Spironolaktoni ja yöllinen elämä

Pula-ajan missi

Moikka, aloitin muutama viikko sitten spiron syönnin hiustenlähtöön. Ainakin heitehuimausta on ollut muutamia kertoja sitten yöllinen elämä kummastuttaa, eli hikoilen yöllä tosi runsaasti ja on ahdistavan kuuma.Lisäksi pitää valvoskella muutenkin. Nyt seuraa kysymys: onko kellään muulla ollut tällaista? Liittyykö tosiaan spiroon tämä yöhikoilu vai onko sattumalta vaihtarit alkaneet samaan aikaan kuin lääkkeen käyttö? Iän puolesta mahdollista.

28

28620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa tarkistaa

      Riippuu siitä kuinka suurella annoksella syöt spiroa. Huimausta tai hikoilua minulla ei ole esiintynyt normaalilla verenpainehoitoon tarkoitetulla annostuksella (50 mg/vrk). Jos annostus on suuri, nestehukka voi olla niin iso ja verenpaine laskea alas josta voisi tulla huimausta. Veren suolatasapainokin voi mennä sekaisin ja siitä voi tulla oireita. Ainakin pitäisi ottaa labrakokeet että näkee veriarvot ja tietenkin ensimmäisenä mitata verenpaine.

      • Pula-ajan missi

        Annos on 100mg/vrk mikä on käsittääkseni se normaali hiustenlähtöön kun määrätään. Yleensä otan sen niin että 50mg kahdesti, mutta joinakin päivinä otan kerralla sen 100mg, ettei lenkillä pissata. Olen kyllä pyrkinyt korvaamaan nesteet, ja tuossa kun aloitettiin niin nestarit otettiin- silloin olivat normaalit. RR ei ole ollut alhainen, päin vastoin alapaine oli aika korkea. Sivuoireluettelossa oli mainittu tuo huippaus, ei sitä nyt enää ole ollut muutamaan päivään,ainakaan niin että olisin huomanntut ja silloin kun on ollut niin vain aamusella. Enemmän mua mietityttää nuo yölliset hikoilukohtaukset. Syke ei ollut koholla kun kerran kokeilin yöllä herätessäni.


      • Kannattaa tarkistaa
        Pula-ajan missi kirjoitti:

        Annos on 100mg/vrk mikä on käsittääkseni se normaali hiustenlähtöön kun määrätään. Yleensä otan sen niin että 50mg kahdesti, mutta joinakin päivinä otan kerralla sen 100mg, ettei lenkillä pissata. Olen kyllä pyrkinyt korvaamaan nesteet, ja tuossa kun aloitettiin niin nestarit otettiin- silloin olivat normaalit. RR ei ole ollut alhainen, päin vastoin alapaine oli aika korkea. Sivuoireluettelossa oli mainittu tuo huippaus, ei sitä nyt enää ole ollut muutamaan päivään,ainakaan niin että olisin huomanntut ja silloin kun on ollut niin vain aamusella. Enemmän mua mietityttää nuo yölliset hikoilukohtaukset. Syke ei ollut koholla kun kerran kokeilin yöllä herätessäni.

        Pelkkä nestetasapainosta huolehtiminen ei riitä, vaan tarvitaan verikokeita jotta voidaan seurata mahdollista liian korkeaa kalium- tai liian matalaa natriumpitoisuutta. Tuon takia itsekin vältän mm. banaanien syöntiä ja siirryin tavalliseen ruokasuolaan jotta natriumarvot saatiin nousemaan normaaliksi.

        Ehkäpä ne yölliset hikoilut voivat olla menopaussioireiden alkua.


    • Pula-ajan missi

      Juu, en syö banaania kun en tykkää, ja mineraalisuolaa ei meillä ole ollut pitkään aikaan vaan ollaan käytetty merisuolaa tai herbamarea. Katsotaan nyt jatkanko tuota spiroa vai kokoilenko pitää taukoa. On suunnitelmissa myös otattaa FSH.Mietin vain että onko kellään muulla tullut hikoilua spiron sivuoireena.....
      jos jatkan, niin käyn toki tarkastuttamassa nestarit.

    • nainen täällä

      Yöllinen hikoulu kuulostaa tosi oudolta. En keksi, miten se voisi johtua spirosta. Ehkä se on sitten vaihdevuosioire. Itse syön 100-200 mg päivässä, ei mitään oireita.

      Juo paljon vettä, älä karta suolaa ainakaan nyt kesällä. Kaliumia on niin paljon niin monessa ruoka-aineessa, että sen välttäminen on aika mahdotonta. Tärkeintä on tarkistaa kaikista vitamiinivalmisteista yms., etteivät sisällä kaliumia.

      • surkeaa

        Onko teillä verenpainetta kun ao lääke on ensisijaisesti verenpaineeseen? Minulle jolta tukka kamalasti lähtee endokrinologi antoi vain 25 mg ja siitäkin puolet, sanoi sillä olevan ns. sivuvaikutuksia, että käski olla ottamatta enempää. En sitten tiedä miksi? Minulla on kaikki arvot paikallaan, munuais ym... kävin myös gynellä, mutta vissiin ikä tekee tämän tepposen.
        Mutta tukka vaan irtoo, sain gyneltä laastarit joista laitan vain osasen, ja huomasin että tukan lähtö on kertakaikkiaan 80% vähentynyt, saa nähdä sitten miten käy tämänkin kanssa.
        Toivossa on hyvä elää, en ilkeä enää ilman hattu mennä yhtikäs mihinkään, en edes roskapöntölle.


      • nainen täällä
        surkeaa kirjoitti:

        Onko teillä verenpainetta kun ao lääke on ensisijaisesti verenpaineeseen? Minulle jolta tukka kamalasti lähtee endokrinologi antoi vain 25 mg ja siitäkin puolet, sanoi sillä olevan ns. sivuvaikutuksia, että käski olla ottamatta enempää. En sitten tiedä miksi? Minulla on kaikki arvot paikallaan, munuais ym... kävin myös gynellä, mutta vissiin ikä tekee tämän tepposen.
        Mutta tukka vaan irtoo, sain gyneltä laastarit joista laitan vain osasen, ja huomasin että tukan lähtö on kertakaikkiaan 80% vähentynyt, saa nähdä sitten miten käy tämänkin kanssa.
        Toivossa on hyvä elää, en ilkeä enää ilman hattu mennä yhtikäs mihinkään, en edes roskapöntölle.

        25mg ei tunnu missään! 100 tai väh. 75mg. Kasvata annosta vähitellen. Jos huimaa, niin hellitä.


      • 25mg on liian vähän
        surkeaa kirjoitti:

        Onko teillä verenpainetta kun ao lääke on ensisijaisesti verenpaineeseen? Minulle jolta tukka kamalasti lähtee endokrinologi antoi vain 25 mg ja siitäkin puolet, sanoi sillä olevan ns. sivuvaikutuksia, että käski olla ottamatta enempää. En sitten tiedä miksi? Minulla on kaikki arvot paikallaan, munuais ym... kävin myös gynellä, mutta vissiin ikä tekee tämän tepposen.
        Mutta tukka vaan irtoo, sain gyneltä laastarit joista laitan vain osasen, ja huomasin että tukan lähtö on kertakaikkiaan 80% vähentynyt, saa nähdä sitten miten käy tämänkin kanssa.
        Toivossa on hyvä elää, en ilkeä enää ilman hattu mennä yhtikäs mihinkään, en edes roskapöntölle.

        Hyvä nimimerkki surkeaa,

        Onkohan hiustenlähtöongelmasi ratkennut laastareiden avulla? Toivottavasti! Kerron kuitenkin oman kokemukseni spironolaktonista, koska useimmat lääkärit eivät näytä tietävän sen käytöstä hiustenlähdön ja aknen hoitoon.

        Olen käyttänyt Spironolaktonia useita vuosia hiustenlähdön ja aknen hoitoon. Annostus on ollut koko ajan 100 mg/päivä. Ihon rasvoittuminen loppui (jippii, ihoni on täydellinen!), hiustenlähtö väheni (käytän myös minoksidiilia, mutta nykyään vain 1xpäivässä) ja verenpaineenikin on nyt normaali.

        Sain reseptin, kun löysin Terveysportista (maksullinen, terveysalan ammattilaisten käyttämä tietokanta, jota voi käyttää mm. useissa kirjastoissa) muutaman Matti Hannukselan artikkelin aiheesta. Tulostin ne, ja varasin ajan ihotautilääkärille. Näytin artikkelit lääkärille, joka totesi, että voisin hyvin kokeilla lääkettä ja tässähän on jopa annostuskin valmiina. :) Hän kertoi spironolaktonia käytetyn kymmeniä vuosia, eikä sillä ole todettu vakavia sivuvaikutuksia, ja jos jotain ilmenisi, voisin yksinkertaisesti lopettaa käytön.

        Minulla ei ole ollut MITÄÄN sivuvaikutuksia, ellei hyvin lievää suun kuivumista lasketa mukaan. Sekään ei ole ongelma, kun otan lääkkeen aamulla. En luopuisi lääkkeestä mistään hinnasta, kun tuntuu, että elimistöni on nyt tasapainossa, ja toimii kuten pitääkin.

        Tässä alla tulostamani artikkeliviitteet, alimpana on vähän uudempi Hannukselan artikkeli spironolaktonista kokotekstinä.

        Naistyyppisen hiustenlähdön hoito
        Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
        2006;122(2):167-72
        Matti Hannuksela

        Spironolaktonia akneen
        Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
        2008;124(8):855

        Spironolaktoni parantaa aikuisen naisen aknen
        Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
        2012;128(12):1220
        Matti Hannuksela

        Spironolaktonin antiandrogeeniset ominaisuudet huomattiin 1970-luvulla. Sitä on käytetty yli 20 vuotta rasvaisen ihon, aknen ja naistyyppisen hiustenlähdön hoitoon. Tästä huolimatta spironolaktonin käyttö ei ole jostakin syystä yleistynyt. Neljä vuotta sitten näyttö sen hyödystä aknen hoidossa arvioitiin B:n arvoiseksi (Hannuksela M. Duodecim 2008; 124:855).

        Palataanpa asiaan. Katsausartikkelissaan kaksi yhdysvaltalaista kliinikkoa katsoo, että lääkettä vieroksutaan turhaan (Kim GK, Del Rosso JQ. J Clin Aesthet Dermatol 2012;5:37). Murrosiässä aknea on noin 70 %:lla naisista, ja vielä kaksikymmenvuotiaanakin siitä kärsii joka toinen. Kirjoittajat eivät pidä spironolaktonia murrosikäisten aknelääkkeenä. Tämän iän ohittaneilla sitä voisi harkita seuraavissa tapauksissa: akne leimahtelee kuukautiskierron mukaan, eivätkä ehkäisytabletit pidä sitä kurissa, akne ei reagoi riittävän hyvin paikallishoitoihin tai sisäiseen mikrobilääkkeeseen eikä isotretinoiinia haluta käyttää, akne on alkanut myöhään tai jatkunut pitkälle keski-ikään tai esiintyy naisilla, joilla on hirsutismia, monirakkulaoireyhtymä (PCOS) tai naistyyppistä kaljuuntumista.

        Akneen sopiva spironolaktoniannos on 25-200 mg päivässä. Hoitoannos säädetään aloittamalla pienellä määrällä ja suurentamalla sitä muutaman viikon välein. Kirjoittajat eivät ole alan kirjallisuudesta löytäneet suositusta hoidon kestosta. He kuitenkin toteavat, ettei spironolaktonista ole todettu pysyviä haittoja pitemmässäkään käytössä. Huimausta, vatsavaivoja ja epäsäännöllisiä kuukautisia esiintyy noin joka neljännellä. Virtsamäärä suurentuu vain joillakin. Noin 15 % potilaista keskeyttää hoidon haittavaikutusten takia. Kaliumpitoisuus voi veressä suureta, ja sitä tuleekin seurata 1-3 kertaa vuodessa. Omankin kokemukseni mukaan spironolaktonia kannattaa harkita aikuisen naisen aknen hoitoon silloin, kun tavanomaisemmilla keinoilla oireet eivät pysy hallinnassa. Lisäaiheita ovat lievä hirsutismi ja PCOS. Silloin hoitopäätöksen tekemiseen osallistuu myös gynekologi. MaHa
        Artikkelin tunnus: duo10318 (010.318)
        © 2013 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim


      • Anonyymi
        surkeaa kirjoitti:

        Onko teillä verenpainetta kun ao lääke on ensisijaisesti verenpaineeseen? Minulle jolta tukka kamalasti lähtee endokrinologi antoi vain 25 mg ja siitäkin puolet, sanoi sillä olevan ns. sivuvaikutuksia, että käski olla ottamatta enempää. En sitten tiedä miksi? Minulla on kaikki arvot paikallaan, munuais ym... kävin myös gynellä, mutta vissiin ikä tekee tämän tepposen.
        Mutta tukka vaan irtoo, sain gyneltä laastarit joista laitan vain osasen, ja huomasin että tukan lähtö on kertakaikkiaan 80% vähentynyt, saa nähdä sitten miten käy tämänkin kanssa.
        Toivossa on hyvä elää, en ilkeä enää ilman hattu mennä yhtikäs mihinkään, en edes roskapöntölle.

        Minulla myös 25 mg / vrk, otan sen pikku pllerin aamulla.

        Vointini on parantunut paljon, sillä kesä, jolloin en lääkäriäni voinut saada tavata,
        oli kauhea, kun minulle oli laitettu kaksi verenpainelääkettä, (vaikka paineeni ovat aina olleet alhaalla, 120/ 68, jopa alle 110/53 jne), sydämen eteisvärinän yms takia.
        Lääkkeet olivat Amloratio, jonka tuoteselosteessa luki: ''tukka lähtee ", ja Telmisartan
        vielä lisäksi. Kaaduin pyörän kanssa (en vauhdissa, vaan paikallani seisoessani ) niin pahasti, että vastaanottava ranne murtui, kun kaikki yli 50 kg-ni sen päälle putosivat.
        Monella tavalla kesä oli pahin kokemani. En suostunut lähtemään lasten perheiden autoissakaan minnekään.Nyt, kun olen jättänyt nuo lääkkeet ja käytän Spironolactonea, voin hyvin. minulle se ainakin sopii. joskus paineet tuntuvat liian maalilta, 109/ 62 tms
        ja syke on aina jotain 50 -60 paikkeilla. Olen iäkäs. Liikuntaa harrastan joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla myös 25 mg / vrk, otan sen pikku pllerin aamulla.

        Vointini on parantunut paljon, sillä kesä, jolloin en lääkäriäni voinut saada tavata,
        oli kauhea, kun minulle oli laitettu kaksi verenpainelääkettä, (vaikka paineeni ovat aina olleet alhaalla, 120/ 68, jopa alle 110/53 jne), sydämen eteisvärinän yms takia.
        Lääkkeet olivat Amloratio, jonka tuoteselosteessa luki: ''tukka lähtee ", ja Telmisartan
        vielä lisäksi. Kaaduin pyörän kanssa (en vauhdissa, vaan paikallani seisoessani ) niin pahasti, että vastaanottava ranne murtui, kun kaikki yli 50 kg-ni sen päälle putosivat.
        Monella tavalla kesä oli pahin kokemani. En suostunut lähtemään lasten perheiden autoissakaan minnekään.Nyt, kun olen jättänyt nuo lääkkeet ja käytän Spironolactonea, voin hyvin. minulle se ainakin sopii. joskus paineet tuntuvat liian maalilta, 109/ 62 tms
        ja syke on aina jotain 50 -60 paikkeilla. Olen iäkäs. Liikuntaa harrastan joka päivä.

        Sorry, olipa nyt myöhäisen illan takia paljon näppisvirheitä, lopussa 'maalilta' po 'matalilta'
        jne.


      • Anonyymi

        Sehän vaikuttaa hormoneihin yksi sivuoire voi olla kuukautisten epäsäännöllisyys menopaus oireet ja liiallinen karva kasvukasvoilla sekä limakalvo kuivuus miehillä rintojen kasvu


      • Anonyymi
        surkeaa kirjoitti:

        Onko teillä verenpainetta kun ao lääke on ensisijaisesti verenpaineeseen? Minulle jolta tukka kamalasti lähtee endokrinologi antoi vain 25 mg ja siitäkin puolet, sanoi sillä olevan ns. sivuvaikutuksia, että käski olla ottamatta enempää. En sitten tiedä miksi? Minulla on kaikki arvot paikallaan, munuais ym... kävin myös gynellä, mutta vissiin ikä tekee tämän tepposen.
        Mutta tukka vaan irtoo, sain gyneltä laastarit joista laitan vain osasen, ja huomasin että tukan lähtö on kertakaikkiaan 80% vähentynyt, saa nähdä sitten miten käy tämänkin kanssa.
        Toivossa on hyvä elää, en ilkeä enää ilman hattu mennä yhtikäs mihinkään, en edes roskapöntölle.

        Hei, en halua spironoa käyttää mutta mitä nykyään lääkärit ovat mieltä estrogeeni laastareista, pienikin määrä. Aiheuttaako rintasyöpää? Ois mukavaa kun joku osaisi vastata tähän. Nimmari peruukkiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, en halua spironoa käyttää mutta mitä nykyään lääkärit ovat mieltä estrogeeni laastareista, pienikin määrä. Aiheuttaako rintasyöpää? Ois mukavaa kun joku osaisi vastata tähän. Nimmari peruukkiko?

        Pelkkä estrogeeni (laastari) ei nosta rintasyöpäriskiä kovinkaan paljon.


      • Anonyymi
        nainen täällä kirjoitti:

        25mg ei tunnu missään! 100 tai väh. 75mg. Kasvata annosta vähitellen. Jos huimaa, niin hellitä.

        Minulla jo 25mg riitti vakavaan kaliumin liikasaantiin. Arvo kohosi samantien 5,9. Nyt annostusta veivataan puolikkaasta yhteen tablettiin. Verikokeet 2vk välein.
        Eli,joillakin ihmisillä tämä johtaa herkästikkin kaliumin nousuun ja natrium arvojen laskuun.
        Minulle on siis määrätty sydämen vajaatoimintaan.


    • surkeaa silloin

      Hei!
      Palaan asiaan koska hiustenlähtö ei loppunut 25 mg spirolaktonilla.
      Juoksin siis yksityispuolella gynellä, tk-otti pienen verenkuvan, kävin iho-pkl ja missään ei osattu antaa mitään selvää ohjetta, tuntui että olen kuin tyhjä A4-blanko johon ei ollut kirjoitettu mitään mihin vastata.
      No tästä äimistyneenä aattelin että menen vielä super Iho-lääkärille joka on tässä kaupungissa, siis kävi eilen. Hän ei tarvinnut kuin katsoa päätäni ja ihoani, ja sillä selvä, sanoi että otetaan Hannukselan lääkkeet nyt käyttöön, siis vitsinä.
      Hän sanoi ettei tarvii mitään kokeita enää, selvä tapaus, minulla oli toisen luokan diffuusio eli giagoosi oli:
      Alopecia diffusa captis.
      Ja tämä on se naistyyppinen hiusten lähtö.
      100 mg lääkettä eli 300 kpl, yksi purkki kerrallaan.
      Minullahan on ennestäänkin verenpainetauti, kysyin käykö lääkkeeni uuden kanssa, lääkäri sanoi, että seurata verenpainetta , muuta lääkettä voi sitten vähentää.
      Kerrassaan harmitteli kun en aiemmin ollut tullut vastaanotolle, enpä tuota arvannut kun kaikki mahdolliset tahot kolusin ja joka paikassa vain ihmeteltiin.
      Nyt siis otan sen 100 mg päivässä katsotaan tuleeko sivuvaikutusta vai ei?
      No nyt on ainakin joku lääke tukena, tukka rasvoittui pikavauhtia ja leukaan alkoi tulla näppyjä, tällä iällä 66 v.
      En tajua miksi yleensä muu lääkärikunta ei joko tiedä tai halua auttaaa mitenkään varsinkin naista, oletetaan että kyllä ne hiukset kasvaa kun aika on, näin minullekkin sanottin, minun peruskunto on ihan hyvä, verenpainetta lukuunottamatta, joten luulisi aiempien lääkärien hoksaavan että jossain muualla on vikaa.

      • Johtuisiko vaikka

        siitä että naistyyppinen hiustenlähtö ei ole sairaus vaan fysiologinen tila. Tai siitä että spironolaktonia EI OLE tarkoitettu hiustenlähdon vaan verenpaineen ja sydämen vajaatoiminnan hoitoon.

        Tai siitä että keskimääräisellä lääkärilla on n. 100 000 lääketieteellesesti tärkeämpääkin asiaa muistettavana/opittavana....


      • surkeaa silloin
        Johtuisiko vaikka kirjoitti:

        siitä että naistyyppinen hiustenlähtö ei ole sairaus vaan fysiologinen tila. Tai siitä että spironolaktonia EI OLE tarkoitettu hiustenlähdon vaan verenpaineen ja sydämen vajaatoiminnan hoitoon.

        Tai siitä että keskimääräisellä lääkärilla on n. 100 000 lääketieteellesesti tärkeämpääkin asiaa muistettavana/opittavana....

        Juu kyllä lääkäreillä on töitä kuten muillakin työssä olevilla, työstä on vastuu tekipä mitä tahansa, se on nykyään aika selviö. Vaan niin nihkeästi suhtaudutaan tähän asiaan, kun ei ymmärretä, siinä on se pointti.
        Siis minulla on tämä VERENPAINE, lääkket sain 38 vuotiaana, ja joka pv tänne saakka niitä on käytetty.
        Nyt sitten luultavasti verenpaine hoituu ja toivon totisesti että myös hiukset tulee ainakin osittain takaisin.


      • Otettava vakavasti
        Johtuisiko vaikka kirjoitti:

        siitä että naistyyppinen hiustenlähtö ei ole sairaus vaan fysiologinen tila. Tai siitä että spironolaktonia EI OLE tarkoitettu hiustenlähdon vaan verenpaineen ja sydämen vajaatoiminnan hoitoon.

        Tai siitä että keskimääräisellä lääkärilla on n. 100 000 lääketieteellesesti tärkeämpääkin asiaa muistettavana/opittavana....

        Vaikka hiustenlähtö ei sinällään kuolemaksi olekaan, on selvää että kaljuuntumisen vaikutukset naisen elämänlaatuun kulttuurissamme ovat vallan suuret. Asiansa osaava lääkäri ei siksi vähättele naisen hiustenlähtöä ongelmana vaan pyrkii selvittämään vaivan syyn. Lisäksi hiustenlähtö saattaa johtua tekijöistä (esim. PCOS) jotka hoitamattomina myös altistavat varsinaisille vakaville sairauksille (esim. diabetes ja verenpainetauti).


    • eepep

      Onko lääke parantanut kenenkään tilannetta hiustenlähdön suhteen?

    • hjgfjgfj

      Vanha keskustelu, mutta... Naisten estrogeenitasot lähtevät laskuun jo aikaisin, sanotaan 38-vuotiaana. Itselläni oli yöhikoiluja kuukautiskierron loppu- ja alkuvaiheissa jo kauan ennen sitä, ja jo kauan ennen kuukautiskierron muutoksia. Nyt kierto lyhentynyt muutamia päiviä, eli oletettavasta FSH nousussa, jos verikokeita otettaisiin. FSH on suht' edullinen tutkimus, pyytäkää se, jos epäilette hormonipuutosoiretta. Yleensähän ensin kierto lyhenee (munasolut lopussa, jolloin aivojen follikkelia stimuloiva hormoni piiskaa vähiä munasoluja kypsymään) ja myöhemmin harvenee, jolloin on enää nk. tyhjennysvuotoja. Yksilöllisiä eroja toki on, ja joku ei saa mitään selkeitä vaihdevuosioireita.

      Naisilla sekä hiusten väheneminen että hormonipitoisuuksien lasku ajoittuvat samaan aikaan, eli ehkä hikoilusi ei liity lääkkeeseen. Samoin monet muut oireilut alkavat herkästi tässä iässä, kuten verensokeritasot ja verenpaineet nousevat. Hyvät elämäntavat kannattavat, vaikkei niillä saisikaan hiuksia pysymään päässä, niin muuten voi kuitenkin paremmin ja muiden sairauksien riski vähenee.

    • Hikoilija

      Vanha ketju. Minä olen aina hikoillut ponnistellessa. Nyt sporonolaktoni tekee sen että hikoilen enemmän ja hikoilussa poistuu paljon suolaa. Kuumalla saan koveja kramppeja etupäässä alaraajoihin. Kramppiin auttaa ruokasuola. Aloin syödä sporonolaktonia kun hiuksia läksi paljon (kesä 2013),seuraavana kesänä läksi vähän mutta sitä seuraavana paljon, niin että oli isoja kalju kohtia. Kaljua ei nyt ole mutta hiuksia lähtee.

      • ytrgytfuygtu

        Läiskittäinen hiustenlähtö, jopa paljaaksi saakka, on jonkin muun sairauden oire. Kun olet saanut hiukset kasvamaan takaisin noihin läiskiin, ne sairaudet (jopa stressi) ovat parantuneet.


    • Voirinkeli

      Hei, kyselisin, onko alkuperäinen kirjoittaja saanut ongelmaa ratkaistua. Aloin syömään Spirinolactonea muutama kuukausi sitten, mikä auttoi hiusten rasvoittumiseen. Nyt mietin samaa kuin alkuperäinen kirjoittaja, onko voimakas hikoilu tämän lääkkeen sivuvaikutuksia. Käytän myös hormonikorvauslääkettä suihkeena.

    • Hormonit

      Spiro voi aiheuttaa hikoilua, yöunien menetystä yms. Koska se vaikuttaa hormonitoimintaan! Se voi aiheuttaa muutoksia estrogeenipitoisuuksissa, sekä progesteronissa, jonka takia se voi tehdä vaihdevuosien kaltaisia oireita. Spiro aiheittaa myös monesti kuukautishäiriöitä, edelleen sen takia koska se vaikuttaa hormonitoimintaan.

    • Anonyymi

      Olen saanut jo monta vuotta ao,lääkettä nyt on tullut enemmän huimausta ,janottaa ,eikä pissaa tule kunnolla,mustelmia tulee herkästi ,ja väsymys jatkuvaa,kuitenkin uni ei virkistää ja yökötys sekä maha kipukin,otan aamulla kokonaisen ,illalla puolikkaan,niin on lääkäri määrännyt ja siihen oon uskoñut,taian lopettaa tai vähentää ainakin,a

      • Anonyymi

        Huokaa vettä tämän kanssa erityisen runsaasti. Auttaa päänsärkyyn ja kramppeihon joita voi ilmetä. Otan illalla myös magnesiumia vähän kramppien estämiseksi.


    • Anonyymi

      Hei te, jotka syötte spironolactonea, onko lääkäri määrännyt teille labroja ja jos niin mitä?
      Itse aloitin keväällä kinuttuani terkkarilääkärin kirjottamaan reseptin aikuisiän akneen luettuani sitä käytettävän ihosairaalassa. Annostus oli ihan mututuntumalla heitetty 25-200mg ja labroista ei mitään mainintaa. Jäi epäilyttämään, oon nyt syönyt omalla mututuntumalla 100mg päivässä ja iho suht hyvänä, mutta houkuttaisi kokeilla nostaa annostusta kun näin 35vuotiaana aivan kypsä tähän jatkuvaan finneilyyn.

      • Anonyymi

        Labrat pitää olla ja seurataan aluksi munuaosarvoja säännöllisesti, ihme puoskari lääkäri.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      91
      4286
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4202
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3966
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2807
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2521
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2003
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1649
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe