Palkkatuki ja lisät?

Palkkatukeamiettivä

Miten tehdä tilanteessa, kun olen palkkatuella ja työnantajani maksaa minulle 8 euron tuntipalkkaa ilman mitään lisiä? Työsopimuksessa lukee, että "Noudatamme voimassa olevaa TES:siä", mutta mitään mainintaa ei ole mikä tes on kyseessä, mutta luulisin sen olevan kaupanalan tes, kun kassalla työskentelen yksityisessä yrityksessä. Pomoni on monta kertaa valitellut, kun he maksavat vähän palkkaa taloudellisista syistä, mutta onko kyseinen toiminta laitonta?
Teen kuitenkin ilta- ja viikonlopputöitäkin, sekä pidän puljua yksin pystyssä iltaisin ja juuri viikonloppuisin, että niistä luulisi kertyvän ihan hyvin lisiä. Tarkistin myös juuri kaupanalan tes:in niin minun tuntipalkan pitäisi myös olla vähän korkeampi kuin tuo kahdeksan euroa, kun minulla on jo ainakin vuosi kokemusta alalta..

Olen sen verran nuori, etten juuri ymmärrä näistä kuvioista mitään, mutta eräs tuttuni vinkkasi asiasta kun hän kysyi palkastani.. Pitäisikö minun vaatia omani takaisin vai mitä minun pitäisi tehdä? Vaikuttaako palkkatuki jotenkin asiaan?

15

3322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuli mieleeni..

      Jospa ne maksaa sulle harjottelijan palkkaa...?

    • liity liittoon
    • Puolensa pitänyt

      Itse olin muutama vuosi sitten myyjänä palkkatuella töissä. Työnantaja sanoi, ettei heillä ole varaa maksaa TES:in mukaista palkkaa.
      En niellyt asiaa, vaan otin yhteyttä liiton edustajaan.
      Minulle ja toiselle työntekijälle maksettiin takautuvasti kaikki maksamattomat oikeat tuntipalkat.
      Palkkatuella olevalle on myös maksettava viikonloppulisät ja iltalisät.
      Alan TES:iä tulee aina noudattaa työnantajan puolelta, mitkään verukkeet ei sitä pysty kiertämään.

    • Maksettava on....

      Palkkatuella, ja tessin noudattamisella ei ole mitään tekemistä keskenään.

      Eli sinulle pitää maksaa tessin mukaista palkkaa lisineen.

      Ota yhteys liittoosi. Toivottovasti kuulut siihen.
      Jos et, niin voit ottaa yhteyttä työsuojelupiiriin.

      http://www.tyosuojelu.fi/fi/toimintaohjeita

      Tosin he eivät asiaasi aja, vaan saat sieltä vain neuvoja, miten edetä asiassa.

    • Halpaankosemeni

      eräälle tuttavalle maksettiin vain se palkkatuen suuruinen määrä, eli neljältä tunnilta/päivä, ei mitään lisiä saanut vaikka tekikin 6 tuntisiä päiviä (normaali "tessi" työsopimus oli ja 6 tuntia/päivä) iltaisin ja myös viikonloput oli töitä se 6 tuntia/päivä.. ei aikonut toista kertaa mennä halpaan

    • Voi tulla potkutki

      Sellanen juttu tuli mieleen, että mahtaakohan sulle maksettu palkka ja te-keskukselle "ilmoitettu palkka" (se palkkatuki vaatii tuon) pitää kutiaan? Siis jos se sun työnantaja on ilmottanut te-keskukselle jonku "oikeasti tessin mukaisen liksan" ja sitten maksaakin sulle jotain muuta, niin tuossa kohtaa saattaa työnantajan palkkatuet napsahtaa poikki. Asiaa voi kysästä vaikka te-keskuksesta, käyt palkkakuitin, eli tilinauhan kans siellä ja kysyt, että vastaako tuo sun palkka sitä palkkatuen vaatimusta.. vaarana on se, että tuo sun työ loppuu siihen paikkaan.

      • samaa mieltä

        Olen kuullut samaa, että moni firma maksaa työntekijälle muka palkkataulukko palkkaa ,mutta tilinauha kertoo muuta. Ota ihmeessä te keskukseen yhteyttä asiasta vaikka lopputilin uhalla koska näitä palkkatukirahoja ei ole tarkoitettu firmoja rikastuttamaan vaan työllistämään ihmisiä. Tällaiset väärinkäyttäjä firmat joutaakin jäädä kiinni, niin heille ei enää anneta työtekijää palkkatuella.


      • Näin se vaan menee
        samaa mieltä kirjoitti:

        Olen kuullut samaa, että moni firma maksaa työntekijälle muka palkkataulukko palkkaa ,mutta tilinauha kertoo muuta. Ota ihmeessä te keskukseen yhteyttä asiasta vaikka lopputilin uhalla koska näitä palkkatukirahoja ei ole tarkoitettu firmoja rikastuttamaan vaan työllistämään ihmisiä. Tällaiset väärinkäyttäjä firmat joutaakin jäädä kiinni, niin heille ei enää anneta työtekijää palkkatuella.

        On kuule enemmän kuin tavallista, että palkkatukilaiselle on saneltu työsopparissa joku kiinteä kuukausiliksa. Tuo kuukausiliksa on sen suuruinen, että työnantajalle maksettu palkkatuki riittää kattamaan kaikki työntekijästä koituvat menot ja monessa tapauksessa jää vielä työnantajan taskuunkin jonkunlainen siivu!!!

        Olin itsekin aikoinaan töissä eräässä yhdistyksessä ja yhdistyksen saama tuki riitti kattamaan kaikki kulut. Mulla oli kiinteä kuukausipalkka, eikä siihen vaikuttanut millän tavalla illat, viikonloput, tms. Työpäivän pituus oli 4,5h ja 5tpv/viikko. Brutto oli jotakuinkin pikkusen yli 800€/kk ja tietenkään siihen ei ollut mahdollista saada soviteltua enää lisäksi. Myöskään työssäoloehto ei täyttynyt vuoden aikana, koska sitä kertyi vain 50% ja näin ollen tuon vuoden raatamisen jälkeen oltiinkin ylläripylläri taas työmarkkinatuella. Työttömänä olisin päässyt helpommalla ja terveyskin olisi säilynyt, koska tuon kyseisen työskentelypaikan sisäilma sairastutti todella pahasti. Kyseinen kiinteistö siis olisi joutanut käyttökieltoon, mutta koska siellä työskenteli VAIN palkkatukiorjia, niin sillä ei ollut mitään merkitystä... eikä millään muullakaan työturvallisuusasialla.


      • Byro B
        Näin se vaan menee kirjoitti:

        On kuule enemmän kuin tavallista, että palkkatukilaiselle on saneltu työsopparissa joku kiinteä kuukausiliksa. Tuo kuukausiliksa on sen suuruinen, että työnantajalle maksettu palkkatuki riittää kattamaan kaikki työntekijästä koituvat menot ja monessa tapauksessa jää vielä työnantajan taskuunkin jonkunlainen siivu!!!

        Olin itsekin aikoinaan töissä eräässä yhdistyksessä ja yhdistyksen saama tuki riitti kattamaan kaikki kulut. Mulla oli kiinteä kuukausipalkka, eikä siihen vaikuttanut millän tavalla illat, viikonloput, tms. Työpäivän pituus oli 4,5h ja 5tpv/viikko. Brutto oli jotakuinkin pikkusen yli 800€/kk ja tietenkään siihen ei ollut mahdollista saada soviteltua enää lisäksi. Myöskään työssäoloehto ei täyttynyt vuoden aikana, koska sitä kertyi vain 50% ja näin ollen tuon vuoden raatamisen jälkeen oltiinkin ylläripylläri taas työmarkkinatuella. Työttömänä olisin päässyt helpommalla ja terveyskin olisi säilynyt, koska tuon kyseisen työskentelypaikan sisäilma sairastutti todella pahasti. Kyseinen kiinteistö siis olisi joutanut käyttökieltoon, mutta koska siellä työskenteli VAIN palkkatukiorjia, niin sillä ei ollut mitään merkitystä... eikä millään muullakaan työturvallisuusasialla.

        Mikset ottanut yhteyttä työsuojelupiiriin tai edes terveystarkastajaan?


      • Turhaa touhua
        Byro B kirjoitti:

        Mikset ottanut yhteyttä työsuojelupiiriin tai edes terveystarkastajaan?

        Turhaa touhua. Yritin joskus aikoinaan ottaa yhteyttä erään toisen työpaikan työaikajärjestelyistä (teetätettiin "muka 3-vuorotyötä", vailla mitään logiikkaa) ja muuta mukavaa. Työsuojelupiiri ei korvaansa lotkauttanut asialle, ei kuulunut heille.


    • Peltivaari

      Minusta sinun tulisi huomauttaa maksamattomista lisistä ja kysyä neuvoa työsuojelutarkastajalta. Lisien maksaminen mielestäni riippuu paljolti siitä, mitä työsopimukseesi on kirjoitettu.

      Niin siinä palkkatukihakemuksessahan on osoitettu, että työnantajan pitäisi noudattaa jotakin TESiä (kaupanalan TES, Metalli ja teknologiateollisuuden TES etc.) siihen merkataan myös palkka, jonka työnantajan pitäisi maksaa ja työnantajan maksamia palkkoja seurataan tilityksin, eli työnantajan on toimitettava palkkalaskelma sekä työntekijälle että TE-keskukseen.

      Voidaan myös ajatella että työnantajan on toimitettava palkkakuitti jo ihan senkin vuoksi, että nähdään onko työnantaja maksanut veroja ja antamisvelvollisuus perustuu kuitintarjoamisvelvoitteeseen, josta verottaja on säätänyt.

      Työsuojelutarkastaja ei valitettavasti voi puuttua asiaan, koska Suomessa ei ole lailla (vielä) säädetty minimipalkasta, joka jokaiselle työtä tekevälle tulisi maksaa.

    • kiitolinen tiedosta

      hei tarvisin nopeasti tietoo tytöni aloitaa palkka tuella työnsä vamaisten parissa ja oli tänään jutelut pomon kansa ja pomo oli kertonut et vaikka teet työtä viikon lopuisin ja yö vuoroja niin et ole oikeuyetu mihkään ikta lisihin elikä lika tekis peri aatees vapaaehtos työtä oisin kiitolinen jos saisin tietoo työ sopimusta ei olla vielä alle kirjoitetu kaupunki maksaa palkan

    • Näinpä se menee

      Olen ollut palkkatuella eräässä yhdistyksessä, tuntipalkka oli reilu 8€/h ja mitään lisiä tuohon ei tullut. Paikka oli auki arkisin klo 18:aan asti ja lauantaisin klo 14:ään asti. Toisaalta tuossa ei nyt mitkään olemattoman pienet lisät olisi tilannetta muuttaneet, koska kuukauden bruttopalkkakin jäi reippaasti alle tonniin... ja soviteltua ei tietenkään saanut, koska työnantaja sai palkkatukea.

      • Suomeksi

      • Suomeksi-voi-saada
        Suomeksi kirjoitti:

        Saako sitä soviteltua työmarkkinatukea palkan lisäksi nykyään näissä alle tonnin palkkatukitöissä vai ei??? Mikä ilmaisu on "voi saada", haluan tietää kyllä vai ei???

        http://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5xtoqDw6Wf/content/osa-aikaisessa-palkkatukityossa-voi-saada-tyottomyysetuutta

        "Mikä ilmaisu on "voi saada", haluan tietää kyllä vai ei???"

        Voi saada, tarkoittaa, että kyllä sitä voi saada. "Voi saada" on vastakohta ilmaisulle "ei voi saada". Sitä saa, jos sen edellytykset täyttyvät ja sitä haetaan. Sen takia siinä lukee "osa-aikaisessa palkkatukityössä voi saada työttömyysetuutta" eikä "osa-aikaisessa palkkatukityössä saa työttömyysetua", koska ei työmarkkinatukea automaattisesti kenellekään makseta. Siinä on tietyt ehdot, ja sitä täytyy hakea.

        Harhaanjohtavampi olisi tosiaan jos siinä lukisi "Osa-aikaisessa palkkatukityössä saa työttömyysetuutta", koska silloin voisi olettaa, että kaikki osa-aikaisessa palkkatukityössä olevat saavat automaattisesti työttömyysetuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4914
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3227
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1375
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1206
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      64
      887
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe