi . Jopa tyttäreni silmissä häpeän itseäni . en tiedä miten hakemukseen suhtaudutaan, taatusti velkojat vastustavat . Oma velkaantumiseni on tapahtunut velkakierteen kautta , siis velalla makseltu velkoja jne . Velkaa otettu hätätapauksissa päivittäisiin menoihin , mitään tarkoituksellista velkaantumista ei ole ollut . Olen ollut jotenkin kyvytön hoitamaan asioita ja sanomaan että johonkin ei ole varaa . Velkaa yhteensä noin 35000 eur hirvittävän moneen paikkaan ..pahimpana nordax n. 9000 eur velkasummalla . Sinnekin olen vuosien varrella maksanut jo lyhennyksiä yhteensä lähes 10000 ja vielä velkaa jäljellä alkuperäisestä 15000 eur summasta tuo 9000 eur . Miten ihmeessä ihminen on näin tyhmä ?!?! JOtenkin kaikki mennyt kadusttaa ja ahdistaa ja tuntuu että olen pilannut lapseni tulevaisuuden kokonaan.

        Hei,

        Olisin kiinnostunut kuulemaan miten sinun kävi velkajärjestelyhakemuksesi kanssa? Itse olen ollut samassa tilanteeessa viimeiset puoli vuotta.


      • Anonyymi
        alkup.ex kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa, velallisten joukossa on taatusti niitäkin, jotka ovat ottaneet velkaa "huvin vuoksi" tai sitten vain "kokeillaas tätä"-tilanteessa.... seulan pitäisi olla tarkempi, kun ajatellaan juuri näitä ihmisiä... Mutta kuten moni talousuutisia seurannut on varmaankin huomannut, huijari pärjää parhaiten - jos ei jää kiinni. Itseäni en semmoiseksi laske, vaikka jälkikäteen ajatellen velkaantumiseni olikin todella typerää :(

        Velkajärjestelyyn ei pääse jos on holtittomasti velkaantunut. Ennen velkajärjestelyä on myös oltava maksettu ulosottoon velkojaan. Ei velkajärjestelyyn pääse jos ensin ottaa velkaa joka helvetin paikasta. Jättää kaikki laskunsa maksamatta tahallaan ei tosiaankaan pääse velkajärjestelyyn


      • Anonyymi
        ksksk kirjoitti:

        Minäkin odotan juuri velkajärjestely hakemukseen vastausta Itäsuomessa. ASia pelottaa ihan kamalasti , olen joutunut hakemaan mielialalääkkeet lääkäristä , yöunet ovat menneet ja tunnen itseni todella surkeaksi ja huonoksi eläjäksi . Jopa tyttäreni silmissä häpeän itseäni . en tiedä miten hakemukseen suhtaudutaan, taatusti velkojat vastustavat . Oma velkaantumiseni on tapahtunut velkakierteen kautta , siis velalla makseltu velkoja jne . Velkaa otettu hätätapauksissa päivittäisiin menoihin , mitään tarkoituksellista velkaantumista ei ole ollut . Olen ollut jotenkin kyvytön hoitamaan asioita ja sanomaan että johonkin ei ole varaa . Velkaa yhteensä noin 35000 eur hirvittävän moneen paikkaan ..pahimpana nordax n. 9000 eur velkasummalla . Sinnekin olen vuosien varrella maksanut jo lyhennyksiä yhteensä lähes 10000 ja vielä velkaa jäljellä alkuperäisestä 15000 eur summasta tuo 9000 eur . Miten ihmeessä ihminen on näin tyhmä ?!?! JOtenkin kaikki mennyt kadusttaa ja ahdistaa ja tuntuu että olen pilannut lapseni tulevaisuuden kokonaan.

        Ei kannata surra kyllä velkajärjestelyyn pääsee varsinkin kun on maksanut velkojaan


    • kiiamaria76

      Edelliselle sanoisin että älä häpeä lapsesi edessä sitä että haluat nyt asiat hoitaa kuntoon! Sehän on hyvä asia ja antaa hänelle myös esimerkkiä siitä mihin ei kannata itseään saattaa jos sen vaan voi välttää. Tarkoitan siis velkaantumista. Lapsellasi on elämä edessään ja hän tekee siitä sellaisen kun haluaa, hakeutuu työhön ja rakentaa elämänsä itse. Et sinä sitä ole voinut pilata! Toivottavasti saat järjestelyn :)

    • zerodollars.fi

      Tonni kuussa lyhennyksiin? paljonkohan mahdat tienata, kun itsellä jää tuon verran käteen kuussa.. olisi varmaan kiva jotain lyhennellä siinä kun jäisi 0€ käteen.

    • ain laulais työtäs t

      Suomessa kaikki melko täyspäiset pystyvät hoitamaan raha-asiansa, jos haluavat kituuttaa melko pienellä budjetilla.
      Itse velkaannuin asuntokaupoissa 90-luvun alussa, pääsin velkasaneeraukseen, mutta kaikki meni, minkä eteen oli tehty työtäkin 24/7.
      Ei kannata katkeroitua, jatketaan työntekoa...

    • Velkasaneerausmatka

      Aika lyhyet ajat te ootte velkasaneerauksessa? Mä sain päätöksen 2009 joulukuussa ja mun velkasaneeraus päättyy vasta 2015. Joka kuukausi lyhennetään ja lisätilitys siihen päälle. Nyt ei ole tosin mitään kuulunut siitäkään kun en tiedä miks mun velkaneuvoja ei ole vastannu mun viesteihin?! Mutta kohta tää on ohi ja olen veloista vapaa!!

      • kultahippuja maassa

        Sun velkajärjestelyaikaan on varmaan vaikuttanut velan suuruus. Eli jos sulla oli aivan tolkuttomasti velkaa silloin kun vj sulle myönnettiin, niin joudut siksi maksamaan tuon 6 vee. Mutta pääasiahan on, että kohta ohi. Pari vuotta entisen ajan päälle ei tunnu enään missään. Tsemppiä kehiin vaan! Musta tuntuu, että ne hassut 5kk jota mulla on jäljellä maksettavaa, ovat paaljoon pitempi aika mitä silloin noin 5 vuotta sitten kun vj myönnettiin. Hassua. Kai se sitten on sitä, kun tietää että kohta se on ohi, niin sitä H-hetkeä odottaa niin kiihkolla. Sitten aion kyllä ostaa pullon oikeeta kuplivaa ja kutsua ystäviä juhlistamaan päivääni. Ei olekaan ollut varaa juhlia pahemmin tai edes hyvemminkään sen puoleen tänä vj aikana. Se, että tietää voivansa sitten käydä edes kahvilla Wiklundilla esim. tuntuu kuin olis joulu ja juhannus yhtäaikaa. Se on se kultareunus taviksen elämässä. Ei meikä ainakaan vaadi juhlan aiheelta sen suurempia. Kunhan joskus jotain extraa. Ja sitä kenestäkään riippumattomuuden tai kenellekään tilivelvollisena olemisen tietoa osaa varmaan arvostaa sitten kun on täysn velaton, ihan eri tavalla kuin, että aina olis ollut vara tehdä ja ostaa kaikkea kivaa ja myös tarpeellistakin. Sitä odotellessa: jaksamista kaikille vj:ssä luovijoille.


    • Koltiaonen 58

      Voiko velkajärjestelyyn hakea työtön jolla tulot alle tuhat euroa kk siitä kun maksat vuokran 450€ eläminen mitä jää?

      • Anonyymi

        Ei mitää kyselyjä palstoilla velkaneuvojan puheille vaan siitä se lähtee


      • Anonyymi

        Joo 90 - luvun laman kokenut ei päässy velkajärjestelyyn. Kaikki vietiin talo auto kesämökki. Lainat pankkiin ajalla maksettu devalvaatio tuli ja kiinteistöjen arvot putos Pankki pyysy lisä akuutta kun sitä ei ollut vasaran alle koko homma. Talon osti huutokaupassa pankinjohtajan tuttu halvalla meni. Jäin pankille velkaa muutin vuokralle asumaan. Lainat oli päivälleen ai a hoidettu Näin pankit rahoitettiin valtio tuki niitä meillä syyttomilla ulosotto ja kurjuus. En tänä paivanakaan luota pankkeihin. Ulosotosta selvisin kun maksoin 2016 oli jo kuivilla se maksoi terveyteni se raataminen


    • KALLE KELLO

      Annat ihan väärää kuvaa "kuinka helppoa on pääsy velkajärjestelyyn". Ylileveästikö elelit? Olisit mieluummin antanut oppia, kuinka välttää joutumasta velkajärjestelyyn, joka on pääasiassa itse aiheutettua.

      • aku5

        Kuulehan Kalle Kello,
        Ajattelet varsin suppeasti näemmä asioista. Se että joku joutuu hakeutumaan velkajärjestelyyn ei todellakaan tarkoita sitä, että se olisi pääasiassa itse aiheutettua ylivelkaantumista. Elämässä voi tapahtua monenlaista, ja mm. avioerot, toisen kuolema tai sairastuminen voi aiheuttaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia selvitä veloista. Ehkä silmät aukeavat sinullakin siinä vaiheessa, mikäli elämässäsi tapahtuu odottamattomia, ja kenties niitä ikäviä asioita..On niin helppo puhua ja heitellä asiattomuuksia, siihen asti kun se ei ole omassa nilkassa kiinni.


      • Anonyymi

        Haista sinä paskat suurin osa ihmisistä hoitaa maksunsa niin tekee myös velkajärjestelyyn hakeutuva ihminen. Siinähän juuri järjestellään velat niin että velkaantunut selviää tilanteesta ulos. Luuletko että kaikki on aina velallisen omaa syytä. On helvetin hyvä kertoo omia mielipiteitään vaikka ei tiedä asioista hevon paskaa


    • viisastunut sisko

      Mulla loppuu vj.31.08.2013!Enkä enään IKINÄ halua joutua mokomaan pressiin.Ei koskaan enää velkaa!Jos ei ole rahaa ostaa niin jääköön ostamatta.Turhaa krääsää maailma pullollaan, kuka sitä tarvii?Säästöön aion senkin 235e/kk laittaa joka vedettiin kuukausittain velkojen lyhennyksiin.Ei kaikki velkaantuminen ollut omaa vikaani enkä velkaantunut ns.kevytmielisestikään.Erinäiset elämänmuutokset olivat syynä tapauksessani.Ärsyttävin ja puuduttavin prosessi oli sen velkahistorian kirjoittaminen, mutta sitten se oli kuitenkin se joka minut auttoi pääsemään vj:n piiriin.Kituuttaa on saanut ja oppirahat olen maksanut.Nimi meni ikävä kyllä, mutta siltikin olen kiitollinen saamastani mahdollisuudesta yhteiskunnalta, sillä ilman tätä apua rämpisin vielä monta vuotta siinä velkasuossa.Se mikä harmittaa on että jouduin käyttämään 3kk vapaakuukaudet vj:ssä,sillä ilman sitä olisi tää suo rämmitty jo toukokuussa.No loppu kuitenkin häämöttää ja voi sitten kerrankin kokea mitä on olla velaton!Iskeeköhän ahdistus ja stressi sitten?Kun aina on ollut velkaa ja yhtäkkiä ei olekaan ja jää rahaa säästöönkin?!Sitä vaan ihmettelen miten sinä kirjoittaja olet tarvinnut vj.apua kun sulle jää noin iso määrä kuussa elämiseen lainanlyhennyksen ja muun elämisen jälkeen?Mä saan käteen eläkkeitä 1100e/kk.Siitä vuokra 502e ja lyhennykset 235e.Netti 47e ja puhelin noin 25e.Kahden lemmikki pupuni kustannukset on noin 15e/kk.Asumistukea en saa.Ja lopulla rahalla tarttis saada suolenmutkaankin jotain.Missään ei oo varaa ollu käydä ja vaatteet olen kuluttanut ihan finaaliin,niin etten tiedä mitä pesis ku ei oo mitään mitä pestä?Samaa talvitakkia ja kenkiä olen käyttänyt jo 10v!Kohta ei kehtaa ihmisten ilmoilla kulkea kun olen kuin joku Kassi Alman pikkusisko.Silloin kun mulle myönnettiin vj.oli maksuaikataulu 5v.Ja heti kohta Halonen muutti sen 3veeksi.Ihan hiukka potutti!No,kohtapa tääkin on ohi eikä vielä ikäkään kovin paina(50v) niin että ehtii vielä elämästä nauttiakin ilman velkaa!

      • ElämäAlkaa052013

        Omat luotot palo -90 luvun alussa. Tänään maksoin viimiset vj maksut ja tietojen pitäisi palautua kuun vaihteessa. Alkuperäiset velat on maksettu jo moneen kertaan pois. On ollu rankat viimiset 20 vuotta, vaikka suurin aika tosta vakituisessa työssä. Monta kertaa on tehny miel luovuttaa ja heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi.
        Jos jotaa posittivist yrittää asiasta löytää niin onhan tossa eläkettä kertyny ja eipähän ole pikavippeihin tarvinnu sotkeutua, kun ei nitä ole koskaa edes saannut.


    • neuvoton 3

      kysyisin onko niin,että veroa joutuu maksamaan myös niistä rahoista joilla lyhentää velkojaan saneerauksessa vaikka niitä ei edes näe

      • Kaaleppi Jorma

        Tottakai joutuu verot maksamaan. Velkasaneerauksen maksuvara lasketaan nettotuloista!


    • timelius

      hei!kuinka suuria velkoja on ollut kun järjestelyyn on päässyt?onko siinä kysytty tarkasti historiikki miten velat syntyneet?

      • Sl5101

        Joudut kirjoittamaan itse vapaamuotoisen selvityksen, mikä sinut on johtanut tähän tilanteeseen, eli velkaantumishistoria. Kyllä se pitää kirjoittaa niin yksityiskohtaisesti kuin pystyy.

        Olen näköjään kirjoittanut tähän ketjuun, kun vj ollut jäljellä 2 v 3 kk. Nyt sitä on jäljellä 6 kk, eli tähän asti on selvitty ja selvitään lopustakin! Olen oppinut ihan älyttömän pihiksi, ja mietin n. 50 krt ennen kuin ostan edes Topsy-puikkoja, että tarvitsenko niitä todella.

        Koko prosessi on ollut kova koulu, kohta muisto vaan, mutta se on opettanut minulle enemmän kuin ikinä aikaisemmat opiskeluni missään oikeassa koulussa.


    • 4+14

      Olet tavallaan saanut verotonta etua, kun sinun ei ole tarvinnut maksaa kulutusluottojasi takaisin.

      • Vj:tä aloittava

        Minulla alkoi vapaaehtoinen velkajärjestely tässä kuussa. Maksoin monta vuotta velkojani ulosottoon, mutta velat eivät lyhentyneet paljon minkään vertaa. Kesällä otin yhteyttä viimein velkaneuvojaan epätoivoisena. Syksyllä pääsin velkaneuvojan luo, joka suositteli, että hakisimme minulle vapaaehtoista velkajärjestelyä. jos se ei olisi onnistunut, olisin hakenut sitä käräjäoikeudesta. Velkataakkani oli mahdoton ja vain tämä tie vapauttaa minut alle 3½ vuodessa veloistani niin, että maksan velat viimeistä senttiä myöten pois.Maksan yli 1500 e/kk, joten kova on homma, vaan ei mahdoton. Olen todella tyytyväinen, että tämä onnistui näin sujuvasti. Tiedän, että tuskailen näinä vuosina monta kertaa, kun joutuu niin tiukille, mutta toisaalta tiedän todella, mitä on maksaa korkoja ja maksuja ja kuluja, niitä on tullut maksettua jo tähän mennessä älytön määrä. Ja siksi osaan arvostaa, että jo tässä kuussa maksamani velanlyhennykset lyhentävät oikeasti velkasaldoani.


      • vj aikoja sitten
        Vj:tä aloittava kirjoitti:

        Minulla alkoi vapaaehtoinen velkajärjestely tässä kuussa. Maksoin monta vuotta velkojani ulosottoon, mutta velat eivät lyhentyneet paljon minkään vertaa. Kesällä otin yhteyttä viimein velkaneuvojaan epätoivoisena. Syksyllä pääsin velkaneuvojan luo, joka suositteli, että hakisimme minulle vapaaehtoista velkajärjestelyä. jos se ei olisi onnistunut, olisin hakenut sitä käräjäoikeudesta. Velkataakkani oli mahdoton ja vain tämä tie vapauttaa minut alle 3½ vuodessa veloistani niin, että maksan velat viimeistä senttiä myöten pois.Maksan yli 1500 e/kk, joten kova on homma, vaan ei mahdoton. Olen todella tyytyväinen, että tämä onnistui näin sujuvasti. Tiedän, että tuskailen näinä vuosina monta kertaa, kun joutuu niin tiukille, mutta toisaalta tiedän todella, mitä on maksaa korkoja ja maksuja ja kuluja, niitä on tullut maksettua jo tähän mennessä älytön määrä. Ja siksi osaan arvostaa, että jo tässä kuussa maksamani velanlyhennykset lyhentävät oikeasti velkasaldoani.

        Onnea vaan, jotta onnistut.Haimme kans apua velkaneuvojalta 90-luvulla ja hän suositti, että pitäis alkaa vapaaehtoiseen vjärjestelyyn. Sellanen tuli ja alettiin toteuttaa. Vapaaehtoisessa piti maksaa kaikkia velkoja, eikä saanut mitään anteeksi. Tiesin tai arvasin, ettei se onnistu mieheni taholla, niin kävi ja meille tuli sitten erokin ja pysyvä työkyvyttömyys... Hain oikeaa vj:ä ja sen sain. Maksoin viiden vuoden aikana sen, mikä minulle laskettiin maksuvaraksi. Mies haki vj.n myös tahollaan ja selvisi sillä omasta osastaan. Noista ajoista on jo yli kymmenen vuotta. Olen käsittäny, että nykyään vj menee kolmella vuodella, normitapauksessa.


    • volokka

      Osalla on 3 vuoden pituinen velkajärjestely, koska laki muuttui vuonna 2010 niin, että velkajärjestely on pääsääntöisesti juuri tuo 3-vuotinen. Erinnäisistä syistä, kuten kevytmielisyys tai muu, voidaan velkajärjestely määrätä kestämään 5 vuotta. Ennen vuotta 2010 haetut velkajärjestelyt olivat aina se 5 vuotta. Tai pidempi, mikäli halusi säilyttää asunnon niin 10 vuotta.

      Itse sain velkajärjestelyn liki 1000e/kk lyhennyksellä vuonna 2009. Maksoin siten 5 vuotta. Toki vähän "harmitti", kun myöhemmin vuonna 2010 haettuna järjestely olisi loppunut jo vuotta aikaisemmin vuonna 2013. No tulipa maksettua 24 000e enemmän velkoja pois. Kai siitä jotain iloa jollekkin on.

      • Anonyymi

        Aina velkansa maksanut kysyy oliko tuossa viiden vuoden järkässä se parin vuoden aika ennen kuin sai tiedot takaisin?

        Itse olen nähnyt ja kokenut asioita velkaisten vuoksi ja oppinut sen, että järjestely on aivan järjetön armon anto. Se on hyvä, että velat järjestetään, mutta ylivelkaiset eivät saa alkaa luulemaan järjestelystä liikaa?


    • Anonyymi

      Kun on myynyt velaksi rahan,voiton ahneus täytyy niellä tappiot

    • Anonyymi

      Ei sakot,laskut kun Ei oo tilannut,ostanut voi periä Diktatuuris kyllä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe