Lasten muutto lähivanhemman kanssa toiselle paikkakunnalle

mansikkia

Toivon todella asiallisia vastauksia tähän kiperään tilanteeseen. Eli, olen harkinnut jo vuosia muuttoa toiselle paikkakunnalle, tarkemmin uudeltamaalta jopa rovaniemelle. Olen lasten lähivanhempi ja tiedän että muuttaessa etävanhemmalle tulee postissa lupalappu joka antaa luvan nimikirjojen siirtoon lapsille. Näin meillä oli jo silloin kun vuosia sitten muutimme. Lasten etävanhempi allekirjoitti tuolloin luvat ihan kiltisti. Nyt kuitenkin mietin miten näin pitkän matkan muutossa menetellä? Voiko etävanhempi olla hankala ja kieltää jotenkin meidän muuton? Kyseessä ei siis ole mitään uutta suhdetta vaan minä ja lapset haluaisimme pois täältä etelästä mutten oikein uskalla tehdä asian eteen mitään kun exä on hankala ollut jo monissa muissakin asioissa. Hän on haastanut oikeuteen jo tapaamisistakin kun erosimme vaikka hänellä olikin oikeus tavata lapsia ihan säännöllisesti, sovimme tästä lastenvalvojan luona. Mietin myös miten sitten lasten ja etän vanhemman tapaamiset saisi soviteltua kun matkaa olisikin noin paljon. Ja kuka maksaisi matkat? Jos lapset esim.menisivät lentäen niin onko minun lähivanhempana maksettava kalliit lennot joka toinen vkonloppu? Onko jollain kokemuksia tästä asiasta?
Kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa!

27

7789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 57rtufgswf

      Sen jälkeen, kun olet muuttanut lasten kanssa pois yhteisestä kodista eron yhteydessä, olet tarvinnut etävanhemman luvan nimenomaan yhteisestä kodista muuttamiseen. Siitä eteenpäin "lupalappua" ei tarvita - koska samallahan ex-puolisolla olisi ikuinen määräysoikeus myös siihen, missä SINÄ asut, vaikka ette ole enää yhdessä.

      Yleinen ohjeistus kaiketi on sellainen, että maan sisällä saa muuttaa pitkiäkiäkin matkoja. Tässä yhteydessä pitäisi kuitenkin neuvotella tapaamisasiat uusiksi ja sopia esim lasten matkakustannuksista. Lähivanhemman niskaan ei kaikkia kustannutksia aleta kaatamaan, vaan kulut puoliksi. Vastaavasti jos etävanhempi muuttaisi teistä 800 km päähän, ei hänellä olisi yksin velvollisuutta maksaa matkakuluja.
      Rimpautapa asiasta lastenvalvojalle, niin saat asiat selviksi :)

    • remu121

      Kuulostaa provolta? Kuka nyt muuttaisi ilman syytä toiselle puolen suomee? Mikähän ikäisiä lapsesi on ja mikä on niiden mielipide? Lapsethan ovat ne tärkeimmät, eikö? Mitähän he pitävät paikkakunnan vaihdosta ja mahdollisten kaveriensa menettämisestä? Siinä voi käydä äkkiä niinkin ettei lapsesi halua muuttaa vaan jäädä isänsä ja kavereittensa luo. Eiköhän nuo tapaamiskulut mene sinun piikkiin jos muutat lasten olosuhteita noin? Varsinkin jos osituskin oli sinulle eduksi.

    • mansikkia

      Ap jatkaa...lapset jo esimurkkuiässä. Molempien kanssa olen keskustellut n. 1,5 vuotta asiasta, miettineet miten kaverien kanssa käy ja miten uusia kavereita saisi ja koulujen vaihdot sun muut. Ehkä suurin syy siihen miksi muuttaisimme toiselle puolelle suomea, on se että sieltä suunnalta saisimme ostettua ison talon johon mahtuisimme kunnolla. Kyllähän se minullekkin olisi suuri muutos koska jo pelkästään työpaikka vaihtuisi minullakin. Nämä kaikki on suuria kysymyksiä ja niitä ollaan mietetty siis pitkään. Lapset ovat kovin olleet samaa mieltä että kiire ja ihmisten töykeys täällä etelässä on aivan erilaista kuin pohjoisessa. Vertauspohjana voisikin käyttää sitä kun ollaan matkusteltu pohjoisessa. Luonto ja kaikki muukin on erilaista. Älkää nyt hyvänen aika miettikö että minä olen yksin asiaa ajatellut enkä olisi lapsilta kysellyt mitään :) Ja on myös mietitty että kunhan lapset kasvavat ja pitäisi alkaa opiskeluita miettiä niin mihin sitten menevät opiskelemaan...kyllähän nämä kaikki ovat asioita joita todella tarkkaan pitää miettiä. Mutta kun suurin syy on todellakin se että jos toinen vanhempi haluaa estää lähtömme niin onko se mahdollista, kyseessä on kuitenkin yhteishuoltajuus. Eikä tässä ole tarkoitus katkaista välejä suuntaan tai toiseen. Ihan samalla tavalla lapset ja etä saavat sitten tavata toisiaan kunhan vaan sovimme kuka maksaa ja minkä verran. Onhan täällä palstoilla varmasti provojakin muttei tämä sellainen ole.

      • remu121

        Ei tarvitse pohjoiseen muuttaa jos ok-talossa halvalla haluaa asua. Kyllä tuolta akselilta nummela-hyvinkää-pukkila saa taloa halvalla ja lapsillekin löytyy koulut läheltä. Arki se on pohjoosessakin samaa vääntöä kuin etelässäkin. Ei lomamatkoja voi arkeen verrata. Ei kuulosta lasten edun mukaiselta. Toisekseen kai sinulla täällä etelässä on työkavereita tai muita tuttuja sidosryhmiä. Aloittaa ihan nollasta porojen maassa? Odota 10 vuotta kun lapset muuttaa pois niin sitten voit ihan yksin siirtyä aluetukialueille kullankaivajaksi ;)?


      • north_bender

        Muuta vain miettimättä liian vaikeita. Jos lapset ovat jo n. 13-vuotiaita, ehkä he eivät halua reisata isälle muutenkaan viikonloppuisin vaan pysyvät kotona, tapaavat kavereita. Kaveripiirihän muuttuu mutta uskoakseni parempaan. Toimi rohkeasti oman visiosi/-onne pohjalta, moni muukin on muuttanut, jotkut ihan ulkomaille.


      • -erkki

        Miksi suollat ajatuksesi yhteen pötköön? Miksi et saman tien jätä pisteitäkin pois? Et taida lukijoistasi välittää? On nimittäin tuskallista kahlata läpi yllä olevan kaltaista möhkälettä. Tosin et ole täällä Suomi24:ssä yksin.


      • -erkki
        -erkki kirjoitti:

        Miksi suollat ajatuksesi yhteen pötköön? Miksi et saman tien jätä pisteitäkin pois? Et taida lukijoistasi välittää? On nimittäin tuskallista kahlata läpi yllä olevan kaltaista möhkälettä. Tosin et ole täällä Suomi24:ssä yksin.

        Tässä mallia kappalejaosta sinulle ja muillekin. Kumpaa luet mieluummin, alkuperäistä vai alla olevaa?

        Ap jatkaa...

        Lapset jo esimurkkuiässä. Molempien kanssa olen keskustellut n. 1,5 vuotta asiasta, miettineet miten kaverien kanssa käy ja miten uusia kavereita saisi ja koulujen vaihdot sun muut.

        Ehkä suurin syy siihen miksi muuttaisimme toiselle puolelle suomea, on se että sieltä suunnalta saisimme ostettua ison talon johon mahtuisimme kunnolla. Kyllähän se minullekkin olisi suuri muutos koska jo pelkästään työpaikka vaihtuisi minullakin.

        Nämä kaikki on suuria kysymyksiä ja niitä ollaan mietetty siis pitkään. Lapset ovat kovin olleet samaa mieltä että kiire ja ihmisten töykeys täällä etelässä on aivan erilaista kuin pohjoisessa. Vertauspohjana voisikin käyttää sitä kun ollaan matkusteltu pohjoisessa. Luonto ja kaikki muukin on erilaista. Älkää nyt hyvänen aika miettikö että minä olen yksin asiaa ajatellut enkä olisi lapsilta kysellyt mitään :)

        Ja on myös mietitty että kunhan lapset kasvavat ja pitäisi alkaa opiskeluita miettiä niin mihin sitten menevät opiskelemaan...kyllähän nämä kaikki ovat asioita joita todella tarkkaan pitää miettiä.

        Mutta kun suurin syy on todellakin se että jos toinen vanhempi haluaa estää lähtömme niin onko se mahdollista, kyseessä on kuitenkin yhteishuoltajuus. Eikä tässä ole tarkoitus katkaista välejä suuntaan tai toiseen. Ihan samalla tavalla lapset ja etä saavat sitten tavata toisiaan kunhan vaan sovimme kuka maksaa ja minkä verran. Onhan täällä palstoilla varmasti provojakin muttei tämä sellainen ole.


    • Valtavaa tuskaa

      Niin miksi sitten etävanhempi muutti kaua ja nyt sitten olisi jo vaatinut pienten lasten lähettämistä monen tunnin juna-tai automatkalle viikonlopuksi. Sunnuntai-iltana paluu, järkikö on aivan jäähtynyt päässä, sillä lapset ensinnäkin ovat peloisaan ja eivät taida olla suotta, sillä kuka heistä pitää huolta koko ajan, ei kukaan. Toiseksi väsyvät.

      Toivoisin jokaisen vanhemman ennenkaikkea pysyvän samalla paikkakunnalla lasten vuoksi.

    • 11+14

      Kyllä nyt kuulostaa kovasti siltä, että AP ajattelee vain itseään. Ei ole lasten etu muuttaa noin pitkälle isästään, ja varmasti vaikuttaa myös tapaamisten tiheyteen. Latenvalvojatkin ovat näissä asioissa valitettavan usein aina äidin puolella. Unohdetaan se lasten oikeus viettää aikaa myös isänsä kanssa. Ja viettää aikaansa on kyllä vähän eri asia kuin nähdä pikaisesti silloin tällön viikonloppuna, lopulta vieraantuvat kokonaan... Mutta ehkä tätä AP juuri haluaakin, viis väliä lasten isästä ja lasten oikeuedesta olla hänen kanssaan, kunhan itsellä on kaikki hyvin.

      Jos mun ex päättäisi muuttaa eri paikkakunnalle niin en kyllä tasan varmasti osallistuisi lasten matkakuluihin. Exä ne joutuisi maksamaan. Hänhän se päätti muuttaa...

      Täysin itsekästä ajattelua mun mielest AP:ltä.

      • 1+2

        Eiköhän avioerokin olisi jäänyt tekemättä itsekullakin, kun osaisimme epäitsekkään pyyteettömästi aina herkällä korvalla kuulostella lähimmäistemme tarpeita, ne omiemme edelle nostaen. Koskee varsinkin miehiä..
        Kun kerran teinit eivät vastusta muuttoa, en käsitä miten se olisi itsekästä.
        Onko Sinulla aavistustakaan siitä, kuinka kova homma omakotitalon hoidossa on yleensäkin? Jos sellaista suunnittelee, sehän on loputon työleiri, josta on itsekkyys kaukana. Aloittajalla ilmeisesti on lähisukua siellä, mihin on muuttamassa, ja teinit viihtyvät huonosti nykyisessä ympäristössään. Pohjoisen poikamiespankista toki voisi se "talonmieskin" löytyä yksinäiselle äidille..
        Muutto mahdollistaisi esim. lemmikkieläinten pidon. Asioilla on monta puolta.
        Ties vaikka isällä olisi jo toinen lapsikatras ympärillä.


      • mansikkia

        AP jatkaa...Tarkennettakoon sitten vielä sen verran että tässä tilanteessa lähivanhempi on isä, eli minä ja etä on äiti. En ole siis hakemassa mitään uutta suhdetta lapin poro-isännistä ;) Kovin turhalta tuntuu tälläisestä asiasta täällä keskustella kun heti ajatellaan että ihminen on itsekäs. Lapset ovat rakkainta mitä on, mutta myös muuta elämää pitää olla. Ja koska lasten kanssa viihdymme yhdessä päätin että lähdemme kesän tienoilla pohjoiseen. Otin jo yhteyttä lastenvalvojaan ja hänen mielestään on ok jos tapaamiset äidin kanssa kuitenkin jatkuvat. Katsotaan mitä tuleman pitää, me ainakin nautimme elämästämme.


      • -erkki

        Entäpä jos itse joutuisit vaikkapa työn takia muuttamaan muualle? Tasan varmastiko maksaisit yksin lasten tapaamisten matkakulut, sinähän kun olit se, joka päätti muuttaa?

        Noin menettelemällä jättäisit siis lapsesi tapaamatta eli kostaisit lapsille. On siinä isä!


    • somelainen1

      Oletko kuullut teinien mielipidettä henkilökohtaisesti? Ai et?

      Ei pidä kritiikittömästi uskoa mitä äiti kertoo, vaikka lastensuojeluhan asiat kirjaa niinkuin ne kerrotaan, mutta onneksi käräjätuomarit ei sentään kaikkea niele pureksimatta.

      Minusta AP vaikuttaa epätasapainoiselta ihmiseltä, joka pakenee itseään.

    • Miusta alottaja

      on fiksu ihminen kun miettii asioita lastenkin kannalta. Jos muksut on mukana hommassa niin mikä ettei. Elämää on muuallakin kuin etelässä.

      Ja ainahan voi muuttaa takisin jos siltä tuntuu.

    • remu121

      Okei kuulut siis siihen onnelliseen harvinaiseen "tilastovirhe"10 prossaan miehistä joilla lähivanhemmuus. Onnittelut siitä.

      En siltikään ymmärrä miksi pohjoiseen? Siellä on kylmää ja pimeetäkin.

    • warmlight

      Oletkos remu koskaan käynyt Rovaniemellä?
      Kylmyys ja pimeys Ruuhka-Suomessa tuppaa olemaan ihmisten mielissä, noin lasten kasvatuksen kannalta asioita ajatellen.

    • Monsterimonsteri28

      Vau oletko nyt ajatellut ihan ok tätä asiaa. Jos lapsesi ovat jo teini-iässä niin missä luulet että heillä on parhaimmat mahdollisuudet elämään ja työhön, etelä vai pohjois suomes? Miksi muuttaa heidän elämää nyt ja miksi työntää isää enemmän sivuun pitkän matkan takia. Enpä usko että tapaamisia tulisi olemaan montaa tommosen matkan takia. Mä vähän luulen et sä teet tätä kyl ihan omien syittes takia ja tulet katumaan. Ei se ruoho ole vihreämpää aina aidan toisella puolella. Luuletko että saat oikean kuvan paikasta käymällä siellä lomalla? Käy samassa paikassa 10 kertaa ennen ku muutat ni sit voit ehkä sanoa.
      Ei sieltä pohjoisesta muuteta takaisin noin vain kalliimpaan ympäristöön.
      Olen äiti ja eronnut ja minä jäin ja kasvatin lapseni ulkomailla kun halusin että heillä oli isä ja välit isään ja voin sanoa että ei ollut helppoa mulle mutta omat tunteet ja halut pitää joskus pistää sivuun. On tärkeää että lapsilla on suhde isään ja mieluiten lähellä. Ne vauvat nyt ei tarvitse välttämättä isää mutta kasvaessa kylläkin, älä vähittele isän osaa heidän elämässä. Miksi tehdä tämä asia vaikeammaksi? Kuulostaa vähän kun haluaisit tehdä draamaa tästä asiasta ja ehkä haluat paeta jotain?

      • -erkki

        Tässä taas yksi, joka ei tunne kappalejakoa, kaikki vain yhteen pötköön. Oikea kirjoitusmonsteri.


    • Mansikkia

      Monsterimonsteri28...kiitos vastauksestasi...muttei kai niitä lapsia voi 2 miestä tehdä keskenään...? :) Olen siis isä itse...ja se lähivanhempi jolla lapset ovat suurimman osan ajasta...en siis voi kuin korjata tämän asian sinulle ;)

    • Mieti tarkasti

      En muuttoa sinänsä vastusta, kyselemäsi raha-asiat selvinnevät ammattiihmisiltä.Mutta mutta. Kovin ehdottomasti puhut muutosta, "miän ja lapset haluamme". Oletko ihan varma muuttosi vaikuttimista, miksi haluat muuttaa? Jos kyse on siitä, että itse haluat paeta jotain ahdistavaa, jota nykyisellä paikkakunnallasi ja elämässäsi on, niin vaikutin väärä. Oletko ihan varma, että lapset haluavat muuttaa? Viimeistään ala-asteikäisillä lapsilla on kiinteät, tärkeät kaverisuhteet ja koulu on heille tärkeä, he ovat oppineet ja sopeutuneet kouluympäristönsä jäseneksi ja pitävät elämästään. Jos lapsilla on molemmissa näissä asiat todella hyvin, on heille vaarallista järjestää heille tilanne, jossa he menettävät entiset kaverit ja joutuvat uuteen kouluun, jossa joutuvat etsimään uudestaan kaverit ja oman paikkansa kouluyhteisössä. Muistan omilta kouluajoiltani, että vieraalta (lasten silmiin 'halveksitulta' kuten pk-seutu voisi olla pohjoisessa) paikkakunnalta muuttanutta tyttöä ei koskaan hyväksytty kaveripiireihin, sillä sydänystävät oli jo jaettu, eikä hänelle sellaista enää löytynyt. Sen sijaan hän joutui koulukiusatuksi, koska puhui ja käyttäytyi eri tavalla kuin paikkakunnan muut lapset.

      • -erkki

        Ja tässä yksi lisää. Mitenköhän näitä Suomi24:ssä piisaakin?


    • ei hyvää päivää....

      voi jeesus mitä jengiä täällä kirjottelee...joskus elämäntilanne vain on niin hankala että pitää tehdä raskaita päätöksiä..ihan turha täällä on ketään alkaa syyllistämään..itsellä on tilanne että olen muuttamassa pohjoisesta etelään lasten kanssa,koska todella raskaan avioliiton(henk/fyysis väkivaltaa) ja avioeron myötä ei minulla ole yksinkertaisesti mitään tässä kylässä ja etelässä kaikki siskot,veljet ja vanhemmat joita tosiaan olisi tuekseen tarvinnut aikoinaan niin kyllä se yksinkertaisesti on niin että jos vanhemmat eivät ole onnellisia niin eivät kyllä ole lapsetkaan.. kenen vuoksi me täällä elämme..itsemme ja lastemme..emme entisten heilojen.kysehän on kuitenkin suomen sisäisestä muutosta eikä ulkomaille menosta....kyllä pistää vihaksi ihmisten tyhmyys.

    • kukkuluuruu1

      Mielestäni ap.n kirjoitus ja kommentit ovat hyvin asiallisia!

      Tuntuu että aihetta on pohdittu pitkään...ja jos kerran lastenkin kanssa asiasta puhuttu niin ei muuta kuin menoksi :-)

      Olen itsekin eron jälkeen suunnitellut muuttoa ja nimenomaan pidemmälle pohjoiseen koska siellä elämäntyyli on vaan huomattavasti leppoisampi ja ihmiset aidompia kuin täällä "ruuhka" Suomessa...

      Ja miksi ei voisi muutolla aloittaa "Uutta elämää" ?
      onko siinä jotain pahaa että haluaa aloittaa uudessa ympäristössä...puhtaalta pöydältä?

      Tsemppia ap.lle...suuria muutoksia edessä mutta kyllä niistä selviää kun on halua!


      ps. -erkki- on sullakin ongelmia...vaihda palstaa jos et kestä lukea...ärsyttää noi kommentit

      • -erkki

        Kuulehan, ongelma on sillä, joka sanottavansa yhteen pötköön suoltaa. Sinä osaat jakaa asiat kappaleisiin ja sen tähden luen ja ymmärrän ajatuksesi paljon paremmin kuin noiden pötkylöiden sekamelskan. En kestäkään lukea kaikkia möhkäleitä ja uskon että en ole ainoa. Jos siis kaipaa vain ihmissuhdehömppää, niin varmaan kommentteja saa möhkäleisiinkin, mutta lakineuvoja - joita täällä myös kysellään - ei ainakaan minulta moisiin tipu.


    • RolloRules

      Kannustan täysillä sinua ja muuttoa. Itse olen alunperin pohloisesta kotoisin. Nyt tosin ja valitettavasti jo 20 v. uudellamaalla asunut. Kaipuu pohjoiseen on kova ja aina kun siellä käyn, en pois haluaisi lähteä.
      Siellä on ystäviä ja sukulaisia, halvempaa asua ja ihmiset ihania!
      Nyt tunnen tilaisuuteni paluumuuttoon häämöttävän. Nimittäin avioero on vireillä. Samat kysymykset mietityttää kuin sinuakin. Voiko etä estää muuton? Pitääkö minun olla yksinhuoltaja?
      En kylläkään ajatellut heti rynnätä suoraan pohjoiseen vaan pikku hiljaa selvitellä mahdollisuuksia. Lapset 17, 12 ja 7-vuotiaat. Nuorin ja vanhin haluavat varmasti lähteä. Keskimmäinen hiukan epävarma.
      Minäkin kaipaisin jonkun kokemuksia vastaavasta. Kaikkea hyvää sinulle ja lapsillesi. Toivottavasti pääsette muuttamaan ja viihdytte :)

    • elää toiveessa?

      Se on hieno, kun voi muuttaa ja jatkaa elämää täysin uudella paikkakunnalla. Olen juuri eronnut ja eämäni on täyttä sotkua. Minua siis hylättiin kahden lapsen kanssa. Lapset vielä alle kouluikäisiä. Olen nyt alkanut miettiä omaa etua ja tulevaisuutta. Sillä olemme puoli vuotta lasten kanssa koettu helvetti itse. Mies muutti toisen naisen luokse ja eropapereihin kirjoitti, että lapset jää äidilleen. Olen tehnyt kaikkeni, jotta hän muuttaisi takaisin ja kasvattais lapset kanssani. Hän tosiaan vei minulta kaikki mehut elämältä. Nyt olen vihdoinkin pääsyt miettimään, että mikä olisi paras ratkaisu minulle ja lapsille. Päätin muuttaa itäsuomeen opiskelemaan ja siellä minulla olisi enemmän tukiverkostoa. Olemme sopineet, että hän tulee sinne tapaamaan lapsia niin paljon kuin haluaa. Mutta en anna lapsiani tuoda tänne, vain niin, että minä tulen mukaan. Haluan opiskella ja aloittaa uuden elämän siellä ja toiveessa, että hän palaa luoksemme joskus vielä. Siihen asti keskityn vain minun opiskeluun ja lapsiin. Nyt teen vihdoinkin jotain elämälleni. Joten joo muutto ei ole huono idea. Ja näistä laki jutuista en tiedä, että miten siihen käy teidän kohdalta. Suosittelen olemaan yhteydessä johonkin lakitoimistoon tai lastenvalvojille.

    • Mira76

      Vanha ketju, mutta olisi kiva tietää, että miten aloittajalle kävi? Muutitko? Itse haaveilen taas toisensuuntaisesta muutosta, mutta se on vielä kaukainen haave. Täytyy sanoa, että eräs ystäväni muutti etelästä tänne pohjoiseen ja heidän 12 vuotias tyttö on kyllä saanut hyvin kavereita. Eli sen suhteen ei kannata aina ensin maalata piruja seinille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe