Toimin ajojärjestelijänä pienessä yrityksessä jossa 6 työntekijää, joita koulutetaan parhaillaan jotta heillä on ammattipätevyys kun se vaaditaan 2014. Kulut koulutuksesta ovat 2500-5000 euron välillä kurssimaksuineen, palkkoineen ja tekemättöminä töinä riippuen kalustosta. Kulut tuntuvat kohtuuttomilta pienessä yrityksessä joka on muutenkin ajettu ahtaalle Brysselin norsunluutorneissa tehdyin päätöksin. En yhtään ihmettele että pienet ja suuremmatkin kuljetusfirmat ovat vaikeuksissa tai lyöneet lapun luukulle. Kyllä valtion puolelta vaadittaisiin hiukan vastuullisuutta kun tehdään elinkeinoa koskevia päätöksiä, ei kuljetusala ole ainut brysselin mielivallan alle joutunut.
Ammattipätevyyskoulutuksen kulut
42
895
Vastaukset
- eki 71
2500-5000 per ukko.
- N S
Ainakin J Pihlajamäki tulee työpaikalle pitämään ne koulutukset hintaa 100€/henkilö/päivä
eli jos on 6 työntekijää, maksaa koulutus heille yhteensä 3000€
Lisäksi jos kuljettaja lähtee itse vetämään alle vuosi siitä kun kursis on maksettu, saa ne periä takaisin kuskilta
Ja kurssit voi pitää vaikka sunnuntaisin
Se mitä muuta kuskille kuuluu tästä maksaa on aika hataa tietoa, jotkut sanoo että normaali palkka, jotkut että vain tuntipalkka, jotkut että joku krussiraha jne jen
Edellisessä työpaikassani tämä ratkaisiin että maksetitin kurssin ajalta normaali tuntipalkka, ilman lisiä, ei valittamista, ja tästä on siis jo noin 2 vuotta aikaa, joten vuoden vaihteessa kun lähin vetämään, niin periaatteesa olin saanut kurssit ilmaiseksi, ja vielä rahaa siitä kun istui siellä :D- Missä päin maata?
Kuka on J. Pihlajamäki ja missä päin vaikuttaa?
- ewg re rg
Missä päin maata? kirjoitti:
Kuka on J. Pihlajamäki ja missä päin vaikuttaa?
Jari Pihlajamäki, firman nimeä en muista
Lemussahan se asuu, ei omaa omaa audioriaota, vaan tekee koulutukset asiakkaan tiloissa ympäri varsinais-suomea - Kuka missä milloin?
ewg re rg kirjoitti:
Jari Pihlajamäki, firman nimeä en muista
Lemussahan se asuu, ei omaa omaa audioriaota, vaan tekee koulutukset asiakkaan tiloissa ympäri varsinais-suomeaMissä päin maata on Lemu?
- wff wefwe fe f
Kuka missä milloin? kirjoitti:
Missä päin maata on Lemu?
No mitäpä väliä sillä on, ei hän hänen kotonaan niitä pidä, ja ei ole omaa tilaa
Eli koko varsinais-suomi käy
Osaiskos joku sanoa, että miten on, sakao noita koulutuksia pitää laivaristeilyllä, koska ainakin liikkuvassa linja-autossa se on kiellettyä
ja kyllä noita tarkastuksia OIKESTI pidetään, esim. meillä ekana koulutuspäivänä tuli Uhrilähteentieltä joku "pääjehu" nimeltään Sakari Savolainen istumaan sinne koulutukseen tunniksi, kattomaan mikä meno on... ja täysin ilmoittamatta, tietenkin - Kuka mitä missä?
wff wefwe fe f kirjoitti:
No mitäpä väliä sillä on, ei hän hänen kotonaan niitä pidä, ja ei ole omaa tilaa
Eli koko varsinais-suomi käy
Osaiskos joku sanoa, että miten on, sakao noita koulutuksia pitää laivaristeilyllä, koska ainakin liikkuvassa linja-autossa se on kiellettyä
ja kyllä noita tarkastuksia OIKESTI pidetään, esim. meillä ekana koulutuspäivänä tuli Uhrilähteentieltä joku "pääjehu" nimeltään Sakari Savolainen istumaan sinne koulutukseen tunniksi, kattomaan mikä meno on... ja täysin ilmoittamatta, tietenkinMitä hyötyä on mainita yksittäisiä nimiä paikkakunnilta joita ehkä prosentti palstanlukijoista ylipäätään tietää missä ne sijaitsee? Maailma ei pyöri sinun ja Turun seudun ympärillä ja vielä vähemmän minkään Mynämäen tai Lemun!
- ewrf ewrfef
Kuka mitä missä? kirjoitti:
Mitä hyötyä on mainita yksittäisiä nimiä paikkakunnilta joita ehkä prosentti palstanlukijoista ylipäätään tietää missä ne sijaitsee? Maailma ei pyöri sinun ja Turun seudun ympärillä ja vielä vähemmän minkään Mynämäen tai Lemun!
Parempi mainita firman nimi kuin sanoa "tietty firma" "eräs firma" "yks tuttu" itse ainakin pidän paskan puhujina niitä jotka ei puhu asioista oikeilla nimillä.
Mutta vaikka se kouluttaja asuisi Keikyällä, niin mitä väliä sillä on?
- ex kuski
Onko jossakin työehtosopimuksessa mainintaa että työnantaja on velvollinen maksamaan ammattipätevyyskoulutuksen? ja jos on niin laitatko missä näin on, vai onko tämä vain sellainen minusta tuntuu sopimus.
- ftvbh fh
Työehtosopimuksessa mainitaan että se on maksettava jos on kuljettaja palkattu jo
Samassa mainitaan että jos kuljettaja lähtee alle vuoden sisällä kurssien maksamisesta, niin kuljettaja maksaa ne takas
Jos ittellä ois kuljeusfirma, oisifn viimevuoden palkannut vian henkilöitä joilla on nuo jatkot käytynä, koska kyllähän kuskeja riittää, enemmän kuin töitä - on sovittu
Koulutussopimus löytyy autoliikenteen yleisistä sopimuksista. http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/tes_2012/yleiset_sopimukset_2012_id_7233.pdf
Koulutussopimuksen 2§ kertoo kaiken oleellisen. - tarkista tietos
ftvbh fh kirjoitti:
Työehtosopimuksessa mainitaan että se on maksettava jos on kuljettaja palkattu jo
Samassa mainitaan että jos kuljettaja lähtee alle vuoden sisällä kurssien maksamisesta, niin kuljettaja maksaa ne takas
Jos ittellä ois kuljeusfirma, oisifn viimevuoden palkannut vian henkilöitä joilla on nuo jatkot käytynä, koska kyllähän kuskeja riittää, enemmän kuin töitä"Samassa mainitaan että jos kuljettaja lähtee alle vuoden sisällä kurssien maksamisesta, niin kuljettaja maksaa ne takas"
Se on kyllä alle neljän kuukauden sisällä kokonaan ja 4-6 kk sisällä puolet.
- c.a.p
Eiköhän nuo koulutuksista aiheutuvat kulut ole työnantajalle vähennyskelpoisia.
- jakkujakka
Vähennyskelpoinen eli ilmainen vai?? Pitäähän ne maksaa vaikka kuinka vähennyskelpoisia olisivat.
- Huonorahtari
Laita Googleen J.Pihlajamäki Oy.Sieltä löytyy.Hän käy kyllä koko eteläisessä
Suomessa jos vaan sopiva porukka saadaan kasaan,myös lauantaina.
Suosittelen!
Päivät on käyty jo vuosi sitten..... - himml
Olet kyllä kovapalkkainen. Tai lienee mainitsemasi summa olla provokaatio.
- prkle 1
Kuljetusyrittäjät taas maksumiehinä brysselin vastuuttoman päätöksen takia. Ei muuta kuin kapuloita elinkeinon rattaisiin, kuinka suuri onkaan jo luovuttaneiden joukko?
- Edullisempaa
Joku mainitsi ,että 50€ per kurssipäivä. Nyt vain sillä hintaa joka puolelle suomea kurssittamaan niin on tulioita.
- Kania71
Joo, mää ilmoittauduin kahdelle päivälle 5o egee päivä plus se trafimaksu.
se oli jossain toisessa ketjussa, mutta www.kuljettajavalmennus.fi oli se paikka.
kun ilmoittauduin parissa tunnissa tuli vastaus söhköpostiin et asia okei ja soita jos kysyttävää epäselvää jne.
Sanoin niistä hinnoista työnantajalle ja se oli soittanut ja sanoi etta meiltä muitalin poikia koulutetaan siä. - Pieni jolla vaan
Kania71 kirjoitti:
Joo, mää ilmoittauduin kahdelle päivälle 5o egee päivä plus se trafimaksu.
se oli jossain toisessa ketjussa, mutta www.kuljettajavalmennus.fi oli se paikka.
kun ilmoittauduin parissa tunnissa tuli vastaus söhköpostiin et asia okei ja soita jos kysyttävää epäselvää jne.
Sanoin niistä hinnoista työnantajalle ja se oli soittanut ja sanoi etta meiltä muitalin poikia koulutetaan siä.Hyvin toimittu. Jos on pieni kuljetusyritys niin on yrittäjän kannalta
tosi hieno homma ,että myös kuskit ottaa itse selvää ja jos löytyy
hyvä vaihtoehto niin vinkkaa isännälle. Yhteispelillä päästään
pitkälle. Yrittäjä ja duunari on loppupeleissä samassa veneessä.
On täysin väärä tapa monilla todeta" Isäntä tekee mitä tekee
minä en ota kantaa siihen s...tana"
- Kania71
AMP-jatkoulutuspäiviä:
Lisäilin muutaman edullisen koulutuspäivän:
21.4. Ylöjärvi
22.4. Ylöjärvi
5.6. Akaa
6.5 Akaa
lisäksi toukokuulle tulossa vielä kolme edullista Akaa päivää ja pari vähintäänkin kohtuuhintaista Ylöjärven päivää. Elokuulle muutama 50 euron päivä ja tilaa on vielä.
www.kuljettajavalmennus.fi - Kortti taskussa
Nyt alkaa olla myöhäistä jos yhtään kurssia ei ole suoritettu.
Loppurutistus on alkanut matti myöhäisillä.
Syyskuussa sitten bussipysäkeillä kaivellaan lompakon taskuja
ja ne talkoot on mahtavat. Valtion talous on kuralla ja sakkotulot
on terve lisä lapsilisäsäästöjen ohella.
Mutta onhan se se mukavaa esitellä uuden kiiltävää korttia jossa
on omakuva kun jatkuvasti ollaan kiinnostuneita ihan valtiotasolla.
Tehoiskut alkaa syyskuussa sanonpa vaan. - Lasse laskutikku
Kohtuutontako? pyhä jysäys sentään. teitin pieni yritys olisi voinut alkaa
kurssitukset heti kun tämä koulutuspakko tuli tietoon. jos olisitte
heti aloittaneet niin 1 koulutuspäivä per vuosi ja välivuodenkin olisi
voinut pitää. Tällöin koulutuksen rasitus olisi ollut kohtuullinen eli lähes huomaamaton
kuljetusalan muihin kuluihin verrattuna.Hyvän työtakin hinta per vuosi on aika pieni menoerä. Jostain syystä halutaan jättää kaikki aina viime tippaan.Sitten ne kustannukset paukahtaa kerralla kaikki maksettavaksi.- dhklhklr
no eipä tässä mitään hätiä mulla ole vaikka yhtään paivää en vielä ole käynyt. muutaman kerran olen kysynyt asiasta ja vastaus on ollut että "hoidellaan asia". eipä siinä maksakoon syksyllä sitten kotia palkan kun niitä koulutuspäiviä odotellaan.
tuossa toinen tuttu yrittäjä sano että tulet sitten hänen leipiin syksyllä jos tästä ei tule mitään ja kurssit hoidellaan sitten saman tien. lopputiliä en itse aikonut ottaa vaan tämä katsotaan nyt loppuun saakka. jos se lopputilin antaa vain siksi ettei itse ole hoitanut kurssituksia niin aina parempi. syyllistyypähän siinä laittomaan irtisanomiseen ja sitten se vasta tulee kalliiksi nämä direktiivikoulutukset.
- raskaanratissa35v
Kannattaa muistaa, että verottajan päätöksen mukaan työnantaja voi kouluttaa ilman veroseuraamuksia työntekijäänsä maksimissaan kolme päivää vuodessa.
Jos jotain tykujä ja muita järjestellään... niin... verot paukkuu...
Saa nähdä kuinka monet ammattipätevyyspäivät paukahtelee verolle.... - Onkohan nyt näin
Maksaahan nuo kurrssit mutta. Jos tiesit. Jos ite maksat kurssit ni mun tietääkseni siitä saa vero vähennyksiä. Kuhan laitat ne sinne verolappuun.
ja mitä arvelen niin kyl firmat jotain vähennyksiä saavat ku kouluttavat kuskei.
ja sit viellä.. kurrsien hinta vähä eri. Ku ite menet sinne kurssille tai sit kuljetusliike ostaa kurssit vaikka 10 kuskilleen.- Rehti peli
Työmarkkinajärjestöjen SKAL työnantajapuoli ja AKT työntekijäpuoli sopimuksen
mukaan työnantaja maksaa koulutuksen ja ammattipätevyyskortin lunastuksen.
Jos työsuhde päättyy niin siihenkin on selkeät ohjeet kuinka paljon työntekijä
joutuu maksamaan työnantajalle.Jos on vuoden kestävä työsuhde niin ei
tarvitse maksaa työntekijän mitään kortista. Jos sinulla on vakituinen työsuhde
älä mene halpaan ja maksa mitään koulutuksesta . Jos maksat niin sinua
on pissitty silmään suoraan sanoen.Kannattaisi harkita onko työnantaja sellainen
,että kannattaa jatkaa työntekoa. Tällainen yrittäjä on epärehellinen yrittäjä
ainakin sinua kohtaan. - älä jauha pas...
Rehti peli kirjoitti:
Työmarkkinajärjestöjen SKAL työnantajapuoli ja AKT työntekijäpuoli sopimuksen
mukaan työnantaja maksaa koulutuksen ja ammattipätevyyskortin lunastuksen.
Jos työsuhde päättyy niin siihenkin on selkeät ohjeet kuinka paljon työntekijä
joutuu maksamaan työnantajalle.Jos on vuoden kestävä työsuhde niin ei
tarvitse maksaa työntekijän mitään kortista. Jos sinulla on vakituinen työsuhde
älä mene halpaan ja maksa mitään koulutuksesta . Jos maksat niin sinua
on pissitty silmään suoraan sanoen.Kannattaisi harkita onko työnantaja sellainen
,että kannattaa jatkaa työntekoa. Tällainen yrittäjä on epärehellinen yrittäjä
ainakin sinua kohtaan.Työnantajapuoli on kylläkin ALT (autoliikenteen työnantajaliitto) eikä SKAL (Suomen kuljetus ja logistiikka ry). Ensimmäinen on TYÖNANTAJAjärjestö ja jälkimmäinen YRITTÄJÄjärjestö. Yrittäjä ei mitenkään automaattisesti ole työnantaja.
- Rehti peli
älä jauha pas... kirjoitti:
Työnantajapuoli on kylläkin ALT (autoliikenteen työnantajaliitto) eikä SKAL (Suomen kuljetus ja logistiikka ry). Ensimmäinen on TYÖNANTAJAjärjestö ja jälkimmäinen YRITTÄJÄjärjestö. Yrittäjä ei mitenkään automaattisesti ole työnantaja.
ALT ja SKAL samat miehet ja samat ajatukset.Kuin paita ja perse.
Työnantajapuoli on kuitenkin hyväksynyt sen,että työnantaja maksaa
kulut ja Skal on moneen kertaan esim lehdistössä antanut täyden
siunauksen asialle ja vakuuttanut,että kuljetusyritykset kannattavat
koulutusta ja panostusta tulevaisuuteen. Joten saivarteluksi menee
jos tässä asiassa näet jotain eroavaisuutta näiden kahden järjestön
välillä. Samaa mieltä kun ovat. - älä jauha pas...
Rehti peli kirjoitti:
ALT ja SKAL samat miehet ja samat ajatukset.Kuin paita ja perse.
Työnantajapuoli on kuitenkin hyväksynyt sen,että työnantaja maksaa
kulut ja Skal on moneen kertaan esim lehdistössä antanut täyden
siunauksen asialle ja vakuuttanut,että kuljetusyritykset kannattavat
koulutusta ja panostusta tulevaisuuteen. Joten saivarteluksi menee
jos tässä asiassa näet jotain eroavaisuutta näiden kahden järjestön
välillä. Samaa mieltä kun ovat.SKAL ei siltikään ole työmarkkinajärjestö eikä sopijapuoli työehdoissa. Tässä maassa on vaikka kuinka monta kuljetusyritystä, joilla ei ole ensimmäistäkään palkattua työntekijää ja monet näistä ovat SKALin jäseniä, mutta tuskin yksikään ALT:n jäsen. Eivät kaikki yrittäjät edusta työnantajapuolta.
Vanha sanonta: Kaikki parturit ovat huoria, mutta kaikki huorat eivät ole partureita.
- tosi on
En maksa itse penniäkään Jos firma ei maksa antakoot kenkää
- Näin se vaan on!
Kun direktiivi astuu voimaan ja työnantaja ei ole ole maksanut/järjestänyt koulutusta
niin kun ratsiassa jää kiinni niin sakko vaan työnantajan maksettavaksi ja
kotona saa olla täydellä palkalla kunnes koulutus on ajantasalla.
Eiköhän siinä oppi tule isännille ihan kantapään kautta.
Yksinkertainen asia mutta ei mene yrittäjien kaaliin.
Kaikilla muilla aloilla yrittäjät kouluttavat työntekijänsä voisi sanoa jopa
innolla. Se kun on kilpailuvaltti kun haetaan uusia työtehtäviä asiakkailta.
Jotenkin se nyt on vaan vaikea asia kuljetuspuolella,että maailma muuttuu.
Vaatimukset ja lait muuttuu.jotkut Isännät puupäitä
Suurin osa ja varsinkin isot firmat ovat fiksua porukkaa.Koulutus ei ole
mikään mörkö.- TES-mies
jos sitä ammattiätevyyttä ei ole uusittu määräaikaan mennessä, niin MISSÄÄN NIMESSÄ EI PIDÄ KENENKÄÄN LÄHTEÄ AJAMAAN JOS KYSEISESSÄ TYÖTEHTÄVÄSSÄ PÄTEVYYS VAADITAAN. jos lähtee ajamaan vaikka itse tietää ettei saisi niin eiköhän tuo ihan oman kortin päälle käy. lisäksi on aivan turha ottaa sitä riskiä että työnantaja ei sitä sakkoa maksa ja itse sen joutuu maksamaan.
jos jättää lähtemättä niin missään nimessä se ei ole irtisanomisperuste. lain vastaiseen toimintaan ei työnantaja pysty pakottamaan. jos kenkää antaa niin siinä syyllistyy laittomaan irtisanomiseen ja eikun liiton poijjaat asialle...
- Rellu rules!
Juuri näin. Jos tuntuu,että edellä kuvatun kaltainen tilanne on edessä.
Liity AKT:n . Toimitsija tai lakimies hoitaa homman ja tilanne
normalisoituu. Jos et kuulu liittoon niin viranomaistahoilta on turha apua huudella.
Ei kiinnosta ketään. Sitten kun tilanne on normaali voit itse miettiä
jatkatko liiton jäsenenä vai pärjäätkö omillasi.Tästä asiasta varmaan
väännetään "kättä" monessa ongelmayrityksessä syyskuussa. - Pätekää nyt.
Ei todellisuudessa ole montaakaan yritystä kuka kulut maksaa se on fakta. Muutama isompi voipi maksaa, mutta kyllä siinä kursissa ei kukaan tule sen pätevämmäksi. Korkeintaan muodollisesti pätevä.
- TES-mies
se on sellainen asia että jokaisen siis aivan JOKAISEN kuljetusyrityksen on ne kulut maksettava ja se on FAKTA!!! jos ei ole firma hoitanut pätevyyksiä kuskeille niin sitten rattaat seis, ei siinä ole silloin vaihtoehtoja. maksakoot palkan takuuna kotiin kunnes alkaa kurssien hankkiminen kiinnostaa.
aika helvetin tyhmä jätkä saa olla jos joku lähtee itse maksamaan firmalle kuuluvia kuluja, vai maksaako joku teistä itse esimerkiksi auton huollot, pesut tai polttoaineet???'
- 8 mm äänruut
Pieni kuljetusyritys olisi säästänyt pitkän pennin kun olisi aloittanut koulutukset
heti kun se oli mahdollista eli 2009 vuonna. kurssi per vuosi. Alkuaikoina
kurssien hinnat olivat ihan kohtuullisia jopa 50 eur päivä. Kun elämme
markkinataloudessa niin on kysynnän- ja tarjonnanlaki eli nyt kun jo lähes
mämmit housussa voi kurssipäivistä myös pyytää kunnon korvauksen.
Suomalaisilla on ihme taipumus jättää kaikki viime tippaa. Onko ajatus
ollut "jospa ne peruisivat koko koulutus vaatimuksen Brysselissä"
Toiveunta joka ei kyllä toteudu.. - En maksa
Kyllä se toteutuu kun kukaan ei mee jatkokoulutuksiin ennenkö ne ovat ilmaisia.
- Tosi on !
Juupa juu . Ei ne ole millään muullakaan ammattialalla ilmaisia.
Miksi kuljettajakoulutus pitäisi maksaa verovaroista.Sehän saattaisi
kansalaiset eriarvoiseen asemaan. NO..se on sitten alanvaihto edessä vai??? - yks´juitsari vaan
Ilmeisesti pätevänä ajojärjestelijänä sinulle ei sitten tullut yhtään mieleen
käydä dialogia työnantajasi kanssa koulutusten aloittamisesta heti
kun tämä päätös astui eu:ssa voimaan. Se olisi ollut firmanne talouden kannalta
järkevin ratkaisu ehdottomasti käynnistää koulutukset heti ensimmäisenä vuonna.
Vai onko firmanne sellainen ettei tällaisista asioista voi keskustella yrittäjän kanssa.
Nimimerkki Kohtuutontako? olisi mukava kuulla kommenttisi.
Olisi kyllä säästynyt rahaa ,ihan merkittävästi. - Pikku pennosia
Kuka tässä mitään dialogiaa tarttee kun yhden kuskin yritys kysessä ! Ja ne kulut ovat kohtuuttomia eikä yritykseni niitä maksa. En kyllä viitti itsekkään maksaa. Sitten tuossa juttelin niin tuntuu olevan aika monella luulo ,että saa asiat hoidettua ns. oman tavaran siirtona... näitä kuskia on paljon eikä kukaan heistä käy kurssia. No tuleepa jollekkin kiirettä töissä... He he itelle ihan sama.
- No voi voi....
Naurettavaa valitusta. Miksi hölmö jätit viime tippaan.
ensimmäisinä vuosina arkena 50 eur ja sunnuntaisin 100 eur.
Jos 50x7 tai 100 x7 eur kaataa firmasi talouden niin kyllä
menee todella heikosti. Jätä rosteripölykapselien osto seuraavaan
vuoteen niin homma pelittää viisi seuraavaa vuotta.Kapselien hinnalla
ammattitaito päivittyy. Näin on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 636183
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap253966Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2552349Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei261920MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261383- 951306
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3041077Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee541040Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.77986Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..39951