Tuomarinkartanon ratsastusopisto!

Hyvä paikka?

Yritin jo aikaisemminkin kysellä ihmisiltä kyseisistä paikasta mitään mielipidettä saamatta.
Eli mielipiteitä kaivataan, millainen paikka?

Omasta mielestä paikka näyttää todella kivalta netti sivujen perusteella.

Minkä tasoisia ryhmiä kyseiseltä tallilta löytyy? Mikä on "vaativin" ryhmä taso mikä tallilla on? ...itse olen he A tasoinen.

Tietääkö kukaan käykö tallilla smartum liikuntasetelit?

Kaiken saisin tietty soittamalla tietää, mutta nyt viikonloppu ja tallille ei voi nettisivujen perusteella soittaa muuta kuin arkisin.

43

5485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä paikka?

      Niin ja olisi kiva tietää millaiset puitteet siellä on? :) Millaiset olot hevosilla on? Itse olen maaseudulta kotoisin enkä osaa oikein suhtautua hyvin siihen että hevoset pääsee huonosti ulos/tarhailee niin kuin joissakin pk seudun talleilla. Siksi olisi myös kiva tietää hevosten oloista siellä :)

    • ..........

      En ole itse käynyt mutta olen kuullut että yleisesti pidetään laadukkaana paikkana. Ainakin ratsastuskouluoppilaiden mestaruuksissa ovat pärjänneet hyvin. Tiedän pari tyttöä jotka tuolla ovat ratsastaneet ja mielestäni he ratsastavat oikein hyvin. Hevosten ulkona pitämisestä en osaa sanoa mitään.

      Tasokkaampi paikka tuo on kuin Tuomarinkylän Ratsastuskoulu.

      • Pettynyt opistoon

        Ratsastuskoulu on parempi, tasokkaampi opetus ja parempi tallihenki itse lähdin pois opistolta huonon tallihengen,jatkuvan nimittelyn ja haukkumisen takia


      • jäävit
        Pettynyt opistoon kirjoitti:

        Ratsastuskoulu on parempi, tasokkaampi opetus ja parempi tallihenki itse lähdin pois opistolta huonon tallihengen,jatkuvan nimittelyn ja haukkumisen takia

        Opisto ja talli ovat kisanneet keskenään niin kauan, kun ovat olleet olemassa. Näin ollen ei kannata kuunnella koululaisen mielipidettä opistosta, eikä opistolaisen koulusta :D


      • jäävit
        jäävit kirjoitti:

        Opisto ja talli ovat kisanneet keskenään niin kauan, kun ovat olleet olemassa. Näin ollen ei kannata kuunnella koululaisen mielipidettä opistosta, eikä opistolaisen koulusta :D

        haha heti kirjoitusvirhe, alussa piti siis lukea opisto ja koulu


      • Fagurilainen

        Mun mielest ei mikään laadukas paikka . huonot maastot ja hevoset on päivät pitkät sisällä ja ratsastaa ympäri vuoden maneesissa😔


      • hepohepo

        Fagurilainen no tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Itse en voi väittää olevani kaikessa oikeassa. Mielipide itsellä kysymykseen kumpi on parempi, koulu vai opisto, (itse ratsastan opistolla) on opisto, sillä mielestäni hevosilla on aika pienet karsinat koululla, ja tallin kattokin on niin matala että isoilla hevosilla kopsahtaa pää kattoon. En oikein osaa sanoa tallinhengestä, mutta mun mielestä ihan perus, hoitajat auttaa enkä ole törmännyt kiusaamiseen. Maastot musta ovat kyllä tosi hyvät jos verrataan vaikka viikinponitalliin joka on aika lähllä asutusta. Pitkät reitit, metsässä ja pelloilla, ja esteitäkin on. Fagurilainen, hevoset eivät kyllä myöskään ratsasta ympäri vuotta maneesissa, vain silloin kun on huono sää tai lumet maassa.


      • hepohepo

        Myöskin opisto on siisti, opettajat päteviä ja hevosetkin mielestäni eloisia eikä pelkkiä kehäraakkeja. Musta oikein hyvä talli!


    • Giiiii! :D

      Opistolle mieuluummin menisin! :D

      • opistolainen

        Kyllä tuon tasoista ryhmää uskoisin että löytyy, soita päivystykseen ja kysy, en ole ihan kaikista ryhmistä tietoinen. Ja jos kovatasoista opetusta kaipaat, niin sipen ryhmiin vaan, et tule pettymään ainakaan opetuksen tasoon :) koulusta omaa kokemusta, en menisi vaikka maksettaisiin, lisäksi hoitajatouhu aivan alaluokkaista... Ei todellakaan kannata, aluksi vaikutti koulu mukavalta paikalta, mutta totuus...


    • Joo....

      Opistosta en paljoa tiedä. Ite käyn siinä koulun puolella ja ihan hirveä paikka. Hoitajat puhuu toisistaan ja ratsastajista pahaa seläntakana. Minun opettaja minna ainakaan ei neuvo kunnolla vaan huutaa kentän keskellä. Suurin osa hevosista on "automaatteja" .

      • wrwrwrwr

        Olen huomannut saman asian. Pisti vähän huvittamaan, kun tunnilla maneesinnurkassa pari pikku hoitajatyttöä nassutti keskenään vielä alkeistasolla ratsastavien ratsastusta arvioiden ja haukkuen ja sitten vielä se niiden harjoittama tirskunta kuiskinta tuijottelu-combo, voi jumalauta.

        Jos olen tarvinnut vaikka hevosen laitossa apua, olen lähinnä kysynyt yhdeltä työntekijöiltä jos sellainen on sattunut lähettyville, ellei sitten joku typykkä ole tullut tarjoamaan itse apuaan, kuten on paristi käynyt. Eikös paikka muutenkin ole aikalailla keskenkasvuisia pikkutyttöjä täynnä mitä vaikka hoitajiinkin tulee, vai riippuuko se vaan päivästä, milloin käy aavistuksen kypsempää porukkaa?


      • Ponipoika

        Mun mielestä koulu on tosi kiva paikka. Minna on osaava opettaja ja nimenomaan pystyy ohjaamaan todella hyvin montakin ratsastajaa kerralla, oon saanu tosi hyviä vinkkejä ja oppinu paljon. Tallilla on tosiaan hieman pissistelevää porukkaa, mutta yleensä tallilla on tallityöntekijä tai vanhempia hoitajia jotka osaavat auttaa. Joskus pienenä kuulin semmosta "Eii mee nyt Pollella hyvin" -puhetta katsomosta mutta siitä ei tarvi välittää, jokaisella tallilla on niitä. Kaikki varustejutut on selkeitä ja apua saa. Hevoset eivät ole automaatteja, muutama on helpompi tapaus muttei yksikään mene automaattisesti peräänantoon tai muuta sellaista. Isoin plussa ehkä kahviautomaatista


    • arvaapoaää

      Kannattaa ottaa pari irtotuntia ja katsoa onko talli mukava paikka.:)

      • Ja pah koululle:(

        Opistolla pääsee kyllä kehittymään, huomasin eron kun vaihdoin koululta opistolle. Tietty voi olla opettajastakin kiinni mutta... Hoitajat koululla suorastaan törkeitä, ja hevosia saa n. 8v. pikkulikat tehdä hevosilla mitä mieleen juolahtaa ( monesti nähty kun tarhassa hypitään aidalta hevosen selkään ja juoksutetaan portit auki...). Isommat hoitajat sitten ilkeitä. Toki koululla enemmän poneja, se varmaan niitä pikkulikkoja vetääkin puoleensa.


      • HYI PIUHAT
        Ja pah koululle:( kirjoitti:

        Opistolla pääsee kyllä kehittymään, huomasin eron kun vaihdoin koululta opistolle. Tietty voi olla opettajastakin kiinni mutta... Hoitajat koululla suorastaan törkeitä, ja hevosia saa n. 8v. pikkulikat tehdä hevosilla mitä mieleen juolahtaa ( monesti nähty kun tarhassa hypitään aidalta hevosen selkään ja juoksutetaan portit auki...). Isommat hoitajat sitten ilkeitä. Toki koululla enemmän poneja, se varmaan niitä pikkulikkoja vetääkin puoleensa.

        Juuri tuota inhoan koulussa!! Pikkulissut minishortseineen saavat tehdä ja päteä miten haluavat! Kun heppa työntää päänsä tarhan reunan yli, tulee nyrkistä! Ihan sairasta. Koko ajan näkee sivusta tuota ja aina pitäisi yrittää puuttua.
        Opisto oli tallihengeltään ja tunnelmaltaan mielestäni ihana talli, mutta häiritsi hirveästi se, että suunnilleen kaikilla hevosilla on piuhat vääntämässä päätä kaarelle!
        Yksinkertaistettuna: Hevonen menee peräänantoon, kun ratsastajan koko asento ja olemus selässä on tarpeeksi hyvä, jolloin hevosen on vapaamman ja mukavamman tuntuista liikkua. Joillakin (Ei läheskään kaikilla!) hevosilla peräänantoon liittyy myös kaulan kaareutuminen. Piuhat: Väännetään hevosen kaula kaarelle niin sen on varmaan mukava ja vapaa liikkua!
        Ihan saiiiiirasta.
        Kuolaimetonta/kengätöntä tallia etsimässä.


      • opistolainen >2012
        HYI PIUHAT kirjoitti:

        Juuri tuota inhoan koulussa!! Pikkulissut minishortseineen saavat tehdä ja päteä miten haluavat! Kun heppa työntää päänsä tarhan reunan yli, tulee nyrkistä! Ihan sairasta. Koko ajan näkee sivusta tuota ja aina pitäisi yrittää puuttua.
        Opisto oli tallihengeltään ja tunnelmaltaan mielestäni ihana talli, mutta häiritsi hirveästi se, että suunnilleen kaikilla hevosilla on piuhat vääntämässä päätä kaarelle!
        Yksinkertaistettuna: Hevonen menee peräänantoon, kun ratsastajan koko asento ja olemus selässä on tarpeeksi hyvä, jolloin hevosen on vapaamman ja mukavamman tuntuista liikkua. Joillakin (Ei läheskään kaikilla!) hevosilla peräänantoon liittyy myös kaulan kaareutuminen. Piuhat: Väännetään hevosen kaula kaarelle niin sen on varmaan mukava ja vapaa liikkua!
        Ihan saiiiiirasta.
        Kuolaimetonta/kengätöntä tallia etsimässä.

        Opiston tallihenki on myös mitä mahtavin. Hoitajat on oikeasti tosi avuliaita ja ainakin mun kohdalla kokemukset todella positiivisia. Tallityöntekijät myös superystävällisiä ja on mua aina auttanut kahden vaikeimman hepan kuntoonlaittamisessa. Aika moikataan ja ollaan ystävällisiä. Se mikä opistolla ehkä ärsyttää, on opettajat. Yleensä ihan mukavia, välillä taas sellaisia räyhääjiä ettei tee mieli seuraavalla viikolla näyttää naamaansa. Muustakin huudetaan kun ratsastuksesta, ja mieli on oikeasti toisinaan tosi maassa. Ryhmäkoot aika isoja, mutta ei ainakaan itseäni ole häirinnyt. Pieniä lapsia siellä ei kauheasti näy, enpä tiedä olisiko opetustyyli heille hyväksikään. Toinen tosi hyvä juttu opistolla on kisaamisa ja valmentautumismahdollisuudet, seurakisoja tosi usein. Tarhaamiseen en ole perehtynyt mutta luulen että työntekijät tietää mitä tekee :) käsitykseni mukaan ovat aamusta siihen asti ulkona kunnes tunnit alkaa. Mutta kiusaamista en ole opistolla koskaan nähnyt, ainakaan hoitajien keskuudessa. Ihmettelen todella, kun osa on valittanut ilkeistä hoitajista.


      • Heponen2003
        opistolainen >2012 kirjoitti:

        Opiston tallihenki on myös mitä mahtavin. Hoitajat on oikeasti tosi avuliaita ja ainakin mun kohdalla kokemukset todella positiivisia. Tallityöntekijät myös superystävällisiä ja on mua aina auttanut kahden vaikeimman hepan kuntoonlaittamisessa. Aika moikataan ja ollaan ystävällisiä. Se mikä opistolla ehkä ärsyttää, on opettajat. Yleensä ihan mukavia, välillä taas sellaisia räyhääjiä ettei tee mieli seuraavalla viikolla näyttää naamaansa. Muustakin huudetaan kun ratsastuksesta, ja mieli on oikeasti toisinaan tosi maassa. Ryhmäkoot aika isoja, mutta ei ainakaan itseäni ole häirinnyt. Pieniä lapsia siellä ei kauheasti näy, enpä tiedä olisiko opetustyyli heille hyväksikään. Toinen tosi hyvä juttu opistolla on kisaamisa ja valmentautumismahdollisuudet, seurakisoja tosi usein. Tarhaamiseen en ole perehtynyt mutta luulen että työntekijät tietää mitä tekee :) käsitykseni mukaan ovat aamusta siihen asti ulkona kunnes tunnit alkaa. Mutta kiusaamista en ole opistolla koskaan nähnyt, ainakaan hoitajien keskuudessa. Ihmettelen todella, kun osa on valittanut ilkeistä hoitajista.

        Hei!Juuri olen etsimässä itselleen opistoa)Ja päätin mennä tähän opistoo...olisi kivaa tutustua sun kaa,vaikutat tietävältä ja kivalta ihmiseltä)Oisko sulla instagram tiliä tai Facebook tiliä?Voitaisimme jutella opistosta)Käykö?


    • Opistolainen aina

      Ridaan opistolla, on tosi hyvä paikka! Tosin ei mulla ole paljonkaan mihin verrata. Hevoset on kivoja, poneja on vähän eikä sen takia oo niin paljon ihan lapsia. Tallihenki on hyvä, ryhmäkoot valitettavasti isoja. Opet on osaavia, aika tiukkoja mutta ne osaa olla kyl kilttejä pienemmille. Aina saa apua, mutta joinain päivinä on talli tosi tyhjä eikä meinaa löytää ketkään keneltä pyytää apua :D

      Eli hyvä talli ja hevoset, kiva ilmapiiri ja hyvä opetus. Huono puoli on isot ryhmät ja aika kallista, tosin niin kaikki helsingissä on.
      Suosittelen! :)

    • raasut

      Itse ratsastin opistolla vuoden lyhyen matkan takia, mutta vaihdoin toiseen talliin takaisin missä olin ollut aikaisemminkin, koska en pitänyt opistosta ollenkaan. Hevoset asustavat "komeroissa" elikkä aivan liian pienet katsinat, isojen hevosten hännät tulehtuvat seinien takia kun hepat kääntyvät niin häntä nirhaantuu seinään, ei pääse olemaan kuin 2 suunnassa karsinassa, hevosilla ei ole väliä kunhan rahaa saadaan ja se on VÄÄRIN!!! Tunneilla ei mahdu menemään kunnolla kun 10 kappaletta hevosia yrittää liikkua, tarhoissa ei ole mitään viihdykettä vaikka oitäisi olla aina jotain syötävää edes mutta ei. Hevoset laitetaan tunnille vaikka on patteja jaloissa, selkä kipeä ja sitten ihmetellää että miksi hevonen yrittää purra ja siitä vain ragaistaan raipalla lyömällä niin kovaa että koko talli herää, hevosilla ei ole vapaata melkein mitään kun kesät ja muut pyhät menee kisoissa/leireissä/kursseissa. Tallihenki ei mielestäni ole hyvä, nostetaan vain nenää ja otetaan mittaa toisistaan yms. Tunneille laitetaan liian eritasoisia ratsastajia mikä johtaa siihen ettei tunneilla pääse oppimaan hyvin. Ratsastusksen opettajat (en mainitse nimellä mutta ainakin 2) 'haukkuu' tunneilla esim. Kun ei osaa tulla esteelle hyvin tai muuta vastaavaa niin pitäisi heti alkaa hävetä.!??!?!?!
      Voi olla että te jotka vain ratsastatte opistolla niin ette huomaa kaikkea, mutta itse hoitajana olen nähnyt kaikkea mitä tallilla tapahtuu mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu.
      Eniten minua huoletuttaa tallissa hevosten hyvinvointi :(

    • opistollaridaaja

      vaikka on jo vanha keskustelu niin kerron silti oman mielipiteen opistosta:)
      Ratsastan siellä ja mun mielestä tosi mukava paikka:)
      Ihmiset ja hevoset on tosi kivoja ja opetus on todella hyvää ja laadukasta. Ennen karsinat oli liian pieniä joo, mutta nyt on tehty remontti ja kaikilla hevosilla on riittävästi tilaa. Myös hoitajat ovat osaavia ja auttavat mielellään jos apua tarvitaan. Ryhmiäkin on monen tasoisia joten kaikille löytyy oman tasoinen ryhmä:)

    • ridaaja

      Ratsastaa tällähetkellä koululla, mutta olen mahdollisesti vaihtamassa opistolle. Minua ainakin on aina autettu aina kun olen apua pyytänyt:). Ja opettajani on mukava! Kerran olen opistolla ratsastanut ja aion uudestaankin, niin kiva tunti oli.

    • Opalainen

      On vähän vanha keskustelu mutta kerron mielipiteeni opistosta.
      Käyn itse opistolla ratsastamassa ja olen itse hoitajana. Talliin tulleita moikataan ja aina saa apua pyydettäessä ja hoitajat saattavat tarjota apua ilman pyyntöäkin. Tallihenki on hyvä eikä hoitajien välillä ole mitään kiusaamista, kaikki auttavat kaikkia. Tallihenkilökunta on mukavaa väkeä.
      Meillä opalle ei paljon poneja ole mutta eritasoisia hevosia löytyy, automaateista haastaviin. Alkeiskursseja järjestetään vähän väliä.
      Opettajat ovat mukavia, joskus ehkä tiukkoja mutta osaavat myös neuvoa hyvin ja asiallisesti.
      Tallilla järjestetään välillä kilpailuja joten niihinkin on mahdollisuus osastua, minkä tasoinen olisitkaan.
      Eri tasoisia ryhmiä löytyy, löydät varmasti oman tasoisesi ryhmän.

      Koulusta en sano mitään, koska tosiaan opa ja koulu ovat kilpaileet kauan ja jokainen luultavasti pitää omaa talliaan parempana. Ratsastin ennen koululla ja huomasin itse että joko apua ei saanut tai sitten hoitajat tunkivat väliin ja hoitivat hevosen puolestani vaikka olisin halunnut itse tehdä sen. En tiedä miten nykyään on, on siitä jo jonkin aikaa kun koululla ratsastin. Koululla käy myös paljon pieniä ratsastajia ja hevosia on vähemmän. Hoitajat useimmiten teinityttöjä, sekä vanhempia että pienempiä mutta useimmiten teinejä.
      opalla käy pienempiä hoitajia mutta suurin osa lukiossa tai jo aikuisia.

      Tallissa oli remonttikin joten hevosten karsinat ja vesari isompia.

      • Opalainen

        Lisäystä vielä, että hevosia kohdellaan hyvin. Heppoja ei lyödä eikä piuhat ole hevosten kiusaksi. Se auttaa hevosta kulkemaan rennommin, saattaa näyttää inhottavalle mutta ei siitä ole haittaa hevoselle. Eikä kaikilla hevosilla käytetä piuhoja. Se on ratsastajillekin helpompi. Ja hepoilla on vapaapäiviä muutenkin kuin kesällä ja patteja yms. selkävaivoja hoidetaan, sen mukaan menee tunnille onko kannattavaa ja pystyykö hevonen olemaan tunnilla. Ei meillä päästetä ontuvaa heppaa tunnille.


    • bööööö

      Ratsastan koululla mutta opistoa haluaisin kyllä käydä testaamassa. Ainoa huonopuoli on juuri tuo karsinoiden ahtaus. Ja niille jotka valittavat automaatti hevosista, moni hevonen/poni on automaatti jos niiltä ei vaadi paljoa!

      • mööö

        Tallissa on muutes tehty remontti, nykyään kaikki boksit isoja.


      • ÄLÄ-huijaaaa

        Möö: MINKÄ paikan tallissa, koulun vai OPISTON? Ja milloin tehty remontti? Ja miksi remontista ei ole mainintaa paikan nettisivulla? Kirjoittaako itse paikan omistaja täällä ja keksii omiaan?


    • Suomenhevosori

      Voiko sinne ottaa oman jo eläkkeellä olevan ex. ravurin mukaan tunneille?

      • 3Dan

        Tuskin.


      • Opalaine

        Jos se on ori nii ei varmaa. Mutta jos se asustaa siellä yksäritallilla ja on suht järkevä nii varmaan voi. Jos se asuu muualla niin voit käydä dumissa valkuissa yms mutta en usko että normi tunnilla.
        Ja sanon nyt tähän vielä oman mielipiteeni.
        Oon ratsastanut opalla kohta vasta vuoden. (Olen siks kyllä muualla ratsadanut mutta vaihdoin tallia) ja ku alotin opalla mulle oltiin alusta asti tosi ystävällisiä eikä pelottanu kysyy apua. Mun opettaja Kiki tuntu aluks super tiukalta mutta siihe tottu tosi nopeesti ja nykyää se on musta tosi mukava.
        Itse minulla on nykyään siellä hoitoponi ja olen tämän vähän alle vuoden aikana saanut siirrettyä tasoni 50cm - 80cm.
        Hepoilla ainakin nykyään tosi tilavat karsinat.
        Olen myös päässyt käymään valmennuksissa ja kisaamaan tosi paljon enemmän.
        Sitte yksäritalleista
        Mun kahdella kaverilla on kaks ponia siellä. Yksäritallia hoidetaan tosi hyvin. Karsinat aina siistit yms. ja tarpeeks tilavat karsinat todellakin. Plussana kans se että yksäreille on oma maneesi ja osa kentästä varattu. Yksäreillä myös super hyvä kisa ja valmentautumis mahdollisuus.
        Että on hintansa väärti.
        Koululla en ole ikinä ratsastanu joten en sano mitää


    • nasku

      itse en tykännyt ratsastuksen opettaja huusi siis huusi lapsille hevosilla on ihan ok olla mutta en tykännyt

    • Liisa77

      Ratsastan itse Ratsastuskoululla ja olen vain kiinnittänyt huomiota Opiston opettajien ikävään opetustyyliin. Ei ole minusta kannustavaa! Opettajat ovat usein ilkeitä oppilaille ja turhautuvat jossei ensimmäisellä kerralla onnistu. Hevoset ovat isoja, liian laihoja, kaikilla apuohjat tai jopa kanget sekä osa hevosista asuu ulkotallissa keskellä kuraa. Tuomarinkylästä suosittelen ehdottomasti Ratsastuskoulua!!!

      • K-plussakortti

        Kankia käytetään vain niillä jotka osaavat niillä ratsastaa :)


    • Vaahtokassi__

      Onko Tuomarikartanolla kahviotoimintaa kisojen aikana?
      Kiertelen estekisoja ja kysyn etukäteen, kun se kahvio ja grillimakkarapiste on niin tärkeä.

      • dumilainen

        On :) Tervetuloa kisoihin!


    • Kilpikonnahepo

      Suosittelen lämpimästi! Tallihenkilökunta on erittäin ystävällisiä, avustavia ja opettajat kuuntelevat oppialiden toiveita ja opettavat erinonaisesti. Hevosia kohdellaan todella hyvin ja pidetään hyvää huolta. Tunneilla on aina vain max 8 ihmistä, ja hypätään säännöllisesti. Varusteista pidetään hyvää huolta ja putsataan säännöllisesti. Hevoset tarhaavat myös säännöllisesti, talvella loimet päällä. Vanhat hevoset käyvät vain 1 tunnin päivässä ja annetaan vapaapäiviä. Ulkotallissa on aina lämmin ja hevosilla loimet päällä kylmällä niin ulkotallissa kuin päätallissa. Hyvä tallihenki ja tunnit ovat alkeiskursseista HeA:han ainakin. :)

    • Hfjolgv

      Tästä on jo aikaa kun opiston puolella kävin aikuisratsastajana. Mielestäni opetus oli huonoa ja tallinomistajien tapa ylipäätään puhua oppilaille töykeä. Huono ilmapiiri oli lopullinen syy tallin vaihtoon. Varsinkin tallityttöjen juoruilu ja potaskan puhuminen toisistaan ja välillä kyllä meistä asiakkaitakin oli asiatonta. Mutta näin taitaa olla asiat aika monella suurtalilla.

    • StadinC

      Olen tässä tämän vuoden harrastellut (painopiste sanalla h a r r a s t a m i n e n) opistolla enkä ole havainnut opettajissa minkäänmoista epäasiallista käytöstä. Olen viihtynyt hyvin. Niin kauan aion viihtyä kunhan saan olla pelkkä harrastaja ( yli 30v kokemuksella) Tietysti ryhmät, joissa käyn arkisin ovat vähemmän vaativia eli Klo 16-18. Kausikorttia en ole ottanut, mutta se on oma valintani eivätkä muut seikat vaikuta kausikortittomuuteeni.

    • Anonyymi

      En voi todellakaan suositella Ratsastusopistoa. Muutat hevoset ontuvat ja ovat tunneilla, kaikilla lähes jotkut apuohjat ja opettajien käytös todella töykeää!!
      Minulle riitti ratsastusharrastus sielä. Vaihdoin Ratsastuskoululle ja olen tällä hetkellä enemmän kuin tyytyväinen :)

    • Anonyymi

      Mutta mikä se on tämä aloittajan tuomarinkartano?

    • Anonyymi

      Itse käyn opistolla ja mul on tosi kiva ope. Hevosia ei jumalauta lyödä onko se vaikee ymmärtää. Olen menossa koululle ratsastamaan keskiviikkoisin ku vaikutta kivalta tallilta ja sitte mul on sunnuntaisin opiston tunti j keskiviikkosin koululla. Itse olen siis lapsi ja mitään nimittelyä ei ole ja jos tartte apua niin saan sitä. Mutta molemmissa on hyvät ja huonot puolet esim opiston JOTKUT opet (ei siis mun ope) niin ne on aika tiukkoja, kiroiluakin olen Ehkä kuullut. Sit taas koulul hevoset on suurimmaksi osaksi laiskoja mut kilttejä aj katto on siis Vanhalla puolella matala. Suosittelisin vielä jotain rempaa niin että kaikki hevoset saavat olla ilmastoidussa ja valoisassa tallissa kun uusi puoli on semmonen ja korke a on kattokin. Itse kannattaa punnita hyvii ja huonoja puolia molemmista ja päättää sit kummalle menee. Jos haluut tasokasta opetusta ja Hieman haastavempia tunteja, mene opistolle. Jos haluut vähän rennompaa meininkiä ja poneilla ratsastaa, valitse koulu. Ps joo tiiän tää on vanha keskustelu😂

    • Anonyymi

      En tosta opistosta tiiä, mutta oisin kuullu että siellä Tuomarinkylän Ratsastuskoululla ois hevosten iät vaihdettu muutamaa vuotta nuoremmaksi, sekä vääränlaisia satuloita ratsuille🤔. Myös tarhaus vissiin jotain 1-2h jota en ainakaan itse kannata..

    • Anonyymi

      Varmaankin siellä R-O:lla on kivat hevoset. Yksi kaverini lopetti siellä koska ei tullut toimeen pääopen kanssa. Ehkä se johtui siitä, kun kaverini sanoi suoraan, että hän ei kilpaile. Jotkut junnut kyllä ovat kehuneet em. opea kannustavaksi - hän taitaa valikoida, ketä ratsastajaa kannustaa, kaveriani ei ainakaan. En suosittele satunnaiselle irtotuntilaiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3518
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      192
      1621
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1307
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe