Puhelin

Puhelin 4

Onko kellään kokemusta puhelimen hankinnasta Alanyassa? Suomalainen kännykkä ei ymmärtääkseni toimi kuin pari viikkoa siellä ja tarkoituksena olisi viettää siellä useampi kuukausi. Elikkä saako Turkkilaisen liittymän hankittua ja pitääkö olla pysyvä asunto (vuokra tai omistus) sieltä? Onko liittymän hankkiminen kallista?

27

3486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kälätystä

      Saa hankittua. Laittavat hotellin osoitteelle (joskus jopa siinäkin tapauksessa ettet asusta hotellissa). Uusi puhelin rekisteröidään sinulle, eli passi tarvitaan. Käytetyn puhelimen hankkimiseen ei tarvita passia.
      Jos haluat käyttää omaa Suomi-puhelintasi Turkissa, sekin onnistuu maksamalla n. 200 TL vero ja rekisteröintimaksu.
      Joskus suomalaiset puhelimet suljetaan jo muutaman päivän jälkeen, joskus saattavat pysyä auki jopa kuukauden. Sulun jälkeenkin puhelin on mahdollista saada toimintaan, mutta se on melko kallista ja todella hidasta (ei onnistu Alanyassa).

      Liittymiä saa todella halvalla (muutama liira) jos haluat prepaid-liittymän, johon pitää ladata rahaa joka kuukausi. Liittymä suljetaan jos latausta ei tehdä.
      Jos taas haluat liittymän, joka pysyy toiminnassa myös Suomessa ollessasi, niin sellainen prepaid maksoi viime kesänä 40 liiraa Turkcellillä.

      • aloo

        Suomipuhelin suljetaan? Nyt kuulin eka kerran asiasta. Viime kesänä olin reilut pari kuukautta ja ilman mitään ilmoituksia tai vippaskippasia pysyi suomi-puhelin toiminnassa koko ajan!

        Hommasin turkkipuhelimen ja se oli käytetty mutta avaamiseen tarvittiin kyllä passia. Kyseessä Avean liittymä. Jos Avean prepaidia ei lataa puoleen vuoteen, liittymä suljetaan. Tämä omani ei toimi kuin Turkissa ollessani. Liittymää avatessa kysyivät mm äidin tyttönimeä =D

        Puhelimen hommaus onnistuu kyllä ilman vakkariasuntoa Turkissa.

        Missähän tuon suomipuhelimen mahdollisen rekisteröinnin voi hoitaa ja mahdolliset maksut maksaa? Useampien kuukausien reissu tulossa ja onpas kiva, jos se joskus laitetaankin kiinni...


      • AlanyanAsukki
        aloo kirjoitti:

        Suomipuhelin suljetaan? Nyt kuulin eka kerran asiasta. Viime kesänä olin reilut pari kuukautta ja ilman mitään ilmoituksia tai vippaskippasia pysyi suomi-puhelin toiminnassa koko ajan!

        Hommasin turkkipuhelimen ja se oli käytetty mutta avaamiseen tarvittiin kyllä passia. Kyseessä Avean liittymä. Jos Avean prepaidia ei lataa puoleen vuoteen, liittymä suljetaan. Tämä omani ei toimi kuin Turkissa ollessani. Liittymää avatessa kysyivät mm äidin tyttönimeä =D

        Puhelimen hommaus onnistuu kyllä ilman vakkariasuntoa Turkissa.

        Missähän tuon suomipuhelimen mahdollisen rekisteröinnin voi hoitaa ja mahdolliset maksut maksaa? Useampien kuukausien reissu tulossa ja onpas kiva, jos se joskus laitetaankin kiinni...

        Niin, suomipuhelin toimii kyllä suomalaisella sim-kortilla zombien hyökkäykseen asti, mutta jos haluaa käyttää turkkilaista korttia suomalaisessa puhelimessa, se pitää rekisteröidä.

        Vero käydään maksamassa verovirastoon, ja sieltä kuitin kanssa sitten Avean/Turkcellin/Vodafonen liikkeeseen (ei ihan minne vaan, ulkomaalaiset yleensä ohjataan Ataturkilla sijaitseviin liikeisiin, mutta myös Alanyumissa onnistuu) jossa itse rekisteröinti tapahtuu. Maksaa nykyisin reilut 200 TL. Itse rekisteröin oman puhelimeni kolme vuotta sitten, jolloin maksu oli 5 TL, koska silloin maksettiin pelkkä rekisteröinti, ei veroa.

        Puhelimen rekisteröimiseen, uuden puhelimen ostamiseen ja liittymän avaamiseen tarvitsee passin. Vanhan puhelimen saa ilman passia.
        Ostotietoihin tarvitaan kaikkea hauskaa (vanhempien nimiä sun muuta), mutta monet myyjät täyttävät tietoihin puuta heinää, jos ulkomaalainen on yksin asioimassa. Oma puhelin on ostettu hotellin osoitteella, vaikka ostohetkellä omaa Turkin osoitettani tarjosinkin.

        Prepaid liittymä voidaan aktivoida toimimaan myös Turkin ulkopuolella. Näin saat viestisi ja puhelusi myös kotimaassa ollessasi, mutta sitä ei kannata käyttää muualla kuin Turkissa - tulee hiukan kalliiksi.


    • rautalangasta väänne

      Siis suomipuhelin toimii vaikka hamaan ikuisuuteen asti suomiliittymällä, mutta jos hankit TURKKILAISEN LIITTYMÄN SUOMALAISEEN PUHELIMEEN, niin silloin puhelin pitää rekisteröidä.

      • aloo

        Kiitos, kun väänsitte rautalangasta. Ihmettelin jo kovasti tuota "suomipuhelin lakkaa toimimasta parissa viikossa", kun oma ei ole lakannut. Ei ole tullut edes mieleen tunkea suomipuhelimeen turkkikorttia. Sekin siis rekisteröinnillä mahdollista, hyvä tietää mutta taidan tyytyväisenä kikkailla näillä kahdella suomi- ja turkkipuhelimella =)


    • ansu-v

      No jopas on siellä puhelimella puhuminen tehty melkoseks salatieteeks :D

    • Mahmutlarissa asuva

      Tammikuussa rekisteröin suomipuhelimen Turkkiin. Mukaan passi, asumislupa ja tapu. Maksu verovirastoon 125 TL ja merkittiin kuittiin puhelimen imei. Sen jälkeen läheiseen Turkcellin liikkeeseen missä kaikista papruista monet kopiot plus allekirjoitukset. Tyttö laittoi Ankaraan tietokoneella tiedot ja kolme päivää niin puhelin oli rekisteröity. Maksoi 20 TL. Käytämme Turkcellin prepaidia, maksaa esim. puhelut Suomeen 60 min. 9 liiraa. Lisää voi sitten ladata tarpeen mukaan.

    • ansu-v

      Miks siel on noin monimutkaista? Vai onko Suomessakin ulkolaiselle se noin hemmetin tiukkaa?

      • Osa syystä

        Aikoinaan Turkissa varastettiin todella paljon puhelimia, mutta tuon rekisteröinnin takia ovat harventuneet.
        Ja monet turistialueiden ihmiset myös saivat lahjaksi muista maista ostettuja puhelimia, jolloin Turkki jäi ilman verorahoja.


      • tietoahaluava4
        Osa syystä kirjoitti:

        Aikoinaan Turkissa varastettiin todella paljon puhelimia, mutta tuon rekisteröinnin takia ovat harventuneet.
        Ja monet turistialueiden ihmiset myös saivat lahjaksi muista maista ostettuja puhelimia, jolloin Turkki jäi ilman verorahoja.

        Tyhmä (?) kysymys vielä: siis jos ostaa Suomesta puhelimen ja tuo sen tänne uutena paketissa, niin ei kai siitä tarvitse veroa ja rekisteröintimaksua maksaa??


      • Yksinkertaisesti..
        tietoahaluava4 kirjoitti:

        Tyhmä (?) kysymys vielä: siis jos ostaa Suomesta puhelimen ja tuo sen tänne uutena paketissa, niin ei kai siitä tarvitse veroa ja rekisteröintimaksua maksaa??

        Kyllä täytyy, jos aikoo käyttää puhelinta turkkilaisella kortilla.


    • +++000+++

      Ylläolevissa vastauksissa onkin selitetty jo puhelimen rekisteröinti tai ostaminen. Samsungin tai halvin Nokialainen puhelin maksaa Alanyaumissa 170tl. Peruskännykkä, joka on uusi ja tekstiviesti ja puhelin toimii. Suhteessa puhelimet ovat kalliita Turkissa.
      Liittymää hankkiessa kannattaa pyytää että puhelin toimisi myös ulkomailla, jolloin ei tule yllätyksiä toimimattomasta puhelimesta.

      Puhelinpaketit kannattaa ottaa 500 kontuuria puheaikaa maksaa 30tl. kannattaa tarkistaa voiko samalla puhua kaikkiin liittymiin Avea, Vodaphone, turkcell.
      Ulkomaan puheaikaa 100min 9tl tai 20omin 19tl, 100sms pakettia eurooppaan 15tl. Internet aika 15tl oma paketti.
      Paketit on voimassa kuukauden. Jos joku loppuu aikaisemmin niin ko pakettia saa ostaa ennen kuukauden päättymistä lisää.

      Jos ostaa normaalia kontuuria eli puheaikaa puhelinkortilla, puhelinkontuurit kuluvat huimalla vauhdilla soitettaessa ulkomaille tai jos ystävillä on eri operaattorin liittymä.

    • +++000+++

      Bimistä saa ostaa 250konturia puheaikaa 10tl. Samoin saa ostaa tekstiviestipaketteja ja puhelimeen tietokoneaikaa edulliseen hintaan.
      Hinta on sama turkcell, avea, vodaphone kun puhuu. Ulkomainen puhelin pitää olla rekisteröity Turkkiin, koska muuten se sulkeutuu tai turkkilainen puhelin.

      • +++111+++

        Siis ei sulkeudu, ei. Suomi-puhelin ollut nyt yli 6 kk täällä ja hyvin toimii edelleen.


      • AlanyanAsukki
        +++111+++ kirjoitti:

        Siis ei sulkeudu, ei. Suomi-puhelin ollut nyt yli 6 kk täällä ja hyvin toimii edelleen.

        Jos käytät sitä puhelintasi suomalaisella sim-kortilla, niin ei sitä suljeta.
        Jos puhelimessasi on turkkilainen sim-kortti, on se kyllä melkoinen ihme jos puhelinta ole suljettu. Normaalisti nimittäin sulkevat ne 3-21 vuorokauden jälkeen.


      • tuuriako?
        AlanyanAsukki kirjoitti:

        Jos käytät sitä puhelintasi suomalaisella sim-kortilla, niin ei sitä suljeta.
        Jos puhelimessasi on turkkilainen sim-kortti, on se kyllä melkoinen ihme jos puhelinta ole suljettu. Normaalisti nimittäin sulkevat ne 3-21 vuorokauden jälkeen.

        itse vietän alanyassa n. 6 kk joka vuosi ja käytän suomalaisessa puhelimessa turkkilaista liittymää. Ja ei ikinä oo suljettu.. siis mistä ne edes voi tietää mun puhelimesta??? Mulla vanha nokialainen siellä aina mukana. en oo edes kuullut että puhelin voitaisiin sulkea. Saahan sen liittymänkin ostettua ilman passeja yms.


      • AlanyanAsukki
        tuuriako? kirjoitti:

        itse vietän alanyassa n. 6 kk joka vuosi ja käytän suomalaisessa puhelimessa turkkilaista liittymää. Ja ei ikinä oo suljettu.. siis mistä ne edes voi tietää mun puhelimesta??? Mulla vanha nokialainen siellä aina mukana. en oo edes kuullut että puhelin voitaisiin sulkea. Saahan sen liittymänkin ostettua ilman passeja yms.

        Varmaankin puhelimesi on sitten niin vanha, että se on jätetty rekisteröintien ulkopuolelle. Rekisteröintipakko on ollut käytössä nelisen vuotta.

        Turkkilaisen sim-kortin kanssa käytettävät puhelimet pitää rekisteröidä tai niiden signaali blokataan (sen jälkeen puhelin ei toimi millään turkkilaisella sim-kortilla). Turkissa myytävät puhelimet rekisteröidään ostohetkellä. Ja ulkomaalaisista puhelimista pitää nykyisin maksaa lisäksi tuo vero. Sama rekisteröintipakko päätee myös mokkuloihin.


      • +++111+++
        AlanyanAsukki kirjoitti:

        Jos käytät sitä puhelintasi suomalaisella sim-kortilla, niin ei sitä suljeta.
        Jos puhelimessasi on turkkilainen sim-kortti, on se kyllä melkoinen ihme jos puhelinta ole suljettu. Normaalisti nimittäin sulkevat ne 3-21 vuorokauden jälkeen.

        No enkös minä noin sanonutkin, kun vastasin edelliseen viestiin. Siis minulla on Suomi-puhelin suomalaisella sim-kortilla ollut yli puoli vuotta ja toimii - ei sulkeudu. Lisääkö rautalankaa...


      • Taidat tarvita
        +++111+++ kirjoitti:

        No enkös minä noin sanonutkin, kun vastasin edelliseen viestiin. Siis minulla on Suomi-puhelin suomalaisella sim-kortilla ollut yli puoli vuotta ja toimii - ei sulkeudu. Lisääkö rautalankaa...

        rautakiskon väännettäväksi.

        Kukaan ei ole missään vaiheessa väittänytkään, että Suomi-puhelin suomalaisella kortilla suljettaisiin.


    • pööölööööö

      Väännä ratakiskosta...

    • Hankalaa :(

      Moi!

      Haluaisin viedä vanhan käytetyn älypuhelimen ystävälle turkkiin....voinko rekisteröidä puhelimen lentokentän tullissa? Ja mitä papereita tarvitsen? Ja pitääkö vielä käydä paikallisessa liikkeessä tms? Puhelinta siis käytettäisiin jatkossa avean prepaid liittymällä....

    • Turcell

      Ostin 2 vuotta sitten käytetyn puhelimen Turkista ja siihen turkkilaisen sim-kortin, eivät pyytäneet passia eikä mitään papereita tarvinnut täytellä. Moitteettomasti on pelannut aina reissuilla, vaikka väliä on ollut puolikin vuotta.

      • tentskuli

        Minulla sama kokemus kuin nimim. Turcell, ei tarttenut passia eikä minkäänlaisia papruja täytellä. Tosin aikaa käytetyn ostamisesta reilut kolme vuotta.


    • Fotofoto

      Olen turkissa nyt ja sain sulkuviestin jossa oli laitteeni imei koodi. Poistuuko sulku kun menen suomeen takaisin. Tarkoitan siis että olen vain 7päivää täällä ja antoivat 120 päivää ennen kuin sulkevat. Niin eikai puhelin voi sulkeutua kun olen suomessa

      • hju

        Ota vaan ihan rennosti ja lomaile rauhassa. Mitään ei tule tapahtumaan tuolla aikavälillä.


    • HysHysHiljaa

      Turkin valtio haluaa ja myös kontrolloi kaikkia puhelimia maanpetoksellisen toiminnan paljastamiseksi.
      Varokaa arvostelemasta presidenttiä puhelimessa koska voitte joutua siitä vankilaan.
      Niissä viruu jo satoja tuhansia toisinajattelijoita.

    • Ostinpuhelimen

      Rantakadulla on useampikin puhelinmyyjä.
      Turisteilta "unohtuneita" eli varastettuja puhelimia saa hyvinkin edulliseen hintaan,
      Esim Samsung Galaxy S7 lähti 123 eurolla jne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe