Oleskelulupa turkkiin

turkfan

Mitä ihan tavallinen työssäkäyvä tarvitsee liitteitä jos aikoo hakea oleskelulupaa Turkkiin/Turkissa? Onko se tämä ns. bluebook? Mitä koko hakeminen tulee kustantamaan? Ja mistä sitä voi hakea?

22

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Denizkizi

      Mihin tarkoitukseen haluat luvat? Lomailuun, asumiseen, työskentelyyn?
      Ja kuinka pitkäksi aikaa?

      Itse hain vuoden oleskeluluvan alkuvuonna, tarkoituksena lomailu/pitkäaikainen oleskelu.
      Hakemukseen tarvitsee
      - hakulomakkeen
      - 3 uutta passikuvaa
      - vuokrasopimuksen/Tapun/hotellivarauksen
      - kopion passin infosivusta ja maahantuloleimasta
      - todistuksen varallisuudesta (eli turkkilaisen pankin tiliotteen. Tilillä oltava 600 $/kk. Jos ei ole pankkitiliä, kelpaa myös vaihtotoimiston kuitti. Mutta rahat pitää siis olla liiroina, muu valuutta ei kelpaa.) En tiedä kelpaisiko suomalainen työsopimus turkiksi käännettynä, koska ethän ole Suomessa töissä Turkissa ollessasi. Käännetty eläketodistus riitäisi, mutta koska olet työssäkäyvä niin tilanne on eri.
      - lomakkeen jossa ilmoitat yhteystietosi ja vakuutat ymmärtäväsi ettet saa työskennellä ilman työlupaa.

      Itse hakemukseen ei tarvitse turkkilaista veronumeroa, mutta se kannattaa käydä hankkimassa ennen hakemuksen jättämistä. Helpottaa asioita tulevaisuudessa. Veronumeroa varten tarvitset myös passin kopion.

      Yhden vuoden lupa maksaa ensimmäisellä kerralla noin 650 TL (bluebook n.200, käsittelymaksu vajaa 100, itse lupa jotain 200 jne.), ja viiden vuoden lupa taisi olla noin 1000 TL. Lupamaksu maksetaan verovirastoon, ja muut maksut poliiseille.

      Ensimmäiseen lupaan pitäisi olla Helsingistä hankittu viisumi, myöhemmin sitä ei tarvita. Täällä tosin monet ovat väittäneet ettei viisumia tarvita. Itse olen oleskellut Turkissa viisumilla vuonna herne ja nakki, joten tällä kertaa en viisumia hankkinut.
      Istanbulissa ja muissa suurkaupungeissa hakemukselle pitää varata käsittelyaika (voi mennä pari kuukautta), mutta loma-alueilla hakemuksen voi viedä suoraan poliisilaitokselle. Käsittelyaika on yleensä 2-14 päivää.

      • Istanbultar

        Hei Denizkizi, missä kaupungissa olet hakenut oleskeluluvan?
        Tuntuu olevan eriaisia vaatimuksia eri kaupungeissa. Istanbulissa ainakaan ei tarvita mitään vuokrasopimuksia/tapua tai hotellivarausta. Rahaakin tarvitaan vain 300 USD/kk. Mitään käsittelymaksuakaan ei tarvitse maksaa.


      • +++000+++
        Istanbultar kirjoitti:

        Hei Denizkizi, missä kaupungissa olet hakenut oleskeluluvan?
        Tuntuu olevan eriaisia vaatimuksia eri kaupungeissa. Istanbulissa ainakaan ei tarvita mitään vuokrasopimuksia/tapua tai hotellivarausta. Rahaakin tarvitaan vain 300 USD/kk. Mitään käsittelymaksuakaan ei tarvitse maksaa.

        Kyllä laki on kaikille sama. Koitappa googlata. Selvät säännöt ovat. Samoin muista että kun allekirjoitat oleskelupahakemuksen sitoudut olemaan työskentemättä Turkissa. Jos työskentelystä jää kiinni saa 6500 tl sakkoa ja viiden vuoden maahantulokiellon.


      • Denizkizi
        Istanbultar kirjoitti:

        Hei Denizkizi, missä kaupungissa olet hakenut oleskeluluvan?
        Tuntuu olevan eriaisia vaatimuksia eri kaupungeissa. Istanbulissa ainakaan ei tarvita mitään vuokrasopimuksia/tapua tai hotellivarausta. Rahaakin tarvitaan vain 300 USD/kk. Mitään käsittelymaksuakaan ei tarvitse maksaa.

        Hei Istanbultar,
        Olen hakenut oleskeluluvan kolmessa eri kaupungissa, ja kaikissa on ollut samat vaatimukset. Liekö kohdallesi osunut höveli käsittelijä...
        Käsittelymaksu kuuluu vain ensimmäiseen lupaan, silloin tarkistellaan taustoja sun muuta, mutta myöhempiin lupiin/luvan jatkoihin sitä ei makseta.


    • carmali

      Mina hain itselleni 6kk oleskelulupaa. Maksoin kaikenkaikkiaan 198liiraa vihkomaksua noin 200 liiraa niita sun naita maksuja johonkin toimistoon. Mutta vihkomaksun maksoin poliisilaitokselle. Miten lentokentalla jatkossa kun poistun maasta huhtikuussa? Leimaavatko siniseen vihkooni jotain vaiko passiini? Miten tama kaytannossa menee? Tarvinko jotain muita lippusia ja lappusia vaiko vaan oman passini sinisen vihon?

      • Heleppoo ku heinä

        Leimat tulevat edelleen passiin.
        Passintarkastuksessa annat sekä passin että bluebookin. Ei sen kummempaa.


      • carmali
        Heleppoo ku heinä kirjoitti:

        Leimat tulevat edelleen passiin.
        Passintarkastuksessa annat sekä passin että bluebookin. Ei sen kummempaa.

        No entas sitten jatkossa kun viisumini paattyy? Esimerkkitapaus. Jos oleskelen turkissa nyt 6kk putkeen ja lahden suomeen takaisin, sitten tulen viikon paasta takaisin niin eihan minun pida vanhaksi mennytta bluebookkia matkassa pitaa? Miten todistan etta minulla OLİ joskus oleskelulupa jos alkavat paivia laskemaan leimoistani? =)

        Ja kiitos kerrankin sain asiallisen vastauksen talla palstalla!


      • Not so simple
        carmali kirjoitti:

        No entas sitten jatkossa kun viisumini paattyy? Esimerkkitapaus. Jos oleskelen turkissa nyt 6kk putkeen ja lahden suomeen takaisin, sitten tulen viikon paasta takaisin niin eihan minun pida vanhaksi mennytta bluebookkia matkassa pitaa? Miten todistan etta minulla OLİ joskus oleskelulupa jos alkavat paivia laskemaan leimoistani? =)

        Ja kiitos kerrankin sain asiallisen vastauksen talla palstalla!

        Päivät ovat koneella, ei niitä leimoista lasketa ellei ole sitten päivät aivan maksimissaan.

        MUTTA:
        Oman kokemuksen perusteella oleskelulupa ohittaa 90/180 säännön, mutta ei poista sitä. Jos siis olet maassa 180 päivää, on sinun oltava poissa 180 päivää - ellei sinulla ole voimassa olevaa viisumia/oleskelulupaa.
        Itse olin Turkissa 177 päivää oleskeluluvalla ja olin menossa myöhemmin menossa lomalle ilman olea. Päiviä oli välissä 110. Rajalla minulle ilmoitettiin, että saan olla maassa 3 vrk. Tämän jälkeen sitten soittelin ympärinsä selvitellen asiaa. Helsingin suurlähetystön mukaan rajavartijalla oli virheellinen tieto, Ankaran suurlähetystöstä ja muukalaispoliisista sanottiin samaa kuin rajalla. Onneksi vanha vihko oli mukana, niin sain hankittua uuden olen parissa päivässä.

        Kannattaa siis pitää se vihko mukana, olipa voimassa tai ei.


      • Kirjoitettua tietoa
        Not so simple kirjoitti:

        Päivät ovat koneella, ei niitä leimoista lasketa ellei ole sitten päivät aivan maksimissaan.

        MUTTA:
        Oman kokemuksen perusteella oleskelulupa ohittaa 90/180 säännön, mutta ei poista sitä. Jos siis olet maassa 180 päivää, on sinun oltava poissa 180 päivää - ellei sinulla ole voimassa olevaa viisumia/oleskelulupaa.
        Itse olin Turkissa 177 päivää oleskeluluvalla ja olin menossa myöhemmin menossa lomalle ilman olea. Päiviä oli välissä 110. Rajalla minulle ilmoitettiin, että saan olla maassa 3 vrk. Tämän jälkeen sitten soittelin ympärinsä selvitellen asiaa. Helsingin suurlähetystön mukaan rajavartijalla oli virheellinen tieto, Ankaran suurlähetystöstä ja muukalaispoliisista sanottiin samaa kuin rajalla. Onneksi vanha vihko oli mukana, niin sain hankittua uuden olen parissa päivässä.

        Kannattaa siis pitää se vihko mukana, olipa voimassa tai ei.

        www.turkkitieto.blogspot.fi tietoa myös oleskeluvista.


      • Taija
        Not so simple kirjoitti:

        Päivät ovat koneella, ei niitä leimoista lasketa ellei ole sitten päivät aivan maksimissaan.

        MUTTA:
        Oman kokemuksen perusteella oleskelulupa ohittaa 90/180 säännön, mutta ei poista sitä. Jos siis olet maassa 180 päivää, on sinun oltava poissa 180 päivää - ellei sinulla ole voimassa olevaa viisumia/oleskelulupaa.
        Itse olin Turkissa 177 päivää oleskeluluvalla ja olin menossa myöhemmin menossa lomalle ilman olea. Päiviä oli välissä 110. Rajalla minulle ilmoitettiin, että saan olla maassa 3 vrk. Tämän jälkeen sitten soittelin ympärinsä selvitellen asiaa. Helsingin suurlähetystön mukaan rajavartijalla oli virheellinen tieto, Ankaran suurlähetystöstä ja muukalaispoliisista sanottiin samaa kuin rajalla. Onneksi vanha vihko oli mukana, niin sain hankittua uuden olen parissa päivässä.

        Kannattaa siis pitää se vihko mukana, olipa voimassa tai ei.

        Miksi oltava poissa 180 päivää???

        Kun 90 päivää saa olla 180 päivän sisällä!!


      • Valitettavasti näin
        Taija kirjoitti:

        Miksi oltava poissa 180 päivää???

        Kun 90 päivää saa olla 180 päivän sisällä!!

        Siksi, että jos olet 180 päivää 180 päivän aikana, niin on oltava poissa 180 päivää.
        Jos olet Turkissa vuoden putkeen, pitää olla poissa vuosi, jos ei ole voimassa olevaa olea.

        Oleskelulupa siirtää niitä päiviä, mutta ei poista tuota poissa maasta -osiota.


      • jaakko3
        Valitettavasti näin kirjoitti:

        Siksi, että jos olet 180 päivää 180 päivän aikana, niin on oltava poissa 180 päivää.
        Jos olet Turkissa vuoden putkeen, pitää olla poissa vuosi, jos ei ole voimassa olevaa olea.

        Oleskelulupa siirtää niitä päiviä, mutta ei poista tuota poissa maasta -osiota.

        Ja muistaa kannattaa myös se 1.1.2014 voimaan tullut uusi laki, että luottohäiriöinen ei enää pääse maahan ollenkaan. Noloja tilanteita tulee, kun tullissa käännytetään pois omalla kustannuksella takaisin. Jos on vasta poistunut luottohäiriö luottotiedoista, niin kannattaa ottaa varalta mukaan esim. Asiakastieto Oy:n todistus omista voimassa olevista luottotiedoista. Hyvää matkaa toivottaen.


      • srtgd
        jaakko3 kirjoitti:

        Ja muistaa kannattaa myös se 1.1.2014 voimaan tullut uusi laki, että luottohäiriöinen ei enää pääse maahan ollenkaan. Noloja tilanteita tulee, kun tullissa käännytetään pois omalla kustannuksella takaisin. Jos on vasta poistunut luottohäiriö luottotiedoista, niin kannattaa ottaa varalta mukaan esim. Asiakastieto Oy:n todistus omista voimassa olevista luottotiedoista. Hyvää matkaa toivottaen.

        Elähän trollaa!


      • jaakko3
        srtgd kirjoitti:

        Elähän trollaa!

        Heheee. Heti kun koittaa tällä disinfopalstalla jakaa aivan asiallista ja todellista tietoa, niin heti on tyhjänpäiväiset mitättömyydet kimpussa. Omapahan on asiasi, joka yrität ylittää rajan luottohäiriöisenä. Joka lentokoneellisesta lähtee vähintään 1-2 ihan eri suuntaan muiden matkaajien kanssa. Miksiköhän?


      • Hehhee14
        jaakko3 kirjoitti:

        Heheee. Heti kun koittaa tällä disinfopalstalla jakaa aivan asiallista ja todellista tietoa, niin heti on tyhjänpäiväiset mitättömyydet kimpussa. Omapahan on asiasi, joka yrität ylittää rajan luottohäiriöisenä. Joka lentokoneellisesta lähtee vähintään 1-2 ihan eri suuntaan muiden matkaajien kanssa. Miksiköhän?

        Onhan sullakin taas jutut. Kiitos illan piristyksestä, mutta josko lopettaisit päiväuniesi levittelyn faktana.


      • paawo4
        jaakko3 kirjoitti:

        Heheee. Heti kun koittaa tällä disinfopalstalla jakaa aivan asiallista ja todellista tietoa, niin heti on tyhjänpäiväiset mitättömyydet kimpussa. Omapahan on asiasi, joka yrität ylittää rajan luottohäiriöisenä. Joka lentokoneellisesta lähtee vähintään 1-2 ihan eri suuntaan muiden matkaajien kanssa. Miksiköhän?

        İdiootti juma...lauta... tulin juuri eilen turkkiin luottohairioisena!!!!!!!! alkaa uskoko tahan elamaansa kyllastyneeseen pers...reikaan


      • jaakko3
        paawo4 kirjoitti:

        İdiootti juma...lauta... tulin juuri eilen turkkiin luottohairioisena!!!!!!!! alkaa uskoko tahan elamaansa kyllastyneeseen pers...reikaan

        No jo ilmottautui yhteiskunnan elätti, siipiveikko, loiseläjä. Mihin sua tarvitaan? Hyödytön hyypiö, ihmiskunnan epäsikiö. Hahah. jos ei kerran maksa velkojaan, niin eikö olisi ollut sama mennä toisten kustannuksella vaikkapa Bahamalle tai muuhun sivistyneiden matkakohteisii. Vai Turkkiin menit, ei ihme että olet pohjasakkaa, äo jotain 80?


      • kiinnostaakanssa
        Not so simple kirjoitti:

        Päivät ovat koneella, ei niitä leimoista lasketa ellei ole sitten päivät aivan maksimissaan.

        MUTTA:
        Oman kokemuksen perusteella oleskelulupa ohittaa 90/180 säännön, mutta ei poista sitä. Jos siis olet maassa 180 päivää, on sinun oltava poissa 180 päivää - ellei sinulla ole voimassa olevaa viisumia/oleskelulupaa.
        Itse olin Turkissa 177 päivää oleskeluluvalla ja olin menossa myöhemmin menossa lomalle ilman olea. Päiviä oli välissä 110. Rajalla minulle ilmoitettiin, että saan olla maassa 3 vrk. Tämän jälkeen sitten soittelin ympärinsä selvitellen asiaa. Helsingin suurlähetystön mukaan rajavartijalla oli virheellinen tieto, Ankaran suurlähetystöstä ja muukalaispoliisista sanottiin samaa kuin rajalla. Onneksi vanha vihko oli mukana, niin sain hankittua uuden olen parissa päivässä.

        Kannattaa siis pitää se vihko mukana, olipa voimassa tai ei.

        ELI nyt kun minulla on oleskelulupa joka menee umpeen kesäkuun 31. Sanotaan että oleskeluni alkaa turkissa tammikuun 1. Poistun maasta kesäkuun 31. Koska voin mennä normaalisti takaisin 90/180 säännöllä? Jos en esim haluakkaan oleskelulupaa enää ja mitä jos haluan? Pitääkö se anoa jostain ENNEN maahan saapumista. Kiitos jos viitsit hiukan valottaa myös minua =]


      • srtgd
        jaakko3 kirjoitti:

        Heheee. Heti kun koittaa tällä disinfopalstalla jakaa aivan asiallista ja todellista tietoa, niin heti on tyhjänpäiväiset mitättömyydet kimpussa. Omapahan on asiasi, joka yrität ylittää rajan luottohäiriöisenä. Joka lentokoneellisesta lähtee vähintään 1-2 ihan eri suuntaan muiden matkaajien kanssa. Miksiköhän?

        No laitas a**na faktaa kehiin!


      • Maalaisjärkeä
        kiinnostaakanssa kirjoitti:

        ELI nyt kun minulla on oleskelulupa joka menee umpeen kesäkuun 31. Sanotaan että oleskeluni alkaa turkissa tammikuun 1. Poistun maasta kesäkuun 31. Koska voin mennä normaalisti takaisin 90/180 säännöllä? Jos en esim haluakkaan oleskelulupaa enää ja mitä jos haluan? Pitääkö se anoa jostain ENNEN maahan saapumista. Kiitos jos viitsit hiukan valottaa myös minua =]

        Laske itse ne tarkat päiväsi, sinähän ne parhaiten tiedät. Mutta jos olet maassa tammikuun alusta kesäkuun loppuun, niin se on noin 180 päivää. Eli sitten voisit palata ilman olea seuraavan vuoden alusta.

        Ja oleskelulupaa haetaan Turkissa. Jos päiväsi ovat täynnä, ja haluat mennä Turkkiin ennen kuin seuraava viisumivapaa kausi alkaa, sinun pitää hankkia viisumi. Sitä haetaan Helsingin suurlähetystöstä.


    • minde1

      Hei. Saisikohan täältä neuvoja mun tilanteeseen.. Olen ollut Turkissa 2 vuotta putkeen, ja olen tullut Suomeen 3 kk sitten. Olen maksanut mun oleskelut turkissa. Olin ajatellut lähteä pian takaisin Turkkiin, mutta löysin matkalaukkua siivotessani lapun jossa lukee että en saisi mennä 12 kuukauteen takaisin. Siis vuoden maahantulokielto. En muistanutkaan sellaista lappua saaneeni. Soitin turkin suurlähetystöön helsinkiin, että kauanko minun pitää olla Suomessa, ennenkun voin mennä takasin Turkkiin, niin sanoivat että 3 kuukautta. Vaikka selitin heille tilanteeni että olin Turkissa 2 vuotta putkeen. Onko heillä sitten lentokentällä jokin matkustajalista mistä näkee nimet joilla on maahantulokielto? Kun normaalistihan ne kattoo vaan passin ja leimat, että milloin on viimeksi poistunut maasta.. Olisi kiva saada jotain vastauksia jos jollakin on samanlaisia kokemuksia? Kun suurlähetystössä ne ei tuntunut tietävän.

    • anadolian

      Minäkin edelleen kaipaan tietoa tästä olesta. Eli koska saan seuraavaksi matkustaa turkkiin, kun olen nyt olella asunut turkissa 1.1-30.6. 6kk lupa siis. Nyt olen ollut suomessa 3kk, koska saan matkustaa takaisin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe