Suomalaiset eivät huomioi muita kävellessä

korhonen-virtanen

Mikähän siinä on että kun kadulla tulee vastaan lapsia tai keski-ikäisiä naisia niin lähes poikkeuksetta nämä eivät ole edes huomaavinaan muita kulkijoita vaan kävelevät päin jopa silloin kun toinen väistää? Peruskäytöstapoihin kuuluu että molemmat väistävät tai ainakin huomioivat toisensa.

Samaa itsekästä apinakäytöstä on mm. kaupoissa, joissa seisotaan kulkuväylillä kuin lehmät pellolla.

18

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikkumisetiketti

      Siinäpä se. Samoin kaupaan, kulkuneuvoihin rynnätään päin ulostulevaa.


      Pieniä alkeita :
      Oikeanpuoleinen liikenne ,myös jalkakäytävillä
      Ovet: Ensin ulos, sitten sisään. Eikä ryysitä !
      Ja ohi mummujen ei kiilata !!!!!

      Ei tarvitse kun mennä Viroon ; nuoriso antaa aina tilaa vanhemmille !
      Se on koti-koulukasvatusen tulos ja itsestään selvyys

      Kaukana on aika jolloin miehet antoivat naisen mennä ensin hissiin ja hattu pois päästä . Päähin ei sovi sisätiloihin

      • oletko seniili?

        Viestisi alussa oli jotain perää, mutta loppuakohden alkaa mennä metsään. Tasa-arvoahan naiset halusivat, nauttikaa siitä nyt täysin rinnoin ja avatkaa itse ovet! Ei sillä, kyllä minä avaan ovet sekä miehille, että naisille, se kuuluu hyviin käytöstapoihin, samoin kun väitsäminen liikenteessä, mutta en rupea kenellekkään kyllä hattua nostamaan ja mattoa levittämään jalkojen alle!


    • walkin'inthesunshine

      Olet huomannut aivan oikein erään huomaavaista ihmistä ärsyttävän asian - varsinkin stadissa ihmiset kävelevät kuin olisivat ainoita liikenteessä. Mistä sitten lienee kysymys - reviirin valtaamisesta vai ainoastaan itsekkäästä välinpitämättömyydestä.

      Toinen asia, jonka olen huomannut vuosien varrella, on ihmisten hidastelu kaikkien oviaukkojen ja porttien kohdalla. Ja heti kun he ovat päässeet aukon ohi he pysähtyvät - ilmeisesti miettivät mihin mennä. Sama toistuu kaikkialla - julkisissa, kaupoissa jne...

      Samaa huonoa käytöstä tekevät kaikki ikäryhmät - myös vanhemmat ihmiset, joiden olisi luullut saaneen hyvän kasvatuksen aikoinaan nykykakaroista poiketen. Pahinta on herätyksen saaneet sauvakävelevät avioparit samanlaisissa asuissaan - he jyräävät kaiken.

      Itse pyrin aina liikkuessani ottamaan myös muut huomioon - niin kävellessäni kadulla kuin varsinkin oviaukoissa. Jos jostain syystä en ole huomioinut toista epähuomiossani, pyydän sitä myös häneltä anteeksi.

      • ärsytyksestä kärsivä

        Vanhus on tulppa ihan joka paikassa. Itsekäs huomionkerjääjä. Sorry nyt vaan mutta näin on. Esimerkki tästä: otan ylityövapaata tunnin että pääsen ihan tiskillä asoimaan pankissa, oli semmoinen asia. Mun eellä on vanha pappa, joka huomaa että jonotan. Ai että sitä jutun määrää mikä pitää jaarittaa pankkineidille ! Siinä käydään sedän enon siskon kummin kaimankin asiat läpi (hän oli nostamassa tiskiltä käteistä) ja välillä katsoo että varmasti kaikki on selän takana. Minä ensin, sitten muut. Kun puoli tuntia on mennyt, jono ei vähene , pankkineiti alkaa olla silmin nähden kiusaantunut, naputan olkapäähän että anteeks nyt mutta oisi tässä muillakin asiaa hoidettavana ja pankki menee kohta kiinni. Mitä tekee pappa ? Äärimmäisen hitaasti kerää kamansa, tarkistaa lippahatun asennon viidesti ja liikkuu kun hidastetussa filmissä. Sitten on toiminta sypäkkää kun pitää hamstrata tarjouskahvia. Rollaattorit vaan kolisee kun kiilataan ohi ja valitellaan sitä hintaa että voi voi ja pitää vielä viiä naapurin erkillekkin....


      • nimim.en enää nuori,
        ärsytyksestä kärsivä kirjoitti:

        Vanhus on tulppa ihan joka paikassa. Itsekäs huomionkerjääjä. Sorry nyt vaan mutta näin on. Esimerkki tästä: otan ylityövapaata tunnin että pääsen ihan tiskillä asoimaan pankissa, oli semmoinen asia. Mun eellä on vanha pappa, joka huomaa että jonotan. Ai että sitä jutun määrää mikä pitää jaarittaa pankkineidille ! Siinä käydään sedän enon siskon kummin kaimankin asiat läpi (hän oli nostamassa tiskiltä käteistä) ja välillä katsoo että varmasti kaikki on selän takana. Minä ensin, sitten muut. Kun puoli tuntia on mennyt, jono ei vähene , pankkineiti alkaa olla silmin nähden kiusaantunut, naputan olkapäähän että anteeks nyt mutta oisi tässä muillakin asiaa hoidettavana ja pankki menee kohta kiinni. Mitä tekee pappa ? Äärimmäisen hitaasti kerää kamansa, tarkistaa lippahatun asennon viidesti ja liikkuu kun hidastetussa filmissä. Sitten on toiminta sypäkkää kun pitää hamstrata tarjouskahvia. Rollaattorit vaan kolisee kun kiilataan ohi ja valitellaan sitä hintaa että voi voi ja pitää vielä viiä naapurin erkillekkin....

        Muista mitä tässä kirjoitit kun olet 60-80v. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
        Tämä on totta. Olen itse sen karvaasti kokenut. Kun olin nuori, niinminulla myös oli kaikenlaisia ajatuksia, ei välttämättä hyviä iäkkäistä ihmisistä.
        Varaa aikaa hieman enemmän kunmenet pankkiin. Toivotan ksinulle kuitenkin mukavaa kesän jtkoa. nimim. en enää nuori, en vielä ihan 80v.


      • ärsytyksestä kärsivä
        nimim.en enää nuori, kirjoitti:

        Muista mitä tässä kirjoitit kun olet 60-80v. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
        Tämä on totta. Olen itse sen karvaasti kokenut. Kun olin nuori, niinminulla myös oli kaikenlaisia ajatuksia, ei välttämättä hyviä iäkkäistä ihmisistä.
        Varaa aikaa hieman enemmän kunmenet pankkiin. Toivotan ksinulle kuitenkin mukavaa kesän jtkoa. nimim. en enää nuori, en vielä ihan 80v.

        Niinpä mutta jos ei OLE sitä aikaa. Nytkin piti ottaa vapaata sen takia että pääsee sinne pankkiin tiskille asioimaan. Oli tarkotus tehä muutakin sen tunnin aikana mitä kuuntelin sitä jaaritusta. Ja ihan selvästi nautti siitä että muut joutuu odottamaan. Toinen tapaus tässä kun mummeli piti kassajonoa paikallaan; ei osannu päättää maksaako kortilla vai käteisellä Eikö nyt hyvänen aika tommosen asian voi päättää ennen sitä kassaa. Eka kaivellaan rahaa- sitten vaihetaan korttiin-sitten ei kun maksanki nämä käteisellä ja nuo kortilla. Voi ristus.


      • sunmenotyhtätärkeitä

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi, walkin'inthesunshine. Miksei muut ihmiset mieti minne menevät. Jäädään oviaukoille ja kulkureiteille seisomaan niin kuin Euroopan omistaja. Istumapenkit ja muut ajanviettopaikat on osittain sitä varten, että niissä voi miettiä suuntaa. Pyydän aina anteeksi, jos olen vahingossa jäänyt tielle. Minulla on huono kuulo.


      • orientoituva
        sunmenotyhtätärkeitä kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi, walkin'inthesunshine. Miksei muut ihmiset mieti minne menevät. Jäädään oviaukoille ja kulkureiteille seisomaan niin kuin Euroopan omistaja. Istumapenkit ja muut ajanviettopaikat on osittain sitä varten, että niissä voi miettiä suuntaa. Pyydän aina anteeksi, jos olen vahingossa jäänyt tielle. Minulla on huono kuulo.

        Nykyään yhdet pahimmista blokkaajista ovat kännykänhiplaajat - joko tarkistetaan sotsiaalista mediaa tai sitten valitaan soittolistasta uutta kuunneltavaa. He ovat täysin irti ympäristöstään - varsinkin pyöräillessä ei koskaan tiedä mitä he tekevät ja minne menevät.


    • Pippurista

      Ja yksi juttu kaupoissa. Jos tutut näkevät toisensa, vallataan koko käytävä. Tai yksinään muuten hidastellaan, ettei mitään määrää. Olen monta kertaa joutunut menemään ohi kiertotietä, kun eivät älyä mennä sivummalle.
      Tosin tuota tukkeamista tapahtuu kyllä kadullakin.

      Ja ulkoilijat/pyöräilijät, jotka ovat parittain. Eivät katsele yhtään muualle.

      • Hidasnopea

        Jokainenhan saa kulkea tasan niin hitaasti kuin haluaa, kunhan huolehtii, että muille jää tilaa ohittaa JA ottaa hyllystä sitä mitä on hakemassa, jos joku siinä lähistöllä odottaa pääsyä oikealle kohdalle.


    • kaikki listassa jo ?

      Entäs lastenkärryämmät, miksi kukaan ei vielä ole niistä valittanut täällä ?
      Lastenkärryämmät on kaikkein pahimpia.

    • Jep jep

      Toki se on ärsyttävää, kun ihmiset tukkivat ostoskärryillään käytävät jutellessaan, mutta täytyy muistaa että sitä voi itsekin PYYTÄÄ heitä väistämään... jos eivät suostu niin odota, kierrä tai tunge vaikka väkisin läpi niin ensikerralla saattavat jopa väistää.

    • zöherö

      Juu suomalainen keski-ikäinen nainen on kaikista pahin moukka!!

    • VOI JEE!!

      Hämeenlinnan rautatieaseman lippupisteessä annoin takana olevalle vanhemmalle rouvalle (n.60v) oman vuoronumerolappuni koska hän oli huonojalkaisen oloinen.

      -"Niin, mutta tämähän on vain yksi vuoro eteenpäin".

      Kerroin siihen etten voinut muuta kuin oman vuoroni antaa.

      Ei kiitosta, ei nyökäytystä....(huokaus)

      • minäminäminäeikai

        No näinhän ne ihmiset käyttäytyvät - oikeastaan suorastaan loukkaantuvat, jos kohteliaasti heitä kohtaan käyttäydyt. Ei edes ikäkään vaikuta ihmisten käyttäytymiseen vaikka luulisi vanhojen olevan paremmin kasvatettuja aikanaan kuin nykykakarat.

        Itse pyrin aina huomioimaan myös muut ja odotan sitä myös muilta vaikkakin myös minulle sattuu silloin tällöin huonoja hetkiä ja vaikutan muista töykeeltä. Aina vain sitä ei pysty olemaan muuta kuin itsekäs - mitä pyydän anteeksi kaikilta minuun törmänneiltä ihmisiltä.

        Mutta pyrkimällä tekemään asiat aina hyvin niin automaattisesti toimii oikein ja suurempaa sählinkiä ei pääse muodostumaan niin liikenteessä kuin muussakaan inhimillisessa toiminnassa.


    • ei sivistyskansa

      Tätä ei esiinny muualla kuin Suomessa. Olen matkustellut sen verran monessa maassa, ja missään muualla ei törmäillä ja rynnitä ; hävettää oikein turistien nähdessä, miten junttimaisia suomalaiset ovat.

      Sivistysmaissa viimeiseen asti pyritään olemaan törmäämättä ja väistellään todella hyvin jalkakäytävillä.

      Suomessahan myös ajetaan polkupyörillä jalkakäytävillä, jota ei myöskään muualla tapahdu. Ja siinä samalla törmäillään jalankulkijoihin.

      Hirveitä juntti-mötkyjä koko kansa. Siinä se syy!!!!!

    • ookko tosissaan

      no mitä vittua ajattelit tehdä asian eteen vitun homo

    • liiantäyttämuutenkin

      Minua vähän ärsyttää mm. Hulluilla Päivillä, kun Stokka on tupaten täynnä, niin siellä jotkut menee isojen vauvanvaunujen kanssa.. Eikö hoitajaa löydy siksi aikaa ja jos ei, niin onko oikeasti niin tärkeä päästä Hulluille Päiville? Itse en jaksais käydä sellaisten kanssa siellä, hyvä kun ilman niitä viittii siellä ruuhkan aikaan laahustaa ja pujotella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe