Sähkön keskimääräinen kulutus?

ex-peräkammari

Sossusta sanottiin, että maksavat sähköä kuussa 32 euroon asti. En ole vielä asunut omillani, joten onko tuo kuukausikulutukseksi sellainen, että sillä kattaa sähkönkulutuksen? Tai jos menee yli, niin meneekö paljon yli? Ei kai se vielä haittaa, jos hieman menee vaikka 10-15 euroa perusosaakin sähköön.

Pystyn kyllä pihistämään kuluissa. TV onkin nykyään melkein aina kiinni ja uunia ei nyt tarvitse lämmittää kuin 2-3 kertaa viikossa, kun samasta ruuasta riittää kolmeksi päiväksi. Pyykitkin saan luultavimmin pestyä pummilla kotona, kun saunassa kuitenkin tulee käytyä pari kertaa viikossa.

155

7160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä se piisaa

      Voi riittää, jos ei mitään lämmitystä sähköllä, ei edes vettä tai kylppärin lattiaa. Eikä pöytätietsikka jatkuvasti käynnissä, eikä muutakaan isoa kulutusta.

      • olen tarkkana

        Asun 37 neliön yksiössä, jossa sähkölämmitys.
        Olen kytkenyt lämmityksen kokonaan pois päältä, en laita ruokaa kotona, en sauno (toki ei mulla ole saunaakaan) minulla ei ole mitään sähköä kuluttavia laitteita, kuten valoja tms. Televisiota katson paljon ja tietokone on päällä jatkuvasti sähkölaskuni on jossain 0-100 euron välillä /kk


      • olen tarkkana kirjoitti:

        Asun 37 neliön yksiössä, jossa sähkölämmitys.
        Olen kytkenyt lämmityksen kokonaan pois päältä, en laita ruokaa kotona, en sauno (toki ei mulla ole saunaakaan) minulla ei ole mitään sähköä kuluttavia laitteita, kuten valoja tms. Televisiota katson paljon ja tietokone on päällä jatkuvasti sähkölaskuni on jossain 0-100 euron välillä /kk

        Kannattaa muuttaa kerrostaloon. Taloyhtiö hoitaa lämmityksen yms. ja hankkia energiakulutukselta AAA luokan laitteet (pesukone, astianpesukone, hella, jenkkijääkaappi). Sitten mulla on muut normilaitteet (läppäri, stereot, videotykki) & tavalliset apulaitteet (micro, leivänpaahdin, kahvinkeitin), niin maksukaudella mulle kertyy alle -55,00€ maksettavaa mun sähkölaskuun. Vaikka teen liki kaikki tekemiset kotona. Sitäpaitsi ulkona syöminen tulee kalliimmaksi kuin ruoan kotona valmistaminen. Mietipä sitä. :)


      • iem
        allu_ah kirjoitti:

        Kannattaa muuttaa kerrostaloon. Taloyhtiö hoitaa lämmityksen yms. ja hankkia energiakulutukselta AAA luokan laitteet (pesukone, astianpesukone, hella, jenkkijääkaappi). Sitten mulla on muut normilaitteet (läppäri, stereot, videotykki) & tavalliset apulaitteet (micro, leivänpaahdin, kahvinkeitin), niin maksukaudella mulle kertyy alle -55,00€ maksettavaa mun sähkölaskuun. Vaikka teen liki kaikki tekemiset kotona. Sitäpaitsi ulkona syöminen tulee kalliimmaksi kuin ruoan kotona valmistaminen. Mietipä sitä. :)

        Kannattaa vuokrata ok-talo, sähkö n 100€ kk sähkönsiirto toisen mokoman, enempikin olis, jos ei uunia lämmitä.


      • mies yksiössä.
        olen tarkkana kirjoitti:

        Asun 37 neliön yksiössä, jossa sähkölämmitys.
        Olen kytkenyt lämmityksen kokonaan pois päältä, en laita ruokaa kotona, en sauno (toki ei mulla ole saunaakaan) minulla ei ole mitään sähköä kuluttavia laitteita, kuten valoja tms. Televisiota katson paljon ja tietokone on päällä jatkuvasti sähkölaskuni on jossain 0-100 euron välillä /kk

        Mun sähkölasku on 80 egee kk ja asun yksiössä/ 39 neliöö. Ei mulla ole kuin jääkaappi päällä jatkuvasti, tieitokone on päällä 12 tuntia päiväs ja telkkari n 5 tuntia. Lamppuja ei ole oikeestaan lainkaan päällä ikinä. Tää on sellanen arviolasku jonka saan joka kuu, enkä siis joka toinen kuu. Kaupungin kämppä tää on. Ja kyllä tosa joku kusetus on. Olen siitä valittanut moneen paikkaan et ei mulla voi 80 egee mennä kk sähköön.

        Mut näin se on aina ollut. Seuraavaksi pitää mennä oikeuteen koska olen jo vuosia maksanut samanlaisia laskuja. Esim mun veljellä on kolme huonet ja keitttiö ja sillä on pienempi sähkölaskut kuin mulla. Aion Hakea oikeudessa korvauksia ainakin 4 vuoden ajalta


      • mies yksiössä.
        mies yksiössä. kirjoitti:

        Mun sähkölasku on 80 egee kk ja asun yksiössä/ 39 neliöö. Ei mulla ole kuin jääkaappi päällä jatkuvasti, tieitokone on päällä 12 tuntia päiväs ja telkkari n 5 tuntia. Lamppuja ei ole oikeestaan lainkaan päällä ikinä. Tää on sellanen arviolasku jonka saan joka kuu, enkä siis joka toinen kuu. Kaupungin kämppä tää on. Ja kyllä tosa joku kusetus on. Olen siitä valittanut moneen paikkaan et ei mulla voi 80 egee mennä kk sähköön.

        Mut näin se on aina ollut. Seuraavaksi pitää mennä oikeuteen koska olen jo vuosia maksanut samanlaisia laskuja. Esim mun veljellä on kolme huonet ja keitttiö ja sillä on pienempi sähkölaskut kuin mulla. Aion Hakea oikeudessa korvauksia ainakin 4 vuoden ajalta

        Joo ja kerran olin töissä puoltoist kuukautta muualla ja kaikki sähköt oli sinä aika pois päältä mun kämpästtä. No sain siltin 83 euron sähkölaskun. Onnek olen säilyttänyt kaikki kuitit joten pian meen oikeuteen niiden kanssa


      • Iso pamppu
        mies yksiössä. kirjoitti:

        Joo ja kerran olin töissä puoltoist kuukautta muualla ja kaikki sähköt oli sinä aika pois päältä mun kämpästtä. No sain siltin 83 euron sähkölaskun. Onnek olen säilyttänyt kaikki kuitit joten pian meen oikeuteen niiden kanssa

        No ei kai nyt pieni kusetus ketään haittaa.. Kaikkihan sitä tekee!


      • no huhhuh
        allu_ah kirjoitti:

        Kannattaa muuttaa kerrostaloon. Taloyhtiö hoitaa lämmityksen yms. ja hankkia energiakulutukselta AAA luokan laitteet (pesukone, astianpesukone, hella, jenkkijääkaappi). Sitten mulla on muut normilaitteet (läppäri, stereot, videotykki) & tavalliset apulaitteet (micro, leivänpaahdin, kahvinkeitin), niin maksukaudella mulle kertyy alle -55,00€ maksettavaa mun sähkölaskuun. Vaikka teen liki kaikki tekemiset kotona. Sitäpaitsi ulkona syöminen tulee kalliimmaksi kuin ruoan kotona valmistaminen. Mietipä sitä. :)

        "Kannattaa muuttaa kerrostaloon. Taloyhtiö hoitaa lämmityksen yms." Taloyhtiö hoitaa, asukkaat maksavat. Siis myös sinäkin maksat lämmitystä vuokrassasi.

        Ilmaisia lounaita ei ole.


      • mikä lie
        mies yksiössä. kirjoitti:

        Joo ja kerran olin töissä puoltoist kuukautta muualla ja kaikki sähköt oli sinä aika pois päältä mun kämpästtä. No sain siltin 83 euron sähkölaskun. Onnek olen säilyttänyt kaikki kuitit joten pian meen oikeuteen niiden kanssa

        Jos tuo on arviolasku, niin silloinhan sinulle pitäisi tulla (muistaakseni) kerran vuodessa tasauslasku, jossa saat takaisin sen, mitä et ole oikeasti kuluttanut. Ja tietysti pois muuttaessa tulee myös tasauslasku. Jos ei ole tullut, niin pyydäpä sähköyhtiöltä.


      • Liekö rehellistä
        mies yksiössä. kirjoitti:

        Joo ja kerran olin töissä puoltoist kuukautta muualla ja kaikki sähköt oli sinä aika pois päältä mun kämpästtä. No sain siltin 83 euron sähkölaskun. Onnek olen säilyttänyt kaikki kuitit joten pian meen oikeuteen niiden kanssa

        mun sähkö lasku 71 euroa kerta siis kolmen kuukauden kulutus mittari on kauko luettava siis laskut vastaavat todellista kulutusta. Nyt kuitenkin on tilanne ollut pitenpää sellainen että olen nais ystäväni luona enkä siis asunnossani kuin pari päivää viikossa en siis ole kotonani sähköä kuluttamassa onhan siellä tietysti jää kaappi sähköä kuluttamassa ei kuitenkaan muuta .Mutta ihmetyttää että sähkö lasku ei ole kuitenkaan pienentynyt kuin reilulla kympillä kerta


      • ei palkka riitä
        mies yksiössä. kirjoitti:

        Mun sähkölasku on 80 egee kk ja asun yksiössä/ 39 neliöö. Ei mulla ole kuin jääkaappi päällä jatkuvasti, tieitokone on päällä 12 tuntia päiväs ja telkkari n 5 tuntia. Lamppuja ei ole oikeestaan lainkaan päällä ikinä. Tää on sellanen arviolasku jonka saan joka kuu, enkä siis joka toinen kuu. Kaupungin kämppä tää on. Ja kyllä tosa joku kusetus on. Olen siitä valittanut moneen paikkaan et ei mulla voi 80 egee mennä kk sähköön.

        Mut näin se on aina ollut. Seuraavaksi pitää mennä oikeuteen koska olen jo vuosia maksanut samanlaisia laskuja. Esim mun veljellä on kolme huonet ja keitttiö ja sillä on pienempi sähkölaskut kuin mulla. Aion Hakea oikeudessa korvauksia ainakin 4 vuoden ajalta

        ettet asuisi Järvenpäässä?
        Täällä näisssä kaupungin asunnoissa, joissa asun, on suunnatomat sähkölaskut muihin kuluittajiin verratuna, noin kaksi-kolme kertaa suuremmat.
        Surkuhupaisinta on, että ko. asuntoja nykyäään varmaankin voittoa tuottavana vuokraava firma lukuisine työntekijöineen sai jonkin pr***een energia palkinnon, kun yhdessä taloyhtiössä ei sitten kaiketi ole, tai ovat valehdelleet senkin ja me muut maksetaan niiden sähköjä.
        Täällä ei saa edes mittaria nähtäväksi, vaikka väittävät että on asuntokohtaiset suoraluettavat mittarit.
        Joka kerta sähköyhtiöltä tai taloyhtiöltä asioista tiedustellessa saa eri vastaukset. Sähköyhtiössä aletaan änkyttää ja isännöitsijätoimistosta vatataan mitä sattuu, jos vastataan ollenkaan. Yleensä ei vastata.
        Patterit on kesämökkityyppisiä, lattiat jääkylmiä. Ulko-ovilla ei ole katoksia - ei edes kunnon räystäitä. Takaovea ei ole kuukausiin saanut auki, koska katolta putosi lumet sen eteen. Takapihalle ei ole porrasta jne. Kaikki on ainakin johdonmukaisesti yhtä surkeasti.


    • Huhugug

      Asun leikki-ikäisen lapsen kansaa kahdestaan. Eli pyykkiä tulee ja saunassa käydään joka toinen päivä. Silti sähkölasku on 25-30€/kk. Eli kyllä normaalilla käytöllä pitäisi riittää. Valot pois kun et ole huoneessa jne.

      • yksinäinen ihminen

        Itse asun yksin kaksiossa:

        - Kaikki lamput ovat LED-lampuja
        - Ruokaa en valmista koskaan kotona, syön ulkona
        - Pesukonetta käytän kerran viikossa.
        - Televisiota en katso käytännössä koskaan (hyvä jos 2h viikossa)
        - Kannettava tietokone on kyllä päällä melkein koko ajan kun olen kotona
        - Ja kylpyhuoneessa on lattialämmitys, joka on minimissä, kun sitä ei saa pois kokonaan

        Ja silti sähkölasku on 35-40€/kk. Vaikka istun käytännössä pimeässä huoneessa läppärin kanssa, ja iltaisin laitan 3W led lampun päälle.


      • KALLE KELLO
        yksinäinen ihminen kirjoitti:

        Itse asun yksin kaksiossa:

        - Kaikki lamput ovat LED-lampuja
        - Ruokaa en valmista koskaan kotona, syön ulkona
        - Pesukonetta käytän kerran viikossa.
        - Televisiota en katso käytännössä koskaan (hyvä jos 2h viikossa)
        - Kannettava tietokone on kyllä päällä melkein koko ajan kun olen kotona
        - Ja kylpyhuoneessa on lattialämmitys, joka on minimissä, kun sitä ei saa pois kokonaan

        Ja silti sähkölasku on 35-40€/kk. Vaikka istun käytännössä pimeässä huoneessa läppärin kanssa, ja iltaisin laitan 3W led lampun päälle.

        Jostain luin, että tietsikka vie julmetusti sähköä, toinen hyväkäs on telkka joka on aina päällä >käyttövalmiina. En omastakaan telkasta ole vielä löytänyt nappulaa, mistä saisi virrat pois muutakuin vetämällä johdon seinästä. Nämä kaksi vie tarpeeksi. Mutta vaikka repisit kaikki johdot seinästä, istuisi pimeässä ja kylmässä, sähkönkulutus vain kasvaa ja hinnat nousee. Mistäköhän se johtuu ja kummasti nousi etäluettavien mittareiden myötä sähkönkulutus, paljonkohan ne vie? Onko kukaan tietoinen tai nähnyt jotain mustaa valkoisella niiden kulutuksesta? Ainakin Fortum on niin kiero puulaaki, että sen tekemiset on tarkoin tsekattva, tähän firmaan ei voi luottaa yhtään.


      • YKS VINKKI
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Jostain luin, että tietsikka vie julmetusti sähköä, toinen hyväkäs on telkka joka on aina päällä >käyttövalmiina. En omastakaan telkasta ole vielä löytänyt nappulaa, mistä saisi virrat pois muutakuin vetämällä johdon seinästä. Nämä kaksi vie tarpeeksi. Mutta vaikka repisit kaikki johdot seinästä, istuisi pimeässä ja kylmässä, sähkönkulutus vain kasvaa ja hinnat nousee. Mistäköhän se johtuu ja kummasti nousi etäluettavien mittareiden myötä sähkönkulutus, paljonkohan ne vie? Onko kukaan tietoinen tai nähnyt jotain mustaa valkoisella niiden kulutuksesta? Ainakin Fortum on niin kiero puulaaki, että sen tekemiset on tarkoin tsekattva, tähän firmaan ei voi luottaa yhtään.

        Kaupasta saa kaukosäätimellä tai ajastimella toimivia katkaisijoita, esim. ei tarvi repiä johtoa ja ajastin hoitaa homman eli sulkee virran kokonaan yöksi, vaikka et olisi edes kotona.
        Itse käytän myös murtovarkaiden torjumiseksi ajastimia, pistän yhden lampun ikkunan lähelle ja sen illaksi palamaan jos en ole kotona. Käytetty sähkö voidaan murtovarkaan tuottaman mielipahan ja menetyksen torjunnassa laskea kumminkin plussaksi.


      • pettynyt asukas
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Jostain luin, että tietsikka vie julmetusti sähköä, toinen hyväkäs on telkka joka on aina päällä >käyttövalmiina. En omastakaan telkasta ole vielä löytänyt nappulaa, mistä saisi virrat pois muutakuin vetämällä johdon seinästä. Nämä kaksi vie tarpeeksi. Mutta vaikka repisit kaikki johdot seinästä, istuisi pimeässä ja kylmässä, sähkönkulutus vain kasvaa ja hinnat nousee. Mistäköhän se johtuu ja kummasti nousi etäluettavien mittareiden myötä sähkönkulutus, paljonkohan ne vie? Onko kukaan tietoinen tai nähnyt jotain mustaa valkoisella niiden kulutuksesta? Ainakin Fortum on niin kiero puulaaki, että sen tekemiset on tarkoin tsekattva, tähän firmaan ei voi luottaa yhtään.

        Sama täällä, kulutus nousi heti kun asennettiin etäluettavat mittarit.

        Vaikka tuhansilla euroilla on ostettu kaikenlaisia LED lamppuja, pesukone, jääkaappi, liesi on vaihdettu AAAA luokkaan, tavallinen Taulutelevisio on vaihdettu vähävirtaiseen LED-televisioon, jne.. Rahaa paloi tuhansia euroja, mutta sähkölasku ei vaan pienene, vaan päin vastoin kasvaa....

        Kusetuksen maku :/


      • Hyvät pölhöt.,m
        yksinäinen ihminen kirjoitti:

        Itse asun yksin kaksiossa:

        - Kaikki lamput ovat LED-lampuja
        - Ruokaa en valmista koskaan kotona, syön ulkona
        - Pesukonetta käytän kerran viikossa.
        - Televisiota en katso käytännössä koskaan (hyvä jos 2h viikossa)
        - Kannettava tietokone on kyllä päällä melkein koko ajan kun olen kotona
        - Ja kylpyhuoneessa on lattialämmitys, joka on minimissä, kun sitä ei saa pois kokonaan

        Ja silti sähkölasku on 35-40€/kk. Vaikka istun käytännössä pimeässä huoneessa läppärin kanssa, ja iltaisin laitan 3W led lampun päälle.

        Vaikka sähköä ei kuluttaisi lainkaan tulee ns. sulakemaksu joka kuukaudelta
        eli 25 amppeerin sulakemaksu on noin 20€/kk.
        Kerrostaloissa sulakekoko on yleenä 40 amppeeria.
        Ja kun sähköä kuluu tulee päälle sähkönsiirtomaksu.
        Suomen kansa sen kun tyhmistyy ja tulee aina vaan uusavuttomammaksi.


      • 1dhs1
        yksinäinen ihminen kirjoitti:

        Itse asun yksin kaksiossa:

        - Kaikki lamput ovat LED-lampuja
        - Ruokaa en valmista koskaan kotona, syön ulkona
        - Pesukonetta käytän kerran viikossa.
        - Televisiota en katso käytännössä koskaan (hyvä jos 2h viikossa)
        - Kannettava tietokone on kyllä päällä melkein koko ajan kun olen kotona
        - Ja kylpyhuoneessa on lattialämmitys, joka on minimissä, kun sitä ei saa pois kokonaan

        Ja silti sähkölasku on 35-40€/kk. Vaikka istun käytännössä pimeässä huoneessa läppärin kanssa, ja iltaisin laitan 3W led lampun päälle.

        napsauta sähkökeskuksesta sulake pois päältä, jos haluat lattialämppärin pois.


    • eihätää

      Itselläni 15e kuussa. Säkönkulutus on yksinelävällä todella pientä, jos ei ole saunaa, jota lämmittää. Huoletta voit pitää televisiotasikin auki monta tuntia päivässä, ellei ole joku vanha laatikkomallinen televisio.

      • ..............

        Minullakin jotain 17e ja pidän itse asiassa pöytäkoneen päällä jotain 14 tuntia vuorokaudessa. Pakastin kuluttaa varmaankin paljon, sitä minulla ei ole, eikä myöskään televisiota.


      • Katkaisija jees!
        .............. kirjoitti:

        Minullakin jotain 17e ja pidän itse asiassa pöytäkoneen päällä jotain 14 tuntia vuorokaudessa. Pakastin kuluttaa varmaankin paljon, sitä minulla ei ole, eikä myöskään televisiota.

        Meillä on poikaystäväni kanssa 48neliön kaksio, sauna ja lasitettu parveke, lähes kaikki kodinkoneet katkaisimella varustetuissa jatkojohdoissa kiinni, sähkölasku n.12e/kk.
        Katkaisijat tekevät muuten todella TODELLA ison säästön, meillä molemmilla on läppärit, on tietokone, playstation 1-3 ja wii eikä saunakaan ole millään pienellä käytöllä.


      • Katkaisija jees!
        Katkaisija jees! kirjoitti:

        Meillä on poikaystäväni kanssa 48neliön kaksio, sauna ja lasitettu parveke, lähes kaikki kodinkoneet katkaisimella varustetuissa jatkojohdoissa kiinni, sähkölasku n.12e/kk.
        Katkaisijat tekevät muuten todella TODELLA ison säästön, meillä molemmilla on läppärit, on tietokone, playstation 1-3 ja wii eikä saunakaan ole millään pienellä käytöllä.

        Siis piti kirjoittaa on televisio, ei tietokone, pahoittelen.


    • köyhät kyykkyyn

      miten sä voit sanoa että muutat omilles kun muutat yhteiskunnan elätettäväksi, tollasia luusereita on maailmassa liiikaa , mene töihin niin saat sähkölaskusi maksettua,

      • toisten verorahoilla

        hullu töitä tekee viisas pärjää vähemmälläkin kiva tei verorahoilla on elellä ja ryypiskellä eli meeppäs painamaan töitä siellä


      • toisten verorahoilla kirjoitti:

        hullu töitä tekee viisas pärjää vähemmälläkin kiva tei verorahoilla on elellä ja ryypiskellä eli meeppäs painamaan töitä siellä

        Itse en tee töitä, että eläisin, teen töitä siksi, että nautin siitä mitä teen,
        miksi ei kaikilla voisi olla sellaista pistän korteni kekoon meininkiä vaikka ei tämä korsi kummonen olekkaan?

        Sen ymmärrän jon on pieniä lapsia sun muuta menoa paljon, mutta kannattaa sitä tehdä elämällänsä mistä tykkää, extraa on se jos siitä rahaa saa ja jos extraa haluat niin töitähän on aika must tehdä.


      • Aina ei onnista
        ambulo kirjoitti:

        Itse en tee töitä, että eläisin, teen töitä siksi, että nautin siitä mitä teen,
        miksi ei kaikilla voisi olla sellaista pistän korteni kekoon meininkiä vaikka ei tämä korsi kummonen olekkaan?

        Sen ymmärrän jon on pieniä lapsia sun muuta menoa paljon, mutta kannattaa sitä tehdä elämällänsä mistä tykkää, extraa on se jos siitä rahaa saa ja jos extraa haluat niin töitähän on aika must tehdä.

        Kaikki eivät pääse tekemään sitä mistä nauttii. Itsekin tehnyt paremman puutteessa yli 10 vuotta duunia, joka vituttaa joka ikinen päivä. Muualle en ole päässyt. Odotan innolla sitä päivää, kun irtisanovat tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja pääsen kotiin täyspäiväisesti vaikka nikkaroimaan jotain huvikseni.


      • pröööööööt
        toisten verorahoilla kirjoitti:

        hullu töitä tekee viisas pärjää vähemmälläkin kiva tei verorahoilla on elellä ja ryypiskellä eli meeppäs painamaan töitä siellä

        En viitsi tehdä enää töitä, joten sinulle ei enää tule ilmaista rahaa. Nauti elämästäsi leipäjonossa niin kauan kuin leipää riittää.


      • Aina ei onnista kirjoitti:

        Kaikki eivät pääse tekemään sitä mistä nauttii. Itsekin tehnyt paremman puutteessa yli 10 vuotta duunia, joka vituttaa joka ikinen päivä. Muualle en ole päässyt. Odotan innolla sitä päivää, kun irtisanovat tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja pääsen kotiin täyspäiväisesti vaikka nikkaroimaan jotain huvikseni.

        Jos teet sitä mistä et tykkää syytä siitä itseäsi ja vanhempiasi.


      • Hahahahahaaa

        Ensinnäkin, Omassa kaveripiirisissä ja sukulaisissa on paljon työttömiä jolla on pätevät paperit ja kaksi ammattiakin eikä siitä huolimatta saa töitä. Sama on kaikkialla. Työttömiä tulee lisää kun firmat lopettaa toimintansa. Älä sano että mene toihin, jos firma lakkauttaa tilapäisesti toimintansa. Älä sano että mene töihin.


        On siinä suomi24:lla kommentaattori!
        Hahahaha. Sinä varmaan menisit firmaan töihin jos firma lopettaisi toimintansa.

        Toiseksi sanon sinulle..
        Ei töihin mennä vaan sinne otetaan jos sellaisen saa. Jos menee työhaastattelussa sanomaan työnjohtajalle että tulen teille töihin niin katsovat kieroon. Siitä työllistämisestä päättää katsos työnjohtaja eikä työnhakija. Soittavat sinulle ambulanssin jos menet moisia höyryämään.

        Kolmas asia..
        Tunnen paljon sellaisia jotka ovat työttömiä mutta varallisuutta on. Itselläni on myös varallisuutta joten turha leveillä ja nimitellä muita köyhiksi. On enemmänkin järjen köyhyyttä ruveta toisia nimittelemään köyhäksi. Voit pönkittää omaa egoasi miten halua, minua tai monia muitakaan se ei hetkauta. Tee itsestäsi naurunalaisen.

        En tiedä mitä olet vetänyt, mutta älä vedä sitä ainakaan enää. Suosittelen keskustelemaan oman lääkärin kanssa lääkityksestäsi ja vahtamaan se vahvempaan valmisteeseen.

        Tässä sinulle mietittävää nimimerkille "Koyhät Kyykkyyn"


      • Raha ei kiinnosta

        Hei puupää puusilmällä joka kirjoittelet yhteiskunnan eläteistä ja luusereista.
        Olin ennen samaa mieltä. Oma käsitys on nykyään toinen.

        Etkö lie ymmärrä tai osa lukea!

        Kaikille raha ei ole sama kuin sinulle.

        Minulle raha ei merkitse mitään!


      • Raha haisee, vai?
        Raha ei kiinnosta kirjoitti:

        Hei puupää puusilmällä joka kirjoittelet yhteiskunnan eläteistä ja luusereista.
        Olin ennen samaa mieltä. Oma käsitys on nykyään toinen.

        Etkö lie ymmärrä tai osa lukea!

        Kaikille raha ei ole sama kuin sinulle.

        Minulle raha ei merkitse mitään!

        >Etkö lie ymmärrä tai osa lukea!

        Entä Sinä kirjoittaa? Mitähän tuo viisautesi tarkoittaa?


      • Näin sanoo Herra
        toisten verorahoilla kirjoitti:

        hullu töitä tekee viisas pärjää vähemmälläkin kiva tei verorahoilla on elellä ja ryypiskellä eli meeppäs painamaan töitä siellä

        Otsasi hiessä sinun tulee leipäsi hakkiman.


      • assssssssssssssssss
        Näin sanoo Herra kirjoitti:

        Otsasi hiessä sinun tulee leipäsi hakkiman.

        Ei kaikkien tarvitse. Suurporvarit voivat laiskotellakin.


      • buahahhahhaa
        toisten verorahoilla kirjoitti:

        hullu töitä tekee viisas pärjää vähemmälläkin kiva tei verorahoilla on elellä ja ryypiskellä eli meeppäs painamaan töitä siellä

        Sulla onkin sitten mukavat eläkepäivät tiedossa kun ei työeläkettä kerry. Me sitten lomaillaan tyytyväisenä etelässä kun sinä kituutat surkealla kansaneläkkeelläsi.


      • Mitä nyhveröitä?
        Aina ei onnista kirjoitti:

        Kaikki eivät pääse tekemään sitä mistä nauttii. Itsekin tehnyt paremman puutteessa yli 10 vuotta duunia, joka vituttaa joka ikinen päivä. Muualle en ole päässyt. Odotan innolla sitä päivää, kun irtisanovat tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja pääsen kotiin täyspäiväisesti vaikka nikkaroimaan jotain huvikseni.

        Mitä tarkoittaa että "ei pääse tekemään työtä mistä nauttii"???? Olisin mielelläni Fortumin pääjohtaja, mutta kun ei ko tehtävään voi päästä, pitäisikö sen takia olla työllistymättä kokonaan ja heittäytyä loiseksi toisten maksettavaksi...???

        Täällä on keskustelijoiden ikätaso ilmeisesti /-18 vuotta.

        Paljon on kakaroilla opittavaa vielä näköjään. Harmi että ette ole tavanneet sodissa käyneitä isovanhempianne.

        Olette totaalista vellihousu ja pullamössö luuseriporukkaa ja vätyksiä.

        Sossun luukulla loisiminen loppuu kun rahat loppuu. Nähkää nälkää sitten luuserit ja selkärangattomat nuoret nyhveröt.


      • Herrat ja suurporvar
        Näin sanoo Herra kirjoitti:

        Otsasi hiessä sinun tulee leipäsi hakkiman.

        Kuka herra? Suurporvarit ovat joskus ottaneet riskejä, lainoja, pantanneet talonsa ja työnsä tulokset ottaen riskin perustaa oma firma. Kun firma on menestynyt voi ottaa rennommin kun firma on alkanut tuottaa.

        Jokaisella on sama mahdollisuus ottaa lainoja ja riskejä, ja alkaa "suurporvari" pyrkyriksi.


      • Mitä nyhveröitä? kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa että "ei pääse tekemään työtä mistä nauttii"???? Olisin mielelläni Fortumin pääjohtaja, mutta kun ei ko tehtävään voi päästä, pitäisikö sen takia olla työllistymättä kokonaan ja heittäytyä loiseksi toisten maksettavaksi...???

        Täällä on keskustelijoiden ikätaso ilmeisesti /-18 vuotta.

        Paljon on kakaroilla opittavaa vielä näköjään. Harmi että ette ole tavanneet sodissa käyneitä isovanhempianne.

        Olette totaalista vellihousu ja pullamössö luuseriporukkaa ja vätyksiä.

        Sossun luukulla loisiminen loppuu kun rahat loppuu. Nähkää nälkää sitten luuserit ja selkärangattomat nuoret nyhveröt.

        En sanonut, ettei unelmansa eteen joutuisi tekemään paljon töitä,
        jos ei ole valmis tekemään uhrauksia, helvetisti töitä riippuen mitä haluatkin,
        niin älä valita.

        Sinulla taas näyttää olevan todella ihana asemme elämääsi kohtaan,
        johtuu varmaan tietämättömyydestäsi, arvaisin.


    • kalevi44

      kyllä se riittää mullakin on kaksio ja sähkölasku on vajaa kolmekymppiä kuukaudessa ja ruokaan menee satanen kuussa.
      Töissä ja kaupassa käyn polkupyörällä koska molempiin matkaa on vain 5 kilometriä niin autoakaan ei tartte ja jää rahaa mukavasti säästöön

      • nalevi44

        Minä nautin elämästä enkä kituuta enkä säästele vaikka olen työtön.
        Hyvin on mennyt näin ja olen onnellinen kun ei tartte pihistellä mistään.


    • skviikskviik

      Siis lasketteko te jonkin sähkönsiirron tosta pois vai mistä saatte noin pieniä lukuja? Itsellä sossu maksaa ihan koko laskun ja se on ollut yli 70 euroakin. Pieni kaksio.

      • ....

        Kuinka paljoo sää oikein tuhlaa sähköä? Itsellä 70 € riittää noin 3 kk sähkölaskuun, missä on mukana sähkönsiirto.


      • töihin sieltä
        .... kirjoitti:

        Kuinka paljoo sää oikein tuhlaa sähköä? Itsellä 70 € riittää noin 3 kk sähkölaskuun, missä on mukana sähkönsiirto.

        Mitäs sen väliä paljon menee, kun sossu maksaa! Ei ihme että on työllistäminen kallista ja verot korkealla, kun on niin monta kiikuttamassa kuittejaan sossuun!


    • Sähkölaskun seuraaja

      32 euroa todennäköisesti kerrostaloasunnosta, josta sinun ei tarvitse maksaa mitään muuta kuin sähköllä käyvät vempaimet.

      Perusmaksu on aina sama per kuukausi, sen lisäksi on watit , jotka kertyy vempaimista joita käytät ja joista maksat sähkötariffin kulutuksesi mukaan.

      Seuraa sähkölaskuasi, niin rupeat ymmärtämään mihin menee ja miten kulutat.

      • näin meillä

        Vertailun vuoksi kerrostalossa 4h k asunto, missä kulutus oli 10,11,12/2012 (3 kk) 861 kWh = 102,86 € eli 34 €/kk .
        Käytössä on kuitenkin 2 telkkaria ja 2 tietokonetta melkoisesti/päivä.
        Vuosikulutusarvio on laskun tiedoista ilmenevänä 3150 kWh/ vuosi


    • etäluettava mittari

      Keskimääräisen sähkönkulutuksen määrää nykyään sähkölaitos. Sähkölaitos kuluttaa puolestasi etäluettavien mittareiden avulla, mikäli oma sähkönkulutuksesi on liian pientä.

      • tarkistus tulee

        Olen asentanut web-kameran kuvaamaan mittarin ledejä. Aina kun välähtää, kirjaa tavallinen liikkeen havaitsemisohjelma tapahtuman. Seuraavan sähkölaskun kohdallla nähdään, kuinka paljon heittää todellisuudesta laskutus..


    • dfdkty

      Älä muuta!! On näet tietosi omillaanasumisesta n-i-i-n hatarat, jos joudut jo sossusta kysymään sähkölaskun suuruutta. PYSY ÄIDIN HELMOISSA!!!!

    • dfygqerr

      Tietokone, pöytä sellainen kuluttaa sähköä melken yhtä paljon kuin telkkari.
      Joten sellaista ei kannata pitää auki yhtään pidempään kuin on tarpeen.
      Läppäri kuluttaa vain murto-osan siitä.
      Pakastin ja jääkaappi kuluttavat merkittävästi jos vähänkään vanhaa mallia ja ei sulata säännällisesti.
      Pesukone samoin(vanhat mallit)
      Sähkön siirtomaksu on yhtä kallis kuin itse sähkökin ja sen joutuu aina maksamaan vaikka et kuluttaisikaan.
      Jos sinulla yksiö,,,voit juuri ja juuri päästä sillä 30e:lla/kk
      Vinkkinä, soita sähköyhtiölle ja kysy paljonko huoneistosta on aikaisemmin kulutettu.

      • Itseasiassa nykyiset taulutelkkarit eivät vie juuri mitään sähköä (30-70W/h). Pöytätietokone voi viedä jopa 300-500 W:n teholla sähköä, joten kulutus on merkittävä. Sanoisin että kyllä pitää päästä alle 30 euron sähkönkulutuksessa, jos saunaa ei ole. Itellä on kuvaputki-tv, pöytätietsikka, astianpesukone ja pyykinpesukone. Sähkölasku noin 25 euroa kuussa.


    • syrjäytynyt888

      Mee töihin, tilaa tuulisähköä, oo kunnon kansalainen...

      • purjelautailija

        mutku suomessa ei tuule tarpeeksi ja kokoajan;-)


    • aurinko sähköpatteri

      mulla menee sähköä sellanen 14400kw vuodessa.en ole koskaan laskenut mitä tekee kuukaudessa.jos aion vielä tuosta säästää on varmaan laskettava lämpötilaa sisällä muuten en usko että pienenee,nyt on ajatuksessa laittaa kolmekymmmentä senttiä puhallusvillaa lisää katolle siis välikatolle.sillä saattaisi saada laskua pienemmäksi.sähkölaskussa on kotitalous sähkö autotallin sähkölämmitys autolämmitys neliöitä on noin 220 m2.sauna lämpiää tälläviikolla joka ilta.olisiko aurinkopaneleita joilla voi lämmittää sähköpattereita siinä tulisi säästöä äkkiä.

    • Asun 43 m² kaksiossa, ei ole pesukoneita, saunaa tai uunia. Sähköä kuluu valoihin, telkkariin, läppäriin ja pienen kylpyhuoneen lattialämmitykseen. Asun yksin. Sähkölasku on noin 6 e /kk, lasku tulee 4 -5 kk välein ja on luokkaa 16-30 e. Tässä on laskettu sähköntuottajan välittäjän laskut. Elän normaalia elämää. En mökötän yksin pimeässä illat.

      • EN USKO

        Miten olet saanut tingittyä siirtomaksun pois?


    • Ettehän te maksa sit yhtään mitään... Kahdenkuukauden välein sähkölaskut pyörivät noin 300€. Silti pystytään asumaan vaikka olemme kumpikin työttöminä. Kelan rahoilla pitää tulla kuitenkin toimeen. Se hyvä puoli on ettei tarvitse maksaa vuokraa...

      • just joo...

        No huh huh! Hyvä ettei teillä ole muuta käyttöä rahalle.


    • 92lso

      Tässä menee nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Monessa kerrostalossa on kaukolämpö, jolloin vuokralainen ei maksa lämmityksestä, vaan ainoastaan käyttösähköstä eli kodinkoneet, tietokone, mahdollinen kylppärin lattialämmitys ja muut sähköllä toimivat laitteet. Jos maksettavaa tosiaan 32 e/kk, niin sellainen summa riittää yleensä yksinasuvalla ihan mainiosti normaaliin sähkönkäyttöön.

      Jos haluaa pienentää sähkölaskua, niin älä pidä valoja päällä koko asunnossa, sulata pakastimesta säännöllisesti jäät pois, pese vain täysiä pyykinpesukoneellisia, älä pidä turhia laitteita päällä (esim. telkkari auki, jos on tietokoneella). Vaihda lamput energiansäästölamppuihin, imuroi pölyt sähkölaitteista ja pyyhi jääkaapin tiivisteet jne eli pidä hyvä huoli olemassaolevista laitteista. Jos käytät uunia, pyri siihen, että teet kerralla useamman ruokalajin ja pakastat ne sen sijaan, että joka päivä lämmittää uunia vain yhtä ruokalajia varten. Hyödynnä ruoanvalmistuksessa jälkilämpö eli esim. perunoita keittäessä käännä virta pois muutama minuutti ennen kuin ruoka on valmista.

      • 1917,,,,,,,,,...

        Voi hyvä sylvi,kukas sitten kerrostalossa maksaa lämmityksen vaikka on kaukolämpö.
        Vuokralainen,huoneiston omistaja yhtiövastikkeen muodossa ja aina asukas
        no sosiaalipummeilla sossu,tulee vielä aika jolloin pummit itkee.....


    • JRnen

      Älä unta nää. Ihan "aikuusten oikeesti".

      Kun muutat itsellliseksi asustelemaan, tulee sähkö(kin) maksamaan. Sähkölaskussa sähkönsiirtomaksu on kiinteä, olipa sitten käyttöä tahi ei. Sähkösopimus on oltava ja siihen osana kuuluu sähkönsiirtomaksu. Sähkölaitoksella on monopoli ja hinta sen mukaan. Sähköenergian käyttö on "kulutusta". Sitä voi kilpailuttaa. Sähkönsiirtomaksua eli sähköverkon kiinteää kulunkia ei voi kilpailuttaa. Maksettava on, mitä hinkuvat.

      Täyssähkölämmitys esim. 50 neliön kämpässä maksaa 150-200 eproa kahteen kuukauteen - joillakin yhteen kuukauteen - riippuen siitä, kokkaako, saunooko, pitääkö valot, telkut, pakastimet ja muut hilavitkuttimet, suristimet ja päristimet päällä yötä-päivää. Jopa kännykkälaturi kuluttaa seinässä ollessaan, vaikkei olisi kännykässä kiinni.

      Lämmöstä tinkimällä ( pattereissa 18 astetta), turhat kilkuttimet ja wempaimet pois käytöstä ja tepselit irti, lämpimän veden käyttö minimissä, turhat suihkussa läträämiset, pyykin- ja astianpesut jne..jne. voi onnistua hiukan säästelemään, mutta vaikeeta on.

      Jos joku höyli (=köpsä) maksaa siirtomaksun, saattaisi ehkä päästä muutamalla kympillä kuukaudessa, mutta eipä niiiin pölöjää kämpän omistajaa edes ole, joka niin tekisi. Kyllä joudut ihan itte maksamaan sähkölaskussa siirtomaksut ja energian kulutuksesi.

      Jos asunto on kaukolammössä tai sellainen, jossa on lämmityskulunki ja vedenkulutus sisällytetty vastikkeeseen tai vuokraan, maksat sen yhteydessä osan energian kulutuksesta ja siihen liittyvästä energiansiirtomaksusta. Silloin tuntuu, että sähkölasku on muka pienempi. Sossutätit tuijottavat vain joihinkin heillä oleviin, ajasta jäljessä oleviin korvaustariffeihin ja siksi maksetut "avustukset" ovat suorastaan surkeita.

      Ns. "energiansäästölamput" ja "ledit" taitavat olla humpuukivehkeitä. Saattavat kestää sen seittemän sekuntia ja sitten poxista! tai sitten kestävät joitain vuosia. Niiden valoteho on surkea, hankkimiskulunki on sikamaisen kova, ovat ongelmajätettä jne..jne.. Saavutettu hyöty taitaa olla vähän niin ja näin. Ennen riitti vaikkapa viisi hehkulamppua, nyt samaan tarvitaan tusina "energiansäästölamppuja" korvaamaan valotehoa.

      Justiinsa korvasin halogeenipolttimon lukulampussa ledivalolla. Eipä näe lukea kirjaa, kun on niin himerä valo! Pitänee heittää ledivalo ongelmajätteeseen ja laittaa siihen halogeenipoltin takaisin. halogeeni maksaa kolmisen eproo ja ledipoltin taisi olla kympin. Missä säästöä tuli? En tajua. Vesisähköä tehdään vesigeneraattorilla ja tuulisähköä tuuligeneraattorilla. Vettä sataa ja tuulee. Ei niitä voi mihinkään "säästää". Jos ei ole käyttöä, harakoille tai tuulen ja haihtumisen mukana huizannewadaan se energia menee.

    • Mä vaan

      talvella bauttiarallaa 400e/kk ja kesäsin pikkasen vähemmän...20000kilowatti vuodessa ja KIRPAISEE yh-äitinä..kun kukaan ei maksa puolestani...mutt ei haittaa me porskutetaan vaikka välillä koristen :)

    • Sähköenergian kulutus riippuu niin todella monesta tekijästä. 32€ /kk ei ole paljon.
      Suora sähköpatterilämmitys on kalleinta. 32€ voisi riittää hyvin eristettyyn yhteen 20 m2 huoneeseen.
      Pieni ilmalämpöpumppu ( 600€ ) etelän puolella poistoimanvaihtokanavan edessä ja 32€ voisi riittää 30 ..40 m2 huoneisiin. Hyvä makuusäkki voi olla pakkasella tarpeen.

      :) Yleensä peräkammarin pojan isällä on metsää. Poika on hakannut harvennusmetsästä kämppäänsä varten etukäteen kuivumaan neljän vuoden klapit. Silloin ei lämmitys vie yhtä euroa. No eipä hän taida saada sossusta 32€ :kaan.

      Vielä täällä on lupa estiotta neuvoa: Lakkaa elämästä yksiksesi sossun avulla. Etsi hyvä peräkammarin poika punaposkinen, tupakoimaton, ryyppäämätön taloustaitoinen emännän alku. Rakennatte oman kodin. Hän hoitelee kaikki pään vaivaa tuottavat asiat. Sinä vaan teet niin kuin Hän neuvoo.

    • Ei liene ongelma

      Kyllä se voi hyvinkin riittää. Meillä avokin kanssa vajaat 50 euroa kuukaudessa siis kahdelta aikuiselta ja eletään aika tuhlailevasti.

    • omillaan jo asuva

      Itse mietin samoja asioita, kun olin muuttamassa yksiöön opiskelijasolusta, jossa en tarvinnut sähkölaskuja maksaa. En tuolloin tiennyt ollenkaan kuinka paljon normaalilla elintavallani kulutin sähköä ja pelkäsin ensimmäisen sähkölaskuni suuruutta.

      Sähkölaskussa sähkönsiirto voi maksaa enemmän kuin mitä olet itse käyttänyt. Vinkkinä sanon, että kannattaa etsiä vaikka netin kautta mistä saat sähköä halvimmalla. Aina paikallinen sähköfirma ei ole se halvin.

      32 euroa pitäisi riittää helposti yksin asuvalle, varsinkin jos asunnossa on kaukolämmitys. Pienillä muutoksilla sähkönkulutusta voi kuitenkin aina pienentää esim. kiinnittämällä huomiota, millaiset lamput valaisimiin ostaa.

    • peoyab

      Asun 45m2 kerrostalo kaksiossa. Sähkölasku tulee 3kk välein ja se on 80€ - 90€. Eli kuukaudessa maksaa siis noin 30€. Mulla suurimmat sähkönkuluttajat on telkkari ja tietokone jotka on päällä suurimman osan päivästä. Yritän olla säästeliäs sähkön suhteen mutta niin vaan se aina tulee iso lasku. Kiitos siitä kuuluu iihhanalle Somelle :P

    • HErrljkl

      Itse asun 52 neliön kaksiossa Jkl, sammutan valot ja laitteiden virrat kun en ole kotona tai yöllä. Käytän hellaa melkein päivittäin ja tv on päällä päivittäin minulla on myös paljon muuta elektroniikkaa. Sähkölaskuni on noin 70€/3kk eli noin 23.00€/kk sis siirrot ja verot. Jääkaappi pienellä teholla ja pakastimen sulatan kerran vuoteen.

      • Herrjkl

        Kesäkuukausina jopa tippuu alle 60€/3kk kun ei tarvitse valoja. Kannattaa hankkia sähkökytkimellä varustettu jatkojohto jolla on kätevä sammuttaa kaikki laitteet kerralla.


    • Raul71

      varmaakaan ei ole tarkoitus että se 32€ kuittaa koko sähkölaskun.Kyllä sinun itse on se loput maksettava.
      Toiseksi .Miksi et mene duuniin vai oletko joku luuseri ja laitat veromaksajien maksamaan sinun elämääsi.

    • KALLE KELLO

      Pienessä kerrostaloyksiössä onnistuu varmasti. Tuskinpa yksin kokkailet hirveästi, ja jos jääkaappi/pakastin on kunnossa eikä käy jatkuvasti, eikä valot pala 24/7, ei astianpesukonetta, pyykin pesua 1-2 x/viikko. Onnistuu. Lämmityksessä (jos on sähkö) asteet enintään 18.

      • pikku mökin akka

        Minulla menee nykyään noin 13 euroa sähköön kuussa. Tänne ei ole vielä asennettu etäluettavaa mittaria. Asun ok talossa, tosin mökin muotoisessa. Sähköhella hajosi vuosia sitten. Jääkaappi on ainoa jatkuvasti päällä oleva. Puuhellalla teen ruuat. Pari tunti kuluu tv ääressä ja tunti netissä. Sähköä kuluu lisäksi klapien tekoon ja muihinkin askareisiin.


      • ei kiitos

        18°C astetta on kidutusta. Makuuhuoneessa 19°C ja olohuoneessa 21°C. Viihtyvyys maksaa - maksakoot, minä en palele.


      • KALLE KELLO
        ei kiitos kirjoitti:

        18°C astetta on kidutusta. Makuuhuoneessa 19°C ja olohuoneessa 21°C. Viihtyvyys maksaa - maksakoot, minä en palele.

        Mahdat olla aika nuutunut. No makuasia tietenkin, mutta itselleni ehdottomasti liian kuuma. Viihtyvyydestä en kehuskelisi


    • Kallista on sähkö!

      Kaksio Turussa, 55 neliötä ja sähkölasku on noussut roimasti viimeisen vuoden aikana. Kolmelta kk lasku oli viimeksi 120 euroa, eli vuodessa vajaat 500 euroa. Kiitos Turku Energian kalliiden hintojen ja alati nousevien siirtomaksujen.
      Ihan sairasta, koska asunnossa ei ole sähkölämmitystä, ei koneellista ilmastointia, eikä saunaa.
      Kaikki ylimääräiset lamput on aina poissa, ei ole TV juuri päällä, tietokoneena läppäri. Mikään sähkölaite ei ole valmiustilassa ja käytän varmasti enemmän mikroa ja vedenkeitintä, kun vaikkapa hellaa tai uunia.
      Pyykkiä pesen kerran viikossa 1-2 koneellista. Ainoa jatkuvasti päällä oleva laite on jääkaappi-pakastin (vm. 2008).
      Ei ole mistä sähköä säästäisi.
      Ja ihan omasta pussista menee.

    • saatanan saatana

      Minä asun 180neliön omakotitalossa ja sähköä menee niin maan perkeleesti mutta ei tunnu missään kun on pankkitili pullollaan fyrkkaa.

    • kemissä.

      En kyllä tajua miten kaikilla on muka noin pienet sähkölaskut. Itsellä 52 neliöö. Joka toinen kuukausi 110-130€. Tiskikone ja jääkaappi on. Pakastinta ei ole. Valot sammutan aina kun en tarvitse. Saunaa ei ole. Kerrostalon 4 kerros.

      • sammuta ja säästä

        ONKO tietokoneesi koko ajan päällä. TVSSÄ herätevirta päällä, radio auki koko ajan ym .Kahvinkeitin päällä monta tuntia. Sammuta aina tvstä kaikki ja tietokone ainakin yöksi.


      • Ei kannata narista
        sammuta ja säästä kirjoitti:

        ONKO tietokoneesi koko ajan päällä. TVSSÄ herätevirta päällä, radio auki koko ajan ym .Kahvinkeitin päällä monta tuntia. Sammuta aina tvstä kaikki ja tietokone ainakin yöksi.

        Ei kannata. Omassa TV:ssä valmiusvirtaankulutus on 1W ja jos TV on päällä 6h vuorokaudessa jaa valmiusaikaa 18h = 18h*1W*365=6,6kWh maksaa noin 70 senttiä. Uusi virtakytkin maksaa vaihdettuna TV:hen noin 100€. Toisekseen itselläni on sähkölämmitys, eli lämmityskaudella ei sähkönkulutus aiheuta mitään häviötä. Valot, keittimet, hella ja uuni ovat ne joista saa oikeasti säästöä.

        Tämä tuli selväksi kun edellisen tellun kytkin hajosi.


      • tätiskä

        Laskin viime vuoden sähköklut, ja ne ovat yhteensä 220e, elikkä kuukautta kohti ei tule paljon. Helsingin enegian sähkö. Minulla on krs talo kaksio, Jääkaappi-pakastin, pyykinpesukone (pesen aika usein pyykkiä), uunia käytän myös aika reilusta. Tv-n katselu on vähäistä, mutta läppäri on auki useamman tunnin päivässä.
        Tuttavani ihan läheltä asuu niin ikään krs kaksiossa, ja hänellä on säjkötuottaja jostain muualta pohjoisemmasta (suomesta), tosin silloin tulee Helen (helsingin energian siirtomaksu), koska helen toimii jakelijana täällä pääkaupunkiseudulla, ja tuttavani kertoi laskunsa viime vuodelta olleen alle satasen.
        Kilpailuttaa voi netissä sähkönkulutuksen mukaan, ja ilmoittaa edullisimman.
        Että näin. En pidä valoja turhaan päällä, mutta aina on valot kun tarvitsee. Ja fööniä, imuria, raastemylly,vatkainta, vuoden lopussa parvekkeella tuikku köynnös, pari kk jatkuvati päällä, kun oli "kaamos".


      • KALLE KELLO

        Ja SÄHKÖVERO, joka nousee vuosi vuodelta. "Kiitos" siitä tälle paskahallitukselle


      • kemistä.
        sammuta ja säästä kirjoitti:

        ONKO tietokoneesi koko ajan päällä. TVSSÄ herätevirta päällä, radio auki koko ajan ym .Kahvinkeitin päällä monta tuntia. Sammuta aina tvstä kaikki ja tietokone ainakin yöksi.

        Tv on lähes kokoajan sammuksissa. Laitan päälle pari kolme kertaa viikossa. En siis juurikaan katsele. Tietokone päällä 2-4 tuntia. Opiskelen ja käytän konetta koulussa ihan tarpeeksi. Kahvinkeitin päällä 1-3 kertaa vuorokaudessa ja kerrallaan noin 20min.

        Kaikki virrat on aina yöksi poissa. Oon ihmetellyt mikä ihme tässä taloyhtiössä maksaa. 3 vuotta asunut ja kokoajan ollut samaa luokkaa laskut. Kerran tarkistettukin,mutta ei mitään ongelmaa.


      • säästä sähköä
        kemistä. kirjoitti:

        Tv on lähes kokoajan sammuksissa. Laitan päälle pari kolme kertaa viikossa. En siis juurikaan katsele. Tietokone päällä 2-4 tuntia. Opiskelen ja käytän konetta koulussa ihan tarpeeksi. Kahvinkeitin päällä 1-3 kertaa vuorokaudessa ja kerrallaan noin 20min.

        Kaikki virrat on aina yöksi poissa. Oon ihmetellyt mikä ihme tässä taloyhtiössä maksaa. 3 vuotta asunut ja kokoajan ollut samaa luokkaa laskut. Kerran tarkistettukin,mutta ei mitään ongelmaa.

        Kemistä. Sinun vehkeistäsi joku on sähkösyöppö, veikkaisin jääkaappia. Asian voi tarkistaa helposti sähkönkulutusmittarilla, joita ainakin täällä pääkaupunkiseudulla saa kirjastosta lainaksi. Saa varmasti jostain muualtakin, ellei halua ostaa.

        Joissain taloissa on lattialämmitys kylpyhuoneessa - ja se vie TODELLA paljon sähköä, jos on aina päällä, ja täysillä.


      • tshillleeen
        säästä sähköä kirjoitti:

        Kemistä. Sinun vehkeistäsi joku on sähkösyöppö, veikkaisin jääkaappia. Asian voi tarkistaa helposti sähkönkulutusmittarilla, joita ainakin täällä pääkaupunkiseudulla saa kirjastosta lainaksi. Saa varmasti jostain muualtakin, ellei halua ostaa.

        Joissain taloissa on lattialämmitys kylpyhuoneessa - ja se vie TODELLA paljon sähköä, jos on aina päällä, ja täysillä.

        Kahvinkeitin yleensä on 900W ja se kannattaa sulkea heti kun kahvi on tippunut.
        Kahvinkeitin päällä 3 kertaa 20 minuuttia on kulutus jo 900Wattia ja pyöristetään vuorokaudessa 1 kilowatti vuodessa siis 365KWh.


      • ,löppis
        tätiskä kirjoitti:

        Laskin viime vuoden sähköklut, ja ne ovat yhteensä 220e, elikkä kuukautta kohti ei tule paljon. Helsingin enegian sähkö. Minulla on krs talo kaksio, Jääkaappi-pakastin, pyykinpesukone (pesen aika usein pyykkiä), uunia käytän myös aika reilusta. Tv-n katselu on vähäistä, mutta läppäri on auki useamman tunnin päivässä.
        Tuttavani ihan läheltä asuu niin ikään krs kaksiossa, ja hänellä on säjkötuottaja jostain muualta pohjoisemmasta (suomesta), tosin silloin tulee Helen (helsingin energian siirtomaksu), koska helen toimii jakelijana täällä pääkaupunkiseudulla, ja tuttavani kertoi laskunsa viime vuodelta olleen alle satasen.
        Kilpailuttaa voi netissä sähkönkulutuksen mukaan, ja ilmoittaa edullisimman.
        Että näin. En pidä valoja turhaan päällä, mutta aina on valot kun tarvitsee. Ja fööniä, imuria, raastemylly,vatkainta, vuoden lopussa parvekkeella tuikku köynnös, pari kk jatkuvati päällä, kun oli "kaamos".

        Kukaan sähköfirma ei ota asiakkaakseen pientä asiakasta eli kilpalutus ei kannata
        Eli yleensä niissä on raja joka kulutuksella pitää ylittää.
        Eli paikallinen toimija on ainut vaihtoeto alle 500€/kk kulutuksella


    • sähkönsiirto kallis

      Ei riitä. Asun yksin kerrostalo, .Päivisin töissä, sähkölaskuni sähkö 45,18 ja sähkönsiirto 33,87 yht. 79.05. Aika 1.1.2013 -31.03.13 minulla kyllä sauna asunnossa käyn 2-3x viikko. Tuo sähkönsiirto kyllä törkeen kallista. Onnea muuttoon.

      • 1+2

        oma rivariosake,sähkölämmitys ja sähkölasku n.100-230e/2kk lasku. Mutta eipä tarvii maksella kalliita yhtiövastikkeita mitä kaukolämpö asunnoissa on. Aina on saanu sähkön maksettua eikä oo ees tiukkaa tehny.


    • Hamsetri

      Asun kerrostalossa 54 neilön kämpässä ja sähköön menee vuodessa noin 260 €.Minulla ei ole sähkösaunaa. Tuossakin laskussa on 25 % nousu edellisiin vuosiin verrattuna, kun olen käyttänyt ilmankostutinta pakkasjakson yli öisin.

    • Ei ongelmia

      Luulisi riittävän. 32 euroalla saa noin 300kWh edestä sähköä. Jääkaappi vie siitä noin 10%, valaistus ehkä 20%, uuni ja hella ehkä 15%, tietokone jos käytät perus läppäriä vaikka 3h päivässä vie alle 5%. Eli jos elät nuukasti jää noin puolet energiasta käyttämättä ja laskusi kuukaudessa on noin 15-16€.

    • frtytyjik ghjhkjkmjn

      Minä asun yksin 5h keittiö asunnossa.
      Telkkari on päällä koko ajan, tietokone käytännössä koko illan (tietsikka tosi menee nopeasti itsekseen virransäästötilaa eli on käytännössä virta pois), keittiössä ja olohuoneesa on valot koko sen ajan kun on pimeää ja olen hereillä. Muutoin en pidä valoja sellaisessa huoneessa päällä missä en itse sillä hetkellä ole. Jääkaappi, pakastin ovat päällä tietysti koko ajan. Osasta keittiön kodinkoneista vedän töpselin irti (esim. kahvinkeitin ja leivänpaahdin) kun en käytä. Muista laitteista en vedä töpseliä irti kun ne ovat kiinni (esim. tietokone ja tv), paitsi pesukone ja kuivausrumpu.
      Myös alkuperäistä 60 luvun saunaa pönttökiukaalla, lämmitän noin kahdesti kuussa ja siitä huolimatta sähkö on 25-28 euroa kuussa. Kesäisin samalla kulutuksella miinus valojen käyttö reilu 20 euroa kuussa.

      Yksin eläjälle sanoisin että 32 euron tuki yhden kuukauden sähköön on varsin ruhtinaallinen kun kulutus on normaalia. Isommalle perheelle voi olla jo tiukempaa.

    • hassenisse

      Meil on 80neliötä ja sähköö menny, perusmaksun kans, semmoset 16-20€/kk. Kylppäris on lattialämmitys, mut se ei oo pääl. Ja yöksi ollaan kytketty sähköt pois tietokoneist, latureist, telkkarist jne, kaikki siis semmoses jatkojohdos mist voi kytkee sähköt pois. Ollaan pesty pyykit tääl ja käyttäny tiskikonetta ihan normisti ja hellaa tulee käytettyy joka päivä. Saunaa ei ole.

    • kallista on sähkö

      Asun yksin pienessä kaksiossa, ei paljoa lamppuja, ei mitään ylimääräisiä kodinkoneita, 2 X pyykkikone pyörii viikossa, en himosiivooja ja silti sähkölaskuni n 83€/ kahdessa kuukaudessa.

      • jgjsfjkj

        Asun kolmiossa tyttären kanssa. Minulla on läppäri auki arkena n. 5-6h, tyttärellä enemmän, viikonloppuisin 24/7. Läppäri tosin vie aika vähän sähköä verrattuna pöytäkoneeseen.

        Pesen pyykkiä lähes jokapäivä, tosin enimmäkseen pikaohjelmilla. Tv on auki ehkä pari tuntia päivässä, viikonloppuisin enemmmän. Sähkösauna on, mutta sitä käytetään korkeintaan kerran kuukaudessa (yksi lämmityskerta 2h vie n. 5-6e) . Jääkaappi/pakastin on aina päällä, hellaa käytän muutaman kerran viikossa, mikroa päivittäin pari kertaa. Kaikki lamput on energiansäästölamppuja.
        Sähkölasku on 33e/kk.


    • sähkö_fiikki

      Mulle on ihan sama miten paljon sähköä kulutan sekä käytän kun sossu maksaa kaikki kulut sen osalta,joten mikäpäs tässä on ollessa kun ilmaista sähköä käytössä mielin määrin =)

    • netti täynnä tietoa

      Tolla summalla selviää hyvin kuukauden sähkölaskusta MIKÄLI EI: a) ole sähkölämmitteistä asuntoa seinäpattereilla tai lattiälämmöllä edes pesuhuoneessab) omaa, sähköllä lämpiävää lämminvesivaraajaa c) ei käytä saunaa ku ehkä kerran kaks kuussa. d) ymmärtää energiatehokkuudesta jotain..
      Yksi pieni lampun päällejääminen vaikka viikoksi ei kaada budjettia mutta kokoajan hörskyvä tietokone, uuni, ylitäysi vanha pakastin/jääkaappi voi olla toinen juttu :/ Kannattaa tutustua elektroniikkalaitteiden sähkökilpiin ja niiden sähkömenekkiin. Mulla pienempi ehkä joku 22" LED-tv vie murto-osan siitä sähköstä mitä 40" LCD-tv, puhumattakaan jos omistaa plasma tv:n. Esimerkkinä kerron että tutullani oli lämminilmapuhallin (sellanen pikku kapistus missä on vastukset) pörräämässä lisälämpöä.. Harmi vaan että se vei samanverran sähköä kuin olisi kiuasta pitänyt päällä saman ajan (2000kw/h)

    • rewrewrewrewrrr

      Minulla on 36 neliön kaksio, jossa kaksi tietokonetta, pyykinpesukone, astianpesukone, ja telkkari. Kuukaudessa sähköön menee rahaa hieman reilu 20 euroa.

    • sddd

      35 neliötä, sähkölasku 21-23 euroa kuussa. Kerrostalo. Sähkösauna, tv (led) on aina päällä (opettelen pikkuhiljaa sulkemaan sen), pari hehkulamppua (en ole ehtinyt etsiä laadukkaita led-lamppuja), lämmitykseen ei mene sähköä. Pyykin voin pestä talopesulassa, joten se ei vie sähköä. Ruoat jäähdytän talvella parvekkeella ennen jääkaappin laittoa ja pakasteet otan pakastimesta jääkaappiin sulamaan - säästääkseni sähköä.

      jos kaikki lamppuni olisivat led-lamppuja ja tv aina tarpeettomana kiinni, sähkölaskuni olisi 19 euroa kuukaudessa (olen testannut).

      tuo sossun 32 euroon asti lupaama sähkölaskun "takuu" kuulostaa minun korviini erinomaisen hyvältä, olen jopa hiukan kateellinen.

    • Sähköhenkilö

      Lupasivat liikoja varmaan. 32 euroa kuussa kattaa perusmaksun, energian ja siirron, ei siis pelkkää sähköä. Hanki (tai lainaa) kulutusmittari, niin saat paljastettua pistotulppaliitäntäiset rosvot. Monella paikkakunnalla mittareita lainaavat kirjastot ja energialaitokset. Ehkäpä joku kaverisi on investoinut pari kymppiä omaan mittariin ja suostuu lainaamaan sinulle.

      • hfhdfha

        "32 euroa kuussa kattaa perusmaksun"
        Höpsistä. Minulla menee sähköön kaikenkaikkiaan 33e/kk, joka on ei saunallisen 40 neliön yksiön kulutus, jos sähkölaskussani olevaan kulutuskaavioon on luottamista. Kyseessä siis urheileva aikuinen, lapsi, 1 vieraileva pyykkiään äidillä pesettävä lapsi., 80neliön kolmio, pakastinjääkaappi/liesi/2 läppäriä (vähintään) käytössä päivittäin, 3-4 viikonloppuina, 40tuuman lcd tv, pyykki pyörii päivittäin.....


    • Sähkön suurkuluttaja

      Hyvin voit käyttää sähköä sen kummemmin ajattelematta.Meillä on 49neliön kaksio jossa palaa yötä päivää valo,kaksi tietokonetta,telkkari,pyykkikone laulaa joka toinen päivä ja kahvinkeitin,leivänpaahdin,uuni ja vedenkeitin laulavat kyllä joka päivä.Lisäksi kännykän laturit on aina seinässä kiinni.Silti sähkö lasku on n.60e/3kk eli n.20e kuussa.Ja sossu maksaa meidänkin sähkön ja joka kerta ovat sen hoitaneet.

    • sos69

      Vai että omilleen muutto ja sossu maksaa. Niinpä niin

    • jepujeeee

      Kaksio, jossa asuu yksi aikuinen ja yksi lapsi ja meillä on kuukausittaiset laskut 20-40 euroa, vähän vaihtelee :)

    • töihin siitä

      sossupummit täälä auttelee toisiaan :)

    • eräporma

      124neliön omakotialo, viime sähkölasku 300e /kk

    • ex-peräkammari

      Tietokone ei muistaakseni tajuttomia kuluta tyhjäkäynnillä. Tietokoneen ja pelikonsolien kulutus riippuu siitä mitä niillä tekee. Tietokone alkaa kuluttamaan vasta sitten kun käyttää jotain raskasta sovellusta, mutta jos se on vaan tyhjäkäynnillä kulutuskin on pientä.

      Uunia tulee väkisin käytettyä pari kertaa viikossa, kun tarkoitus on säästää ruuassakin syömällä samaa ruokaa 2-3 päivänä. On siis vähän pakko käyttää uunia ruuan tekemiseen. Ei kuitenkaan joka päivä ole päällä, korkeintaan kolme kertaa viikossa. Muuten riittää mikro lämmittämiseen.

      Oma sauna on aika harvassa vuokra-asunnossa ja se ei ole ongelma, koska en muuta paikkakunnalta ja voin käydä yhä kotona puusaunassa pari kertaa viikossa. Noilla reissuilla voin viedä pyykitkin pestäväksi kotio. Tiskikoneen käytöllä ei ole mitään, niin vähän tulee astioita tulee tiskattavaksi.

      Eikä se nyt haittaa, jos sähkönkulutus ylittää 10-20 eurolla Sossun osuuden. Kunhan ei tule mitään 50€ /kk ylimääräistä, jonka joutuu itse maksamaan.

    • ...-...

      Heipä hei! Asumme n. 60m2 kaksiossa, kaksi aikuista. Käytämme joskus kylppärin lattialämmitystä, katsomme tv:tä, tietokoneita on kolme kappaletta jne. Ostamme tuulisähköä, joka ei ole kaikista halvinta. Sähkölasku n. 30e/kk, sisältää sähkön siirron. Meillä olohuoneen laitteet pistorasiassa, josta saa katkaistua virrat. Uunia käytämme harvoin ja pyykin pesemme pyykkituvassa. Valot pois jos niitä ei tarvitse.

    • catlover

      18-100e/2kk suunnilleen on sähkölaskut ollut riippuu ihan siitä paljonko esim hellaa/uunia käyttää,jääkaappi tietysti siihen ja astianpesukone ja pyykinpesukone vie oman osansa sähköstä..

    • meandmyself

      Kun muinoin aloitin itsellisen elämän, menin töihin ,18 v oli ikää.Siellä töissä antavat pari kertaa kuussa rahaa ,sitä sanotaan palkaksi.Se kyllä riitti menoihin . Kannattaa kokeilla.

      • ex-peräkammari

        Juu, silloin 70-luvulla ei tarvinnutkaan kuin mennä kysymään töitä ja vastaus oli "joo, tuu maantainana". Tuossa oli työnhakuprosessi kokonaisuudessaan.

        Nykyään jos menet firmaan kysymään töitä, tulee vahtimestari heittämään niskaperseellä ulos ennen kuin kerkiät edes kysyä.


    • rikas3

      Naurattaa nää kerrostaloporukoiden sähkölaskut, muutakaa omakotitaloon niin tiedätte mitä on maksaa sähkölaskuja. Mul menee 32euroo/kk...nyyh nyyh vittu kallista.....vitun köyhät.

    • höpöhöpötöööööö

      paskaa puhuivat, sosiaalitoimisto maksaa koko sähkölaskun oli se kuin suuri tahansa, jos elät toimeentulon varassa.

    • Reteriikki

      Meillä omakotitalo n 130 m2, kakluuni ahkerasti kuumana, tammi/helmikuun sähkölasku 488 Eur, eli vähän yli 32 Eur, toki meitä 4 asujaakin.

    • EiSäästöä..

      Meillä on sähkölaskut n.50/kk ja kaikki sähkölaitteet päällä koko ajan tv ja tietokone sammutetaan vasta nukkumaan mennessä vaikka kukaan ei edes tarvitse niitä päivän aikana kuin sen 1-2h.Mutta samapa tuo onko ne koko ajan päällä kun ei se sähkölasku sen pienempi ollut enneminkään vaikka silloin niitä ei pidetty päällä koko päivää ja saunaa käytämme 3krt viikossa joka on myös sähköllä toimiva.

    • Vaikea vastata kysymykseen ! Tuon 32 euron kk kulutuksen mukaan ei
      sinulla ole kovin kuluttavia sähkölaitteita. Onko Sinulla mahdollisuutta seurata sähkönkulutusta kWh mittarista ? Otat vain mittarista lukeman ja katsot ja lasket paljonko mittariin on tullut lisää kilovatteja.
      Perusmaksu minulla 2.77 Euroa/kk
      Energiamaksu 7,00 snt/kWh ja sähkönsiirto ym. maksut näet
      sähkölaskustasi jos sellainen Sinulla on. Oma sähkölaskuni on vain 17,72 euroa kk.

    • köyhäilijä83

      Voi voi, kun te pääsette vähällä :)

      Itse opiskeleva yh pienessä omakotitalossa...suora sähkölämmitys ja laskut pyörii kuukaudessa noin 300€:n tienoilla.
      Kesällä ne onkin sitten noin 40€.
      Ja sossu ei maksa latiakaan...kelan tuet liian "suuret"...

      Mulla on sähkö maksanut keskimäärin jotain 5cnt/kWh...pörssisähkö...tulee edullisemmaksi pitkällä juoksulla. Tai ainakin minulla on tullut..ei ole heikkohermoisten juttu ollenkaan ;)

    • vihreätsyyll.

      sähkölasku 86e /kk 140m2 omakotitalo . sähkölämmitys myösvesi lämpiää sähköllä puulämmitys päivällä ei vesisäiliöä.lainkaan semmosta isoapyttyä .eli vesi lämpiää sähöllä ja puilla .kaikenaikaa . kaikki koneet käytössä joka pv valot päällä , pihalla kaikenlaisia koneita hitsaustakin. sähköllä. eikä mikään ekotalo vaan 70luvun talo . ainut että ei tv ole valmius tilassa vaan kokonaan pois päältä jos ei katota. yleensä n. 10tuntia auki . samoin netti. pojan kaksiossa oli 25e/kk kun muutti toiseen kaksioon nousi jostain ihme syystä 58e/kk vaikka samat koneet mukana, paitsi ei pakastinta ..silti sähkön hinta nousi.

    • ...asun 110 m2 omk- hirsitalossa jossa lisäeristys ja suora sähkölämmitys. Varalla oleva kokonais lämmitysteho sähkölle on 2, 7 kW. ( tähän kuuluu lattialämmityskin 17m2) Muita kuluttajia pyykkikone astianpesukone sähkösauna 6,8kW vesivaraaja 1,2 kW. Saunomme talvijaksolla n. 2-3 kertaa viikossa. Pyykkikone pyörii 2 kertaa viikossa. Astianpesukone n. 2 kertaa viikossa. Autojen lohkolämmitys miltei joka aamu. Silti kylmimmän ajanjakson lasku oli n. 100 e/ kk. Syynä näinkin pieneen kulutukseen on 2, 6 tonnia painava takkauuni. Puuta paloi talven aikana n. 7 m3. Nyt sähköläämmitys asennossa off aina tuonne marraskuulle asti.

    • Feklmfklfmklwefwefef

      "Sossusta sanottiin, että maksavat sähköä kuussa 32 euroon asti."

      Ota selvää mitkä kodinkoneet vievät eniten sähköä kotonasi. monista kirjastoista ja energiayhtiöistä saa mittarin ilmaiseksi lainaan - ja vaadi sossua joko ostamaan vähemmän virtaa vievän vermeen (esim. vanhat jääkaapit syöpöttelevät ahkerasti koska tiivisteet ovat jo aikansa eläneet) - tai maksamaan erotuksen. Jos olet toimeentuloturvalla niin silloin kohtuulliset menosi kuuluvat turvaasi ja jos sinulla ei ole varaa hankkia modernia vähän kuluttavaa laitetta niin silloin menet sillä mikä sinulla on ja se on peruskulusi.

      Oikeasti sossulla ei ole mitään ylärajaa missään asiassa, vain harkinnanvaraisuus. Tuo 32 euroa on luultavasti se määrä minkä sihteeri saa kuitata paikan päällä, mutta jos viet sähkölaskun ja selityksen mihin energia kuluu niin varsinainen sosiaalityöntekijä voi kuitata vaikka 5000 euron sähkölaskun kunhan se on asiallinen ja ymmärrettävästä syystä syntynyt.

      Jos ei mene näillä läpi niin valitus. Suosittelen ettet tee valitusta itse (se pitää uusia kuukauden välein) vaan käännyt suoraan maksuttoman oikeusavun puoleen joka hoitaa ensivalituksesi jälkeen prosessiin siihen asti kunnes muutos saadaan perusturvan muutoslautakunnasta.

      Tämä prosessi on kallis, se on ei-tuottava yhteiskunnalle mutta koska oikeuksiaan pitää nykyään vaalia tällä tavalla niin sitten tehdään näin. Tsemppiä matkaan, paskakasa tuo on mutta voit päätyä läjän päällimäiseksi lopulta. Veronmaksajaa säälin eniten koska tuosta viranomaisten luupäisyydestä lasku siirtyy heille mutta niin kauan kuin veronmaksaja vastaa äänestämisellään maailmasta on maailma äänestyskäyttäytymisen mukainen....

    • Ihmeissään??????

      Miten sähkölaskut voi olla teillä noin julmetun kallita? Asuin vuokralla kerrostalossa 29neliöö ja sähkölasku tuli 3kk välein ja hinta oli n 30-45e. Eli semmoset 10-15e kk

    • Onnellinen 2013

      Ok-talo yli 50 vuotta 205 neliötä, 2,5 hlöä 1650€/vuosi.

      • Reteriikki

        Milläs se Onnellinen 2013 pitää talon lämpimänä?


    • Normaali kulutus

      Kolmio kolme henkeä: lattialämmitys, 2 tietsikkaa, läppäri, 2 tvtä, pesukone yms., sähkön reaaliaikainen kulutus 35-38 euroa kuussa. Yhdelle ihmiselle varmaan 20.Eli kyllä se sossun tuki riittää kun ei tuhlaa sähköä. Tv noin 2 tuntia päällä päivässä samoin tietsikat, ruuan laitto ja pyykinpesu joka pv

    • Sähkölasku on noin 90e per vuosi, tietokone on melkein koko ajan päällä, televisiota en katso ollenkaan.

      Vuokralla asun 29,5 neliön kämpässä.

    • huu0230ååååå

      Karkeasti arvioituna saat kuluttaa vuodessa 3500kWh sähköä, mikä on enemmän kuin keskitason kulutus, olettaen ettei talossa ole sähkölämmitystä. Sähkösaunakin kärsii tuohon kulutukseen olla, saunomistiheydellä 2 kertaa per viikko.

    • ekoilija1235

      - 5 hlö perhe - taloussähkö 8500 kWh
      -270m2 ok-talo - lämmitys lämminvesi 8000 kWh (maalämpö).

      Onks toi nyt paljon vai vähän. Maksan pörssisähkösopimuksella tuntitaksalla. Talvella energiasta enemmän, kesällä en juuri mitään. About 50-139 e / kk siirto, joka on n. 5 s /kWh.

      Ja ekosähköä - vain vanhaa vesivoimaa ja tuulta. Teillä sähkö on sinistä (se valokaari), meillä vihreää (tosi on).

    • Normikäytöllä kyllä riittää. Onnea omaan kotiin:)

    • turhaa maksaa liikaa

      Mulla menee sähköön siirtohintoineen n. 50€ /3kk:ta, eli vajaa 16€/kk. Kämppä 43 neliötä saunalla. Lamput energiansäästölamppuja, pesen pyykkiä kerran viikossa, teen ruokaa usein ja telkku paljon auki sekä tietokoneella n. puol tuntia päivässä. Saunassa tulee käytyä harvoin. Sähkön hinnan olen kilpailuttanut ja ostan sen sieltä mistä halvimmalla saan.

    • 32 eurolla saa jotain¨195 kWh / kk eli 6,4 kWh / päivä. Täytyy todella käyttää, että pääsee tuohon. Minulla menee 150 kWh/kk. Pesukone vie n. 1,5 euroa kuussa vaikka pesisi lähes joka päivä, kunhan ei pese kuumalla eikä pitkään. TV vie noin euron jos käyttää kolmisen tuntia päivässä. Ruuan laitto vie paljon. Uunin käyttö voi viedä 20 senttiä kerta. Jos on pakastin, kannatta katsoa, ettei se ole jäässä. Kokoajan jurraava pakastin voi viedä 10 euroa kuussa ylimääräistä. Hehkulamput ovat pahoja sähkösyöppöjä. Jos on pöytäkone, niin se vie aikalailla sähköä. Läppäri ei juuri nimeksikään.

      Sähköyhtiön sivuilta yleensä pystyy seuraamaan kulutusta.

      Koti on se, jossa asut.

    • justiinsa juu

      asun 57,5 neliöisessä kaksiossa.. läppäri on melkein koko ajan päällä, telkkaria katon paljon ja tiskikonetta ja pyykkikonetta käytän melkosesti.. mulla tulee sähkölasku kerran kolmes kuussa ja se on noin 100-120€

    • Halpa sähköyhtiö?

      ? Kuulukin onkos sitten se mahdollinen "siirtomaksu"siinä mukana? Vai ? Pelkkä sähkön kulutus? Sähköhän ei ole sinänsä kallista siihen nähden mitä sillä saa.
      Vai kokeillaanko ilman sähköä olla?
      Moni muu asia on hinnoteltu paljon härskimmin. kuten vaikkapa bensiini.

    • Patrik29

      Lopeta muiden rahoilla eläminen.

    • yksin asun

      Itse asun 3 vuotta vanhassa,60 neliön rivarikaksiossa.Sähköä käyttää jatkuvasti talvisin ilmalämpöpumppu,lattiallämmitys,ilmanvaihtokone,jääkaappi-pakastin.
      Kesällä samat paitsi lattialämmitys,pumpulla viilennän.Muuten menee sähköä Valaistukseen 24v järjestelmä,katoon upotettuja valaisimia about 20kpl,tietokone,uuni,induktiotas,led-tv,kotiteatteri,,sauna.Saunassa ei tosin tule kyllä juurikaan käytyä(häpeä minä:D)

      Tästä laskua 2kk:den kaudelle talvisin pahimillaan 340e ja kesällä voi päästä 160e.
      Kovat on vaihtelut.

    • ........

      Talviaikaan sähkölaskuni on 350.- - 490.- kk (suora sähkölämmitys) Omakotitalo 210 neliötä lämmitettävää tilaa. Lämpimänä aikana n. 100.- no eipähän ole yhtiövastikkeita eikä vuokria. Mene sosiaalipummi töihin, niin mun ei tarvitse maksaa liki puolta palkastani veroja.

    • jhhknjolkl.

      "ex-peräkammari"...Meitä asuu 2 ihmistä 3h k sauna kerrostalossa. Meillä on kaksi televisiota ja kaksi tietokonetta...joista toinen telkkari ja toinen tietokone on lähes kokoajan päällä. Niin ja on pesukone ja jää/pakastin kaappi. Saunaa käytetään noin 1x viikko...talvella ehkä kaksi kertaa viikossa.
      Meillä sähkölasku on n. 38€/kk. En usko että sulla jos yksin asut menee noinkaan paljon.

    • Mulla 250 neliöinen omakotitalo suorasähkö lämmityksellä, talviaikana parin kuukauden sähkölasku noussee jonnekkin 800-1100€ välimaastoon.

    • tftftf

      Vaikuttaako talon ikä sähkön kulutukseen? "Vuotaako" sähköä hukkaan vahoissa taloissa?

      • sähk. ins.

        Ei vuoda.


    • Tuota noin juu...

      29 neliön yksiö, sähkölasku taisi olla viime vuoden ajan reilu 35-40 euroa yleensä, ja minusta se kyllä tulee vain kerran kahdessa kuukaudessa tuo lasku, eli kuukaudelle tekee alle 20.

      Nyt en ole vielä tänä vuonna maksanut sähkölaskua ollenkaan, kun olin maksanut viime vuonna ilmeisesti ylimääräistä, niin ottavat nyt siitä, eli todellinen kulutus oli ilmeisesti ollut vielä pienempää.

      En ole kyllä sähköä mielestäni pihistellyt pätkääkään. Valot on kaikki nytkin päällä. Tietokone on kylläkin läppäri, ettei vie hehkulamppua enempää. Kahvin keitin ja tv nyt ovat vähän väliä päällä, mutta viime vuonna minulla ei ollut TV:tä.

      Älyttömän pieneen sähkölaskuuni en keksi muuta syytä kuin sen, että olin viime kesän kokonaan kotipuolessa, niin ei sitten 4 kk:n ajalta ole mitään sähkövehkeitä käytetty tässä asunnossa, paitsi jääkaappi, mutta se on kyllä pieni, eikä siinä ole pakastinta, ja toki kun sitä ei jatkuvasti avata, eihän se lämmin ilma sitä pääse lämmittämään niin herkästi.

    • EL:ak:IM

      ex-peräkammari

      Itse maksan n:25 e/kk. Kaukolämmitteisestä 30 neliön rivarista. Se on väitettyä 100 prosenttista vesisähköä, joten kalliimpaa. Käy sellaisella saitilla kuin `kilpailuta sähkösi` Niillä on listahinnat, jota todennäköisesti joutuisit maksamaan riipuen sähköntarjoasta. Niille voi lähettää vaikka sähköpostia, jolloin ne ottaa itse yhteyttä. Fortumin hinta on kuulemma tällä hetkellä tosi kilpailukykyinen.

    • Kdduignu

      Asun 55 neliön kaksiossa. Viimeisin sähkölasku oli 35€/3kk.

    • SÄHKÖÄ kului

      viimevuonna 7.4kw/vrk 17.96sent/kw=1.329€/vrk kertaa 365pv=485 € /v 40.40€/kk.
      Kilowatti hintaa sisältyy sitten kaikki maksut.

    • kyllä riittää

      Riittää hyvinkin. Itse asun murrosikäisen lapsen kanssa kaksiossa 67neliötä. Pyykkiä pestään 4 kertaa viikossa,aina on päällä joko läppäri tai tv ja poika pelailee pari tuntia päivässä pelikonsolilla. Turhia valoja ei pidetä muttei pimeässäkään tarvitse istua. Ruokaa laitetaan joka päivä uunissa tai hellalla,mikroa tulee käytettyä monesti päivässä. Jääkaappipakastin on pari vuotta vanha. Astianpesukonetta ei ole.

      Meillä siis sähkölasku n.30€/kk(2 ihmistä).

    • uskoisinko....

      Minkäs se muka perustuu että sossu huolii asumismenoihin vain 32€/kk sähköä?

      Kyllä välttämättömät asumiskulut kuuluu asumiskuluihin siinä määrin kun ne ovat kohtuullisa ja melkoinen pihistelijä saa olla jos 3800kWh sähköillä sekä lämmittää että pyörittää arkea yksiössä.

      Ymmärsiköhän se sossu että kämppäsi on sähkölämmitteinen?

    • tekram

      Meillä 4 henkinen perhe joka kasvaa parittomien viikonloppujen aikana 6 henkiseksi.Asunnon pinta-ala 80 neliöö,talon rakennusvuosi 1978.
      Valot porottaa aina jossain huoneessa päällä,telkkari huutaa sen 3-4 tuntua vuorokaudessa muut laitteet päälle.
      Sähkölasku pysynyt vakiona niin kauan kuin muistan,n.33€/kk,(sis.kulutus siirto).Meille siirto tulee kaupungin omasta sähköfirmasta,kulutus on vaihdettu vihreään sähköön.
      Vastaus siis kysymykseesi;kyllä pitäisi riittää.

    • oikkonen

      Itsellä sähkölasku maksetaan kahden kuukauden välein, 50 euroa per kaksi kuukautta. Eli pitäisi. Ja itsellä on tietokone päällä oikeastaan koko hereilläoloajan.

    • petrilaa1

      3 kk:n lasku ittelläni 97 e normaali käytöllä kerrostalossa 3 h k..Summasta reilu puolet on veroja jaj siirtomaksua. Joten se 32e/kk sähköön ei ole mahdoton..

    • Jotkut_käy_jotkut_ei

      "Sitäpaitsi ulkona syöminen tulee kalliimmaksi kuin ruoan kotona valmistaminen. Mietipä sitä. :) "


      Onneks voi käydä huoletta ulkona syömässä............ Rahaahan se vaan on...

    • petrilaalle

      Kyllä se on kokonaisuus , mistä joutuu maksamaan , siis energia siirtomaksu !

    • Ylisähkömies
      • Ei kilpailla!

        Kyllähän eniten maksaa tuo sähkönsiirto...
        Siinä on se perusmaksu jota et voi paeta mitenkään! Vaikka miten vähän kuluttaisi sähköä, on perusmaksu kuukaudessa 13,61 Elenian verkossa Jyväskylässä.
        Ei paljon naurata.


    • Näin minulla

      Sähkölaskuni on kuukaudessa n. 26e

      Saun yksiössä, pesen pyykkiä tavallisesti 2 kertaa viikossa, kotona teen lähes kaiken ruuan itse (muutakin kuin eineksiä), televisio (42") on päällä iltaisin 6tuntia päivässä ja läppäri n. 12 tuntia, saunaa ei ole, mutta talvella bälillä ollut lisälämmitin päällä, silti viime lasku ollut tuon isompi. Kaikki lamppuni ovat kyllä energiansäästölamppuja, jotka nyt eivät vie juuri yhtään sähköä. Niin ja yöksi sammutan valmiusvirratlaitteista sellaisesta jatkojohdosta josta saa kaikkien laitteiden virrat kerralla pois.

    • Kallaveijn kulakakko

      Oeskoontuo jottae parj´sattoo erkkiä kuukaavessa elikkä kahessa ja hatara mökki ku harakanpesä, vua ku on oma ja omillammo kaekki maksetaa, nii olokootpa vua, iteppähän siännöstellää, jos siännöstellää, se ku ei tiällä mualla oum mittään niin nuukoo.
      Voep lykkiä pökköjä pesähän, nii jo tulloop lämmintä mukuloelle ja vellit keihuup siinä samalla siinä puuhellan piällä! Ja ku tuossa rantaropakossa huljuttelloop pyykkisä, nii ei mää ies siihe sähkölöetä, suatikka ves´johtovettä!
      Ei ou tarvinna sotkuloesta hakkee, ku vua hihasa kiärii ja alakaa vaekka ojjoo kaevoo ja luuttuva soettoo, nii sieltä sitä hillookii tulloo, ei voe mittää! Voep vaekka paekalllisseen pankkiholoviim männä niitä paaloomaa!
      Verokarhukaan ku ei iha ylettömiä syö, niim pakkoha sitä on johonnii nurkaa kassaantuva, ja silläpä sitte niitä sähkölöetäkii maksellaa, ja ihan näellä nykyaajan vehkeillä.
      Että sinnäe peräkammarin köllykkä, vejä ihtes mihin hyvvään hommiin, vaekka katuluutoo heiluttammaa, nii suat vähäl leipäsj piälle muutahhii ku pelekän ylahuulen!

    • peko4

      asu edelleen ulkona,,

    • pihiksi menee

      " Kaupasta saa kaukosäätimellä tai ajastimella toimivia katkaisijoita, esim. ei tarvi repiä johtoa ja ajastin hoitaa homman eli sulkee virran kokonaan yöksi, vaikka et olisi edes kotona. "

      Nämä kaukosäädettävät ja ajastimet vievät sähköä jatkuvasti, mutta katkaisijalla varustettu jatkoroikka ei vie yhtään, mutta siitäkin on se lamppu poistettava jos siinä on valo vaikka kytkin OFF

    • perustarkka

      Sähkönsäästövinkkejä:

      - irroita läppärin muuntaja seinästä, kun kone ei ole käytössä. Laturi vie virtaa vaikka suljetkin läppärin.
      - imuroi jääkaapin takana olevat metalliritilät (varoen!)
      - käytä vedenkeitintä, älä keitä esim. teevettä sähkölieden levyllä
      -jos lämmin vesi tehdään sähköllä, älä tiskaa juoksevan veden alla

    • onko 3

      pieni lasku kulutuksesta mutta alvi ja sähkönsiirto,sähkövero on,,,, 50ekk sähkölaskusta 140e ja kahden kuukauden lasku on siten hyvässä lykyssä 450e..

    • jukis2
      • Pissitystä taas

        HÖPÖHÖPÖ, nää mainossivustot voit tunkea sinne minne aurinko ei paista! www.energiamarkkinavirasto.fi on julkisen palvelun sitoutumaton sivusto


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe