Paras haulikko ?

Erämies.

Olen metsästänyt n. 40 vuotta ja vuosien saatossa on tullut käytettyä monen mallista ja merkkistä haulikkoa.
Mielestäni paras haulikko metsästykseen on inertiatoiminen puoliautomaatti Benelli, ase on toimintavarma ja todella laadukas !
Itselläni on Benelli Raffaello, mutta varmasti kaikki Benellit ovat erittäin laadukkaita.

50

14324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+10

      Eiköhän se paras oo ihan vanha kunnon Husqvarna! Hakkaa nykypäivän lelut mennen tullen.

    • Kokemusta kans

      Minulla löytyy kans kokemusta monenlaisista haulikoista, tuo väite Benellin haulikoista pitää paikkansa, ne ovat todella hyviä ja laadukkaasti valmistettuja.
      Kaikki Benellin itselataavat ja pumppuhaulikot sopivat todella mainiosti metsästykseen. Hinta Benelleissä taitaa olla n. 600-5000 euroa.
      Myös hyvä perushaulikko on Remingtonin pumppu...edullinen vaihtoehto.
      Sitten kun siirrytään sikariklubiin ja fasaanijahtiin, niin siihen sopivat arvokkaammat kaksipiippuiset haulikot kuten Beretta Silver/ Gold/ Diamond Pigeon, Silver Hawk ja sitten saksalaiset Sauer/ Suhl, Merkel, Blazer, Krieghoff, Heym ovat täysin omaa luokkaansa, laatu täyttä kymppiä !

      • b-miääs

        mikähän benelli sinulla maksaa 5000 € ??? itse en ole kahta tonnia kalliimpia nähnyt


      • Kokemusta kans
        b-miääs kirjoitti:

        mikähän benelli sinulla maksaa 5000 € ??? itse en ole kahta tonnia kalliimpia nähnyt

        Benellin Executiven kallein malli hipo 5000 euroa tos pari vuotta sitten.
        Mutta 90 % Benelleistä mahtuu kyllä hintaluokkaan 600- 2500 euroa.


      • b-miääs
        Kokemusta kans kirjoitti:

        Benellin Executiven kallein malli hipo 5000 euroa tos pari vuotta sitten.
        Mutta 90 % Benelleistä mahtuu kyllä hintaluokkaan 600- 2500 euroa.

        No joo, totta kai siinä mielessä että melkein kaikilla isommilla valmistajilla on joku tuollainen luxus-ökyluokan custom malli tarjolla. Jopa Baikalilta luxusversioissa on alusta loppuun käsityönä tehtyjä, parhailla pähkinäpuilla ja kultakaiverruksilla olevia haulikoita, ja hinta sen mukainen.


      • Rinnakkainen

        Kuinka hyvä merkel on rinnakkaispiippuisena??


    • jgygg

      remington wingmaster vanhana--ei muoviosia,,minulla tuollainen..ei turhia murheita..toimii kun junanvessa--ei valt. rautatiet--

      • Ainut oikea

        haulikko on Browning FN !!!


    • LAATUA PERKELE

      Beretta! heittäkää ne baikkalin paskat jokeen ja ostakaa kunnon haulikoita

      • mehtä_jönsse

        JOOO.O..ykspiippunen hammerless..ejeektorilla ja 32tuuman putki..lataus boar 36grammaa..esim..hanahi puttoo vielä saasta metristä..jos kohalle sattuu..ee pysty lentään kun naarattaa hanahee niin kovin..heh heh..leekki sikseen..kokemusta kyseisestä haalpyssystä on..kerkes muuten ampuu sorsanoosuun kolome kertoo..kun latas sukkelaan..viimenen sorsa kyllä ehti sinne 40-50 metriin mutta joskus putos..ihan soiva peli..löytyy vieläkin kyseistä pössyä käytettyjen kaupoista. Oli autom varmistin ja ejektori,joka heitti muuten täyden paukun monen metrin päähän..tyhjällä hylsyllä tiputti meleekeen pyyn selän takaa jos osu..juuu..oli se kovaa menoo sillon 70-luvulla..oli lintuikin erilailla kun ei ollu aatomaatteja niin paljoo..ja rotvaelerin paakkuja ee ammuttu kun isompina pyhinä metällä..jos ee tullu kirkkoon lähettyä..jooo.


    • tärkeys järjestys

      Jokainen kehuu omaansa, näinhän se menee.

      Itse en edes mieti mikä olisi se paras haulikko, mietin enemmän sitä missä paras passi paikka ja missä ne teeret liikkuu, ruokailee ja lepäilee sekä mietin missä jänikset luuraa ja millä keinolla ne helpoiten saaliiksi saisi koska ei ole koiraa, aseeksi riittää mikä tahansa toimiva haulikko ja mikä sopii omaan budjettiini ilman kaurapuuro-kuukausia.

      Jos joudun vielä siiheh tilanteeseen että haulikon joudun ostamaan niin budjetti on alle 200 euroa, sen enempää en haulikkoon sijoita ja vaihtoehtoja löytyy ja niistä valitsen sen joka vaikuttaa kaikkein toimivammalta ja sulkeutuu kohtuu napakasti eli on taittuva ase.

    • 20+16

      No jaa, itse jos olisin haulikkoa hankkimassa, niin todennäköisesti pohtisin siinä tilanteessa enemmän niitä aseen ominaisuuksia kuin esim. sitä missä jänikset ja teeret milloinkin luuraa. Metsällä sitten toisin päin.

      Itse en voi nimetä mitään suosikkia asemerkkien joukosta. Riittää että pyssy toimii, ja että se täyttää omat henkilökohtaiset vaatimukseni metsästysaseelta. Itse en arvosta mettäpyssyissä ns. tulivoimaisuutta tai patruunakapasiteettia pisaraakaan. Sen sijaan helppokäyttöisyys, kuljetusmukavuus maastossa, yksinkertaisuus, varmatoimisuus ja turvallisuus ovat ehdottomia. Tässäpä tärkeimmät syyt miksi en koske pitkällä tikullakaan puolareihin tai pumppuhaulikoihin. Tällä hetkellä asekaapista löytyy mm. rinnakkaista Saueria ja Brnota, sekä päällekkäistä Valmettia. Ei siis yhtään yli 300 euron pyssyä, mutta silti laadukkaita ja pirun hyvin käteen käyviä.

      • Paras haulikkko

        on se, mikä "nousee poskelle" parhaiten, perän mitta on oikea ja tähtäyskuva muodostuu heti oikeanlaiseksi. Semmoisella haulikolla osuu.

        Kaksi- tai yksipiippuisuus, itselataavuus, pumppu yms. on sitten maku- ja tottumusasioita.

        Minulta löytyy jokalaista haulikkoa, mutta lyhyt pumppu kulkee metsällä eniten kanssani. Päällekkäispiippuinen tulee hyvänä kakkosena.


      • Radial

        Tuon 20 16 olen eniten yhtä mieltä. Tunnen vanhan Sauerin joka käytti kruppin Spezial Gewehrlaustahlia, eli kolmen renkaan. Samoin BRNO poldi elektrostahlin. Valmettia en ole omistanut. Noissa kahdessa riittää läpäisytehohoa ja osaavat tehdä supistukset. Rata-aseen supistus ei ole hyvä metsälle.Rata-aseen kuvio on tasainen, ei keskusta painotteinen. Lintu vaatii enemmän hauleja kuin kiekko. Keskustapainotteinen kuvio tappaa kauemmas. Eikä niiden rata-aseiden läpäisynkään tarvitse olla hyvä, sillä voimakasrekyylinen ase on hankala jos ampuu satoja laukauksua päivässä. Yksipiippuinen huono koska metsällä tarvitaan myös hajoittavaa piippua.

        Kaiken kaikkiaan valtaosa kirjoittaa pelkkää mutua. Ymmärtämättä eroa rata-aseen ja metsäaseen välillä tai kuvion vaikutusta eivätkä tiedä edes läpäisyä.


      • kötsaaja
        Radial kirjoitti:

        Tuon 20 16 olen eniten yhtä mieltä. Tunnen vanhan Sauerin joka käytti kruppin Spezial Gewehrlaustahlia, eli kolmen renkaan. Samoin BRNO poldi elektrostahlin. Valmettia en ole omistanut. Noissa kahdessa riittää läpäisytehohoa ja osaavat tehdä supistukset. Rata-aseen supistus ei ole hyvä metsälle.Rata-aseen kuvio on tasainen, ei keskusta painotteinen. Lintu vaatii enemmän hauleja kuin kiekko. Keskustapainotteinen kuvio tappaa kauemmas. Eikä niiden rata-aseiden läpäisynkään tarvitse olla hyvä, sillä voimakasrekyylinen ase on hankala jos ampuu satoja laukauksua päivässä. Yksipiippuinen huono koska metsällä tarvitaan myös hajoittavaa piippua.

        Kaiken kaikkiaan valtaosa kirjoittaa pelkkää mutua. Ymmärtämättä eroa rata-aseen ja metsäaseen välillä tai kuvion vaikutusta eivätkä tiedä edes läpäisyä.

        Meinaatko että läpäisyteho on haulikosta kiinni? Ei suinkaan käytetystä patruunasta tai supistuksesta, vaan pelkästään aseesta? Hohhoijaa että olet kujalla.

        Se on ihan sama mikä haulikko sulla on jos voit supistajilla pelata. Pääasia että se käy poskelle.

        Radial on ihan hukassa höpinöineen,


    • aloittelija

      onko puoliautomaatti BENELLI PREMIUM PLUS SYNTEETTINEN 12/76 HAULIKKO HYVÄ

      HINTA:999

      • Radial

        Voi olla hyvä rata-ase mutta ei hyvä metsäase.


      • Kötsaaja

        Jos käy poskelle hyvin niin on hyvä haulikko niin metsälle kuin kiekkoradalle sekä toiminnallisiin lajeihin tietyin varauksin.


    • Aktiivinen

      Linnut ja jänikset ei tiedä millä niitä ammuttiin. Itse olen sen verran hyvällä itsetunnolla varustettu että voin sanoa ostaneeni kaupan halvinta Baikal MP-27 hinta 450€ Toimii varmasti. Ei ole montaa liikkuvaa osaa. Ase on käyttöesine ja omani näyttää muutaman vuoden vanhana jo pari sotaa nähneeltä. Ikävää jos olisi enemmän aseesta maksanut uutena.

    • Haulikkoa vailla

      Kumpi on parempi metsästys käytössä lanber 12/70 vai valmet 212 12/70 ? Molemat käytettyja ja hinta melkein sama.

      • Mehtämies01

        Itse omistan 212 valmetin ja vaikka metsästän ekaa vuotta ja valmet on ensimmäinen haulikkoni. Niin voin suositella valmettia


    • Siis tässää parad!!2

      Sakon Tikka T3 on paras haulikko metsästykseen! Itellä ollu jo 8 vuotta. täys automaatti tietty eli paras. kannattaa ostaa.

    • Seppo Sepon Seppo

      Näinhän se menee autoissa ja aseissa.Mikä itsellä se maailman parhain.Toisilla romuja.Luulotauti yleisin kansantautimme johon ei lääkettä keksitty.

    • Ainut oikea

      Valmet 212, 312, 412 !!!

      • mehtämies01

        Jep samaa mieltä olen että valmet on hyvä


    • peniskateus

      Nahka ase on ainut kunnon ase.

    • Baikal1

      Baikal, Baikal, Baikal!!!:)

    • mettästäjä

      Benelli on paras ei siitä mihinkään pääse!!

      • osumamies

        Baikal on paras ja pääsee mihin tahansa


    • yksinkertaista

      beretta paras benellit jokeen

    • skeet-trapmm

      Yksikään hylsynkylvökone ei ole hyvä. Jos olisi, niitä näkyisi enemmän korkeammantason haulikkoammunta kilpailuissa.

    • nähnytkokenut

      Jumingtonin ja patruunaronkelit petterin ja penellin olen tavannut ym itsetyydyttäviä. Huoltoa tarvitsevat enempi kun käyttöaseet, mitä enempi laukauksia takana. Ei riitä kevyt pintaöljyputsaus.

    • lukematonmääräjäniksiä

      Itselläni ollut Baikalin rinnakkaispiippuinen haulikko suoralla ns. englantilaisperällä jo parisenkymmentä vuotta ja en vieläkään ole siihen kyllästynyt, kevyt ja hyvin tasapainoinen kantaa, tosin nykyään puoliautomaatitkin on myös hyvin kevyitä mutta kun syksyisin kannan muitakin aseita metsässä niin on aina todella mukava ottaa kannettavaksi Baikal, sinistykset on jo kuluneet lukkorungon kohdalta ja piippuista ja ihan siitä syystä että sitä on kannettu hyvin ahkerasti metsällä, syksyisin melkeinpä joka päivä ja parhaina päivinä illoin aamuin.

      Avautuu kevyesti ja sulkeutuu napakasti ja puu-osat kestäneet halkeamatta, sadereissun jälkeen pyyhkäissyt öljyisellä rätillä niin metalli-kuin puuosat, etutukin alla kunnon vaseliinit, ihan rasvaprässin rasvaa ja mielestäni puinen etutukki ei ole siitä kärsinyt vaikka se on imenyt öljyä, useasti öljynnyt puutukit jopa moottoriöljyllä ja hyvin harvoin käytän aseöljyä ja hyvin harvoin putsaan myös piippuja. Syksyisin mets.kauden aikana en kertaakaan viitsi putsata, laiskuutta se on. Mets.kauden lopuksi putsaan piiput ja rasvat pois kyyhkynmetsästykseen.

      En kehu huippuhaulikoksi mutta sopiva työkalu minulle ja varmaan olisin tyytyväinen johonkin muuhunkin kevyeen 12/70 rinnakkaispiippuiseen. Mielestäni noihin rinnakaispiippuisiin Baikaleihin on valikoitu parempilaatuinen puu kuin päällekkäispiippuisiin.

      • Winsu

        Miltääe metästin aikoinaan paljon
        Yksipiippuisella,vanhalla Amerikkalaisella savuruutihaolikolla aloitin.
        Puolenkymmentä halvemmanluokan haulikkoa oli tosi käytössä,
        Viimesin tuhansia euroja maksava tohlo, jolla ei saa henkee jäniksestä,muutako jos lyömään yltää?
        Onneks siästin Baikal 27E.n,jolla on tehty lihhoo paljo ja se pitää ottaa metälle,jahka meinaa joottai saaha.
        Balalaikassa ei vikoja ja paukahtaa pakkasellai.


    • crucetto

      Minulla oli eka haulikko Baikal 27E ja menin vaihtamaan sen tikan haulikkoon ja perskules kun ensimmäinen jänisjahti koitti mutta koira ei saanut ajoa ja päätin että kokeilempa tikkaa kuinka se sylkee hauleja ja heikko NAKS ja mitään muuta ei tapahtunut, kymmenkunta uutta yritystä ja ei mitään, nallissa näkyi hyvin heikko nallipiikin jälki, tuskin edes kuoppaa oli syntynyt. Kyllä *itutti.

      Aseen koko lukkorunko oli täynnä jyrsinlastua niin ei ihmekään ettei jaksanut nalli napsahtaa.

    • osumamies

      Baikal on paras, aina lähtee lyijyt liikkeelle kun luvan antaa.
      Eikä oo sitten mikkään riistansuojeluase, seon jämpti niin.

    • Baikal. Sillä voi vaikka meloa ja ei ruostu.
      Kyllä venäläinen osaa aseita tehdä.

      • kylläjoojoo

        sillä raskii meloa ja ankkurina se on varmasti kaikkein parhaimmillaan, ei harmita vaikka sattuisi ankkuriköysi katkeamaan.


    • Radial

      Haulikosta ammuttava läpäisy ja kuvio. uskomattoman heikkoja läpäisyjä löytyy. Kuvion oltava keskustapainotteinen eikä ainakaan keskialueella saa olla reikiä.
      Hitaalle ampujalle käy yksipiippuinenkin. Nopealle oltava kaksipiippuinen ½ suppea/täyssuppea. Rata-ase ei ole hyvä metsästysase. Tosi nopealle ampujalla voi toinen piippu olla väljempikin kuin ½ suppea.

      Itsellä BRNO Super. Luja ase ja läpäisy omaa luokkaansa. Kuvio hyvä metsästykseen, mutta perän jouduin laittamaan uusiksi.

      • Radial

        Lisään tiedot BRNO Superista. Päällekkäispiippuinen 12/70 haulikko. Lukitus: Greener ja kaksois-Kersten. Ejektorit ja sivulukot.


    • Mahvo

      Jaa, olen vuodesta -82 kantanut valtion metallitehtaan 412K välinettä lintu/jänismetällä, painaa aivan hel...i mutta käy hyvin treenistä. Tätä halkoa ei koskaan ole puhdistettu, amuttu 100 tuhatta paukkua......kyllä aivan oikein 100 tuhatta, ammuskelin 10-vuotta trappia harrastuksena ja myös kilpailuja, n. 10 tuh vuodessa. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Nykyään ammun kyllä kiekkoja Perazzin MX8:lla. Benellit on mielestäni nykyhaulikoista hyviä jos nyt sattuu tykätä puolareista.

      • hohhoijaa

        mahvo metsämiehellä luja valametti ja kovat jutut.
        Itse aseitten parissa liki 30vuotta tuhrannu ja joka ikinen yliarvostettu romurauta valmet/tikka 412s joka käsissäni kaynyt on välystä löytynyt ja ei tosiaankaa oo ammuttu ku n.5000-15000laukausta.
        Se siitä saantonniin laukaus määristä.


      • latailija
        hohhoijaa kirjoitti:

        mahvo metsämiehellä luja valametti ja kovat jutut.
        Itse aseitten parissa liki 30vuotta tuhrannu ja joka ikinen yliarvostettu romurauta valmet/tikka 412s joka käsissäni kaynyt on välystä löytynyt ja ei tosiaankaa oo ammuttu ku n.5000-15000laukausta.
        Se siitä saantonniin laukaus määristä.

        Ketä luulet kiinnostavan kun vastaat kaksi ja puoli vuotta vanhaan juttuun?


      • hohohoijaa

        Mitäpä luulet? hehehehe..


    • Pansuunikurvari

      Ostin kerran muutamalla kympillä (mk aikaan) rinnakkaispiippuisen 12 kal käytetyn haulikon, merkkiä en muista mutta niin oli piipun lukitus väljä että lotisi kädessä ja tukkiakin oli vuoltu puukolla kevennysmielessä vaan ammuin sillä eniten lintuja kun millään muulla aseella siihen mennessä. Naapuri nauroi kun näki aseen, sillä joku hemmetin kallis italialainen. Vaan eipä nauranut kun ensimmäinen vesilinnun mehtästyspäivä oli ohi, mulla 10 heinosta (samoilta jalansijoilta ammuttuna, yhellä laakilla putosi kaksi), sillä yksi telkkä, minun sekin ampuma kun aattelin että se jääpi muuten ihan ilman lintua. Kahteli niitä heinosia vaiti ja vakavana ja kysyi sitten myytkö aseen? Myin ja ostin Tikka rihlakon 12/222. Sillä kirjoitan että ei se ole aseesta kiinni vaan mehtästäjästä, saalista voipi saada ja saa melkein millaisella ja kuntoisella haulikolla tahansa, kunhan se vain kasassa pysyy ja laukeaa kun liipasinta painaa. Eikähän se ase sitä lintua pudota vaan haulit, silläpä kannattaakin ottaa ampumalla selvää mikä haulikonpatruuna ja haulikoko on käynniltään paras..

    • Anonyymi

      Kolme viikkoa sitten ostettu Benelli M1 super 12/76, piipun ulkopinta, tähtäyskisko ja erityisesti näiden liitoskohdat punastelevat ruosteesta.
      Aseen myyneestä Green Trailista kehotettiin ottamaan yhteyttä maahantuoja Louhisolaan, koska heille on tullut toinenkin samanmoinen reklamaatio.

      Aseita minulla on ollut 52 vuoden ajan ja tällaista ilmiötä en ole koskaan nähnyt. Uutta Benelli olen kohdellut samoin kuin muitakin asettaminen. Jännityksellä odota soittoa maahantuojalle.

      Surkeaa on, jos Benelli ei voi viedä kosteaan metsään.

    • Anonyymi

      Meillä Valmet ja Miroku, toimivat mainiosti, Miroku kevyt

    • Anonyymi

      Pyyhakki

    • Anonyymi

      Aloittaja on selvästi Louhisolan mainosmies :D

    • Anonyymi

      Minä ammuin paikkalin rinnakkaispiippuisella teeren 350m päähän ja lonkalta vielä ja savikiekko paukulla jonka oli kertaalleen ampunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe