lääkärin antama ajokielto!

Mia

Tietääkö kukaan uudesta laista, jonka pitäisi tulla voimaan 1.9.2004? Jos lääkäri on antanut ajokiellon, on hänellä tähän asti ollut vaitiolovelvollisuus (tietoa ei poliisille).Mutta nyt 1.9. tuleva laki edellyttää että lääkäriltä menee tieto poliisille.
Tästä laista vain ei ole tietoa missään. Tietääkö joku asiasta tarkemmin?

8

1761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lex suomalainen

      Lääkärillä ei ole tähän asti ollut eikä uuden lainkaan mukaan ole valtuuksia määrätä potilasta pysyvään ajokieltoon. Ajokieltoon määräämisestä tai ajo-oikeuden lopettamisesta päättää aina poliisiviranomainen. Uuden lain mukaan lääkärillä on ilmoitusvelvollisuus eli hänen on ilmoitettava poliisille, mikäli hän havaitsee että potilaan ajokyky on pysyvästi heikentynyt siten, ettei ajokyky enää täytä ajokortin voimassaololle asetettuja määräyksiä. Olennaisinta uutta ilmoitusvelvollisuutta ajatellen on potilaan näkökyky, jonka seuraaminen on uuden lain taustalla.

      1.9. voimaantulevan lain alkaessa lääkäri ei saa tehdä ilmoitusta poliisille yhden tutkimuskerran johdosta, vaan potilaan terveydentila ja sen heikentymisen pysyvyys on oltava perusteellisen selvää ennen ilmoituksen tekemistä viranomaiselle. Siten esimerkiksi optikkoliikkeessä työskentelevä silmälääkäri ei tee ilmoitusta poliisille, jos asiakkaalla ensimmäisen optikkokäynnin yhteydessä havaitaan puutteita näössä. Sitten kun potilas menee tutkimuksiin keskussairaalaan tms. varsinaiselle silmälääkärille, tällä on oikeus ja velvollisuus perusteellisten tutkimusten jälkeen päättää ilmoituksen tekemisestä.

      Huomatkaa kuitenkin yksi asia. Sanotaanko uudessa laissa, että potilaan on kerrottava lääkärille omistavansa ajokortin ja ajavansa autoa? Entä jos potilas valehtelee, ettei hänellä ole ajokorttia? Ryhtyykö lääkäri kysymään poliisilta tietoja jokaisesta yksittäisestä potilaasta, että onko tällä ajokorttia? Ja entä jos potilas ei ensimmäisen kerran jälkeen menekään saman lääkäriorganisaation tutkimukseen, vaan hakee uudet silmälasinsa ulkomailta? Tässäpä kysymyksiä, joihin löytyy vastaus vasta lain tultua voimaan ja näytettyä mihin se pystyy.

      • Mia

        tapaukseni on hieman erilainen, eikä lity näköön. Sairastan epilepsiaa, ja olen ikäni käynyt samoilla lääkäreillä. He olivat tietoisia ajokortistani jo siitä asti kun aloin sitä suorittamaan. Kaipa tässä pitää sinnitellä vaan vuosi ilman ajokorttia...


      • hps
        Mia kirjoitti:

        tapaukseni on hieman erilainen, eikä lity näköön. Sairastan epilepsiaa, ja olen ikäni käynyt samoilla lääkäreillä. He olivat tietoisia ajokortistani jo siitä asti kun aloin sitä suorittamaan. Kaipa tässä pitää sinnitellä vaan vuosi ilman ajokorttia...

        Epilepsia ei yleensä aiheuta laissa nykyään tarkoitettua pysyvää heikkenemistä, mutta se voi sen toki tehdä. Epilepsiaa sairastavan tulee olla kaksi vuotta kohtaukseton (lääkkeillä tai ilman) ennen kuin rattiin on taas asiaa. Kyse on luonnollisesti sekä sinun että muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta.

        Ja kyllä aiemminkin esimerkiksi tällaisen taudin diagnosoinut lääkäri/yksikkö on ilmoittanut asiasta poliisille.


      • lex suomalainen
        Mia kirjoitti:

        tapaukseni on hieman erilainen, eikä lity näköön. Sairastan epilepsiaa, ja olen ikäni käynyt samoilla lääkäreillä. He olivat tietoisia ajokortistani jo siitä asti kun aloin sitä suorittamaan. Kaipa tässä pitää sinnitellä vaan vuosi ilman ajokorttia...

        Minulla on ystävä joka sairastaa muun muassa epilepsiaa ja hän sai ajokortin 6 vuotta sitten jossain erityisautokoulussa. Tuolloin poliisiviranomainen määräsi, että kaverin on toimitettava lääkärintodistus poliisille viiden vuoden välein, ajo-oikeuden ylläpitämiseksi. Viiden vuoden kuluttua kortin saannista kaveri kävi lääkärissä, joka totesi ettei viiteen vuoteen ole ollut yhtään epilepsiakohtausta. Kaverin pyynnöstä lääkäri ehdotti poliisille että viiden vuoden määräaikaistarkastukset poistettaisiin. Poliisi suostui tähän. Lääkäri voi siis tehdä poliisille ehdotuksia myös ajo-oikeutta vapauttavissa ja laajentavissa asioissa, jo ennen uuden lain voimaanastumista.

        Sinulla siis jo on ajokortti? Mitä tarkoitat sillä, että sinun pitäisi sinnitellä vuosi ilman ajokorttia? Käsittääkseni epilepsia on sairaus, joka voi paitsi pahentua, oikein hoidettuna myös parantua. Sinun kannattaa pitää päiväkirjaa epilepsian vaikutuksesta jokapäiväiseen elämääsi. Jos tilanne olisi se mikä minun kaverillani oli, ettei yhtään kohtausta ole viiteen vuoteen, en mitenkään usko että ajo-oikeuttasi voitaisiin evätä. Toinen asia vielä on, että käsittääkseni lääkäreiden on tehtävä ajokuntoa koskevat tutkimukset lain voimaantulon jälkeen, ennen kuin ajokuntoon vaikuttavista sairauksista voidaan ilmoittaa poliisille.


      • Hmm
        lex suomalainen kirjoitti:

        Minulla on ystävä joka sairastaa muun muassa epilepsiaa ja hän sai ajokortin 6 vuotta sitten jossain erityisautokoulussa. Tuolloin poliisiviranomainen määräsi, että kaverin on toimitettava lääkärintodistus poliisille viiden vuoden välein, ajo-oikeuden ylläpitämiseksi. Viiden vuoden kuluttua kortin saannista kaveri kävi lääkärissä, joka totesi ettei viiteen vuoteen ole ollut yhtään epilepsiakohtausta. Kaverin pyynnöstä lääkäri ehdotti poliisille että viiden vuoden määräaikaistarkastukset poistettaisiin. Poliisi suostui tähän. Lääkäri voi siis tehdä poliisille ehdotuksia myös ajo-oikeutta vapauttavissa ja laajentavissa asioissa, jo ennen uuden lain voimaanastumista.

        Sinulla siis jo on ajokortti? Mitä tarkoitat sillä, että sinun pitäisi sinnitellä vuosi ilman ajokorttia? Käsittääkseni epilepsia on sairaus, joka voi paitsi pahentua, oikein hoidettuna myös parantua. Sinun kannattaa pitää päiväkirjaa epilepsian vaikutuksesta jokapäiväiseen elämääsi. Jos tilanne olisi se mikä minun kaverillani oli, ettei yhtään kohtausta ole viiteen vuoteen, en mitenkään usko että ajo-oikeuttasi voitaisiin evätä. Toinen asia vielä on, että käsittääkseni lääkäreiden on tehtävä ajokuntoa koskevat tutkimukset lain voimaantulon jälkeen, ennen kuin ajokuntoon vaikuttavista sairauksista voidaan ilmoittaa poliisille.

        Tekniikan maailmassa taitaa olla juttua lain voimaantulosta.

        Kun epilepsia todetaan niin sairastuneelle kerrotaan että autolla ei saa ajaa kunnes vaikuttaa siltä että lääkitys on kunnossa tai kohtaukset muuten jäävät pois. Onko tarkkailuaika vuosi vai muu taitaa olla yksilöllistä. Kuorma-autoajokorttia ei voi saada kuin jos epilepsia on täydellisesti parantunut ja tällaista takuuta ei taida kukaan neurologi antaa eli ne hommat loppuvat kai myös alkokramppaajalta.

        Jos potilaspapereihin kirjataan että ajokielto kirjataan papereihin niin onnettomuuden sattuessa ei vakuutus korvaa mitään kun asia ruvetaan jälkikäteen selvittelemään. Näin ainakin aikaisemmin ja miksi asia muuttuisi nyt.

        Sellaista puhetta on ollut liikkeellä että ensimmäisestä epileptisestä kohtauksesta ei ajokortti lähde ja silloin voi tietysti kysyä kenen on vastuu jos jotain sattuu autolla ajaessa vaikka toisen kohtauksen tullessa. Äkkipäätä ajateltuna vastuu on epilepsiaan sairastuneella jonka pitää osata arvioida tuleeko kohtauksia vai ei sillä lääkäri varmasti kieltää ajamisen ennen kuin hoitotasapaino on hyvä.

        Poliisi tietysti päättää ajokortin myöntämisestä ja kieltämisestä mutta tosiaan ensimmäisen epileeptisen kohtauksen jälkeen ei lääkäri taida saada kertoa poliisille että sairastunut ei kykene ajamaan autoa.


      • Anonyymi

        Kävin näkökenttätutkimuksessa ja silmien valokuvissa ja sen jälkeen lääkärissä. Kun silmälääkäri oli katsonut kokeiden tulokset, niin hän totesi, ettei mitään muutoksia juurikaan ole tapahtunut. Kysyin, että saanko siis jatkaa autolla ajamista. Lääkäri ei siis puhunut mitään ajokortista, minä tyhmä vaan olen liian rehellinen! Lääkäri katsoi uudelleen kokeiden tuloksia ja sanoi, että hänellä on kyllä nyt ilmoitusvelvollisuus, että en saa enää ajaa autoa. Tarkisti vielä näkökykyni ja totesi, että sen mukaan voin kyllä ajaa. Sitten lääkäri kertoi, että on toisenlainen näkökenttätutkimus, johon voisin päästä parin kuukauden sisällä??? Siis mitä häh??? Minulla on glaukooma molemmissa silmissä. Sairaus on todettu lähes 30 vuotta sitten. Olen käynyt näkökenttätutkimuksissa joka vuosi, ja lääkäreiden mukaan ei juurikaan muutoksia ole tapahtunut. Samoin sanoi tämä nyt kohtaamani lääkäri. Kukaan lääkäri ei ole kysynyt minulta, että onko minulla ajokortti, että ajanko autoa. Olen kyllä saman sairaalan eri lääkäriltä kerran kysynyt, että voinko vielä ajaa autoa. Lääkäri katsoi tietoni ja mm. näkökenttätutkimukseni tulokset ja sanoi, että ei minkäänlaista huolta, kaikki näyttää hyvältä. Nyt sain potilaskertomuksen kotiini, ja siihen on kirjoitettu, että saan edelleen ajaa autoa. Rivivälin jälkeen on kyllä kirjoitettu, että minulle lähetetään 1-2 kuukauden kuluttua kutsu näkökenttätutkimukseen. Minua harmittaa erityisesti se, että miksi lääkärit eivät tarkista, että onko hakijalla ajokortti! Minua kismittää myös se, että lääkäri ”mainosti” lääkärin ilmoitusvelvollisuuttaan useaan otteeseen, vaikka jo eka kerran jälkeen sanoin, että tiedän. Noh, minulla on potilaan itsemääräämisoikeus, jota aion käyttää nyt. Ilmoitan, että en mene tuohon uuteen näkökenttätutkimukseen, ja että lääkärin on kyllä tehtävä itsenäinen päätös elokuussa tehdyn tutkimuksen perusteella. Olen pahoillani, että minulta lähtee nyt ajokortti, mikä suunnattomasti vaikeuttaa elämääni. Minulla on jossain ”musta aukko”, mitä en itse havannoi. Olen ajanut autoa 50 vuotta. En ole koskaan tyrinyt liikenteessä millään tavoin. En ole saanut yhtään sakkoa, en huomautusta yms. En ole kolhinut omaa enkä kenenkään toisen autoa tai muuta omaisuutta. Vaikka olen wanha, niin sopeudun liikenteeseen hyvin. Minulla on auto, mikä huomauttaa heti kaikista vaaroista ja jopa ylinopeudesta. Eräs mies kertoi sairaalaan odotushuoneessa, että mersulla ei voi ajaa edes hirveä päin! Minulla ei ole mersua, mutta voisin omasta piilistäni sanoa samoin. Toki se hirvi hyppää ehkä eteen niin nopeasti, että ehdinkö kaikesta huolimatta reagoida auton tekemiin hälytyksiin! Miten te muut kuskit, onko vaikeuksia lekureiden suhteen?


    • Anonyymi

      Minulle psykiatri on kirjoittanut että minulla on määrittämätön ei-elimellinen psykoottinen häiriö.
      Hän ei sanonut siitä minulle mitään mutta on runoillut tuollaisen diagnoosin omakantaan. Se on tapahtunut jo maaliskuussa 22.

      Lupapoliisi ilmeisesti on löytänyt... hm... ilmeisesti lupapoliisille joku on vihjaissut että lääkäri pitää saamaani ajolupaa määrittämättömänä.

      Joka tapauksessa lupapoliisi odottaa minun selittävän ajokykyäni 16. 9 mennessä.

      Riittääköhän , että huomautan virheistä ja väärästä arvioista joita lääkäri runoili lausunnossaan. Hän kirjoitti mm. että en uskalla mennä aivoröntgeniin, kun " ne" kieltävät. Tuo oli lääkärin virheellinen johtopäätös, josta hän minulle ei mitään sanonut. Mutta kirjoitti omakantaan josta kaiketi väitteen voi lukea jolla on lukemisoikeus.Totta oli kuitenkin että olin jo käynyt pariinkin otteeseen aivokuvauksissa ja pidätarpeettomana toistaa samoja kuvauksia. Viimeinen aivokuvaus oli puoli vuotta aikaisemmin tehty.

      • Anonyymi

        Oletko sitä mieltä, että olet turvallinen liikenteessä? Siis muille?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe