Kermansavi astioita

pölkkypiä

Sain sukulaisilta Kermansaven astiaston, nyt en löydä mistään vastaavaa. Mielenkiinnosta haluaisin tietää mikä sarjan nimi ja arvo on. Sukulaisetkaan eivät muistaneet sitä. Kyseessä vaalea kerman värinen lautanen, jossa 2 haaleaa kukkaa pohjassa (siis siinä pohjassa mihin ruoka laitetaan). Pohjassa leima "Kermansavi Finland" ja vieressä leima, joka on vähän epäselvä, ehkä "KK".
Osaako kukaan näillä huonoilla tiedoilla vinkata astioiden nimeä?

31

12060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerman Savi

      Kerman Savella oli ainakin vaaleanruskeana ja vaaleansiniharmaana sellaista perho-astiastoa (siniperho se siniharmaa). Siin on vaaleanharmaalla pohjalla tyyliteltyjä perhoskuvioita just keskellä lautasta (vois kuvitella myös kukiks niitä). Toisessa on vaaleahko kellertävänruskea pohja ja olikohan jotai vihertävän sävyisiä ne perhot? Molempia löytyy jotai osia viel kirppiksiltä. Kantsii katsoa hakusanalla Kerman Savi myös Tori.fi -sivustolta.

      • Astiasto

        Ehkä on Kirsikka tai Kirsikan kukka!


    • mummo 61

      Astiat on Kirsikankukka. Sitä sarjaa ei myyty kaupoissa vaan edustaja kulki myymässä. Kukat on käsin maalattu, ainakin minulle kerrottiin näin. Itselläni on kahviastiasto 12 henkilön silloin kun ostin sen niin siihen tuli 2 ylimääräistä kuppiparia lisää eli 14. Astiastoon kuuluu 2 pullavatia, kemakko ja sokerikko lisäksi. Se oli arvokas ostos joskus -90 luvun puolivälissä. En muista hintaa, mutta sen muistan että olisin saanut useamman kahvikaluston sillä hinnalla.

      • heinänmyyjä

        Aika outoa!!! En ole kuullut moista myyntitouhua Kermansavelta,olin aikoinaan siellä
        tehtaanmyymälässä töissä..
        Olisiko kysymys jonkun muun tuotannosta?.Tuo Kirsikankukka ei tutulta tunnu.
        Arabialla on kyllä Kirsikka sarja,vaan tuskinpa sitäkään ovelta ovelle myytiin!.
        Kyllä sanoisin,että kysymyksessä on Perho-tai Siniperho astiat.
        Valokuva selventäisi asian,kuten moni on aikaisemminkin sanonut,siis muissakin
        kyselyissä.


      • mummo 61
        heinänmyyjä kirjoitti:

        Aika outoa!!! En ole kuullut moista myyntitouhua Kermansavelta,olin aikoinaan siellä
        tehtaanmyymälässä töissä..
        Olisiko kysymys jonkun muun tuotannosta?.Tuo Kirsikankukka ei tutulta tunnu.
        Arabialla on kyllä Kirsikka sarja,vaan tuskinpa sitäkään ovelta ovelle myytiin!.
        Kyllä sanoisin,että kysymyksessä on Perho-tai Siniperho astiat.
        Valokuva selventäisi asian,kuten moni on aikaisemminkin sanonut,siis muissakin
        kyselyissä.

        Kyllä astiat on Kermansaven astioita ja myyjä oli naishenkilö hän kävi työpaikassani ja siellä tein kaupat. Ostin ne vielä kuukausierä maksuilla ja Kermansavelle meni maksut. Myöhemmin työkaverini halusi ostaa samanmoisen astiaston ja hänelle annoin vielä myyntitiedot ja hänkin osti ne. Minulla on koko astiasto ehjänä ja pohjassa on Kermansavi. Kakkulautasissa on yksi kukka ja pullavadeissa kaksi kukkaa. Kävin muuten samaisena kesänä kun olin ostanut ne Kermansaven tehtaanmyymälässä ja siellä oli samaisia astioita kakkoslaattuisena myynnissä.
        Jälkeenpäin harmittelin etten ostanut ruoka-astiastoo samanlaista. Ostamalleni astiastolle annettin 10 vuoden lupaus että voi saada ostettua särkyneen tilalle uuden. Jos etsisin vanhoja arkistoja niin voisin löytää ostosopimuksetkin.


      • heinänmyyjä
        mummo 61 kirjoitti:

        Kyllä astiat on Kermansaven astioita ja myyjä oli naishenkilö hän kävi työpaikassani ja siellä tein kaupat. Ostin ne vielä kuukausierä maksuilla ja Kermansavelle meni maksut. Myöhemmin työkaverini halusi ostaa samanmoisen astiaston ja hänelle annoin vielä myyntitiedot ja hänkin osti ne. Minulla on koko astiasto ehjänä ja pohjassa on Kermansavi. Kakkulautasissa on yksi kukka ja pullavadeissa kaksi kukkaa. Kävin muuten samaisena kesänä kun olin ostanut ne Kermansaven tehtaanmyymälässä ja siellä oli samaisia astioita kakkoslaattuisena myynnissä.
        Jälkeenpäin harmittelin etten ostanut ruoka-astiastoo samanlaista. Ostamalleni astiastolle annettin 10 vuoden lupaus että voi saada ostettua särkyneen tilalle uuden. Jos etsisin vanhoja arkistoja niin voisin löytää ostosopimuksetkin.

        Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää mikä vuosi oli kun astioita ostit.
        Voisitko mahdollisesti laittaa tähän palstalle valokuvan jostain astiasta,myös pohjasta.
        Olen todella kiinnostunut asiasta.


      • mummo 61
        heinänmyyjä kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää mikä vuosi oli kun astioita ostit.
        Voisitko mahdollisesti laittaa tähän palstalle valokuvan jostain astiasta,myös pohjasta.
        Olen todella kiinnostunut asiasta.

        Käyppä katsomassa tuolla torilla löysin myytävistä kuvan sieltä laita hakuun Kermansavi. Keittiötarvikkeet ja astiat, Helsinki, Tori.fi siellä on 3 tarjoiluastiaa 18 elokuuta jätetty ilmoitus.
        Itse olen ostanut astiat varmaankin -92 tai niillä main. Hyvän oston tein silloin astiastoa pidän vain juhla käytössä en henno laittaa arkena pöytään. En saanut kuvaa omista astioistani tähän. Mutta astioiden pohjassa Kermansavi Finland ja aivankuin olisi nimikirjaimet KY on niinkuin olisi siveltimellä tehty. Toivottavasti löydät kuvan.


      • heinänmyyjä
        mummo 61 kirjoitti:

        Käyppä katsomassa tuolla torilla löysin myytävistä kuvan sieltä laita hakuun Kermansavi. Keittiötarvikkeet ja astiat, Helsinki, Tori.fi siellä on 3 tarjoiluastiaa 18 elokuuta jätetty ilmoitus.
        Itse olen ostanut astiat varmaankin -92 tai niillä main. Hyvän oston tein silloin astiastoa pidän vain juhla käytössä en henno laittaa arkena pöytään. En saanut kuvaa omista astioistani tähän. Mutta astioiden pohjassa Kermansavi Finland ja aivankuin olisi nimikirjaimet KY on niinkuin olisi siveltimellä tehty. Toivottavasti löydät kuvan.

        Löysin kuvan,ihan oudolta näyttää,en muista koskaan nähneeni myymälässä.
        Ole niin ystävällinen ja yritä saada pohjasta kuva tälle palstalle ja mielellään
        myös "päällinen "kuva.
        Asia erittäin kiinnostava ja myös myyntitapa.Ehkäpä olen liian utelias,mutta
        näkyykö "kauppapaperissa" myyjän nimi vai pelkästään Kermansavi?
        Ei nimeä tässä tarvitse paljastaa.
        Mutta yritä saada se valokuva....kiitos


      • mummo 61
        heinänmyyjä kirjoitti:

        Löysin kuvan,ihan oudolta näyttää,en muista koskaan nähneeni myymälässä.
        Ole niin ystävällinen ja yritä saada pohjasta kuva tälle palstalle ja mielellään
        myös "päällinen "kuva.
        Asia erittäin kiinnostava ja myös myyntitapa.Ehkäpä olen liian utelias,mutta
        näkyykö "kauppapaperissa" myyjän nimi vai pelkästään Kermansavi?
        Ei nimeä tässä tarvitse paljastaa.
        Mutta yritä saada se valokuva....kiitos

        Minulla on paljon erilaisia Kermansaven astioita ja katselin niin kaikissa on samanmoinen leima pohjassa. Mutta nämä lautasen kukat sanottiin että on käsinmaalattuja. Ja sanoinhan aikaisemmassa jo että kävin itse Heinäveden tehtaanmyymälässä ostoni jälkeen ja siellä oli niitä samaisia astioita silloin myynnissä ja harmttelin ettei tullut ostettua ruoka-astiastoa. Kyllä se on Kermansavea tämä astiasto. Niin vielä noista leimoista niin heinäsarjan kupeissa ja lautasissa ei ole leimoja pohjassa ja ne olen ostanut tehtaanmyymälästä aikoinaan.


      • heinänmyyjä
        mummo 61 kirjoitti:

        Minulla on paljon erilaisia Kermansaven astioita ja katselin niin kaikissa on samanmoinen leima pohjassa. Mutta nämä lautasen kukat sanottiin että on käsinmaalattuja. Ja sanoinhan aikaisemmassa jo että kävin itse Heinäveden tehtaanmyymälässä ostoni jälkeen ja siellä oli niitä samaisia astioita silloin myynnissä ja harmttelin ettei tullut ostettua ruoka-astiastoa. Kyllä se on Kermansavea tämä astiasto. Niin vielä noista leimoista niin heinäsarjan kupeissa ja lautasissa ei ole leimoja pohjassa ja ne olen ostanut tehtaanmyymälästä aikoinaan.

        Hei mummo61.Varmaankin astiasi ovat Kermansavesta.Minua kiinnostaa ihan
        henkilökohtaisista syistä ja siksi että olen entinen Kermansavelainen,siis
        nämä lautasen pohjat ja merkinnät.Myös myyntitapa on ollut erikoinen,muistatko
        tarkalleen mikä vuosi on kyseessä.
        Ja vielä kerran pyydän ,ole kiltti ja laita kuva lautasen pohjasta.


      • kirsikan kukka
        heinänmyyjä kirjoitti:

        Hei mummo61.Varmaankin astiasi ovat Kermansavesta.Minua kiinnostaa ihan
        henkilökohtaisista syistä ja siksi että olen entinen Kermansavelainen,siis
        nämä lautasen pohjat ja merkinnät.Myös myyntitapa on ollut erikoinen,muistatko
        tarkalleen mikä vuosi on kyseessä.
        Ja vielä kerran pyydän ,ole kiltti ja laita kuva lautasen pohjasta.

        Täällä on myynnissä ja kuva kermansaven vaaleasta tarjoiluvadista jossa kirsikan kukat. Ainakin muistuttaa kovasti kirsikan kukkaa.
        http://www.tavarakeidas.com/tuotteet.html?id=20/112


      • kahviastia

        Mullakin sama Kirsikankukka sarja. Ostin muistaakseni vuonna1981 tai 1982


    • mummo 61

      Hei kirsikan kukka. Astiat on juuri samaa sarjaa kuin itselläni kahviastiasto.

    • sininen teekannu

      ONKO KENELLÄKÄÄN TIETOA UUDESTA KERMANSAVEN NEILIKKA TEEKANNUSTA.MISTÄ SITÄ SAISI OSTAA??

    • sasaasasa

      Kermansaven astiatuotanto päättyi vuoden 2011 lopussa.

      Että ei taida olla mitään "uutta" teekannua tulossa...

    • Mimmiliini

      Hei :)

      Haluaisin löytää Kermansaven Saimaa-sarjaa olevat korkeat mukit, vaaleanharmaat tai vaalean vihreät, tai vaikkapa molempia.
      Tietäisikö kukaan mistä niitä kannattaisi kysellä, kun kyseisen tuotteen tuotanto on lopetettu ?
      Netistä en ole löytänyt vaikka monet kerrat olen käynyt nettiä tutkailemassa.

      • kappaman

        Hei. Kun Kermansaven astiamyymälä lopetettiin Heinävedellä, myymättä jääneet Saimaa-astiastot siirrettiin Tulikivelle Juukaan. Kannattaa kysellä sieltä vieläkö niitä on jäljellä.


    • puhelin

      minulla olisi myytävänä kulho ja vati

    • puhelin

      minulla olis myytävänä vati ja kulho Puh 0400209454

    • Anjutinala

      Minä ostin myös aikanaan Kerman Saven edustajalta Kirsikka astiaston.Ruokalautaset,aamiaissetit,kahvikupit ja teekannun.Myös kattilat ja paistinpannun samaa sarjaa.Muistaakseni ostin myös lahjaksi samalta edustajalta seinälautaset joissa suomalaisia marjoja.

    • Kirsikantekijä

      Sarjan nimi on Kirsikka ja sitä myi Kermakko -niminen Kermansaven "sisaryhtiö". Astiastoa myytiin vain Kermakon kautta, myyntiedustajat kiersivät usein juuri työpaikoilla ja myivät osamaksulla. Koriste tehtiin käsin. Kakkoslaatua myytiin Heinävedellä, ei muissa tehtaanmyymälöissä.

      • Anonyymi

        Muistatko vielä siltä ajalta seinälautasia, joissa oli suomalaisia marjoja puolukka, mansikka, lakka, mustikka ja kullattu reunus. Ostin myös samalta edustajalta kuin Kirsikka astiat. Pohjassa Kerman Savi. Ei ole tullut samanlaisia vastaan vuosien varrella.


    • käsinkoristelija

      Jos kukka on rajattu ruskealla ja siinä on punainenkeskus niin se on Kirsikka. KK pohjassa Kermansavi leimassa tarkoittaa käsin koristeltu. Kukka aihe ja vihreät lehdet ovat painettu muotoon leikatulla siemeniä ja ruskea rajaus käsi varalla pensselillä. Olen itse ollut myös koko. astioita tekemässä. Yli 32 vuotta Kermansavella/Tulikivellä. Ko. astioita tehtiin vain muutamana vuonna.

      • käsinkoristelija

        "siemeniä" tarkoittaa sienellä.


      • bokken

        Moikka! Onko tuttu myös beigevärinen uunivuokka, jossa kermansaven kolmeosainen leima on pohjareunassa "kerman" "savi" "oy"ja lisäksi joku epäselvä ruudukkoleima sen yläpuolella? Vuokan ylä- ja alareunukset ovan tummanruskeat , myös kannessa tummanruskea rengas.
        Netistä en löytänyt mitään vastaava.


      • Anonyymi

        Hei, löysin kirpparilta Kermansaven beessin tuopin tekstillä: Isännän olut tuoppi vuodelle 1991. Tuopin toisella puolella teksti: Olut voiman vahvistaa, kannu kestin kaunistaa. Yritin etsiä netistä vastaavaa sitä löytämättä. Onko kenelläkään tietoa vastaavasta? Onkohan tämä joku vuoden 1991 juttu vai onko näitä valmistettu enemmänkin?


    • Mökille

      Hei, mistä saisin muutaman Kermansaven Siniperho syviä lautasia halkaisija 200 mm ja matalia ruokalautasia halkaisija 270 mm, uusia tai vähän käytettyjä.

      • Siniperho

        Vieläkö on tarvetta, siivosin juuri siniperho astiastoa kaapista ja päädyin tähän ketjuun kun googletin josko joku haluaisi ostaa. Minulla olisi lähes käyttämättömiä syviä lautasia 8kpl nimelllistä korvausta vastaan tarjolla.


    • Anonyymi

      Ostin vuosikymmeniä sitten Kerman Savi kulhon uuniruokia varten. Miksiköhän siinä ei ole mitään leimaa tai merkintää valmistajasta.

    • Anonyymi

      Hei, minulla olisi Kermansaven siniperho aamiaissettejä 4 joutilaana, tai 6 kuppia ja lautasia 5 (tai 6 jos löydän yhden kaappien kätköstä) sekä sokerikko ja kermakko. Olisiko jollakin halua ostaa nuo pois?

    • Anonyymi

      Hei, veljelläni on Kerman Saven Neilikka-sarjan korvallisia mukeja (0 37dl). Väri on musta ja sisus valkoinen. Ei löydy netistä, ei kirppareilta. Mistä löytäisin vaikkapa muutaman?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe