Aikuisen koiran totuttaminen kissaan

Sissi

Onko kokemuksia/tietoa kuinka kannattaisi lähteä tutustuttamaan aikuista, 6 v, koiraa kissaan? Koira ei ole ollu kissojen kanssa koskaan tekemisissä,jos ei lasketa niitä kertoja kun on mökillä ajanut jonkin naapurin kissan puuhun.
En pelkää,että koira tekisi mitään pahaa kissalle, mutta on iso kokoinen (labbis) ja innostuu ihan liikaa eläinkavereista. Touhottaa vaan ja leikkimään pitäisi päästä, ja tässä kohtaan ei kuule eikä näe mitään. Pelkään että kissa pelästyy todella pahasti.

34

7291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huuhtain

      Pidät koiran kytkettynä. Koira pitäisi saada käyttäytymään rauhallisesti ja pysymään paikoillaan, jotta kissa voisi varovasti luonteensa mukaisesti tehdä tuttavuutta. Ei oikein hyvä ennuste, jos koiralla on tapana innostua niin, ettei ole kontrollissa. Kissa panikoi ihan varmasti, jos koira ryntää sitä kohti. Jompikumpi siinä saa nenälleen. Voi käydä pahastikin.

    • Helppoa.

      Kuin heinänteko, muokkaat vain koiran käyttäytymistä, jolloin koirasi suhtautuu rauhallisesti ja välinpitämättömästi kissaan. Tällaisiin harjoituksiin kuuluu aikaa muutamia päiviä ja ilman, että koiraa tarvitsee kieltää tai rangaista.

    • eläinrakasmummo

      Meillä oli myös tuo ongelma,koira ei tykännyt kun tuotiin vuoden ikäisenä meille koira meillä oli vanha kissa joka oli tottunut edelliseen koiraan samalta kupilta syömään ja koiran kanssa nukkumaan oli niin lellyttlvä näky kun kissa rellotti koiran kainalossa.Me opetettiin koira niin tähän kissaan pidettiin kaulapannasta kiinni ja toisella kissa sylissä annettiin koira nuolla kissa aivan melkein märäksi , kissa yritti käpälää jo antaa mutta ei lyönnyt koska siinä voi mennä silmät koiralta.Meillä meni noin kuukausi kun voi olla varma että kissa ei lyö koiraa taisi muutaman kerran koska koira älähti,mutta se oli opetusta että kissa ei anna itseään muokata.Nyt menee hyvin jos kissaa ei näy niin koira etsii missä kaveri on ja olen huomannut että toisinkin päin on asia.Tsemppiä vaan yritykselle sanoit että on labra iso mutta nehän ovat kilttejä muuten ja lapsi rakkaita.Olen huomannut että kun kissani on sylissä niin koira on kateellinen ja työntyy syliin iso lapinpystykorvaa ja paimenkoiraa eli iso kooltaan.

    • kisulikoira

      Ota pentukissa, joka ei vielä varsinaisesti "pelkää" koiraa ja anna niiden tutustua rauhassa. Ensin istut rauhallisena vaikkapa sohvalla ja leikit pennun kanssa, anna koiran tulla siihen mukaan, rauhoittele hiljaisella ja nätillä äänellä, joka ai innosta kumpaakaan.
      Jatka monta kertaa samoin ja sitten annat niiden olla pieniä aikoja keskenään esim. siinä sohvalla, poistut välillä esim. keittiöön ja jatkat sitten "porukalla". viikon kuluessa kumpikaan ei enää pidä toistaan vaarallisena tai perheeseen kuulumattomana.
      Anna koirallesi edelleen yksilö-aikaa vain sinun kanssasi.

    • 6 kissaa 2 koiraa

      Edelliseen viestiin lisään vielä, että luovutusiässä oleva kissanpentu (8vk) on aika pieni ja hento noin ison koiran leikkikaveriksi, jos koira on vielä herkästi innostuvaa sorttia. Vinkkinä antaisin että vahdi leikkejä kun ovat samassa tilassa. Koira voi vahingossa satuttaa pentua jos innostuu "painimaan" ym. 8-viikkoinen kissanpentu on paljon hentosempi kuin saman ikäinen koiranpentu. Toki yleisemmin aikuinen koira tajuaa jos kyseessä on pentu, mutta vahtia kannattaa kuitenkin. Parempi kattoa kun katua. :)

      • juni5

        Suomen eläinsuojeluyhdistyksen sivuilla kerrotaan, että kissan luovutusikä on 12 viikkoa.

        Mutta on se silti vielä pieni ja hento otus.


      • :)...
        juni5 kirjoitti:

        Suomen eläinsuojeluyhdistyksen sivuilla kerrotaan, että kissan luovutusikä on 12 viikkoa.

        Mutta on se silti vielä pieni ja hento otus.

        On se laulu jossa lauletaan: "pieni ja hento ote".


    • kissan ja koira omis

      sun pitäs opettaa koira ja kissa pennusta lähtien toisiinssa mulla on koira ja kissa ne tulee toimee ne aina painii leikkillään ja nukkuvat vierekäin

    • Max Martin

      Koira alkaa vaan astumaan sen kissan selkään ilman lupaa ja käpälällä lyö sitä yläpäätä aina, kun kissa yrittää vastustella tai rimpuilla. Kissan voi myös tarvittaessa nukuttaa eli tainnuttaa, niin koira pääsee astuttamaan sitä kissaansa. Koiran taluttaja voi valita sille koiralle sopivat kissat. Kissoja pitää olla riittävän monta, sillä yksi kissa ei kauhean kauan jaksa koiran kanssa seurustella. Kissat eivät yleensä koirista pidä ollenkaan. Koirat eivät sitä huomaa, sillä koira yleensä huomaa vain sen, ettei kissa ole koira, vaan koiraan verrattuna eri eläin.

      Vastuu koirasta on aina koiran taluttajalla. Mikäli kissat nousevat kapinaan, niin sitten he pystyvät koiralle kostamaan. Muuten kissat voivat vain leikkiä nukkuvaa ja muuten juonitella mahdollimman paljon kaikkea ilkeilevää.

      p.s. muista, että kissoille ei saa koskaan antaa mitään Ikeasta ostettua

      • Ikeasta

        nyt ei mitään ruuvi-lautakasoja edes ihmisille kannata ostaa. Ne on lastulevyjätettä. Ei kuuna päivänä... tähän pirttiin ainaskan.


      • Max Martin

        Mutta minua ei saa diagnosoida, sillä omistan tämän palstan. Enkä ole homo, vaan suomenruotsalainen naistaiteilija - brittimiesten virallinen seksuaalinen suuntaus- on englannin kielellä Max Martin.

        Olemme nyt EU: ssa ja sana on vapaa. Kaikki ala-arvoiset ja psykiatriseen treatmentiin viittaavat ehdotukset ovat sodanlietsontaa Euroopan Unionin alueella.


      • maniakääke suuhun
        Max Martin kirjoitti:

        Mutta minua ei saa diagnosoida, sillä omistan tämän palstan. Enkä ole homo, vaan suomenruotsalainen naistaiteilija - brittimiesten virallinen seksuaalinen suuntaus- on englannin kielellä Max Martin.

        Olemme nyt EU: ssa ja sana on vapaa. Kaikki ala-arvoiset ja psykiatriseen treatmentiin viittaavat ehdotukset ovat sodanlietsontaa Euroopan Unionin alueella.

        hehheh nimimerkki ...


      • Max Martin
        maniakääke suuhun kirjoitti:

        hehheh nimimerkki ...

        Älä naura, sillä myy kultaa ja timanttii, kun saa Britney Spearsin laulajaksi.


    • Kattimattinen

      Kannattaa opettaa koiralle "jätä"-käsky. Opettele se ensin esim. ruoalla ja leluilla, sitten voit soveltaa sitä kissaan. Koira todennäköisesti oppii nopeasti, että jos ruoan/lelun/kissan jättää rauhaan, saa palkinnon. Ohjeita löytyy koirankoulutuskirjoista ja esim. Victoria Stilwellin ohjelmasta. Pyydät siis ensin koiraa istumaan, sitten laitat herkkupalan sen eteen ja sanot "jätä". Kun koira tajuaa pysyä paikoillaan kiusauksen edessä, anna sille herkkupala palkinnoksi. Älä palkitse sitä samalla herkkupalalla, jonka pyydät sitä jättämään rauhaan! Täten koira oppii, että itsehillintä palkitaan.

      Kannattaa ottaa suhteellisen nuori kissa, koska ne ovat avoimempia muutoksille kuin vanhemmat. Jos et halua ihan pentua, niin 1-4-vuotiaat kissatkin ovat vielä nuoria ja sopeutuvaisia, vaikka sekin on tietysti luonnekysymys. Eläkeikäiset kissat yleensä arvostavat jo rauhaa ja hiljaisuutta sen verran, että innokas koira stressaa niitä suunnattomasti.

    • kimuli6

      Helppoa... meidän koira (kultainennoutaja) oppi kerrasta, että kissaa ei tarvitse jahdata... Kissa räppäs kunnolla kuonolle, sen jälkeen koira on antanut olla kissan rauhassa. Kyllä se luonto opettaa elukat tulemaan keskenään toimeen, Kieltämällä tietty koiraa jos se meinaa liian innokas olla!!

      • Max Martin

        Koirissakin on joskus kehitysvammaisuutta tai muuta vastaavaa luonnonvastaista, että ei koira aina opi tavoille laisinkaan. Vaan voi olla aivan liian innokas ja oppimaton. Kehitysvammaisissa koirissa on usein myös sukupuolista estottomuutta, spontaania ja kontrolloimatonta alapään toimintaa.


    • Max Martin

      Ainoa ongelma siinä kissan ottamisessa on se, että omistajan pitäisi ymmärtää että kissat eivät ole tietyn ikäisiä. Vaan, että kissat ovat ikääntyviä, kasvavia ja kehittyviä olentoja. Ja vaikka kissa nyt olisikin sopivasti 4-vuotias, niin viiden vuoden päästä on jo sitten 9-vuotias. Eikai kukaan voi pitää itsellään lemmikkinä vain 4-vuotiaita kissoja ja sitten 5-vuotias jo myydään naapuriin tai tapetaan pois liikakasvun vuoksi.

      Minä teen sinusta rikosilmoituksen eläinsuojeluun, sillä olet jotenkin esineellistänyt eläimet eri-ikäluokkiin tavaran lailla. Herää epäily myös muista eläinsuojeluun liittyvistä kysymyksistä. Kissoja ei saa esineellistää.

      • Sairaus tämäkin

        Viittaan kaikkiin edellisiin vastauksiisi, onko lääkkeet jääneet ottamatta? Mene muualle häiriköimään.


      • Max Martin
        Sairaus tämäkin kirjoitti:

        Viittaan kaikkiin edellisiin vastauksiisi, onko lääkkeet jääneet ottamatta? Mene muualle häiriköimään.

        Mistä sä nyt niin hermostuit? Kyllä mä täällä saan kirjoitella. Tämä on mun työtä ja mä omistan tämän Suomi 24:n. Mä pistän poliisit sun perään, kun pyrit estämään EU:n politiikkaa.


      • dr.kiminkinen
        Max Martin kirjoitti:

        Mistä sä nyt niin hermostuit? Kyllä mä täällä saan kirjoitella. Tämä on mun työtä ja mä omistan tämän Suomi 24:n. Mä pistän poliisit sun perään, kun pyrit estämään EU:n politiikkaa.

        Mac on hyvä ja käy nyt ottamassa sen lääkkeen ja käytä jatkossa dosettia.


      • Max Martin
        dr.kiminkinen kirjoitti:

        Mac on hyvä ja käy nyt ottamassa sen lääkkeen ja käytä jatkossa dosettia.

        Euroopan Unionin johtaminen ja tiedottaminen stupid Americanseille ei muuten ole sairaus muille kuin amerikkalaisille, joita alkaa pelottamaan. Että menikö sittenkin noi Amerikan sotahyökkäyksen täysin päin helvettiä, kun tuli muutettua tänne Suomeen? Mikä helvetin mato teillä on päässä, kun ette muuhun pysty kuin hulluksi huutelemaan?

        Voi helvetti teitä Amerikan idiootteja, kun kukaan ei pysty tämän enempää huutamaan politiikassa suoraa huutoa. Että siirtykää lukijoiksi täällä Suomi 24:ssa, sillä tämä on teidän SUOMI-EU-info. Laittakaa uutista etusivulle ja minä vastaan. Ei saa elää sodan häviämisen jälkeen 7 vuotta sekoillen ja sodan voittajille vittuillen.


      • Max nukkumaan siitä
        Max Martin kirjoitti:

        Euroopan Unionin johtaminen ja tiedottaminen stupid Americanseille ei muuten ole sairaus muille kuin amerikkalaisille, joita alkaa pelottamaan. Että menikö sittenkin noi Amerikan sotahyökkäyksen täysin päin helvettiä, kun tuli muutettua tänne Suomeen? Mikä helvetin mato teillä on päässä, kun ette muuhun pysty kuin hulluksi huutelemaan?

        Voi helvetti teitä Amerikan idiootteja, kun kukaan ei pysty tämän enempää huutamaan politiikassa suoraa huutoa. Että siirtykää lukijoiksi täällä Suomi 24:ssa, sillä tämä on teidän SUOMI-EU-info. Laittakaa uutista etusivulle ja minä vastaan. Ei saa elää sodan häviämisen jälkeen 7 vuotta sekoillen ja sodan voittajille vittuillen.

        Tämä on selkeästi avohoidon seurausta.


      • dr Max Martin
        dr.kiminkinen kirjoitti:

        Mac on hyvä ja käy nyt ottamassa sen lääkkeen ja käytä jatkossa dosettia.

        Että sen verran olisi edes tapoja syytä opetella, että ei tänne Suomi 24:lle tulla diagnosoimaan epäamerikkalaisuutta, sillä tämä on EU-Suomen pää-äänenkannattaja.


      • Max Martin
        Max nukkumaan siitä kirjoitti:

        Tämä on selkeästi avohoidon seurausta.

        Mites Amerikka nyt niin näistä koirajutuista hermostui? Onko tullu identitettikriisi vai mikä on? Vaiko eikö koiria vain saisi haukkua, että onko koira kovinkin sydäntä lähellä?


      • Obaman veli
        dr Max Martin kirjoitti:

        Että sen verran olisi edes tapoja syytä opetella, että ei tänne Suomi 24:lle tulla diagnosoimaan epäamerikkalaisuutta, sillä tämä on EU-Suomen pää-äänenkannattaja.

        Amerikanakita


      • Max Martin
        Obaman veli kirjoitti:

        Amerikanakita

        Muista muuten kertoa Obamalle terveisiä, että on taas niin helvetin massiivinen infokampanja ollut täällä Suomi 24.ssä tästä EU-Suomen tilanteesta ja Amerikan tuhosta, eikä Amerikka ole vieläkään huomannut mitään. Että kiinni jäitte Suomen kansanmurhasta jo heti ensimmäisellä viikolla ja vielä vaan teitä sekoilee täällä ja luulee, ettei kukaan huomannut mitään. Kuinka tyhmä voi amerikkalainen olla?

        CIA avaa vakoojakeskuksen Suomeen, mutta yksikään sen työntekijä ei jaksa opetella edes virallisia EU-politiikan alkeita.


      • ....................

        mitä vittua sä selität,,,,olet niin vajaa etten edes jaksa lähteä juttujasi komentoimaan,,,


    • Sissi

      Kiitos vinkeistä. Jos kyse olisikin uuden kissan ottamisesta, ottaisinkin pennun. Mutta nyt kyseessä ns kahden taouden yhdistäminen,joissa alunperin toisessa kissa ja toisessa koira. Koiralla kyllä perusopit hallussa, ja jättää kyllä makupalat ja lelut käskystä koskematta, mutta luulen että into tutustua kissaan menee käskyn edelle. Toivotaan parasta :)

      • kissamainen koira

        Koiran isäntä tai emäntä pitää koiraa kunnolla pannasta kiinni ja kissan omistaja tuo kissan samoin tukevasti sylissä tutustumaan, ensin vähän kauempaa ja sitten aina kerta kerralla lähemmäs rauhoittavasti puhuen tai jopa kieltäen. Tuolla tavoin luulis kovapäisemmänkin parin tottuvan toisiinsa. Ainakin allekirjoittaneella on onnistunut 100% menestyksellä.


    • :-)

      Minun koirani oli viisi, kun kissanpentu tuli taloon. Alkuun oli aina joku paikalla, mutta sopeutuivat toisiinsa muutamassa päivässä. Koiralla oli oma nukkumapaikka, jonne kissanpennulta alkuun estettiin pääsy. Kyllähän kisu oppi äkkiä kiipeämään esteen yli. Yllättävämpää oli, että sekä koira että kissa väistivät myöhemmin joukkoon tullutta kania. Se sai olla herra talossa, aina irrallaan ollessa.

    • vähän vajaa neuvo

      Helppoa.21.3.2013 12:35

      "Kuin heinänteko, muokkaat vain koiran käyttäytymistä, jolloin koirasi suhtautuu rauhallisesti ja välinpitämättömästi kissaan. Tällaisiin harjoituksiin kuuluu aikaa muutamia päiviä ja ilman, että koiraa tarvitsee kieltää tai rangaista."

      Miten tuo koiran käyttäytymisen muokkaus kissan mieleiseksi tapahtuu.
      Heinähangolla, rautakangella vai heinäseipäällä?

      • apua! mitä tehdä?

        Miten kannattaisi toimia? Meillä on 3vuotias sekarotuinen narttukoira. Haimme 12viikkosen kissan pennun pari pv sitten ja kissa sähisee ja ärisee koirallemme eikä koiramme ole ennen nähnyt kissaa. Koiramme heiluttaa häntää nähdessään kissan mutta välillä kävelee vain korvat luimussa ohi. Koiramme on käynnyt jo pari kertaa kissaan kiinni mutta ei ole satuttanut kissaa. Kiinni käyminenkin vain siitä että kissa menee koiran naaman eteen sähisemään? Onko mitään vinkkejä niitä tarvittaisi?


    • adina55

      Mulla on kaksi, aikuisena tullutta kissaa, sisarrukset jotka on leikattu. Kun kissat tulivat oli mulla vielä mun edellinen koira (iso musta sekarotuinen) se oli kiltti koira ja tuli toimeen kissojen kanssa ja kissat tottuivat pian koiraani. Nyt on kulunut kaksi vuotta siitä kun tämä Jami koira lähti "taivaaseen", Nyt olen ottanut uuden koiran, joka on Border Collie mixeri, koira on jo 9 vuotias, otin sen koska sen omistaja kuoli yllättäen ja koira oli jäädä Pietarin koiratarhalle ikänsä ja kokonsa vuoksi, se oli n. 1kk siellä tarhassa ja tuli reilu viikko sitten, tänne suomeen, Espooseen.
      Tilanne tuntuu nyt hankalalta, kissat eivät tule samaan huoneeseen koiran kanssa ja toisaalta en uskalla päästää vielä koiraa "kissojen" turva alueelle. Olen harkinnut jotain säle ovi systeemiä tai verkko ovea, että voisivat haistella toisiaan turvallisesti, nyt yhdessä olo lähinnä tiivistä tuijottamista puolin ja toisin, kissat ovat siinä maailman mestareita, muttei "paimen" viettinen Border mixerikään hevin lakkaa tuijotustaan. Koira on muuten kiltti ja hyvä tapainen mutta nämä kissat saavat "kiihkotilaan" tää tila kyllä jonkin verran menettää kiihkeyttään. Ne syövät eri aikaan eri huoneissa ja vuorotellen on kissojen aika ja koiran aika, käyttä talon tiloja ja liikkua vapaasti.,muualla kuin siinä tilassa jossa "toinen osapuoli odottaa".

    • JK31F

      Vastaus sinulle: "apua, mitä tehdä?":
      Viestin laittaessasi aikaa oli kulunut pari päivää, onko tilanne yhtään helpottanut?

      Ensiksikin ajattelisin, että on täysin luonnollista, että pieni kissanpentu sähisee ja ärisee. Se pienenä olentona puolustaa itseään parhaansa mukaan. Koiralla ja kissanpennulla on sen verran koko eroa, että kissanpentu toimii ihan oikein, kun yrittää pitää koiraa etäällä. Se uskaltaa luopua puolustusasemista vasta, kun voi luottaa siihen, ettei koira vahingoita sitä.

      Tässä tilanteessa älkää jättäkö koiraa ja kissa valvomatta kahdestaan. Huolehtikaa, että olette tarvittaessa eläinten välissä, niin että molemmilla on tilanteessa turvallista olla. Pysykää itse rauhallisina ja käyttäytykää levollisesti ja mahdollisimman normaalisti (viesti molemmille eläimille: tässä ei ole mitään hätää tai erikoista).

      Ja sitten pikkuhiljaa aloittakaa siedätyshoito ja tässä parhaiten toimii namipalat apuna. Syötelkää koiralle ja kissalle molemmille herkkuja silloin, kun ne toisen läheisyydessä käyttäytyvät hyvin. Pikkuhiljaa eläimet oppivat kaksi asiaa: 1) katson toista ystävällisesti ja rauhallisesti -> saan palkkion, ja 2) toisen näkeminen on mukava asia, koska se liittyy namien syöntiin.
      Huolehtikaa vain siitä, että annatte namit sen verran etäälle, ettei synny kiistatilannetta, esim. että koira menee sieppaamaan kissalle tarkoitetun namipalan.

      Älkää pakottako. Pieni kissanpentu on vielä oudossa ympäristössä, jossa paljon muutakin jännittävää. Pikkuhiljaa oppii luottamaan teihin ja myös koiraan, ja sitten myös tarve sähinään ja itsensä puolustamiseen vähenee.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe